Spiralis skrev:
Selv om jeg er "den glade amatør" jeg faktisk er på dette fagfeltet vet jeg at "koblinger" ikke skal forekomme inne i vegger! Koblinger, i den betydningen av ordet at man "skrur" ting sammen, skal alltid ligge utenpå veggen, med tanke på lekkasjefare. Iht. svensk norm den gangen jeg byggde huset kunne man ha koblinger i form av loddede koblingsstykker inne i veggen. Hvorfor det var slik vet jeg ikke, men hos meg er det kun "raka rør" som går inne i veggene/gulv nettopp fordi jeg ikke ser bort fra at selv en loddet kobling kan begynne å lekke..
Og som den glade amatør du er så ville du brukt opp all smøremebranen du kjøpte og kjøpt et nytt rør om du kappet ett feil. Fagmannen derimot har peil nok til å vite at rørkoblinger som er loddet "aldri" lekker, og at all den smøremembranen tar alt for lang tid å påføre (og han tenker jo på kunden som må betale timelønnen!), og skifte et rør som ble litt kort er bare tull og fordyrende, fordi han har jo en skjøtekobling i bilen som passer, og selv skrudde koblinger lekker (nesten) aldri.
Men joda det finnes mange cowboyer som tror de vet hva de driver med, men det finnes skremmende mange cowboyer med fagbrev også..........
Såfremt utførelsen av arbeidet ikke blir kontrollert er hele saken bare tull og tøys, og skal arbeidet kontrolleres er det bare tull og tøys at man ikke kan stå ansvarlig og gjøre jobben selv.
Gulvet til mitt nye bad ble støpt i 2008, så jeg fullfører det selv. Og blir det lekkasje, skal jeg ta ansvaret selv. Og nei huset blir ikke solgt så lenge jeg lever............