Oslos beste Kebab..

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Nå er det tråder på oslos beste burger og pizza.. Så da måtte det bare komme en Oslos beste kebab tråd..

Må vel nesten dele opp denne i tre kategorier..

Kategori 1 : Kebab med Kebab"kjøtt" (med kjent eller ukjent innhold)

Kategori 2 : Kebab med Kyllingkjøtt

Kategori 3 : Kebab med Lammekjøtt

Personlig kjøper jeg på Kebabbiten på CarlBerner kylling og kebabkjøtt. Mest fordi det smaker bra og er en solid porsjon..

Men en av de bedre kebabene får jeg på den minste? kebabsjappa i Oslo som ligger rett over andre siden av Sentrum scene. Milano Grill heter vel den.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Rullebabben med enten kylling eller lam på Habibis er ein favoritt. God saus, gode lefser og pommesfrittes som prikken over i'en.
Einaste kebaben eg kan ete uten å føle meg som eit vrak.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Etter hva jeg har forstått er Döner-kebab pokker til greier. Men hva er egentlig spesielt med denne?

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Antall liker
968
Sted
Oslo
Torget vurderinger
126
her går det for det meste iranske varianten; Shish

milano grill eller hos Farah

http://www.facebook.com/group.php?gid=114568275223724&;amp;ref=ts

ellers blir det falafel med tahini og hummus , når man besøker sjappa til gutta fra araberlandene.

en god kyllingkebab finner man som regel hos Sonny's ( nordahl bruns gate), her finner man bilder av sønnen i pakistansk militær unirform og en feit pakistaner som danser til disco.

kebaben @ blystadlia ( ved prix) (kurdere) er ganske unik ( hjemmelagd pita) men sausen er ikke helt i mål

hold unna bislett-crapet!

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Steinar_Lund skrev:
Etter hva jeg har forstått er Döner-kebab pokker til greier. Men hva er egentlig spesielt med denne?
Döner kebab er vel rullekebab av lammekjøtt som er grillet på sånn kebabgrill+evt litt ekstra grilling før servering..

Og Shish er vel grillet lammekjøttdeig ?

R

Roysen

Gjest
Unnskyld om dette misbehager noen men mitt syn på denne saken er at kebab fra gatekjøkken er på linje med hundemat.

N

nb

Gjest
Steinar_Lund skrev:
Det har blitt meg fortalt at det man stort sett får som kebab i Oslo knapt finnes noe annet sted i verden. En ordentlig döner består av tynne skiver lammekjøtt, et tykkere stykke brød enn den pitaen man får her til lands, litt salat og sterkt krydder/saus i små mengder istedenfor en stor øse med gørr.

Karla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5
Sorry för O/T, men som ständig sökare efter den perfekta kebabtallriken
(kebab + pommes) kunde jag inte låta bli.

Om Ni är på semester i Sverige så rekommenderar jag kebaberna på små
bruksorter. Där händer det allt som oftast att man får så stora portioner
att man antingen får hjärtattack och/eller hudsprickor. :eek: Och detta till
ett pris av ca 60 SEK.

Jag bor nu i Stockholm och har inte lyckats hitta en vettig kebabtallrik.

Mellansveriges bästa finns i Karlskoga, Mem o Zin. 5 barter av 5 möjliga!!!! ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.574
Torget vurderinger
24
Alt. 3 - i den lille smale sjappa tvers overfor Råkk & råll . Torggata. Inngang ved siden av "A Taste of China" - dvs. inngang er vel drøyt å kalle det, bare en dør og så går man sidelengs innover i lokalet. Men atmosfæren er upåklagelig. Alltid nystekt brød, suveren kvalitet på lammekjøttet og tilbehøret. En klassiker etter konserter på Rektum.... nei, SENTRUM Scene!

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
nb skrev:
Steinar_Lund skrev:
Det har blitt meg fortalt at det man stort sett får som kebab i Oslo knapt finnes noe annet sted i verden. En ordentlig döner består av tynne skiver lammekjøtt, et tykkere stykke brød enn den pitaen man får her til lands, litt salat og sterkt krydder/saus i små mengder istedenfor en stor øse med gørr.
Ok takk. Det ligger en kebabsjappe på hjørnet av Karl Johan og Dronningsgate som iallfall tidligere reklamerte med döner-kebab, så jeg lurte på hva det var.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.965
Bislett Kebab!

Interessant saksopplysning; en gjennomsnitts norsk kebab inneholder like mye fett som et vinglass med olje.

Skål!

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.251
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
BigSwifty skrev:
Bislett Kebab!

Interessant saksopplysning; en gjennomsnitts norsk kebab inneholder like mye fett som et vinglass med olje.

Skål!
Hvor kommer det fettet fra?
Syns det var mye.

Håvard

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Når kommer: "Hva er Oslos beste kjøttkaker?", "Hva er Oslos beste kumle?", "Hva er Oslos beste breiflabb?" osv.

Skandaløst denne fokuseringen på utenlandsk gatekjøkken mat. Hvor er stoltheten over norsk mat? Ja, Norge er sannelig et dypt splittet land!

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Antall liker
968
Sted
Oslo
Torget vurderinger
126
Haavard skrev:
Hvor kommer det fettet fra?
Syns det var mye.

Håvard
yup..billig kebaben er miks og blanding av left overs , kuttet fett etc. STAY AWAY ;D

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Matregel nr.1: Man spiser ikke kebab i Oslo!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.574
Torget vurderinger
24
orso skrev:
Når kommer: "Hva er Oslos beste kjøttkaker?", "Hva er Oslos beste kumle?", "Hva er Oslos beste breiflabb?" osv.

Skandaløst denne fokuseringen på utenlandsk gatekjøkken mat. Hvor er stoltheten over norsk mat? Ja, Norge er sannelig et dypt splittet land!
Oslos beste....kabel?? Så har vi det gående ;D

R

Roysen

Gjest
orso skrev:

Norsk mat Orso? Hvor får du kjøpt tradisjonell norsk som kjøttkaker og kumle på et sted hvor de er stolt av sin matlaging og legger både tid og ressurser ned i det? I hvert fall ikke i Oslo. Bymenneskene i dette landet har mistet sin kulinariske identitet. God, tradisjonell norsk mat fåes ikke kjøpt i byene. Da må du ut på kroene på landsbygda.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Kebab er ikke egnet for menneskeføde.

R

Roysen

Gjest
pengesluk skrev:
orso skrev:

Best kabel får jeg hver gang jeg har spist kumle. Det er 100% sikkert. Ferdig med den diskusjonen ;D

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.251
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
Alt. 3 - i den lille smale sjappa tvers overfor Råkk & råll . Torggata. Inngang ved siden av "A Taste of China" - dvs. inngang er vel drøyt å kalle det, bare en dør og så går man sidelengs innover i lokalet. Men atmosfæren er upåklagelig. Alltid nystekt brød, suveren kvalitet på lammekjøttet og tilbehøret. En klassiker etter konserter på Rektum.... nei, SENTRUM Scene!
Inviterer deg til kebab på Lena grill ved neste møte.
Vi er vel de eneste i hornalliansen som har såpass pondus at vi tar kebeb til forrett, før de andre kommer ;)

Håvard

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Usikker på om det regnes som Oslo, men den beste kebaben jeg har spist kommer fra Blystadlia. Jeg vet ikke hva sjappa heter, men jeg har vært der to ganger. Ta av mot Blystadlia så ligger den på baksiden av den eneste store høyblokka. De med mer lokalkunnskap må gjerne supplere.

De steker brødet når du bestiller og tar det derfra. Fantastisk kebab!

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.965
Audiofi skrev:
pengesluk skrev:
orso skrev:

Best kabel får jeg hver gang jeg har spist kumle. Det er 100% sikkert. Ferdig med den diskusjonen ;D
...er det forskjell på kabler da ? ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.574
Torget vurderinger
24
DEN typen, så... Enig med den betraktningen rundt kumler og kabel, men det kommer nok mest av at jeg selv spier kumler med kefir som tilhørende drikke. Da fårru turbo i toer'n serru.. :eek: :eek:

G

Gjestemedlem

Gjest
nb skrev:
Steinar_Lund skrev:
En ordentlig Döner er god mat. Et typisk utsalgssted i Tyrkia har to roterende spyd med sidegrill. Dette er rene hele kjøttstykker fra lam eller fra kylling som er stablet i høyden. Man skaver av dem etterhvert som de grilles og pensler gjerne med olje og krydder underveis. Pakkes i lefse med tomat og litt grønt og overhelles majones og ketschup. Til dette drikker man salt yogurtdrikke eller fermentert salt lilla krydret gulrotjuice. Sistnevnte må sies å være en aquired taste.

Det farseskrotet som brukes i de norske variantene er lite egnet som menneskeføde, selv om det deler navn.

Shish-kebab er vel bare et grillspyd med lammekjøtt. Nydelig hvis kjøttet er saftig og mørt.

Iskender er en god variant av døner, der tynne grillede lammekjøttbiter overhelles med en god tomatsaus, yoghurt og smeltet smør. Det spises på tallerken og ikke i brød.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.574
Torget vurderinger
24
Helt riktig, Deph. Og det er den varianten jeg refererer til i min anbefalin overfor. Det er også en skikkelig "Istanbul" tyrkisk kafe/hurtigrestaurant i Trondheimsveien, husker ikke nummeret, som servere skikkelig Shish Kebab på spyd - grillet lammekjøtt i store biter. Fantastisk gode, og prisen er absolutt til å leve med. Kr. 100,- ca., for en stor tallerk med god salar, Houmos, pepperfrukter bulgur og to store spyd. Du kan også få med tre spyd, og da er det v-rekord i value for money med under 140,- for en solid middag som t.o.m. jeg synes holder...

Den ekte Döner- kebab du henviser til er den samme som kalles Gyros bl.a. i Hellas. Og i tyske tilsvarende gatekjøkken. Gode.

Lammedeig på flate metallspyd kalles gjerne "köfte" og er en vanlig arabisk rett.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.251
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Om dere tar turen ut fra Oslo en gang, så kan jeg opplyse om at Lena grill selger Döner kebab, i fersk lefse.

Håvard

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.779
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
det viktigste for en kebab - uansett hva slags kebab - er at det er relativt ferskt, rent kjøtt.
ikke den helvetes kjøttfarsen som roterer rundt på spyd i 99% av alle kebabsteder i norge.
jeg har hørt fra sikre kilder hva den farsen inneholder, og jeg har fremdeles mareritt med jevne mellomrom.

i oslo er det bare en håndfull steder som lager skikkelig kebab, og noen av dem er allerede nevnt i denne tråden.
sjappa som ligger i samme bygget som bacchus er også bra.

ellers spiser jeg ikke så mye kebab, og de gangene det skjer, er det enten i tyskland eller england hvor jeg er på hektiske jobbreiser.

Karla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5
Anekdot från Avesta i Dalarna. Löpsedeln på lokalbladet hade i krigsbokstäver:

"Bilist krockade med kebab. Bilen förstörd"

Det visade sig att en kylbil hade glömt fälla upp baklämmen och ett antal frysta
kebabstycken på spett hade ramlat ur. En olycklig bilist körde på en av
dessa och fick bärga bort bilen. Så kan det gå! ;D

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.574
Torget vurderinger
24
Haavard skrev:
Om dere tar turen ut fra Oslo en gang, så kan jeg opplyse om at Lena grill selger Döner kebab, i fersk lefse.

Håvard
Send prøve! :eek:

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.465
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
En bør passe seg for "nye" kebabsjapper, anbefaler folk å gå på de som har levert bra kvalitet i lang tid :D Og er kebaben for billig, skygg unna.

Blir mye Sonys til tider siden jeg bor rett ved, ellers er det et par brukbare steder rundt omkring i oslo. Jeg angrer som regel hver gang jeg blir dratt med på en random sjappe!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.574
Torget vurderinger
24
Karla skrev:
Anekdot från Avesta i Dalarna. Löpsedeln på lokalbladet hade i krigsbokstäver:

"Bilist krockade med kebab. Bilen förstörd"

Det visade sig att en kylbil hade glömt fälla upp baklämmen och ett antal frysta
kebabstycken på spett hade ramlat ur. En olycklig bilist körde på en av
dessa och fick bärga bort bilen. Så kan det gå! ;D

Only in Sweden...

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.779
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
godt poeng, skink, men la meg også tilføre at det ikke er alle gamle sjapper med lange "tradisjoner" som er til å stole på heller...

ta f.eks. den sjappa som ligger ved siden av cacadou, der har de holdt på i flere tiår med å servere bedervet farse til drita folk på vei hjem fra byen.
husker ennå skyteepisoden på 90-tallet, der en kebabkokk fikk hjernemassen sin klint utover bakveggen.
hele dagen var stedet stengt pga politietterforskning, men samme natt var det jaggu åpent igjen, spydgrillen ble fyrt opp og den samme farseklumpen rullet og gikk.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.175
Audiofi skrev:
Unnskyld om dette misbehager noen men mitt syn på denne saken er at kebab fra gatekjøkken er på linje med hundemat.
Jeg er sikker på at Pedigree har bedre kvalitetskontroll enn kebabsjappene. En kjøttrull som henger til lunk hele dagen, flere dager i strekk, er nødt til å bli bedervet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.574
Torget vurderinger
24
Finnes skikkelige varianter, serru, - mulig du ikke har sett det, men de er der.. 8) 8)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.601
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
orso skrev:

Men kvar er Bergens beste raspeballar?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.175
Bergen? Raspeballer?

Forresten, hva er forskjellen på kumle og raspeballer?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Pink_Panther skrev:
Bergen? Raspeballer?

Raspeballer er laget med innlevelse og sjel, tuftet på 1000-årige tradisjoner overlevert fra mor til datter, i motsetning til kumla, som er en sjelløs kopi.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.175
oddgeir skrev:
Pink_Panther skrev:
Bergen? Raspeballer?

Raspeballer er laget med innlevelse og sjel, tuftet på 1000-årige tradisjoner overlevert fra mor til datter, i motsetning til kumla, som er en sjelløs kopi.
Ahhaaaa.....men ellers så er det det samme?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Pink_Panther skrev:
oddgeir skrev:
Pink_Panther skrev:
Bergen? Raspeballer?

Ahhaaaa.....men ellers så er det det samme?
Ja, de sier så. ;)

Topp Bunn