ORTOFON 2M PICKUPER

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan er det; har Ortofon sluppet en jubileumsutgave av 2m blue? Jeg synes å ha hørt nyss om det. Hvem selger og til hvilken pris...har en red jeg kunne ha lyst til å forsøke blue nål på...!


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    2.494
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har matchet 2M Black med en Audio Note rør riia med varmtklingende rør. Perfekt match. Tror mange spiller med transistor riia som drar dette i feil retning. Jeg gjentar jeg er ikke plaget med støy.
    Har Project Tube Box DS.. Kanskje derfor det låter så fint? Men den lød fint på MF V90 også. Men det støyer ja.. Får se om jeg selger både spiller og pickup, og finner en annen spiller. Nå blir det få timer på spilleren, fordi jeg blir litt forstyrret av støyen.
    GunR om du blir forstyrret av støy ,selg den og kjøp en annen. Det er mange alternativer der ute. Dynavector ,Audio Technika,Nagaoka,osv. Merkelig at noen plages av støy andre ikke.Jeg ville ikke spilt på en pu med plagsom støy. MVH.
     

    GunR

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2011
    Innlegg
    26
    Antall liker
    11
    Sted
    Kristiansund
    Kommer nok for salg.. Har sett litt på en annen, helt ny budsjettspiller.. Men det kommer nok i en annen tråd.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har Ortofon 2M Red og Black. Akkurat nå står Black på Turn 5 her.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det vil jeg ikke si. Black ble nylig montert og er enda noe stiv i opphenget.
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Hana SL spiller ihvertfall ringer rundt 2M Black hjemme hos meg og den er den absolutt beste pick up`n jeg har prøvd på min Rega RP8. Naken Shiabata diamant som graver frem alt av detaljer fra dypt inne i rillene uten å ta med seg masse støy. Jeg kan ikke skryte nok av den.

    -BB-
    Har også hørt mye bra om Hana, men at den "spiller ringer rundt..." blir en uttalelse som er vanskelig å tro på.
    Dette er jo PU i samme prisklasse hvor 2M Black aldri har kommet dårlig ut.

    Siden du har prøvd begge, kan du si noe mer spesifikt på hvor forskjellen ligger?
    Klart jeg kan og husk at det er en ren subjektiv beskrivelse.

    Jeg opplever 2M black som detaljert og nærmest klinisk i sin presentasjon. Den fremhever ingen spesielle områder og jeg opplever mellomtonen som relativt sjelløs og uten den varmen jeg setter pris på. Hana SL er varmere i mellomtonen uten å miste noen detaljer og uten å bli dvask/kjedelig. Diskanten er "crispere" og den har klart bedre bass en 2M black. Jeg opplever også at Hana SL har mindre støy en 2M Black.

    Jeg beklager samtidig at jeg var så flåsete i min uttalelse i posten over her og forstår at jeg sannsynligvis har tråkket på noens tær.

    -BB-
    Hei og takk for grundig oppklaring og nyttig informasjon
    Mine tær er i god behold :)
     

    ru-jo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    30
    Sted
    HARSTAD
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har matchet 2M Black med en Audio Note rør riia med varmtklingende rør. Perfekt match. Tror mange spiller med transistor riia som drar dette i feil retning. Jeg gjentar jeg er ikke plaget med støy.
    Har Project Tube Box DS.. Kanskje derfor det låter så fint? Men den lød fint på MF V90 også. Men det støyer ja.. Får se om jeg selger både spiller og pickup, og finner en annen spiller. Nå blir det få timer på spilleren, fordi jeg blir litt forstyrret av støyen.
    GunR om du blir forstyrret av støy ,selg den og kjøp en annen. Det er mange alternativer der ute. Dynavector ,Audio Technika,Nagaoka,osv. Merkelig at noen plages av støy andre ikke.Jeg ville ikke spilt på en pu med plagsom støy. MVH.


    Om dere plages med støy og friksjon mellom stift og plate. Bruker du denne eller lignende sprayer. Dekk hele platen slik at alt er vått. ikke tørk av. Sett platespilleren i gang og la den spille platen. Nå skal du høre at alt er i orden. La platen tørke av seg selv. Behandlinger fugerer som en slags smøring av rillene og stift og fører til mindre friksjon som fører til bedre lyd og mindre støy. Vet noen har brukt vasilin, det sounder himmelskt men blir bare gris av det. Bruk denne eller lignende !!! Om du kun driver med God Lyd ! Skal denne sprayen være forbruks vare !!! https://www.hifiklubben.no/tilbehor/platespillertilbehor/argon-audio-record-clean-1-rensemiddel/
    C8P14s.jpg
     
    Sist redigert:

    ru-jo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    30
    Sted
    HARSTAD
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har matchet 2M Black med en Audio Note rør riia med varmtklingende rør. Perfekt match. Tror mange spiller med transistor riia som drar dette i feil retning. Jeg gjentar jeg er ikke plaget med støy.
    Har Project Tube Box DS.. Kanskje derfor det låter så fint? Men den lød fint på MF V90 også. Men det støyer ja.. Får se om jeg selger både spiller og pickup, og finner en annen spiller. Nå blir det få timer på spilleren, fordi jeg blir litt forstyrret av støyen.
    GunR om du blir forstyrret av støy ,selg den og kjøp en annen. Det er mange alternativer der ute. Dynavector ,Audio Technika,Nagaoka,osv. Merkelig at noen plages av støy andre ikke.Jeg ville ikke spilt på en pu med plagsom støy. MVH.


    Om dere plages med støy og friksjon mellom stift og plate. Bruker du denne eller lignende sprayer. Dekk hele platen slik at alt er vått. ikke tørk av. Sett platespilleren i gang og la den spille platen. Nå skal du høre at alt er i orden. La platen tørke av seg selv. Behandlinger fugerer som en slags smøring av rillene og stift og fører til mindre friksjon som fører til bedre lyd og mindre støy. Vet noen har brukt vasilin, det sounder himmelskt men blir bare gris av det. Bruk denne eller lignende !!! Om du kun driver med God Lyd ! Skal denne sprayen være forbruks vare !!! https://www.hifiklubben.no/tilbehor/platespillertilbehor/argon-audio-record-clean-1-rensemiddel/ Vis vedlegget 517341
    Når denne sprayen tørker er det kun det som smører stift og riller som blir igjenn, resten fordamper. Rillestøy og statisk støy er sagablot. Prøv dette og behold pickup`ene deres.
    f3fc72a774b2fad1bf453d0fb6b18c1c.jpg


    Ved gjevne mellomrom eller når du ønsker det, er det lurt å vaske platen, Bruk platevasker, eller bruk denne pakken fra Project. Jeg foretrekker den da man får en mer personlig kontakt med platene. Denne MONSTEL GELE`en er artig å jobbe med og kan brukes både på plate og stift. Ellers er det bare å spray å kjør God Lyd :)
    https://www.stereofil.no/platespillere/tilbehor/pro-ject-vinyl-clean

    pro_ject_vinyl_clean_stylus-600x600.jpg

    project-pate-vinyl-clean.jpg


    th02H4SZOR.jpg
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Den sprayen hadde jeg ikke latt komme i nærheten av platene eller pickupen min.
     

    ru-jo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    30
    Sted
    HARSTAD
    Torget vurderinger
    14
    Den sprayen hadde jeg ikke latt komme i nærheten av platene eller pickupen min.
    Ikke spray ? Går det på Vasilin i skårra der i gården ?

    Sorry, klarte ikke å dy meg Dazed :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    GunR

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2011
    Innlegg
    26
    Antall liker
    11
    Sted
    Kristiansund
    Har dere fått med dere dette? Denne blir brukt mye av Pro-Jeckt, og blir vel omtalt mer som om den er tett oppunder Bronze..
    Special for 2M Red, 2M Blue and 2M Silver phono cartridges:
    - 2M Silver will be an upgrade compared to 2M Red due to a special suspension and silver plated copper wire material.
    - 2M Blue is an upgrade compared to both 2M Red and 2M Silver thanks to Nude Elliptical diamond which retrieves information from the groove with a higher accuracy.

    https://www.ortofon.com/stylus-2m-silver-p-396
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke rekkefølge rangeres 2m pickupene i?

    Er dette rett forstått (holder for ordens skyld mono og 78 utgavene utenfor)

    Red
    Silver
    Blue
    Bronze
    Black

    eller det en annen rangeringsrekkefølge som gjelder?


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    2m Silver er vel bare en Red med sølvplettert tråd? Altså en Red, i alle praktiske henseende.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det vil jeg ikke si. Black ble nylig montert og er enda noe stiv i opphenget.
    Jeg har en Black på Turn3 og er meget fornøyd. Hva syntes du om Turn5? Lurer på den eller en 1210 Technics :)

    Mvh Aleksander
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det vil jeg ikke si. Black ble nylig montert og er enda noe stiv i opphenget.
    Jeg har en Black på Turn3 og er meget fornøyd. Hva syntes du om Turn5? Lurer på den eller en 1210 Technics :)

    Mvh Aleksander
    Tja, hvis jeg hadde hatt mer penger så hadde det vært mulig at jeg hadde gått for Technics'en. Men Reloop Turn 5 virker på sett å vis å være mye av den samme spilleren, drivverket osv. Jeg tror i bunn og grunn det er liten praktisk forskjell, men den er rimeligere og da synes jeg man heller kan legge pengene i en dyr Pickup. Og det forsvarer seg, jeg har både 2M Black og Clearaudio Virtuso Wood (forrige utgave) og kan si dette ut fra erfaring.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hvilke rekkefølge rangeres 2m pickupene i?

    Er dette rett forstått (holder for ordens skyld mono og 78 utgavene utenfor)

    Red
    Silver
    Blue
    Bronze
    Black

    eller det en annen rangeringsrekkefølge som gjelder?


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
    Enklest er å sortere på pris.
     

    GunR

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2011
    Innlegg
    26
    Antall liker
    11
    Sted
    Kristiansund
    Hvilke rekkefølge rangeres 2m pickupene i?

    Er dette rett forstått (holder for ordens skyld mono og 78 utgavene utenfor)

    Red
    Silver
    Blue
    Bronze
    Black

    eller det en annen rangeringsrekkefølge som gjelder?


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
    Helt riktig, mener jeg. Hierarkiet går på kvalitet. Jeg ser ikke vitsen med Silver i det hele tatt.
    Nå har jeg solgt min 2M Black. Med platespilleren. Har nå en gammel fin CEC platespiller, med en Ortofon 520. Det er veldig lite støy med denne komboen, sammenlignet med min forrige. Siden både platespiller og pickup er byttet, kan jeg ikke si noe om hvor støyen lå.
    Hadde vært interressant å prøve en 2M Black på denne spilleren, men det blir nok noe annet. 520'en spiller bra, overraskende bra, faktisk, den får jo ikke veldig mye skryt akkurat. Men 2M B har mer av det meste: Detaljer i dybde og høyde, klarhet i øverste del av diskanten. Men nå har jeg veldig lite støy, bra perspektiv, Det går ikke fullt så dypt, det er lettest å merke. Og det er nok til at oppgraderingsnevrosen slår ut i full blomst.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.129
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Kongsberg
    Hvilke rekkefølge rangeres 2m pickupene i?

    2M Red
    2M Silver
    2M Blue
    2M Bronze
    2m Black

    Er dette rett forstått, eller det en annen rangeringsrekkefølge som gjelder?
    Tja. Dette er en sannhet med modifikasjoner.

    Ortofon har aldri likt at man setter bedre stifter på de billige husene. Om dette er en sak
    konstruert av markedsavdelingen hos Ortofon - eller reelle differanser - er noe uklart.

    Ortofon oppgir tre grunner til at man IKKE skal bruke Bronze/Black stifter på Red/Blue hus:

    1. Pickuphuset på Bronze/Black benytter forsølvet kobber snarere enn rent kobber
    ...i spolene
    .

    Til det vil jeg si at dette blir et spørsmål om smak, snarere enn en ren objektiv påstand.
    Forsølvet kobber låter annerledes enn rent kobber, men ikke nødvendigvis bedre. I f.eks.
    2M Black kan det godt tenkes at mange foretrekker den varmere klangen man man får
    med rent kobber i spolene, framfor den kjøligere klangen man får med forsølver kobber
    i spolene.

    2. Pickuphusene på Bronze/Black er laget av Lexan, et stivere materiale - enn
    ...den vanlige (PVC?) plasten som benyttes i Red/Blue pickuphusene.


    Igjen vil jeg si at dette blir et spørsmål om smak, snarere enn en ren objektiv påstand.
    Lexan låter annerledes enn vanlig plast, men ikke nødvendigvis bedre. I f.eks. 2M Black
    kan det godt tenkes at mange foretrekker den varmere klangen man man får med vanlig
    plast i huset, framfor den kjøligere klangen man får med Lexan i huset.

    3. Pickuphuset på Bronze/Black er laget med strammere toleranser.

    Strammere toleranser er selvfølgelig alltid en god ting. Det gjør at alle pickupene (med
    samme farge) låter likt. Men hvor mye større avvik er det i de billigere husene? Antagelig
    ikke veldig mye mer, siden 2M Red og 2M Blue spiller riktig så bra...

    Mao. er det ingen av argumentene som faktisk hindrer en å benytte de dyre stiftene på
    de rimeligere husene. Lyden vil kanskje være "noe annerledes", men ikke nødvendigvis noe
    dårligere. For noen vil kanskje kombinasjonen faktisk spille bedre enn standardpickupene...


    Etter den lange omveien, la oss se på 2M Silvers plassering i hirarkiet. Siden denne pickupen
    har forsølvete spoler, går jeg ut fra at denne pickupen består av en 2M Red stift (med "sølv"
    stifthus) - montert i et Bronze/Black pickuphus. Om dette er tilfelle, kan en 2M Silver oppgraderes
    med en Bronze eller Black stift, uten noen kompromisser. Noe som igjen (kanskje) tilsier at hirarkiet
    blir seende slik ut:

    2M Red
    2M Blue
    2M Silver
    2M Bronze
    2m Black
     
    Sist redigert:

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.129
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Kongsberg
    For å gjøre ting ennå mer kompliserte, er det verdt å merke seg at OM-stiftene
    kan monteres på 2M husene (og vice versa). Jeg har prøvd en OM-5E stift på
    2M Red hus - uten noen hørbar forringelse.

    20978248156_3c31e4beb8_o.jpg


    Dette betyr at man får et ytterligere utvalg av gode stifter til 2M pickupene, med
    annerledes utvalg av nåleslipinger og komplianser...
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.190
    Antall liker
    1.061
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke rekkefølge rangeres 2m pickupene i?

    2M Red
    2M Silver
    2M Blue
    2M Bronze
    2m Black

    Er dette rett forstått, eller det en annen rangeringsrekkefølge som gjelder?
    Tja. Dette er en sannhet med modifikasjoner.

    Ortofon har aldri likt at man setter bedre stifter på de billige husene. Om dette er en sak
    konstruert av markedsavdelingen hos Ortofon - eller reelle differanser - er noe uklart.

    Ortofon oppgir tre grunner til at man IKKE skal bruke Bronze/Black stifter på Red/Blue hus:

    1. Pickuphuset på Bronze/Black benytter forsølvet kobber snarere enn rent kobber
    ...i spolene
    .

    Til det vil jeg si at dette blir et spørsmål om smak, snarere enn en ren objektiv påstand.
    Forsølvet kobber låter annerledes enn rent kobber, men ikke nødvendigvis bedre. I f.eks.
    2M Black kan det godt tenkes at mange foretrekker den varmere klangen man man får
    med rent kobber i spolene, framfor den kjøligere klangen man får med forsølver kobber
    i spolene.

    2. Pickuphusene på Bronze/Black er laget av Lexan, et stivere materiale - enn
    ...den vanlige (PVC?) plasten som benyttes i Red/Blue pickuphusene.


    Igjen vil jeg si at dette blir et spørsmål om smak, snarere enn en ren objektiv påstand.
    Lexan låter annerledes enn vanlig plast, men ikke nødvendigvis bedre. I f.eks. 2M Black
    kan det godt tenkes at mange foretrekker den varmere klangen man man får med vanlig
    plast i huset, framfor den kjøligere klangen man får med Lexan i huset.

    3. Pickuphuset på Bronze/Black er laget med strammere toleranser.

    Strammere toleranser er selvfølgelig alltid en god ting. Det gjør at alle pickupene (med
    samme farge) låter likt. Men hvor mye større avvik er det i de billigere husene? Antagelig
    ikke veldig mye mer, siden 2M Red og 2M Blue spiller riktig så bra...

    Mao. er det ingen av argumentene som faktisk hindrer en å benytte de dyre stiftene på
    de rimeligere husene. Lyden vil kanskje være "noe annerledes", men ikke nødvendigvis noe
    dårligere. For noen vil kanskje kombinasjonen faktisk spille bedre enn standardpickupene...


    Etter den lange omveien, la oss se på 2M Silvers plassering i hirarkiet. Siden denne pickupen
    har forsølvete spoler, går jeg ut fra at denne pickupen består av en 2M Red stift (med "sølv"
    stifthus) - montert i et Bronze/Black pickuphus. Om dette er tilfelle, kan en 2M Silver oppgraderes
    med en Bronze eller Black stift, uten noen kompromisser. Noe som igjen (kanskje) tilsier at hirarkiet
    blir seende slik ut:

    2M Red
    2M Blue
    2M Silver
    2M Bronze
    2m Black
    I 2015 stilte jeg dette spørsmålet til Ortofon:
    Vil en 2M-bronze påsatt stylus til 2M red være identisk med en 2M Silver?

    Jeg fikk dette svaret:
    2M Silver configuration is equivalent to 2M Red but with silver coils, silver is a better conductor than cobber and thus provides higher accuracy of sound transmission. 2M Silver is an upgrade compared to 2M Red.

    2M Red stylus on 2M Bronze body is mismatch and will not provide 2M Silver performance.
     

    GunR

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2011
    Innlegg
    26
    Antall liker
    11
    Sted
    Kristiansund
    Å heisann! Nå begynner det å bli virkelig interressant! At OM serie stifter kan settes på et 2M hus, ante jeg ikke. Men output blir vel påvirket? Etter størresle på magnet, og type magnet? Og det står ingen plass å lese at 2M Silver inneholder mer sølv enn i navnet. Infoen fra Ortofon, slik jeg har forstått det, er at det er en annen stift, på det enkle Red/Blue huset. At Bronze/Black sitt hus kanskje er like bra, bare annerledes, hadde jeg ikke tenkt på..
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.129
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Kongsberg
    I 2015 stilte jeg dette spørsmålet til Ortofon: Vil en 2M-bronze påsatt stylus til 2M red være identisk med en 2M Silver?

    Jeg fikk dette svaret: 2M Silver configuration is equivalent to 2M Red but with silver coils, silver is a better conductor
    than cobber and thus provides higher accuracy of sound transmission. 2M Silver is an upgrade compared to 2M Red.

    2M Red stylus on 2M Bronze body is mismatch and will not provide 2M Silver performance.
    Joda, jeg er kjent med propagandaen. Men er det sant - eller er det fake news? Påstanden om at sølv er
    en bedre leder enn kobber er i hvert fall ikke helt sann...

    På 1980tallet da OM serien var relativt ny og kun bestod av OM-10/20/30/40, var påstandene fra Ortofon
    omtrent tilsvarende. Å nei, du kunne ikke sette OM-40 stift på en OM-10! Årsaken som ble gitt den gangen
    var (ganske korrekt - den gangen) at OM-10 huset ikke hadde gullbelagte terminaler. Du ville ikke få den
    fulle OM-40 opplevelsen med en slik "bastard"...
    I dag er OM-serien en utgående serie, der OM-5E er den eneste komplette pickupen som fortsatt er i
    produksjon. Mens alle stiftene produseres videre. Nå er det tydligvis helt OK - å putte en OM-40 stift på
    en OM-5E pickup (som faktisk har gullbelagte terminaler).

    Hva skal man tro?
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.129
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Kongsberg
    Og det står ingen plass å lese at 2M Silver inneholder mer sølv enn i navnet.
    2M Silver selges ikke alene, men kun montert som standard på ProJect platespillere.

    Derimot leverer Ortofon løse stifter til disse. Skal du ha info på den komplette pickupen,
    må du til ProJects hjemmeside: https://www.project-audio.com/en/product/ortofon-2m-silver/

    Her kommer det fram at den ikke bare har forsølvete kobberledere i spolene, men faktisk
    rene sølvledere i spolene. Bruker vi Ortofons argument om at de forsølvete kobberlederne
    er bedre enn rene kobberledere, må rene sølvledere være ennå bedre enn forsølvete ledere.

    Kanskje 2M Silver skal ennå høyere i hirarkiet, om den utstyres med en Bronze/Black stift?
    Eller aller helst en OM-40 stift med den ultimate stilletten: Nude mounted Fritz Gyger 70.

    image.jpg
     

    GunR

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2011
    Innlegg
    26
    Antall liker
    11
    Sted
    Kristiansund
    Av og til er det godt å fa passet sitt påskrevet, når det skjer så ryddig og opplysende som her. :)
    Er den OM40 - stiften en bedre sliping enn nude shiabata som er på Black? Eller er det andre faktorer som avgjør at GB mener at den er bedre?
    Nå syns jeg at denne tråden har tatt et langt skritt fremover, og avdekker mye mer om hva som faktisk bor i denne populære pickupen. Eller rettere sagt, gruppen av pickuper.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Mye informativt het i alle fall.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke rekkefølge rangeres 2m pickupene i?

    2M Red
    2M Silver
    2M Blue
    2M Bronze
    2m Black

    Er dette rett forstått, eller det en annen rangeringsrekkefølge som gjelder?
    Tja. Dette er en sannhet med modifikasjoner.

    Ortofon har aldri likt at man setter bedre stifter på de billige husene. Om dette er en sak
    konstruert av markedsavdelingen hos Ortofon - eller reelle differanser - er noe uklart.

    Ortofon oppgir tre grunner til at man IKKE skal bruke Bronze/Black stifter på Red/Blue hus:

    1. Pickuphuset på Bronze/Black benytter forsølvet kobber snarere enn rent kobber
    ...i spolene
    .

    Til det vil jeg si at dette blir et spørsmål om smak, snarere enn en ren objektiv påstand.
    Forsølvet kobber låter annerledes enn rent kobber, men ikke nødvendigvis bedre. I f.eks.
    2M Black kan det godt tenkes at mange foretrekker den varmere klangen man man får
    med rent kobber i spolene, framfor den kjøligere klangen man får med forsølver kobber
    i spolene.

    2. Pickuphusene på Bronze/Black er laget av Lexan, et stivere materiale - enn
    ...den vanlige (PVC?) plasten som benyttes i Red/Blue pickuphusene.


    Igjen vil jeg si at dette blir et spørsmål om smak, snarere enn en ren objektiv påstand.
    Lexan låter annerledes enn vanlig plast, men ikke nødvendigvis bedre. I f.eks. 2M Black
    kan det godt tenkes at mange foretrekker den varmere klangen man man får med vanlig
    plast i huset, framfor den kjøligere klangen man får med Lexan i huset.

    3. Pickuphuset på Bronze/Black er laget med strammere toleranser.

    Strammere toleranser er selvfølgelig alltid en god ting. Det gjør at alle pickupene (med
    samme farge) låter likt. Men hvor mye større avvik er det i de billigere husene? Antagelig
    ikke veldig mye mer, siden 2M Red og 2M Blue spiller riktig så bra...

    Mao. er det ingen av argumentene som faktisk hindrer en å benytte de dyre stiftene på
    de rimeligere husene. Lyden vil kanskje være "noe annerledes", men ikke nødvendigvis noe
    dårligere. For noen vil kanskje kombinasjonen faktisk spille bedre enn standardpickupene...


    Etter den lange omveien, la oss se på 2M Silvers plassering i hirarkiet. Siden denne pickupen
    har forsølvete spoler, går jeg ut fra at denne pickupen består av en 2M Red stift (med "sølv"
    stifthus) - montert i et Bronze/Black pickuphus. Om dette er tilfelle, kan en 2M Silver oppgraderes
    med en Bronze eller Black stift, uten noen kompromisser. Noe som igjen (kanskje) tilsier at hirarkiet
    blir seende slik ut:

    2M Red
    2M Blue
    2M Silver
    2M Bronze
    2m Black
    Det var egentlig denne utlegningen jeg var på jakt etter! Takk for opplysningen, dette var i høyeste grad informativt...


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    GunR

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2011
    Innlegg
    26
    Antall liker
    11
    Sted
    Kristiansund
    Hmm. Hvis vi skiller pickup fra stift, kan nok Silver plasseres høyt på stigen, men hvis vi leser informasjonen fra Ortofon igjen, er stiften på Silver så enkel at de velger å plassere den mellom Red og Blue. Og de sier at for både Red og Silver vil Blue være en oppgradering, pga den eliptiste slipingen på Blue.
    Setter vi dette sammen med GB sin opplysende forklaring, virker kombinasjonen Silver pickup(hus) med Bronze eller Black stift, veldig spennende.
    Og jeg som nettopp har kjøpt platespiller med Ortofon 520.. Som jeg skal oppgradere til 540! :rolleyes:
     

    Ante1

    Medlem
    Ble medlem
    01.11.2007
    Innlegg
    17
    Antall liker
    2
    Jeg har en 2M blue, men sliter med at det plukker opp mye støy fra alle platene, har brukt den både på Pioneer PLX 1000 og Technics 1210mk2, med samme resultat.
    Har prøvd forskjellig stifttrykk fra 1,8-2,1 med samme resultat, byttet til Audio Technica VM 540 på Technics spilleren, ble en helt annen verden, er Ortofon mye mere følsom for opptak av støv og støy generelt ?
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en 2M blue, men sliter med at det plukker opp mye støy fra alle platene, har brukt den både på Pioneer PLX 1000 og Technics 1210mk2, med samme resultat.
    Har prøvd forskjellig stifttrykk fra 1,8-2,1 med samme resultat, byttet til Audio Technica VM 540 på Technics spilleren, ble en helt annen verden, er Ortofon mye mere følsom for opptak av støv og støy generelt ?
    Prøvd å vaske platene?
     

    Ante1

    Medlem
    Ble medlem
    01.11.2007
    Innlegg
    17
    Antall liker
    2
    Ja, marginalt bedre, samme problem med helt mye plater også, men rart at AT skal være så mye mindre følsom.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Ja, marginalt bedre, samme problem med helt mye plater også, men rart at AT skal være så mye mindre følsom.
    Du må selvsagt bruke den PU-en som låter best for deg.

    For min del var en 2m Blue min gjen-oppvåkning til vinyl for et par-tre år siden. En oppvåkning så sterk at jeg enset ikke problemer med knitrer og knas, bare gooood-lyd. Nesten sånn at jeg gjerne tar den inn på nytt. Men for all del...

    Finnes sikkert andre PU som skjuler knitter. Hva annet skjuler de da...?

    Hovedsaken er vel godlyd og vinyl:cool:
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dette med overflatestøy er ganske merkeleg, men her er iallfall nokre faktorar du må vere klar over:

    - kor tørr lufta er - det fører til elektrostatisk knitring. Ein skulle tru at problemet var "universalt" i eit gjeve rom, og at pickupskift ikkje hadde noko å seie, men det verkar som somme pickupar ikkje reagerer på dette noko særleg. Det har også med kva omslag plata ligg i. Framlegg til tiltak: "elektrostatisk pistol", fleire plantar i rommet, alternativ oppvarming/mykje lufting

    - Underlag/platematte. Rette matta fjernar veldig mykje støy. Men verkar også inn på lyden generelt.

    - Slipinga av stiften, men her er det heller ikkje universelt likt for t.d. Shibata eller Micro (Koetsu fangar t.d. opp veldig lite platestøy)

    - Kor stor stiften er. Stiftar med veldig liten stift spelar av plata på eit anna nivå enn billegare stiftar, der plateslitasjen og overflateskadar ikkje er noko problem.

    - Justeringar verkar inn. Ver nøye - og ha ein god arm.

    Elles likar eg 2M Red ganske bra. Rett matcha anlegg gjer at du får bra lyd til låg pris. Black tykkjer eg er for dyr, og Blue er ikkje mi greie. Resten har eg ikkje høyrt. Og så må eg vel innrømme å vere ein MC-mann, når alt kjem til alt...
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Mange er nok ikke forberedt på at litt knitring og ticks er en del av pakken, også på helt nye plater.
    Noen sliter veldig med å å høre forbi dette, henger seg opp / bekymres.

    Og som sagt og som alltid, platespilling krever en del egeninnsats for å bli vellykket.
    Justering og oppsett har vi bred erfaring med at forhandlere veldig sjelden har peiling på.
    Norges aller mest kjente og lengstlevende kjedeforhandler av hifi, klubbes rett til bånn her.
    Få egen innsikt!

    Det er vel også stort sett eiere av rimelige Ortofon`s som plages mest.
     

    Ante1

    Medlem
    Ble medlem
    01.11.2007
    Innlegg
    17
    Antall liker
    2
    Nå er det mange som forhandler Ortofon i Norge, ikke bare klubben........
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg har en 2M blue, men sliter med at det plukker opp mye støy fra alle platene, har brukt den både på Pioneer PLX 1000 og Technics 1210mk2, med samme resultat.
    Har prøvd forskjellig stifttrykk fra 1,8-2,1 med samme resultat, byttet til Audio Technica VM 540 på Technics spilleren, ble en helt annen verden, er Ortofon mye mere følsom for opptak av støv og støy generelt ?
    Hvis det er direktedrevet platespillere, så kan det være en av årsaken. Men da kan man også høre dur fra den sentrerte motoren. Jeg ble kvitt problemet med en akryl platespiller som har separat motor. Har heller ikke problem m. statisk elektrisitet. Jeg bruker ortofon MC pickup.
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har en 2M blue, men sliter med at det plukker opp mye støy fra alle platene, har brukt den både på Pioneer PLX 1000 og Technics 1210mk2, med samme resultat.
    Har prøvd forskjellig stifttrykk fra 1,8-2,1 med samme resultat, byttet til Audio Technica VM 540 på Technics spilleren, ble en helt annen verden, er Ortofon mye mere følsom for opptak av støv og støy generelt ?
    GunR opplevde vel det samme med sin 2M Black!?

    Mvh Arild
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn