oyvindl85 sin reise i hifi verden og ymse annet :)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Inkludering av subwoofere (flere er bedre) handler like mye om utjevning av stående bølger og forhåpentligvis påfølgende bedring i tidsdomenet som om mer bass, så det er vel egentlig det beste tipset man kan gi alle og enhver audiofil med normale rom.

    Men det krever både plass, tid og masse justering, så er ikke for alle og enhver.
    Skal oppdatere deg på resultatet av flere subber integrert så snart jeg har tid og råd til å gjennomføre prosjektet, så får vi se om resultatet inspirerer til etterfølgelse ;)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Det kan meget godt være og jeg tar deg på ordet der Tommy :) Du bruker å ha litt vitenskap bak påstandene ;) Min erfaring med sub i oppsett har vært at det var meget vanskelig å få til skikkelig. Ofte ble det for mye bass eller for lite. Alt etter sang og kildemateriale. Så jeg tenker at fjernkontroll til styring av gain kanskje er kjekt hvis man har sub i oppsettet? Eller er det sjeldent bruk for når de blir skikkelig integrert? Så du skal ha sub til dine Kii etterhvert? Kan jo bli spennedne å høre utfallet av det :) Hvilke subber hadde du tenkt på?
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Er C1 mottatt enda?
    Rett rundt hjørnet :) Innen en times tid er man vel omtrent i mål. Min nevø plukker dem opp. Han hadde et ærend allikevel. Så han tar dem med på veien. Han henter dem kl 19. Så ca kl 20 er han nok her hos meg. Kommer nok med en oppdatering når satt opp og testet ;)
     
    Sist redigert:

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Hadde jeg vært din nevø hadde jeg stikket av med høyttalerne og kost meg med dem, muhahaha. :p
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Er C1 mottatt enda?
    Rett rundt hjørnet :) Innen en times tid er man vel omtrent i mål. Min nevø plukker dem opp. Han hadde et ærend allikevel. Så han tar dem med på veien. Han henter dem kl 19. Så ca kl 20 er han nok her hos meg. Kommer nok med en oppdatering nå satt og og testet ;)

    Ingen Live-sending altså??? ;)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Er C1 mottatt enda?
    Rett rundt hjørnet :) Innen en times tid er man vel omtrent i mål. Min nevø plukker dem opp. Han hadde et ærend allikevel. Så han tar dem med på veien. Han henter dem kl 19. Så ca kl 20 er han nok her hos meg. Kommer nok med en oppdatering nå satt og og testet ;)

    Ingen Live-sending altså??? ;)
    ALA Hurtigruten minutt for minutt? ;) Nei, SÅÅÅÅ spesiell anledning er det ikke.... Bare nesten :)
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Hadde nå heller sett på det enn Hurtigruten....
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har aldri hørt dem, men flotte er de i alle fall. Gratulerer med å endelig falle ned på et resultat, som sikkert er klokt valgt.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Litt spent på hvordan C1 Signature spiller iforhold til Accordo'ene.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Og helt riktig finish! C1 er de absolutt fineste i confidence-serien. Har heldigvis ikke de svarte glass"finnene" på siden.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Fått et par låter nå. Det låter stort og flott. Oppløst og balansert. Men her må jeg omstille meg litt hører jeg. Litt forskjellig sound totalt sett opp mot S1.4. Hjernen tror den skal høre på S1.4 men ørene innhenter en annen lyd :) Så legger jeg merke til at i forhold til S1.4 må jeg skru en god del mer opp på volumet på C1. Det var litt rart på en måte. Så trenger jeg en runde med plassering og slikt for å høre hvor de låter best. Nå står de ca der de gamle C1 stod. Men vet at man har igjen for å leke litt med ulik plassering. Liker jeg det jeg hører, jepp. Men ikke ekstatisk. Hører jeg må jobbe litt med plassering for å hente ut potensialet.

    Sammy: Opp mot Accordo? Akkurat NÅ på husken kanskje Accordo fremstår som like god og på et par områder bedre. Men de også fikk litt pisk fra meg de første dagene før plassering var riktig. Så jeg gjør meg ikke opp en beslutning. Men jeg hadde syns det var steike moro å hatt et par Accordo også nå for direkte sammenligning. Ligger jo 2 par på brukten ;) Nei, faen....slutt nå :)

    Det låter absolutt bra. De får musikken ut på en mer autentisk og ‘live’ måte enn S1.4. Mer organisk og instrumenter og stemmer har mer sin rette plass i et større lydbilde. Men plasseringsrunder skal til. Får se til helgen. Da er jeg alene i huset og litt ro til eksperimentering :) Jeg høres kanskje litt pessimist ut etter endelig fått drømmen i hus igjen. Men jeg bare forteller om et ærlig første inntrykk. Jeg vet de er knallgode. Jeg må bare få de til å falle på plass litt. En annen ting er at de sannsynligvis ikke er brukt på kanskje 2 år. Forrige eier hadde noen Olympica 3 pga at de flyttet og fikk stort lytterom. Så da ble C1 stående til pynt. Ble første gang lagt for salg i mars 2016. Så neppe brukt etter dette. Kanskje de også trenger en liten innspilling på nytt etter stillstand?

    Bra dette her. Og bedre blir det. Når man skrur litt opp her får man en fin fin live følelse :)
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Flott med ærlige tilbakemeldinger. Men jeg tror de kommer til å vokse med litt eksperimentering på forskjellige plasseringer.

    Det frister veldig mye til å teste Accordo, så det er ikke bare du som har tenkt tanken. Men jeg er redd for de er for småe til stua. Veldig mange høyttalere på brukten som er interessant. Skal vente til vårpulsen er over før jeg kjøper noe. Kanskje det dukker opp noe gode tilbud til helgen.
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    553
    Antall liker
    285
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    La de får spilt noen dager og som du sier, de krever plasseringsarbeid. Godt å se de står på Soundcare spikes, der har du litt du kan justere også. Har hørt enkelte påstå at de låter bedre om de er ørlitegranne bakoverlent. Diskanten sitter jo relativt lavt på C1. Artig å høre at man ikke er alene om å ha ting stående en stund, før man får somlet seg til å selge. Enkelte ting er rett og slett dumt å kvitte seg med :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ja jeg skriver det første som slår meg inn. Ærlig... :) Men jeg vet de er kjempegode. Så de trenger riktig plassering for å få siste shwungen :) Men jeg er faktisk litt på tanken å kjøpe Accordo for å bare ha dette ut av hodet :) Er de 2 høyttalerne da som jeg har likt best. Så detailed blitt en moro sammenligning. Men pokker... de er ikke gratis. Og de jeg bor med har vel bare så og så mye tålmod :) Jeg får nok kose meg litt nå med C1 ;) De skal få noen timer med musikk og få myket seg opp igjen etter lang tid uten å være i bruk. Angående Accordo, så spiller de fint i litt større rom. De hadd en overraskende bass til å være 6’’ altså. Så de skal heller ikke undervurderes. Mellomtonen og diskant var ekstremt vanedannende når alt klaffet. Bassen tight og fin og gikk dypt, spesielt med SAM på Devialeten. Så nå kan du kjøpe for å få hørt dem :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    La de får spilt noen dager og som du sier, de krever plasseringsarbeid. Godt å se de står på Soundcare spikes, der har du litt du kan justere også. Har hørt enkelte påstå at de låter bedre om de er ørlitegranne bakoverlent. Diskanten sitter jo relativt lavt på C1. Artig å høre at man ikke er alene om å ha ting stående en stund, før man får somlet seg til å selge. Enkelte ting er rett og slett dumt å kvitte seg med :)
    Ja jeg må la de få kommet til sin rett i stua før jeg dømmer dem skikkelig. Soundcarene stod på da jeg kjøpte de. De skal få spilt seg noen timer. Og gjerne få spilt dem på litt volum slik at elementene får strekt litt på beina. Nå er det såpass seint at nabolaget og de andre i huset som har lagt seg neppe liker meg i morgen om jeg fyrer opp nå :) Ja du er nok lur å noe stå før salg. Jeg er ofte litt rask å selge ;) Litt for rastløs antar jeg....
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Må tygge litt på saken. Har faktisk lyst til å teste MA PL300 II. De Marten Gertz høyttalerne var ganske interessante også. Altfor mange fristelser på brukten nå.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Må tygge litt på saken. Har faktisk lyst til å teste MA PL300 II. De Marten Gertz høyttalerne var ganske interessante også. Altfor mange fristelser på brukten nå.
    Slapp av...Du er ikke alene om å bli fristet :) Hadde ikke C1 vært i boks nå som de var, så hadde jeg hvertfall kjøpt Accordo bare for å høre dem på Bladeliusen :) Men nå som jeg har C1 blir det litt galskap å kjøpe dem også. Men folk har gjort rare ting før ;) Hvor stort er rommet du spiller i? En gulvmodell vil jo Go deg litt mer fundament og kunne fylle et større rom uten sub. Men med din FLS10 bak Accordo tror jeg du hadde fått deg en overraskelse ;)
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Åpen stue som er nesten 50kvm med kjøkkenet. Må nesten ha litt størrelse på høyttalerne.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Ktema hadde vært sweet å få prøvd. Men de dukker sjeldent på brukten, og nye er de litt for dyre for min lommebok.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.102
    Torget vurderinger
    4
    Tenkte på den som kommer mellom Ktema og Accordo.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Åpen stue som er nesten 50kvm med kjøkkenet. Må nesten ha litt størrelse på høyttalerne.
    Ja da begynner det å knipe med stativmodell. Men Jess i Sound Of Heaven mener jeg har Accordo på ca 45 kvm. Spennende å se hva som kommer fra Franco Serblin. Hvis den er midt mellom Accordo og Ktema. Kan fort bli en innertier det.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Problemet er at jeg ikke har frontvegg bak det ene høyttaleren som kan forsterke bassen. Bassporterene vil peke mot kjøkkenet. Mulig jeg kan bli skikkelig overrasket av Accordo. Time will show :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jo uten noe hjelp av veggen bak høyttaler blir det gjerne noe slankt. Accordo kan ikke trylle frem bass :) Alternativet er sub i tillegg. Men koster jo dertil ekstra. Ha System Audio Explorer Master med i listen. Den spiller fabelaktig blant gulvstående. Har også meget god bass og egner seg til litt større rom.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg sikler på veldig mange høyttalere. Som f.eks PMC Fact.12, Kef Reference 3 eller 5 og Paradigm Persona 5F. Men alle de er for dyre nye, så jeg må nok vente til det kommer noe på bruktmarkedet.

    Explorer Master ser jeg ofte på Finn til hyggelig pris. Men jeg tror ikke at Explorer Master overgår PMC'ene som jeg har nå.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Du finner nok noe til slutt :) Ex.Master skal ikke undervurderes. En gjemt perle i mine ører. Bør stå på listen over høyttalere som må høres en gang. Hadde rommet mitt vært stort nok til dem hadde nok slike blitt kjøpt igjen. Men de ble for dominerende i bassen. Samt de er ganske høye ;) Men det finne så mange høyttalere å velge i at man kan bli ør :)
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Det er et par hvite Explorer Master på Finn til 20k, ok pris?
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Selv betalte jeg 16000 kr for et strøkent svart par. Er jo nå 2-3 år siden. Så jeg vil si maks 17000 kr. Men de er verdt det i lyd per krone.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Leste i noen tråder nå at de kosta 30k nye på slutten fra Soundgarden, og noen kjøpte dem til 23k allerede i 2014. Da er 20k litt mye, tror jeg ikke er villig til å gi mer enn 15k for paret, siden det er en liten skade på foten til høyttalerne også. Også er det frakt som kanskje er verst til å få til med store høyttalere.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Er lov å gi bud :) Ja de ble solgt ut til lavere pris. Mener ned i 22000 kr. Men normalt lå de til 45000 kr. Frakt er greiest via Nimber på slike. Spesielt om ikke emballasje finnes.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.284
    Antall liker
    9.093
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    suply and demand... blir mer sjelden å se på Finn.. ergo går også prisene noe opp.. :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Freddan :) Litt musikk på de 'nye' C1 Signature. Blir nok en pils eller 2 i kveld. Nå ruller Madeleine Peyroux med albumet Half The Perfect World. C1 Signature låter stort og oppløst. Med passe sødme i mellomtonen. Luftig diskant som svever lett. Detaljert og myk på samme tid. Bassen er frodig og full. Hakket mer punch enn C1 mk1. Men fortsatt på den fyldige sisen. Ikke tørr. Men gjengir bassens ulike lag. Flott sammenheng i lyden. Stereoperspektiv er perfekt. Alle instrument får nok rom og luft. Det gjør noe med helheten. Flott det ;) Det spilles med stor innsikt og man føler man sitter foran scenen.

    4D2B87BB-7BFB-4BC2-8DC3-B61547DFD684.jpeg
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn