Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    må bare skyte inn at ingar sletten kolloen er en fantastisk dyktig skribent/forfatter.
    han skrev bl.a. den nyeste biografien om hamsun, et godt utført (men akk så gjespende forutsigbart) håndverk.

men hans evner som skribent er dessverre parret med et pengebegjær som savner sidestykke, samt en mangel på integritet. han tar de oppdragene som forlaget tilbyr størst honorarer på, og går tydeligvis ikke av veien for å fortelle bokkjøpere akkurat det de vil høre.

jeg sto i en bokhandel i går, og kunne ikke la være å bla litt i snåsaboken.
    og som forventet: veldig godt skrevet, direkte fensglende.
    ikke rart folk lar seg rive med.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Gago skrev:
    må bare skyte inn at ingar sletten kolloen er en fantastisk dyktig skribent/forfatter.
    han skrev bl.a. den nyeste biografien om hamsun, et godt utført (men akk så gjespende forutsigbart) håndverk.

men hans evner som skribent er dessverre parret med et pengebegjær som savner sidestykke, samt en mangel på integritet. han tar de oppdragene som forlaget tilbyr størst honorarer på, og går tydeligvis ikke av veien for å fortelle bokkjøpere akkurat det de vil høre.

For å si det sånn...jeg tror ikke jeg ville engsjert deg hvis jeg ville ha belyst en sak fra flere sider.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Var en kritisk bokanmeldelse i gårsdagens Bergens Tidende, om den tilsynelatende beskjedne Gjerstad som har vært i bokmarkedet flere ganger tidligere, og om naive politikere som lar seg bruke i sjarlatanens selviscenesettelse.

http://www.bt.no/bergenpuls/litteratur/article789256.ece
    Det kan vel ikke heske mye tvil om at mannen har et stort behov for selvhevdelse og anerkjennelse, selv om den baseres på svindel og hottentotteri. Denne falske beskjedenheten blir bare flau når mannen selv har utgitt to selvforherligende "biografier" og monumenter over sin egen innbilte storhet.

Hva gjør ikke folk for å bli kjendis? :p

Jeg tillater meg å sitere fra linken over:

"Men Gjerstad er ingen tilbakeholden mann. Allerede i 2000 medvirket han til den første biografien om ham, og i 2004 og 2006 utga han selv to selvbiografiske bøker.

På dette bakteppet senker det seg et skjær av falskhet når Gjerstad frasier seg all ære for arbeidet han gjør. I den svært enkle boken «Å stå i lyset» fra 2006, som nå selvfølgelig er kommet i nytt opplag, fremstår en mann som nettopp fremhever og iscenesetter seg selv. Vi bringes også inn i den tidligere klokkerens dypt religiøse, høykirkelige univers, der den alderstegne Gjerstad viser seg overforenklende, trangsynt og regressiv."

Hvorfor hylles så denne smålige svindleren, sjarlatanen og heksedoktoren som om han var en reservejesus?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Gjestemedlem skrev:
    Hvorfor hylles så denne smålige svindleren, sjarlatanen og heksedoktoren som om han var en reservejesus?
    Det er akkurat som jeg har hørt denne plata før...hakk i plata? :)

Han hyllest av folk fordi den hjelpa han gir til folk (helt gratis) faktisk virker.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Jeg senser igjen Deph's åpenbare "religiøsitet" i sine angrep; nå har heksejakta begynt. Ingen her har gjort Snåsagubben til en "jesus", og Deph (+ et par andre) griper nå begjærlig alle små fliker og anekdoter og holder dem som god fisk, og sauser det sammen til en jævla røre, ment å skulle undebygge "den eneste virkelighet".
    Hva faen spiller det for rolle om Snåsingen f.eks. er en jævla drittsekk og en koneplager, egentlig? Det vi diskuterer her er jo OM det er tenkelig at det finnes folk som kan hjelpe andre uten å loppe dem for penger, og om healing har noen funksjon. Heldigvis er mennesket skrøpelig og full av dårlige valg, jeg har i sannhet ikke tenkt til å dømme noen nord og ned selv om en eller annen anonym kar serverer løse rykter om "skjult formue" og "dårlig behandling". Ingen her aner noe om motivasjonen for slike påstander. Men for "skeptikerne" er det nam-nam. Løse rykter funker visst som faen allikevel.

Honkey

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    Honkey-Chateau skrev:
    Jeg senser igjen Deph's åpenbare "religiøsitet" i sine angrep; nå har heksejakta begynt. Ingen her har gjort Snåsagubben til en "jesus", og Deph (+ et par andre) griper nå begjærlig alle små fliker og anekdoter og holder dem som god fisk, og sauser det sammen til en jævla røre, ment å skulle undebygge "den eneste virkelighet".
    Hva faen spiller det for rolle om Snåsingen f.eks. er en jævla drittsekk og en koneplager, egentlig? Det vi diskuterer her er jo OM det er tenkelig at det finnes folk som kan hjelpe andre uten å loppe dem for penger, og om healing har noen funksjon. Heldigvis er mennesket skrøpelig og full av dårlige valg, jeg har i sannhet ikke tenkt til å dømme noen nord og ned selv om en eller annen anonym kar serverer løse rykter om "skjult formue" og "dårlig behandling". Ingen her aner noe om motivasjonen for slike påstander. Men for "skeptikerne" er det nam-nam. Løse rykter funker visst som faen allikevel.

Honkey
    Dette du sier om skjulte formuer. Hvis noen tror på dette så må de være totalt blindet av sin egen propaganda. Gjerstad har ikke tatt betalt for sine håndspåleggelser, hverken ï dag eller i fortida. Hvis penger er drivkraften til Gjerstad, da hadde han tatt seg betalt for sine tjenester, spesielt etter at han ble berømt (det er å skumme fløten).
    Det jeg prøver å formidle er at hvis en tenker seg litt om, så skjønner man at dette med "skjult formue" ikke har rot i virkeligheta.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    må understreke at jeg ikke tar noen løse rykter for god fisk.
    selv om det kan være interessant å høre på.

jeg har i alle fall ikke flyttet inn i en rundkjøring i oslo sentrum ennå.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Hva har skjedd med bokinntektene hans?

G

Gjestemedlem

Gjest
    At mannen ikke har ryggrad nok til å forlange betaling rett frem men vil ha slikt kanalisert gjennom legater, fond og selskaper er vel sikkkert like mye en skattesak som falsk beskjedenhet.

Mannen er en svindler, og med mindre noen kan forklare meg hvordan han kan helbrede folk over telefonlinjene på en noenlunde troverdig måte så ser jeg ingenting som tyder på noe annet. En eller anne våsete bortforklaring a la "det er mer mellom himmel og jord" holder ikke.

Saken er mest skadelig i den forstand at den inbiller godtroende og godfjottede folk at slikt i det hele tatt er mulig, og åpner en pandorasboks av svindel, humbug og religiøst vissvass som resultat.

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Gago skrev:

Er det lov å bo i rundkjøringene da? :eek:

G

Gjestemedlem

Gjest
    Unplugged skrev:
    Gago skrev:

Er det lov å bo i rundkjøringene da? :eek:
    Kanskje han er russ i år?

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Gago skrev:

Nå må du slutte å vrøvle.
    Med stor skepsis gikk han i gang med dette prosjektet, hadde du i forkant kunnet spådd at dette ville bli den suksessen det ble? Tror du han gjorde det? I motsetning til alle andre skal ikke en forfatter kunne skrive bøker for å tjene penger, når var sist gang en biografi gjorde det så bra her i landet, har det skjedd før? Var han ute etter penger burde han begynne å skrive krim, det er vel der pengene ligger..

Boken er bra skrevet ja, kanskje du burde lese den så du har litt mer bakgrunn for å komme med bastante uttalelser.

Sikkert hyggelig å bo i en rundkjøring, frisk luft og gode lytteforhold... skal stikke innom deg neste gang jeg setter min fot i den byen, når nå det måtte bli.. ;)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    "Med stor skepsis gikk han i gang med dette prosjektet" my ass.

dette er et bestillingsverk fra et smart forlag, som skjønte at her er det penger å melke.

den "skeptiske" approachen er en del av stategien, en billig måte å gjøre seg troverdig på. dumme lesere biter hardere på agnet da.

få det inn i den luftige knollen din nå.

dessuten:
    kolloen kan ikke skrive krim.
    han er en biograf og sakprosa forfatter.
    han kan ikke skape bøker ut av ingenting.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Honkey-Chateau skrev:

Honkey
    Veldig enig med deg. Deph er ikke nedpå og ser ikke skogen for bare trær og er mer fanatisk enn den mest religiøse når noe går imot hans tro.
    Problemet er at han er livredd for at det kan være en religiøs kobling her, derfor går han så hardt ut, for det kan han ikke leve med, og derfor ser han ikke klart.

Som du nevner, hva har det med saken å gjøre om Snåsamannen er grådig eller snill?
    Og her er info om fondet til den grådige, slemme mannen:

http://www.hjelpefondet.no/default....y&MenyID=39&HovedMenyID=39&Hovedmeny=Bakgrunn

Gago: Du får tro hva du vil, jeg har lest boken, jeg tror forfatteren mer enn jeg tror deg. På seg selv kjenner man andre, er det det du lever etter?

Kan man skrive, kan man vel skrive krim om man bare tenker ut et konsept, neppe den vanskeligste typen bøker å skrive det, for en skrivekyndig person, men svært innbringende..

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Komponenten skrev:
    Gago: Du får tro hva du vil, jeg har lest boken, jeg tror forfatteren mer enn jeg tror deg.
    utmerket.

Komponenten skrev:
    Kan man skrive, kan man vel skrive krim om man bare tenker ut et konsept, neppe den vanskeligste typen bøker å skrive det, for en skrivekyndig person, men svært innbringende.

sludder.
    det er ikke gitt at alle som er flinke til å skrive, er i stand til å klemme ut en bestselgende/innbgringende krimroman.

H

Hugh

Gjest
    Jeg minner om det vidunderlige tilbudet staten har for sterkt hjernesyke mennesker. Individ som tror troll og nisser lever i lyngen og at man er den eneste direkte etterkommeren av løvens konge samt at en gammel mann med mange rynker kurerer den ikke diagnostiserbare sykdommen som så brutalt har slått en til grunnen.

I dette flotte bygget

Med slikt deilig rom

og kyndige mennesker som utfører inngrep som gir effekt hver gang

Slutter våse da.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Komponenten skrev:
    Honkey-Chateau skrev:

Honkey
    Veldig enig med deg. Deph er ikke nedpå og ser ikke skogen for bare trær og er mer fanatisk enn den mest religiøse når noe går imot hans tro.
    Problemet er at han er livredd for at det kan være en religiøs kobling her, derfor går han så hardt ut, for det kan han ikke leve med, og derfor ser han ikke klart.

Som du nevner, hva har det med saken å gjøre om Snåsamannen er grådig eller snill?
    Og her er info om fondet til den grådige, slemme mannen:

http://www.hjelpefondet.no/default....y&MenyID=39&HovedMenyID=39&Hovedmeny=Bakgrunn

Gago: Du får tro hva du vil, jeg har lest boken, jeg tror forfatteren mer enn jeg tror deg. På seg selv kjenner man andre, er det det du lever etter?

Kan man skrive, kan man vel skrive krim om man bare tenker ut et konsept, neppe den vanskeligste typen bøker å skrive det, for en skrivekyndig person, men svært innbringende..
    Mener du at det er en relgiøs kobling her komponenten? har du noen oppfattninger om hvordan telefonhealing virker?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Den religøse koblingen jeg er redd for er akkurat de samme som du er redd for når du ser kvinner i burka. Hvor begredelig trist er det ikke når mennesker på grunn av religøst vannvidd ender opp på denne måten. Jo mer useriøse klovner a la snåsanissen som slipper til i media jo mer lettlurte og ukritiske er folk til alt annet slik også. Veien fra snåsamannen til en burka kan synest lang, men det er likevel bare litt lenger ned på akkurat den samme veien. Og den leder ikke til annet enn en psykoligisk søppelhaug av middelaldertenking og bakstreverskhet.

Kan vi ikke snart tre inn i opplysningens tidsalder? Vi har jo alle hjelpemidlene som trengs nå.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Nei jeg mener ikke at det trenger å være en religiøs kobling her, jeg har sagt at jeg ikke aner hva som skjer, poenget er at Deph er livredd for at det KAN være det, og da vil det sparke beina under alt han tror på, derfor blir han forblindet og vil ikke se på saken engang, men bare avfeie alt i utgangspunktet uten engang å tenke over andre svar.
    Han er like redd for at det kan finnes en gud som de religiøse er for at det ikke finnes, og begge parter er ikke villige til å diskutere saken, for de har allerede bestemt seg for å ikke skifte mening, uansett motargumenter.

Alt avfeies, Honk sin historie om hvordan sønnen ble helbredet fra en uhelbredelig sykdom og han selv ble helbredet ved et "uhell" avfeies, alle andre historier avfeies, og så kommer man opp med totalt utrolige svar på hva som kan være grunnen til alle de merkelige hendelsene, mens man beskylder andre for å være naive og tro på nissen...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Det er vel Å IKKE TRO som er poenget her. Komponenten har du ikke spekulert litt over hvordan telefonhealing eventuelt måtte virke? Legger snåsafar stemmen i et spesielt leie? er det tankekraft? osv.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    65finger skrev:
    Det er vel Å IKKE TRO som er poenget her. Komponenten har du ikke spekulert litt over hvordan telefonhealing eventuelt måtte virke? Legger snåsafar stemmen i et spesielt leie? er det tankekraft? osv.
    Hvorfor ikke slå deg til ro med at du ikke har alle svar, slik som jeg gjør og som Joralf Gjerstad gjør?
    Vi hadde ikke alle svarene i 1929, heller ikke i 1878. Den som tror vi nå i 2009 er i nærheten av å ha alle svarene, den har ikke forstått mye av den store sammenheng.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Espen R skrev:
    65finger skrev:
    Hvorfor ikke slå deg til ro med at du ikke har alle svar, slik som jeg gjør og som Joralf Gjerstad gjør?
    Vi hadde ikke alle svarene i 1929, heller ikke i 1878. Den som tror vi nå i 2009 er i nærheten av å ha alle svarene, den har ikke forstått mye av den store sammenheng.
    Så det betyr at man ikke skal stille spørsmål, være kritisk til enhver bestefar som påstår å kunne se inn i fremtiden, en popsangerinne som påstår hun er gravid med utenomjordiske vesener med andre ord være åpen og godta alt som ikke kan forklares? Følg den logikken videre og vi hadde fortsatt vært overbevisst om at jorden hadde vært flat og blitt skapt ved et knips for 6000 år siden. Still deg selv noen spørsmål, spekuler litt over foreksempel hvordan telefonhealing eventuelt virker.....

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.839
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ble ikke jorden skapt med et knips for 6000 år siden? Hæ?

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    65finger skrev:
    Du aksepterer vanlig healing, men er skeptisk til telefonhealing, er det sånn å forstå?

Skal være enig i at telefonhealing virker hakket rarere ja, men på den annen side, telefonen virker, jeg kan ta opp mobilen min og vips, så snakker jeg med en person i f.eks. Australia. Vi skjønner hva som skjer der, kan det ikke finnes måter mennesker kan kommunisere med andre på på en lignende måte? Hvem vet hva man sender ut og mottar av slike signaler, men de fleste av oss kan kanskje ikke sende, bare ta imot, og kun når noen sender mot akkurat deg?

Klart man skal stille spørsmål, men det er jo det mange ikke gjør, de bare avviser.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Nei jeg mener ikke at det trenger å være en religiøs kobling her, jeg har sagt at jeg ikke aner hva som skjer, poenget er at Deph er livredd for at det KAN være det, og da vil det sparke beina under alt han tror på, derfor blir han forblindet og vil ikke se på saken engang, men bare avfeie alt i utgangspunktet uten engang å tenke over andre svar.
    Jeg har en veldig god forklaring på alt dette. Placebo, fiskeskrøner, hypokondri, selvluring og reklame i en herlig suppe.

Hva er din forklaring Kompo?

Mystiske uforklarilige snåsabølger på telefonlinjene? Må du dikte opp noe slikt for å forklare dette som min forklaring dekker så mye mye bedre?

Eller har du ingen forklaring? Hva skiller det da fra ren fantasi og barnehagevræl?

?

Tenkte meg det...

8)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.060
    65finger skrev:
    Still deg selv noen spørsmål, spekuler litt over foreksempel hvordan telefonhealing eventuelt virker.....
    Hvis du kan helbrede deg selv frisk (noen som vitenskapen erkjenner er en forutsetning for at vi ikke har dødd ut historisk sett, men som ikke i dag kan dokumentere hvordan skjer), hvorfor skulle ikke en annen helbrede deg frisk, sette i gang de samme prosessene over telefonen?
    Du tenker materie. Jeg tenker ikke-materie hvor tanker ikke kjenner avtander.
    Det betyr ikke at "det går noen mystiske stråler" mellom Joralf og vedkommende.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    ]
    Hvis du kan helbrede deg selv frisk (noen som vitenskapen erkjenner er en forutsetning for at vi ikke har dødd ut historisk sett, men som ikke i dag kan dokumentere hvordan skjer), hvorfor skulle ikke en annen helbrede deg frisk, sette i gang de samme prosessene over telefonen?
    Ja men det er jo akkurat det som skjer, og det er dette som kalles placeboeffekten. Trodde vi hadde avklart såpass etterhvert.

Du tenker materie. Jeg tenker ikke-materie hvor tanker ikke kjenner avtander.
    Joda, den korrekte betegnelsen på det er fantasi og drømmer. I drømmeland er du fri til å løpe rundt i de lykkelige tankers blomstereng, eller fly og helbrede hvis det er slikt du bruker tiden på å drømme om.

Det betyr ikke at "det går noen mystiske stråler" mellom Joralf og vedkommende.
    Komponenten ser i allefall ut til å tro det... Og prøver å overbevise seg selv om dette ved å minne seg på at hun ikke helt forstår hvordan dette med telefoner fungerer heller, og at dette snåsamysteriet da sikkert er noe opp i samme gate.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Komponenten skrev:
    65finger skrev:
    Du aksepterer vanlig healing, men er skeptisk til telefonhealing, er det sånn å forstå?

Skal være enig i at telefonhealing virker hakket rarere ja, men på den annen side, telefonen virker, jeg kan ta opp mobilen min og vips, så snakker jeg med en person i f.eks. Australia. Vi skjønner hva som skjer der, kan det ikke finnes måter mennesker kan kommunisere med andre på på en lignende måte? Hvem vet hva man sender ut og mottar av slike signaler, men de fleste av oss kan kanskje ikke sende, bare ta imot, og kun når noen sender mot akkurat deg?

Klart man skal stille spørsmål, men det er jo det mange ikke gjør, de bare avviser.
    jeg aksepterer vanlig healing? hva er grunnlaget ditt for å trekke den sluttningen? Alvorlig talt komponenten! det at telefonen din virker og at du kan snakke med folk i Australia er ikke trolldom! teleteknologi ville ihvertfall ikke jeg sammenligne med snåsafarfars såkalte "evner"

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    65finger skrev:
    Komponenten skrev:
    65finger skrev:

jeg aksepterer vanlig healing? hva er grunnlaget ditt for å trekke den sluttningen? Alvorlig talt komponenten! det at telefonen din virker og at du kan snakke med folk i Australia er ikke trolldom! teleteknologi ville ihvertfall ikke jeg sammenligne med snåsafarfars såkalte "evner"
    Jeg trakk den slutningen siden du stadig spør om telefonhealing og ikke vanlig healing, som om det i dine øyne er mer akseptabelt.

Hadde jeg hatt forklaringen på dette så hadde jeg vel neppe sittet her og diskutert det med dere. Det har vært mange mysterier som mennesker har undret seg over opp igjennom tidene som noen på ett eller annet tidspunkt fant ut av, men synes det er i overkant store forventninger dere har til meg om dere forventer at jeg skal kunne svare på dette. Men at man ikke skjønner noe betyr ikke at det er trolldom, det betyr bare at det ennå er noe vi ikke vet. Det ER ennå mye vi ikke vet, ta det inn over dere og lev med det, ikke noe å miste nattesøvnen over eller på noen måte noen nederlag dette, kan hende den beste.

At du tror at placebo er løsningen Deph er minst like latterlig som det du mener andres svar er, du griper bare etter et halmstrå, men det har ingen troverdighet.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Komponenten skrev:
    65finger skrev:
    Komponenten skrev:
    65finger skrev:

Jeg trakk den slutningen siden du stadig spør om telefonhealing og ikke vanlig healing, som om det i dine øyne er mer akseptabelt.

Hadde jeg hatt forklaringen på dette så hadde jeg vel neppe sittet her og diskutert det med dere. Det har vært mange mysterier som mennesker har undret seg over opp igjennom tidene som noen på ett eller annet tidspunkt fant ut av, men synes det er i overkant store forventninger dere har til meg om dere forventer at jeg skal kunne svare på dette. Men at man ikke skjønner noe betyr ikke at det er trolldom, det betyr bare at det ennå er noe vi ikke vet. Det ER ennå mye vi ikke vet, ta det inn over dere og lev med det, ikke noe å miste nattesøvnen over eller på noen måte noen nederlag dette, kan hende den beste.

At du tror at placebo er løsningen Deph er minst like latterlig som det du mener andres svar er, du griper bare etter et halmstrå, men det har ingen troverdighet.
    Er det utenkelig for deg at snåsadude kan være en sjarlatan? Hvilken forklaring kan være troverdig for deg? Du har vel gjort deg noen tanker?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.839
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jævla kult basspill på den ABBA-låta. Har visst bare hørt den på grøtanlegg før, gitt.

http://www.dagenmagazinet.no/ er et festlig nettsted. Kabel- og jitterprat hver dag.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Hvorfor er placebo en lite troverdig forklaring på telefonhealing da?

Placebo er jo et svært godt undersøkt og dokumentert fenomen som virker så kraftig at det til og med kan kurere kreft. Hva gjør dette til en lite troverdig forklaring all den tid du selv ikke har noen annen enn at tre vise menn skal oppdage noe nytt og spennede en gang i fremtiden? Jeg morer meg litt over at det er denne forklaringen du kaller et halmstrå mens du selv famler i blinde etter noe bedre eller mer trovedig.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.346
    Torget vurderinger
    18
    Espen R skrev:
    Mener du ærlig talt at man bare skal slå seg til ro med at det virker basert på anekdotiske bevis ? Mener du også at liknende beviskrav holder for legemiddelindustrien, eller er det greit at de kjører kliniske tester og overholder de meget strenge krav som stilles av myndighetene når det gjelder legemiddel ?

Gjerstad hevder seg bla. å være synsk og historien om hvordan han kunne se hvilket kort Cato Schiøtz hadde gjemt i lommeboka har fått mye oppmerksomhet. Slår du deg da til ro med at Gjerstad er synsk, noe som i tilfellet ville være en vitenskapelig sensasjon uten sidestykke eller mener du det kanskje hadde vært greit å få testet dette i et kontrollert miljø med et større utvalg før champagnen sprettes ?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.839
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes vi skal ta sjampisen med en gang så den ikke blir ødelagt mens vi venter.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Valentino skrev:
    Jeg synes vi skal ta sjampisen med en gang så den ikke blir ødelagt mens vi venter.
    Synd å la den gå til spille ja. Men hva skal vi skåle for?

H

Hugh

Gjest
    De gale hevder at siklestrålene virker perfekt pr telefon. Det er tydelig at hjulbente samer og feite trøndere, dvs de som er egnet for plass ved kongens bord, er overbevist om denne metafysiske virkelighet. Men hva med IP telefon? Mobil telefon? Satellitt telefon? Går siklestrålene best vi kobber eller optisk? Hva med trådløst nett?

Hvor lenge varer de? Må svindleren sende som Palpatine?

Eller varer signalet over tid? Som bølger over verdenshavet?

Kan han sende på e-post?

Den gamle sleipe idioten kan og bør sendes til Afghanistan slik jeg ser det. Skikkelig sykdom og lidelse kontra fantasilidelser og hjernesyke.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn