orso i Munchen 2013

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Type høyttalere er dette?

    Flott tråd forresten :)

    Mvh
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    for meg er det enkelt
    jeg tror jeg vet sånn ca Orsos preferanser
    da leser jeg alt med "Orso-eq" knappen inne :cool:, og kan likevel danne meg et visst inntrykk av hvordan det låt
    han kan ikke annet enn å gi et subjektivt referat fra sitt ståsted, noe annet ville bare være dumt imo

    mvh
    Leif
    Veldig godt poeng. Jeg har et sånt forhold til nesten alle som skriver regelmessig i de bladene jeg abonnerer på, og det er helt grunnleggende for å få noe nyttig ut av en subjektiv beskrivelse. Spørsmålet vi alle bør stille oss er ikke 'likte anmelderen produktet', men 'vil jeg like produktet'. Noe av det smarteste vi gjør som lesere er å prøve å forstå skribentenes preferanser. Jeg synes alltid det er frustrerende når det akkurat det produktet jeg er nysjerrig på testes av en ukjent skribent.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Personlig sparer jeg på de positive inntrykkene i en slik tråd.
    Jo mer ærlig og detaljert disse inntrykkene blir beskrevet jo lettere er det å avgjøre hvorvidt jeg kan bruke tilbakemeldingene for egen del.
    Å bedømme Hifi basert på mindre vellykkede messeoppsett/referater er det vel ingen som gjør?
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.407
    Antall liker
    102.429
    Torget vurderinger
    23
    så ikke før nå
    Sluket har rett

    Olympian har TAD ET-703 med Vitavox S2 i mellomtonen
    tuten er vel custom bronse
    Vitavox basser

    mvh
    Leif
    Snabeltuten har gutta laga sjæl, har jeg lest meg til, men driveren er TAD 2002.
    Er mellomtonehornet også Vitavox? Det ser jo slik ut.


    Orso, skal vedde på at du hiver ditt nåværende oppsett og hopper på horn i fremtiden! :) :)


    edit:

    Nå har jeg sett på bildene en gang til, de mellomtonehorna er nok også "hjemmelaga".
    Toppen: TAD ET-703
    Øvre mellomtone: TAD TD-2002 driver
    Nedre mellomtone: Vitavox S2 driver med R300WX custom horn
    Bass: Vitavox 15" AK 151
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.287
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hvor deler de S2 mot 2002? rundt 3-4K?
    uansett biter er det friskt priset over 200K£ !
    mvh
    Leif
     

    EngelholmAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Innlegg
    434
    Antall liker
    1
    Hejsan,

    Jag håller med! Det var en paradoxal upplevelse att höra Solo prestera så ur-urselt samtidigt som vi (som första svenska hififöretag) tar emot Image Hifi Award på fredagskvällen.

    Dålig systemmatchning och elektronik som knappt passerat prototypstadiet är min analys.

    Fra horn til linjekilde. Engelholm Solo med ni 6,25" bass/mellomtone elementer og en stor bånddiskant. Dette låt rett og slett ikke bra og var noe av det dårligste jeg hørte på messen. Og jeg forstår til dels hvorfor utifra det teoretiske uten å gå dypere i årsak. Lyden var enkelt og greit ikke sammenhengende og veldig rotete.
     

    trueblue

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    19.01.2013
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    "mystisk " Gryphon

    Danske Gryphon hadde et noe mindre rom hvor de hadde utstilt flere høyttalere og masse elektronikk. Alt i svart utførelse. Det er noe litt mystisk med Gryphon. De spilte ingen musikk de gangene vi var innom. Man måtte bestille billett til deres få lytteseanser. Mener de hadde to for dagen. Det prøvde jeg meg på, men en av selgerne var opptatt i en samtale og jeg gav opp. På lørdag da jeg var innom igjen, så var det fult til alle seansene. Man kan vel si at de henviser seg til et spesielt publikum.



    Pendragon sto utstilt på andre siden og noe som hadde vært artig og lytte til. Et høyttalersystem med dipolar båndelementer og separate basstårn med åtte 8" elementer.


    Heldigvis finnes så mye på messen at Gryphon sin private og lukkete greie ikke ødela for gleden. Som f.eks Mola Mola og Lansche Audio. Her var det åpent og fritt land.


    Litt kabelmystikk kommer man derimot ikke unna på en slik messe. Nesten alle utstillerne hadde gigantiske hageslanger. Noen med høyere tversnitt enn nettopp en hageslange. Litt morsomt at Mola Mola var koblet til dette. For de som ikke kjenner merket med fiskenavnet, så er dette nok et selskap som Bruno Putzeys har startet. Elektronikk som har som mål å slippe musikken mest mulig uhindret igjennom. EmmLabs var kilde i oppsettet.


    Lansche Audio sin høyttaler bruker plasma diskant. Usikker på hvilke modell dette var, men antar at elementene rundt plasma diskanten var 8". Plasma diskant skal ifølge Lansche Audio være lynhurtig og ha meget lav forvrengning som ikke gir noe hardhet i lyden. Og jeg syntes også det låt veldig uanstrengt og behagelig i toppen her. Klasse D, som Mola Mola benytter seg av, låter ifølge mange umusikalsk, sterilt og for slankt. Dette systemet beviste i så måte det motsatte. Her var det veldig god fylde og fundament i lyden med en veldig oppløst og åpen, men samtidig behagelig og musikalsk fremføring. Det holdt en veldig fin tonal balanse. Etter Ayon seansen hvor vi hadde diskutert hvor viktig det var med store bass elementer for å få en virkelig uanstrengt bass, så viste Lansche Audio at det er mulig å få til med flere og mindre elementer også. Dette kom tett på Ayon i bassen og hadde messens nest beste bassfundament og fedme. Det er så viktig for at noe skal låte engasjerende. For lite nivå i mellom og øvre bass og det låter veldig fort kjedelig over tid.


    Innmaten i Mola Mola. Her skjulte man ingenting. Hypex Ncore som man kan skimte.

    Gryphons forklaring var ganske enkelt at da rummet var så lille, ønskede man at begrænse antallet af lyttere til 15 i hver session, hvorefter at døren blev lukket.
    Dette gav mulighed for at få den bedst mulige oplevelse frem for a pakke rummet, så mange kunne få en dårlig oplevelse.
    Det er ikke mystisk, men viser respekt for dem der lytter..
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Takker for en kjempebra tråd, orso!
    Moro med noen som tør å si hva de mener....

    Etter min mening er det bare en måte å evaluere anlegg på og det er å lytte til musikken som spilles i det aktuelle rommet der og da.
    Det er mange som mener at "dårlige lytterom", "dårlig strøm" og "vanskelig akustikk" ikke forespeiler det "riktige" inntrykket av anlegget, og at man bør høre gjennom dette og på en måte forestille seg hvordan det hadde vært under "normale" forhold. Dette åpner for en uendelig verden med synsing, placebo, prislapphysteri og spekulasjoner.
    Det orso gjør er å beskrive hvordan han oppfatter lyden fra de forskjellige anleggene i de rommene han har opplevd de i og det er akkurat det samme som skjer med f.eks. journalister som tester hjemme i egen stue. Bortsett fra noen få blader, som f.eks. Watt som har dedikerte, kontrollerte lytterom, blir det anmelderens der og da opplevelse som kommer på papir. Dagsform, ting man har lest av andres opplevelser, lytterommet, bråket fra naboen som klipper plenen m.m. er med på å påvirke lytteren i aller høyeste grad og alt blir en subjektiv opplevelse av lyden som er den vi evaluerer.
    orso har i tillegg jobbet mye med akustikk og målinger og har da også referanser derfra, som ikke bare er synsing. Dette gjør at han kan sette fingeren på hvor problemene ligger i systemene på bl.a. messer.

    Kjempemessig med en ærlig rapport, orso!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gryphons forklaring var ganske enkelt at da rummet var så lille, ønskede man at begrænse antallet af lyttere til 15 i hver session, hvorefter at døren blev lukket.
    Dette gav mulighed for at få den bedst mulige oplevelse frem for a pakke rummet, så mange kunne få en dårlig oplevelse.
    Det er ikke mystisk, men viser respekt for dem der lytter..
    Det var et litt mindre rom som du påpeker, dog ikke veldig lite og flere hadde samme type.

    Tja, jeg stiller meg litt tvilende til at dere bare handlet om å gi lytterne beste forutsetninger. Hvorfor kjørte man da bare to demoer i løpet av hele åtte timer? De som jeg så hadde faste demoer, hadde det hver halvtime eller time. To seanser i løpet av en hel dag gir kun veldig få mulighet til å høre oppsettet. Eller man kunne holdt døren lukket når rommet var fult med en "dørvakt". Det virket ut som de gjorde f.eks hos Focal.

    Når man kun har to lytteseanser i løpet av en hel dag og man må få tak i billetter, så lukter det en smule VIP av hele greien. Men som kameraten min sa: "Jeg skjønner det godt at de velger den linjen og det er helt kurant. Det får folk til å føle at det er noe spesielt."
     
    Sist redigert:

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Basert på dine lytteinntrykk Orso, tenker jeg at du må ha ENORMT bra lyd hjemme hos deg selv. (Og det er jo det viktigste).
    Ikke det at jeg vet noe om lyden til orso, men den er helt sikkert bra. Men det er da ikke nødvendig og ha superlyd hjemme for å bedømme lyden av forskjellige oppsett. Hvis du bruker de referansene du samler deg ved ulike konsertbesøk, har du kommet langt. ;) Vil mye helle ha tilbakemeldinger av en konsertgjenger uten et ordetlig oppsett hjemme, enn en som har et oppsett til flere millioner, og som mener han sitter på fasiten.
    Ser at flere mener at lyden på konserter er referansen, men lurer på hvor i all verden disse konsertene er? Har vært på en del konserter i div lokaler, men det hører til sjeldenhetene at lyden er bra. Er der kun for opplevelen av artister/grupper jeg liker, da det lydmessig stort sett er en skuffelse. Så sant man ikke hører på en konsert unplugged, uten noe som helst av pa-høyttalere, så blir det lyden av høyttalere i et kjemperom/hall man lytter til og ikke stemmer og instrumenter slik de virkelig er.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg hørte Engelholm Solo også på Arkenmessen ( et annet messehotell ) i fjor og da låt det vesentlig bedre!
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.866
    Antall liker
    13.733
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det orso gjør er å beskrive hvordan han oppfatter lyden fra de forskjellige anleggene i de rommene han har opplevd de i og det er akkurat det samme som skjer med f.eks. journalister som tester hjemme i egen stue. Bortsett fra noen få blader, som f.eks. Watt som har dedikerte, kontrollerte lytterom, blir det anmelderens der og da opplevelse som kommer på papir. Dagsform, ting man har lest av andres opplevelser, lytterommet, bråket fra naboen som klipper plenen m.m. er med på å påvirke lytteren i aller høyeste grad og alt blir en subjektiv opplevelse av lyden som er den vi evaluerer.
    Hehe, her ser det ut som du mener at anmelderne i Watt er upåvirket av dagsform, lytterom og ting man har lest av andres opplevelser. :)
    Kanskje dersom de tester alt med dobbel abx, men det er neppe tilfelle. Sug også litt på hvordan inntrykk av en høyttaler spillende i perfekt akustikk er overførbart til et potensiell kjøper med normal stueakustikk...

    Det at man er kritisk til eksotisk hifi-utstyr gjør ikke nødvendigvis automatisk at lytteinntrykkene blir "riktigere".
    Vi er alle stappa fulle av fordommer om vi liker det eller ei, og jeg mistenker at man synes omtaler er bedre og mer betydningsfulle jo nærmere man føler seg den som har skrevet omtalen. Ikke mot normalt, men helt normalt.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Det orso gjør er å beskrive hvordan han oppfatter lyden fra de forskjellige anleggene i de rommene han har opplevd de i og det er akkurat det samme som skjer med f.eks. journalister som tester hjemme i egen stue. Bortsett fra noen få blader, som f.eks. Watt som har dedikerte, kontrollerte lytterom, blir det anmelderens der og da opplevelse som kommer på papir. Dagsform, ting man har lest av andres opplevelser, lytterommet, bråket fra naboen som klipper plenen m.m. er med på å påvirke lytteren i aller høyeste grad og alt blir en subjektiv opplevelse av lyden som er den vi evaluerer.
    Hehe, her ser det ut som du mener at anmelderne i Watt er upåvirket av dagsform, lytterom og ting man har lest av andres opplevelser. :)
    Kanskje dersom de tester alt med dobbel abx, men det er neppe tilfelle. Sug også litt på hvordan inntrykk av en høyttaler spillende i perfekt akustikk er overførbart til et potensiell kjøper med normal stueakustikk...

    Det at man er kritisk til eksotisk hifi-utstyr gjør ikke nødvendigvis automatisk at lytteinntrykkene blir "riktigere".
    Vi er alle stappa fulle av fordommer om vi liker det eller ei, og jeg mistenker at man synes omtaler er bedre og mer betydningsfulle jo nærmere man føler seg den som har skrevet omtalen. Ikke mot normalt, men helt normalt.
    Du har selvfølgelig helt rett at de også blir påvirket av andre ting. Det jeg ville fram til er at de har tatt hensyn til litt mer ved å ha et tunet lytterom også. Det gjør det hele litt enklere ved sammenligninger og man slipper å tenke på om omgivelsene er det som er utslagsgivende. Med litt målinger av høyttalerne som svensken i tillegg gjør, så er det, etter min mening, mye mer nøytralt i mange tilfeller.
    Jeg har nok dessverre altfor mange ganger opplevd at billige anlegg spiller ringer rundt dyre highend-anlegg, fordi man har jobbet med rommet også.

    Hva er forresten highend-anlegg?
    Diverse systemer spriker fra +10dB til -10dB i diskanten (fra 10k-20k). Mange tror Highend-utstyr er veldig nøytralt, men det er stikk motsatt. Veldig farget av de som produserer utstyret og hvilken retning de ønsker å gå.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    EHED, tror nok ikke at alt som blir testet i Watt blir testet i kinorommet, mener å vite at en tester hjemme hos seg sjøl.

    Mvh.KW
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Orso, jeg ser at du ikke har kommentert eller lagt ut bilde av Totem Element, så da håper jeg det er greit at jeg gjør det.
    Dette var nemlig etter min mening den beste lyden på hele messa. En lydkvalitet, dynamikk og størrelse på lydbildet som var helt ute av proposjoner i forhold til det beskjedne utseendet. Dette var utrolig bra, og plasserer seg tett opp mot det beste jeg har hørt noensinne. Ble tatt skikkelig på senga av disse!

    Desverre er de ikke så rimelige som de ser ut, noe jeg forsåvidt forstår etter at konstruktøren forklarte om konstruksjon og utvikling.

    17.000,- euro

    http://totemacoustic.com/en/hi-fi/columns/element-metal/

    20130511_173305.jpg
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.632
    Antall liker
    15.463
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Legg også merke til hva slags elektronikk som skyver Totem'ene. I love them!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Gryphons forklaring var ganske enkelt at da rummet var så lille, ønskede man at begrænse antallet af lyttere til 15 i hver session, hvorefter at døren blev lukket.
    Dette gav mulighed for at få den bedst mulige oplevelse frem for a pakke rummet, så mange kunne få en dårlig oplevelse.
    Det er ikke mystisk, men viser respekt for dem der lytter..
    Det var et litt mindre rom som du påpeker, dog ikke veldig lite og flere hadde samme type.

    Tja, jeg stiller meg litt tvilende til at dere bare handlet om å gi lytterne beste forutsetninger. Hvorfor kjørte man da bare to demoer i løpet av hele åtte timer? De som jeg så hadde faste demoer, hadde det hver halvtime eller time. To seanser i løpet av en hel dag gir kun veldig få mulighet til å høre oppsettet. Eller man kunne holdt døren lukket når rommet var fult med en "dørvakt". Det virket ut som de gjorde f.eks hos Focal.

    Når man kun har to lytteseanser i løpet av en hel dag og man må få tak i billetter, så lukter det en smule VIP av hele greien. Men som kameraten min sa: "Jeg skjønner det godt at de velger den linjen og det er helt kurant. Det får folk til å føle at det er noe spesielt."
    Jeg ser poenget ditt, men Gryphon sikrer seg også at de som kommer på demo er mer enn tilfeldig forbipasserende og forhåpentligvis er potensielle kjøpere.
    Kvalitet fremfor kvantitet. Vet du hvor lange demoer de kjørte?
    At de henvender seg til en type kjøpegruppe når de utstiller selve referanseforsterkerene og en nedskalert versjon av referansehøyttaleren er ikke det så rart at de henvender seg til den sterkere kjøpegruppen? Hvis de i tillegg klarer å spille videre på mystikken som er noe av deres varemerke må man vel kalle det en vellykket strategi.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Hvordan vet du egentlig at "Gryphon sikrer seg også at de som kommer på demo er mer enn tilfeldig forbipasserende og forhåpentligvis er potensielle kjøpere"?

    Og hva slags "mystikk" er det snakk om her, som varemerke?

    Jeg undres litt over disse betraktninger i en ellers meget leseverdig tråd.
     
    N

    nb

    Gjest
    Trompeten eier vel forsterkerne fra gryphon om jeg ikke husker helt feil

    Konseptet fremstår uansett som idiotisk og set burde ringe en bjelle hos vanlige lønnsmottakere som har sendt penger i den retning om det er så forbannet viktig å være så eksklusive at det er vanskelig å få hørt på sakene på en messe
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Gryphoon Tabu Century og NAD S300 er identiske så man kan jo stille spørsmålstegn angående den såkalte eksklusiviteten.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ro ned pulsen nå gutter. Ville bare gi en annen MULIG forklaring på hvorfor Gryphon valgte den løsningen.

    Nad S300 er basert på Tabu ja.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Basert på dine lytteinntrykk Orso, tenker jeg at du må ha ENORMT bra lyd hjemme hos deg selv. (Og det er jo det viktigste).
    Ikke det at jeg vet noe om lyden til orso, men den er helt sikkert bra. Men det er da ikke nødvendig og ha superlyd hjemme for å bedømme lyden av forskjellige oppsett. Hvis du bruker de referansene du samler deg ved ulike konsertbesøk, har du kommet langt. ;) Vil mye helle ha tilbakemeldinger av en konsertgjenger uten et ordetlig oppsett hjemme, enn en som har et oppsett til flere millioner, og som mener han sitter på fasiten.
    Ser at flere mener at lyden på konserter er referansen, men lurer på hvor i all verden disse konsertene er? Har vært på en del konserter i div lokaler, men det hører til sjeldenhetene at lyden er bra. Er der kun for opplevelen av artister/grupper jeg liker, da det lydmessig stort sett er en skuffelse. Så sant man ikke hører på en konsert unplugged, uten noe som helst av pa-høyttalere, så blir det lyden av høyttalere i et kjemperom/hall man lytter til og ikke stemmer og instrumenter slik de virkelig er.
    Ja, da synes jeg du har vært uheldig med konsertbesøkene dine. Har flere meget gode opplevelser på konsert, selvom brorparten ikke stå til forventningen. Bruk denne dagen til å suge til seg inntrykk av hvordan ting skal låte. Mye god referanse i et godt korps;)

    God 17. mai til alle
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    770
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    122

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    3.183
    så ikke før nå
    Sluket har rett

    Olympian har TAD ET-703 med Vitavox S2 i mellomtonen
    tuten er vel custom bronse
    Vitavox basser

    mvh
    Leif
    Snabeltuten har gutta laga sjæl, har jeg lest meg til, men driveren er TAD 2002.
    Er mellomtonehornet også Vitavox? Det ser jo slik ut.


    Orso, skal vedde på at du hiver ditt nåværende oppsett og hopper på horn i fremtiden! :) :)


    edit:

    Nå har jeg sett på bildene en gang til, de mellomtonehorna er nok også "hjemmelaga".
    Toppen: TAD ET-703
    Øvre mellomtone: TAD TD-2002 driver
    Nedre mellomtone: Vitavox S2 driver med R300WX custom horn
    Bass: Vitavox 15" AK 151
    Og så er det noen basshornkasser under der igjen.
    De ser jo lekre ut, pga av det fine snekkerarbeidet.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Bare å ta av seg hatten for denne reportasjen Orso ! Ikke noen liten jobb og formidle alt dette !
     

    EngelholmAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Innlegg
    434
    Antall liker
    1
    Hehehe! 6moons tyckte om det? Wow! :)
    Forsøk hitta nåt som inte 6moons tycker om ;)
    Tråkigt att du suger glädjen ur detta, RoDa. 6moons satt i 1½ timma och lyssnade till Solo M med Auris Audio. Jag kan inte se det på något annat sätt än positivt. Du har kanske djupare insikt i ämnet?

    Duger kanske #4 bästa ljudet på mässan, enligt:
    Wizard High-End Audio Blog: Engelholm Solo M with Auris - #4 Best Sound at MOC
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Noen som var innom de alternative messene?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som Lansche Audio har flere basser enn jeg var klar over. Er det to 15" eller 12" på baksiden? Det forklarer i så fall hvorfor grunntoneområdet var så bra her.
    IMG_3448ss.jpg


    Etter og ha prøvd en god del selv i tillegg til det jeg har hørt rundt omkring, så har jeg i stor grad landet på at jeg ikke skal bruke noe mindre i fremtiden enn 15" til bassbruk. Det er noe med en uanstrengt gjengivelse fra store elementer som ikke har hørt fra selv et par høysensitive 12". 15" er også et godt kompromiss mellom masse og størrelse om man skulle dele litt høyt hvor masse kanskje har noe å si. Ikke dermed sagt at det ikke er mulig å oppnå slik bass med flere mindre elementer også.
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.866
    Antall liker
    13.733
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hehehe! 6moons tyckte om det? Wow! :)
    Forsøk hitta nåt som inte 6moons tycker om ;)
    Tråkigt att du suger glädjen ur detta, RoDa. 6moons satt i 1½ timma och lyssnade till Solo M med Auris Audio. Jag kan inte se det på något annat sätt än positivt. Du har kanske djupare insikt i ämnet?

    Duger kanske #4 bästa ljudet på mässan, enligt:
    Wizard High-End Audio Blog: Engelholm Solo M with Auris - #4 Best Sound at MOC
    Ikke meningen å suge ut glede, mer et humoristisk/sarkastisk utspill om argumentet "6moons gillar det" virkelig forteller noe som helst.
    6moons er en av de mer tvilsomme sites slik som jeg ser det, synes det er kult med gode bilder, men synes ikke at omtalene er noe verdt for potensielle kjøpere.
    For meg så blir resultatet at både orso og 6moons betyr nada dersom jeg skulle kjøpt høyttalere fra Engelholm.
    Da er det besøk hos produsent og hjemlån som er aktuelt.
    Altså er Engelholm sine høyttalere akkurat like interessante for meg nå som de var før Munchen 2013.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.866
    Antall liker
    13.733
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Etter og ha prøvd en god del selv i tillegg til det jeg har hørt rundt omkring, så har jeg i stor grad landet på at jeg ikke skal bruke noe mindre i fremtiden enn 15" til bassbruk. Det er noe med en uanstrengt gjengivelse fra store elementer som ikke har hørt fra selv et par høysensitive 12". 15" er også et godt kompromiss mellom masse og størrelse om man skulle dele litt høyt hvor masse kanskje har noe å si. Ikke dermed sagt at det ikke er mulig å oppnå slik bass med flere mindre elementer også.
    Vet ikke om det lengre er mulig å bygge den Tangen-designede HFS-sub?
    Hver gang jeg hører den blir jeg like gledelig imponert. Den har den samme luftige og kraftige, men samtidig spenstige gjengivelsen som LMC sine basskasser.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Ikke det at jeg vet noe om lyden til orso, men den er helt sikkert bra. Men det er da ikke nødvendig og ha superlyd hjemme for å bedømme lyden av forskjellige oppsett. Hvis du bruker de referansene du samler deg ved ulike konsertbesøk, har du kommet langt. ;) Vil mye helle ha tilbakemeldinger av en konsertgjenger uten et ordetlig oppsett hjemme, enn en som har et oppsett til flere millioner, og som mener han sitter på fasiten.
    Ser at flere mener at lyden på konserter er referansen, men lurer på hvor i all verden disse konsertene er? Har vært på en del konserter i div lokaler, men det hører til sjeldenhetene at lyden er bra. Er der kun for opplevelen av artister/grupper jeg liker, da det lydmessig stort sett er en skuffelse. Så sant man ikke hører på en konsert unplugged, uten noe som helst av pa-høyttalere, så blir det lyden av høyttalere i et kjemperom/hall man lytter til og ikke stemmer og instrumenter slik de virkelig er.
    Ja, da synes jeg du har vært uheldig med konsertbesøkene dine. Har flere meget gode opplevelser på konsert, selvom brorparten ikke stå til forventningen. Bruk denne dagen til å suge til seg inntrykk av hvordan ting skal låte. Mye god referanse i et godt korps;)

    God 17. mai til alle
    Da bør det være et bra korps om jeg skal bli imponert!

    Hører en del på ekte instrumenter, spesielt piano, gitar og stemmer fra artister uten noe elektronikk, mer high-end finnes ikke. En røys med PA-høyttalere på Telenor arena blir horribelt i forhold og da blir det en lydmessig opptur å komme hjem å sitte foran anlegget
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.171
    Antall liker
    22.704
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg dro i gjennom alle sidene nå og i likhet med de fleste andre her syns jeg det er en veldig flott tråd :)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Vet ikke om det lengre er mulig å bygge den Tangen-designede HFS-sub?
    Hver gang jeg hører den blir jeg like gledelig imponert. Den har den samme luftige og kraftige, men samtidig spenstige gjengivelsen som LMC sine basskasser.
    Skulle gå bra det. Elementet kjøpes hos AV-Shop for ca. 1600,-. (Beyma 15G40). 150L bassrefleks og tunet lavt på 20 Hz-tallet.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Noen som har noe bilder/info om Gryphon høyttalern på bilde fra messa? Finner den ikke på hjemmesida deres
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Godt jobbet Orso! Om det var et oppsett fra messen du kunne tatt med deg hjem, hvilket ville det vært?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn