Jeg mener at det kan finnes statistisk signifikante forskjeller mellom Japansk hifi og japanske innspillinger, kontra europeiske
en tv kan ikke forandre plassering av objekter i forhold til hverandre i en film (bortsett fra enkel fordreining lengde bredde, som jo ingen foretrekker)
på samme måte er det med hifi
det enste problemet som tildels det kan gjøres noe med er første refleksjoner
bassresonanser vil bli aktivert av alle hi fi anlegg som spiller dyp bass, man kan justere noe av den dynamiske forskjellen som de stående bølgene bidrar til med romkeroksjons software, men ikke
rom resonanstid (at enkelte toner kan klinge mye lenger enn andre i bassområdet)
dipole høytalere kan minske førsterefleksjoner, men i bassområdet så vil dipole høytalere også aktivere stående bølger i alle retninger
de kan muligens aktivere noe færre i to dimensjoner men det gjenstår fremdeles seks "baner" hvor stående bølger mellom veggen vil opstå
fullt ut
bass lyd har en helt annen karakter enn høyfrekvent, og standard modellen med at "lyden spretter rundt i rommet og skifter vinkel som en biljardkule " gjelder ikke
f.eks så kan bassbølger ofte komme skrått inn på vegg, skifte retning ved refleksjon og "rette seg ut" til stående bølger mellom pararelle flater
når det gjelder flutter echo så er det mulig å justere dette noe med plassering, men det vil alltid være noen retninger hvor lyden "skytes direkte mot vegger", spesielt mellom frontvegg/bakvegg
Det er derfor nærliggende å konkludere med at "rom" bidrar med noe som er positivt, i det minste innenfor det referansesystemet som musikk produseres for
fullstendig enig, jeg har da flere ganger fremhevet at man bør ha refleksjoner i rommet
man bør behandle problemene uten å drepe rommet imo
Kan du forklare hvordan en gipsplate kan ha samme effekt som en Helmholtsresonator i lave frekvenser og hvilke akustiske endringer man kan forvente seg av trepanel kontra gips
platene vibrerer, blir det motsatte av en fiolin, som vibrerer og forsterker lyd
platene vibrerer og absorberer lyd (ikke helt det samme som helmholtz, men resultatet er lignende)
det er nesten umulig å beregne frekvense som platene vibrerer i eksakt
som regel mellom 40-120 hz , avhengig av avstand mellom festepunkter++
derfor er det ofte en god ide med rockwool basstrapps i rom med gjips, ettersom mye av bassen under 100hz er absorbert (det ervanskelig å konstruere rockwool traps som fungerer under 100hz)
detmå påpekes at gjips ikke er en garanti mot problemer under 100hz
egenskapene til trepaneler varierer veldig, avhengig av tykkelse/bredde/isolasjon bak/tretype/festemetode++
Jeg er videre glad for at jeg har åpne brede dører bak lytteposisjon, og at det er 8m fra hodet mitt til det som da blir bakvegg.
dette er en veldig god ide, spesielt dersom dørene ikke er altfor asymetrisk plassert