Hvis romakustikken blir veldig forskjellig fra hva vi oppfatter som "normalt" for et rom av en viss type og størrelse, vil vi oppleve dette som unaturlig og kanskje skremmende.
skremmende ;D
dempet akusatikk er vi ekstremt vant til
jeg tror du referer til aneokoise rom,
men dette er uvanlige rom, og brukes kun i forsknigsøyemed
Hvis vi faktisk leser hva Lyngdorf skrev (og Endre siterte), så sier han, fritt oversatt:
1) En høyttaler som gir flat frekvensrespons i lytteposisjon vil høres lys og tynn ut, fordi:
2) Naturlig lyd ruller av oppover i frekvens pga absorbsjon, diffusjon osv i et normalt rom.
3) Derfor ønsker du ikke flat respons i rommet, selv om høyttaleren måler flatt anekoisk. Eller sagt på en annen måte, en høyttaler som måler flatt i lytteposisjon vil være alt annet enn flat ved en anekoisk måling. Hvis man altså leser hva som skrives før man smeller avgårde et svar.
dette skrives:
"Secondly, listening to a speaker with a flat in-room power response would sound terribly
bright. Measuring the direct on-axis response will look flat, but at the listening position the
sound will roll off towards the high frequencies due to distance, directivity, off-axis listening
and general high frequency absorption and reflections in the room"#
"listening to a speaker" det man gjør i lytte posisjon
"but at the listening position the
sound will roll off towards the high frequencies due to distance"
"listening position" =lytte posison, det er ingen setning imellom som antyderat det refereres til "lytteposisjon" i et annet rom
Naturlig lyd ruller av oppover i frekvens pga absorbsjon, diffusjon osv i et normalt rom
det er en fodel å ha litt basis kunnskap om det man snakker om, diffusjon bidrar ikke til at lyd ruller av oppover i frekvensene
og igjen, jeg må presisere dette, ettersom mange skriver uten å egentlig forstå hva som er det akustiske problemet
det største problemet er ikke det at det over bredt frekvensspekter klinger lenger i bassen, men at individuelle toner/smalt frekvensspekter gjør det, dette skjer i tilleg til den generelle lange etterklangstid som deter i bassen
natruens lover tilsier at dette er et problem i de fleste rom under ca 60-120m2 (avhengig av forholdet mellom dimesjonene også)
det er i tillegg til problemer med flutter echo og combfiltering
det er veldig vanskelig å dempe bass etterklang mer enn høyfrekvent etterklang , dette er også grunnen til at 9/10 bruker feil type elementer
og "dreper" rommet med skum/tynne plater som fungerer veldig ugjevnt over frekvensspekteret
jeg har ingen anelse om hvorfor dette gjentatte gager nevnes som et problem
Opplever du dette som skitkasting? Lyngdorf har sin innfallsvinkel, og følger den
når man bruker eksempler som i nærmest ikke finnes i virkerligheten så er det skremselspropaganda
de skriver f.eks
However, they represent sound
in the real world! To an acoustic engineer they look extremely good!
om en flat frekvenskurve i et overdempet rom
dette er ren idioti, akustikere er fullstendig klar over at man skal balansere de forskjellige akustiske elementene opp mot hverandre
man skal være temmelig lobotomert for kun å se etter en flat gjengjivelse
lydtrykksmessig
hadde et vært så enkelt og firkantet som det skrives her, så hadde ikke det vært bruk for akustikere
akustikk er en blanding av vitenskap/kunst