oyvindl85 sin reise i hifi verden og ymse annet :)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ivarell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    103
    Antall liker
    98
    Sted
    Bergen / Sotra
    Ligger et par C1 platinum på brukten her. Men selger er i Aalborg. Regner med du har sett annonsen ??????
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ligger et par C1 platinum på brukten her. Men selger er i Aalborg. Regner med du har sett annonsen ������
    Jo takk for info. De er sett. Men han ønsker noe over normal bruktpris :) Er et par C1 Signature i Bergen. Om de er for salg enda. Men også de noe over hva jeg ønsker å gå. Jeg ser primært etter C1 Mk1 i første omgang. Det paret som lå ute for kort tid siden ble beholdt av eier alikevel. Så ikke de letteste å oppdrive. Sist jeg hadde ønskes kjøpt annonse ute fikk jeg svar fra en med et par i piano svart. Han vurderte bare. Men hørte ikke mer. Lurer om det kunne vært mitt gamle par. Ikke så mange i omløp i piano sort. Er du fortsatt happy med dine C4?
     

    Ivarell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    103
    Antall liker
    98
    Sted
    Bergen / Sotra
    Er det noe spesiell grunn til at du vil ha mk1 av disse? Bare lurer. Fortsatt strålende fornøyd med mine ja :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Tja... Ikke noe spesielt. Men det var jo slike jeg hadde. Så det er jo litt fred i sinnet og evt ha make igjen. Siden jeg hadde Mk1 sammen med Bladelius første gang med meget godt hell. Så er de også en del rimeligere fortsatt. Signature begynner å krype nedover litt. Men siden de er sjelden for salg er ofte prisene litt urealistisk høy sett opp mot annet på brukten.

    Godt du er fornøyd da. Fortsatt rør du kjører?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var et medlem som kjøpte MonoPulse Model C tilbake til 2011, men jeg kan ikke huske at det var så mye skriverier om lyden i etterkant. Lastet ned et bilde han tok av sitt oppsett, og det kan se ut som om han har valgt feil forsterker til dem i form av en hjemmekinosak. De krever jo helst litt PRaT hvis man hekter på en transistorforsterker, klasse D er helt krise. Jeg kjenner ikke Bladelius godt, men jeg tipper Hornlien vil kunne ha noe å si om matchen og det kan sikkert du også gjette litt kvalifisert om. Jeg tror at som grunnregel funker klasse A godt. Grunnen til at jeg nevner dem er at de koster det samme som Guru Jr, ferdig levert og momset inn i landet. Hvis jeg ikke husker feil så leverer Allan Hendry fortsatt disse for godt under 8000 ferdig levert på døren i Norge. Tar litt tid, men tålmodig er du åpenbart.

    MonoPulse Model C høyre front.jpg
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Takk for info :) Ikke hørt Monopulse. Men det bildet der. Hvis du ser på videoen jeg har lagt ut, så er det samme anlegget :) Fantastisk. Og ja det er en hjemmekinoreciever som blir brukt. Det er sjelden noe stairway to heaven, med noen få unntak. En nokså rimelig stereo amp hamler opp med rimelig dyre hjemmekino forsterkere i ren stereo gjensgivelse. Her er videosnutten av anlegget som er på bildet du la inn ;)

     

    Ivarell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    103
    Antall liker
    98
    Sted
    Bergen / Sotra
    Du får bare lete videre. Dukker nok opp noe før eller siden, selv om jeg tror mk2 er bedre. Her går det i rør fortsatt vettu. Klarer meg ikke uten. Har hatt en Modwright Kwa 150 en stund, men power 2 er bedre her hos meg. :p
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for info :) Ikke hørt Monopulse. Men det bildet der. Hvis du ser på videoen jeg har lagt ut, så er det samme anlegget :) Fantastisk. Og ja det er en hjemmekinoreciever som blir brukt. Det er sjelden noe stairway to heaven, med noen få unntak. En nokså rimelig stereo amp hamler opp med rimelig dyre hjemmekino forsterkere i ren stereo gjensgivelse. Her er videosnutten av anlegget som er på bildet du la inn ;)

    Se der, ja. Ole I var det som kjøpte de. Nå må jeg jo ta forbehold om at jeg ikke har noen aning om hvordan den receiveren låter, og det er ikke umulig at det ble en god match. Det er såpass lenge siden at det neppe er klasse D. Uansett så er det høyttalere som bør vurderes i den prisklassen, de skal ifølge det jeg har lest ivareta de fleste av Model S' kvaliteter.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Du får bare lete videre. Dukker nok opp noe før eller siden, selv om jeg tror mk2 er bedre. Her går det i rør fortsatt vettu. Klarer meg ikke uten. Har hatt en Modwright Kwa 150 en stund, men power 2 er bedre her hos meg. :p
    Joda, antennene er ute. Dukker nok opp et par :) Er vel noe med rør som noen blir hektet på. Selv har jeg ikke turt å gå den veien. Blir for mange valgmuligheter. Trorndet ville blitt mange rørbytter og nevrose for om rørene var i orden og at det har riktig bias. At tempen måtte være optimal. Etc. Pluss at en røramp tar litt mer plass fysisk. Jeg liker også produkter med alt i et løsning. Innebygget dac og slikt er jeg svak for. Om det er av godkjent kvalitet så klart. De krever vel sitt av forsterkeren C4? Jeg har alltid hatt følelsen av at mine Dynaudio aldri riktig kan få HEEEEEELT nok med effekt/strøm :) De våkner mest med et jerngrep fra elektronikken.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Takk for info :) Ikke hørt Monopulse. Men det bildet der. Hvis du ser på videoen jeg har lagt ut, så er det samme anlegget :) Fantastisk. Og ja det er en hjemmekinoreciever som blir brukt. Det er sjelden noe stairway to heaven, med noen få unntak. En nokså rimelig stereo amp hamler opp med rimelig dyre hjemmekino forsterkere i ren stereo gjensgivelse. Her er videosnutten av anlegget som er på bildet du la inn ;)

    Se der, ja. Ole I var det som kjøpte de. Nå må jeg jo ta forbehold om at jeg ikke har noen aning om hvordan den receiveren låter, og det er ikke umulig at det ble en god match. Det er såpass lenge siden at det neppe er klasse D. Uansett så er det høyttalere som bør vurderes i den prisklassen, de skal ifølge det jeg har lest ivareta de fleste av Model S' kvaliteter.
    Da er høyttalerne dine kjendiser Baluba :) De låter jo ikke ille bedømt ut fra videoen. Du liker dem godt skjønner jeg?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Oyvindl85: Olympica 1 , nedtur??? Vel, der er vi langtfra enige. Men som jeg har sagt før: Sonus Faber er for den som lytter til deres budskap. :rolleyes:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for info :) Ikke hørt Monopulse. Men det bildet der. Hvis du ser på videoen jeg har lagt ut, så er det samme anlegget :) Fantastisk. Og ja det er en hjemmekinoreciever som blir brukt. Det er sjelden noe stairway to heaven, med noen få unntak. En nokså rimelig stereo amp hamler opp med rimelig dyre hjemmekino forsterkere i ren stereo gjensgivelse. Her er videosnutten av anlegget som er på bildet du la inn ;)

    Se der, ja. Ole I var det som kjøpte de. Nå må jeg jo ta forbehold om at jeg ikke har noen aning om hvordan den receiveren låter, og det er ikke umulig at det ble en god match. Det er såpass lenge siden at det neppe er klasse D. Uansett så er det høyttalere som bør vurderes i den prisklassen, de skal ifølge det jeg har lest ivareta de fleste av Model S' kvaliteter.
    Da er høyttalerne dine kjendiser Baluba :) De låter jo ikke ille bedømt ut fra videoen. Du liker dem godt skjønner jeg?
    Mine er nok betydelig større dyr enn disse, jeg har 82A som er den Model A bygger på med litt annerledes design, med andre ord toppmodellen til MonoPulse. Breiere enn Model C og S, og mye høyere enn Model C i alle fall som relativt voksne golvstående modeller. Men kjendiser er de vel etterhvert. ;)

    monopulse 82A web.jpg


    Ikke akkurat små og nette, men innenfor klassen nice compacts ifølge Sluket. :)
     

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Oyvindl85: Olympica 1 , nedtur??? Vel, der er vi langtfra enige. Men som jeg har sagt før: Sonus Faber er for den som lytter til deres budskap. :rolleyes:
    Sonus Faber er nok ikke for alle. Det handler om å fine sin egen lyd, om det er sonus faber eller ikke :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Oyvindl85: Olympica 1 , nedtur??? Vel, der er vi langtfra enige. Men som jeg har sagt før: Sonus Faber er for den som lytter til deres budskap. :rolleyes:
    Ja i mitt rom på Bladelius ampen ble det skikkelig nedtur ifh C1. Lyden var slank og lite engasjerende. Diskanten hørtes litt kunstig ut. Bassen var ikke i nærheten av hverken C1 eller Dali Epicon 2 direkte sammenlignet på samme amp. Så dessverre, det var ingen budskap å hente i dem. Mulig de låter bedre og annerledes på annen elektronikk. Men i mine ører en skuffelse i forhold til pris og forventning. Eksempelvis er Franco Serblin Accordo en helt annen høyttaler på alle måter. De spilte musikk med stor M og gruser Olympica 1 på alle måter. Så der viser Sonus at de tok en annen vei enn Franco selv hadde med sine siste kreasjoner. Mulig at de større modellene av Olympica låter fortreffelig. Men Olympica 1 gjorde ikke. Ser fordømt bra ut, det skal de ha.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Takk for info :) Ikke hørt Monopulse. Men det bildet der. Hvis du ser på videoen jeg har lagt ut, så er det samme anlegget :) Fantastisk. Og ja det er en hjemmekinoreciever som blir brukt. Det er sjelden noe stairway to heaven, med noen få unntak. En nokså rimelig stereo amp hamler opp med rimelig dyre hjemmekino forsterkere i ren stereo gjensgivelse. Her er videosnutten av anlegget som er på bildet du la inn ;)

    Se der, ja. Ole I var det som kjøpte de. Nå må jeg jo ta forbehold om at jeg ikke har noen aning om hvordan den receiveren låter, og det er ikke umulig at det ble en god match. Det er såpass lenge siden at det neppe er klasse D. Uansett så er det høyttalere som bør vurderes i den prisklassen, de skal ifølge det jeg har lest ivareta de fleste av Model S' kvaliteter.
    Da er høyttalerne dine kjendiser Baluba :) De låter jo ikke ille bedømt ut fra videoen. Du liker dem godt skjønner jeg?
    Mine er nok betydelig større dyr enn disse, jeg har 82A som er den Model A bygger på med litt annerledes design, med andre ord toppmodellen til MonoPulse. Breiere enn Model C og S, og mye høyere enn Model C i alle fall som relativt voksne golvstående modeller. Men kjendiser er de vel etterhvert. ;)

    Vis vedlegget 484108

    Ikke akkurat små og nette, men innenfor klassen nice compacts ifølge Sluket. :)
    Har du også model C? Eller misforsto jeg der? De model A blir nok i en litt annen liga ja. Hvilken element bestykning har de? Størrelse på selve kabinettet?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Liker mye av SF sine modeller, men noen faller gjennom. Olympica her jeg ikke hørt, og mener ingenting om dem. Men Venere er noe av det tristeste og gråeste jeg har hørt i mitt syndige liv, slettes ikke den lyden jeg forbinder med klassisk Sonus Faber. Ble direkte rundspilt av tilsvarende prisa Yamaha Souavo på en stor Yamaha hjemmekinoreceiver. Og akkurat den testen der gjør at jeg vet at hjemmekinoreceivere kan levere anstendig lyd i stereo også.

    Det er mulig de krever en mer spretten forsterker, så kanskje en Naim eller Rega kan redde Venere?
     

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Liker mye av SF sine modeller, men noen faller gjennom. Olympica her jeg ikke hørt, og mener ingenting om dem. Men Venere er noe av det tristeste og gråeste jeg har hørt i mitt syndige liv, slettes ikke den lyden jeg forbinder med klassisk Sonus Faber. Ble direkte rundspilt av tilsvarende prisa Yamaha Souavo på en stor Yamaha hjemmekinoreceiver. Og akkurat den testen der gjør at jeg vet at hjemmekinoreceivere kan levere anstendig lyd i stereo også.
    Støttes. Venere 2.5 og Venere S var helt forferdelige. De var tamme og kjedelige, spesielt på rock.
     

    Ivarell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    103
    Antall liker
    98
    Sted
    Bergen / Sotra
    Vel det er mange myter ute å går ang rørforsterkere desverre. Det er ikke noe spesielt komplisert i det hele tatt. Man må bare sette seg litt mer inn i tingene enn ellers. Absolutt ingenting å være skeptisk til. Mitt effektrinn er meget kraftig og driver mine c4 med letthet. Har også nettopp testet en LM 508 her, og det også var ingen problem. Den hadde selvfølgelig ikke samme autoritet som min, men søren ikke langt unna helle. Mellomtone og opp låt magisk. Skal prøve den igjen i enten denne eller neste uke ;) Desverre er det alt for mange som tror at rør og Dynaudio ikke funker godt nok.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trenger jo heller ikke rørrulle så mye. Mine blokker er snart modne for rørskifter, men det er fordi de begynner å få litt alder og spilletid på baken. Kjøp gode rør og la nevroser være nevroser, musikk være musikk. Det er mange moderne rørforsterkere som er like pålitelige som gjennomsnitts transer, kinanederlandske PrimaLuna er et eksempel. Har aldri hørt om noe krøll med dem, selv om de er solgt i stort antall og er utbredte. Mine Xindak-monoblokker har også levd nykkefritt, men den ene måtte inn til service umiddelbart på grunn av en produktfeil. Etter det oppholdet på spa har de spilt lytefritt i mange år.

    Eneste direkte problem med rør jeg har opplevd er et JJ EL34 som fikk en fatal failure. Etter det har jeg holdt meg borte fra JJ.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Oyvindl85, Baluba: Det er en av grunnene til å kombinere feks Rega med Bladelius OG Sonus Faber. Det regner jeg med ikke ble gjort i Bergen?? Og du har rett, Øyvind, i at Paolo er en noget annen designer enn gamlefar Franco selv. Olympica må derfor settes opp med en aldri så liten annen kildematch-vri enn feks Cremonalinja. Litt mer organisk. Hva gjelder rommet ditt, tipper jeg på at du har en dip i mellombassen? Og den Hegel Superen din hjelper jo ikke noe særlig hvis "organisk" er nøkkelordet heller. Da burde du vel hatt en Meridian Explorer II, feks..
    Venere kan fås opp på meget bra nivå med biamp Audiolab, nyere Doxa, større Hegel, Bladelius og Rega Elicit R...Naim i passende prisklasse er imo noe for små...men tøffe, det er de.
     
    Sist redigert:

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Oyvindl85, Baluba: Det er en av grunnene til å kombinere feks Rega med Bladelius OG Sonus Faber. Det regner jeg med ikke ble gjort i Bergen?? Og du har rett, Øyvind, i at Paolo er en noget annen designer enn gamlefar Franco selv. Olympica må derfor settes opp med en aldri så liten annen kildematch-vri enn feks Cremonalinja. Litt mer organisk. Hva gjelder rommet ditt, tipper jeg på at du har en dip i mellombassen? Og den Hegel Superen din hjelper jo ikke noe særlig hvis "organisk" er nøkkelordet heller. Da burde du vel hatt en Meridian Explorer II, feks..
    Venere kan fås opp på meget bra nivå med Audiolab, Doxa, større Hegel, Bladelius og Rega Elicit R...Naim er for små...
    Hegel super er en hodetelefon dac/forsterker.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Baluba og Ivarell:

    Rør kunne nok vært moro å prøve, for det står jeg lite erfaring med. Og utfra innspill høres det ut som at sp lenge det er kraftig nok, så er rør også fint egnet til hungrige dansker ;) Nå er det jo slik at det koster fort noen daler å kjøpe litt gromt rørforsterkeri. Akkurat til S1.4 er nok litt organisk lyd veien å gå. De er noe kjøligere i mellomtonen enn C1. Og diskanten noe mer energisk. Der C1 har sin Esotar2 diskant som er superoppløsning og silkemyk på samme tid. Som er vanskelig å slå, rett og slett. Men må koster også C1 dobbelt så mye :) Noe bør være bedre.....

    Auditor:

    Jeg har eid Cremona Auditor, som og spilte bedre enn Olympica 1. Så de eldre Sonus jeg har hørt har spilt bedre enn den nye Olympica serien. Hegel Super er en hodetelefon amp. Og brukes ikke til stereoen. Der er det dacen i Bladeliusen som tar oppgaven. Så den har aldri spilt noen rolle i den sammenhengen. Har ikke målt rommet mitt, men der andre stativmodeller er såpass totalt overlegen Olympica 1, hos meg. Så velger jeg å mene det er Olympica 1 som har feilen og ikke alle de andre som faktisk fungerte topp :) Matching er selvsagt viktig. Men noen liker dattera og noen mora.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Du får bare lete videre. Dukker nok opp noe før eller siden, selv om jeg tror mk2 er bedre. Her går det i rør fortsatt vettu. Klarer meg ikke uten. Har hatt en Modwright Kwa 150 en stund, men power 2 er bedre her hos meg. :p
    Joda, antennene er ute. Dukker nok opp et par :) Er vel noe med rør som noen blir hektet på. Selv har jeg ikke turt å gå den veien. Blir for mange valgmuligheter. Trorndet ville blitt mange rørbytter og nevrose for om rørene var i orden og at det har riktig bias. At tempen måtte være optimal. Etc. Pluss at en røramp tar litt mer plass fysisk. Jeg liker også produkter med alt i et løsning. Innebygget dac og slikt er jeg svak for. Om det er av godkjent kvalitet så klart. De krever vel sitt av forsterkeren C4? Jeg har alltid hatt følelsen av at mine Dynaudio aldri riktig kan få HEEEEEELT nok med effekt/strøm :) De våkner mest med et jerngrep fra elektronikken.
    Øyvind, jeg bruker en Octave V70 nå på Focus 160, tro meg,det er nok krefter og låter bedre enn Thor 3! Bias sjekkes og justeres i løpet av sekunder! Genial byggekvalitet hvor levetiden på rørene er optimalisert gjennom ulike tekniske løsninger,softstart etc. Optimal arbeidstemp oppnås kjapt. Eneste aber er varmen. Nå vinterstid er det bare praktisk,men jeg ser for meg at det kan bli litt vel hett om sommeren. forsterkeren er forøvrig dønn nøytral,her er det bare signalet som forsterkes og Focusene bare skinner slik de er ment å skinne.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Octave brukes ofte av dynaudio på messer så det er nok kanon match :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Du får bare lete videre. Dukker nok opp noe før eller siden, selv om jeg tror mk2 er bedre. Her går det i rør fortsatt vettu. Klarer meg ikke uten. Har hatt en Modwright Kwa 150 en stund, men power 2 er bedre her hos meg. :p
    Joda, antennene er ute. Dukker nok opp et par :) Er vel noe med rør som noen blir hektet på. Selv har jeg ikke turt å gå den veien. Blir for mange valgmuligheter. Trorndet ville blitt mange rørbytter og nevrose for om rørene var i orden og at det har riktig bias. At tempen måtte være optimal. Etc. Pluss at en røramp tar litt mer plass fysisk. Jeg liker også produkter med alt i et løsning. Innebygget dac og slikt er jeg svak for. Om det er av godkjent kvalitet så klart. De krever vel sitt av forsterkeren C4? Jeg har alltid hatt følelsen av at mine Dynaudio aldri riktig kan få HEEEEEELT nok med effekt/strøm :) De våkner mest med et jerngrep fra elektronikken.
    Øyvind, jeg bruker en Octave V70 nå på Focus 160, tro meg,det er nok krefter og låter bedre enn Thor 3! Bias sjekkes og justeres i løpet av sekunder! Genial byggekvalitet hvor levetiden på rørene er optimalisert gjennom ulike tekniske løsninger,softstart etc. Optimal arbeidstemp oppnås kjapt. Eneste aber er varmen. Nå vinterstid er det bare praktisk,men jeg ser for meg at det kan bli litt vel hett om sommeren. forsterkeren er forøvrig dønn nøytral,her er det bare signalet som forsterkes og Focusene bare skinner slik de er ment å skinne.
    Takker for innspill. Ja har sett de kjører Octave på demoer i utlandet på Dynaudio. Så det samspillet er sikkert bra. Hva mener du er evt bedre med Octave vs Bladeliusen? Hva skiller dem i lydsignatur?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Støtter også at Venere er noe av det dølleste som har vært i hus.. ekstremt skuffende og tafatt lyd.. og skulle man ha matchet det med audiolab som var en døll og skuffende affære uten power.. ja hutte meg tu..
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.849
    Antall liker
    50.887
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Baluba og Ivarell:

    Rør kunne nok vært moro å prøve, for det står jeg lite erfaring med. Og utfra innspill høres det ut som at sp lenge det er kraftig nok, så er rør også fint egnet til hungrige dansker ;) Nå er det jo slik at det koster fort noen daler å kjøpe litt gromt rørforsterkeri. Akkurat til S1.4 er nok litt organisk lyd veien å gå. De er noe kjøligere i mellomtonen enn C1. Og diskanten noe mer energisk. Der C1 har sin Esotar2 diskant som er superoppløsning og silkemyk på samme tid. Som er vanskelig å slå, rett og slett. Men må koster også C1 dobbelt så mye :) Noe bør være bedre.....

    Auditor:

    Jeg har eid Cremona Auditor, som og spilte bedre enn Olympica 1. Så de eldre Sonus jeg har hørt har spilt bedre enn den nye Olympica serien. Hegel Super er en hodetelefon amp. Og brukes ikke til stereoen. Der er det dacen i Bladeliusen som tar oppgaven. Så den har aldri spilt noen rolle i den sammenhengen. Har ikke målt rommet mitt, men der andre stativmodeller er såpass totalt overlegen Olympica 1, hos meg. Så velger jeg å mene det er Olympica 1 som har feilen og ikke alle de andre som faktisk fungerte topp :) Matching er selvsagt viktig. Men noen liker dattera og noen mora.
    Olympica 1 er desverre ikke helt der oppe i SF sammenheng,sikkert mulig og få de til med en spretten amp. Men jeg hadde heller hoppet et stykke opp til Olympica III eller høyere ;)

    O
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det ble ikke testet noen Rega, men så grått som det låt og slik andre i diverse tråder også opplever dem så tror jeg ikke det er mulig å jage ut noen livsglede og spretten lyd ut av dem. Det kan du med andre og dyrere SF-modeller. Jeg tror ikke de er så voldsomt kresne på forsterkere i utgangspunktet, og hvis de er det så har SF gjort en brøler. For disse er jo blant deres tilbud til hjemmekino, og er priset slik at det neppe blir kombinert med hundedyre systemer med flere effektforsterkere og en dyr prosessor.

    413sonus.promo_.jpg


    Not impressed på jazz og rock i alle fall. Strykekvartetter er de nok finfine til. Takler de ikke å gjenskape brutalitet i rock så klarer de ikke å banke deg opp med en actionfilm heller. Sonus Faber er ikke utenkelig for meg, men Venere er veldig utenkelig. Sorry, ass. Til og med MonoPulse har en modell eller to som ikke når opp til samme standard som de beste modellene (snakker ikke om Model S og C)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jo virker da som om jeg ikke er alene om å ikke få helt grepet på nyere SF av det jeg har testet. Men de eldre Sonus og Franco Serblin har vært utrolig lett å like. Er slett ikke fremmed for å få slikt i hus igjen ved en senere anledning. Men Olympica 1 blir jeg ikke å kjøpe igjen.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    X: Du refererer til eldre Audiolab? De nye er langtfra kjedelige, nemlig..
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    X: Du refererer til eldre Audiolab? De nye er langtfra kjedelige, nemlig..
    Overhode ikke.. 8300 settet som nylig ble tuppet i retur til danskene... har hørt kompaktanlegg på rema spille bedre :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ja forsterkern var noe av det kjedeligste jeg har hørt.. de får også mye kritikk for høy feil prosent på produktene.. cd spillern skal jeg derimot si at var god.. fin dac..
     
    X

    X186841

    Gjest
    8300 var knallgod som effektforsterker, men forforsterker delen var litt matt ja.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.849
    Antall liker
    50.887
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    X: Du refererer til eldre Audiolab? De nye er langtfra kjedelige, nemlig..
    Overhode ikke.. 8300 settet som nylig ble tuppet i retur til danskene... har hørt kompaktanlegg på rema spille bedre :)
    Han har som vanlig hørt det over tid i sitt eget oppsett,så han vet nok hva han snakker om;)

    O
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    X: Du refererer til eldre Audiolab? De nye er langtfra kjedelige, nemlig..
    Overhode ikke.. 8300 settet som nylig ble tuppet i retur til danskene... har hørt kompaktanlegg på rema spille bedre :)
    Han har som vanlig hørt det over tid i sitt eget oppsett,så han vet nok hva han snakker om;)

    O
    Skal ikke skryte på meg mye lytting de 2 måndene settet var her.. det var ikke lyttende til rett og slett.. morro i 5min med mye knapper og Tool platen i cd spillern.. gikk fort over kan man si...
     

    Ivarell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    103
    Antall liker
    98
    Sted
    Bergen / Sotra
    Baluba og Ivarell:

    Rør kunne nok vært moro å prøve, for det står jeg lite erfaring med. Og utfra innspill høres det ut som at sp lenge det er kraftig nok, så er rør også fint egnet til hungrige dansker ;) Nå er det jo slik at det koster fort noen daler å kjøpe litt gromt rørforsterkeri. Akkurat til S1.4 er nok litt organisk lyd veien å gå. De er noe kjøligere i mellomtonen enn C1. Og diskanten noe mer energisk. Der C1 har sin Esotar2 diskant som er superoppløsning og silkemyk på samme tid. Som er vanskelig å slå, rett og slett. Men må koster også C1 dobbelt så mye :) Noe bør være bedre.....

    Auditor:

    Jeg har eid Cremona Auditor, som og spilte bedre enn Olympica 1. Så de eldre Sonus jeg har hørt har spilt bedre enn den nye Olympica serien. Hegel Super er en hodetelefon amp. Og brukes ikke til stereoen. Der er det dacen i Bladeliusen som tar oppgaven. Så den har aldri spilt noen rolle i den sammenhengen. Har ikke målt rommet mitt, men der andre stativmodeller er såpass totalt overlegen Olympica 1, hos meg. Så velger jeg å mene det er Olympica 1 som har feilen og ikke alle de andre som faktisk fungerte topp :) Matching er selvsagt viktig. Men noen liker dattera og noen mora.
    En LM 508 ia hadde vært knall på dine S 1.4 ;)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Slett ikke umulig nei :) Jeg får vurdere litt elektronikk utforskning om ikke det dukker opp et par C1 på brukten.
    Jeg har vært på tanken å prøve ut Buchardt sitt sortiment. Helst S400, men nå ser jeg at levering blir tidligst mai. Før jul stod det at de skulle leveres i februar. Så noe er ikke helt på skinner. Men et par S300 Mk2 er jo på lager. Han har jo 30 dagers full returrett inkl gratis frakt tilbake. Ikke mange som opererer med slike priser og gratis frakt og evt retur. Er vel det at han kutter alle fordyrende ledd i produksjon og salg. Ingen butikker som skal tjene mellomlegget. Er mange som har skrytt mye av disse. Senest på Horten messa i år var det stor begeistring for demorommet til Buchardt, leste jeg på forumet her i etterkant.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kjenner meg igjen i det du skriver Øyvind. Dog med et annet merke. De C1 som forsvant ut dra huset ditt og tankene dine rundt det salget, er det samme som jeg har holdt på med i 7år. Jeg har nå samme høyttaler som jeg hadde tilbake i 2011. Den tanken er det dessverre ikke noe å gjøre med. Eneste medisin er å få et par tilbake.. Alt annet som måtte komme inn vil i beste fall bli sammenlignet med C1. Og den følelsen vil ikke gi seg før du har testet et slikt par igjen.

    Hvorfor ble C1 solgt sist? Hva var du ikke fornøyd med?

    Av og til så treffer man bare en kombinasjon som gjør alt riktig. Det som da ofte er vanskelig er å vere fornøyd. Man søker ofte videre og vil gjerne ha litt mer ditt og datt.
    Etter 7år på leten for meg selv, mye har vert innom. Så er jeg altså tilbake på tilsvarende par som jeg hadde tilbake i 2011. Innimellom så treffer man bare...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn