65finger skrev:
lars_erik skrev:
VilhelmW skrev:
Vi er vel basic enig i at bin Laden's endelikt var som fortjent. Hvis det hadde forelagt en global enighet om at han skulle drepes, koste hva det koste ville, og hvor han enn måtte befinne seg, hadde alt vært såre vel, og alle fornøyde. Skulle jeg tro. Det er cowboy- og verdenspolitimentaliteten som jeg mener er en forbrytelse i seg sjøl.
Går ut fra at du ser forskjellen her?
Jeg sier ikke at dette på noen måte har vært noen enkel beslutning, men jeg føler meg temmelig sikker på at her har noen svært sterke militære rådgivere, gitt Obama rådet om å slå til der og da, og heller be om tilgivelse i etterkant. At denne handlingen vil skape presedens for seinere liknende handlinger, tviler i alle fall ikke jeg særlig på.
Og den vil slå hardt tilbake.
Sier det igjen; mannen skulle selvsagt blitt anholdt og dømt.
Et egenrådig verdenspoliti har vi ikke bruk for.
Tror du må melde deg som proff anholder jeg lars_erik. Hvorfor vil den slå hard tilbake?
Har argumentert for hvorfor jeg mener det tidligere.
Å drepe symbolet bin Laden, fører til at ekstremistene får vann på mølla. Noen av de minst ekstreme vil muligens falle fra, men den harde kjerne vil få enda flere argumenter mot vestlig imperalisme- i overført betydning. Det vil også bli lettere for disse ekstreme å rekrutere nye fotsoldater til ulike aksjoner, noe vi allerede har sett i Pakistan.
Man løser ikke problemet på denne måten. Først må man spørre seg: Hva er årsakene BAK? Religiøs ekstremisme? Ja, i aller høyeste grad. Mer?
Ja! Palestina-spørsmålet, levekår i denne delen av verden, utdannelsesnivå, forskjeller på fattig og rik, kvinnesak og mange fler.
Hvordan angriper man så disse problemene? Det er spørsmålet, og deri ligger også løsningen.