U
utgatt60135
Gjest
Vi forstår ikke vår egen kropp fullt ut engang. Tenk på det!
Nei og det er jo storveis. Så kan man undre seg på hva som er den beste vei til videre forståelse. Bygge videre på alt man faktisk forstår og vet, og bruke de metodene som har gitt resultater så langt. Eller skal man gi blaffen og heller søke råd hos kiosklitteraturens høvdinger, vandrehistorier, anekdoter og folklore.Lyngen skrev:Vi forstår ikke vår egen kropp fullt ut engang. Tenk på det!
Ja, hva de trenger å gjøre for å forstå hva f.eks healingkrefter kan være for noe må du nesten spørre dem om.Gjestemedlem skrev:Nei og det er jo storveis. Så kan man undre seg på hva som er den beste vei til videre forståelse. Bygge videre på alt man faktisk forstår og vet, og bruke de metodene som har gitt resultater så langt. Eller skal man gi blaffen og heller søke råd hos kiosklitteraturens høvdinger, vandrehistorier, anekdoter og folklore.Lyngen skrev:Vi forstår ikke vår egen kropp fullt ut engang. Tenk på det!
Vi nevnte nettopp bevissthetens kraft, noe som er svært spennende.Men en ting som virkelig forundrer meg at ikke alternativgjengen ser nøyere på et kroppens egen evne til å lege seg selv. At den kan stimuleres til dette er viser jo forskning om placeboeffekter ganske så tydelig. Det hadde vært mye mer interessant å se på hvordan man bevisst kan kan manipulere de utløsende faktorer her. Det hadde vært veldig spennende. Gå litt systematisk til verks og fjerne all mumbo jumpo rundt dette og se om man kan identifisere de mekanismene som faktisk er i spill her.
Eh, ok. Er det den som holder deg våken på dagtid?Lyngen skrev:Vi nevnte nettopp bevissthetens kraft, noe som er svært spennende.
hallo, det er jo dette healing handler om!Gjestemedlem skrev:Men en ting som virkelig forundrer meg at ikke alternativgjengen ser nøyere på et kroppens egen evne til å lege seg selv. At den kan stimuleres til dette er viser jo forskning om placeboeffekter ganske så tydelig. Det hadde vært mye mer interessant å se på hvordan man bevisst kan kan manipulere de utløsende faktorer her. Det hadde vært veldig spennende. Gå litt systematisk til verks og fjerne all mumbo jumpo rundt dette og se om man kan identifisere de mekanismene som faktisk er i spill her.Lyngen skrev:Vi forstår ikke vår egen kropp fullt ut engang. Tenk på det!
Javisst. Og da er det jo interessant å se på hva kroppen gjør når den tror den blir utsatt for "healing". Hvis man kan forstå og temme disse mekanismene så bortfaller jo behovet for gamle gubber med varme hender, sukkerpiller, fargespill og røkelse og alt det andre som ikke er noe annet enn teater og motivasjon for å sette sinnet i stand til å gi kroppen de nødvendige signaler til å helbrede seg selv. Klarer man å isolere de neuroligiske signalene og forstå de utløsende mekanismene så kan man kanskje finne frem til metoder eller medisiner som virkelig har effekt og som ikke er avhengig av all denne unødvendige staffasjen for å virke.topline skrev:hallo, det er jo dette healing handler om!![]()
Dytter vi ikke i oss nok medisiner som vi gjør allerede?Gjestemedlem skrev:Klarer man å isolere de neuroligiske signalene og forstå de utløsende mekanismene så kan man kanskje finne frem til metoder eller medisiner som virkelig har effekt og som ikke er avhengig av all denne unødvendige staffasjen for å virke.topline skrev:hallo, det er jo dette healing handler om!![]()
Noen dytter i seg for mye, andre feil og atter andre alt for lite. Medisiner er laget for å hjelpe mot sykdommer, og mange vil dø eller bli alvorlig forverret hvis de slutter å ta medisinene sine og i stedet hopper over på noe alternativfjas. Mange triste eksempler på slikt, og det er like alvorlig som dem som spiser for mye medisiner og blir forgiftet av dem.topline skrev:Dytter vi ikke i oss nok medisiner som vi gjør allerede?
Selvsagt er effekten reell. Det er jo hele poenget. Men det er alt for mange som misforstår begrepet og tror det er effekten som er innbilt, mens det jo er årsaken som er fordekt. Man forledes til å tro at noe skal ha en effekt og når kroppen reagerer på forventningene og den mentale stimuleringen så tilskriver man effekten homøopaten, healeren eller trommenissen, krystallene og alt det andre tullet. Mens deres bidrag i det store og hele er virkningsløs humbug isolert sett.Dessuten så har placebo "virkelig" effekt, ingenting er vel mer dokumentert enn akkurat det..
Ja en time hos en "healer" koster deg fort tusenlapper, mens en pakke Dent knapt en tier. Det eneste som gjenstår er å forstå at virkningen egentlig er stort sett den samme.audionut skrev:Sukkerpiller er da en fin ting, gitt at de er fornuftig priset. Jeg tar heller noen sukkerpiller i stedet for å bli klådd på av en gammel gubbe med varme hender.
Som representant for gamle gubber med varme hender så vil jeg på det sterkeste ta avstand fra aldersdiskrimineringen og antydning til seksuelle undertoner i dette innlegget. Hvis du hadde visst hvor mange vakre unge kvinner som er blitt helbredet av mine varme hender så hadde du ikke hatt den innstillingen, du hadde øyeblikkelig søkt om kjønnsskifte og generell forskjønnelse. ;Daudionut skrev:Sukkerpiller er da en fin ting, gitt at de er fornuftig priset. Jeg tar heller noen sukkerpiller i stedet for å bli klådd på av en gammel gubbe med varme hender.
Det er ingen som håner det en ikke forstår. Det at man ikke forstår noe betyr derimot ikke at man kan postulere en hvilken som helst forklaring uten dokumentasjon eller basis i vitenskapen. Da er det bedre å innse at man ikke forstår og å anta at alt har en naturlig forklaring som vanlig....Rune.U skrev:Jeg undres over denne nesten aggresive avvisningen av det de ikke forstår.Vel-ikke det at det er noe nytt i at mennesker håner det de ikke begriper,men erfaringen tilsier at denne kraften,før eller senere,vil bli påvist,målt-om man vil,og brukt aktivt av det vi foreløbig bare kjenner som helsevesenet.
Hvorfor skulle man ikke kunne det?Voff skrev:Det er ingen som håner det en ikke forstår. Det at man ikke forstår noe betyr derimot ikke at man kan postulere en hvilken som helst forklaring uten dokumentasjon eller basis i vitenskapen.Rune.U skrev:Jeg undres over denne nesten aggresive avvisningen av det de ikke forstår.Vel-ikke det at det er noe nytt i at mennesker håner det de ikke begriper,men erfaringen tilsier at denne kraften,før eller senere,vil bli påvist,målt-om man vil,og brukt aktivt av det vi foreløbig bare kjenner som helsevesenet.
Det henvises stadig til vitenskapen som om den skulle være en endelig fasit eller være til hinder for fenomen vi ikke forstår i dag. Hva som er naturlig defineres kun ut fra kunnskapen man mener å sitte på til enhver tid.Voff skrev:Det er ingen som håner det en ikke forstår. Det at man ikke forstår noe betyr derimot ikke at man kan postulere en hvilken som helst forklaring uten dokumentasjon eller basis i vitenskapen. Da er det bedre å innse at man ikke forstår og å anta at alt har en naturlig forklaring som vanlig....Rune.U skrev:Jeg undres over denne nesten aggresive avvisningen av det de ikke forstår.Vel-ikke det at det er noe nytt i at mennesker håner det de ikke begriper,men erfaringen tilsier at denne kraften,før eller senere,vil bli påvist,målt-om man vil,og brukt aktivt av det vi foreløbig bare kjenner som helsevesenet.
Her har du selvsagt et poeng.Gjestemedlem skrev:Absolutt alt kan man finne plass til hvis man bare tenker seg at om hundre år har man fremsatt vitenskapelige bevis for sine funderinger.
Det der er en grunnleggende misforståelse av hva vitenskap handler om. Det er ingen som mener å ha en endelig fasit, unntatt de som mener at den står i en bok fra middelalderen eller bronsealderen. Essensen i vitenskap er å teste idéer mot empiri. "Det høres rimelig ut, men fungerer det i praksis?" er en enkel oppsummering av hva dette handler om. Det å finne endelige sannheter i overleverte skrifter er skolastikk og religion, men ikke vitenskap.topline skrev:Det henvises stadig til vitenskapen som om den skulle være en endelig fasit eller være til hinder for fenomen vi ikke forstår i dag. Hva som er naturlig defineres kun ut fra kunnskapen man mener å sitte på til enhver tid.
Det er veldig mange situasjoner som ikke bare kan gjentas, men hva om lignende situasjoner oppstår igjen og igjen? Skal det sees bort i fra fordi vi ikke forstår det vitenskapelig eller ikke kan etterprøves?Asbjørn skrev:En mer vitenskapelig tilnærming ville være "Det var interessant. Kan hun gjenta det mens jeg ser på?"
Det er vel relativt lett å dokumentere fenomen som kan sees, høres eller måles på annen måte med hjelp av dagens teknologi. Utfordringen kommer med alt som ikke går inn i denne båsen. Og hvordan vi velger å forholde oss til fenomen som ikke passer inn i dagens testprosedyrer.Asbjørn skrev:Motsatsen er å slippe til enhver teori eller idé uten å forlange at dette skal være etterprøvbart. "Tanta til tremenningen min opplevde noe rart her om dagen." "Åja, da hiver vi alt vi allerede vet om universet over bord med det samme!" En mer vitenskapelig tilnærming ville være "Det var interessant. Kan hun gjenta det mens jeg ser på?"topline skrev:Det henvises stadig til vitenskapen som om den skulle være en endelig fasit eller være til hinder for fenomen vi ikke forstår i dag. Hva som er naturlig defineres kun ut fra kunnskapen man mener å sitte på til enhver tid.
All kunnskap er etterprøvbar, det er også derfor man har så omfattende regler for dokumentasjon, publisering og åpenhet rundt resultatene. nettopp for at andre skal kunne dra nytte av dem, gjenskape forsøk og undersøkelser og bygge videre på det, finne nye vinklinger og utvide vår viten og kunnskap på alle områder.Karma skrev:Men samtidig håper jeg ikke dine holdninger er for dominerende hos våre vitenskapsmenn og kvinner. Hvordan skulle vitenskapen komme videre om de avviste alt som ikke allerede ER forklart, slik du synes å gjøre?
Det må du nesten høre med disse gutta om.topline skrev:Hva skal til for at noe er "sannsynlig" uten å være bevist vitenskapelig?
Ja, deres arbeider hadde jo uten problemer overlevd en doktordisputas... :Tubesnake skrev:Det må du nesten høre med disse gutta om.topline skrev:Hva skal til for at noe er "sannsynlig" uten å være bevist vitenskapelig?![]()
Det har nok vært nevnt mer enn en gang allerede, men det skader ikke med en liten gjentakelse. Det er ikke nødvendig å vente på tekniske nyvinninger for å kunne dokumentere den påståtte effekten av underlige behandlingsmetoder. Hvis en person hever å ha "magiske" evner så er det ikke spesielt vanskelig å lage forsøk som kan dokumentere eller avkrefte om slike påstander er hold i. Først om man kan dokumentere dette under ordentlige forhold og med riktig metode og dokumentasjon, er det noe poeng i å gå videre for å se på hva som forårsaker "magien".topline skrev:Det er vel relativt lett å dokumentere fenomen som kan sees, høres eller måles på annen måte med hjelp av dagens teknologi. Utfordringen kommer med alt som ikke går inn i denne båsen. Og hvordan vi velger å forholde oss til fenomen som ikke passer inn i dagens testprosedyrer.
Hva skal til for at noe er "sannsynlig" uten å være bevist vitenskapelig?
Som sagt, en vitenskapelig tilnærming vil være å kreve etterprøvbare bevis som utelukker alle mer jordnære forklaringer. Jo mer påstanden strider mot ting vi vet fra før, desto mer solide må bevisene være. Tilfeldige sammentreff skjer også hele tiden.Lyngen skrev:Det er veldig mange situasjoner som ikke bare kan gjentas, men hva om lignende situasjoner oppstår igjen og igjen? Skal det sees bort i fra fordi vi ikke forstår det vitenskapelig eller ikke kan etterprøves?Asbjørn skrev:En mer vitenskapelig tilnærming ville være "Det var interessant. Kan hun gjenta det mens jeg ser på?"
Hva med å begynne å se på program som den 6. sansen og lytte til hva andre opplever? Undre? Tenke på nytt i stedet for å hardnakket kaste alt nytt over bord? Skal man forstå mer så må man iallefall være mottagelig. Det betyr ikke at man trenger å legge vekk sin kritiske sans.
Tja, når vi ser hvor høyt diverse åndeprogrammer på reklamefinansiert TV scorer i forhold til vitenskapelig arbeid i blant enkelte her så er vel ikke det så usannsynlig.baluba skrev:Ja, deres arbeider hadde jo uten problemer overlevd en doktordisputas... :Tubesnake skrev:Det må du nesten høre med disse gutta om.topline skrev:Hva skal til for at noe er "sannsynlig" uten å være bevist vitenskapelig?![]()
![]()
Den historien om onkelen min på båtslippen, er den i direkte konflikt med universet lover og mennesket som del av universet og moder jord?Asbjørn skrev:Det er mye igjen å finne ut, men det betyr ikke at jeg er klar for å forkaste det lille vi mener å vite ut fra en enkeltstående anekdote om et tilfeldig sammentreff som en eller annen grandtante ble utsatt for forrige onsdag. Ikke engang om det er på TV.
Problemet med slike historier er at de ikke har noen verdi som annet enn underholdning. At noen har fortalt deg en historie om noe pussig som skjedde en gang på 70-tallet forteller ingen verdens ting. Det er alt for mange faktorer som kan spille inn her til at det går an å si noe som helst konkluderende om slike saker. Jeg kom med én mulig forklaring til deg, og det finnes sikkert mange tilsvarende. Slike historie vokser jo ofte gjerne på seg etterhvert som tiden går og de gjenfortelles også. Det er nok mer i den menneskelige natur at man bør se lete etter forklaringer hvis det er viktig, og ikke søke å bruke slike anekdoter som bevismateriale for alt man har samlet opp av alternativ forståelse på hverdagslige pussigheter. På gårdene enda litt tidligere var det vanlig å tilskrive pussigheter til småfolket. Kanskje vitenskapen vil rehabilitere disse forklaringen om 100 år også? Beleiligvis er vi nok begge døde når den tid kommer, så det får vi jo aldri vite... så da er det jo fritt fram for troen i mellomtiden ...Espen R skrev:Den historien om onkelen min på båtslippen, er den i direkte konflikt med universet lover og mennesket som del av universet og moder jord?
Eller er den i konflikt med din forståelse av hvordan universet fungerer?
Tilfeldige sammentreff forklarer mye, spesielt når man tar hensyn til at det er en utvelgelseseffekt her. Det er de tilfeldige sammentreffene som huskes, ikke alle de gangene hvor noen "kjente noe" og ingen ting hadde skjedd. Dessuten legger jeg merke til at tanten dukket opp først, og så begynte man å lete etter ting som hadde skjedd. Hadde ikke den metallskiven falt av, hadde det kanskje vært noe annet man bet seg fast i som "forklaring" på at hun hadde blitt urolig. Dette er ting jeg vet skjer, og som er mer nærliggende forklaringer enn tankeoverføring og andre fenomener som er ukjent for vitenskapen.Espen R skrev:Den historien om onkelen min på båtslippen, er den i direkte konflikt med universet lover og mennesket som del av universet og moder jord?Asbjørn skrev:Det er mye igjen å finne ut, men det betyr ikke at jeg er klar for å forkaste det lille vi mener å vite ut fra en enkeltstående anekdote om et tilfeldig sammentreff som en eller annen grandtante ble utsatt for forrige onsdag. Ikke engang om det er på TV.
Vitenskapen er ikke ett sett med kunnskap, men en metode.topline skrev:Det henvises stadig til vitenskapen som om den skulle være en endelig fasit eller være til hinder for fenomen vi ikke forstår i dag. Hva som er naturlig defineres kun ut fra kunnskapen man mener å sitte på til enhver tid.
Her prøver du å lure universet. Du vet at dette er fake og et skuespill og at du aldri har en intensjon om å avfyre skuddet mot tinningen. Hvorfor skulle ikke alle andre involverte parter være klar over dette på det ubevisste plan?Asbjørn skrev:Tilfeldige sammentreff forklarer mye, spesielt når man tar hensyn til at det er en utvelgelseseffekt her. Det er de tilfeldige sammentreffene som huskes, ikke alle de gangene hvor noen "kjente noe" og ingen ting hadde skjedd. Dessuten legger jeg merke til at tanten dukket opp først, og så begynte man å lete etter ting som hadde skjedd. Hadde ikke den metallskiven falt av, hadde det kanskje vært noe annet man bet seg fast i som "forklaring" på at hun hadde blitt urolig. Dette er ting jeg vet skjer, og som er mer nærliggende forklaringer enn tankeoverføring og andre fenomener som er ukjent for vitenskapen.Espen R skrev:Den historien om onkelen min på båtslippen, er den i direkte konflikt med universet lover og mennesket som del av universet og moder jord?Asbjørn skrev:Det er mye igjen å finne ut, men det betyr ikke at jeg er klar for å forkaste det lille vi mener å vite ut fra en enkeltstående anekdote om et tilfeldig sammentreff som en eller annen grandtante ble utsatt for forrige onsdag. Ikke engang om det er på TV.
Det er enkelt å sette opp et forsøk for å teste evnen: Tante i ett rom, onkel i et annet. Jeg retter en pistol mot tinningen til onkel, med eller uten patroner i magasinet. Onkel vet om det er patroner i, men tantes rom er fullstendig isolert fra forsøksrommet. Tante krysser av på en skala fra 0-10 hvor urolig hun er. Gjentar forsøket 15-20 ganger og noterer patron/ikke patron og uro/ikke uro. For enkelhets skyld kan vi gjøre et nytt forsøk hvert femte minutt, slik at det ikke er nødvendig å kommunisere mellom de to rommene. Så får vi se om det er noen sammenheng mellom farlighet og uro. Jeg tør vedde en hel skrei på at resultatet viser rene tilfeldigheter.
Først når du kan vise at det er noe annet enn rene tilfeldigheter, er det på tide å tenke gjennom hvordan dette stemmer eller ikke stemmer med hvordan signaler overføres i det fysiske universet.
Lignende tester er faktisk gjort, der den ene sitter i et lukket isolert rom og den andre befinner seg på utsiden. Der det ble utført målinger på hjertefrekvensen hos personen på utsiden for å se om den reagerer på det som skjedde inni boksen....noen kan finne resultatet interessant...Asbjørn skrev:Det er enkelt å sette opp et forsøk for å teste evnen: Tante i ett rom, onkel i et annet. Jeg retter en pistol mot tinningen til onkel, med eller uten patroner i magasinet. Onkel vet om det er patroner i, men tantes rom er fullstendig isolert fra forsøksrommet. Tante krysser av på en skala fra 0-10 hvor urolig hun er. Gjentar forsøket 15-20 ganger og noterer patron/ikke patron og uro/ikke uro. For enkelhets skyld kan vi gjøre et nytt forsøk hvert femte minutt, slik at det ikke er nødvendig å kommunisere mellom de to rommene. Så får vi se om det er noen sammenheng mellom farlighet og uro. Jeg tør vedde en hel skrei på at resultatet viser rene tilfeldigheter.Espen R skrev:Den historien om onkelen min på båtslippen, er den i direkte konflikt med universet lover og mennesket som del av universet og moder jord?Asbjørn skrev:Det er mye igjen å finne ut, men det betyr ikke at jeg er klar for å forkaste det lille vi mener å vite ut fra en enkeltstående anekdote om et tilfeldig sammentreff som en eller annen grandtante ble utsatt for forrige onsdag. Ikke engang om det er på TV.
Begge påstandene er feil.topline skrev:Solsystemet vårt er kanskje 13 milliarder år gammelt, det har en gjenstående levetid på 4-5 milliarder år eller noe sånt.
Vel, den som lever får se.....om det siste stemmer altså..LydGeir skrev:Begge påstandene er feil.topline skrev:Solsystemet vårt er kanskje 13 milliarder år gammelt, det har en gjenstående levetid på 4-5 milliarder år eller noe sånt.
Selv om de innerste planetene (og trolig også jorda) vil bli oppslukt av sola i løpet av dens siste faser, vil solsystemet eksistere i lang tid. Avhengig av samlet masse i universet (jeg vet ikke om det er endelig avklart hvorvidt universets ekspansjon er total) snakker vi nok om minst 10100 år. Og når jorda blir umulig å leve på vil våre eller noen andres etterkommere sikkert ha kapasitet til både å bosette seg annet steds i solsystemet og kolonisere andre solsystem.topline skrev:Vel, den som lever får se.....om det siste stemmer altså..LydGeir skrev:Begge påstandene er feil.topline skrev:Solsystemet vårt er kanskje 13 milliarder år gammelt, det har en gjenstående levetid på 4-5 milliarder år eller noe sånt.
topline skrev:Vel, den som lever får se.....omLydGeir skrev:Begge påstandene er feil.topline skrev:Solsystemet vårt er kanskje 13 milliarder år gammelt, det har en gjenstående levetid på 4-5 milliarder år eller noe sånt.
det siste stemmer altså..
Denne er forresten litt interessant
http://www.ted.com/talks/david_christian_big_history.html
Sikkert? Nei.LydGeir skrev:Og når jorda blir umulig å leve på vil våre eller noen andres etterkommere sikkert ha kapasitet til både å bosette seg annet steds i solsystemet og kolonisere andre solsystem.