Karma skrev:
Det er nesten litt fornøyelig å lese innlegg fra unge skråsikre menn, som tviholder på sitt verdensbilde!
Hadde vitenskapsmenn vært like skråsikre i sin oppfatning av sant og usant, ville deres forskning blitt særdeles blodfattig og resultatløs. Trolldom i dag,men kanskje vitenskap i morgen? Husk at svært mye av den teknologi og viten vi innehar i vår tid, for en del tid tilbake ville blitt oppfattet som trolldom.(eller kanske parapsykologi..

)
Helt enig i din betraktning om forskning. Og jeg tviler ikke på at vi fremover vil se nyvinninger som i dag virker helt usannsynlig
Man bør være nyskjerrig på Snåsamannen. Jeg har ikke lest boka, og vet ikke så mye om hverken saken eller mannen. Jeg kan uansett ikke avvise dette som svindel og bløff, bare fordi det ikke passer med min skolelærdom. Men skeptisk bør man uansett alltid være.
Poenget mitt er at man bør ikke ha så sterke følelser rundt alt det man ikke forstår. Selv om man måtte føle sin verden truet.
Samtidig ser jeg hvor preget mange er av hva de ØNSKER skal være sannhet og fakta. For øvrig ikke ulikt det audiofile miljøet generelt. ;D Dette gjelder begge sider, men i denne tråden kanskje mest de som tviholder på sitt skolemessig tillærte verdensbilde. Hvem vet hva morgendagens fysikkbøker vil beskrive av krefter og dimensjoner?
Saker som dette kan relateres til religion. Religionene er gjerne svaret for almuen på det man enda ikke forstår. Kanskje er det en fellesnevner bak grunnlaget til religioner, som i fremtiden får en vitenskapelig forklaring i stedet for en religiøs? Kanskje finnes f.eks. en dimensjon ut over det vi i dag kjenner til?
Også enig i det meste her. Det jeg poengterer er at man må kunne stille helt andre krav til empiri før man i det hele tatt skal vurdere om dette er et fenomen som finner sted og derfor om dette er en behandlingsmulighet. Dette er kun lykkelige historier om folk som har blitt bedre over en årrekke. Det sier ikke noe om seleksjon av pasienter, behandlingseffekt eller hvilke type lidelse og hvilken form for bedring dette dreier seg om. Det er derfor ingen grunn for å tro på noe slik fenomen da fenomenet i seg selv ikke er vist. Innen den medisinske verdenen er det da kun en grunn til å tro på og forsøke en slik behandling, og det er om virkningen "burde" være god (basert på grunnforskning/grunnviten om fysiologi/patofysiologi/farmakologi) og ordentlige studier er umulige å gjennomføre pga praktiske eller etiske hensyn. Det er ingen ting som er logisk ift at en slik form for behandling man snakker om her "bør" ha effekt.
Det er ingen ting i veien for å kvatifisere behandlingseffekten av fenomener vi ikke forstår. Det er gjort utallige studier på slik type behandling og ingen ting tyder på at det har noen reell effekt. Da kommer man til et punkt der man må ta et standpunkt om man skal komme videre.
Din vei til ditt anlegg er jo en herlig analogi til dette ;D Hvordan bestemte du deg for å gå for enkelt drivverk og lite fokus på kabling? Jeg vil tro at du med god støtte i vitenskapen så at ingen klarte under kontrollerte former å vise at dette var elementer av lydmessig betydning. Man kan jo allikevel ikke 100% avvise fenomenet selv om det forsvinner hver gang noen har forsøkt å påvise det, men man kommer til et punkt der man må bestemme seg for hva man skal tro på og hva man skal velge om det skal bli noe anlegg.
PS: Er forresten veldig tilhenger i hvordan du gikk frem for Gaia og skulle gjerne hørt resultaten en gang!