Konsekvensene av en tro kommer an på innholdet i det man tror på. Vil du ikke si at Gjestemedlems overbevisning (hans eget ord) om at Aquinas ville vært ateist, har sterk sammenheng med livet hans, for eksempel for hvilke lover og forordninger han støtter? Han er blant annet åpenbart forkjemper for en sekulær stat, og deltar lite i religiøse seremonier og aktiviteter. Hadde han hadd andre overbevisninger, så ville det gitt andre utslag. En spesiell overbevisning kunne for eksempel gitt det resultat at han kjøpte høyttalerkabler for hundre tusen kroner.Honkey-Chateau skrev:Blir litt for enkelt, Fush. En antakelse er noe helt annet enn å basere sin komplette livsanskuelse på en grunnleggende TRO. Når jeg venter på toget, antar jeg det kommer ca på den tiden det skal, verre er det ikke, mer legger jeg ikke i det.
TRO har en tendens til å styre menneskers liv, og derigjennom lover og generelle forordninger. Og det er i sånne sammenhenger det kommer ut av proporsjoner.
Nå vil jeg på ingen måte sidestille disse troene. Noen er mer fundamentale enn andre, og gir føringer for livet langs veldig ulike akser. Noen er rent ut bagateller, andre dreier seg om selve livsgrunnlaget. Men mekanismene i det å tro, dreier seg stort sett om det samme. Man velger å holde noe for sant, uten å kunne objektivt bevise det.