Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Gjestemedlem skrev:
    val skrev:
    Jeg spurte tidligere i tråden om det er noen her som har gode erfaringer hos snåsamannen, eller har vært der uten noe som helst virkning. Mulig det har blittt svart på, men tråden begynner å bli lang ;)

Ettersom tråden handler om Snåsamannen og det har blitt så mange innlegg så er det vel noen som har praktisk erfaring?!
    Trenger vel ikke være så konkret. Holder vel men noen som kjenner en som har en tante som har lest boken der svimingen beretter om sine bravader.

Som sagt, ganske uinteressant og lite konstruktivt med tilbakemeldinger fra folk som ikke har noen erfaring og det har du tydeligvis ikke?

G

Gjestemedlem

Gjest
    val skrev:
    Som sagt, ganske uinteressant og lite konstruktivt med tilbakemeldinger fra folk som ikke har noen erfaring og det har du tydeligvis ikke?
    Jeg har da vanlig skolering og litt fordypning i naturfagene. Nok forståelse av psykologi, biologi, fysiologi og fysikk til å få gjenkjenne svindel, humbug bedrag og ønsketenking.

Jeg har da også sett folk bli svindlet på nok andre måter til å ha tilstrekkelig erfaring på tema.

Hvis noen i utgangspunktet er naiv og godfjottet nok til å oppsøke slike helbredsnisser så er vel de de aller minst kvalifiserte til å bedømme hvorvidt de har latt seg dupere og lure eller ikke.

Folk har en helt forståelig aversjon mot å innse at de har latt seg lure, for med det impliserer de jo at de er litt enkle å lure. Og det er jo ikke noe stas å innse.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Gjestemedlem skrev:
    val skrev:
    Jeg har da vanlig skolering og litt fordypning i naturfagene. Nok forståelse av psykologi, biologi, fysiologi og fysikk til å få gjenkjenne svindel, humbug bedrag og ønsketenking.

Jeg har da også sett folk bli svindlet på nok andre måter til å ha tilstrekkelig erfaring på tema.

Hvis noen i utgangspunktet er naiv og godfjottet nok til å oppsøke slike helbredsnisser så er vel de de aller minst kvalifiserte til å bedømme hvorvidt de har latt seg dupere og lure eller ikke.

Folk har en helt forståelig aversjon mot å innse at de har latt seg lure, for med det impliserer de jo at de er litt enkle å lure. Og det er jo ikke noe stas å innse.
    Det er flott, men jeg etterspurte svar fra folk med praktisk erfaring så det du skriver er ikke av interesse. Ønsker svar fra folk som har oppsøkt han for å få hjelp, og enten har hatt en positiv eller ingen effekt

G

Gjestemedlem

Gjest
    val skrev:
    Det er flott, men jeg etterspurte svar fra folk med praktisk erfaring så det du skriver er ikke av interesse. Ønsker svar fra folk som har oppsøkt han for å få hjelp, og enten har hatt en positiv eller ingen effekt

Siden tråden er 107 sider lang nå og ingen så langt har fortalt om noen personlig erfaring med mannen så kan du nok slutte av det at det ikke er noen her inne som har det. Derfor går det stort sett i ukeblader, kiosklitteratur, fjernsynsprogrammer, familieanekdoter og fantasifulle teorier.

Men for all del, det kan jo dukke opp noen før eller siden. Hvem vet.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Gjestemedlem skrev:
    val skrev:

Siden tråden er 107 sider lang nå og ingen så langt har fortalt om noen personlig erfaring med mannen så kan du nok slutte av det at det ikke er noen her inne som har det. Derfor går det stort sett i ukeblader, kiosklitteratur, fjernsynsprogrammer, familieanekdoter og fantasifulle teorier.

Men for all del, det kan jo dukke opp noen før eller siden. Hvem vet.

Da ekstremt mange mennesker har blitt behandlet hos han så vil det jo ikke være usansynlig at noen som leser her har møtt han

G

Gjestemedlem

Gjest
    val skrev:
    Da ekstremt mange mennesker har blitt behandlet hos han så vil det jo ikke være usansynlig at noen som leser her har møtt han
    Det er vel å strekke ordet "behandlet" til det parodiske. Men for all del, det hadde jo vært interessant med en beretning fra noen som hadde besøkt ham, eller i det minste ringt ham. Han er jo kjent for å kunne trylle folk frisk over telefonen også.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Gjestemedlem skrev:
    val skrev:
    Det er vel å strekke ordet "behandlet" til det parodiske. Men for all del, det hadde jo vært interessant med en beretning fra noen som hadde besøkt ham, eller i det minste ringt ham. Han er jo kjent for å kunne trylle folk frisk over telefonen også.
    Kall det hva du vil, det er effekten som er interessant.
    Men om du ikke har noe som helst konstruktivt å komme med så er du ikke nødt til å svare selv om jeg forstår at du har et brennende engasjement for å informere om at han ikke har egenskaper utover det normale.

U

utgatt60135

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Lyngen skrev:
    Hvis du ikke vil sette deg inn i temaene så er du jo faktisk ikke interessert ???. Det er en grunnleggende ting å sette seg inn i tema før man vet noe om dem og da blir det bare for dumt om man påstår ting om noen man ikke har greie på. Om det så gjelder fotball, mat, vin, Hifi, musikk eller det alternative. Hvis du ikke vil lære noe så lærer du heller ikke noe.
    Jeg er glad i å se på dokumentarer men mindre glad i ukebladsfjernsyn for middelaldrende husmødre.
    Det er ikke underholdning, men forskning på uforklarlige hendelser. Du er jo notorisk useriøs så snart noe ikke passer ditt ståsted.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Lyngen skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Lyngen skrev:
    Hvis du ikke vil sette deg inn i temaene så er du jo faktisk ikke interessert ???. Det er en grunnleggende ting å sette seg inn i tema før man vet noe om dem og da blir det bare for dumt om man påstår ting om noen man ikke har greie på. Om det så gjelder fotball, mat, vin, Hifi, musikk eller det alternative. Hvis du ikke vil lære noe så lærer du heller ikke noe.
    Jeg er glad i å se på dokumentarer men mindre glad i ukebladsfjernsyn for middelaldrende husmødre.

Det er ikke underholdning, men forskning på uforklarlige hendelser. Du er jo notorisk useriøs så snart noe ikke passer ditt ståsted.

De som skriker høyest er ofte de som har minst kunnskap. Er større sjanse for å lære noe nytt om man ikke har bestemt seg for resultatet på forhånd

U

utgatt60135

Gjest
    val skrev:
    Har aldri møtt Gjerstad, men har endel erfaring med healing. Før merket jeg ingenting, men nå har jeg merket energiene faktisk. Så jeg tror absolutt at de har sin effekt, særlig hvis den som mottar også styrer tankene sine i samme retning. Det er veldig mange som driver med healing og det er mange som er synske.

Jeg hadde en utrolig opplevelse for noen år siden hvor jeg med lukkede øyne så energi fra hendene fra en person som førte dem opp mot hodet mitt. Så fikk jeg kraftige emosjonelle følelser som kom opp til overflaten. Jeg skjønte ikke hva det var for noe da, men nå vet jeg mer uten å kunne bevise det eller vite med sikkerhet.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Lyngen skrev:
    val skrev:
    Har aldri møtt Gjerstad, men har endel erfaring med healing. Før merket jeg ingenting, men nå har jeg merket energiene faktisk. Så jeg tror absolutt at de har sin effekt, særlig hvis den som mottar også styrer tankene sine i samme retning.

Jeg hadde en utrolig opplevelse for noen år siden hvor jeg med lukkede øyne så energi fra hendene fra en person som førte dem opp mot hodet mitt. Så fikk jeg kraftige emosjonelle følelser som kom opp til overflaten. Jeg skjønte ikke hva det var for noe da, men nå vet jeg mer uten å kunne bevise det eller vikte med sikkerhet.
    Har erfaring selv, men ikke i Snåsa. Er derfor nyskjerrig!

U

utgatt60135

Gjest
    val skrev:
    Er større sjanse for å lære noe nytt om man ikke har bestemt seg for resultatet på forhånd
    Ja, om alle hadde bestemt seg på forhånd at de vet alt så hadde vi vel fortsatt vært på steinaldernivå. Første skritt er å være åpen, nysgjerrig og ikke gi seg på første forsøk. Å bli mottakelig for andre sanser er ikke noe man lærer med en gang, det tar lang lang tid. Bortsett fra de som har det medfødt da.

G

Gjestemedlem

Gjest
    val skrev:
    Så dette handlet bare om at du ønsker å forsterke noen forestillinger om at det var en magisk nisse som har tryllet deg frisk, og ikke din egen kropp som leget en skade eller noen ondter?

Da er det jo forståelig at man kun ønsker positive og forsterkende innspill. Det er jo slik de troende bygger på hverandres anekdoter.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Gjestemedlem skrev:
    val skrev:
    Så dette handlet bare om at du ønsker å forsterke noen forestillinger om at det var en magisk nisse som har tryllet deg frisk, og ikke din egen kropp som leget en skade eller noen ondter?

Da er det jo forståelig at man kun ønsker positive og forsterkende innspill. Det er jo slik de troende bygger på hverandres anekdoter.
    ;D

Du er fullstendig på jordet! Du virker ganske desperat også......

Prøv å les det jeg har skrevet en gang til..... saaakte så forstår du kansje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    val skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    val skrev:
    Jeg spurte tidligere i tråden om det er noen her som har gode erfaringer hos snåsamannen, eller har vært der uten noe som helst virkning. Mulig det har blittt svart på, men tråden begynner å bli lang ;)

Ettersom tråden handler om Snåsamannen og det har blitt så mange innlegg så er det vel noen som har praktisk erfaring?!
    Trenger vel ikke være så konkret. Holder vel men noen som kjenner en som har en tante som har lest boken der svimingen beretter om sine bravader.

Er man arrogant og selvgod nok, trenger man ikke erfaring.
    Det morsomste er egentlig å se hvordan amatører avfeier seriøse forskere som ukebladsunderholdning, bare fordi deres forskning evner å true det etablerte verdensbildet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kanskje det hjelper å referere direkte til denne forskningen da og eventuelle resultater av den og ikke bare til underholdningsprogrammer på kingkastingen.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Gjestemedlem skrev:
    Kanskje det hjelper å referere direkte til denne forskningen da og eventuelle resultater av den og ikke bare til underholdningsprogrammer på kingkastingen.
    Forskningen blir ikke nødvendigvis mindre seriøs fordi om den blir presentert på Scrødingers Katt.

U

utgatt60135

Gjest
    Dette synes jeg er hyperspennende; http://www.dagbladet.no/2011/06/05/nyheter/innenriks/hypnose/lege/16800878/

Dette har jeg begynt å tro på selv de siste årene. Jeg har erfart litt selv. Fysiske problemer stammer ofte fra psyken som igjen styres av tanker som igjen påvirkes av minner. Alt ligger lagret også fra tidligere liv. Jeg tror også mye fobier og traumer stammer fra tidligere dramatiske situsjoner, særlig dramatisk død.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.043
    Nå har forskning.no også begynt å ta for seg emneområder som Gjestemedlem sidestiller med å forske på om det fins troll og huldra i skogen.

Forsker på nær døden-opplevelser
    – Fem uavhengige studier viser at personer har oppfatta ting på et tidspunkt da de har vært døde, sier lege.
    http://www.forskning.no/artikler/2011/juni/290223

Da har også nettstedet forskning.no mistet sin kredibilitet går jeg ut fra... ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    Lyngen skrev:
    Dette synes jeg er hyperspennende; http://www.dagbladet.no/2011/06/05/nyheter/innenriks/hypnose/lege/16800878/

Dette har jeg begynt å tro på selv de siste årene. Jeg har erfart litt selv. Fysiske problemer stammer ofte fra psyken som igjen styres av tanker som igjen påvirkes av minner. Alt ligger lagret også fra tidligere liv. Jeg tror også mye fobier og traumer stammer fra tidligere dramatiske situsjoner, særlig dramatisk død.
    Det viser om ikke annet enn at mange plager folk går rundt med er utelukkende psykosomatiske. Det er jo også hovedårsaken til at folk rapportere gode resultater med snåsamenn, heksedoktorer og andre fargerike alternativpraktiserende.

Men man må jo spørre seg alvorlig om slike forestilliner som denne legen presterer å komme med er forenelig med den jobben han har. Kanskje han burde komme til en forståelse med arbeidsgiver at slikt som dette ikke er forenelig med den ansvarsfulle jobben han er satt til. Han er jo med all tydelighet ikke egnet til den. Så får han heller lage en privat praksis med sine snåserier. Alternativt bør fylkeslegen opprette tilsynssak og få ham fjernet eller omplassert.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Nå har forskning.no også begynt å ta for seg emneområder som Dehnot sidestiller med å forske på om det fins troll og huldra i skogen.

Forsker på nær døden-opplevelser
    – Fem uavhengige studier viser at personer har oppfatta ting på et tidspunkt da de har vært døde, sier lege.
    http://www.forskning.no/artikler/2011/juni/290223

Da har også nettstedet forskning.no mistet sin kredibilitet går jeg ut fra... ;D
    Folk er ikke nødvendigvis døde fordi de har fått hjertestans noen minutter. Hjernen fortsetter å fungere en god tid etter det, dog i en litt annen modus enn det som er vanlig. At dette kan føre til noen endringer i hjernen og dens kjemi når de igjen våkner er vel ingen stor overraskelse. Ganske interessante emner dette som etterhvert nok kan gi litt bedre forklaringer på hvilke mekanismer i hjernen som skaper bilder som folk bruker til å lage religion og folklore med.

For dem som vil treffe alver og troll er kan man eksperimentere selv med litt hjernekjemi. Dimethyltryptamin og beslektede molekyler er mye brukt rundt om i verden til slike formål. Spesielt i alternative kretser og blant urbefolkningen. Men de siste tiårene har det være svært vanskelig å forske på dette grunnet et stokk konservativt politisk klima. Alexander Shulgin har publisert endel svært fascinerende forskning delvis i populær innpakning.

http://www.amazon.com/Tihkal-Continuation-Alexander-Shulgin/dp/0963009699/ref=sr_1_1

Mye av religionenes opphav, mytene, det fantastiske og spesielt de mystiske grenene er jo basert neste utelukkende på slik endring av hjernens kjemi, enten gjennom substanser, sykdom eller fysiologiske ekstremiteter.

Denne berører jo temaet ganske direkte:

http://www.amazon.com/DMT-Molecule-Revolutionary-Near-Death-Experiences/dp/0892819278/ref=sr_1_3

Product Description

A clinical psychiatrist explores the effects of DMT, one of the most powerful psychedelics known.

• A behind-the-scenes look at the cutting edge of psychedelic research.

• Provides a unique scientific explanation for the phenomenon of alien abduction experiences.

From 1990 to 1995 Dr. Rick Strassman conducted U.S. Government-approved and funded clinical research at the University of New Mexico in which he injected sixty volunteers with DMT, one of the most powerful psychedelics known. His detailed account of those sessions is an extraordinarily riveting inquiry into the nature of the human mind and the therapeutic potential of psychedelics. DMT, a plant-derived chemical found in the psychedelic Amazon brew, ayahuasca, is also manufactured by the human brain. In Strassman's volunteers, it consistently produced near-death and mystical experiences. Many reported convincing encounters with intelligent nonhuman presences, aliens, angels, and spirits. Nearly all felt that the sessions were among the most profound experiences of their lives.

Strassman's research connects DMT with the pineal gland, considered by Hindus to be the site of the seventh chakra and by Rene Descartes to be the seat of the soul. DMT: The Spirit Molecule makes the bold case that DMT, naturally released by the pineal gland, facilitates the soul's movement in and out of the body and is an integral part of the birth and death experiences, as well as the highest states of meditation and even sexual transcendence. Strassman also believes that "alien abduction experiences" are brought on by accidental releases of DMT. If used wisely, DMT could trigger a period of remarkable progress in the scientific exploration of the most mystical regions of the human mind and soul.

Med en litt annen vinkling:

http://en.wikipedia.org/wiki/Near_death_experience skrev:
    In a new theory devised by Richard Kinseher in 2006, the knowledge of the Sensory Autonomic System is applied in the NDE phenomenon. His theory states that the experience of looming death is an extremely strange paradox to a living organism—and therefore it will start the NDE: during the NDE, the individual becomes capable of "seeing" the brain performing a scan of the whole episodic memory (even prenatal experiences), in order to find a stored experience which is comparable to the input information of death. All these scanned and retrieved bits of information are permanently evaluated by the actual mind, as it is searching for a coping mechanism out of the potentially fatal situation. Kinseher feels this is the reason why a near-death experience is so unusual. Because people who experience NDEs report the experience of memories long considered lost, this theory necessarily depends upon a theory of memory in which all memories are indefinitely retained. Such a stance would be at odds with current scientific findings.

V

vredensgnag

Gjest
    Kommunelegen mener angst kan skyldes man ble voldtatt i et tidligere liv, og ryggplager at man ble knivdrept. Har man angst og ryggplager hadde man tydeligvis et jævlig tidligere liv, men en lettelse må være om angrepene ble fordelt på flere tidligere liv.

Undres hvordan dette sammenfaller med min observasjon om at ingen jeg har møtt som forteller om tidligere liv hadde alminnelige slit&strevjobber.

http://www.dagbladet.no/2011/06/05/nyheter/innenriks/hypnose/lege/16800878/

(Ser Gjestemedlem har linket til Adressas artikkel om mannen - kommunelegen arrangerer kurs.)

Et morsomt eksperiment ville vært å lage et Alternativfylke i Norge, der alle alternative teorier fikk fritt spillerom og statsstøtte, men de som bodde der måtte holde seg til alternative kurer og behandlinger. Etter noen år ville vi fått noen spennende svar.
    Før eksperimentet kunne man tilby folk å bytteflytte - alternative fikk flytte inn, og overlot sine hus til dem som måtte flytte ut.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    vredensgnag skrev:
    Kommunelegen mener angst kan skyldes man ble voldtatt i et tidligere liv, og ryggplager at man ble knivdrept. Har man angst og ryggplager hadde man tydeligvis et jævlig tidligere liv, men en lettelse må være om angrepene ble fordelt på flere tidligere liv.

Undres hvordan dette sammenfaller med min observasjon om at ingen jeg har møtt som forteller om tidligere liv hadde alminnelige slit&strevjobber.

(Ser Gjestemedlem har linket til Adressas artikkel om mannen - kommunelegen arrangerer kurs.)

Et morsomt eksperiment ville vært å lage et Alternativfylke i Norge, der alle alternative teorier fikk fritt spillerom og statsstøtte, men de som bodde der måtte holde seg til alternative kurer og behandlinger. Etter noen år ville vi fått noen spennende svar.
    Før eksperimentet kunne man tilby folk å bytteflytte - alternative fikk flytte inn, og overlot sine hus til dem som måtte flytte ut.

Da tar du utgangspunkt i at alle bosetter seg i en gitt lansdel kun pga behandlingsstilbud?!

Hva med områder der det er dårlige leger?

Vedr alternativ behandling; Kiropraktor og akupunktur ble regnet som alternativt og var sett på med skepsis av helsevesnet lenge, nå er det blit en del av det.
    Naprapati er vel fortsatt trolldomskunst i følge mange leger, men vil garantert bli en like naturlig del av behandling leger anbefaller i fremtiden.
    Som revmatiker tok jeg tidligere et produkt som kun var å få kjøpt i helsekost som nå selges via resept på apotek. (skal prøve å komme på navnet om noen er interessert)

Er greit å huske på at verden er i utvikling og ting man lo av før blir en naturlig del av hverdagen i fremtiden.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det meste innen akupunktur er jo rent humbug også da. De fleste metastudier konkluderer med at det ikke har noen som helst effekt utover placebo. Det blir jo hevdet at dette er en slags vidunderkur som kan kurere alt fra fotsopp til herionavhengighet.

Det er vel heller ingen beskyttet tittel, så hvem som helst med et par strikkepinner og en nålepute kan kalle seg akupunktør og drive med betalt behandling.

Hvis man vegrer seg for å stikke i folk kan man kanskje begynne med noe slikt i stedet:

http://www.onlinesciencemall.com/Shop/Control/Product/fp/SFV/30852/vpid/2266222/vpcsid/0/rid/126318

Fysikalske behandlingsformer er en helt annen greie. Hvis man vrir, vrikker, strekker, gnikker, masserer og gnur på folk så er det klart at det har en effekt. Det leie med "alternativ" behandling er jo at det er et samlebegrep på alt fra kiropraktorer til snåsanisser og aurafotsonefargeterapeuter.

V

vredensgnag

Gjest
    val skrev:
    vredensgnag skrev:

Da tar du utgangspunkt i at alle bosetter seg i en gitt lansdel kun pga behandlingsstilbud?!

Vedr alternativ behandling; Kiropraktor og akupunktur ble regnet som alternativt og var sett på med skepsis av helsevesnet lenge, nå er det blit en del av det.
    Naprapati er vel fortsatt trolldomskunst i følge mange leger, men vil garantert bli en like naturlig del av behandling leger anbefaller i fremtiden.
    Som revmatiker tok jeg tidligere et produkt som kun var å få kjøpt i helsekost som nå selges via resept på apotek. (skal prøve å komme på navnet om noen er interessert)

Er greit å huske på at verden er i utvikling og ting man lo av før blir en naturlig del av hverdagen i fremtiden.
    Dette er jo et kjempeopplegg. Her kan de alternative vise resten av verden hvor langt fremme de er, i forhold til dem som sitter fast i vitenskapssnusk og trangsyn. Et helt sunnhetsfylke som vil stå som en fakkel og lyse klokskap og fornuft over hele verden.
    Kun én betingelse - alternativt i fylket, og avvisning av all snuskumhei som offisielle myndigheter og den forferdelige legevitenskapen holder på med; men det må da være en liten pris å betale. Myndighetene subsidierer alternativ, holistisk og økologisk livsstil i et langtidseksperiment!

U

utgatt60135

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Det meste innen akupunktur er jo rent humbug også da. De fleste metastudier konkluderer med at det ikke har noen som helst effekt utover placebo. Det blir jo hevdet at dette er en slags vidunderkur som kan kurere alt fra fotsopp til herionavhengighet.
    Det er vel heller ingen beskyttet tittel, så hvem som helst med et par strikkepinner og en nålepute kan kalle seg akupunktør og drive med betalt behandling.
    Du er som vanlig ute på bærtur. Tok akupunkturbehandlig for en vond skulder for noen måneder siden og at det virker er like virkelig som effekten av massasje, ja til og med mer. Det er helt vanlig prasis i et helt normalt helsesenter. Du har jo ikke peiling på noe som helst i denne tråden, Deph.

V

vredensgnag

Gjest
    Det er ellers en ukjent foreteelse at skuldre blir bra igjen, etter en stund, når det gjør vondt i dem. Frem med nålene!

U

utgatt60135

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Det er ellers en ukjent foreteelse at skuldre blir bra igjen, etter en stund, når det gjør vondt i dem. Frem med nålene!
    Skulderen ble meget øm i flere timer etterpå. Effekten kjenner man umiddelbart. Det er så snodig med påståelige folk som ikke har prøvd noe som helst av hva de mener å vite mye om. Et stort paradoks.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Gjestemedlem skrev:

Hvis man vegrer seg for å stikke i folk kan man kanskje begynne med noe slikt i stedet:

http://www.onlinesciencemall.com/Shop/Control/Product/fp/SFV/30852/vpid/2266222/vpcsid/0/rid/126318

Fysikalske behandlingsformer er en helt annen greie. Hvis man vrir, vrikker, strekker, gnikker, masserer og gnur på folk så er det klart at det har en effekt. Det leie med "alternativ" behandling er jo at det er et samlebegrep på alt fra kiropraktorer til snåsanisser og aurafotsonefargeterapeuter.

Du skriver indirekte at helsevesenet og sykehus driver med humbug! Hvem anbefaler du at man oppsøker ved sykdom?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Et par tre stikk i øret og så slutter man vel å røyke også skal man tro reklamen.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    vredensgnag skrev:
    val skrev:
    vredensgnag skrev:

Dette er jo et kjempeopplegg. Her kan de alternative vise resten av verden hvor langt fremme de er, i forhold til dem som sitter fast i vitenskapssnusk og trangsyn. Et helt sunnhetsfylke som vil stå som en fakkel og lyse klokskap og fornuft over hele verden.
    Kun én betingelse - alternativt i fylket, og avvisning av all snuskumhei som offisielle myndigheter og den forferdelige legevitenskapen holder på med; men det må da være en liten pris å betale. Myndighetene subsidierer alternativ, holistisk og økologisk livsstil i et langtidseksperiment!

Enten har du sitert feil, eller så har du ikke klart å lese mitt innlegg

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    vredensgnag skrev:
    Dette var noe rotete skrevet. Mener du at man skal ignorere smerter og evt vente/håpe at det blir bra igjen, eller opppsøke akupunktør?

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Gjestemedlem skrev:
    Et par tre stikk i øret og så slutter man vel å røyke også skal man tro reklamen.
    Kan du henvise til denne reklamen?

G

Gjestemedlem

Gjest
    val skrev:
    Du skriver indirekte at helsevesenet og sykehus driver med humbug! Hvem anbefaler du at man oppsøker ved sykdom?
    Det er vel riktigere å si at det sykehusene bør bruke sine begrensede midler på virksom behandling og ikke på snåsamenn, healere, homøpater og andre som mer eller mindre utelukkende kun har effekt i kraft av sin overbevisende fremtoning. Om noen vil slepe inn en healer, prest eller Ronald Mcdonald for å underholde de syke så greit nok hvis de gjør det på sin egen fritid og det ikke forstyrrer behandlingen eller medpasienter.

Man burde kunne forvente et minimum av seriøsitet ved offentlige helseinstitusjoner.

U

utgatt60135

Gjest
    Et nålestikk føles som en elektrisk puls (musklene rykker til) når den treffer rette energibane. Musklene blir veldig ømme etter noen minutter og spenningen avtar. Ikke noe hokus-pokus i det hele tatt.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Gjestemedlem skrev:
    val skrev:
    Det er vel riktigere å si at det sykehusene bør bruke sine begrensede midler på virksom behandling og ikke på snåsamenn, healere, homøpater og andre som mer eller mindre utelukkende kun har effekt i kraft av sin overbevisende fremtoning. Om noen vil slepe inn en healer, prest eller Ronald Mcdonald for å underholde de syke så greit nok hvis de gjør det på sin egen fritid og det ikke forstyrrer behandlingen eller medpasienter.

Man burde kunne forvente et minimum av seriøsitet ved offentlige helseinstitusjoner.

Ok, du mener altså at sykehus ikke er bedre enn healere? Jeg spør igjen, hvem bør man oppsøke ved sykdom?

Om du ikke bare skriver tull, hvilke sykehus tilbyr tjenesene til snåsamenn, healere, homøpater?

G

Gjestemedlem

Gjest
    val skrev:
    Ok, du mener altså at sykehus ikke er bedre enn healere? Jeg spør igjen, hvem bør man oppsøke ved sykdom?
    Nei, at sykehus ikke bør ansette healere, homøpater, akupunktører og snåsamenn.

Om du ikke bare skriver tull, hvilke sykehus tilbyr tjenesene til snåsamenn, healere, homøpater?
    http://www.nettavisen.no/innenriks/article2524702.ece

Universitetssykehuset i Nord-Norge har flere ganger brukt healere, samer og «lesere» i behandlingen av pasienter.

Ved flere anledninger har helsepersonell ved Universitetssykehuset i Nord-Norge i Tromsø bedt om hjelp fra helbredere med påståtte overnaturlige evner og det uten at pasientene selv har bedt om det, avslører avisa Nordlys

U

utgatt60135

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Trønderen i Dagbladet som jeg linket til gjorde dette på fritiden og det var helt sikkert frivillig. Poenget er jo å gå for det som virker. Det er selvfølgelig ikke snakk om enten eller med som tillegg til standard helsetilbud akkurat som åndelighet utvider fysikken i stedet for å kulliminere tidligere kunnskaper.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn