Ortofon SB-2 stroboskop hastighetskontroll

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.507
Torget vurderinger
12
Noen som har erfaring med dette settet?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.507
Torget vurderinger
12
Takk for svar. Hvorfor Project strobedisk og ikke KAB sin?

Noen som selger slike KAB strobe i Norge?

Selv har jeg en eldre Clearaudio strobe disk der lampen ikke lenger fungerer slik den skal. Den er veldig lik Project sin plate og bør vel også fungere greit med en annen lampe, f.eks KAB?

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
12.590
Torget vurderinger
2
javisst,
se på mønsteret på KAB sin. Jeg liker ikke konsept med tall, det er kun to ting som er interesant for meg, om det er stabile streker pa 33.33 og 45 , ikke om den går 35.7 eller 78rpm
De fleste strobedisker har markeringer for 60 og 50hz, derfor funker også USA KAB som er 60hz her i Norge om disken din har 60hz striper

Clearaudio disk er den samme som Project og alle får laget i Kina for 50øre,den vil funke ja

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.668
Torget vurderinger
4
Er Rega sitt kit et alternativ ?
Vesentlig rimeligere enn Ortofon sin, funker på samme måten, men iflg. copilot mindre presis og mindre "lab grade". Vet ikke om det stemmer.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
5.595
Vedrørende nøyaktighet. Den som jeg kodet genererer et event basert på en timer innebygget i en 20MHz SoC. Dette er den mest åpenbare og rimelig nøyaktig metode tatt i betrakning den lave frekvensen det er snakk om her. Man kan trolig kode det slik at man med litt prøving og feiling heller benytter en teller og loop for å trigge lampen 100 ganger i sekundet, som muligens kan gi lavere presisjon. Men begge metodene burde være langt innenfor funksjon vi her søker løse.

PS: Har man tilgang til en strømvorte uten likeretter, ie. vekselstrøm (f.eks. trafo fra eldre lavspennings utelys etc) kan man med en motstand og en LED, eller en glødepære lage seg en 100Hz lampe hvor strømnettet blir ansvarlig for blinking. Min erfaing er at farget lys gjør det enklere å se stroben stå i ro. I.e. en strobe som varierer i lys fra en "hvit" glødepære kan oppleves helt stabil om man bytter til en farget lyskilde. Hvor jeg har en hypotese at LED som tenner og slukker raskere også er fordelaktig for lettere se stroben "stå i ro".

PS2: Mye musikk kan faktisk blir svært underholdene om man entrer hastighet noen cent.

Topp Bunn