Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 6

    65finger

    Gjest
    Administrer og driver skoler, brannvesen, skatt, havnevesen, veier, eiendomer .....listen er lang, Hva skal de selv utføre og hva skal andre utføre. Hva er kjernevirksomheten? Eller hva bør kommunen drive i egen regi og hva kan overlates til andre
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Desverre er det ikke anledning til å bruke samfunnsøkonomi ift om leverandøren og/eller arbeiderne skatter til kommunen eller ikke som anbudskriterie for offentlige anbud.

    Kommunen og andre offentlige etater kan velge å gjøre jobben selv, de kan bruke et kommunalt selskap eller de kan sette ut på anbud direkte. Velger de det siste, så kan de stille en del minstekrav ift økonomi og organisasjonsform, godljenninger ogst firmet skal ha lokal representasjon (kontor eller agent, f.eks.). De kan ikke gi lokale firmaer preferanse.

    Johan-Kr
    Jeg er ikke så helt sikker på at de står helt fritt. Lov om offentlige anskaffelser og EØS-reglene gjelder for norske kommuner. Men i dette tilfellet har Oslo kommune "løst problemet" gjennom virksomhetsoverdragelse der kommunen overtar driften, arbeidsgiveransvaret for Veirenos ansatte og kontraktsansvaret etter den avtalen som ble inngått i høst., Denne avtalen ble til etter offentlig anbudsrunde.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.550
    Antall liker
    7.009
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    De kan ikke sette ut til et hvilket som helst firma. De er selvfølgelig nødt å kjøre anbudskonkurranse først. Det jeg poengterte var at de kan ikke foretrekke lokale leverandører fordi det gir mete penger tilbake i kassa i for av avgifter og skatteinntekter.

    Akkurat dette med å overta driften selv, så er det en del unntaksklausuler og hasteparagrafer inne i bildet som kan gjøres gjeldende.

    (Har jobba med offentlige anbud i nesten 12 år på Norsk lysingsblad...)

    Johan-Kr
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    De kan ikke sette ut til et hvilket som helst firma. De er selvfølgelig nødt å kjøre anbudskonkurranse først. Det jeg poengterte var at de kan ikke foretrekke lokale leverandører fordi det gir mete penger tilbake i kassa i for av avgifter og skatteinntekter.

    Akkurat dette med å overta driften selv, så er det en del unntaksklausuler og hasteparagrafer inne i bildet som kan gjøres gjeldende.

    (Har jobba med offentlige anbud i nesten 12 år på Norsk lysingsblad...)

    Johan-Kr
    Tror vi er enige. :)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.200
    Antall liker
    6.983
    Torget vurderinger
    4
    Veireno-sjef tok opp ulovlige lån fra eget konsern. Men kommunen sjekket ikke revisorens bemerkninger.

    Men samtidig:
    "Lånet betalt tilbake i 2016

    Ifølge Enger ble alle økonomiske mellomværender mellom selskapene i hans sfære gjort opp i løpet av 2016.

    Han bekrefter overfor Aftenposten at det også gjelder de 15,6 millionene han ifølge regnskapet for 2015 hadde lånt av sitt eget selskap Mece Invest.

    – Jeg er opptatt av ryddige forhold, og har personlig ingen gjeld og ingen skyld til noen av selskapene, sier han.

    Veireno ble begjært konkurs tidligere denne uken.

    Bobestyrer Leif Petter Madsen i advokatfirmaet Wikborg Rein sier til Aftenposten at det ved konkursåpningen ikke ser ut til å være noe uoppgjort mellomværende mellom Veireno og de andre selskapene i Engers konsern."
     
    6

    65finger

    Gjest
    Håper det blir fortgang i å få oslo innenfor ring 2 bilfritt
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.573
    Antall liker
    17.484
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Fortgang er i og for seg greit, så lenge reelle alternativer tilrettelegges. Helt bilfritt innenfor Ring 2 vil i praksis by på store utfordringer.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Utfordringer er jo bare morsomt. Jeg hadde vært mer skeptisk om det kunne bydd på problemer.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.936
    Antall liker
    16.264
    Torget vurderinger
    2
    Ring 1 er forslaget og det blir adgang til parkeringshus, men slutt på dagens gateparkering og på gjennomgangstrafikk. Det siste er jo ikke så vanskelig, med tunnelene som er bygd.

    IMG_3303.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.573
    Antall liker
    17.484
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Man kan vel kalle det utfordringer frem til et gitt punkt. Men det vil fort kunne gli over i problemer dersom ikke tilrettelagte gode og fornuftige alternativer utvikles samtidig med innføring av begrensinger. Totalt sett for Oslo er det ikke helt god balanse i dette innenfor de tidshorisonter man ser for seg.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.573
    Antall liker
    17.484
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    "Bilfritt" innenfor Ring 1 kan være realistisk å gjennomføre i løpet av "kort" tid. Setter bilfritt i "" da leveranser av varer og tjenester (både private og offentlige) må baseres mye på bil.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.936
    Antall liker
    16.264
    Torget vurderinger
    2
    "Bilfritt" innenfor Ring 1 kan være realistisk å gjennomføre i løpet av "kort" tid. Setter bilfritt i "" da leveranser av varer og tjenester (både private og offentlige) må baseres mye på bil.
    Og det har vært del av forståelsen av "bilfritt" helt siden Høyre gikk inn for det samme i 1999. Og da var det stort flertall for parkeringsfritt sentrum -- som all erfaring også viser er til stor hjelp for sentrumsøkonomi i handel, boligpriser, kontoraktivitet, osv.

    Debatten er av typen:

    1. Vårt mål er fred mellom nasjoner.
    2. Du er altså motstander av militæret og vil ikke ha et Forsvar?



    f47dfdc3-75d6-4e7f-8945-32a894e8acf4.jpg
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.936
    Antall liker
    16.264
    Torget vurderinger
    2
    2. Du er altså motstander av militæret og vil ikke ha et Forsvar?
    :confused:
    Og den sammenlikningen og konklusjonen kom du frem til - basert på hva?
    Fordi det er ytterpunkter, mens alle parter faktisk søker kloke mellomting.
    "Alle biler ut av sentrum, totalt urealistisk!" Ja, og det er heller ikke planen. Men Nettavisen liker å kjøre det sporet.

    Det står faktisk ganske godt beskrevet hva planen er, og det kommer til å gjøre varetransport enklere, ikke vanskeligere. Tilsvarende vil det være unntak for funksjonshemmede og tilkomstpunkt for drosjer, o.a.
    Planen er forøvrig sammenfallende med hva Høyre ville ha i 1999, naturligvis, men nå lar H det gå politikk i saken. Litt morsomt å se på. Det var ikke nødvendigvis kritikk av deg, ptb, men debatten er tåpelig.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.573
    Antall liker
    17.484
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Slik dette var formulert (med ? bak) antok jeg det var en konklusjon direkte rettet mot meg.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.936
    Antall liker
    16.264
    Torget vurderinger
    2
    ^ Slik dette var formulert (med ? bak) antok jeg det var en konklusjon direkte rettet mot meg.
    Det beklager jeg. Men debatten består jo av tåpelige ytterpunkter: enten sentrum fullt av biler, eller ingen biler i sentrum ...

    Heldigvis ble det ikke noe av disse to forslagene, som var helt seriøse, dengang alt handlet om bilene.
    Det er tverrpolitisk enighet om at hensyn til folkehelsen gjør det nødvendig å gjennomføre tiltak mot nåværende biltetthet og biltyper i sentrum.

    To motorveier og et topplokk for gående og ikke-gjennomgående biltrafikk.

    75 meter bred motorvei opp Karl Johan. Stortinget skulle skånes.

    Skjermbilde 2017-02-25 kl. 13.16.05.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.936
    Antall liker
    16.264
    Torget vurderinger
    2
    Siden det er Moxnes i Rødt som skriver, vil mange velge å ikke lese, men det burde man:

    Hva lærer vi av søppelskandalen? - Søppelkaoset - VG

    Utdrag:



    Dårlige arbeidsforhold
    Hva betyr anbudskonkurranse for arbeidsforholdene? Hos Veireno avdekket Arbeidstilsynet at sjåfører jobbet 29 dager i strekk. 15-timersvakter flere dager på rad, uten skikkelig hvile mellom øktene. Eierens smålighet var så intens at søppeltømmerne ikke en gang fikk utlevert vinterhansker da kulda satte inn. Det fikk de først på mandag denne uka, da kommunen overtok.

    RagnSells tok over husholdningsrenovasjonen i Asker i 2010, fordi de skulle gjøre jobben 10 millioner kroner billigere enn konkurrenten. Selskapet leide inn polakker via Adecco. De jobbet fra seks om morgenen til seks på ettermiddagen, seks dager i uka. Arbeidstilsynet fant flere brudd på arbeidsmiljøloven da de undersøkte saken.

    RenoNorden overtok renovasjonen i flere Hedmarkskommuner 1. januar i år. En av renovatørene deres fikk bare fem timers hvile mellom to arbeidsdager, der han jobbet 19 og 18,5 timer. Den første uka i januar var det 22 brudd på bestemmelsene om døgnhvile. Vi snakker om sjåfører som kjører 20 tonn tunge biler rundt i trange gater. Man kan tenke seg hva dette betyr for andre trafikanters liv og helse.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.001
    Antall liker
    13.485
    ^ Det ligger i sakens natur at det går ut over lønn- og/eller arbeidsforhold. En stor del av offentlig tjenesteproduksjon består nesten utelukkende av personalkostnader, evt personalkostnader som omtrent eneste variable. Man kan jo anta at en søppelbil koster ca det samme uansett om den kjøpes inn av Veireno, RenoNorden, Norsk Gennvinning eller Oslo Kommune. Det som forstyrrer bildet noe er dog ansenitetsssytemet som stort sett finnes over alt i det offentlige - en person som har vært ansatt lenge har normalt betydelig høyere lønn enn en nyere ansatt, men det er langtfra noen automatikk i at en erfaren ansatt er mer produktiv sett fra arbeidsgivers synspunkt.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.550
    Antall liker
    7.009
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det største forskjellen mhp personalkostnader mellom offentlige og private selskaper er pensjonsvilkårene i det offentlige.

    Det burde være en logikk i forhold til at om en ansetter en eller flere personer full tids stilling(er) til å gjøre et eller annet, så skal det være billigere enn å ha et firma som skal ansette noen til presumtivt (omtrent) samme lønna, gjøre samme jobben og atpåtil generere et overskudd. Realitetene viser at det er en del andre faktorer i den ligningen, som ofte overses.

    Johan-Kr
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Siden det er Moxnes i Rødt som skriver, vil mange velge å ikke lese, men det burde man:

    Hva lærer vi av søppelskandalen? - Søppelkaoset - VG

    Utdrag:



    Dårlige arbeidsforhold
    Hva betyr anbudskonkurranse for arbeidsforholdene? Hos Veireno avdekket Arbeidstilsynet at sjåfører jobbet 29 dager i strekk. 15-timersvakter flere dager på rad, uten skikkelig hvile mellom øktene. Eierens smålighet var så intens at søppeltømmerne ikke en gang fikk utlevert vinterhansker da kulda satte inn. Det fikk de først på mandag denne uka, da kommunen overtok.

    RagnSells tok over husholdningsrenovasjonen i Asker i 2010, fordi de skulle gjøre jobben 10 millioner kroner billigere enn konkurrenten. Selskapet leide inn polakker via Adecco. De jobbet fra seks om morgenen til seks på ettermiddagen, seks dager i uka. Arbeidstilsynet fant flere brudd på arbeidsmiljøloven da de undersøkte saken.

    RenoNorden overtok renovasjonen i flere Hedmarkskommuner 1. januar i år. En av renovatørene deres fikk bare fem timers hvile mellom to arbeidsdager, der han jobbet 19 og 18,5 timer. Den første uka i januar var det 22 brudd på bestemmelsene om døgnhvile. Vi snakker om sjåfører som kjører 20 tonn tunge biler rundt i trange gater. Man kan tenke seg hva dette betyr for andre trafikanters liv og helse.
    Det er ikke vanskelig å være enig i at det er en bedre løsning i Oslo at kommunen selv står for levering av søppeltjenester. Det er endel ulemper utover det økonomiske som Moxnes med rette peker på.

    Likevel skal man være varsom med å legge for mye ideologi i dette. De argumentene som brukes mot privatdrevet søppeltømming kan like gjerne brukes for mer eller mindre alt kommunen kjøper av varer og tjenester, enten det er kjerneområder eller annet. Det er ikke til å underslå at den økonomiske modellen vi var i vesten med penger, selskaper, handel og eiendomsrett har i sum vært et virkelig gode for alle som lever i samfunnet. Det er jo en av kommunistenes kjerneområder dette at det offentlige skal eie produksjonsmidlene, og gjerne også alt annet også. Hvorfor skal private få kunne starte et busselskap hvis i stedet kommunen kunne stått for tjenesten, og hvorfor skal noen private få levere vedlikeholdtjenester på noe offentlig eid hvis de i stedet kan ansette folk for å drive alt. Hvorfor leie inn noen som helst når man i stedet kan styre det selv for at det ikke skal generers profitt?

    Dette er en farlig sti å gå for langt ned i, selv om jeg helt støtter det at det er en god ide å ansette folk for å utføre endel grunnleggende tjenester.

    Det jeg ser som mer viktig i slike saker er vel egentlig at flere av jobbene går til norske arbeidstakere, og ikke til billig innleid arbeidskraft fra østeuropa. Å ansette lokalt i stedet for å sette ut på anbud er en måte å gjøre dette på. Men skal det monne må det nok mer strukturelle endringer til. Det mest sentrale her er vel EØS-avtalen og hva den forplikter oss til.

    Er det kanskje på tide å revurdere den slik at det vil bli mulig å favorisere lokale og norske bedrifter i stedet for å åpne for å bruke lavkostarbeidere fra øst til å presse prisene? Problemstillingene som Moxnes peker på går jo mye videre enn bare søppeltømming og sykehjem. Hele byggebransjen er jo gjennomsyret med dette. Det er likevel ingen god løsning at kommunen skal bygge alt selv med eget firma i stedet for å leie inn ekspertise og arbeidskraft når det er behov for det gjennom oppdrag.

    Bruken av underbetalte (etter norske forhold) Litauiske malere forsvinner ikke samme hva kommunen gjør. De fleste oppdrag firmaene har er jo til andre private selskaper og ikke til det offentlige. Og stakkars Andrei fra Romania må nok brenne sine svovelstikker over sine forfrosne hender selv om hans firma ikke får oppdrag fra Oslo kommune.

    Tilbake til søppel så er det igjen nok å vise til hvordan det fungerer med det interkommunale selskapet BIR i forhold til i Oslo, både med Veireno og tidligere leverandører, rett og slett fordi det viser seg å være en god modell og ikke fordi det skal være et ledd i Rødts ønske om at alle selskaper skal være offentlige og dermed åpne for direkte påvirkning fra ham og andre politikere med skiftende agendaer og mål.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.936
    Antall liker
    16.264
    Torget vurderinger
    2
    Enig i at man ikke skal la det gå ideologi i dette, men en del tjenester er slik at det å drive dem fra offentlig hold er å foretrekke. Renovasjon er et slikt område - der har man blitt fortalt at det offentlige er ineffektivt og at private kan gjøre det bedre. Resultatet er dagens sosiale dumping og akselererende avgifter (kommuner med privat tømming har mye sterkere avgiftsutvikling enn kommuner med kommunal). Det er en oversiktlig aktivitet som ikke krever stort i FoU og der argumentet om offentlig ineffektivitet er mer enn tynt (snarere, veldig ideologisk).

    Skal vi få til lokal/nasjonal ansettelse i slike næringer, må vi ut av EØS. Da må man stemme Senterpartiet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.001
    Antall liker
    13.485
    Oslo Kommune driver forsåvidt ganske mye innen renovasjon allerede. Og spesielt den mest kritiske fasen: Håndtering av avfallet etter det er samlet inn. Å hente søpla hjemme hos folk er en ren logistikkoppgave, mens konsekvensene av juks og generelt fanteri er mye større der søpla skal ende sine dager. Å fakturere for destruering av farlig avfall og så bare grave det ned i bakken har jo vært en populær aktivitet i Italia.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Enig i at man ikke skal la det gå ideologi i dette, men en del tjenester er slik at det å drive dem fra offentlig hold er å foretrekke. Renovasjon er et slikt område - der har man blitt fortalt at det offentlige er ineffektivt og at private kan gjøre det bedre. Resultatet er dagens sosiale dumping og akselererende avgifter (kommuner med privat tømming har mye sterkere avgiftsutvikling enn kommuner med kommunal). Det er en oversiktlig aktivitet som ikke krever stort i FoU og der argumentet om offentlig ineffektivitet er mer enn tynt (snarere, veldig ideologisk).
    Avfallshåndtering er et slikt grenseområde. Det kan men må ikke være en del av kommunens interne drift. Et annet felt der jeg tror kommunen ville tjent på å ha egne folk i større grad er når det kommer til drift og vedlikehold av bygningsmasse og utearealer.

    I det hele tatt drift og vedlikehold er egnede felt, mens nyanlegg og bygg ikke er det.


    Skal vi få til lokal/nasjonal ansettelse i slike næringer, må vi ut av EØS. Da må man stemme Senterpartiet.
    Ja, ganske mange er jo enige i dette etterhvert og SP har den største oppslutningen de har hatt siden forrige EU-avstemming. De vil bli høstens valgvinner. Men det betyr ikke at EØS-avtalen er i fare. Så lenge AP er stort og sterkt så er oppslutningen der stor. Det er vel først hvis denne begynner å erodere at det er håp for endringer her. Men et sterkt SP vil utvilsomt bidra i denne retningen.

    Om jeg skal komme med en sprek spådom så er det at senest etter valget om 12 år vil vi får Ola Borten-Moe som statsminister i Norge, kanskje mye før også. Potensialet er det for valget om 4 om mye gjøres riktig, og eksterne faktorer spiller på lag.

    Jeg er positiv til et sterkt SP, men jeg vil se utviklingen litt an før jeg helt støtter dem. Om Navarsete og den gjengen blir parkert for godt og Moe og den siden vinner frem så er det mye jeg liker og kan støtte i partiet.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    I noen tilfeller er det kanskje slik at kommunen eller staten er udugelige til å organisere en tjeneste, at de ansatte bare går i veien for hverandre og at det har utviklet seg en kultur for å se på skirenn når viktige ting må gjøres, jfr. Stortinget. Da vil konkurranseutsetting ha noe for seg. I andre tilfeller er noen funksjoner dyrt og vanskelig å drive for selv en relativt stor offentlig organisjon, for eksempel kantinedrift som innebærer mer enn å ha en ansatt kantinearbeider og som trolig gjøres bedre av et kantinedriftfirma.

    Men når det gjelder outsourcing av f.eks. renovasjon (og også renhold på arbeidsplasser) så er vel heller tanken at tjenesten skal bli billigere selv om det kanskje ikke er så mye å hente på organisering. Tanken er nødvendigvis at selv etter kostnadene med anbudssirkus og eiernes gevinst så blir det billigere allikevel, takket være lønnsvilkår, produktivitetskrav, pensjon m.v. for de privat ansatte sammenlignet med de offentlig ansatte.

    Om kommunen og staten mener at betingelsene til privatansatte renholdere og renovatører er ok så får de endre lønns- og pensjonsvilkår i det offentlige også. Det ville løse problemet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.001
    Antall liker
    13.485
    Det kan være verdt å tenke over at skjermet sektor i Norge har hatt en ganske spektakulær lønnsutvikling de siste 10-15 årene, dette på bakgrunn av tilsvarende innen ikke-skjermet sektor (les: olje/offshore). Innen industrien i konkurranseutsatt sektor henger lønninger gjerne sammen med produktivitet - den har økt ganske mye i Norge og arbeidstakere har stukket av med en veldig stor andel av den kaka - det normale ellers i verden er at bedriftseiere stikker av med nesten all produktivitetsvekst.

    En konsekvens av dette er at kostnadene ved å drive det offentlige Norge har økt dramatisk siden lønnskostnader utgjør en veldig stor del av totalen. Det ligger i sakens natur at nesten uansett hvor mye man betaler noen som driver med tjenesteytelse så får man sånn ca akkurat like mye eller lite tjeneste for pengene siden den begrensende faktor er tid en person har tilgjengelig. Det offentlige Norges iver for å sette ut på anbud, konkurranseutsette osv må også forstås på et slikt grunnlag. Å sette bort jobben til et firma som leier inn "underbetalte" utlendinger for å utføre den sender - muligens - kostnadene ved tjenesten nærmere et sted den burde ligge gitt tjenesten som leveres. Det blir en måte å få den utført av andre enn "overbetalte" lokale.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En annen ting er forøvrig at det kan tyde på at det er et tilbakevendende problem at det er for dårlig spesifiserte beskrivelser av de oppdragene man setter ut på anbud, alt for dårlig når det kommer til uforutsette utgifter og tilleggsarbeid som man burde tatt høyde for, for dårlige sanksjonsmuligheter når noe går galt og for lave krav til anbydere når det kommer til arbeidsmiljø og kvalitetskrav.

    Så en inkompetent offentlig ansatt som har ansvaret for utforming av dokumenter til anbudsrunder er mye mye mer skadelig enn en bossmann som følger med på innspurten i en idrettskonkurranse.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det kan være verdt å tenke over at skjermet sektor i Norge har hatt en ganske spektakulær lønnsutvikling de siste 10-15 årene, dette på bakgrunn av tilsvarende innen ikke-skjermet sektor (les: olje/offshore). Innen industrien i konkurranseutsatt sektor henger lønninger gjerne sammen med produktivitet - den har økt ganske mye i Norge og arbeidstakere har stukket av med en veldig stor andel av den kaka - det normale ellers i verden er at bedriftseiere stikker av med nesten all produktivitetsvekst.

    En konsekvens av dette er at kostnadene ved å drive det offentlige Norge har økt dramatisk siden lønnskostnader utgjør en veldig stor del av totalen. Det ligger i sakens natur at nesten uansett hvor mye man betaler noen som driver med tjenesteytelse så får man sånn ca akkurat like mye eller lite tjeneste for pengene siden den begrensende faktor er tid en person har tilgjengelig. Det offentlige Norges iver for å sette ut på anbud, konkurranseutsette osv må også forstås på et slikt grunnlag. Å sette bort jobben til et firma som leier inn "underbetalte" utlendinger for å utføre den sender - muligens - kostnadene ved tjenesten nærmere et sted den burde ligge gitt tjenesten som leveres. Det blir en måte å få den utført av andre enn "overbetalte" lokale.
    Om et selskap leier inn en mann fra Romania som vil tjene 5 ganger så godt som i Romania, men kanskje 2/3 av en nordmann for et oppdrag så er det åpent for tolkning om han skal regnes som underbetalt eller ikke, i alle fall i de tilfeller der folk jobber periodevis for så å reise hjem men en full pengesekk etter lokale forhold.

    Så det er ikke betalingen til disse som plager meg vesentlig, og det er latterlig å gjøre dem til noen forfrosne ofre slik Moxnes prøver å gjøre.

    Det vi må spørre er om vi totalt sett er bedre tjent med dette, samfunnet sett under ett, eller om det er bedre å bruke lokal arbeidskraft og dermed også stimulere den lokale økonomien ved at arbeiderne bruker lønningen sin her i Norge.

    Mangler vi arbeidskraft for å få utført viktige oppgaver, eller gjør vi egne arbeidere arbeidsledige ved å leie inn utenlandsk arbeidskraft så mye det lar seg gjøre. Vi vi f.eks. få nye generasjoner med norske håndverkere eller ser folk slik utdannelse som bortkastet siden de neppe kan konkurrere med østeuropere på lønn.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.936
    Antall liker
    16.264
    Torget vurderinger
    2
    Tja, men når den rumeneren får norske trygdeytelser og rettigheter for sin familie, så oppstår en belastning for norsk økonomi som gjør selve lønnen litt uinteressant, i det store bildet.

    Men årsaken til at kommunene desperat leter etter andre måter "å gjøre ting på" ligger nok mer i dette:

    Skjult som langsiktig gjeld i kommuneregnskapene, har norske kommuner tatt opp enorme mengder kortsiktige lån for å finansiere langsiktige investeringer. Mens den såkalte sertifikatgjelden var 3,5 milliarder kroner ved inngangen til 2008, var den økt til mer enn 52 milliarder kroner i november 2015, viser tall fra SSB. Bare det siste året, har den kortsiktige gjelden økt med 29 prosent, viser NRKs gjennomgang av kommunegjelden.

    https://www.nrk.no/norge/slik-har-kommunenes-gjeld-eksplodert-i-det-skjulte-1.12744143
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.550
    Antall liker
    7.009
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En annen "bombe" som kommunene har jevnlige problemer med er underdekningen i pensjonsfondene. Det kommer jevnlig regninger på at det må fylles opp for å dekke forpliktelser, og alt dette slipper kommunen å forholde seg til ved å bruke eksterne leverandører.

    Johan-Kr
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Man kan jo også spørre om kommunene har så mye å tape på å kjøre kommunen konkurs. Låner man noe voldsomt og investerer i store prosjekter, ja så er jo de på plass selv om man ikke egentlig hadde råd til dem. Det verste som kan skje i ettertid er vel at kommunen blir satt under administrasjon. Men er alle prosjektene ferdig bygget så vil jo staten da ta over ansvaret og innbyggerne vil få alle de lovpålagte gode og tjenester de har krav på uansett. Det er jo lovpålagt og dermed hevet over økonomien.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.550
    Antall liker
    7.009
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En kommune kan ikke slås konkurs, men kan settes under administrasjon. Det er i prinsippet det Robek er til for.

    Johan-Kr
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En kommune kan ikke slås konkurs, men kan settes under administrasjon. Det er i prinsippet det Robek er til for.

    Johan-Kr
    Ja. Så hvorfor er det da ikke genialt av de kommunale å bruke mest mulig penger på lokale prosjekter? Det eneste de risikerer er at staten tar regningen og oppryddingen. Når praktbyggene er bygget og varene levert på krita ... ja ...

    hva er nedsiden?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^Det er håpløst liten kommunikasjon mellom politikere i Norge når man har brent av penger og tid på å bygge en parkeringskjeller på Stortinget (til stor frustrasjon for alle oss som har fått lagt om kollektivrutene våre i land tid grunnet dette)- når man ønsker sentrum bilfritt. Det samme kan sies om utbygging av veinettet i Bjørvika. Jeg har ennå ikke sett eller hørt noen konkrete planer fra MDG eller bystyret om å gjøre sentrum bilfritt i nær framtid - noe som jeg vil tro deres velgere forventer. Som aktiv syklist har jeg også til gode å se noe konkret av sykkelstier etc. Til nå er det vel økte kollektivsatser jeg har merket mest til :)
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Fase 1, 2017

    All gateparkering fjernes 1. juni.
    Frigjorte gatearealer tilbys aktiviteter som skaper økt byliv.
    Slutt på gjennomkjøring fra november 2017. Bruk tunnel og/eller Ring 1.
    Fortsatt mulig å kjøre bil inn til sentrum.
    P-hus og -kjellere opprettholdes.
    Det inviteres til åpne møter underveis.
    Diverse prøveprosjekter og aktiviteter.
    Hovedmål fase 1: Sørge for at konvertering fra parkering til bylivsfremmende tiltak blir særdeles vellykket.

    Fase 2, 2018

    Evaluering av effekt fase 1.
    Flere gater gjøres om til gågater tilsvarende slik det er gjort i Torggata.
    Praktisk tilrettelegging for sykkel.

    Fase 3, 2019

    Evaluering av fase 2.
    Fysisk ombygging av plasser og gater starter.
    Opprettholde tilgang til p-hus i randsonen.
    Vurdering av om det skal innføres strengere regulering.

    Ellers så ble det vel brukt 50 mill ifjor på oppgradering og nybygging av drøye 20 km sykkelvei, ikke sikkert det var nok men det ble hvertfall ramaskrik fra bilistene.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.266
    Antall liker
    22.715
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Siden det er Moxnes i Rødt som skriver, vil mange velge å ikke lese, men det burde man:

    Hva lærer vi av søppelskandalen? - Søppelkaoset - VG
    Utdrag:
    <snipp>
    RenoNorden overtok renovasjonen i flere Hedmarkskommuner 1. januar i år. En av renovatørene deres fikk bare fem timers hvile mellom to arbeidsdager, der han jobbet 19 og 18,5 timer. Den første uka i januar var det 22 brudd på bestemmelsene om døgnhvile. Vi snakker om sjåfører som kjører 20 tonn tunge biler rundt i trange gater. Man kan tenke seg hva dette betyr for andre trafikanters liv og helse.
    Har vært endel spetakkel etter at RenoNorden overtok, men helst i tettbygd strøk. Her på bygda har vi fått søppelet vårt hentet når det skulle hentes fra første dag med RenoNorden, hvilket ikke alltid var tilfelle med forrige søppelhentingsselskap, og renovatørene har hatt hansker på. Kostnaden har gått opp, men det er fordi metall, glass og papir hentes hjemme nå; Folk ga faen rundt småsamlerne.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.563
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ^Det er håpløst liten kommunikasjon mellom politikere i Norge når man har brent av penger og tid på å bygge en parkeringskjeller på Stortinget (til stor frustrasjon for alle oss som har fått lagt om kollektivrutene våre i land tid grunnet dette)- når man ønsker sentrum bilfritt. Det samme kan sies om utbygging av veinettet i Bjørvika. Jeg har ennå ikke sett eller hørt noen konkrete planer fra MDG eller bystyret om å gjøre sentrum bilfritt i nær framtid - noe som jeg vil tro deres velgere forventer. Som aktiv syklist har jeg også til gode å se noe konkret av sykkelstier etc. Til nå er det vel økte kollektivsatser jeg har merket mest til :)
    Det er klart det må være en parkeringskjeller under Stortinget, mener du virkelig at ministre og andre skal sykle til Stortinget ?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^Med bilfritt sentrum så vil de ikke ha mulighet til å kjøre dit. Det blir symbolsk helt feil hvis de skal få lov til å kjøre dit mens resten av Oslo har kjøreforbud.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.936
    Antall liker
    16.264
    Torget vurderinger
    2
    ^Med bilfritt sentrum så vil de ikke ha mulighet til å kjøre dit. Det blir symbolsk helt feil hvis de skal få lov til å kjøre dit mens resten av Oslo har kjøreforbud.
    Til tross for usedvanlig mye informasjon omkring dette, både i media og i denne tråden, har du tydeligvis ikke fått med deg stort.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^Med bilfritt sentrum så vil de ikke ha mulighet til å kjøre dit. Det blir symbolsk helt feil hvis de skal få lov til å kjøre dit mens resten av Oslo har kjøreforbud.
    Til tross for usedvanlig mye informasjon omkring dette, både i media og i denne tråden, har du tydeligvis ikke fått med deg stort.
    Nei, jeg har ikke lest mye om dette foruten at de faktisk bygger den - som blir helt feil i mine øyne. du må gjerne opplyse meg om hva som er skrevet i media - fant lite på google. Med 10 til 12 timers arbeidsdager i snitt så velger jeg litt saker etter interesse..

    Å observere Rasmus Hanson kjøre sin SUV inn på Stortinget i et eller bilfritt sentrum må sprenge skalaen på hvor langt det er mellom liv og lære i en politisk hyklerisk verden ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn