Svært god artikkel. Det er på tide at pressen begynner med journalistikk, og ikke bare refererer nyheter.dag1234 skrev:
Svært god artikkel. Det er på tide at pressen begynner med journalistikk, og ikke bare refererer nyheter.dag1234 skrev:
dag1234 skrev:Jeg får kjeft av baluba for jeg kjeder ham med mine meninger. Men skitt au.
Ikke det, nei. Men kan stille meg bak det JOJ har skriver i sin analyse.oddgeir skrev:dag1234 skrev:Jeg får kjeft av baluba for jeg kjeder ham med mine meninger. Men skitt au.
http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/article4121815.ece
Har du bestilt? ;D
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,15945.3400.htmldag1234 skrev:Ikke det, nei. Men kan stille meg bak det JOJ har skriver i sin analyse.oddgeir skrev:dag1234 skrev:Jeg får kjeft av baluba for jeg kjeder ham med mine meninger. Men skitt au.
http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/article4121815.ece
Har du bestilt? ;D
Meningen er god og tydelig. Man er rett og slett ikke riktig god i hodet hvis man reagerer negativt på at verdens farligste terrorist nå er uskadeliggjort. Og man har en totalt forkvaklet virkelighetesorientering hvis tror at man kunne oppnådd noe som helst med en forsiktig anmodning til Pakistan om de ikke kunne være så snill å kakke på døren der og se om bin Laden var hjemme og spørre om ikke han kunne møte til avhør, for så å eventuelt sende en utleveringsbegjæring til dem og invitere ham over til te og rettssak i New York.dag1234 skrev:Jeg får kjeft av baluba for jeg kjeder ham med mine meninger. Men skitt au.
Jeg synes det er uverdig av USAs president av alle å henfalle til å patologisere sine meningsmotstandere. Det gir mistanke om svake argumenter når han angriper mannen og ikke ballen.
Er det fantasien som løper fullstendig løpsk her? Hvem er det som snakker om å sperre noe inne på sykehus. Spinner folk virkelig rundt i sin egen tutlete fantasiverden befolket av stråmenn og spøkelser?Vi er en del som er utrygge over USAs vilje til å ta seg til rette, og som har lyst å si i fra om det. De som synes det likner på en sinnsykdom har igrunnen satt seg selv på sidelinjen i debatten.
Sovjet drev jo også på slik med sine dissidenter, la inn i psykiatriske sykehus dem som var uenige med systemet. Man måtte jo være gal om man var kritisk til det fantstiske arbeiderparadiset. Synes ikke Obama har så mye å lære av den praksisen. Skamme seg skulle han.
???dag1234 skrev:Jeg får kjeft av baluba for jeg kjeder ham med mine meninger. Men skitt au.
Jeg synes det er uverdig av USAs president av alle å henfalle til å patologisere sine meningsmotstandere. Det gir mistanke om svake argumenter når han angriper mannen og ikke ballen.
Vi er en del som er utrygge over USAs vilje til å ta seg til rette, og som har lyst å si i fra om det. De som synes det likner på en sinnsykdom har igrunnen satt seg selv på sidelinjen i debatten.
Sovjet drev jo også på slik med sine dissidenter, la inn i psykiatriske sykehus dem som var uenige med systemet. Man måtte jo være gal om man var kritisk til det fantstiske arbeiderparadiset. Synes ikke Obama har så mye å lære av den praksisen. Skamme seg skulle han.
Hva sikter du til, fingeren? Vet ikke om jeg helt forsto din undring.65finger skrev:???dag1234 skrev:Jeg får kjeft av baluba for jeg kjeder ham med mine meninger. Men skitt au.
Vi er en del som er utrygge over USAs vilje til å ta seg til rette, og som har lyst å si i fra om det. De som synes det likner på en sinnsykdom har igrunnen satt seg selv på sidelinjen i debatten.
Syntes sovjeteksemplet er en smule drøyt, ellers ikke helt uenig i tar seg til rette poenget dittdag1234 skrev:Hva sikter du til, fingeren? Vet ikke om jeg helt forsto din undring.65finger skrev:???dag1234 skrev:Jeg får kjeft av baluba for jeg kjeder ham med mine meninger. Men skitt au.
Jeg er jo så gammel at jeg husker hvordan dissidenter, som f eks Saharov og andre, ble forklart som mentalt syke når de kritiserte myndighetene i Sovjettiden. Det var ikke uvanlig den gang. Jeg reagerte sterkt da, både som tilhenger av fri meningsytring og som psykisk helsearbeider.65finger skrev:Syntes sovjeteksemplet er en smule drøyt, ellers ikke helt uenig i tar seg til rette poenget dittdag1234 skrev:Hva sikter du til, fingeren? Vet ikke om jeg helt forsto din undring.65finger skrev:???dag1234 skrev:Jeg får kjeft av baluba for jeg kjeder ham med mine meninger. Men skitt au.
Der har du et godt poeng.dag1234 skrev:Jeg er jo så gammel at jeg husker hvordan dissidenter, som f eks Saharov og andre, ble forklart som mentalt syke når de kritiserte myndighetene i Sovjettiden. Det var ikke uvanlig den gang. Jeg reagerte sterkt da, både som tilhenger av fri meningsytring og som psykisk helsearbeider.65finger skrev:Syntes sovjeteksemplet er en smule drøyt, ellers ikke helt uenig i tar seg til rette poenget dittdag1234 skrev:Hva sikter du til, fingeren? Vet ikke om jeg helt forsto din undring.65finger skrev:???dag1234 skrev:Jeg får kjeft av baluba for jeg kjeder ham med mine meninger. Men skitt au.
Obama mer enn antyder at dette også er tilfelle hos de som kritiserer USAs drapsmåte av Osama. Den slags argumenter synes jeg er uverdig av en president. Det er simpel hersketeknikk å fremstille meningsmotstandere i et uhensiktsmessig lys. Det er å gå på person og ikke på sak, og kan vitne om at en selv ikke har så gode argumenter.
Det går an å ha ulike syn i en så prinsippielt viktig sak, og i ettertid være kritisk til måten dette ble gjort på uten å bli fremstilt som mentalt syk/tilbakestående. Presidentens argumentasjonsmåte gir meg et gufs fra den tiden som vi vel alle er glade er over.
Det er ikke mulig å diskutere med deg. Du legger til og trekker fra, vrir og vrenger på det jeg skriver.Gjestemedlem skrev:På ingen måte. Det viser kun man man ikke er i stand til å forstå hva presidenten sier. Han sykeliggjør overhodet ingen, så å trekke frem tvangsinnleggelser, Sovjet og det som verre er viser kun at man er litt forvirret, paranoid og språkfattig.
Det at folk suger til seg generell kritikk som en svamp og tror det er dem personlig han snakker om begynner derimot å minne faretruende om slike tilstander.
Det skulle for øvrig vært moro å vite hvordan frøkenstiftelsen her ser for seg hvordan man skulle gått frem i denne saken for å ivareta alle deres søte men akk så flyktige kardemommebyprinispper.
Det har vært en overdøvende stillhet på denne fronten, man hauger av floskler og prinsipper som skal ivaretas.
Så hvordan skulle USA fått tak i Osama uten å "ta seg til rette" eller bryte" noe av de sivile, militære eller internasjonaler lover, regler og overenskomster opg gudene vet hva, som åpenbaret er så mye viktigere for dem enn å få stoppet verdens farligste terrorist fra å forsette sine forbrytelser mot menneskeheten?
Det kan man gjerne, men ingen her har så langt kommet med en alternativ løsning på hvordan USA burde håndtert situasjonen på en måte som skulle ivareta alt det som folk kritiserer dem for her. Hvordan de skulle fått has på bin Laden uten å "ta seg til rette".65finger skrev:Det er intet problem å se flere sider ved denne saken om man vil.
De kunne ikke håndtert det anderledes. Trenger ikke like at de gjør som de vil for det. Norske spesialstyrker har vært med på tilsvarende operasjoner. Er ikke offentlig det. Skjønner at de hadde be hov for å vise at de hadde tatt duden i dette tilfellet. De trenger å avslutte krigen i Afganistan blant annet.Gjestemedlem skrev:Det kan man gjerne, men ingen her har så langt kommet med en alternativ løsning på hvordan USA burde håndtert situasjonen på en måte som skulle ivareta alt det som folk kritiserer dem for her. Hvordan de skulle fått has på bin Laden uten å "ta seg til rette".65finger skrev:Det er intet problem å se flere sider ved denne saken om man vil.
Man kan jo av det alene trekke den konklusjonen at så lenge man ikke kan få stoppet livsfarlige terrorister med byråkratiske virkemidler så er det fritt frem for dem å drepe, lemleste og spre død, religion og fordervelse jorden rundt.
Jeg er i alle fall glad for at USA har et lederskap som er litt mer handlekraftig enn som så, og som verdsetter sine borgeres menneskeliv litt mer enn paragrafer og papirarbeid. Et lederskap som viser tydelig at slike folk og organisasjoner ikke har noen plass de kan gjemme seg, ingen fristeder der de kan slippe unna fordi landet har et korrupt styre, manglende utleveringsavtaler eller rett og slett sympatiserer med de religiøse terroristene.
Du gjør som du vil.dag1234 skrev:Det er ikke mulig å diskutere med deg. Du legger til og trekker fra, vrir og vrenger på det jeg skriver.
Det blir for sært å skulle forsvare meg mot noe jeg ikke har hevdet, mot meninger du tillegger meg.
Men dessverre en typisk diskusjonsteknikk fra deg både i denne tråden og andre. Det er heller ikke bare meg du gjør det med, så pass har jeg fått med meg.
Jeg har tatt en avgjørelse for en tid siden at jeg ikke diskuterer med deg før du legger om stilen og går i deg selv. Den avgjørelsen står jeg ved, selv om jeg regner med at du benytter også dette som en mulighet til å komme med mer av sinnet ditt. For det er jo etter mitt syn det dette handler om.
Det er vel mer ønsketenking enn realiteter. bin Laden har viktige støttespillere i Pakistan. Det er mange innen statsapparat og etterretning som sympatiserer med AQ, Taliban og deres agenda. Det er ikke uten grunn at mannen bodde rett ved siden av en svært militærforlegning i hjertet av Pakistan. Hadde det bare vært å fått utlevert mannen så var det jo ingen grunn til å risikere så mye som USA gjorde ved å sette i gang denne operasjonen på egenhånd.65finger skrev:Han burde vært forlangt utlevert av Pakistan. Kledd i orange kjeledress med en rettferdig rettergang. Mens et hav av selvmordere hadde sprengt seg selv i luften kontinuerlig i vesten for å vise martyren den siste ære. Bedre død, borte og glemt
Har ingen problemer med å forstå at de ikke kontakter pakistanske myndigheter. Noen ganger må man gjøre det som er nødvendig for å få resultater. Jeg hadde ønsket han død var jeg amerikansk president.Gjestemedlem skrev:Det er vel mer ønsketenking enn realiteter. bin Laden har viktige støttespillere i Pakistan. Det er mange innen statsapparat og etterretning som sympatiserer med AQ, Taliban og deres agenda. Det er ikke uten grunn at mannen bodde rett ved siden av en svært militærforlegning i hjertet av Pakistan. Hadde det bare vært å fått utlevert mannen så var det jo ingen grunn til å risikere så mye som USA gjorde ved å sette i gang denne operasjonen på egenhånd.65finger skrev:Han burde vært forlangt utlevert av Pakistan. Kledd i orange kjeledress med en rettferdig rettergang. Mens et hav av selvmordere hadde sprengt seg selv i luften kontinuerlig i vesten for å vise martyren den siste ære. Bedre død, borte og glemt
Videre påpeker du kanskje riktig at det ikke er vanlige mennesker vi har med å gjøre her, men religiøse fanatikere som ikke nøler med å sprenge både seg selv og flest mulig andre uskyldige i luften kun for å fremme sin sak og skaffe seg enveisbillett til Paradis.
Det var en god og riktig beslutning å ta ham ut. Og det har utvilsomt spart mange mennesker fra en tidlig død, eller den grusomme tilværelsen etter at sine kjære har blitt sprengt i luften av mannevonde religiøse galninger.
Det er vel få her som vrenger og vrir mer enn nettopp du. Du har tatt Obamas utsagn "get their heads examined", som er et vanlig engelsk uttrykk og dratt det ut til det ekstreme inkl. stupide sammenlikninger med Sovjet unionen og misforstått selvhøytidelig indignasjon på de mentalt sykes vegne. Du har til og med prestert å ta Obamas ord som en personlig fornærmelse. "Get over yourself" er et annet amerikansk uttrykk som du bør sette deg inn i. Snakk om å sitte i glasshus.dag1234 skrev:Det er ikke mulig å diskutere med deg. Du legger til og trekker fra, vrir og vrenger på det jeg skriver.Gjestemedlem skrev:På ingen måte. Det viser kun man man ikke er i stand til å forstå hva presidenten sier. Han sykeliggjør overhodet ingen, så å trekke frem tvangsinnleggelser, Sovjet og det som verre er viser kun at man er litt forvirret, paranoid og språkfattig.
Det at folk suger til seg generell kritikk som en svamp og tror det er dem personlig han snakker om begynner derimot å minne faretruende om slike tilstander.
Det skulle for øvrig vært moro å vite hvordan frøkenstiftelsen her ser for seg hvordan man skulle gått frem i denne saken for å ivareta alle deres søte men akk så flyktige kardemommebyprinispper.
Det har vært en overdøvende stillhet på denne fronten, man hauger av floskler og prinsipper som skal ivaretas.
Så hvordan skulle USA fått tak i Osama uten å "ta seg til rette" eller bryte" noe av de sivile, militære eller internasjonaler lover, regler og overenskomster opg gudene vet hva, som åpenbaret er så mye viktigere for dem enn å få stoppet verdens farligste terrorist fra å forsette sine forbrytelser mot menneskeheten?
Jeg kjenner meg ikke igjen i at jeg er av de som vrenger og vrir mest her inne. Det er ikke mange som deler mine synspunkter her inne, men det er noe annet.HC skrev:Det er vel få her som vrenger og vrir mer enn nettopp du. Du har tatt Obamas utsagn "get their heads examined", som er et vanlig engelsk uttrykk og dratt det ut til det ekstreme inkl. stupide sammenlikninger med Sovjet unionen og misforstått selvhøytidelig indignasjon på de mentalt sykes vegne. Du har til og med prestert å ta Obamas ord som en personlig fornærmelse. "Get over yourself" er et annet amerikansk uttrykk som du bør sette deg inn i. Snakk om å sitte i glasshus.
Stå på dag, det er fint med andre syn på tingenedag1234 skrev:Jeg kjenner meg ikke igjen i at jeg er av de som vrenger og vrir mest her inne. Det er ikke mange som deler mine synspunkter her inne, men det er noe annet.HC skrev:Det er vel få her som vrenger og vrir mer enn nettopp du. Du har tatt Obamas utsagn "get their heads examined", som er et vanlig engelsk uttrykk og dratt det ut til det ekstreme inkl. stupide sammenlikninger med Sovjet unionen og misforstått selvhøytidelig indignasjon på de mentalt sykes vegne. Du har til og med prestert å ta Obamas ord som en personlig fornærmelse. "Get over yourself" er et annet amerikansk uttrykk som du bør sette deg inn i. Snakk om å sitte i glasshus.
Det kan godt være at jeg mangler god nok kjennskap til amerikansk språk, og da faller jo selvsagt det argumentet med Obamas hersketeknikk vekk.
Men min kritikk av USAs fremgangsmåte overfor ObL bygger jo ikke på det utsagnet, og endrer ikke på den. Ser ikke at jeg sitter i noe glasshus, men fortell meg da i fall.
Jeg mener du sitter i glasshus når du i det ene øyeblikket kritiserer Obama for bruk av hersketeknikk når han kun benyttet en vanlig talemåte, for i neste øyeblikk komme med helt absurde sammenligninger med Sovjetunionen. Det er med mindre du faktisk mener at Obama med sin uttalelse 'get their heads examined' har oppført seg på en måte som reelt sett kan sammenliknes med det totalitære Sovjetunionens behandling av Sakharov. Har forøvrig ingen problemer med at du har et annet syn på aksjonen mot bin Laden enn det jeg har.dag1234 skrev:Jeg kjenner meg ikke igjen i at jeg er av de som vrenger og vrir mest her inn. Det er ikke mange som deler mine synspunkter her inne, men det er noe annet.HC skrev:Det er vel få her som vrenger og vrir mer enn nettopp du. Du har tatt Obamas utsagn "get their heads examined", som er et vanlig engelsk uttrykk og dratt det ut til det ekstreme inkl. stupide sammenlikninger med Sovjet unionen og misforstått selvhøytidelig indignasjon på de mentalt sykes vegne. Du har til og med prestert å ta Obamas ord som en personlig fornærmelse. "Get over yourself" er et annet amerikansk uttrykk som du bør sette deg inn i. Snakk om å sitte i glasshus.
Det kan godt være at jeg mangler god nok kjennskap til amerikansk språk, og da faller jo selvsagt det argumentet med Obamas hersketeknikk vekk.
Men min kritikk av USAs fremgangsmåte over for ObL bygger jo ikke på det utsagnet, og endrer ikke på den. Ser ikke at jeg sitter i noe glasshus, men fortell meg da i fall.
Hvilken verden lever du i? MENINGSMOTSTANDERE? Livet som et seminar.dag1234 skrev:Det er simpel hersketeknikk å fremstille meningsmotstandere i et uhensiktsmessig lys. Det er å gå på person og ikke på sak, og kan vitne om at en selv ikke har så gode argumenter.
Som vanlig så forstår jeg ikke hva du mener. Men skjønner jo av ordene dine at du har reagert på noe.Parelius skrev:Hvilken verden lever du i? MENINGSMOTSTANDERE? Livet som et seminar.dag1234 skrev:Det er simpel hersketeknikk å fremstille meningsmotstandere i et uhensiktsmessig lys. Det er å gå på person og ikke på sak, og kan vitne om at en selv ikke har så gode argumenter.
Greit nok at en påkaller svampspråk om herskerteknikk og definisjonsmakt på et slikt forum som dette - ille nok, spør du meg, hva gjelder språket -, men å overføre denne barnehageretorikken til storpolitikken er ganske aparte.
Jeg er viden kjent som en god pedagog!dag1234 skrev:Som vanlig så forstår jeg ikke hva du mener. Men skjønner jo av ordene dine at du har reagert på noe.Parelius skrev:Hvilken verden lever du i? MENINGSMOTSTANDERE? Livet som et seminar.dag1234 skrev:Det er simpel hersketeknikk å fremstille meningsmotstandere i et uhensiktsmessig lys. Det er å gå på person og ikke på sak, og kan vitne om at en selv ikke har så gode argumenter.
Greit nok at en påkaller svampspråk om herskerteknikk og definisjonsmakt på et slikt forum som dette - ille nok, spør du meg, hva gjelder språket -, men å overføre denne barnehageretorikken til storpolitikken er ganske aparte.
Jeg mener at å sykeliggjøre de som er uenige med makthaverne er en hersketeknikk. Det har alle makthavere benyttet seg av til alle tider, også noske og amerikanske, men er mest kjent fra Sovjettiden.HC skrev:Jeg mener du sitter i glasshus når du i det ene øyeblikket kritiserer Obama for bruk av hersketeknikk når han kun benyttet en vanlig talemåte, for i neste øyeblikk komme med helt absurde sammenligninger med Sovjetunionen. Det er med mindre du faktisk mener at Obama med sin uttalelse 'get their heads examined' har oppført seg på en måte som reelt sett kan sammenliknes med det totalitære Sovjetunionens behandling av Sakharov. Har forøvrig ingen problemer med at du har et annet syn på aksjonen mot bin Laden enn det jeg har.dag1234 skrev:Jeg kjenner meg ikke igjen i at jeg er av de som vrenger og vrir mest her inn. Det er ikke mange som deler mine synspunkter her inne, men det er noe annet.HC skrev:Det er vel få her som vrenger og vrir mer enn nettopp du. Du har tatt Obamas utsagn "get their heads examined", som er et vanlig engelsk uttrykk og dratt det ut til det ekstreme inkl. stupide sammenlikninger med Sovjet unionen og misforstått selvhøytidelig indignasjon på de mentalt sykes vegne. Du har til og med prestert å ta Obamas ord som en personlig fornærmelse. "Get over yourself" er et annet amerikansk uttrykk som du bør sette deg inn i. Snakk om å sitte i glasshus.
Men min kritikk av USAs fremgangsmåte over for ObL bygger jo ikke på det utsagnet, og endrer ikke på den. Ser ikke at jeg sitter i noe glasshus, men fortell meg da i fall.
Javel.Parelius skrev:Jeg er viden kjent som en god pedagog!dag1234 skrev:Som vanlig så forstår jeg ikke hva du mener. Men skjønner jo av ordene dine at du har reagert på noe.Parelius skrev:Hvilken verden lever du i? MENINGSMOTSTANDERE? Livet som et seminar.dag1234 skrev:Det er simpel hersketeknikk å fremstille meningsmotstandere i et uhensiktsmessig lys. Det er å gå på person og ikke på sak, og kan vitne om at en selv ikke har så gode argumenter.
Du må bare ikke la deg forvirre av tanker som du ikke har tenkt fra før av.
Er dette så vanskelig da?dag1234 skrev:Javel.Parelius skrev:Jeg er viden kjent som en god pedagog!dag1234 skrev:Som vanlig så forstår jeg ikke hva du mener. Men skjønner jo av ordene dine at du har reagert på noe.Parelius skrev:Hvilken verden lever du i? MENINGSMOTSTANDERE? Livet som et seminar.dag1234 skrev:Det er simpel hersketeknikk å fremstille meningsmotstandere i et uhensiktsmessig lys. Det er å gå på person og ikke på sak, og kan vitne om at en selv ikke har så gode argumenter.
Neivel.
Kosteskaft.
Spydigheten renner av deg, men så er jeg heller ikke så lynende skarp som du. Heller ikke så fordømmende håper jeg. Og i alle fall ikke så rasende.Parelius skrev:Er dette så vanskelig da?dag1234 skrev:Javel.Parelius skrev:Jeg er viden kjent som en god pedagog!dag1234 skrev:Som vanlig så forstår jeg ikke hva du mener. Men skjønner jo av ordene dine at du har reagert på noe.Parelius skrev:Hvilken verden lever du i? MENINGSMOTSTANDERE? Livet som et seminar.dag1234 skrev:Det er simpel hersketeknikk å fremstille meningsmotstandere i et uhensiktsmessig lys. Det er å gå på person og ikke på sak, og kan vitne om at en selv ikke har så gode argumenter.
Neivel.
Kosteskaft.
Gi nå en hypotetisk fremstilling av hvordan en president av de forente stater skal fremlegge saken angående osama, hovedfiende nr.1 i den amerikanske bevissthet, etter å ha uskadeliggjort ham. Og som sagt, du har ikke seminarinnlegg, men taler som leder av en nasjon. Går ut fra at du forstår forskjellen her.
Sagt på en annen måte; mannen måtte ha sagt at han var syk i hodet selv, om han ikke hadde en retorikk som bygget opp om en av de vanskeligere avgjørelser han har tatt. Men vi kan jo selvfølgelig alle ta en Bondevik, men da abdiserer en.
Eller en kan innta posisjonen til en historiker ti år etter.
Uansett har det lite med makraméklubbens yndlingsord «hersketeknikk» å gjøre. Pjattord!
Den er fin!dag1234 skrev:Spydigheten renner av deg, men så er jeg heller ikke så lynende skarp som du. Heller ikke så fordømmende håper jeg. Og i alle fall ikke så rasende.
Jo, du er nok det.Parelius skrev:Den er fin!dag1234 skrev:Spydigheten renner av deg, men så er jeg heller ikke så lynende skarp som du. Heller ikke så fordømmende håper jeg. Og i alle fall ikke så rasende.
Men rasende er jeg ikke; bunadsløs konstitusjonsglad, kanskje.
HERSKETEKNIKK!dag1234 skrev:Jo, du er nok det.Parelius skrev:Den er fin!dag1234 skrev:Spydigheten renner av deg, men så er jeg heller ikke så lynende skarp som du. Heller ikke så fordømmende håper jeg. Og i alle fall ikke så rasende.
Men rasende er jeg ikke; bunadsløs konstitusjonsglad, kanskje.
Hadde han sagt noe slikt på amerikansk TV kunne han like gjerne erklært sin avgang som president og øverstkommanderende i neste setning. Det er bare europeere som problematiserer dette. Reaksjonen i USA har vært unison. Republikanerne har i årevis forsøkt å male opp et bilde av Obama som en svak og beslutningsvegrende figur. Her sendte han avgårde et dristig raid som lyktes. Hvorfor skulle han rote bort den politiske gevinsten og i stedet befeste inntrykket som republikanerne har forsøkt å skape? Dessuten forutsetter du at raidet kun var for å "få ObL drept". Så vidt jeg har fått med meg var instruksen å ta ham levende hvis mulig, men ikke å ta noen som helst sjanser med egen sikkerhet.dag1234 skrev:Men han kunne vel sagt noe i retning at det var en vanskelig avgjørelse, som han visste ville vekke kritikk fra noen i etterkant, men at han som USAs president vurderte at å få ObL drept på dette viset var en nødvendighet ut fra en totalvurdering av hva som var hans plikt i kraft av hans embede der han har lovet å ivareta USAs interesser. At han som president vurderte det som at han hadde sviktet dette ansvaret om han lot sjansen gå fra seg. Noe sånt i den duren, som viste at han så flere sider og at de som var uenige med avgjørelsen hans ikke var metale tilfeller.
Skjønner den, men blir det ikke da stående igjen et inntrykk av at drapet var litt for mye en innerikspolitisk handling, mye ment for hjemmemarkedet og oppdemming av sviktende oppslutning?Asbjørn skrev:Hadde han sagt noe slikt på amerikansk TV kunne han like gjerne erklært sin avgang som president og øverstkommanderende i neste setning. Det er bare europeere som problematiserer dette. Reaksjonen i USA har vært unison. Republikanerne har i årevis forsøkt å male opp et bilde av Obama som en svak og beslutningsvegrende figur. Her sendte han avgårde et dristig raid som lyktes. Hvorfor skulle han rote bort den politiske gevinsten og i stedet befeste inntrykket som republikanerne har forsøkt å skape? Dessuten forutsetter du at raidet kun var for å "få ObL drept". Så vidt jeg har fått med meg var instruksen å ta ham levende hvis mulig, men ikke å ta noen som helst sjanser med egen sikkerhet.dag1234 skrev:Men han kunne vel sagt noe i retning at det var en vanskelig avgjørelse, som han visste ville vekke kritikk fra noen i etterkant, men at han som USAs president vurderte at å få ObL drept på dette viset var en nødvendighet ut fra en totalvurdering av hva som var hans plikt i kraft av hans embede der han har lovet å ivareta USAs interesser. At han som president vurderte det som at han hadde sviktet dette ansvaret om han lot sjansen gå fra seg. Noe sånt i den duren, som viste at han så flere sider og at de som var uenige med avgjørelsen hans ikke var metale tilfeller.