Politikk, religion og samfunn Oslo er på vei ned

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.242
Antall liker
2.473
Torget vurderinger
1
Slik blir det når det bygges dyrt og stygt og man har et jevnt tilsig av sosialklienter, i tillegg gjør jo bystyret sitt beste for å gjøre byen utilgjengelig for et stort flertall, Detroit next?
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Endel oslofolk er drittlei trengsel, støy og skitt, helt enkelt. Da pandemien stengte ned fylla og kulturlivet, og mange måtte ha hjemmekontor i sin støyforurensede trangboddhet skjønte mange at det finnes et annet liv og tenkte fuck it. Særlig hvis de i utgangspunktet er innflyttere og husker en tilværelse uten illeluktende svevestøv, slitsom trengsel og enerverende larm.

Selv om jeg aldri reiser kollektivt frivillig, har jeg hatt noen turer på trikk og buss i rushtiden i tidligere tider og tenkt dyr på vei til slakteriet reiser jo mer behagelig enn dette! Og hvis en kan jobbe hjemmefra, og det uansett ikke går an å få seg en øl eller en kinofilm i byen en bor i, hvorfor skal en gidde å bo ræva til blodpris da?

Mange år siden jeg flytta ut av Oslo, og jeg har ikke sett meg tilbake. Men litt tragikomisk er det da; Under nedstengningen, da knapt noen var ute i gatene, var jo Oslo nesten vakker. Og lufta lukta nesten godt!

Men det blir nok ikke tomt med det første.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.020
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Selv opplever jeg de økende forskjellene i Oslo som ganske reelle. Det kan være fordi jeg bor i svarteste Groruddalen, og at jeg ikke har levd lenge og utsatt nok til å vite hvordan alt var før. Men det er til dels ganske store sosiale, økonomiske og kulturelle forskjeller. Jeg føler meg ikke egentlig utrygg her jeg bor i et borettslag hvor alle eier og mange er barnefamilier, men det er rett og slett jevnt over en lavere kvalitet på folk her.

De to første barna gikk på skole her; det skal ikke skje med de to neste. Men det tipper veldig lett over den andre veien igjen, med akademikerghettoer med sine egne snevre, sosiale spilleregler. Og da sitter man litt i samme suppa, bare med ny tapet.

Savner mer sunne blandingsmiljøer, og jeg innbiller meg at det var mer av slikt før. Hører gjerne anekdoter av drevne Osloloser (tar for gitt at det er flere av dem her inne! 🙂)
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.730
Torget vurderinger
4
Noen vil jo alltid si at forskjellene blir større. Det kommer jo litt an på når man sammenligner med, men man skal ikke så veldig langt tilbake til den gang det var større reell fattigdom og nød i hovedstaden. Riktignok andre folkegrupper og andre steder. F.eks var det helt opp til 1930 og enda til bysaneringen var ferdig på 60-tallet regelrett slum og nød Vika og Røverstatene som lå fra Vika og og nesten helt opp til slottet. Byen har alltid vært delt, men den gang mye tydeligere siden den reelle forskjellen var større og den geografiske avstanden var mindre.

Røverstatene 1850-1860.jpg
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Eilert Sundt - " Om Piperviken og Rusløkbakken " er anbefalt lesning for de som vil vite litt mer om Oslo på midten av attenhundretallet. Selv de som er mest negative til dagens situasjon vil nok ikke påstå at alt var bedre før.
 

oen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Innlegg
1.745
Antall liker
2.294
Sted
Portugal
MDG og sosialistene i Oslo kommune fortsetter og plage innbyggerne.

«Oslo kommunes vedtak av 12. februar 2021, der Oslo kommune pålegger Semb å rive platting på hytte 87 på Nakholmen, er ugyldig», står det i dommen.

I tillegg må kommunen betale Sembs saksomkostninger på 564.000 kroner.

– Min klient er tilfreds med å ha vunnet frem i tingretten, sier Sembs advokat, Øystein Nore Nyhus i BAHR.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Er denne typen vedtak politiske? Jeg trodde de ble tatt av plan og gygningsetatdr etter tolking av lover, forskrifter og etterkontroll av tidligere saksgang?
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.730
Torget vurderinger
4
Det er vel byråkratiske vedtak basert på klare politiske signaler om strengere oppfølging av regelverket og at man ønsker å utfordre tidligere tolkning av regelverket.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Netto fraflytting fra Oslo handler, tror jeg, primært om korona og mulighet for hjemmekontor. Når ting normaliseres så er det mulig tendensen fortsetter, men det skulle ikke forundre meg om vi får netto tilflytting igjen.

Selv er jeg tilflytter som elsker byen.
 
Sist redigert:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det har nok mye å gjøre med hvordan og hvor man har råd ril å bo.
 
Topp Bunn