Politikk, religion og samfunn Overvåkningssamfunnet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Demo på Torgalmenningen i morgen 18-20

Det vil bli holdt appeller fra de ulike partiene:

Simen Willgohs - Sosialistisk Ungdom - Bystyremedlem for Bergen SV
    Erlend Andreas Horn - Unge Venstre - Ungdomskandidat for Bergen Venstre
    Paul Joakim Sandøy - Unge Høyre - Sentralstyremedlem i Unge Høyre
    Christoffer Thomsen - Fremskrittspartiets Ungdom - Formann i Bergen FpU

Alle ungdomspartier sier klart nei til datalagringsdirektivet, bortsett fra Hordaland AUF. Onsdag 30. mars, samles vi på Torgallmenningen for å fortelle våre fremste folkevalgte at vi ikke vil leve i et Norge der staten erklærer kollektiv mistillit til sine egne borgere. Vi vil leve i et Norge fritt for overvåkning. Vi vil leve i et Norge fritt for datalagringsdirektivet.

Til tross for historisk sterk motstand, ser datalagringsdirektivet ut til å bli presset gjennom Stortinget med knappest mulig flertall. Dette er et svik mot fremtidige generasjoner, et svik vi som er unge idag ikke kan akseptere. Derfor går Sosialistisk Ungdom, Senterungdommen, Kristelig Folkepartis Ungdom, Unge Venstre, Unge Høyre og Fremskrittspartiets Ungdom sammen i en historisk bred allianse for å sende et klart signal til våre moderpartier på Stortinget.

Vi oppfordrer unge, gamle, partipolitikere og andre til å møte opp for et siste krafttak for personvernet. Stopp datalagringsdirektivet!
    Hadde det ikke vært for langt å reise og fordi jeg har andre avtaler skulle jeg ha kommet. Håper dere blir riktig mange som kan vise "styresmaktene" den samme mistillit som de viser oss.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Fasinerende at man så snart etter Høyres svik får bekreftet at man slett ikke kan stole på Politiet når det gjelder viljen til å følge regelverket for overvåking av borgere. Det er helt klart bekvemt for politiet at man innfører en politistat!

Hva jeg tenker på? Ulovlig oppbevaring av DNA materiale og regsiter i den sammenheng som det nå viser seg er "godkjent" av Politidirektoratet, helt på tvers av lovverket !!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10099709

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10099819

Kanskje på tide at Storberget og Killengren burde ta sine hatter og gå ? Nåja er ikke redd for det, men hadde systemet virket som det burde skulle det ha skjedd!

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.278
    Torget vurderinger
    18
    BT skrev:
    Nå skjønner jeg hvorfor media er så redde for kildevernet. De er redde for at det skal bli avslørt at de knapt har kilder for sine "krigstypeoppslag". Ref Anonym-saken....

http://www.dagbladet.no/2011/03/29/kultur/anomym/litteratur/15994468/
    Dårlig eksempel. Det var ingen kilde i Anonym-saken, der kom informasjonen direkte fra Anne Holt selv. At hun er sjokkert over hvor store oppslag hennes blogg-løgnhistorie fikk er en annen sak.

zorry

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.05.2005
    Antall liker
    0
    Hentet fra en VG artikkel i forbindelse med RMIs lagring av DNA-profiler: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10099924

Loven sier:
    «Analyseresultatet og det biologiske materialet tilintetgjøres når formålet med undersøkelsen er oppnådd. Analyseinstitusjonen kan likevel oppbevare profilene utelukkende for det formål å dokumentere sin virksomhet.», står det i Straffeprosesslovens §158 2.ledd»

Her formulerer man altså noen ganske klokkeklare linjer først i lovteksten for så å lage en liten, vag åpning senere som så ifølge professoren egentlig er et hull så stort som en låvedør. Fiffig! På den måten kan politikerne vise til den første linjen i lovteksten og politiet til den andre og alle blir fornøyde. Slangen i dette paradiset er selvsagt datatilsynet. Professoren satt tydeligvis i det utvalget som formulerte denne loven i sin tid og at han setter ord på hvor vide muligheter RMI har for å lagre DNA viser etter min mening tydelig hva de virkelige intensjonene bak lover var, selv om de altså puttet noen floskler først i lovteksten.

Akkurat slik kommer lovtekstene i forhold til DLD til å bli utformet: Det skal bare være lov å hente ut informasjone i forbindelse med grov kriminalitet, men politiet kan likevel...

Eller: pressens uavhengighet skal sikres spesielt, men PST kan likevel ... dersom man misstenker terrorisme.

Og på litt lengre sikt: NAV kan bare hente ut informasjon i tilfeller der man misstenker grove skatteundragelser, men om....

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Det jeg fortsatt ikke skjønner er hvorfor dere ikke leser lovforslaget og kommenterer dette, i stedet for å komme med antagelser om hvordan det er. Er dere redd for å ødelegge en god diskusjon med fakta?

G

Gjestemedlem

Gjest
    BT skrev:
    Det jeg fortsatt ikke skjønner er hvorfor dere ikke leser lovforslaget og kommenterer dette, i stedet for å komme med antagelser om hvordan det er. Er dere redd for å ødelegge en god diskusjon med fakta?
    Eu-direktivet og lovforslaget har da blitt diskutert opp og ned i hele tråden. Men hvis DNAs reklametekst er det eneste du vil forholde deg til så blir jo dette som å kun forholde seg til Tor Erilng Staff når man skal danne seg et bilde av godt voksne overgripere, deres hensikter og skadevirkninger. :-\

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Gjestemedlem skrev:
    BT skrev:
    Eu-direktivet og lovforslaget har da blitt diskutert opp og ned i hele tråden. Men hvis DNAs reklametekst er det eneste du vil forholde deg til så blir jo dette som å kun forholde seg til Tor Erilng Staff når man skal danne seg et bilde av godt voksne overgripere, deres hensikter og skadevirkninger. :-\
    Visst har det blitt diskutert, men det er lite som tyder på at noen faktisk har lest det.

Jeg snakker om det konkrete lovforslaget. Altså dette: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/prop/2010-2011/prop-49-l-20102011/19.html?id=627969

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    HC skrev:
    BT skrev:
    Nå skjønner jeg hvorfor media er så redde for kildevernet. De er redde for at det skal bli avslørt at de knapt har kilder for sine "krigstypeoppslag". Ref Anonym-saken....

Dårlig eksempel. Det var ingen kilde i Anonym-saken, der kom informasjonen direkte fra Anne Holt selv. At hun er sjokkert over hvor store oppslag hennes blogg-løgnhistorie fikk er en annen sak.
    Det var jo akkurat det som var poenget. Én kilde, og det var fra facebook, og fakta ble ikke en gang kontrollert før saken var øverst i nyhetsbildet. time to market har blitt mye viktigere enn sannheten.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.278
    Torget vurderinger
    18
    BT skrev:
    HC skrev:
    BT skrev:

Det var jo akkurat det som var poenget. Én kilde, og det var fra facebook, og fakta ble ikke en gang kontrollert før saken var øverst i nyhetsbildet. time to market har blitt mye viktigere enn sannheten.
    Kilden var ikke facebook, kilden var Anne Holt selv. Fakta var at Anne Holt skrev det var hun som var "Anonym" og fakta ble sjekket ved at man ringte Anne Holt og hun bekreftet utsagnet. Annet enn å blåse opp saken så kan jeg ikke se hva pressen har gjort feil her.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    HC skrev:
    BT skrev:
    HC skrev:
    BT skrev:

Kilden var ikke facebook, kilden var Anne Holt selv. Fakta var at Anne Holt skrev det var hun som var "Anonym" og fakta ble sjekket ved at man ringte Anne Holt og hun bekreftet utsagnet. Annet enn å blåse opp saken så kan jeg ikke se hva pressen har gjort feil her.
    Hun ville verken bekrefte eller avkrefte utsagnet da de ringte henne, visstnok. Hele stuntet var at hun skulle viser hvor enkelt det er å manipulere media. Og det klarte hun jo.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Selv gamle kommunistland som Tsjekkia finner Stasidirektivet totalt uspiselig. De har jo litt erfaring med slike regimer som landssvikeren Erna Solberg har degradert Norge landet til.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4078867.ece skrev:
    I kompromisset mellom Høyre og Ap går det frem at opplysningene skal lagres i maksimum seks måneder. Samme uke som partiene ble enige i Norge, besluttet den tsjekkiske forfatningsdomstolen at implementeringen av direktivet i Tsjekkia er et ulovlig inngripen i folks privatliv.

Også forfatningsdomstolene i Romania, Tyskland og Bulgaria har konkludert med at de nasjonale lovene som implementerer direktivet er grunnlovstridige.
    At anstendige mennesker fremdeles kan være medlem at Høyre etter dette sviket er meg virkelig en gåte. Hvordan kan de leve med å være ledet av en totalitærromantisk foræder? Eier ikke disse menneskene integritet og ryggrad?

Trist og ironisk at gamle kommunistland verdsetter folks rett til privatliv langt høyere enn lederen for det største borgerlige partiet i Norge. Men de vet vel hva som står på spill. :'(

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.278
    Torget vurderinger
    18
    Det skulle ikke forundre meg om det blir vanskeligere å få igjennom postdirektivet enn datalagringsdirektivet.

Det ser ut som det er et flertall i AP mot postdirektivet. Vi kan få en situasjon hvor Norge velger å gå imot Brussel når det gjelder noe så ubetydelig som postdirektivet men føyer oss villig når det kommer til det massive overgrepet som datalagringsdirektivet representerer. For en absurd situasjon det vil være, det er ok å være under konstant overvåking men det er krise å måtte betale en femmer mer for å sende brev fra Oslo til Hammerfest enn fra Oslo til Halden.

N

Nifelheim

Gjest
    HC skrev:
    Det skulle ikke forundre meg om det blir vanskeligere å få igjennom postdirektivet enn datalagringsdirektivet.

Det ser ut som det er et flertall i AP mot postdirektivet. Vi kan få en situasjon hvor Norge velger å gå imot Brussel når det gjelder noe så ubetydelig som postdirektivet men føyer oss villig når det kommer til det massive overgrepet som datalagringsdirektivet representerer. For en absurd situasjon det vil være, det er ok å være under konstant overvåking men det er krise å måtte betale en femmer mer for å sende brev fra Oslo til Hammerfest enn fra Oslo til Halden.
    postdirektivet er noe styggedom det også. At AP velger vekk kolera er å forstå. At de stemmer for pest derimot er vanskelig å skjønne.

Tror det ikke før jeg får se det at AP går imot postdirektivet. Alt som kommer fra EU skal tas imot med åpne armer.

C

Cyber

Gjest
    Ser du er på, deph, det er vel bare å finne frem "1984" igjen fra hylla? :-\

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.764
    Torget vurderinger
    4
    Kondolerer, alle sammen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    En skammens dag.

Høyre har forrådt landet.

http://www.dagbladet.no/2011/04/04/kultur/datalagringsdirektivet/personvern/data_og_teknologi/politikk/16072501/

Nå blir alt du sier
    alt du gjør
    alle du snakker med
    alle du besøker
    alt du tenker

lagret for å brukes mot deg så snart noen finner en eller annen grunn til det, ikke i da eller i morgen man snart. Nå er verktøyet på plass, og det vil bli brukt.

All makt til Staten

I dag døde den frie nordmann, nå lever vi alle på lånt tid. Løslatt på prøve enn så lenge.

Første steg på vei mot shariastaten

G

Gjestemedlem

Gjest
    cybervision_ skrev:
    Rart at man ikke må ha 2/3 flertall på slike saker...
    Det er rart at ikke vår frihet er grunnlovsfestet slik at ikke denne utglidningen mot et totalitært samfunn kan være mulig.

Har man ikke forstått hva som var riv ruskende galt med Øst Tyskland? Man kan forvente slike holdeløshet fra de rødeste kommunister eller de svarteste fascister... men fra et parti som Høyre der frihet, privatliv og beskyttelse mot statlige overgrep en gang betydde noe som helst. Uforståelig.

Min forakt er dyp.

C

Cyber

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    cybervision_ skrev:
    Rart at man ikke må ha 2/3 flertall på slike saker...
    Det er rart at ikke vår frihet er grunnlovsfestet slik at ikke denne utglidningen mot et totalitært samfunn kan være mulig.

Har man ikke forstått hva som var riv ruskende galt med Øst Tyskland? Man kan forvente slike holdeløshet fra de rødeste kommunister eller de svarteste fascister... men fra et parti som Høyre der frihet, privatliv og beskyttelse mot statlige overgrep en gang betydde noe som helst. Uforståelig.

Min forakt er dyp.
    Selvsagt, men jeg mente at det er rart så gjennomgripende direktiver kan vedtas med knepent flertall.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Livet, som vi kjenner det, er nå over... :'( :'( :'(

G

Gjestemedlem

Gjest
    cybervision_ skrev:
    Selvsagt, men jeg mente at det er rart så gjennomgripende direktiver kan vedtas med knepent flertall.
    Ja og nå når det først er vedtatt kan det endres, tøyes modifiseres og utvides uten annet enn et rundskriv fra et direktorat. Dette er bare begynnelsen. Hver eneste gang det skjer noe ubehagelig i samfunnet vil man finne et godt tidspunkt til å stramme inn lenkene ytterligere. Snart kommer klagene om at det ikke er tilstrekkelig, at man trenger videre fullmakter og kanskje ikke så strenge regler... og alle de samme argumentene vil bli brukt igjen og igjen.. for virker de en gang vil de virke igjen.

Og nå er det for sent. Nå er møydommen flerret til blods og det er ingen vei tilbake.

G

Gjestemedlem

Gjest
    BT skrev:
    Livet, som vi kjenner det, er nå over... :'( :'( :'(
    Noen drømmer tydeligvis om å leve i et fengsel under konstant overvåkning, eller er for treg i oppfattelsen til å forstå hva det er som skjer, for naiv til å tro det, eller for misantropisk til å bry seg.

P

Parelius

Gjest
    Da må vi få en ny tråd: Hvordan gjør vi oss «usynlige».

Tekniske tips for dummies, takk.

Ellers takk til Deph og Trane osv. for gode innlegg. En opplysningstråd (som mange andre her på OT).

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.172
    Torget vurderinger
    4
    Parelius skrev:
    Da må vi få en ny tråd: Hvordan gjør vi oss «usynlige».

Tekniske tips for dummies, takk.

Ellers takk til Deph og Trane osv. for gode innlegg. En opplysningstråd (som mange andre her på OT).
    Det går an å betale en narkoman noen hundrelapper for å få registrert et kontantkort i hans navn.

For å være anonym med pc'en finnes det firmaer som f. eks Btguard som tilbyr IP adresser for å være anonym på nett.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    På hvilket grunnlag er det egentlig vi krever denne såkalte individuelle friheten?

Er ikke samfunnet viktigere enn individet?

Er det ikke til syvende og sist slik at det som gagner samfunnet er det beste for individene, samlet sett?

Kjør debatt.. ;D

Mvh

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Delle skrev:
    På hvilket grunnlag er det egentlig vi krever denne såkalte individuelle friheten?

Er ikke samfunnet viktigere enn individet?

Er det ikke til syvende og sist slik at det som gagner samfunnet er det beste for individene, samlet sett?

Kjør debatt.. ;D

Mvh
    Har du ikke lest tråden du skriver i? Det er vel nettopp den debatten du deltar i nå.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Jada, storebror ser meg... whats new?

Hvilken naturlov gir meg retten til anonymitet, hvis det medfører den minste risiko for deg?

Mvh

Edit: nei, jeg har ikke lest alt, men det meste..;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn