Politikk, religion og samfunn Overvåkningssamfunnet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Stasidirektivet baller på seg. :-\

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/PST-vil-legge-nettdebatter-under-Datalagringsdirektivet-6809325.html

Som et ledd i den totale overvåkningen av alle nordmenn, vil nå overvåkningspolitiet loggføre alt som folk skriver på nettet, med ip-adresser til å spore dem tilbake hvis de skriver noe som ikke myndighetene bifaller. Alle diskusjonsfora og alle plasser der folk har hatt muligheten til å lufte og diskutere synspunkter uten statlig overvåkning vil nå bli omfattet av direktivet.

Det viser seg mer og mer tydelig hva denne holdeløse kjerringen har gjort mot oss. :(

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Den hodeløse kjerringen du sikter til står der ( på bildet ) med en holdning som er forbløffende lik Sara Palin (Også en hodeløs kjerring!)

Den største forskjellen er at Sara har en MILF faktor som er dramatisk høyere!!

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.764
    Torget vurderinger
    4
    At politiet og PST ber om utvidelse av DLD er varslet i debatten og slett ikke overraskende. Det eneste overraskende er at det kommer så tidlig, - før man har startet overvåkningen, men de prøver vel å dra veksler på rettsaken. Det ligger liksom mellom linjene at "hadde vi bare lagret brukerinfo om debattforaene han deltok i så hadde vi tatt dem alle".

Det som stadig forundrer meg er hvordan man tilsynelatende tar for gitt at all verdens lagring av opplysninger vil gjøre politiet bedre og dyktigere. Faen heller, de klarte ikke engang å snakke med hverandre på tvers av politidistriktene! De er på et digitalt steinaldernivå, men digital overvåkning skal de ha!

Det eneste de vil oppnå er at trollene kryper tilbake til hulene sine, ute av syne, utenfor rekkevidde, utenfor debatten, utenfor demokratiet og åpenheten til Jens.

JohnnyD

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2012
    Antall liker
    17
    Spiralis skrev:
    Den hodeløse kjerringen du sikter til står der ( på bildet ) med en holdning som er forbløffende lik Sara Palin ( Også en hodeløs kjerring! )

Jeg har lenge hatt lyst til å være intim med vorten hennes, denslags heter visstnok parafilier.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    JohnnyD skrev:
    Spiralis skrev:
    Den hodeløse kjerringen du sikter til står der ( på bildet ) med en holdning som er forbløffende lik Sara Palin ( Også en hodeløs kjerring! )

Jeg har lenge hatt lyst til å være intim med vorten hennes, denslags heter visstnok parafilier.
    Ja her kommer de fram alle større og mindre avvik i personlighet!! ;D ;D

Og med hjelp av PST vil det også bli oppbevart til evig tid!! ;D ;D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Gjestemedlem skrev:
    Stasidirektivet baller på seg.
    Du leste visst ikke hele artikkelien.

"Etter det Aftenposten.no erfarer er det liten sannsynlighet for at Samferdselsdepartementet vil gå med på å lagre mer enn det som var opprinnelig tenkt."

G

Gjestemedlem

Gjest
    BT skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Stasidirektivet baller på seg.
    Du leste visst ikke hele artikkelien.

"Etter det Aftenposten.no erfarer er det liten sannsynlighet for at Samferdselsdepartementet vil gå med på å lagre mer enn det som var opprinnelig tenkt."
    Jo det vil de, om ikke i morgen så i overmorgen. Når lovverket er på plass og alle de formelle sperrene mot totalovervåkning er brutt vil det balle på seg mer og mer og mer. Se bare til England og Sverige hvor langt de er kommet der. Presset vil bare øke her hjemme også, og med skiftende politisk ledelse vil det bare gå én vei.

DLD var det store sviktet som gjør alt dette mulig. Grensen som aldri burde vært krysset.

Det store problematiske prinsippet som nå er gjort gjeldene i Norsk rett er greit oppsummert her (fra linken over)

Logikken bak datalagringsdirektivet er som kjent at med mindre staten sikrer loggføring og lagring av når vi kommuniserer med hverandre via telefon og e-post, samt når vi gjorde det og hvor vi befant oss da kommunikasjonen fant sted, vil ikke denne informasjonen finnes (enkelt tilgjengelig) for staten, dersom vi i fremtiden begår noe kriminelt og disse opplysningene kunne ha bidratt til å oppklare saken. Poenget er med andre ord å sikre at vi ikke kan kommunisere med hverandre i private sammenhenger, uten at dette loggføres for fremtiden. Som potensielt bevis i en tenkt straffesak mot oss.

Mer interessant bakgrunn her:

EU-kommisjonen sliter med å forsvare datalagringsdirektivet – politimyndigheter vil utvide

og her

Datalagringslogikken – fra Stortinget til domstolene?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Jeg er mer opptatt av hva som faktisk gjelder enn hva som kunne vært tilfelle dersom vi skulle fulgt samme logikken, eller hva man tror blir gjeldende en gang i framtiden, dersom vi får et verst tenkelig scenaro.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Det er ganske utvilsomt at Deph har har et ganske korrekt syn på framtiden. Tidsspennet kan selvsagt diskuteres, men det Deph sier er at man ikke kan være "litt" jomfru eller "litt" gravid. Og det bør for selv de mest blåøyde av oss være opplagt at dette stemmer. Den prinsippielle grensen er brutt, og deretter er det kun et spørsmål om teknologisk utvikling/mulighet samt politisk blindhet kombinert med en nasjons sterke "hensikten helliger middelet" som setter farten på utviklingen. ABB vil de nærmeste årene bli brukt for alt det han er verd i forhold til å legitimere ytterligere overvåkning. I løpet av 10-15 år og et par tre flere spektakulære teroraksjoner vil man nok kunne regne med at all kommunikasjon vil bli lagret, også innhold. Målet vil selvsagt ikke være å "lette etterforskning" men for å ha grunnlagsmateriale til den dagen om la oss si 20-25 år når all denne kommunikasjonen kan analyseres i sanntid. "Selvsagt" kun for å forebygge terror, offisiellt men i det skjulte for å knekke politisk oposisjon.

Paranoid? Nei, tenk hva Håkon Lie og hans kumpaner kunne ha oppnådd med slike redskaper i sin kamp mot alt og alle som var i opposisjon til AP. Noen som husker ulovlig overvåkning fra 1945 og langt ut på 80 tallet??? Lundkommisjonen........, ringer det en bjelle??

Jeg går flere ganger i uka forbi "Folkets Hus" i Kirkenes der det, på AP partikontoret, var installert Tandberg båndopptakere (Kvalitetsbevisste var de! :D ) som del i overvåkning av fagforeningen Nordens Klippe. For de uinnvidde forgikk det en smule "kamp" med skitne virkemidler mellom AP og NKP i dette miljøet. Som på så mange andre plasser i landet. Nå skal jeg glatt innrømme at ut fra tidsånden har jeg stor forståelse for det Håkon Lie og kompiser gjorde, og man kan vel ikke se bort fra at dette var avgjørende for at vi ikke ramlet innenfor Warsavapakten. Men selv om jeg ut fra resultatet kan si det var "greit", så var det jo ut fra et demokratisk synspunkt, og ut fra ethvert saklig standpunkt om fri politisk debatt, så inn i Hælvete feil!!!

Tankegodset fra den gangen ( kald krig! ) er nok ganske så levende i APs partapparat selv i dag. ( Og jeg har ingen illusjoner om H eller SV for den del heller. ) De som tror de skal "frelse verden" mister for mange sperrer til at vi kan gi dem tilgang på slike muligheter og slike leketøy!

Og hvis man tror at slik "tankekontroll" ( ref svensk LO ) skal være medisinen er jeg redd man tar feil og at dette kommer til å "backfire"!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Arbeiderpartiet har en lang og tung historie når det kommer til overvåkning og spionasje, og de har hatt en nær og tett tilknytning til overvåkningspolitiet. Spesielt i etterkrigstiden og frem til 80-tallet, som Spiralis nevner over.

Men på tross av alle betenkeligheter man måtte ha om det, og hvor grovt det ble oppfattet av politiske motstandere som ble utsatt for dette, så er det likevel noe helt annet. Den overvåkningen som skjedde der var direkte rettet mot personer og miljøer som man mente ville utgjøre en trussel mot landet (eller i verste fall partiet).

De nye prinsippene som AP og Erna Solberg nå har påført oss er i en helt annen dimensjon. Nå er ikke lenger overvåkningen rettet mot personer, miljøer eller organisasjonen som kan mistenkes for å konspirere eller planlegge vold, terror, drap, revolusjoner eller annen alvorlig kriminalitet. Nå skal ALLE behandles som kriminelle. Alle norske borgere skal overvåkes, alt de sier, alt de skriver og alt de gjør, alle steder de besøker og alle mennesker de snakker med skal loggføres og lagres slik at det skal kunne brukes mot en når rettsaken mot dem kommer opp. Tidligere var det kun svært dikatoriske land som kunne finne på å behandle sine borgere på denne måten. Nå har Erna Solbergs Høyre og Arbeiderpartiet sørget for å fjerne alle hinder for at det skal bli slik her også.

Dette vil føre til at Nordmenn for all ettertid må være ytterst varsom med hva de sier, hva de skriver, hvem de snakker med og hvilke tema man skal våge å ta opp hvis man ikke er på steder der man er rimelig sikker på at ikke staten og politiets menn loggfører alt som blir sagt og gjort. De som har vært i land og sett frykten og nervøsiteten i øynene på folk hvis men forsøker å snakke og noe politisk på steder de ikke føler seg trygg vil forså hvilken vei vi nå går.

Det vil skape en obligatorisk mistillit mellom frie borgere i landet og landets styre. Vi vil få et like anstrengt forhold til våre politikere og myndighetene som land i totalitære regimer har. Den samme frykt, mistro og paranoia som til nå har vært forbeholdt religiøse sinn som lever i en permanent tilstand av celestial overvåkning. En holdning der staten og politiet blir frie menneskers største fiende blir et farlig samfunn, og et samfunn der aktiv motstand mot disse blir en nødvendighet for å forsvare individets frihet og ukrenkelighet. Totalitære prinsipper som DLD må reverseres før det er for sent å snu.

Vi kan ikke la Erna Solberg og Arbeiderpartiet få gjøre dette mot oss.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Gjestemedlem skrev:
    Da er det godt å tenke på at de heller ikke har gjort det du beskylder dem for.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    At NKP ble overvåket under den kalde krigen skulle bare mangle.

G

Gjestemedlem

Gjest
    BT skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Da er det godt å tenke på at de heller ikke har gjort det du beskylder dem for.
    Du er dårlig informert.

AP og Erna Solbergs Høyre var dem som innførte DLD over landet. Alle de andre partiene på Stortinget stemte mot.

Det var kun 5 personer i Høyre med integritet nok til å stemme mot sin lederske.

Torbjørn Røe Isaksen, Michael Tetzcshner, Nikolai Astrup, Lina Hofstad Hellenad og Henning Warloe.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Det vet jeg, men DLD inneholder ikke det du sier det gjør.

Alle norske borgere skal overvåkes, alt de sier, alt de skriver og alt de gjør, alle steder de besøker og alle mennesker de snakker med skal loggføres og lagres slik at det skal kunne brukes mot en når rettsaken mot dem kommer opp.
    Dette er bare noe du har diktet opp.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Selvsagt hadde jeg nær sagt, ble NKP og AKP overvåket. Men de hadde jo faktisk ikke lagt skjul på sine udemokratiske framtidsdrømmer for samfunnet. Det som er mest feil er den overvåkingen som forgikk i AP regi og ikke i regi av politiets og forsvarets hemmelige tjenester. Der var det en skikkelig grisete røre! Men så må man jo også huske at i store deler av denne tiden var AP = Staten ! Men selv om man både forstår hvorfor samrøren oppsto og bakgrunnen for det blir det ikke blir det ikke helt "kosher" likevel! Politiske partier bør faktisk ikke få lov til å drive overvåking!

For øvrig tror jeg at mye av uenigheten mellom BT og Deph/undertegnede er at de to sistnevnte ser framover og ser for oss en påregnelig utvikling nå når demningen er brutt. BT forholder seg mere strikt til dagens situasjon.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Det foregikk sikkert ulovlig overvåkning, og den er naturligvis kritikkverdig. Problemet er at Lundkommisjonen ikke klarte å skille godt nok mellom lovlig og ulovlig overvåkning, noe som ble svært skadelig for etterretningstjenesten i tiden siden, noe spesielt Kåre Willoch har kritisert gjentatte ganger, senest ifm. 22. juli-anslaget.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    BT skrev:
    Det foregikk sikkert ulovlig overvåkning, og den er naturligvis kritikkverdig. Problemet er at Lundkommisjonen ikke klarte å skille godt nok mellom lovlig og ulovlig overvåkning, noe som ble svært skadelig for etterretningstjenesten i tiden siden, noe spesielt Kåre Willoch har kritisert gjentatte ganger, senest ifm. 22. juli-anslaget.
    Det har du helt rett i. Og det er her politikerne på nytt er i ferd med å gå seg vill, slik jeg ser det ( og tror det er det samme Deph ser ) i og med at ALLE skal overvåkes og ikke bare de som "fortjener det" hvis du forstår?

Hemmelige tjenester må vi nok ha som samfunn, det er ikke det som er min kritikk, men jeg ser en skremmende utvikling når det glir over mot et samfunn der "makta" eller "eliten" ser på alle andre som potensielle fiender av staten. Gir meg gåsehud, og derfor protesterer jeg høylydt, og tok konsekvnsen av det ved å forlate Høyre som slik jeg ser det forlot sine grunnverdier om enkeltmenneskets ukrenkelighet ved å gå in for DLD. Forsøkene på bruk av partipisk fra "Jerna" sin side gjorde imho ikke saken noe bedre!

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Jeg skal ikke bruke mye tid på å forsvare DLD, all den tid jeg var imot, men siden DLD på de fleste områder representerer en innstramming i forhold til tidligere praksis er ikke jeg så veldig bekymret nå. Men så ser jo jeg på det som faktisk ligger i DLD, og ikke på all skremselspropagandaen om hva mange tror innholdet er, eller hva som kommer en gang i framtiden. Det velger jeg i såfall å kjempe imot når/hvis vi evt. får en slik utvikling. Man skal velge sine slag...

Jeg var sikkert en av få som var gal nok til å gidde lese NOUen om DLD. ;D

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.764
    Torget vurderinger
    4
    Det er ganske omfattende utvidelser Kripos ønsker ift. dagens situasjon,
    - Selvstendige e-post tjenester uten tilknytning til såkalt aksess, fx. hotmail, G-mail, live-mail etc.
    - Tilbydere av aksess på felles IP-adresse, som hoteller, internettkafeer, skoler, universiteter, bedrifter etc skal måtte knytte aksess kjennom IP-deresse til bruker-ID og lagre dette.
    - Kravene til tilgjengeligjøring med presponstider, såkalt beriking av data, etc. fra lagringspliktige.

Til slutt påpeker man at kotsnaden for politiet ikke kan estimeres før endelige krav til lagring og utlevering er på plass.
    Interessant nok nevnes ikke kostnader for lagringspliktige, og følgelig kunden og sluttbruker, med et ord. Det er der de virkelige kostnadene vil komme.

Det er også påfallende at Jan Bøler forleden uttalte at det er "uttidig" av IKT-bransjen å ønske implementeringen utsatt. I lys av Høringssvaret fra Kripos er 1jan 2013 vanvittig. Utvidelsen av hvem som har lagringsplikt ift dagens situasjon bør i seg selv behandles politisk, men som ventet er det nettopp strategien. Få pisket gjennom et DLD-flertall på Løvebakken og så utvide gjennom lovtolkninger, byråkratiske hestehandler dvs. ved såkalt forskrift som gjerne går under radaren for offentlig debatt.

Kripos vil helt klart kjøre hard for full utnyttelse av mulighetsrommet de ser, det gjelder å smi mens jernet er varmt;
    "Det forhold at implernenteringen var gjenstand for diskusjon og i sin form var et resultat av et politisk kompromiss er ikke unikt for
    denne lovendringen, og kan ikke brukes som argument for passiv bruk av en klar ordlyd."
    Jeg mener, ikke overraskende, det helt motsatte.

Såvidt jeg kan se nevner ikke Kripos med et ord at forskriften ikke bare angir en 6 måneders lagringsplikt, men også en sletteplikt etter 6 måneder.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Det er ikke overraskende at Kripos ønsker et for dem mer egnet DLD. DLD er som sagt en innstramming av tidligere praksis på mange områder.

G

Gjestemedlem

Gjest
    BT skrev:
    Det er ikke overraskende at Kripos ønsker et for dem mer egnet DLD. DLD er som sagt en innstramming av tidligere praksis på mange områder.
    Dette er nytale på sitt verste.

Å bygge totalovervåkningens infrastruktur, legge helt ny rettsprinsipper til grunn og pålegge alle internetaktører å overvåke sin kunder og loggføre deres minste bevegelser i fall de en gang gjør eller sier noe som en gang i ettertid kan brukes mot dem er ikke en "innstramming", det er begynnelsen på vår versjon av Øst Tyskland, Kina, Singapore og Burma kombinert. Det er som å pålegge alle nye hus å bli bygget med kamera i alle rom med direktelinje til oervåkningssentralens opptakssenter, og fremstille dette som en innstramning av CCT-reglene for det offentlige rom.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Er du på worst case framtidsscenario nå igjen?

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Hvilken del av innlegget til Deph er uriktig, BT? Bortsett (foreløpig) fra tidsaspektet?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Jeg får bruke standardsvaret til 6-åringen hjemme: alt.

DLD er ikke totatovervåkning. Det er begrenset hvilke opplysninger som lagres. De fleste leverandørene lagrer mye av dette allerede, og med en heller slapp holdning til sletting av data. DLD strammer inn ved å lovfeste at trafikkdata skal slettes etter 6 mnd. For å få tilgang til trafikkdata må det være mistanke om straffbare handlinger med strafferamme på minst 5 år. Politiet hadde enklere tilgang til trafikkdata før. Det er derfor ikke rart at politiet er misfornøyd med DLD.

Å sammenligne dette med kamera i alle rom med direktelinje til overvåkningssentralens opptakssenter har ingen rot i virkeligheten, kun til et worst case framtidsscenario. Det samme gjelder sammenligningen med verstingstatene.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det fundamentalt nye med DLD er jo at det pålegge alle aktører å drive med overvåkning og lagring av all aktivitet hos deres kunder. Tidligere hadde vi endel overtramp fra noen aktører, men den ekstremt omfattende utbyggingen av den nye overvåkningsstrukturen er noe helt og total anderledes enn alt hva vi har opplevd tidligere.

I stedet for å stramme inn reglene for hva som er lov å lagre av data går DLD stikk motsatt vei og pålegger alle aktører å drive med denne overvåkningen og lagringen av privat informasjon. Det tekniske omfanget av dette er så formidabelt at det vil ta mange år å få på plass den påkrevde infrastukturen, og innføringne av direktivet er allerede utsatt fordi det er et så omfattende inngrep i alle nordmenns private sfære at det ikke lar set teknisk gjennomføre en gang uten milliardinvesteringer. Og det krangles om regningen skal sendes til Stasi eller om det til syvende og sist skal bli brukerne som betaler for sin egen overvåkning. Det ender nok med det siste slik at ironien blir komplett.

Høyre og Arbeiderpartiet har skrinlagt og begravet den grunnleggende idéen om at mennesker skal kunne snakke sammen uten at staten skal ha rett til å vite om det, eller få informasjon om når, hvem, hvorfor, hva, hvor ofte, med hvem, om det er forsamling involvert etc. etc.

Nordmenn vil etter dette være å regne som statens eiendom, og privat vil bli et begrep uten annet enn nostalgisk mening. Illusjonen vil nok opprettholdes en stund til, fordi mange ikke vil få vite om at de ikke er private mennesker lenger.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sverige ligger litt i forkant av oss, og driver allerede med overvåkning at det meste av epost og sms som sendes fra Norge. Ikke bare trafikkdata men all tekst. Nå er jo ikke ukryptert epost å regne som sikkert, en systematisert overvåkning og lagring av alt som mennesker sier til hverandre på epost eller sms er nå likevel et steg i feil retning, eller "en innstramning" som slikt nå kalles.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10016831

(VG Nett) Svensk politi vil om kort tid få tilgang til nesten all e-post, og en stor del av SMS-er og mobilsamtaler inn og ut av Norge.

Flertallet i den svenske riksdagen er nå enige om en lovendring som gir politiet rett til å overvåke tele- og datatrafikk mellom Sverige og utlandet.

Store deler av denne trafikken går til og fra Norge.

----

Dette er FRA-loven

** I 2009 vedtok Sverige FRA-loven som ga forsvaret og regjeringen adgang til å tappe tele- og datatrafikken mellom Sverige og utlandet for å bekjempe terrorisme og spionasje.

** Torsdag ble de store partiene i Sverige enige om å utvide loven slik at både svensk sikkerhetspoliti og vanlig politi får tilgang til overvåkningsdata fra FRA, Forsvarets Radioanstalt som er den militære e-tjenesten i Sverige.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.764
    Torget vurderinger
    4
    Astrup var vel en av en liten håndfull i høyre som stemte mot sitt eget parti i den saken så her har han nok holdt sin sti ren.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan skal nå en norsk fjøseksistens (metafor!) kunne forholde seg til DLD og skillet mellom offentlig og privat, når den samme eksistens finner det oppløftende å kunne lufte sin intimitet i offentligheten (fjesbok?).

Skillet offentlig/privat - en god oppfinnelse tilhørende opplysningen - ligger på dødsleiet, og den siste rest av mulig tilhørighet lever som en relikt i bevisstheten til de som kjemper en tapt kamp.

Som de sier; 1) la meg leve i sikkerhet, og 2) ingen som ikke har forbryterske hensikter har heller noe å skjule.

Den som finner argumenter mot dette som overbeviser fjøseksistensen kan muligens utsette nederlaget.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.764
    Torget vurderinger
    4
    KrF vil jakte voldtektsmenn med massetesting
    Drastiske tiltak mot overfallsvoldtekter - men aner ikke effekten

Noen ganger kan man rett og slett bli skremt over hvor blinde og prinsippløse politikere kan være.

Blant forslagene som presenteres er en tiltakspakke mot overfallsvoldtekter. Den består blant annet av en omfattende DNA-testing av alle som blir siktet av politiet.

Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at politiet i 2010 tok ut 182.000 siktelser fordelt på drøyt 83.000 personer i Norge.
    ......................................................................................................................

Men til tross for at partiet nå går drastisk til verks for å forsøke å stanse overfallsvoldtektene, har de ingen aning om forslaget blir vellykket.
    Fullstendig uskyldige skal altså registreres med DNA som potensielle voldtektsmenn. Det hadde pokker heller vært mer rederlig å gå inn for DNA-registrering av alle.

De vet ikke hvordan det skal løses, hva det koster og ikke minst om det har noen effekt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn