Overformynderiet slår til med kreativ skatteløsning

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Ang. kontrollør som skal inn og etterkontrollere, hva får man kontrollert når jobben er utført?? Tenker da på membraner under fliser, rør og koblinger inne vegger osv. Dersom det skal gjøres vha å ta biler av jobben og fylle ut skjema så har det nesten ingen effekt? (Bilder kan jukses med, evt om det oppdages noe så må man likevel rive/gjøre jobben på nytt.)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.902
Sted
Østfold
Man lukker døra og fyller badet til randen. Så ser man hvor det eventuelt lekker...

Nei seriøst, det er et godt poeng.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.674
Torget vurderinger
0
Terka skrev:
Ang. kontrollør som skal inn og etterkontrollere, hva får man kontrollert når jobben er utført?? Tenker da på membraner under fliser, rør og koblinger inne vegger osv. Dersom det skal gjøres vha å ta biler av jobben og fylle ut skjema så har det nesten ingen effekt? (Bilder kan jukses med, evt om det oppdages noe så må man likevel rive/gjøre jobben på nytt.)

Selv om jeg er "den glade amatør" jeg faktisk er på dette fagfeltet vet jeg at "koblinger" ikke skal forekomme inne i vegger! Koblinger, i den betydningen av ordet at man "skrur" ting sammen, skal alltid ligge utenpå veggen, med tanke på lekkasjefare. Iht. svensk norm den gangen jeg byggde huset kunne man ha koblinger i form av loddede koblingsstykker inne i veggen. Hvorfor det var slik vet jeg ikke, men hos meg er det kun "raka rør" som går inne i veggene/gulv nettopp fordi jeg ikke ser bort fra at selv en loddet kobling kan begynne å lekke..

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Spiralis skrev:
Selv om jeg er "den glade amatør" jeg faktisk er på dette fagfeltet vet jeg at "koblinger" ikke skal forekomme inne i vegger! Koblinger, i den betydningen av ordet at man "skrur" ting sammen, skal alltid ligge utenpå veggen, med tanke på lekkasjefare. Iht. svensk norm den gangen jeg byggde huset kunne man ha koblinger i form av loddede koblingsstykker inne i veggen. Hvorfor det var slik vet jeg ikke, men hos meg er det kun "raka rør" som går inne i veggene/gulv nettopp fordi jeg ikke ser bort fra at selv en loddet kobling kan begynne å lekke..
Og som den glade amatør du er så ville du brukt opp all smøremebranen du kjøpte og kjøpt et nytt rør om du kappet ett feil. Fagmannen derimot har peil nok til å vite at rørkoblinger som er loddet "aldri" lekker, og at all den smøremembranen tar alt for lang tid å påføre (og han tenker jo på kunden som må betale timelønnen!), og skifte et rør som ble litt kort er bare tull og fordyrende, fordi han har jo en skjøtekobling i bilen som passer, og selv skrudde koblinger lekker (nesten) aldri.

Men joda det finnes mange cowboyer som tror de vet hva de driver med, men det finnes skremmende mange cowboyer med fagbrev også..........
Såfremt utførelsen av arbeidet ikke blir kontrollert er hele saken bare tull og tøys, og skal arbeidet kontrolleres er det bare tull og tøys at man ikke kan stå ansvarlig og gjøre jobben selv.

Gulvet til mitt nye bad ble støpt i 2008, så jeg fullfører det selv. Og blir det lekkasje, skal jeg ta ansvaret selv. Og nei huset blir ikke solgt så lenge jeg lever............

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.902
Sted
Østfold
Rundt 2000 kom det en ordning som populært ble referert til som "postmesterordningen". Den gikk ut på at de med fartstid i bransjen (gjaldt en rekke håndtverksfag) som drev egne foretak fikk automatisk mesterbrev. En med 25 års fartstid innen svakstrøm og med 10 år som eier av eget svakstrømsselskap var blant dem som fikk dette. Men han skulle ikke være noe dårligere enn de "ekte" mesterne så han avla like godt en fagprøve. Den bestod han selvsagt ikke da det meste han hadde gjort på den fagprøven var så dårlig utført at selv en amatør ikke ville drømt om å gjøre det på den måten.

Når man da legger til at de som skal komme fra kommunen for å utføre kontroll med installasjoner har enda dårligere faglig grunnlag for å gjennomføre slik kontroll kan man jo undres over hva den kontrollen er verdt.

Kort sagt, dette har ingen ting med kvaliteten på det faglige arbeidet å gjøre. Kun å "ha papirene i orden", og det skal selvsagt koste penger.

Topp Bunn