Oslo Hifi Show 11-12 Mars 2023

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    3.482
    Torget vurderinger
    4
    Fikk ikke anledning til å ta en tur men knall at det gikk så bra. Virker som ett meget profesjonelt opplegg
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.629
    Antall liker
    15.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja dette var en proff gjennomført messe! (y)
    Genialt hotell å ha messa på, etasjene var ganske like så enkelt å orientere seg og dermed finne frem til alle rom og demoer........
    Jeg hadde jo et dagspass liggende til deg som vinner av "konkurransen" 🫣.

    Jeg fanga deg aldri opp Powercon, og om du betalte inngangen selv, så kan jeg i det minste tilby deg å være vår gjest neste år med helgepass. Sender deg en PM jeg 👋
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Hørte Taulus med Gato Audio DIA-400s - hørtes fint ut det :) ble forklart en del om oppbygning, blant annet 100% trykkammer og en voldsomt solid frontbaffel frest ut av ett stykke aluminium som man fikk "kjenne på". Var ikke helt min smak av musikk, men var absolutt fint å høre på.
    Vi hadde en spilleliste med 45 utvalgte låter fra ulike kundebesøk hos oss hengende på veggen og i tillegg stod det en oppfordring på veggen om å ta ansvar for låtvalg under besøk. Så du kan dessverre kun skylde på deg selv :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.669
    Antall liker
    7.751
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Vi hadde en spilleliste med 45 utvalgte låter fra ulike kundebesøk hos oss hengende på veggen og i tillegg stod det en oppfordring på veggen om å ta ansvar for låtvalg under besøk. Så du kan dessverre kun skylde på deg selv :)
    Helt klart, skylder ikke på hverken deg eller andre medlyttere. Ikke alltid musikksmaken min er allment akseptert i hifi-kretser, så ble ikke til at jeg påtvang andre det. Men som sagt syns jeg det låt veldig bra det jeg hørte :)

    Jeg får unnskylde meg med at jeg har forsøkt å velge avatar ift personlighet 🤪
    ShyGuy.JPG
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Neste gang insisterer jeg på at du velger låt. :)
    Det var en rekke tilfeller hvor en besøkende satte på en spesiell låt, hvorpå alle de andre besøkende gikk. Slik får det bare være - briste eller bære 😅

    Er man smart, så tar man turen innom på nytt eller blir sittende slik at man kan velge neste låt. Men jeg skjønner selvfølgelig at det er mange rom å besøke og at tiden er knapp.

    Det var en som dukket opp rett etter åpningstiden på søndag. Han var tydelig stresset og hadde ikke tid til å sette seg ned, men ble stående inntil veggen bakerst (en av de verste stedene man kan bli stående i et hvert lytterom). Det satt allerede en besøkende i midtsetet helt foran, men resten av setene vare ledige. Etter 1 min sa han at han måtte gå videre fordi han måtte jo rekke over alle rommene. Problemet med den strategien er at man strengt tatt ikke rekker over noen.
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.395
    Antall liker
    1.282
    Sted
    Horten
    Dette med å la besøkende foreslå låter synes jeg er sunt og bra.
    Selvsagt så ønsker man å ha godlåter som viser frem anlegget, det er jo helt naturlig og disse vil naturlig få mest spilletid.

    Et anlegg bør også tåle/låte bra med ulik typer musikk og kilder, så får de som ikke liker låtvalget rusle en runde og komme tilbake senere for å høre litt mere/foreslå egne låter. :cool:
    Kudos til de utstillere som Gjallarhorn og de andre for å la anleggene få prøvd seg på fritt utvalg av låter.

    Husker at Dynaudio-rommet også spilte låter fra Youtube etter ønske fra besøkende. (HGVM med Emma Steinbakken (Floden))
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Dette med å la besøkende foreslå låter synes jeg er sunt og bra.
    Selvsagt så ønsker man å ha godlåter som viser frem anlegget, det er jo helt naturlig og disse vil naturlig få mest spilletid.

    Et anlegg bør også tåle/låte bra med ulik typer musikk og kilder, så får de som ikke liker låtvalget rusle en runde og komme tilbake senere for å høre litt mere/foreslå egne låter. :cool:
    Kudos til de utstillere som Gjallarhorn og de andre for å la anleggene få prøvd seg på fritt utvalg av låter.

    Husker at Dynaudio-rommet også spilte låter fra Youtube etter ønske fra besøkende. (HGVM med Emma Steinbakken (Floden))
    Besøkende ble alltid oppfordret til å kunne spille det dem måtte ønske. Men det litt merkelige er. At når man oppfordrer til det. Så blir det merkelig stille og det er ytterst få som benytter seg av det.

    Så er det alle dem som klager over musikken som spilles i når dem kommer inn i rommet og snur i døren. For den musikken likte dem ikke, dårlig musikkvalg osv. Men det er veldig ofte musikk som har blitt valgt av besøkende.

    Så det er ikke lett å gjøre alle fornøyd uansett hvor mye man prøver ;)
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Skuffende med bare to låter av Kari Bremnes...
    Jeg regner med at du mener i løpet av hele din tur på messa? Men siden innlegget ditt er rett etter mitt og det kan misforstås, så vil jeg nevne at det faktisk ikke var noen låter av Kari Bremnes på vår spilleliste, mest fordi hun blir valgt for ofte som du antyder.
     
    Sist redigert:

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Dette med å la besøkende foreslå låter synes jeg er sunt og bra.
    Selvsagt så ønsker man å ha godlåter som viser frem anlegget, det er jo helt naturlig og disse vil naturlig få mest spilletid.

    Et anlegg bør også tåle/låte bra med ulik typer musikk og kilder, så får de som ikke liker låtvalget rusle en runde og komme tilbake senere for å høre litt mere/foreslå egne låter. :cool:
    Kudos til de utstillere som Gjallarhorn og de andre for å la anleggene få prøvd seg på fritt utvalg av låter.

    Husker at Dynaudio-rommet også spilte låter fra Youtube etter ønske fra besøkende. (HGVM med Emma Steinbakken (Floden))
    Floden med Emma Steinbakken ble også spilt flere ganger hos oss. Vi spilte blant annet også Bad Guy med Billie Eilish og en og annen Metal-låt. Det var i det hele tatt en ganske variert liste med låter vi hadde valgt ut fra tidligere kundebesøk hos oss.

    Ellers kan jeg bekrefte det NAT nevner. Svært få besøkende benyttet muligheten til å velge låt på direkte oppfordring og da fremstår det merkelig om man i etterkant klager på låtvalg.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Siden jeg har vært både utstiller og besøkende en rekke ganger opplever jeg at dette ikke er enkelt, verken for utstiller eller for besøkende. Noen besøkende er sjenerte. Andre kommer kun for å høre musikken sin og sitte i SS. Andre igjen er generelt fornøyde, mens noen egentlig har bestemt seg før de entrer rommet for dette liker de ikke og de er ikke interesserte i noen dialog med utstilleren. Man klarer bare ikke å gjøre alle fornøyde og det må vi nok leve meg på begge sider. Jeg tror også vi må ta inn over oss at de som er genuint interesserte og der det er en felles interesse hos utstiller og den besøkende for å opprette en slags dialog, så ligger det en vilje til litt tålmodighet. Noen utstillere er livredde for å oppnå øyekontakt med besøkende, noen kjører 10 minutters monolog som 70% egentlig ikke er så interesserte i å høre på, og noen vil gjerne ha livshistorien din i det du entrer rommet.

    Samtidig, når jeg er innom en stand, så er ikke min første tanke "nå må de sette på favorittlåta mi". Allikevel opplever jeg at noen spiller påfallende uinteressant musikk, mens andre igjen klarer å plukke frem noe som både er interessant musikalsk, er spilt inn på en bra måte, og eksponerer en del av anleggets egenskaper. Som besøkende ønsker jeg å bli engasjert. Jeg er genuint musikkinteressert så jeg kan lett engasjeres av interessant musikk uansett hva utstyret er. Det finnes også mange andre måter å engasjere på. En stand som ser uvanlig ut, en stand der man gjør noe annerledes, et stunt av noe slag, man utfordrer de besøkende. Man setter kanskje på en type musikk der man forteller de besøkende hva de skal lytte etter, for selv som trent lytter er det langt fra alltid opplagt hva utstilleren tenker med musikken han/hun setter på. Også må folk slutte å spille hele låtene, spille altfor høyt eller altfor lavt, musikk som er skikkelig dårlig innspilt eller rett ut sagt passer forferdelig dårlig til oppsettet, plater med hakk i eller som er i dårlig stand, dårlig rengjort osv, musikk som er skikkelig far-out, eller hentet rett fra ukas urørt (Karstenandreas som har hatt en skikkelig vanskelig oppvekst i Vinje og derfor må rappe om det for å håndtere overgangen til voksenlivet).

    Det er noen som er kjempeflinke på å plukke musikk, lage en fin stand, få det hele til å fungere osv. I München ser man som regel at siden standene er såpass mye dyrere å leie så legger også utstillerne mye mer arbeid i standene. Jeg tror kanskje at mange av dem som følte de hadde jobbet med rommene ikke nødvendigvis ble oppfattet slik av de besøkende. Vi har en tendens til å snakke om lyd og musikk, men jeg vil si at presentasjon og folkene på standen også er viktige. Det er mange i bransjen som kan veldig mye rart, men ikke så veldig mange som er dyktige 1-1 selgere.

    Nå tenker sikkert noen "ja, men han der var ikke der for å kjøpe noe, og det vet jo alle", og ja, men jeg gikk sammen med 3 andre, og minst 2 av dem var i kjøpsmodus og var der nettopp av den grunn. Når en utstiller går halvt sidelengs mot vinylspilleren, egentlig litt redd for å bli sett, før han pliktskyldigst setter på en ny plate, også går andre veien halvt sidelengs fra vinylspilleren tilbake til sitt trygge skjulested, slik at alle tilstedeværende kan få nyte den krøllete baksiden av dressen hans og han er trygg ift eventuell uønsket øyekontakt, så bytter ikke dyr hifi eier sånn helt plutselig, og han finner garantert ikke ut at noen av de tilstedeværende er potensielle kunder.

    Det er som om hifibransjen er litt sånn "nå har jeg satt på prislapp, da har jeg gjort det jeg kan, så får vi se om det kommer noen bestillinger".

    Til slutt vil jeg gå så langt som å si at minst 70% av de analoge signalkildene som ble benyttet var enten i dårlig stand, eller bare dårlig satt opp. Det var også mange svært dårlig behandlede plater som ble spilt av. Det er trist å se at enkelte er langt mer interesserte i analoge dingser enn i musikk.

    Så min oppfordring til utstillerne, for å gjøre messa god for dere selv, er å planlegge godt. Lag spillelister uker i forveien. Få hjelp av noen om dere føler dere på tynn is. Planlegg hva dere skal snakke om. Planlegg hvordan dere skal kjøre demo, for det er litt mer enn bare å trykke på play. Planlegg hvordan standen skal se ut, og få tak i det dere trenger. Tenk gjennom hva tilbudene deres skal gjøre for dere og for kundene, hvordan de blir oppfattet osv. Sørg for at dere har 3 ting på standen som får folk som vanligvis ikke er kundene deres til å tenke "Oi, så kult! Jeg er glad jeg gikk innom denne standen!". Dere har tross alt betalt penger og brukt av tiden deres til å få folks oppmerksomhet så benytt sjansen når dere har den, for det er veldig mange utstillere som gir klart uttrykk for at de ønsker å få litt mer ut av messene i form av salg og kundekontakt.

    I aller beste mening, og jeg vet jeg har mange med meg når jeg sier at vi som er på messa som besøkende setter stor pris på det dere allerede gjør.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Jeg regner med at du mener i løpet av hele din tur på messa? Men siden innlegget ditt er rett etter mitt og det kan misforstås, så vil jeg nevne at det faktisk ikke var noen låter av Kari Bremnes på vår spilleliste, mest fordi hun blir valgt for ofte som du antyder.
    Du regnet riktig, Gjallarhorn. Messemusikkhumor er en smal greie...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Det er mengder å ta av for en ung å lovende standupkomiker som ønsker å legge karrieren i grus allerede på første forsøk!
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Også må folk slutte å spille hele låtene,
    Helt enig. Synes det fungerte veldig bra med Kef Blade hvor det ble spilt ca. 1 minutt av hver låt, og at man satte forskjellige sjangere etter hverandre.

    Ellers synes jeg også dette var en veldig bra messe. Gleder meg til neste år.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.301
    Torget vurderinger
    49

    Miles ahead!!

    Suverent engasjerende lyd - satt igjennom fem hele skiver ved to anledninger... INGEN ting som
    irriterte eller manglet, herlig driv, 3D, perspektiv, dybde, oppløsning.....bassdefinisjon og tyngde (!)
    hinsides det en skulle tro var mulig fra slike kompakte høyttalere.
    Som eier og forfekter av megasystemer og løsninger var det en vidunderlig deilig opplevelse
    å høre slik lyd i så kompakt format og ikke minst til en betalbar sum penger!!

    Jeg er sjelden eller aldri på messer/demoer for å oppleve skikkelig god lyd men nå har jeg
    sannelig erfart det også. Cool sound, cool speakers, cool guy too!

    Vis vedlegget 901173

    Løp & kjøp.


    Vis vedlegget 901167

    Noen som kan liste opp eksakt hva som ble brukt i dette rom.
    Ser det er Neat, Atoll og BAT, men ikke hvilke modeller.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.609
    Antall liker
    58.237
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Noen som kan liste opp eksakt hva som ble brukt i dette rom.
    Ser det er Neat, Atoll og BAT, men ikke hvilke modeller.

    Dette spilte veldig fint.
    Dessuten hadde Nordic Sound tatt seg bryet med å gjøre litt tiltak ifht akustikken i rommet.

    IMG_20230314_164637.jpg
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Besøkende ble alltid oppfordret til å kunne spille det dem måtte ønske. Men det litt merkelige er. At når man oppfordrer til det. Så blir det merkelig stille og det er ytterst få som benytter seg av det.

    Så er det alle dem som klager over musikken som spilles i når dem kommer inn i rommet og snur i døren. For den musikken likte dem ikke, dårlig musikkvalg osv. Men det er veldig ofte musikk som har blitt valgt av besøkende.

    Så det er ikke lett å gjøre alle fornøyd uansett hvor mye man prøver ;)
    Taylor Swift høyt i sweetspot’en hos deg var et av høydepunktene for meg og @llars 😁
     

    007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2012
    Innlegg
    219
    Antall liker
    627
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Noen som fikk lyttet til den nye Audiolab 9000A - regner med at Stereofil hadde den med seg. Leverte den? Hvilket oppsett brukte de?
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    En ting savner jeg,før man kjører demo kan man fortelle litt om utstyret det spiller på.Enkelte er flinke til det.Det er andre som bare kjører på og ikke nevner noen ting.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Virkelig en meget godt gjennomført og innholdsrik messe dette. Takk til alle utstillere og arrangører som hadde nedlagt stor innsats. Var mye godlyd og mange vellykkede oppsett. Aller best synes jeg Kef Blade var. Spilte stort fullfrekvent, detaljert og åpent. I tillegg et oppsett du lytte til over tid uten snev å bli lyttetrett.

    B6F15293-BA55-455B-8B5C-C1CADD59706A.jpeg

    Av de mindre oppsettene var det også uvanlig mye bra. Hos @endpoint var det messa sin kuleste forsterker og RIAA fra Thoress. Herlig retro.
    552F4744-4A1E-4A5E-9FFF-DF641CBAB6FA.jpeg
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Takk for en hyggelig messe. Jeg traff så mange kjente - og ukjente, og møtte bare blide fjes overalt, enten det var besøkende på messa, utstillere eller de mange i alle aldre som jobbet som messeverter, i billettluka og i messe-administrasjonen.

    Takk også for alle hyggelige meldinger til oss som skriver, filmer og fotograferer i Stereo+. Det varmer å få så mye godord for den jobben vi legger ned.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fikk oppfylt mange ønsker om låter på lørdagen. I de aller fleste rommene med streaming så ble det spurt ut høyt om noen ville høre noe spes. Veldig bra. Hørte både tung metall, jazz og storband rett etter hverandre inne på ett av rommene. Skikkelig variert DJ der som sto for underholdningen der. Det var stor stemning de gangene jeg var innom. 👍 Husker han sa at nå blir det stille til noen kommer med et ønske.. Lol. Og det ble stille til noen kom med et forslag. 😁
     
    Sist redigert:

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Hadde en kompis som var der på søndag, å han sa til meg, som jeg å sa, det er lov å lufte på rommene eller? Fy f å rævva luft det er på så å si alle rommene der. Helt ille, rart man går rundt med en deilig skallebank, når luften på rommene er så totalt elendig. De har vel vinduer der, som går ann å åpnes vil jeg tru, eller??
     

    Entropy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    490
    Antall liker
    922
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Hadde en kompis som var der på søndag, å han sa til meg, som jeg å sa, det er lov å lufte på rommene eller? Fy f å rævva luft det er på så å si alle rommene der. Helt ille, rart man går rundt med en deilig skallebank, når luften på rommene er så totalt elendig. De har vel vinduer der, som går ann å åpnes vil jeg tru, eller??
    Når folk påberoper seg å høre forskjell på en eller to dioder i stikkontakten er kansje sus fra e-18 litt vel sjenerende?
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Når folk påberoper seg å høre forskjell på en eller to dioder i stikkontakten er kansje sus fra e-18 litt vel sjenerende?
    He he. Joda, men å lufte litt kan vel ikke skade? Rævva luft å sykt varmt. Å stakkars de som står der i flere timer i den luften. Å varmen. Var et par tre rom på lørdag hvertfall som luftet, å fy å godt det var der inne.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Jeg ble sittende i 2 minutter å gruble over hva slags dings en e-18 var for noe. Første tanken var at det var en subwoofer som støyet, så funderte jeg på rørforsterker av noe slag, helt til jeg omsider innså at det var tweaket som binder deler av Europa sammen.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Her fra MY-HIEND

    Det er jo et godt gammalt uttrykk: Big in Japan.
    Spøk til side, var ikke der, skulle ønske jeg var, virker som en bra messe.
    Nå må Horten skjerpe seg.
     

    Hifi&Vinyl

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.11.2021
    Innlegg
    255
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    12
    Her fra MY-HIEND

    Endelig noen med bilder av det beste rommet på messen :) Flotte bilder også. :)
    DSC_8294ss.jpg

     

    Vedlegg

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.609
    Antall liker
    58.237
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn