oyvindl85 sin reise i hifi verden og ymse annet :)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Vanskelig å finne gode målinger av S1.4, men jeg ser på flere forum og anmeldelser at mange opplever disse som litt tynn og lite kjøtt på beinet i forhold til en del andre høyttalere. Merk at frekvensrespons i seg selv ikke er nok til å si så mye om hvordan det vil låte da off-axis responsen er like viktig.
    Men skal du se på frekvensrespons-målinger er det en fordel at kurven er så jevn som mulig uten store svingninger på korte frekvensintervall. Der er jo C1 veldig bra.
    Virker som alle Dynaudio-modeller ruller veldig tidlig av over 10k, noe som gjør at de kan låte litt smooth og behagelig istedenfor frisk og rask i utklingning.

    C1 eller C20? Hadde fort valgt billigste alternativ hvis jeg skulle kjøpe blindt :)
    Takker :) Njo, de er ikke direkte tynn i lyden. Bassen er som ellers Dynaudio. De låter stort og flott. Men de er nok noe mer kjølig i mellomtonen enn C1. Men passer nok også deretter meget godt med klasse A eller rør. Forrige eier hadde dem med rør og var meget fornøyd med det. Kanskje S1.4 er noe flatere i frekvens? Er på en måte ikke noe som stikker seg ut. Veldig lineære, hvis man kan sundet slik. Litt korrekt. Nå blir prisen på C1 Sign brukt og nye C20 med rabatt det samme. Så kan ikke velge ut fra hva som er billigst heller :) Da må et par C1 Mk1 dukke opp.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    @oyvindl85: Håper det er greit jeg låner tråden din litt?

    @Coolio: Klarer du å lese noe likheter eller ulikheter på min KEF og C20/C1 basert må disse målingene?
    https://www.stereophile.com/content/kef-reference-2012-loudspeaker-measurements
    Utifra disse målingene må jeg si at jeg er imponert over hva jeg ser fra en passiv høyttaler.

    Følgende rekkefølge på bildene;
    1. Kef 201/2
    2. C20
    3. Kii Three - Inkluderer denne fordi den er en referanse blant aktive dsp-styrte høyttalere laget etter idealet fra lærebøkene.

    På disse målingene som er kvasi-anekoisk er det bare det over 300 hz som er riktig å se på da bassmålingene blir feil pga nærfeltsteknikkens begrensninger.
    De man ser etter er jevnest mulig respons uten kraftige bølger og daler. Helst bør man ligge på +-1 dB fra 300 - 20 000 hz, altså et maksimalt avvik på 2 dB fra høyeste nivå til laveste nivå - forutsatt godt nok måleutstyr som ikke mister nøyaktigheten innenfor målt frekvensområde.
    For å ta et eksempel gjorde John Atkinson en studie på frekvensrespons sett opp mot subjektiv vurdering av 15 klasse A ratede høyttalere. 14 av dem var innenfor et avvik på 1,5 dB.

    708KEFnr1.jpg

    c20.jpg

    kiinr1.jpg


    Disse målingene under viser spredningen i forskjellige vinkler foran høyttaleren. Her vil man at linjen skal følge on-axis responsen så tett som mulig, men med en svak helling oppover i frekvens. Også her vil man ha så rett strek som mulig uten utskeielser slik at refleksjonslyden har samme tonalitet som direktelyden. Hvis du finner en peak et eller annet sted i frekvensresponsen kan man se om man finner tilsvarende peaker på off-axis responsen. Om samme peaker går igjen der så vet vi at vi snakker om en resonans på den frekvensen. Avhengig av størrelsen og skarpheten kan det være hørbart.

    Kef 201/2
    708KEFnr2.jpg

    C20
    c20nr2.jpg

    Kii Three
    kiinr2.jpg


    Neste sett med målinger viser det samme, bare i vertikal spredning. Altså hvordan tonaliteten er i høyden både over og under rett foran høyttaleren. Samme regler gjelder her, men det er ofte man ser svære suck-outs rundt delefrekvenser i det vertikal plan. Skjer det under 15 grader vinkling kan det være et problem og man kan bedre det ved å tilte høyttaleren litt. Over 15 grader vinkling er det som regel ingen problem.

    708KEFnr3.jpg

    c20nr3.jpg

    kiinr3.jpg


    Neste måling viser utklingningstiden av energi lagret i kabinettet over hele frekvensområdet. Man ønsker selvsagt at det ikke eksisterer noe energi lagret, men det er ikke praktisk mulig. Derfor ser man om energien avtar raskt, jo raskere jo bedre. Samtidig ser man etter resonanser her som også gjør seg synlig i frekvensresponsen, da kan det være noe som er hørbart.
    Ellers er det ikke noe fullgodt svar over hva som er hørbart eller ei i forhold til dette da det kommer an på hvor stor del av kabinettet som kobler til luften utenfor. Det skal altså mer til for at et lite kabinett resonnerer hørbart i forhold til et større kabinett.


    708KEFnr4.jpg

    c20nr4.jpg

    kiinr4.jpg



    Kommentarer til målingene? Først og fremst legger jeg merke til at samtlige høyttalere har resonanser på ca 10 000 hz. Det kan være relatert til måleutstyret, men Atkinson kommenterer ikke det. Han kommenterer derimot at resonanser på 14 000 er måleutstyret sin feil.
    Ellers ser man at C20 ruller veldig tidlig av oppover i frekvens både on og off-axis og har en ujevn off-axis respons fra 2k og oppover sammenlignet med de to andre. Merk at skalaene ikke er lik på alle målinger, så vær obs på dette ved direkte sammenligninger.
    Ellers ser jeg at C20 gjør seg best når man sitter noenlunde i samme høyde som høyttaleren grunnet suck-out på delefrekvensen rundt 2500 hz.
    Utover dette er det vanskelig å si så mye mer da man mangler forvrengningsmålinger og en bedre måling av direktivitet.
    (Her er en link med andre målinger av Kii Three som inkluderer forvrengning i forhold til volum; https://www.kiiaudio.com/phocadownload/AUDIO_09_15_Kii_THREE_web_english.pdf)

    Jeg har utelatt step respons (tidsdomenet) fordi aktive høyttalere som Kii bruker dsp for å sørge for at alle lyder spilles av nøyaktig samtidig og fordi det er diskutabelt hvor hørbart det er. Både C20 og Kef har eksemplariske delefiltre i det henseende.

    Kan man basert på disse målingene avgjøre lydkvaliteten? Nei, noen avgjørende målinger mangler, men kan si en del om hvordan tonaliteten vil være og om det er kvalitetsprodukter eller hobbysnekrede bråkebøtter man ser på.
    Gammel kontra ny? Her aner jeg ikke hvordan dine høyttalere står seg da det har skjedd en del på material-områder som er vesentlig for power-handling, elementer og stivhet - ting og tang som alle bidrar til å gjøre lyden litt bedre.
    Men skal fortsatt sies at jeg har knapt sett bedre målinger av eldre høyttalere enn dine Kef, så behold dem og nyt musikk :D
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Takk for infoen.
    Skulle gjerne hatt litt mer bass på lavt volum, fungerte ikke som forventet med min Devialet. Skal teste litt annen plassering når jeg får litt tid. Det er jo kommet en ny versjon med vanlig firkantet kabinett (tipper det ble for dyrt å produsere de ovale i tre). Denne har litt større
    volum og litt bedre bass men prisen på KEF er alt for høy i Norge (IMHO). Den nye Reference 1 koster £4500 i England og kr 80 000 i Norge så det er ikke aktuelt ( tror ikke det er solgt så mange med den prisen).
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Takk for infoen.
    Skulle gjerne hatt litt mer bass på lavt volum, fungerte ikke som forventet med min Devialet. Skal teste litt annen plassering når jeg får litt tid. Det er jo kommet en ny versjon med vanlig firkantet kabinett (tipper det ble for dyrt å produsere de ovale i tre). Denne har litt større
    volum og litt bedre bass men prisen på KEF er alt for høy i Norge (IMHO). Den nye Reference 1 koster £4500 i England og kr 80 000 i Norge så det er ikke aktuelt ( tror ikke det er solgt så mange med den prisen).
    du kan nok skremme fram litt mer bass og fylde på lave volum med å gå over til et beist av en A/B forsterker.. kansje en som kjører de første 10-20watt i klasse a? :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Nettopp kjøpt ny forsterker så det er ikke aktuelt nå.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for infoen.
    Skulle gjerne hatt litt mer bass på lavt volum, fungerte ikke som forventet med min Devialet. Skal teste litt annen plassering når jeg får litt tid. Det er jo kommet en ny versjon med vanlig firkantet kabinett (tipper det ble for dyrt å produsere de ovale i tre). Denne har litt større
    volum og litt bedre bass men prisen på KEF er alt for høy i Norge (IMHO). Den nye Reference 1 koster £4500 i England og kr 80 000 i Norge så det er ikke aktuelt ( tror ikke det er solgt så mange med den prisen).
    Det er noe som ikke stemmer i ditt tilfelle. Har du sjekket om høyttalerne spiller i motfase til hverandre? Rart at du må opp på så voldsomme nivåer for å komme over bakgrunnsnivå.

    Ellers kan du jo øke bassresponsen via menyen på Devialet, så da vil forsterkeren automatisk justere opp nivået i bassen på lavt volum hvis du har SAM på høyttaleren din.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Bruker SAM og har testet litt med DSP fra Roon. Høyttaleren står ikke ideelt plasser så jeg skal prøve å flytte litt på dem. Ganske sikker på at de ikke spiller i motfase men skal dobbeltsjekke. Ang. volum så hadde jeg samme problem med Devialet 200 da jeg opplevde den som litt for svak , men ellers veldig bra.
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    C1 har alltid vært litt sånn stygg-fin :) Elsk eller hat design. Selv syns jeg de er helt innafor, men C20 har et litt mer clean look. Men er dertil større kabinett. Jeg tenker på det litt. Vil ikke stresse. Kan være man plutselig endrer mening og kjøper noe helt annet.
    Gå for C1 Signature, den har du drømt om å ha sammen med Bladelius i evigheter. Med din enorme nysgjerrighet og byttetrang, så får du sikkert anledning til å raske med deg et par C20 senere :)
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    C1 er jo vakre 😊. Hadde de på besøk en kort stund etter en byttehandel med c2 (som var fantastiske) men stuen var nok i største laget. Det beste ville ha vært å kjøpe c1 og låne c20, for deretter videreselge c1 dersom c20 er mye bedre? Man har vel en tendens til å huske lyden som litt bedre enn det den egentlig var. I hvertfall gjør jeg det 😊.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Og enig med coolio. Det er noe galt med oppsettet ditt minutten. Høres merkelig ut mtp volum og varme. Hadde en d200 på mine c2 og det spilte høyt på -15.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Takker for innspill folkens :) Beslutningen ble tatt nå i sted. Gikk for et strøkent brukt par C1 Signature i mocca med Stand 6. Får dem på onsdag kveld, da eieren jobber skift og ikke har mulighet før. Men det er kort vei frem dit ;) Håper jeg ikke har husket lyden som MYE bedre enn den var :)

    07C12C7E-621B-4169-87B2-AD1904947E5D.jpeg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Og enig med coolio. Det er noe galt med oppsettet ditt minutten. Høres merkelig ut mtp volum og varme. Hadde en d200 på mine c2 og det spilte høyt på -15.
    Problemet er bare hvor? Som nevnt ingen problemer med å volum med 4x45w som jeg spilte med de ukene jeg ventet på 440. 200 ble skikkelig varm, ca.65 grader når jeg spilte noen timer over bakgrunnsmusikk volum. Får gå over kablingen en gang til i kveld.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Et meget godt valg!
    Ja jeg tror det. Selv om det fristet å kjøpe C20 da de ikke har vært i eie før :) Men C1 kjenner jeg jo. Så litt safe. Bare håper de ikke endret noe særskilt lydmessig fra Mk1 versjonen.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Dette her er spennende. Gleder meg til å høre dine synspunkter på Signature.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Dette her er spennende. Gleder meg til å høre dine synspunkter på Signature.
    Er litt spent selv også :) Skal bli moro uansett. De slår Conotur S1.4, det vet jeg. Så det blir en opptur samme pokker. Men om det låter som jeg husker dette, som er over 2 år tilbake, er jo en annen sak ;) Er hvertfall i den finishen jeg liker. Mocca er utrolig flott og levende.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Viktig å få inn utstyr som man er fornøyd estetisk også. Krysser fingrene for at de låter enda bedre enn mk1. Dagene kommer til å gå ekstra langsomt når man venter på slike leketøy :p
     

    Ivarell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    103
    Antall liker
    98
    Sted
    Bergen / Sotra
    Gratulerer !! Er ganske sikker på at signature låter bedre enn mk 1. Er jo nytt delefilter, internkabling, og ny coating på diskanten. Noen sier det er forandringer på bass/mellomtone elementet også, men der er jeg mer usikker. Låter visst bedre på lavt volum også ;) Blir spennende å høre hva du synes :eek:
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Viktig å få inn utstyr som man er fornøyd estetisk også. Krysser fingrene for at de låter enda bedre enn mk1. Dagene kommer til å gå ekstra langsomt når man venter på slike leketøy :p
    Ja det er sant. Dagene går nok ekstra treigt ja. Men har man ventet over 2 år er jo 2 dager til peace of cake :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Gratulerer !! Er ganske sikker på at signature låter bedre enn mk 1. Er jo nytt delefilter, internkabling, og ny coating på diskanten. Noen sier det er forandringer på bass/mellomtone elementet også, men der er jeg mer usikker. Låter visst bedre på lavt volum også ;) Blir spennende å høre hva du synes :eek:
    Takk takk :) Jo de skal etter hva jeg har hørt fått et løft i lyden. Bare håpe riktig vei for mine ører :) Han jeg kjøpte dem av sa en bekjent som hadde Mk1 versjonen sa Signaturen var bedre da han fikk høre dem. Skal visst være litt kjappere/kontant i bassen også. Kan være grunnet endring i delefilter. Skulle det mot formodning ikke være det jeg håpet på, er ikke disse vanseklig å selge. La ut mine Contour på finn nå, bare for å lodde stemning. De er solgt etter 20 min. Så de er populære ;) Siden jeg får C1 trenger jeg ikke lagre på Contourene. Bedre husfred også da ;)
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer så mye Øyivnd! Skulle nesten tro det var mine gamle det der, samme flotte Mocca finishen iallefall. Kan du ikke høre om de er kjøpt av en kar i Skien? :) Skulle du gå lei av de, kan du sende meg en PM? Kan være jeg er interessert i enda et høyttalerpar her hehe
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Gratulerer så mye Øyivnd! Skulle nesten tro det var mine gamle det der, samme flotte Mocca finishen iallefall. Kan du ikke høre om de er kjøpt av en kar i Skien? :) Skulle du gå lei av de, kan du sende meg en PM? Kan være jeg er interessert i enda et høyttalerpar her hehe
    Takker Thomas ;) Disse er kjøpt nye av han jeg kjøper av her i Bergen. De er omtrent ikke brukt 2 siste år pga at han kjøpte seg nye større høyttalere ved flytting til større rom. Så de er som nye. En voksen eier med en god fot innen Hifi. Jo om, når og hvis så skal du nok få en PM. Men hadde litt håpet på å bli ‘fornøyd’ nå ;)
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Ja, nå må det vel nesten stå på rommet om det skulle være noe å sette fingeren på, trur jeg. Ellers kan det jo hende du prøver min plan før meg hah. Skulle testet en Supernait 2 på SP25. Problemet er bare at det er elleville priser på disse Naim greiene.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jo rommet mitt er langt fra optimalt. Men med C1 Mk1 sist var det ypperlig lyd. Kunne nok med fordel hatt en bassfelle i venstre hjørnet bak høyttaleren. Blir en liten forsterkning der stort sett med alle høyttalere. Spesielt med Dynaudio som er nokså stor i lyden fra før. Prøvde SuperNait på C1 da jeg hadde de. Det var skuff på C1 opp mot Bladeliusen. Slapp og ukontrollert bass og uklar mellomtone. Lyden hadde på en måte ikke sammenheng og kontroll. På et par Sonus Faber Concertino Domus derimot var den ypperlig. Ville tenkt meg om litt før kjøp for match med Dynaudio altså. Bare en varsku av egen erfaring.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Sjå der, ja :) Fikk du det som ønsket.

    Gratts :)
    Takker Anders :) Jo ett av ønskene hvertfall. Var jo disse eller C20. Så får man se om det var riktig valg. Kanskje få lånt C20 på prøve en gang i fremtiden bare for å sjekke ;) Vært kjekt å hørt dem hjemme og.
     

    HiFi-Mathias

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    205
    Antall liker
    74
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer så mye! Dette må bli bra! 👍🏻 Nå mangler du bare en(helst to) små musikksubwoofere til å ta seg av bunnoktavene der C1 ruller av, så har du et system du vil være fornøyd med i lang tid fremover. :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Gratulerer så mye! Dette må bli bra! ???????????? Nå mangler du bare en(helst to) små musikksubwoofere til å ta seg av bunnoktavene der C1 ruller av, så har du et system du vil være fornøyd med i lang tid fremover. :)
    Takk skal du ha :) Jeg får svaret seinere i kveld om alt går etter planen :) Jo sub kan man vurdere. Dog har rommet noe bassforsterkning, så det blir fort litt for mye. Sist jeg hadde C1 var det ikke mangel på bass. Klart, skal man ha den aller siste dype bassen, må det nok til. Jeg hører hvordan det blir. Så tar man det om behovet skulle melde seg :)
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med flotte høyttalere! Tror nok C1 passer deg bedre en C20.
    Personlig så synes jeg C20 blir litt for korrekte i lyden, men er for all del en fantastisk høyttaler.
    Men kan være at Bladelius og C20 er hånd i hanske :cool:
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Gratulerer med flotte høyttalere! Tror nok C1 passer deg bedre en C20.
    Personlig så synes jeg C20 blir litt for korrekte i lyden, men er for all del en fantastisk høyttaler.
    Men kan være at Bladelius og C20 er hånd i hanske :cool:
    Takk skal du ha :) Jeg har jo enda ikke fått hørt C20. Men jeg har jo lest at folk er litt splittet i hvordan de opplever lyden i dem. At de gjerne fremtrer noe sterile i lydsignaturen. Eller som du sier, korrekt. C1 har jeg jo bekjentskap med fra før, bare i Mk1 utgaven. Så om ikke lyden har endret seg drastisk i Signature så skal det skli rett inn ;) Det jeg håper på er at Signature har fått en litt mer kontant bass. Som jeg har nevnt før så opplevde jeg C1 litt baktung i bassen. Hadde Dali Epicon 2 side om side med C1 sist. Da ble jeg veldig begeistret over bassen i Epicon. Den var en del kjappere og mer kontant/stram. Så bassen i Epicon og mellomtone og diskant fra C1 hadde vært superb :) Hvertfall med Bladeliusen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn