Osama Bin Laden drept!

Er det for utrolig til å være sant?

• Ja

Stemmer: 0 0.0%
  • Nei

• Vet ikke

• Totalt antall stemmer
    0

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    lars_erik skrev:
    Du understreket nettopp det forrige innlegget mitt.
    sier du det, du har jo konsekvent unnveket å svare på hvorfor du bruker uriktige påstander i din fremleggelse av hvordan du
    mener at ting skulle foregått , du svarer med mld som peker til hvor dårlige debatanter alle som ikke er enig med deg er

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.168
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    jokris skrev:
    lars_erik skrev:
    sier du det, du har jo konsekvent unnveket å svare på hvorfor du bruker uriktige påstander i din fremleggelse av hvordan du
    mener at ting skulle foregått , du svarer med mld som peker til hvor dårlige debatanter alle som ikke er enig med deg er
    Nok engang.

Du må være en svært sint mann.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    lars_erik skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    lars_erik skrev:
    Deph, du-og andre, presterer å servere så mye hats svada at det er helt utrolig!
    Det er rett og slett tragisk, den "debatt-teknikken" enkelte av dere har.

Og latterlig.
    Det er kanskje harde ord, men jeg blir trist og sint når jeg ser hvor villig folk her er til å ofre andre mennesker for å forherlige seg selv med sine "prinsipper".

Det fyller meg med vemmelse.

Hensiktene og motivasjonen kan være aldri så god når resultatet så til de grader vil ødelegge livene til andre mennesker enn dem selv.
    Ingen her som har ofret noen. Vi er bare uenige i at drap var det rette.
    var feil å kjøre fly inn i tvillingtrådene og Pentagon for å få frem poenget spør du meg

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.168
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    65finger skrev:
    lars_erik skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    lars_erik skrev:
    Deph, du-og andre, presterer å servere så mye hats svada at det er helt utrolig!

Og latterlig.
    Det er kanskje harde ord, men jeg blir trist og sint når jeg ser hvor villig folk her er til å ofre andre mennesker for å forherlige seg selv med sine "prinsipper".

Hensiktene og motivasjonen kan være aldri så god når resultatet så til de grader vil ødelegge livene til andre mennesker enn dem selv.
    var feil å kjøre fly inn i tvillingtrådene og Pentagon for å få frem poenget spør du meg
    Har noen sagt noe annet da?

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    lars_erik skrev:
    jokris skrev:
    lars_erik skrev:
    Nok engang.

er det din måte å svare på ? svar heller på hvorfor du bruker uriktige påstander ?
    må jeg være sinna fordi jeg oppfatter deg som yderst usaklig ? ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    lars_erik skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    lars_erik skrev:

Og latterlig.

Nei det er ikke det eneste man er uenig i.

Dette er en mann som har planlagt og gjennomført attentater som har kostet tusenvis av uskyldige mennesker livet i terrorangrep, som direkte har forårsaket krig og invasjon et annet land. En mennesker som fremdels drep å styrte og planla hvordan han skulle overgå tidligere aksjoner. Listen er lang.

Og så sitter det folk her å beklager seg over at denne aksjonen ikke burde vært gjennomført fordi den krenket Pakistans suverenitet, at de ikke hadde hjemmel for aksjonen og at det hadde vært bedre om bin Laden hadde fått fortsette sitt arbeid.

Da er vi en situasjon der det kun er spørsmål på hva han hadde greid å gjennomføre av terror, drap, bombinger og annet. Heldigvis vil vi aldri få svaret på akkurat det.

Så nei, jeg reagerer ikke så mye på at man synes det hadde vært bedre å ta mannen i live, for så å kjøre litt shov og deretter henrette ham.

Men alt det andre som kommer frem i denne tråden er ... vel jeg skal ikke gjenta meg selv, men jeg synes som sagt ikke mye om det, og denne viljen til å venne andre menneskers kinn til er særdeles usympatisk.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.168
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    jokris skrev:
    lars_erik skrev:
    jokris skrev:
    lars_erik skrev:
    Nok engang.

er det din måte å svare på ? svar heller på hvorfor du bruker uriktige påstander ?
    Jeg begrenser meg til å si at du må være en sint mann.
    Mye annet kunne vært sagt, men da faller man ned på samme nivå.

Og saklighet er det nok ikke bare du som har definisjonsretten på.
    Men nå har denne tråden tippet så til de grader over i det tåpelige, at nå er det nok.

Man mener tydeligvis at vi som reagerer på måten dette ble gjort på, godtar terrorisme.
    Fingern, har holdt deg som en saklig mann. Er mulig jeg må revurdere det.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    lars_erik skrev:
    Du fremstår som en av de mest hårsåre debattantene på HFS. Jeg synes ærlig talt hverken du eller andre, meg selv inkludert, har stort å klage over hva personangrep og ufinheter angår i denne tråden.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.168
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    HC skrev:
    lars_erik skrev:
    Du fremstår som en av de mest hårsåre debattantene på HFS. Jeg synes ærlig talt hverken du eller andre, meg selv inkludert, har stort å klage over hva personangrep og ufinheter angår i denne tråden.
    Jeg reagerer ikke mest på personangrep, men derimot å stadig vekk bli tillagt holdninger og meninger man ikke har.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    lars_erik skrev:
    jokris skrev:
    lars_erik skrev:
    jokris skrev:
    lars_erik skrev:
    Nok engang.

Jeg begrenser meg til å si at du må være en sint mann.
    Mye annet kunne vært sagt, men da faller man ned på samme nivå.

Og saklighet er det nok ikke bare du som har definisjonsretten på.
    Men nå har denne tråden tippet så til de grader over i det tåpelige, at nå er det nok.

Man mener tydeligvis at vi som reagerer på måten dette ble gjort på, godtar terrorisme.
    Fingern, har holdt deg som en saklig mann. Er mulig jeg må revurdere det.
    ja, brum brum

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    65finger skrev:
    Alle er enige om det. Ingen her har støttet terrorangrepene.

Det er hva terroren gir oss rett til å gjøre tilbake, og hva det i fall gjør med dem og med oss, vi diskuterer.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.168
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    dag1234 skrev:
    65finger skrev:
    Alle er enige om det. Ingen her har støttet terrorangrepene.

Det er hva terroren gir oss rett til å gjøre tilbake, og hva det i fall gjør med dem og med oss, vi diskuterer.
    Ja. Og det tror jeg vi har klargjort en del ganger før.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    det meste er klargjort ørten ganger før i denne debatten

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det handler like mye om hvilken plikt vi har til å sette en stopper for at slikt skjer igjen. Og det er faktisk mye viktigere enn å henge seg opp i papirarbeid og technicalities og velmenende men kastrerende prinsipper.

Unnlater man å gjøre noe når man har fått sjansen på denne måten, ja så vil det gå utover mange andre mennesker. Mange vil måtte dø for disse prinsippene, og det er ikke det spor edelt.

USA pøser mange nok milliarder inn i Pakistan til at deres suverenitet kan krenkes så mye som er nødvendig for å sette en stopper for slike folk som bin Laden.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Saklighet i denne debatten er meningsløst, Ingen bevegelse å spore i noen rettninger med saklighet. En dose usaklighet er nok tingen.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.168
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    65finger skrev:
    Saklighet i denne debatten er meningsløst, Ingen bevegelse å spore i noen rettninger med saklighet. En dose usaklighet er nok tingen.
    Og det med Twin Towers tok kaka for min del.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    lars_erik skrev:
    65finger skrev:
    For min del var det 'rovmordet' på bin Laden' som tok kaka.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.168
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    HC skrev:
    lars_erik skrev:
    65finger skrev:
    For min del var det 'rovmordet' på bin Laden' som tok kaka.
    Så lenge det er nok kake, så. Med masse krem.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    lars_erik skrev:
    65finger skrev:
    Bin Laden ble drept under en aksjon som hadde til hensikt å pågripe han. Det er ikke verre enn det

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    "Sprett er lur," sa Brumm tankefullt.
    "Ja," sa Nøff. "Sprett er lur."
    "Og han har et godt hode," sa Brumm.
    "Ja," sa Nøff, "Sprett har et godt hode."
    Så var det stille en lang stund.
    "Det er kanskje derfor," sa Brumm, "at han aldri forstår noe som helst."
    Midtveis mellom huset til Ole Brumm og huset til Nasse Nøff lå et lite tenkested hvor de to vennene møtte hverandre og hvor de kunne sitte og tenke en stund, og tenke på hva de skulle gjøre når de hadde tenkt.

Men Ugla pratet i vei, og han brukte lengre og lengre ord, helt til han til slutt var tilbake der hvor han begynte.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    5.193
    Torget vurderinger
    4
    65finger skrev:
    lars_erik skrev:
    65finger skrev:
    Bin Laden ble drept under en aksjon som hadde til hensikt å pågripe han. Det er ikke verre enn det
    +1

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Her er president Obama om kvelden den 30. april 2011, på den årlige middagen med pressekorpset som dekker Det Hvite Hus. Tidligere på dagen har han tatt avgjørelsen om å iverksette angrepet på Bin Ladens antatte skjulested. Et angrep som skal iverksettes neste dag og som, avhengig av utfall, vil kunne ha formidabel betydning for Obamas omdømme, ettermæle og muligheter for gjenvalg.

Likevel er han avslappet, spøkefull og ser ut som om han ikke har en eneste bekymring i hele verden.

Aldri, aldri, noensinne spill poker med denne mannen!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.080
    Torget vurderinger
    1
    Selvfølgelig er det prestisje i å få tatt Bin Laden. Men det vil ikke si man uten videre bare kan taime tidspunktet: "-åh nå trenger vi bedre meningsmålinger. Vi kverker Bin Laden, for det passer så godt." Så enkelt er det ikke når det kommer til slikt. Da er det enklere å invadere Grenada, under påskudd av at det er cubanske soldater der.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.472
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    bjornh skrev:
    Selvfølgelig er det prestisje i å få tatt Bin Laden. Men det vil ikke si man uten videre bare kan taime tidspunktet: "-åh nå trenger vi bedre meningsmålinger. Vi kverker Bin Laden, for det passer så godt." Så enkelt er det ikke når det kommer til slikt. Da er det enklere å invadere Grenada, under påskudd av at det er cubanske soldater der.
    Poenget mitt var ikke at Obama handlet ut fra taktiske popularitetshensyn, men at han er en temmelig iskald fisk. Og bra er det.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.080
    Torget vurderinger
    1
    Dette er realpolitikk. Man kan ikke ha nervevrak løpende hysterisk rundt hver gang en kritisk beslutning tas.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tenk om det hadde kommet frem at Obama visste med stor sikkerhet hvor bin Laden befant seg, men lot være å slå til og heller sendte en anmodning til Pakistan om de ikke kunne være så vennlig å pågripe ham. Slik at man ikke skulle krenke deres suverenitet og nasjonale følelser.

Man kan være rimelig sikker på at den neste presidenten i USA ville vært svært mye mer mørkeblå og militaristisk. Og hadde det vært noen bedre situasjon for denne regionen, eller verden forøvrig?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Tenk om det hadde kommet frem at Obama visste med stor sikkerhet hvor bin Laden befant seg, men lot være å slå til og heller sendte en anmodning til Pakistan om de ikke kunne være så vennlig å pågripe ham. Slik at man ikke skulle krenke deres suverenitet og nasjonale følelser.

Man kan være rimelig sikker på at den neste presidenten i USA ville vært svært mye mer mørkeblå og militaristisk. Og hadde det vært noen bedre situasjon for denne regionen, eller verden forøvrig?
    La oss anta at det er riktig. Da er det helt klart en mulighet for at en slik kynisk strategi vil ha en positiv effekt, men så kommer den an på hvilken grad av kynisme i politisk taktikk man er villig til å akseptere. For noen her vil det vel uansett være for kynisk, selv om det er "til det beste for verden" ifølge denne logikken. Og husk på at det i det beste fall er rimelig sikkert, noe som er litt optimistisk. Men det er nok sant at aksjonen kan ha følger som er positive når fremtidig amerikansk politikk skal tas hensyn til. Aksjonen gjør nok ikke USA verre enn det de er, og demmer nok litt opp for de mørkeblå kreftene i samfunnet. På tross av skuffelser så ønsker vel de fleste av oss 4 more years - tross alt. Alternativene er jo verre.

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    La oss anta at det er riktig. Da er det helt klart en mulighet for at en slik kynisk strategi vil ha en positiv effekt, men så kommer den an på hvilken grad av kynisme i politisk taktikk man er villig til å akseptere. For noen her vil det vel uansett være for kynisk, selv om det er "til det beste for verden" ifølge denne logikken. Og husk på at det i det beste fall er rimelig sikkert, noe som er litt optimistisk. Men det er nok sant at aksjonen kan ha følger som er positive når fremtidig amerikansk politikk skal tas hensyn til. Aksjonen gjør nok ikke USA verre enn det de er, og demmer nok litt opp for de mørkeblå kreftene i samfunnet. På tross av skuffelser så ønsker vel de fleste av oss 4 more years - tross alt. Alternativene er jo verre.
    Det bærer galt fatt hvis man utelukkende henger seg opp i de prinsipielle sidene ved saken, ønsketenking og gode hensikter og helt ignorerer realpolitikk og de praktiske konsekvensene av å ignorere den. Jeg tror ikke det er noe annet som har forårsaket så mye glede og lettelse for amerikanere i år i alle fall, enn nyheten om at bin Laden var skutt og drept. Og få hendelser har styrket Obama mer i befolkningen enn dette, og dermed også hans utenrikspolitikk. Det er derfor litt underlig at den sterkeste kritikken mot håndteringen av saken kommer fra dem som burde ha minst sympatier med alternativene. Igjen et eksempel på hvordan gode hensikter kan stå i veien for gode resultater.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.168
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Det bærer galt fatt hvis man utelukkende henger seg opp i de prinsipielle sidene ved saken.
    Feil.
    Det bærer derimot helt galt fatt om man IKKE henger seg opp i de prinsippielle sidene ved saken.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.168
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ratko Mladic pågrepet?!

Pågrepet?

Jøss. Ikke meiet ned, men pågrepet. Til applaus fra europeiske ledere. Jens Stoltenberg sa: " ...det er stort at en man som er mistenkt for slike handlinger, er pågrepet og vil bli stilt for retten for å få en RETTFERDIG DOM"!

Rettferdig dom.

I rest my case.

G

Gjestemedlem

Gjest
    lars_erik skrev:
    Ratko Mladic pågrepet?!

Pågrepet?

Jøss. Ikke meiet ned, men pågrepet. Til applaus fra europeiske ledere. Jens Stoltenberg sa: " ...det er stort at en man som er mistenkt for slike handlinger, er pågrepet og vil bli stilt for retten for å få en RETTFERDIG DOM"!

Rettferdig dom.

I rest my case.
    Ratko Mladi? var en høystående offiser i den serbiske hæren. Han er ansvarlig for brutale overgrep og drap. Han var en representant for Serbia, og som sådan innehar en helt annen legal posisjon.

bin Laden er en selverklært terrorist. En gal religiøs fanatiker som ikke representerer noen stat eller arme, men kun seg selv og sin bande med livsfarlige mannevonde ekstremister. En bande som gladelig hadde sprengt Oslo i fillebiter med mann og mus hadde de hatt muligheten. De er fiender av hele menneskeheten.

Mladi? er heller ingen vedvarende trussel mot den siviliserte verden slik bin Laden og AQ var (og er). Han er en gammel fredelig mann som gjemer seg fra fortidens grusomheter.

Det er enorme forskjeller mellom de to. Selv om begge var "slemme".

Så ja, det er riktig å pågripe og tiltale Ratko Mladi?, og det var like riktig å gi bin Laden en kule og dumpe liket til fiskene.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Gjestemedlem skrev:
    lars_erik skrev:
    Ratko Mladic pågrepet?!

Pågrepet?

Rettferdig dom.

I rest my case.
    Ratko Mladi? var en høystående offiser i den serbiske hæren. Han er ansvarlig for brutale overgrep og drap. Han var en representant for Serbia, og som sådan innehar en helt annen legal posisjon.

bin Laden er en selverklært terrorist. En gal religiøs fanatiker som ikke representerer noen stat eller arme, men kun seg selv og sin bande. Mladi? er heller ingen vedvarende trussel mot den siviliserte verden slik bin Laden og AQ var (og er).

Det er enorme forskjeller mellom de to. Selv om begge var "slemme".

Så ja, det er riktig å pågripe og tiltale Ratko Mladi?, og det var like riktig å gi bin Laden en kule og dumpe liket til fiskene.
    +1

G

Gjestemedlem

Gjest
    lars_erik skrev:
    -rister på hodet-
    Jeg sympatisere med dine intensjoner.

Fortell meg så,

Case:
    USA får informasjon om at vet de hvor Osama bin Laden befinner seg.

Hva nå?

Fortell historien videre herfra slik du ønsker at den hadde vært. (Og spar ikke på detaljene)

:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.168
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    lars_erik skrev:
    -rister på hodet-
    Jeg sympatisere med dine intensjoner.

Fortell meg så,

Case:
    USA får informasjon om at vet de hvor Osama bin Laden befinner seg.

Hva nå?

Fortell historien videre herfra slik du ønsker at den hadde vært. (Og spar ikke på detaljene)

:
    Alt slik som den ble utført. Helt til drapet. Her skulle man ha valgt å anholde og stille bin Laden for retten
    Mener jeg har vært tydelig på det før.

G

Gjestemedlem

Gjest
    lars_erik skrev:
    Alt slik som den ble utført. Helt til drapet. Her skulle man ha valgt å anholde og stille bin Laden for retten
    Mener jeg har vært tydelig på det før.
    Ikke egentlig. Du har vel romantisert litt rundt en ikke eksisterende domstol i Haag hvor man kan stille private terrorister for retten.

En rettssak ville nok foregått i USA. Ikke engang klart om det hadde vært en militær eller sivil en. Kanskje måneder og år med grusom tortur, litt drama for massene og deretter en henrettelse.

Hadde jo vært litt moro om de hadde sendt avrettingen i fjernsynet, men det hadde sikkert såret noen muslimske følelser og ført til uro.

I mellomtiden hadde horder av sympatisører sprengt seg selv og andre i luften for å kreve ham løslatt.

Klarer ikke i ettertid helt se at et slikt scenario hadde vært bedre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn