- Ble medlem
- 05.01.2005
- Antall liker
- 0
Ja, også? Hehe, kan du ikke bare gi deg nå, du dummer deg ut.lars_erik skrev:After a firefight, they killed Osama bin Laden and took custody of his body.
Ja, også? Hehe, kan du ikke bare gi deg nå, du dummer deg ut.lars_erik skrev:After a firefight, they killed Osama bin Laden and took custody of his body.
Klippe, klippe.....lars_erik skrev:After a firefight, they killed Osama bin Laden and took custody of his body.
After betyr "etter", meg bekjent, og ikke "under".
Tror de som tolker "killed after a firefight" dithen at han ble avrettet etter skuddvekslingen, vil begrense seg til deg og kanskje Hugo Chávez. Al Quaida-sympatiserende jihadister vil i hvert fall tolke det dithen at han gikk i vei som heroisk martyr i et kuleregn. Og OM noen jihadister mener han ble avrettet vil nok ikke det affisere dem nevneverdig, dette er folk som er vant til å sage hodet av journalister, steine utro kvinner og brenne homofile levende, det er ikke speiderjenter vi snakker om. Utryggere sted? Neppe, Bin Ladens død gjør nok ingen ting hverken fra eller til.lars_erik skrev:Det kan så være, men da burde de nøyd seg med å kommunisere at han ble drept i skuddvekslingen, og ikke avrettet med en kule i pannen. Enhver logikk tilsier at dette vil slå fryktelig tilbake. Verden har i dag blitt et betydelig utryggere sted.
lars_erik skrev:After betyr "etter", meg bekjent, og ikke "under".
Bruk nå huet, hvis du har noe.lars_erik skrev:After a firefight, they killed Osama bin Laden and took custody of his body.
After betyr "etter", meg bekjent, og ikke "under".
-Hvilken av ubetenksomhetene dine? Og, mens jeg tenker etter, hvilken reell diskusjon mener du at vi har gått glipp av?lars_erik skrev:Glemte et ubetenksomt øyeblikk at off-topic er redusert til et pubertalt forum, hvor det viktigste er å slenge dritt om andre, og hvor ulveflokk-mentaliteten er rådende.
Ikke et forum for reelle diskusjoner.
Beklager den ubetenksomheten.
lars_erik skrev:Glemte et ubetenksomt øyeblikk at off-topic er redusert til et pubertalt forum, hvor det viktigste er å slenge dritt om andre, og hvor ulveflokk-mentaliteten er rådende.
Der er du da ikke helt borte du heller.lars_erik skrev:Glemte et ubetenksomt øyeblikk at off-topic er redusert til et pubertalt forum, hvor det viktigste er å slenge dritt om andre, og hvor ulveflokk-mentaliteten er rådende.
lars_erik skrev:Jeg har mest nok ikke tatt feil. Henrettelsen ble nettopp bekreftet på TV2 Nyhetskanalen.
Snurt er jeg nok ikke. Bare lattermild hoderystende.
Altså, en kilde sier han skulle tas i live hvis han overga seg og en annen sier det var et drapsoppdrag. Ingen overraskelse hvilen kilde du velger å tro på.tv2 skrev:Spesialstyrkenes oppdrag gikk ut på ikke å ta bin Laden levende.
Det sier en kilde i USAs sikkerhetstjeneste.
Det var et drapsoppdrag, sier kilden til nyhetsbyrået Reuters.
USA hadde ikke noe ønske om å forsøke å ta bin Laden levende, fastslår tjenestemannen.
En annen tjenestemann sier til AFP at bin Laden ble drept fordi han gjorde motstand under skuddvekslingen.
De var forberedt på å ta ham i live hvis han hadde overgitt seg, sier en ikke navngitt amerikansk tjenestemann til nyhetsbyrået AFP.
Glimrende eksempel.Tubesnake skrev:"Døde etter en påkjørsel" betyr vel vanligvis at personen døde av skader han pådro seg pga. påkjørselen, ikke at sjåføren gikk ut og slo ham ihjel med jekken etterpå?
Hver gang du kommer med en slik hodeløs påstand, forsøker jeg å finne underbyggende info. Var akkurat inne på Tv2s nettside: Nada. Fuck all. Ingenting om en henrettelse. Tvert imot. Sikkerhetssjefen til Obama sier "Hadde vi kunnet ta ham levende, hadde vi gjort det."lars_erik skrev:Jeg har mest nok ikke tatt feil. Henrettelsen ble nettopp bekreftet på TV2 Nyhetskanalen.
Hør her.lars_erik skrev:Jeg har mest nok ikke tatt feil. Henrettelsen ble nettopp bekreftet på TV2 Nyhetskanalen.
Hvem bekreftet dette?lars_erik skrev:Jeg har mest nok ikke tatt feil. Henrettelsen ble nettopp bekreftet på TV2 Nyhetskanalen.
En uidentifisert kilde i USAs sikkerhetstjeneste omtalte oppdraget som et drapsoppdrag. Det utelukker selvfølgelig ikke at man hadde ordre om å ta ham levende hvis han overga seg men at man var forberedt på å drepe hvis det var nødvendig.65finger skrev:Hvem bekreftet dette?lars_erik skrev:Jeg har mest nok ikke tatt feil. Henrettelsen ble nettopp bekreftet på TV2 Nyhetskanalen.
Delle skrev:Glimrende eksempel.Tubesnake skrev:"Døde etter en påkjørsel" betyr vel vanligvis at personen døde av skader han pådro seg pga. påkjørselen, ikke at sjåføren gikk ut og slo ham ihjel med jekken etterpå?
Engelsk har en viss likhet med norsk her:
"Etter" betyr i denne sammenheng ikke etterpå, men "som følge av".
Det forholder seg på samme vis med språket på den andre siden av kanalen:
"After" betyr ikke etterpå i denne sammenheng.
Mvh
Sikkert gode grunner for å ønske fyren død. Men hvorfor gjøre et poeng i at han fikk et panneskudd etter at han var nøytralisert. han døde under skuddvekslingen mye bedre versjon. Hvem kan etterprøve det?Spiralis skrev:Han døde etter en skuddveksling.
Det kan selvsagt bety at man utvekslet skudd til man ble lei og så, etter at skytingen sluttet, myrdet man typen.
Men det kan også bety ay man utvekslet skudd til man traff og Bin Laden derfor sluttet å skyte tilbake, og skuddvekslingen av den grunn tok slutt.
Nå er dette "splitting of hair" og egentlig ganske uten betydning. Gubben er dau og det er det ! Hadde jeg vært President Obama ville jeg nok ha beordret an rask likvidasjon der og da. Obama ville vært en "vanskelig fange" å holde over tid. Man kan bare prøve å forstille seg hvilke aksjoner som ville bli isenesatt i forsøk på å få Bin Laden frigitt ! Så selv om vi nok får se hevnaksjoner ville nok aktiviteten blitt høyere med større sivile tap hvis Bin Laden satt fanget!
Hvordan vil dette oversettes?Parelius skrev:After a lunch, they raped her and mutilated her body.
Ekstremt tendensiøse påstander uten substans er sjelden et godt utgangspunkt for reell diskusjon.lars_erik skrev:Glemte et ubetenksomt øyeblikk at off-topic er redusert til et pubertalt forum, hvor det viktigste er å slenge dritt om andre, og hvor ulveflokk-mentaliteten er rådende.
Parelius skrev:Hvordan vil dette oversettes?Parelius skrev:After a lunch, they raped her and mutilated her body.
to the left side of his face,Parelius skrev:Her er en rapport (av de mer detaljerte som jeg kjenner til).
http://www.guardian.co.uk/world/2011/may/02/osama-bin-laden-killed-abbottabad-raid
«According to the Pentagon he was identified by name by one of his own wives. As the raiding party closed in on the last unsecured room in the compound, Bin Laden himself seized a gun and started firing back.
US officials say and there is no independent verification of this fact he was shot twice in the head. "Done in by a double tap boom boom to the left side of his face," wrote Marc Ambinder of the National Journal, a beltway insider's journal. Word of the kill went up the chain of command. Thousands of miles away, at the CIA in Virginia and at the White House, cheers erupted.»
Selvfølgelig. Kan du gi assistanse?audionut skrev:Parelius skrev:Hvordan vil dette oversettes?Parelius skrev:After a lunch, they raped her and mutilated her body.
Hva tror du, da? Spør du fordi du ikke vet?
Etter nøye overveielse må jeg legge inn en protest:audionut skrev:Etter å ha prøvd og forklare ham språklige nyanser, kakket de han i hodet med en skiftenøkkel i håp om at han skulle forstå.
Parelius skrev:Selvfølgelig.audionut skrev:Parelius skrev:Hvordan vil dette oversettes?Parelius skrev:After a lunch, they raped her and mutilated her body.
Ingen bilder av liket er frigitt.KW skrev:to the left side of his face,Parelius skrev:Her er en rapport (av de mer detaljerte som jeg kjenner til).
http://www.guardian.co.uk/world/2011/may/02/osama-bin-laden-killed-abbottabad-raid
«According to the Pentagon he was identified by name by one of his own wives. As the raiding party closed in on the last unsecured room in the compound, Bin Laden himself seized a gun and started firing back.
US officials say and there is no independent verification of this fact he was shot twice in the head. "Done in by a double tap boom boom to the left side of his face," wrote Marc Ambinder of the National Journal, a beltway insider's journal. Word of the kill went up the chain of command. Thousands of miles away, at the CIA in Virginia and at the White House, cheers erupted.»
Fingern skriver; Men hvorfor gjøre et poeng i at han fikk et panneskudd etter at han var nøytralisert.
Jeg mener jeg så et bilde ikveld med sår/hull i panna..ja.
Mvh.KW
Egentlig ikke. Jeg føler meg faktisk ikke stø nok her, rent språklig sett. Er det noe som tilsier at det ikke kunne tolkes som «skutt etter en skuddveksling» - ikke nødvendigvis under en skuddveksling?audionut skrev:Parelius skrev:Selvfølgelig.audionut skrev:Parelius skrev:Hvordan vil dette oversettes?Parelius skrev:After a lunch, they raped her and mutilated her body.
Vel, selv om setningene er likt oppbygd, så er det stor forskjell på meningsinnhold.
"Døde etter en skuddveksling".
"Voldtatt etter en lunch".
Jeg tror du bare prøver å være vanskelig, jeg.
Jeg mener bestemt at jeg så et bilde på CNN tidligere i dag og det lignet på laden.audionut skrev:Ingen bilder av liket er frigitt.KW skrev:to the left side of his face,Parelius skrev:Her er en rapport (av de mer detaljerte som jeg kjenner til).
Fingern skriver; Men hvorfor gjøre et poeng i at han fikk et panneskudd etter at han var nøytralisert.
Jeg mener jeg så et bilde ikveld med sår/hull i panna..ja.
Mvh.KW
Parelius skrev:Egentlig ikke. Jeg føler meg faktisk ikke stø nok her, rent språklig sett. Er det noe som tilsier at det ikke kunne tolkes som «skutt etter en skuddveksling» - ikke nødvendigvis under en skuddveksling?audionut skrev:Parelius skrev:Selvfølgelig.audionut skrev:Parelius skrev:Hvordan vil dette oversettes?Parelius skrev:After a lunch, they raped her and mutilated her body.
Vel, selv om setningene er likt oppbygd, så er det stor forskjell på meningsinnhold.
"Døde etter en skuddveksling".
"Voldtatt etter en lunch".
Jeg tror du bare prøver å være vanskelig, jeg.
Gitt opplysningene i lenken til Guardian, så kan jo «the firefight» være nedkjempingen av de andre i huset, og så kom de til det rommet med terroristen Osama, og da ble han skutt idet han tok frem kulesprederen. Altså etter en liten skuddveksling før showdown. Kan det gi mening?
Jeg ser begge mulige tolkninge; men er den ene så innlysende, og er den andre helt utelukket?
Innrømmer gjerne litt språklig ustøhet her.
Enig i det Deph, men er det entydig hvilken mening det har i det gjeldende sitat fra talen. Det er jo problemet.Gjestemedlem skrev:Etter kan ha mange betydninger. Og de følger sett av den språklige sammenhengen.
Noen eksemler
Vi spilte sjakk etter dagsrevyen.
Han diltet etter de andre
Han hadde vært etter jobben i lang tid
Han var en hund etter øl
Hun var oppkalt etter tante Olga
Han kommer etter i arverekkefølgen
Etter å ha vist en slik oppførsel blir det ingen aftensmat på deg
Etter alt som har skjedd er han fremdeles i live