Overvurderte band/artister?

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.717
Antall liker
9.331
Sted
Trondheim
Ja, jeg hører også på mange av disse. Jeg har t.o.m. alle Eaglesplatene. Og noen ganger tar jeg meg selv i å lure på hvorfor de har fått den posisjonen som de har. Men man har jo vanskelig for å være objektiv i forhold til den musikken man har vokst opp med.
 
2

2xJ

Gjest
Når man ikke får diskutere om en forsterker er vakker eller STYGG... hvorfor da denne tråden der man disser andres favorittartister ??

HFS i et nøtteskall :sick:
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Endelig en som tør å si det : " But “The Wall” is a meandering and pretentious piece of mediocre prog-rock, convinced that it’s the red carpet for all salvation. "
 

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
Metallica har kun produsert drit etter åttitallet.
Det er noens, eller manges mening, men der er ikke jeg enig, i det hele tatt. Rart med mitt nick. At de har vært viktig for andre band og sjangeren er jo ikke noe å diskutere.

Darkthtrone er jo et legendarisk band i sin sjanger, å uten de hadde nok mange band ikke eksistert i dag, eller sjangeren som er Norges største musikk eksport muligens ikke eksistert.

Selv om man ikke liker musikken, så betyr det jo ikke at det er overvurdert. Jeg liker ikke f eks Stones, Beatles, men veit jo at de var viktig i sin tid, og kan vel ikke si de er overvurderte.

Band, store band som var på 60/70/80 å muligens 90-tallet, er nok ikke lett å få til i dag. Band fra 2000 tallet skal slite litt mere trur jeg, med å bli så store som Stones, sabbath, Beatles, MetallicA, U2 osv. Var en annen tid da enn nå.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.717
Antall liker
9.331
Sted
Trondheim
Jo, men det virker som om noen mener at hvis man liker noen og de selger godt er det nok. Da er det et stort band og ikke overvurdert pr. def. Det er nok veldig mange som liker Justin Bieber og sangene hans streames ofte. Han spilles antagelig mer enn mange band som i dag regnes for legendariske. Betyr det at Justin Bieber ikke er overvurdert?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Å sammenligne Metallica med Justin Bieber blir vel litt som å sammenligne Stalin med miljøpartiet de grønne.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.258
Antall liker
9.046
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Syns forsåvidt det var noen gode poeng i den listen.. Mange band jeg forventet å se på en sånn liste :)

U2, Metallica og ikke minst Nirvana.. Men stortsett enig i alt :)
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Noen av begrunnelsene viser jo bare at skribenten ikke skjønner musikken. Som når han trekker fram to ballader av Metallica som gode, mens rester er "too loud". Hadde han sammenliknet med andre band fra Bay Area, så kunne det vært helt fair. Men å avskrive dem som overvurdert fordi skribenten ikke liker metal blir jo bare for dumt. Og å overvurdere f.eks Joy Division er jo knapt mulig om man ser på musikkhistorisk betydning.

Lista feiler på uklare/subjektive kriterier. Mye skrik og lite ull.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.023
Antall liker
4.380
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
20 skribenter tilsvarer 20 synsinger og halvparten er sikkert uenige med seg selv over helgen.
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
413
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Noen av begrunnelsene viser jo bare at skribenten ikke skjønner musikken. Som når han trekker fram to ballader av Metallica som gode, mens rester er "too loud". Hadde han sammenliknet med andre band fra Bay Area, så kunne det vært helt fair. Men å avskrive dem som overvurdert fordi skribenten ikke liker metal blir jo bare for dumt. Og å overvurdere f.eks Joy Division er jo knapt mulig om man ser på musikkhistorisk betydning.

Lista feiler på uklare/subjektive kriterier. Mye skrik og lite ull.
Joy Division bla. hadde ingenting på den lista å gjøre.
Enda å skrive "er det noen som faktisk hører på Joy Division?".
Mann i gata har som regel ikke hørt om de engang.

Kanskje jeg skal legge ut en liste over alle filmer jeg hater på facebook, slik at de blir ansett som overvurdert. Meningsløs liste (nesten helt)
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.835
Antall liker
16.056
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Å sammenligne Metallica med Justin Bieber blir vel litt som å sammenligne Stalin med miljøpartiet de grønne.
Nå er du urettferdig. Å sammenligne Bieber med en gjeng med wannabees som vil fremstå som mannemenn mens de går i bandterapi og gråter en skvett når Elton John skryter av balladen deres.
Bieber har aldri utgitt seg for å være noe annet enn en gladkristen fløtepus og er the real deal 😜
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.428
Antall liker
17.134
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Vi som har opplevd disse bandene (ikke nødvendigvis live) og har knyttet emosjonelle bånd til en del av dem vil ha veldig vanskelig for å ikke være subjektive.
Så vi er altså bedre til å vurdere de band og artistene som var aktive på 40- og 50-tallet, enn de som tilhørte lyttere den gangen?

Og om det er rent kvalitative forhold, og evne til nyskaping osv som skal bedømmes, så er det vel ikke så vanskelig å være nogenlunde objektiv?
Det er mange band/artister jeg ikke har mye sans for, men som jeg allikevel må rate høyt i en slik form for bedømming.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Nå er du urettferdig. Å sammenligne Bieber med en gjeng med wannabees som vil fremstå som mannemenn mens de går i bandterapi og gråter en skvett når Elton John skryter av balladen deres.
Bieber har aldri utgitt seg for å være noe annet enn en gladkristen fløtepus og er the real deal 😜
Godguttene i Metallica er jo ekte mannemenn nettopp fordi de tør å vise følelser. Til og med Justin Bieber vet det. 😘

1661190759658.png
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Siden sting ikke var på den listen er den neppe å ta seriøst for egen del.
lister av den slag er heldigvis kun for underholdning å anse.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.430
Antall liker
1.980
Torget vurderinger
8
Unnskyld utrykket, men for min del må den listen være noe av det dummeste jeg har lest. Blant annet AC/DC, Iron Maiden, Motley Crue, Creedence, Rolling Stones, Janice Joplin, Eagles, Pink Floyd, Springsteen, Deep Purple, overhypet? At man ikke liker alle her er greit nok og det gjør ikke jeg heller, men dette er noen av de største artistene innen sin sjanger som jeg ser det...
Enig! Må være noe av det dummeste jeg har lest 👍
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.119
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Morsomt at supergruppa på alles lepper Asia er med. Skikkelig overvurdert av de 5 som husker bandet.
PS. CCR og Fogerty er solid undervurdert, antakeligvis fordi de er godt likt av mange.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.717
Antall liker
9.331
Sted
Trondheim
Så vi er altså bedre til å vurdere de band og artistene som var aktive på 40- og 50-tallet, enn de som tilhørte lyttere den gangen?
Ja, det er vel ikke så rart?

Hvem var den mest berømte komponisten i Wien rundt 1815? Hvis noen sier Beethoven så har de bommet totalt. Det var Johan Nepomuk Hummel. Stort sett glemt i dag (unntatt for noen av oss raringer), men kjempepopulær i sin samtid. Hummel overhypet (av sin samtid)? Ja utvilsomt selv om han var svært populær.
PS: Jeg liker Hummel og har masse av musikken hans. Svært kompetent, han tok tross alt over i Esterhazy etter Haydn, men noen storhet i forhold til Beethoven var han ikke. En av de svært kompetente komponistene i sin tid, men historien har vist at han var kun en av mange mindre figurer. Akkurat som en del pop/rock grupper som er populære i sin samtid, men som kanskje ikke akkurat er blant de store.

PPS: Jeg har ikke sagt at jeg er enig i alt som står i den listen denne tråden startet med - langt ifra - men jeg syntes faktisk han hadde en del poeng som man kan diskutere. Jeg skjønner også at han tråkker en del folk på tærne, men det gjør man jo når man legger ut slike lister. Og i noen tilfeller (kanskje alle?) er det akkurat det man ønsker.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: ptb

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.435
Antall liker
35.242
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Kun Dire Straits jeg er enig i med den listen. (Hvis de ikke står der så burde de)
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.717
Antall liker
9.331
Sted
Trondheim
Jeg er enig i flere på listen, men hvem skal jeg holde for meg selv ;)
Selvfølgelig preges en slik liste av personlige preferanser, men det er grupper på listen som jeg liker, men jeg skjønner likevel hva han mener.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Han kan jo putte hva som helst på den lista om han begrunner det godt....hvilket jeg ikke synes han gjør, i mange tilfeller. For å sette det på spissen så er jo skrivemåten hans omtrent som "Jeg liker ikke wienerklassisisme, derfor er både Hummel og Beethoven irrelevante." Det handler mer om smaken og mangelen på kunnskap hos skribenten enn artistene på lista. Der ligger svakheten IMO.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.435
Antall liker
35.242
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Bare tull hele lista. Spørs om han liker musikk i det hele tatt.
 

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Innlegg
292
Antall liker
119
Men hvorfor er ikke Kari Bremnes med på den listen? Burde vært med på alle slike lister i alle land 😉
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.224
Antall liker
4.849
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
U2, monotont møl og en vegg av lyd som høres likt ut hver gang de er på radioen
Ellers er listen bare laget for å genere klikk.
Skal liksom Deep Purple, Rolling Stones og Fleetwood Mac, være lettvektige døgnfluer i rockens verden?
Jeg så et intervju med Morten Harket en gang for lenge siden, og da nevnte han i en bisetning at folk flest ikke var klar over at U2 er et bransjeband.

Dersom så er tilfelle, hører de absolutt hjemme på listen. De og Milli Vanilli.
 
  • Wow
Reaksjoner: HoJ

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Hvis han begrunner det godt hører de vel med på lista?
Ja, men han gjør jo ikke det (i mange tilfeller).

Noe begrunner han greit, mens noe begrunner han ikke med annet enn sin egen smak (som f.eks tidligere nevnt Metallica og Joy Division).
 
Topp Bunn