Overformynderiet slår til med kreativ skatteløsning

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Nice!

Nå vil et bad som man kan pusse opp selv for 100.000 komme seg på minst 200.000. :p

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg kjenner nok av folk som har måtte rive badene sine - pluss alt av vegger og gulv - p.g.a. inkompetent arbeid. Dyrt, det også. Dessuten: det må da være lettere å selge noe slikt, og ikke minst mye tryggere å kjøpe - når boligen eventuelt skal omsettes en eller annen gang.

N

nb

Gjest
Det er visstnok mindre feil på bad som folk har pusset opp selv enn hva det er i bad som er gjort av fagfolk. Grunnen er angivelig at amatører leser bruksanvisning/gjør som det står på pakken/etc, proffene har ikke tid til å gjøre som det er anbefalt.

Se her
http://www.klikk.no/bolig/bonytt/article446884.ece

Jeg var i snakk med en som jobber i et av de sentrale organ for rørleggerfaget i Norge, deres undersøkelser tilsa at 5% (ja, fem prosent) av bad utført/renovert av fagfolk fulgte anbefalingene (les: våtromsnormen).

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.898
Sted
Østfold
Jeg kan ikke helt se hvordan en søknad som skal innvilges av kommunen kan bidra til bedre kvalitet på badene.

Det at badene kan utføres dårlig og gi behov for total renovering i ettertid er jo ikke ukjent, men i hvilken grad ønsker vi denne beskyttelsen? Hva med når vi kjøper bil? Eller når vi kjøper advokattjenester, eller når vi kjøper alt mulig annet? Det er hele veien opp til kjøper å undersøke, og det er opp til folk å sørge for sin egen trygghet. Ingen skal komme å innbille meg at dette ikke er en tilleggsskatt. Dessuten er det viden kjent at den etaten som skal behandle dette har en feilmargin som ikke akkurat vil bidra til økt sikkerhet.

Korrupsjonsdøra står nå på vid vegg i god rødgrønn stil. Intet nytt under solen med andre ord.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Snart er det kvadrat-meter avgift på bad, + bade-avgift til staten...

Arne K

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Cobra2 skrev:
Snart er det kvadrat-meter avgift på bad, + bade-avgift til staten...

Arne K
Hva med å innføre myntautomat koblet til dusjen slik det er på enkelte campingplasser? 10 kr. for fem minutter? :p

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.898
Sted
Østfold
Pass dere nå, før vi vet ordet av det er det en eller annen som leser dette og realiserer det.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Overformynderi Se definisjon her [url]http://www.overformynderi.no [/url]

Det går an å være litt mer saklig. Så vidt jeg kan se så har overformynderiet ingenting å gjøre med plan- og bygningsloven å gjøre.

At det finnes regler for våtrom er bare positivt. Vannskader som følge av dårlig anlagte bad er mer vanlig enn folk trur.

Synes det vil være positivt at folk ikke bruker fagfolk når de skal pusse opp blir økonomisk ansvarlig når bad begynner å lekke.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.898
Sted
Østfold
Så det du prøver å si er at du savnet et par anførselstegn i overskriften?

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Snickers-is skrev:
Så det du prøver å si er at du savnet et par anførselstegn i overskriften?
Helt ærlig - så trudde jeg du hadde fått problemer med eller er i konflikt med overformynderiet i din egen kommune.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Skjønner ikke hvorfor det er noe å fare opp når det gjelder bestemmelsene i plan- og bygningsloven. Folk er jo helt sløve og bevisstløse når det kommer til hus, herunder brannsikkerhet, rømmingsveier, fuktighetsskader osv, mens de er pinlig nøye med å ha bilen i forskriftsmessig stand.

Når folk får tenkt seg om så vil de også se at energimerking av hus faktisk ikke er så dumt det heller.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Snakket med en nabo tidligere i høst, han jobber med renovering av bad (og er sertifisert for det). Iflg. han så var det definitivt de store kjedene innen rørlegger/bad som pushet sterkes på rundt disse kravene. Antagelig ganske bevisst ut fra at det vil koste dyrt for mindre firmaer å henge med i dansen når kravene økes.

En interessant kommentar i denne sammen kom fra en kunde jeg jobber med pt. (Han jobber indirekte med boligbygging).Han mente at man fortsatt kan pusse opp bad selv, men at man må stå som garantist selv de første 5 år. Dvs ikke får dekket eventuelle feil/skader via forsikring de første fem år om man pusser opp selv. Etter 5 år skal nevnte bad vurderes likt som hvilket som helst bad pusset opp/bygget av fagkyndig med sertifisering.
(Vet dog ikke helt om det er hold i dette. ???)

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
frans skrev:
Skjønner ikke hvorfor det er noe å fare opp når det gjelder bestemmelsene i plan- og bygningsloven. Folk er jo helt sløve og bevisstløse når det kommer til hus, herunder brannsikkerhet, rømmingsveier, fuktighetsskader osv, mens de er pinlig nøye med å ha bilen i forskriftsmessig stand.

Når folk får tenkt seg om så vil de også se at energimerking av hus faktisk ikke er så dumt det heller.
Men det skjønner jeg, og når vi i Norge er på verdenstoppen i husrenovering tror jeg ikke at folk flest er bevisstløse når det kommer til hus.

Energimerking derimot er jeg enig er en fin ting.
OG poenget bør være at hvis problemet er for mange/store erstatninger for forsikringselskapene, så bør det økonomiske ansvaret legges der det hører hjemme. Mao på han/hun/dem som har utført arbeidet.
Det er vel ingen grunn til å lage lover som skal nekte folk å gjøre ting selv, og som selvfølgelig bare fordyrer og som kun gagner de som har kommet med forslaget?
Når man ser hvor mye dårlig arbeid "fagfolk" gjør, så er jeg ikke særlig glad for at loven tvinger meg til å benytte dem.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.898
Sted
Østfold
frans skrev:

Hvorfor har du behov for å kontrollere hva jeg gjør på mitt bad frans?

N

nb

Gjest
Snickers-is skrev:
Tja, fuktskader og vannskader (og da gjerne i sammenheng med våtrom) er sannsynligvis en svært stor kilde til forsikringsutbetalinger, krangel mellom kjøper- og selger av bolig osv. Sånn sett er det en viss interesse av å kreve at det er gjort forskriftsmessig.

Ingen personlig har noen interesse av hva du har gjort på ditt bad (med mindre du bor i en blokk med andre folks eiendom under deg), men samfunnet som helhet kan ha stor intersse av å legge opp til at det holder en viss standard. Det er også en grunn til at det ikke er lov å mekke elanlegg selv, selv om det i mange tilfeller er svært enkle ting man neppe gjør noe feil på med mindre man er komplett idiot.

S

Supertramp

Gjest
Hadde det ikke vært mye enklere å innføre forbud mot dusjing direkte på vegg? :) :)
Tvangsinnføre dusjkabinetter, gjerne forfordele Porsgrund Showerama :)

Vil tro at den største grunnen til fuktproblemer skyldes at dusjkabinett ikke er benyttet......

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Det er ikke bare i Norge man har slitt med mye fukt og vannskader, men i Sverige f.eks har de forstått at det ikke er forbud og fordyrende papirer som hjelper.
En enkel risikoanalyse er alt som skal til!

Altså hvor stor er sannsynligheten for at det går galt og hvilke konsekvenser vil det få?
Og hva kan man gjøre for å minske sannsynligheten for at noe skal skje, og minimere konsekvensene hvis det skjer?

ER svaret da en ny lov, forbud, papirer/skjemaer og straff/bøter?

Hvorfor ikke sammenligne dette med taket på huset ditt? Det er da utsatt for større påkjenninger og konsekvensene hvis det går galt er da ikke mindre?

Det er materialvalget som egentlig er problemet og ikke hvem som utfører det.
Og det er faktisk bevist at det er færre feil på bad hvor eieren selv har gjort jobben, enn på bad utført av fagfolk, så hvor er logikken her?
Dette er som alltid snakk om penger og fortjeneste, det er fagfolkene som tjener på å jukse, ikke eieren. Og det er fagfolkene som ønsker monopol på en god inntektskilde, og har misunnet elektrikerne i lang tid på det området.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Dersom stat/kommune er ute etter å sikre kvaliteten på bad så burde det holdt med en kontrollør, som de likevel har tenkt å inføre. Da kan "folket" selv oppføre badet, og få det godkjent ved kontroll. Avdekkes det feil, må man selv utbedre. Godkjennes badet så har det samme status som alle andre godkjente bad, uavhengig av utførende ressurs. Det må selvsagt stilles konkrete krav til dokumentasjon av jobben, og dokumenteres ihht disse kravene om man gjør det selv.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Jeg vil tro at folk her i landet har vasket seg i over 100 år (på badet)... hva er så vanskelig med bad i dag?
Og med dagens oppusings-takt, rekker vel lite å bli ødelagt før det skal byttes alikevel?
Om noen står over ti-årets mote-skifting, bør badet allikevel shines etter 30 år. På samme måte som at
taket også bør ettersees / evnt byttes etter 30+år.
Intet varer evig, ikke engang diamanter...
Og allverdens kontrollører/tilsyn vil ikke forbedre dette...bare fordyre.

Arne K

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Terka skrev:
Snakket med en nabo tidligere i høst, han jobber med renovering av bad (og er sertifisert for det). Iflg. han så var det definitivt de store kjedene innen rørlegger/bad som pushet sterkes på rundt disse kravene. Antagelig ganske bevisst ut fra at det vil koste dyrt for mindre firmaer å henge med i dansen når kravene økes.

En interessant kommentar i denne sammen kom fra en kunde jeg jobber med pt. (Han jobber indirekte med boligbygging).Han mente at man fortsatt kan pusse opp bad selv, men at man må stå som garantist selv de første 5 år. Dvs ikke får dekket eventuelle feil/skader via forsikring de første fem år om man pusser opp selv. Etter 5 år skal nevnte bad vurderes likt som hvilket som helst bad pusset opp/bygget av fagkyndig med sertifisering.
(Vet dog ikke helt om det er hold i dette. ???)
Det er jo ikke noe nytt.
Vannskader på bad / vaskerom får man ikke dekt med mindre et rør springer lekk plutselig.
Vannskader som har utviklet seg over år får man ikke dekt uansett.
Sånn har det vært de siste 20 år.

Dette "burde" man ha oppdaget eller dette regnes som normal slitasje, bla.bla.
Selskapene vet å sno seg unna.'
"been there, done that"

Det er ikke slik som i brunevarebransjen der du får dekt å ha badet en remote controll i øl, bare remoten er under fem år.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.898
Sted
Østfold
nb skrev:
Snickers-is skrev:
Tja, fuktskader og vannskader (og da gjerne i sammenheng med våtrom) er sannsynligvis en svært stor kilde til forsikringsutbetalinger, krangel mellom kjøper- og selger av bolig osv. Sånn sett er det en viss interesse av å kreve at det er gjort forskriftsmessig.

Ingen personlig har noen interesse av hva du har gjort på ditt bad (med mindre du bor i en blokk med andre folks eiendom under deg), men samfunnet som helhet kan ha stor intersse av å legge opp til at det holder en viss standard. Det er også en grunn til at det ikke er lov å mekke elanlegg selv, selv om det i mange tilfeller er svært enkle ting man neppe gjør noe feil på med mindre man er komplett idiot.
For det første er eksemplene dine noe som angår veldig mange andre situasjoner i livet. Det være seg brannsikkerhet (hvorfor skal myndighetene stille strengere krav til folks bad enn til folks brannsikkerhet?) som er et rent sikkerhetsteknisk spørsmål. Så har vi for eksempel taktekking, utvendig behandling av vegger, oppføring av bærende konstruksjoner, legging av elektrisk opplegg, karosserireparasjon osv. Det finnes ikke myndighetskontroll på dette nivået på noen av disse feltene. Imidlertid har feltene noe som gjør dem annerledes enn dette med bad:

1: Bad er en "kapitalvare", altså noe folk pusser opp når de har penger til overs.
2: Bransjen har liten grad av myndighetskontroll fra før, så lokale myndigheter kan lett tjene penger på en ny ordning. Det er lettere å argumentere for denne ordningen enn det å argumentere for at man flytter kontroll av elektriske anlegg fra nettleverandørene over til lokale myndigheter. Ordningens hensikt ser åpenbar ut, men den skiller seg fra tilsvarende ordninger ved at det er snakk om mange penger til de lokale myndighetene.
3: Det finnes ikke denne type kompetanse hos de lokale myndighetene pr i dag. For alle andre fagområder er slikt derfor overlatt til faggrener med kompetanse på området.
4: Dette er en ordning som er spesielt gunstig for store selskaper som styrker sin konkurransesituasjon i forhold til små firmaer. De bidrar i sin tur til å gå ut politisk i media og argumentere for ordningen. Dersom de også fikk stå for kontrollordningen ville det vært enda bedre for dem, men de er nødt til å gi for å få litt også. Hvor sannsynlig er det at de ikke hadde argumentert for akkurat det om dette ikke var et samarbeidsprosjekt?
5: Kostnadene er ute av proporsjoner. Det skal altså koste ca 4 til 16 ganger så mye å få papirene signert som å gjøre teknisk kontroll på en hel bil hos bilsakkyndige der de sitter med fagkompetanse og i tillegg til papirarbeidet må utføre en faktisk kontroll.

Dersom forsikringsbransjen hadde vært motivasjonen hadde det bare vært å stille krav til at det står et utøvende firma ansvarlig. Dette ansvaret kan enkelt legges som et dokumentasjonskrav for huseieren. Det er slikt vi har FG til.

Videresalg blir et fullstendig usaklig argument. Det er ikke kommunens oppgave å sikre andrehåndsverdien til folks boliger. Det eneste de oppnår er at flere ikke har råd til å pusse opp våtrommene sine. Dersom en kjøper vil være sikker kan han bare be om dokumentasjon på ansvarlig utførende foretak. I dag er det foretak som gir 20 års garanti på arbeidet.

Vi står med andre ord igjen med null argumenter for huseier, huskjøper, null sikkerhetsmessig faktor og, bortsett fra at en bransje får litt mer penger i kassa, samt at vi får inn noen ekstra skattekroner, null samfunnsnytte.

Dette er ingen ting annet enn nok et motbydelig mørkerødt skattetiltak som virker like mye mot sin hensikt som engangsavgift på bil, boligskatt, tv-skatt og alle de andre fantasifulle og høyst usosiale skattetiltakene.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.898
Sted
Østfold
Oi, noen som leser innleggene mine?!! ;D

Jo, bare hyggelig, men hva takket du egentlig for :D

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Det er vel forsikringsbransjen som står bak...om det kan kalles overformynderiet vet ikke jeg.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.670
Torget vurderinger
0
Snickers-is skrev:
Oi, noen som leser innleggene mine?!! ;D

Jo, bare hyggelig, men hva takket du egentlig for :D

Et meget velformulert og godt argumentert innlegg som jeg har alle intensjoner om å "stjele" for så å misbruke på det groveste i politisk sammenheng! ;)

N

nb

Gjest
Snickers-is skrev:
Dette er ingen ting annet enn nok et motbydelig mørkerødt skattetiltak som virker like mye mot sin hensikt som engangsavgift på bil, boligskatt, tv-skatt og alle de andre fantasifulle og høyst usosiale skattetiltakene.
Tja, det er mulig. Personlig er jeg ikke veldig uenig med deg på prinsipielt grunnlag, men som sagt kan det godt være samfunnsøkonomisk lønnsomt å sørge for at boliginstallasjoner (i dette tilfelle våtrom) holder en viss standard. Ikke dermed sagt at metoden som er foreslått er den best egnede, men at det kun er skjult skatt er jeg langtfra sikker på, gebyrene i Oslo (fra 1700 kroner) ser ikke så ille ut sammenlignet med hva det koster kommunen å følge det opp. Du kan være ganske sikker på at plan- og bygningsetaten i Oslo f.eks har mer enn nok å gjøre allerede, så det er neppe ren inntekt for det offentlige dette her.

At det blir søknadspliktig betyr i praksis at man må være godkjent håndverker i Norge for å utføre arbeidet. Det er mulig det reduserer feil, skader, forsikringsutbetalinger og rettstvister etter boligkjøp, det er også selvsagt mulig at det ikke gjør det.

Hvorfor ikke ta det andre ytterpunktet - hvorfor skal det i det hele være noensomhelst krav til hvordan noesomhelst utføres i en bolig? Det er vel ikke noen andre som har noen rett til å blande seg bort i hvordan Snickers-Is velger å bygge huset sitt?

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Nå er det ikke søknadsplikten og gebyret som i mine øyne er det største problemet. Ei heller at det finnes lover, regler og retningslinjer for hvordan man skal utføre arbeidet. Det som får meg til å reagere er at de skal kunne bestemme hvem som er "godkjent" til å søke og ta ansvaret. Da kunne kommunene like gjerne hatt en liste med firmanavn, og den listen ville før eller senere kun inneholde firmaer som kameratene til ordføreren eide.

Men det er to ting som er litt interessante her.

1. Snickers-is sammenligner dette med EU-kontroll på biler og nevner en prisforskjell på 4-16 ganger. (godt argument).
Mens nb mener at kommunene ikke vil tjene penger på dette, og at de antagelig har nok å gjøre fra før. (antagelig korrekt).

Bilen kan vi reparere selv, og uten å fortelle eller vise til skjemaer og søknader om hva vi har gjort og hvordan vi har utført jobben, skal altså et firma kunne kontrollere og ta seg av de nødvendige papirer, samt ta ansvaret for at dette er utført forsvarlig. Og de kan de gjøre for 1/4 - 1/16 av kostnaden og allikevel tjene penger?

2. Det innføres altså strenge regler for utførelse av bad i boliger, pga alle vann og fuktskadene dette har medført. Akkurat som det er strenge regler for det elektriske og utførelsen av dette pga alle boligbrannene.
Men er ikke dette selvmotsigelser? Når alle boligene nå blir så tørre, vil ikke det bare medføre flere branner? ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.898
Sted
Østfold
Interessante utsagn NB. Jeg forstår at krav om at det elektriske oppleget skal være faglig utført bunner ut i at en som boligkjøper skal slippe å måtte undersøke om huset der man er på visning faktisk har brennt ned eller om det fortsatt står der.

Forresten, denne ordningen med godkjente firmaer og søknad om tillatelse til å renovere et bad. Har det slått deg at det eneste de behøver å gjøre er å åpne konvolutten, sjekke om søkeren er på lista over godkjente firmaer, skrive ut et standard svarbrev, signere, ta en kopi for arkivering, putte i en svarkonvolutt, skrive på navn og sende tilbake? Selv en ekte kommuneansatt som jobber fra 0900 til 1330 bør klare 10 slike om dagen. Tar vi snittprisen i Oslo snakker vi om oppunder 40 000kr altså, på EN ANSATT. Hva tror du det koster å ha folk i arbeid egentlig? En ansatt kan egenhendig dra inn over 5 mill netto selv om han er aktivt sykmeldt har egen sekretær, servicebil og er latterlig overbetalt.

N

nb

Gjest
Snickers-is skrev:
Interessante utsagn NB. Jeg forstår at krav om at det elektriske oppleget skal være faglig utført bunner ut i at en som boligkjøper skal slippe å måtte undersøke om huset der man er på visning faktisk har brennt ned eller om det fortsatt står der.

Forresten, denne ordningen med godkjente firmaer og søknad om tillatelse til å renovere et bad. Har det slått deg at det eneste de behøver å gjøre er å åpne konvolutten, sjekke om søkeren er på lista over godkjente firmaer, skrive ut et standard svarbrev, signere, ta en kopi for arkivering, putte i en svarkonvolutt, skrive på navn og sende tilbake? Selv en ekte kommuneansatt som jobber fra 0900 til 1330 bør klare 10 slike om dagen. Tar vi snittprisen i Oslo snakker vi om oppunder 40 000kr altså, på EN ANSATT. Hva tror du det koster å ha folk i arbeid egentlig? En ansatt kan egenhendig dra inn over 5 mill netto selv om han er aktivt sykmeldt har egen sekretær, servicebil og er latterlig overbetalt.
Jeg tipper vannskader er et MYE større problem en problemer med elanlegget, selv om sistnevnte ofte nok er mer alvorlig når det først skjer noe.

Ellers forsår jeg det slik fra artikkelen at poenget er at det faktisk skal utføres en reell kontroll av arbeidet som er utført. Ikke bare at noen skal sjekke at den som utfører arbeidet har papirene i orden. Jeg tipper at dette er et utslag av at det slurves fantastisk mye, selv av firmaer som formelt er kvalifiserte for slike jobber. Dette ser for meg veldig ut som et problem byggebransjen og hobbyhåndtverkere har påført seg selv ved å ha et avslappet forhold til regler, anbefalinger osv for våtrom i en årrekke.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.898
Sted
Østfold
Det fremgår ganske tydelig av artikkelen at det er snakk om en ordning der man skal søke og få innvilget tillatelse. Deretter skal det innføres en kontrollordning til neste år, men den er ikke med ennå så de nevnte kostnadene må nødvendigvis kun dreie seg om en enkel søknadsbehandling.

Ellers finnes det knapt el-anlegg uten feil. Jeg håper det står noe bedre til med badene rundt omkring.

N

nb

Gjest
Snickers-is skrev:
Ellers finnes det knapt el-anlegg uten feil. Jeg håper det står noe bedre til med badene rundt omkring.
Snakket med en fyr som gjorde elsjekker for Hafslund i Oslo. Han sa det er et under at det ikke brenner mer enn det faktisk gjør her til lands. Det er visstnok helt utrolig hva enkelte har gjort av hjemmemekk på elanlegg.

Forskjellen på bad og el er at for våtrom finnes det en våtromsnorm, som ikke er krav så vidt jeg har skjønt (blir det muligens nå?). Til elanlegg er det absolutte regler det ikke er tillatt å avvike fra. Så ikke like lett å si hva som er "feil" på et bad.

Igjen så tipper jeg dette kommer ikke fordi at staten skal ha inn enda mer penger (tviler som sagt på at dette er veldig lønnsomt for det offentlige, bare tenk på klagebehandling etc som nødvendigvis følger med på lasset), men derimot en konsekvens av at en del aktører har sett seg leie på at det slurves fantastisk mye av håndverkere, og det på et område som medfører relativt kostbare skader når det først går galt.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.898
Sted
Østfold
Det eneste de skal ta stilling til er om søkeren er godkjent eller ikke. Hvor mye arbeid kan det bli?

G

Gjestemedlem

Gjest
Har inntrykk av det er mange cowboyer som driver med oppussing inkludert våtrom, og med tanke på at man stiller omtrent forsvarsløs hvis det viser seg at en har overtatt et hus med dårlig arbeid på våtrom med påfølgende regning, så virker det gunstig at det stilles visse krav til godkjenning av våtromsarbeid. Om dette er den beste måten skal jeg ikke mene noe om, men å kjøpe bruktbolig i dag er ren lotto og man er rimelig fucket hvis man er uheldig. Selger og forsikringsselskaper klarer i de fleste tilfeller å sno seg unna, så regningen blir i de fleste tilfeller dumpet på kjøper fordi den som fikk utført arbeidet ikke ville bruke fagfolk, men gikk på det billigste alternativet.

Kanskje en ren ordning med konsesjon for å få utføre slikt arbeid, offentlige kontrollører med stikkprøver og tap av konsesjon ved dårlig arbeid hadde vært enda bedre? Ikke ulik praksisen med skjenkebevilgninger.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.342
Rart at de ikke setter samme krav til kjøkken .....

G

Gjestemedlem

Gjest
slowmotion skrev:
Rart at de ikke setter samme krav til kjøkken .....
Følgene av et skeivmontert kjøkkenskap er nok litt mindre enn om gulvet på badet ikke er tett.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.898
Sted
Østfold
Det er jo bare å skride til verket og hevde at det ble pusset opp i 2009...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.670
Torget vurderinger
0
Det er jo så jævlig greit at et "fuskefirma" galant slår seg konkurs i det kundene begynner å klage, de samme menneskene starter opp igjen et nytt AS og bare fortsetter. Slik er det masse eksempler på i byggebransjen. Godkjenningsordninger er bare tøys. En uavhengig kontrollør kunne ha fungert, men da må han tilkalles når reisverket er ferdig, når badet er platelagt, igjen en tur når membranen er er smurt på og ventelig også en tur når flisene er limt på veggen. Deretter må han sikkert ta en siste tur når alt VVS utstyret er montert. Hva ville dette koste da??

Nei dette er bare et dårlig skjult forsøk på å gjeninnføre de gamle laugene!

Topp Bunn