Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.043
    Parelius skrev:
    Espen R skrev:
    Det var et svært interessant program. Og konklusjonen var jo klar: dette kan ikke forklares med tradisjonell vitenskap, her må kvantefysikken inn i bildet.

Velkommen etter.... ;D
    Pjatt!

Det er vel nettopp vitenskap som kan si noe om dette, og som kommer til orde i disse programmene. Om det holder vann er jo en annen sak, men det vil tiden vise.
    Når kroppen reagerer på visse bilder som datamaskinen har plukket ut, og at kroppen viser reaksjoner noen sekunder før bildet faktisk blir vist, altså; at årsak-virkningsforholdet blir reversert, da skulle den muligheten at snåsamannen kan helbrede folk uten å være borti dem definitivt være tilstede. Ikke sant?

Dessuten, det at snåsamannen kan påvise åstedet for døde mennesker ute i naturen, fra sin egen stue, skulle da også ha støtte i kvantefysikken.

V

vredensgnag

Gjest
    Aha, så dette beviser at Snåsamannen har noe å fare med? Topp!

Ja, jeg har dessverre sett disse programmene, og det er triste greier.

Men som motvekt kan jeg hvile på det faktum at jeg har flytt på ryggen under måne og stjerner utenfor stranden i Goa, i en rustype som det ikke synges om i Sgt. Peppers, selv om mange tror det, og da var jeg i telepatisk kontakt med hele universet.

P

Parelius

Gjest
    Espen R skrev:
    Parelius skrev:
    Espen R skrev:
    Det var et svært interessant program. Og konklusjonen var jo klar: dette kan ikke forklares med tradisjonell vitenskap, her må kvantefysikken inn i bildet.

Velkommen etter.... ;D
    Pjatt!

Det er vel nettopp vitenskap som kan si noe om dette, og som kommer til orde i disse programmene. Om det holder vann er jo en annen sak, men det vil tiden vise.
    Når kroppen reagerer på visse bilder som datamaskinen har plukket ut, og at kroppen viser reaksjoner noen sekunder før bildet faktisk blir vist, altså; at årsak-virkningsforholdet blir reversert, da skulle den muligheten at snåsamannen kan helbrede folk uten å være borti dem definitivt være tilstede. Ikke sant?

Dessuten, det at snåsamannen kan påvise åstedet for døde mennesker ute i naturen, fra sin egen stue, skulle da også ha støtte i kvantefysikken.
    Du trekker konklusjoner i vilden sky!

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.043
    Parelius skrev:
    Espen R skrev:
    Parelius skrev:
    Espen R skrev:

Velkommen etter.... ;D
    Pjatt!

Typisk Parelius å komme med slengere uten å underbygge.

Jeg har ikke konkludert, men tendensene er tydelige.

V

vredensgnag

Gjest
    Tendensen er tydelig.

Schrødingers Katt redaksjonen leverer søknad om å få begynne å arbeide for Kanal Fem.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.043
    vredensgnag skrev:
    Tendensen er tydelig.

Schrødingers Katt redaksjonen leverer søknad om å få begynne å arbeide for Kanal Fem.
    Hele programmet var vitenskapelig basert.

Men denne type vitenskap passer ikke inn i din virkelighetsoppfattelse.

V

vredensgnag

Gjest
    Espen R skrev:
    vredensgnag skrev:
    Tendensen er tydelig.

Tullebukk. Alt mulig er "vitenskapelig basert" om man bare vil det. Jeg kan gjennomføre en vitenskapelig basert undersøkelse om at jeg med tankekraft påvirker SACD-spilleren din mens den er i utlandet til ombygging, og dermed sørger for at den spiller med kun 12-bit gjengivelse; men fordi tankekraften min er universell, så er jeg også i stand til å gjøre deg totalfornøyd med hva du hører.

Kan du motbevise at det er dette som skjer?

U

utgatt60135

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Ja, jeg har dessverre sett disse programmene, og det er triste greier.
    Trist for dem som tviholder på gammel fakta og fornekter ny visdom og innsikt? Jeg tror det bare blir vanskeligere og vanskeligere å holde igjen i årene som kommer.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.043
    vredensgnag skrev:
    Espen R skrev:
    vredensgnag skrev:
    Tendensen er tydelig.

Tullebukk. Alt mulig er "vitenskapelig basert" om man bare vil det. Jeg kan gjennomføre en vitenskapelig basert undersøkelse om at jeg med tankekraft påvirker SACD-spilleren din mens den er i utlandet til ombygging, og dermed sørger for at den spiller med kun 12-bit gjengivelse; men fordi tankekraften min er universell, så er jeg også i stand til å gjøre deg totalfornøyd med hva du hører.

Hvis du hadde en sikker viten om at du kunne gjøre dette, da kunne vi snakket. Men når du ikke har tro så stort som et sennepsfrø, da kommer du ikke langt med tankekraft, fordi du på det nåværende tidspunkt vet at dette ikke kan la seg gjøre.

P

Parelius

Gjest
    Espen R skrev:
    Parelius skrev:
    Espen R skrev:
    Parelius skrev:
    Espen R skrev:

Velkommen etter.... ;D
    Pjatt!

Typisk Parelius å komme med slengere uten å underbygge.

Jeg har ikke konkludert, men tendensene er tydelige.
    Jeg vet ikke hva som er typisk for meg, men de konklusjonene du trekker er i vilden sky. Det må da være din oppgave når du kommer med slikt å underbygge dem. Jeg påpeker bare at du ikke har noe grunnlag for det, selv om en skulle ta det som ble sagt i programmet som sannhet.

Det ser vel du også, vil jeg tro. Edruelighet er ofte et gode.

V

vredensgnag

Gjest
    Se for eksempel på sitatet ditt, Espen R. Jeg har lurt inn en skrivefeil i det. Kun vha tankekraft.

Så sterk er min kraft.

Skjelv!

U

utgatt60135

Gjest
    Parelius skrev:
    Jeg vet ikke hva som er typisk for meg, men de konklusjonene du trekker er i vilden sky.
    Det var ikke EspenR som kom med dette, men forskerne i programmet. Vel, konklusjon er det da ikke. Det meste gjenstår å forske på. Så lenge du begynner å tenke at det kanskje kan være noe i det Parelius så har du kommet langt. Det er seriøse programmer som det er vanskelig å bare bortforklare.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg har forøvrig sendt en e-post til Schrødingers Katt redaksjonen.

I tittellinjen spør jeg om jeg er kommet til Kanal Fem.

Hva er det Schrødingers Katt holder på med for tiden?

Telepati
    Døden Tur-Retur
    Liv etter livet?
    Våre skjulte krefter
    Tankens kraft

Kan jeg gå ut ifra at Schrødingers Katt ikke tar for seg noe som har med vitenskap å gjøre?
    Det trodde jeg nemlig var redaksjonens mål - men det kvasisludderet dere holder på med nå er skammelig, og gir bare vann på mølla for en rekke tullinger som driver og lurer penger av mennesker som er ofre for alternativindustrien.

mvh,

U

utgatt60135

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Se for eksempel på sitatet ditt, Espen R. Jeg har lurt inn en skrivefeil i det. Kun vha tankekraft.

Så sterk er min kraft.

Skjelv!
    Typisk å komme med useriøsiteter når man nærmer seg et hjørne.

V

vredensgnag

Gjest
    Lyngen skrev:
    vredensgnag skrev:

Så sterk er min kraft.

Skjelv!
    I et univers fylt med uendelige muligheter kan det umulig være noen hjørner.

U

utgatt60135

Gjest
    vredensgnag skrev:

Telepati
    Døden Tur-Retur
    Liv etter livet?
    Våre skjulte krefter
    Tankens kraft

Kan jeg gå ut ifra at Schrødingers Katt ikke tar for seg noe som har med vitenskap å gjøre?
    Det trodde jeg nemlig var redaksjonens mål - men det kvasisludderet dere holder på med nå er skammelig, og gir bare vann på mølla for en rekke tullinger som driver og lurer penger av mennesker som er ofre for alternativindustrien.

mvh,
    Du blir selvsagt ikke tatt alvorlig med slikt fjas. Det må du da skjønne? Hvor mange slike useriøse mailer tror du NRK får i løpet av et år? De blir sikkert bare silt bort av en red ass.

U

utgatt60135

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Lyngen skrev:
    vredensgnag skrev:

Så sterk er min kraft.

Skjelv!
    I et univers fylt med uendelige muligheter kan det umulig være noen hjørner.
    For den fysiske kropp så er det definitivt hjørner, men det finnes så utrolig mye mer enn vi aner. Men vi aner mer og mer :).

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    vredensgnag skrev:

Hvordan vil du gjennomføre denne undersøkelsen din da?

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg aner ikke hva som har "tatt" Schrödingers Katt" redaksjonen, men man kan undre. Riktignok åpner katta-paradokset for alternative universer, men da kun med utgangspunkt i København-fortolkningen av kvantemekanikk.

Men nå ser det ut til at redaksjonen har tatt dette som frikort for å gå TV-Norge en høy gang i det alternative, kanskje også fordi det er dette som trekker et publikum? Det tilnærmet konkrete er så -jammerlig kjedelig, sammenlignet med det innbilt mulige.

Om noe kan man nå verdsette at målinger brukes for å prøve å fastslå disse svimlende fantasiene - der ligger det også et paradoks.

Håper Espen R finner skrivefeilen jeg la inn, vet ikke om jeg klarer å fjerne den igjen.

U

utgatt60135

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Skulle vært med på Candomblé-rituale i Bahia, du.
    Jeg gjorde at opptak av en transe seanse rett utenfor Salvador i 2002. Jeg kan en god del portugisisk. Husker ikke i farta om hun tilhørte Candomblé eller en annen.

U

utgatt60135

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Men nå ser det ut til at redaksjonen har tatt dette som frikort for å gå TV-Norge en høy gang i det alternative, kanskje også fordi det er dette som trekker et publikum? Det tilnærmet konkrete er så -jammerlig kjedelig, sammenlignet med det innbilt mulige.
    En dag blir dette mer enn "alternativt" og flere og flere begynner å aksepterer at det er en større virkelighetsforståelse enn vi tidligere har trodd. Jeg tror det er det som skjer med Schrödingers katt redaksjonen og selskapene de har kjøpt programmene fra. Når flere og flere slike uforståelige erfaringer blir kjent som er det også flere og flere som undres mer enn å fornekte. Undring og nysgjerrighet driver oss til å forstå mer av det utrolige komplekse verden vi lever i, ikke å gjøre seg opp en mening og tviholde på dem.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    vredensgnag skrev:

Vreden, hvordan vil du utføre undersøkelsen din?

V

vredensgnag

Gjest
    dag1234 skrev:
    vredensgnag skrev:

Slik man måler telepati - vi går inn i Espen Rs hode, med scan, og så måler vi hvordan han reagerer på to ulike SACD-spillere; en som "jeg" har påvirket, og en jeg ikke har påvirket.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    vredensgnag skrev:
    dag1234 skrev:
    vredensgnag skrev:

Slik man måler telepati - vi går inn i Espen Rs hode, med scan, og så måler vi hvordan han reagerer på to ulike SACD-spillere; en som "jeg" har påvirket, og en jeg ikke har påvirket.
    Du har ingen idé, altså?

V

vredensgnag

Gjest
    Du - jeg har lagt inn skrivefeil i Espen Rs sig, hva mer vil du jeg skal gjøre?

Jeg har jo fortalt deg presis hvordan min påstand om fjernpåvirkning skal kunne testes, med letthet. Hva mer vil du ha?

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    vredensgnag skrev:

Jeg har jo fortalt deg presis hvordan min påstand om fjernpåvirkning skal kunne testes, med letthet. Hva mer vil du ha?
    Du har ikke så mye å fare med, skjønner jeg.

V

vredensgnag

Gjest
    dag1234 skrev:
    vredensgnag skrev:

Du har ikke så mye å fare med, skjønner jeg.
    I en tråd fylt med folk som telepaterer, ektoplasmerer, teleporterer, reiser i alternative dimensjoner, tror på hyppige alien-besøk, ser inn i fremtid, fortid og kommende liv - så har jeg ikke stort å fare med, nei.

N

nb

Gjest
    Jeg lurer på om det er mulig å komme med et utsagn så fullt av intern inkonsistens, tant og fjas og logiske feilslutninger at ingen på HFS vil tro på det.

G

Gjestemedlem

Gjest
    nb skrev:
    Jeg lurer på om det er mulig å komme med et utsagn så fullt av intern inkonsistens, tant og fjas og logiske feilslutninger at ingen på HFS vil tro på det.
    Ja, det handler kun om bruk av riktig terminologi så vil folk her hoppe på absolutt alt hva man vil servere dem. Bruk setninger og ord fra deler av fysikken ingen av dem forstår, begreper fra religionene som heller ingen av dem forstår, fyndord fra new-age bevegelsen, anekdoter og fiskehistorier fra bygdenorge, spe på med litt botanikk fra mystiske fremmedland, ispedd litt digitalteknikk for å få det til å høres moderne ut. Bruk stavmikser på det hele og pakk det hele inn med meningsløse fyllsetninger og spe på med noen tilfeldige sitater fra kjente figurer. Gjort riktig er jeg helt 100% overbevist om at det ikke finnes noe som helst man ikke hadde fått folk til å tro på her på HFS... og ellers i landet.

Det eneste man må vokte seg for er endel varselord som de vil reagere på. Ikke bruk velkjent terminologi og ord fra de ikke-religiøse eventyrene, folkloren, kvakksalverloven, psykiatrien eller barneTV.

Ellers er det fritt frem. Når folk har sin fantasi, tro og sitt eget sinn som de ultimate referanser handler det utelukkende om å presentere noe på en slik måte at det høres positivt, kvasivitenskapelig og snilt ut og passer noenlunde inn i deres etablerte forestillingsverden.

V

vredensgnag

Gjest
    Kanskje dette er fremtiden - tilbake til den førvitenskapelige overtroen der alt gjaldt?

Vi har ministre som konsulterer spåkoner og prinsesse som maner engler, tross alt.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.043
    vredensgnag skrev:
    Kanskje dette er fremtiden - tilbake til den førvitenskapelige overtroen der alt gjaldt?

Vi har ministre som konsulterer spåkoner og prinsesse som maner engler, tross alt.
    Hvis du står fast i din nåværende virkelighetsoppfattelse, kommer snart hele din virkelighet til å rase sammen. For nå står vi på terskelen til virkelig å ta noen kvantesprang til å forstå hvordan det hele henger sammens.

N

nb

Gjest
    Espen R skrev:
    For nå står vi på terskelen til virkelig å ta noen kvantesprang til å forstå hvordan det hele henger sammens.
    Et kvantesprang er for øvrig et av de minste sprangene som finnes;)

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Må jeg få spørre Vreden og Deph her...:

Er det deres oppriktige oppfattelse at det IKKE foregår en form av mental "kontakt" mellom f.eks. mor og barn eller eneggede tvillinger? Og da tenker jeg på en type kontakt som er aktiv selv når disse ikke er i samme rom.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:

Er det deres oppriktige oppfattelse at det IKKE foregår en form av mental "kontakt" mellom f.eks. mor og barn eller eneggede tvillinger? Og da tenker jeg på en type kontakt som er aktiv selv når disse ikke er i samme rom.

Honkey
    Ikke i annen forstand enn at de er koblet noenlunde likt. Dvs. deres genetikk har sørget for at deres hjerne er noenlunde likt satt sammen, og at de har mye av det samme opplevelsesgrunnlaget. Det kan nok føre til at det reagerer på forbausende tilsvarende måte på eksterne stimuli (som de kanskje ikke en gang er klar over). Det kan nok medføre at noen forveksler slike opplevelser med mystikk, telepati og magi.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Gjestemedlem skrev:
    Honkey-Chateau skrev:

Honkey
    Ikke i annen forstand enn at de er koblet noenlunde likt. Dvs. deres genetikk har sørget for at deres hjerne er noenlunde likt satt sammen, og at de har mye av det samme opplevelsesgrunnlaget. Det kan nok føre til at det reagerer på forbausende tilsvarende måte på eksterne stimuli (som de kanskje ikke en gang er klar over). Det kan nok medføre at noen forveksler slike opplevelser med mystikk, telepati og magi.
    Uten å være synsk, kan jeg med dette fastslå med ca 98% sikkerhet at Deph ikke har barn.
    Dessuten er det ikke slik at foreldre forveksler noe som helst med magiske krefter, derimot har de naturlige forbindelser til avkommet.

Honkey

U

utgatt60135

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    nb skrev:
    Ja, det handler kun om bruk av riktig terminologi så vil folk her hoppe på absolutt alt hva man vil servere dem. Bruk setninger og ord fra deler av fysikken ingen av dem forstår, begreper fra religionene som heller ingen av dem forstår, fyndord fra new-age bevegelsen, anekdoter og fiskehistorier fra bygdenorge, spe på med litt botanikk fra mystiske fremmedland, ispedd litt digitalteknikk for å få det til å høres moderne ut. Bruk stavmikser på det hele og pakk det hele inn med meningsløse fyllsetninger og spe på med noen tilfeldige sitater fra kjente figurer. Gjort riktig er jeg helt 100% overbevist om at det ikke finnes noe som helst man ikke hadde fått folk til å tro på her på HFS... og ellers i landet.

Det eneste man må vokte seg for er endel varselord som de vil reagere på. Ikke bruk velkjent terminologi og ord fra de ikke-religiøse eventyrene, folkloren, kvakksalverloven, psykiatrien eller barneTV.

Ellers er det fritt frem. Når folk har sin fantasi, tro og sitt eget sinn som de ultimate referanser handler det utelukkende om å presentere noe på en slik måte at det høres positivt, kvasivitenskapelig og snilt ut og passer noenlunde inn i deres etablerte forestillingsverden.
    Vekjent Gjestemedlem gryte det her. Du biter deg bare selv i halen, men det ser du vel ikke.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:

Telepati
    Døden Tur-Retur
    Liv etter livet?
    Våre skjulte krefter
    Tankens kraft

mvh,
    Er det blitt legitimt å kalle løgndetektor for kvasisludder også nå da?
    Om den ikke nødvendigvis beviser noe, så gir hvertfall testen i dette tilfelle indikasjoner på noe som bør og kan undersøkes videre.
    Eller skal vi faktisk bare stikke hode i sanden å late som det ikke finnes noe vi ikke kan forklare i dag.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn