Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Goophy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    4

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.917
    Sted
    oslo
    jeg sitter iallefall og nyter en ekstremt forfriskende hjemmebrygget ingefær saison.
    hvordan ikke-hjemmebryggende folk overlever skjønner jeg rett og slett ikke!
    det koster jo ingenting å brygge selv, og resultatet blir gjerne bedre enn polvarer siden man kan tilpasse oppskriftene til egen gane :cool:

• Liker
    Reaksjoner: H.R

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.428
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Fjerna visst minnekortet litt for fort for noen dager siden og nå finner ikke maskinen kortet igjen. Hmm

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fjerna visst minnekortet litt for fort for noen dager siden og nå finner ikke maskinen kortet igjen. Hmm
    Da trenger du ihvertfall en øl.

Som her nå, der jeg åpner en deilig Dark Island fra Orknøyene.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.917
    Sted
    oslo
    har observert dark island reserve til ekstrem pris på polet og avvist den som cash-grab, men etter å ha sett innslag på vesyterhavsøyene på nrk må jeg gi dem litt bonuspoeng.
    kanskje på tide å endelig kjøpe en ;)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.428
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    En omstart fiksa biffen.

Først ut er denne lille saken her som jeg kjøpte nedi Germania et sted i sommer. Kosta vel i underkant av en Euro. 4,9%.
    Lyst skum som forsvinner ganske raskt. Gjennomsiktig rødbrun farge på ølet. Lett å drikke. Lukter som er malz-øl som er den tyske alkoholfrie fetteren til vørterølet.
    Denne synes jeg blir for søt. Lett humle bitterhet i avslutningen. Denne synes jeg blir for søt og som porter-style blir den for lys og lett. Men smaken som helhet er ganske god og den slir ned strupen uten motstand.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.428
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    har observert dark island reserve til ekstrem pris på polet og avvist den som cash-grab, men etter å ha sett innslag på vesyterhavsøyene på nrk må jeg gi dem litt bonuspoeng.
    kanskje på tide å endelig kjøpe en ;)

Denne står innerst i ølskapet mitt. Lenge siden jeg så den.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.768
    Torget vurderinger
    4
    Oppigårds Thurbo Double IPA (8,5%)
    thurbo_zps583dd343.jpg
    Våre svenske venner i Oppigård har virkelig begynt å få sving på sakene de siste årene.
    (Bilde rappa på nettet)

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    33.430
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    4st Ale og prøvesmake på 94 svenske kronor på system bolaget. Napa Smith kraftfull sterk 7.5% tja. Red Seal Ale fallt mer i smak 5.4%:)

DSC_0627.jpg

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.428
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Fanø Bryghus Kunstnerøl nummer 4. 10%.

Dønn svart, espressofervet skum. Fyldig konsistens. Nesten som Baileys. Noe alkohol i duften.
    Lukter godt. Kakao, vanilje, brente mandler.
    Mye forskjellig i smaken. Dyp, fin maltsødme, mørk sjokolade og nok humle til å gi en balansert følelse. Lang ettersmak av mocca(kaffe).

Tror jeg har kjøpt den på Vika eller på Spar i Fredrikshavn.

Sist redigert:

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    33.430
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    en Meget god Dansk IPA fra Amager 6%, og kanske den dyreste øl jeg kjøpt på Systemet 35kr!

DSC_0629.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Forbausende nyheter på Polet. Nå har de jaggu fått tak i Westvleteren for salg! Ok, hundedyrt og maks én per kunde av Westvleteren "12"... men kanskje nettopp derfor de får selge den. Men den gleder jeg meg til å smake. Hadde planer om å kjøre innom klosteret forrige sommer da jeg kjørte gjennom Belgia, men de var stengt på den aktuelle dagen.

Øl-nytt - DN.no

8777 Westvleteren "12"
    Brouwerij Westvleteren
    Belgia
    Kroner 166,- 330ml spesialpol B, maks en flaske hver per kunde
    92 poeng
    NON DOS
    Sammensatt duft med balanserte aromatiske kvaliteter som nystekt rugbrød, malt og fruktig gjærpreg. Balansert smak med behagelig kremet og frisk munnfølelse. Denne lagrer svært godt. BDK

8775 Westvleteren "8"
    Brouwerij Westvleteren
    Kroner 152,- 330 ml spesialpol B, maks en flaske per kunde
    89 poeng
    NON DOS
    Nydelig balansert dyp aroma som samtidig viser friskhet og finesse med et dypt maltpreg. Flott fylde med kremet smak, integrert sødme og mørke karamelltoner. BDK

8776 Westvleteren "6"
    Brouwerij Westvleteren
    Kroner 143,- 330 ml spesialpol B, maks en flaske per kunde
    89 poeng
    NON DOS
    Delikat og frisk med delikat humlepreg og innslag av nybakt brød. Flott fruktig gjærpreg med balansert sødme og frisk utgang. BDK

.....

Denne også er jeg spent på!

9110 India Pale Ale Rhub IPA
    Brasserie St Germain og Nøgne Ø
    Frankrike/Norge
    Kroner 52,90 330 ml. spesialbutikk B
    86 poeng
    Vitaca
    Laget med rabarbra og tropisk humle. Frisk og fruktig stil med søtlig humlepreg og grapefrukt toner. Balansert frisk frukt på smak med lett tropisk frukt og balansert litt kort utgang. Balansert alkohol. BDK

Goophy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    4
    Forbausende nyheter på Polet. Nå har de jaggu fått tak i Westvleteren for salg! Ok, hundedyrt og maks én per kunde av Westvleteren "12"... men kanskje nettopp derfor de får selge den. Men den gleder jeg meg til å smake.
    De fikk tre kasser på polet i Vika som og siste kølappen for de forsvant 5 over 10 på torsdag.
    Resten av spesialpolene fikk bare noen få flasker hver.

Tror ikke man skal satse på å få tak i disse på polet igjen i nærmeste fremtid.

Men hvis de faktisk har fått ordnet et opplegg med flere leveranser er det fantastisk!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Forbausende nyheter på Polet. Nå har de jaggu fått tak i Westvleteren for salg! Ok, hundedyrt og maks én per kunde av Westvleteren "12"... men kanskje nettopp derfor de får selge den. Men den gleder jeg meg til å smake.
    De fikk tre kasser på polet i Vika som og siste kølappen for de forsvant 5 over 10 på torsdag.
    Resten av spesialpolene fikk bare noen få flasker hver.

Tror ikke man skal satse på å få tak i disse på polet igjen i nærmeste fremtid.

Men hvis de faktisk har fått ordnet et opplegg med flere leveranser er det fantastisk!
    Ah.. da er vel sjansene små likevel. Jaja, man skal ikke glede seg for tidlig tydeligvis. Får i hvertfall skru ned forventningene ganske mye og evt prøve å skrive meg på en liste på Walkendorf hvis de har noe slikt der.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.428
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    12ern ja. Jeg hadde lapp nummer 50 og den siste flasken forsvant på nummer 48. Fikk iallefall noe annet stilig med meg hjem.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.428
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Nomada Brewery Royal Porter. 10,5%

Mørk bruntil svart i glasset. Fint skum som legger seg etterhvert.
    Alkoholen er ekstremt godt gjemt. Kraftig brente maltaromaer, både i duft og smak. Dufter av soyasaus.
    Ganske tøff munnfølelse, den brente smaken sitter i lenge.

God porter med kraftig smak. Ikke den mest kompliserte varanten, men ganske så god.

Kjøpt på Vika.

Fei

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2008
    Antall liker
    145
    Torget vurderinger
    2
    Ølslipp i Vika på torsdag. Mye rart. Mye snadder.

http://vertical.vinmonopolet.no/vmp...achment/354160?_download=true&_ts=14172d43d70

De har faktisk fått tak på alle tre typer fra Westvleteren til en ganske hyggelig pris. De få gangene jeg har sett slik flasker med prislapp har den vært på ca 300 NOK.
    Har en 12 her som ble kjøpt i Nederland til mer enn hva de skal ha på polet.

De har fått tactital nuclear penguin også. Den skjuler sine 32% alkohol ganske godt. Bør prøves med venner.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.428
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    BrewDog NTP er interessant, men kan ikke kalles øl. Dette er sprit for de spesielt interesserte. Jævla dyr også. Vil si at man får mer for pengene ved å kjøpe diverse grovkalibrede stouts.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.768
    Torget vurderinger
    4
    Ditto den,
    - jeg kaller det "fordi-vi-kan-øl".

Fei

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2008
    Antall liker
    145
    Torget vurderinger
    2
    Sant nok. Den er både dyr og destillert så øl er det vel ikke mer. Men den er likevel en god stout syns jeg. Fikk ikke smakt Sink the Bismarck fra samme produsent, men de vennene jeg har som var med på smakingen på Haandtverkerstuene sa den var for sterk og alkoholsmaken for fremtredene. TNP er smaker merkelig nok ganske balansert og skjuler sin 32% bra.

Jeg var med på smaking av Samuel Adams utopias for noen år siden. Den er vistnok gjæret naturlig til 26%. Fantastisk øl med en aroma som fyller et lokale.

Av vanlige stouter som har vært over middels er Yeti Imperial Stout verdt å smake på. Den fåes på grensepolene nå om dagen og blander amerikansk humle med stout fortreffelig.

Fei

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2008
    Antall liker
    145
    Torget vurderinger
    2
    Er det versjon 1 eller 2 av dark horizon?. Nederst i venstre hjørnet?
    sikle sikle.

Hadde i glansdagene en kasse hver av versjon 1 og 2, men det er long gone dessverre.
    Har noe av versjon 3 og 4 som du ser.
    IMG_3351.jpg

Har du smakt disse?
    IMG_3352.jpg Imperial stout lagret på Highland park whiskey fat? noe av det bedre jeg har smak. God jul islay er også god,men blir endimensjonal iforhold til impen. Sunturnbrew er spennende. Smaker tauværk og maritimt, kjempegod..

Sist redigert:

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    200
    Sted
    Trondheim
    Det var litt av en samling stouts C._Alshus, går litt penger på øl :)
    Drikker denne nå, veldig god.
    oharas.jpg

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.428
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Drikkevarer er moro. En topp flaske øl koster mellom 50 og 150 spenn. Selv med 100+ flasker i skapet blir det ikke de helt store summene.

Har drukket noen Sunturnbrew og synes den er god. Ganske røyket i smaken. Har også en i skapet.

Fei

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2008
    Antall liker
    145
    Torget vurderinger
    2
    NØ porter er grisegod til alle døgnets tider:rolleyes:. Blandt mine absolutte favoritter fra NØ sitt standardsortiment. Ser du har en speedway Stout der. Har du smakt den?. Har drukket IPA fra Alesmith tidligere og det var kjempegodt.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.428
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Drakk Speedway i sommer. En stor og potent sak. Definitivt for mektig for én person. Synes den må nytes relativt kjølig. (Kanskje en grad eller to under hva som er vanlig).

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.428
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Herlig.

Har faktisk vurdert i årevis å starte med brygging, men klarer ikke å surre meg til det.

Fei

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2008
    Antall liker
    145
    Torget vurderinger
    2
    Herlig.

Har faktisk vurdert i årevis å starte med brygging, men klarer ikke å surre meg til det.
    Fin hobby, men man blir kokkeliko av den også. Jeg drømte om kultivering av gjærceller og optimale temperaturer for å trekke ut mest mulig av malten:cool:. Hadde medisinsk oksygen og magnetrørere. Tok også dommerkurs for å toppe det hele. Etter det gikk jeg frenetisk frem og lette etter defekter i øl. Fant feil i alt. :rolleyes:
    Etter jeg fikk barn ble det mindre tid til brygging så jeg solgte alt. Jeg tar det nok opp når de er eldre, men foreløpig er kjøpeøl greit.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.428
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Nå nyter jeg et samarbeidsbrygg fra franske Brasserie Saint Germain og Nøgne Ø. 0,33l størrelse. 6,9%. Inneholder 10% rabarbrajuice.

Som en blonde i farge. Hvitt skum.
    Tropiske dufter i nesen. Synes det minner om en Tokaji 5 puttonyos eller en riesling auslese, om enn noget syrligere.
    Smaken er friskere, grapefrukt, gress, fersken, aprikos. Anstendig humlet.
    Dette var godt!

Kjøpt på Vika til drøye 50 spenn. Tror det kun er spesialpolene som har denne godsaken.

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    rosa, med palmer og rabarbra — det kan sjå ut som den beste ølen eg aldri har smakt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn