orso i Munchen 2013

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Meget fin tråd. Deilig å få litt gode beskrivelser av lyden, og det beviser jo at det ikke nødvendigvis er mest mulig penger som gir den beste lyden.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Kjempetråd orso!! Diskanten i Ayon høyttalerene er en Beyma TPL 150H
     
    Sist redigert:

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Igjen en veldig fin tråd, Orso! Lurer på om det er bekreftet at de bruker Beyma TLP-150H i den Ayon høyttaleren du nevnte lenger opp her.
    Edit: der kom 8x12 før meg ja.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Flott tråden faller i smak hos flere. Og fint dere sper på med mer info om høyttalerne eller annet. Ayon synes jeg hadde et spennende konsept. Noe av dynamikken og spruten i toppen med kontrollert spredning som store horn, men blottet for farging i mine ører. Er det Beyma TPL-150H, så er det jo dessuten billig å bygge noe tilsvarende selv.

    Videre til Cessaro horn med Tron elektronikk. Må innrømme at jeg ikke husker så mye av disse bortsett fra de som andre horn imponerte med transientgjengivelse, spilleglede og liten sweetspot.
    Horn med slik størrelse er vanskelig å ikke like til tross for at flere har sin egen forvrengning av lyden. Samtidig var det også horn på messen som enten hadde svært lite eller ingenting av det. På samme måte som det finnes trøkk og uanstrengt bass, så har horn også dette "trøkket" oppover i frekvens som kommer mot deg med full kraft. Og selv om større waveguider og nevnte Ayon også har en del av denne spruten, så når de ikke helt opp til disse store hornkonstruksjonene på det området.


    Tidal med eksklusiv finish. Selv foretrekker jeg trefinér uten glans, men flott er det vel uansett. Lyden husker jeg som åpen, klar, ok dybde og bra med detaljer. Bassen og fundamentet manglet til en viss grad og var ikke i nærheten av det man hørte fra f.eks Ayon, Lansche Audio, Focal og Canton. Noe slankt og da vipper det fort litt for mye mot det lyse og kjølige. Slik er selvsagt romrelatert i stor grad. Mener Tidal hadde en ganske stor sidemontert bass. En løsning som jeg er litt usikker på. Totalt sett helt ok lyd fra Tidal.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Usikker på hvilke høyttalere som ble brukt her. Elektronikken var i alle fall Advance som man kan se. Vanskelig å danne seg noen inntrykk da musikken var bare noe snakke greier. Så blir man fort litt bortskjemt med store systemer og da blir slike slanke WAF høyttalere ofte en liten nedtur.


    PCM har godt rykte på seg i deler av studio miljøet ifølge kameraten min. Lydmessig var dette alikevel en skuffelse. Det låter slik det ser ut, nemlig slankt med for lite nivå i grunntoneområdet. Det er høyttalere som på sett og vis lurer deg litt og imponerer ved første lytt. Siden de går dypt i bassen, så får man nemlig en følelse av stor lyd. Men så etterhvert så merker man at det mangler fylde og spiller dermed ikke musikk. Dette er slik veldig mye av høyttaler markedet er i dag. WAF som styrer og lyden lider. Nei, gi meg heller en bred baffel og gjerne hvor dypbassen er ikke så prioritert.


    Heco. Et oppsett som gikk inn øret og ut det andre.


    Audiovector lager ganske ok høyttalere til en betalbar pris og disse låt ganske fint. Stramme og ganske åpne. Og i motsetning til mange andre høyttalere på messen som brukte bånddiskant, så var ikke diskanten så markant her. Ofte ble høyttalere med bånddiskant veldig markante og diskanten stikker seg ut og roper "her er jeg" framfor at det blir en helhet. Mulig det kan skyldes kildematerialet som brukes med nærmic og linjeopptak, og hvor de skal demonstrere hvor detaljerte båndelementene er. Uansett, blir det mer en irratasjon og man savner en helhetlig og naturlig presentasjon av musikken.


    Audiovector viste også frem en større modell, men den fikk jeg ikke lyttet til til den.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mange takk for hyggelig lesestoff, orso.


    Liker den direkte tonen i beskrivelsene veldig godt. Men du kommer neppe til å drukne i jobbtilbud fra hifipressen.... ;)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det må bli en hifiblekke der "grei lyd" er det samme som L&B sine "5 stjerner" og "Spesielt anbefalt". :D
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Om noen en gang starter ei blekke hvor 'helt greit' beskrives som 'helt greit', så har de i hvertfall en abonnent. ;)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    så ikke før nå
    Sluket har rett

    Olympian har TAD ET-703 med Vitavox S2 i mellomtonen
    tuten er vel custom bronse
    Vitavox basser

    mvh
    Leif
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    godt at det er flere som skjønner hva mange ganger 15 gjør for midbass og bassfundament

    veldig godt oppsummert og to the point reportasje

    med denne på nett, føler jeg egentlig ikke at jeg hadde trengt å ta turen

    måtte i så fall være for å høre Silbatone og Vox Olympian ....
    mvh
    Leif
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Tar av meg hatten for orso. En av de beste trådene ever!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Skulle jeg invitert noen hjem for å komme med en kritikk av "oppsettet" og smurt den utover intervevev mitt stiller orso sterkt. Direkte, objektive, ærlige og kritiske syn er etter mitt skjønn en mangelvare...

    Og Gryphon har tydligvis skjønt dette med å skape "buzz" og eksklusivitet når det gjelder messer og slikt....
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Stein Music. Synes ikke lyden var spesielt god her og man trasket fort videre da det begynte å bli seint på dagen.


    Rundstrålende er definitivt noe annet. Ja, noe helt annet. De sender altså lyden i alle retninger i den horisontale planet. Ikke vertikalt så vidt jeg vet. Var innom rommet til German Physiks to ganger og med to ulike modeller. Både fredag og lørdag. Følte jeg måtte gi det en skikkelig sjanse.

    I akustiske kretser sier man med at rundstrålende kun fungerer utendørs når man ikke har avgrenset rom. Jeg er nok langt på vei enig i det. Klarer ikke å venne meg til denne lyden. For meg låter dette forvirrende uten et skikkelig stereobilde. Til tider så får man en følelse av at det ligner mer på live enn tradisjonelt spredende høyttalere og det er også målet. Men det er IMO ikke utelukkende noe positivt med dette. Jeg prøvde å lukke øynene slik at det visuelle ved å se to høyttalere når lyden er litt alle steder ikke skulle distrahere meg. Det kunne jo tenkes at det er det som lurer hjernen. Nemlig at man ser to høyttalere, men lyden er ikke som en vanlig stereopresentasjon. Det hjalp ikke for undertegnende, ikke med den tiden jeg prøvde i alle fall. Jeg konkluderte med at selv om det av og til gir litt følelsen av å høre på noe live, så ligner det heller ikke veldig på det. Det låter ikke så rotete og forvirrende i virkeligheten. Det blir for mye refleksjoner her som ankommer både tidlig og sent og dette går utover områder som klarhet, tydelighet, lokalisering, presisjon og tonalitet. At høyttalerne måler godt off-axis vil ikke veie opp for dette, selv om lyden selvsagt blir mer behagelig og det totalt sett gir mindre farging fra rommet. I et gigantisk rom hadde det nok fungert bedre, men da faller jo også litt av poenget bort så sant man ikke skal dekke et publikum både bak, foran og på sidene.


    En annen rundstrålende som hadde et rom fylt til randen de to gangene jeg var innom. Her fikk jeg ikke sitteplass noen av gangene og ble stående bak og på siden. MBL vekker jo oppsikt med sitt kule utseendet. MBL hadde noe som så ut som basstårn på siden. Vet ikke om de ble brukt. Da var ikke mye basstrøkk noen av gangene jeg var innom. Tonalt låt det litt mørkt og mykt der jeg sto. En av kameratene mine som ikke har hørt rundstrålende før kommenterte at han ikke fikk tak på lyden her og det ble utflytende. Bilde her tatt med mobil.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har tidligere vært inne på at jeg ikke mener et multikanals anlegg er veien å gå for å skape større sweetspot og mer spatial informasjon. Synes heller ikke rundstrålende er veien å gå da det vipper over til et for utflytende stereobildet.

    Da har jeg mer troen på noe av det man ser til en viss grad gjort her med Marten oppsettet. En høyttaler som i utgangspunktet sprer godt ut horisontalt, noe jeg regner med disse gjør, og så bruke en del diffusjon i rommet som skaper et større lydbildet. Helst bør høyttalere måler bedre horisontalt enn det Marten gjør, men prinsippet blir ellers ganske likt. Gjerne også diffusjon bak sitteplassen i tillegg til sidevegger. Da får både et stort og live låtende anlegg med stor sweetspot, og samtidig noe som måler totalt sett bra og ikke låter rotete med mye lobing. Samtidig bør man heller ikke overdrive bruken av diffusjon i framre delen av rommet hvor man har lyd som ankommer tidlig fra flatene.

    Fin lyd fra Django L, men litt lite bass her i rommet. Diffusorene på siden gir ikke et lydbildet som er hugget ut i stein med super presisjon og pin-pointing, men stort og lettflytende som er likanes.


    Leading Edge ser ut til å være et firma som selger akustiske produkter. Noe laget av hard plast og som så ut som kvasi diffusorer. De var i tillegg til å være plassert på frontveggen også på sideveggene. Lyden i oppsettet var kurant nok, men bar overhodet ikke preg av virkelig gode akustiske tiltak. Det er andre boller enn dette.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Basert på dine lytteinntrykk Orso, tenker jeg at du må ha ENORMT bra lyd hjemme hos deg selv. (Og det er jo det viktigste).
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når man nærmer seg slutten på dagen og har vært der siden åpningstiden, så lurer man litt på om det er lyttetretthet eller kvaliteten i anleggene som gjør at det ikke er så mye man blir virkelig blir betatt av. Det var åpenbart ikke bare lyttetretthet. For plutselig dukket det opp noe som virkelig var spennende og som skapte musikkfryd igjen.
    Høyttalere som ser ut til å være tatt rett utifra StarTrek.
    Dette var deilig og definitivt noe av det mest spennende på messen. Göbel heter høyttaler merket. Ble litt baff da jeg kom inn i rommet og ble tatt på sengen med den flotte lyden etter og ha hørt mye middelmådig. Så da kunne man igjen senke skuldrene og la musikken ta overhånd med sine nydelige toner. Göbel låt også veldig bra off-axis, selv om øverste diskantområdet var klart skarpere i sweetspot.

    Men hva i huleste var dette for noe? Hva var denne skjermen over elementene? Det låt så forbaska homogent, riktig og naturlig i mellomtonen og diskanten. Designeren, Oliver Göbel i egen person, stod på siden og fikk spørre en del spørsmål til å svare på grublingen. Som forventet var dette et element som dekket et stort området. Det var delt så lavt som ved 170 Hz og strakk seg helt til 30 kHz. Og det merket man virkelig. Jeg spurte selvsagt om de solgte topp driveren løst og det fikk jeg et kontant nei på. Kan kalte det et "bending wave" driver og var ifølge han meget uniform i spredningen. Spesielt horisontalt, men også ganske bra i deler av vertikal planet. Og det tror jeg på. Det låt nemlig bra alle steder, både sittende og stående. Spredningen til sidene var omtrent 170 grader. Han hadde jobbet med prinsippet over 10 år og det er patentert. Elementene under var 7" basser og det satt i tillegg like mange på baksiden som jeg tror er plassert i motsatt retning, altså mot frontveggen. Det var den hvite minste modellen jeg lyttet til. Den største er lik foruten dobbelt så mange bass elementer. Bak sto det et basstårn som ikke var i bruk.

    Men var det bare fryd og gammen? Ikke helt. For det første var det prisen..... 14000-15000 Euro for den minst modellen. Veldig synd synes jeg at man tar slike priser. Greit nok at man har jobbet med det lenge, men man sprer ikke akkurat oppfinnelsen sin til mange med en slik pris. Så det blir selvsagt et lite nisje marked for en spesiell kundegruppe.

    Umiddelbart så var det liksom ingenting feil her. I tillegg til veldig sammenhengende lyd så låt det også veldig åpent og behagelig. Det ble spilt mye klassisk, noe Katie Melua og så tror jeg det var en låt med mer rytme og bass i. Svakheten lå i litt mangel på transientgjengivelse og en lyd som ble noe snill. Helt klart mer dynamisk enn elektrostater og her var overgangen til bassene helt sammenhengende. Omtrent som en normal kassehøyttaler på det dynamiske var opplevelsen min. Og dermed noe begrenset sammenlignet med horn og også mer følsomme apekister. Følsomheten var nemlig på lave 85 dB. I øverste diskant, så tror jeg ikke det har så mye å si når forvrengningen trolig er alikevel veldig lav. Her er det neppe særlig med musikk som har sterke partier mellom høyt og lavt. Det hadde jo trolig brent opp mange diskanter på markedet. Men mer problematisk tror jeg det er med så lav følsomhet i både mellomtone og øvre bass. Kanskje også nedre diskant. Selv med mye watt, så tror jeg ikke man kan kompensere for det. I tillegg flyttet det neppe veldig mye luft og som har betydning når det deles så lavt som ved 170 Hz. Jeg spurte om det kunne brukes større basselementer. Det kunne det ikke da det ikke ville passe med toppdelen og det ville introdusere feil lydmessig.

    Alikevel var dette veldig spennende. I ettertid har jeg lurt på om det egentlig er bare en type ESL driver som man finner i elektrostater. I så fall vil elementet være bipolart. Og det kan jo forklare hvorfor høyttalerne stod så langt utifra frontveggen. Manger har også noe de kaller bending wave prinsipp. Var forøvrig innom Manger sin stand som jeg ikke har bilde av og det låt veldig dårlig.

    Welcome to G�BEL - Revolutionary Bending Wave Technology
    Manger - Precision in Sound

    Og en youtube video:
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Et oppsett jeg husker lite av.


    Så en tur innom Kharma før jeg gikk tilbake til Göbel rommet. Kostet vel litt disse også ville jeg tro. Rommet hadde store, myke og behagelige stoler. Virket som vedkommende ved siden av meg i beste plassering var en pengesterk araber. Han gynget på foten og virket ut som han likte godt dette. Min umiddelbar tanke var da om han lyttet mest med øynene og vurderte utifra pris og reklame. For dette var ikke imponerende for meg. Han fikk en telefon, og han og hans forfølger gikk ut og jeg kunne sette meg i midtsete. Til det kjedsommmelige, så låt også disse høyttalerne med så mange elementer oppover lite sammenhengende. Ekstremt tydelig da jeg nesten kom rett fra Göbel og gikk rett tilbake til Göbel etterpå. Bassen satt heller ikke og det var i grunnen lite som gjorde at man ønsket å bli sittende å lytte.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Basert på dine lytteinntrykk Orso, tenker jeg at du må ha ENORMT bra lyd hjemme hos deg selv. (Og det er jo det viktigste).
    Ikke det at jeg vet noe om lyden til orso, men den er helt sikkert bra. Men det er da ikke nødvendig og ha superlyd hjemme for å bedømme lyden av forskjellige oppsett. Hvis du bruker de referansene du samler deg ved ulike konsertbesøk, har du kommet langt. ;) Vil mye helle ha tilbakemeldinger av en konsertgjenger uten et ordetlig oppsett hjemme, enn en som har et oppsett til flere millioner, og som mener han sitter på fasiten.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    de göbel elementene er kanskje en variant av NXT exciter?
    små elementer som vibrerer et panel av f.eks isopor/papp/plastikk/glass.
    patenteringen går kanskje ut på måten han tuner panelene med sandwitch konstruksjonen og laserkutting i kantene?
    eller at han har laget sine egne exciter-elementer.




    teknologien kan blandt annet brukes til å gjøre tv-skjermer om til høyttalere.
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    følsomhet nede på midten av 80-tallet på de Gøbel greiene gjør jeg umiddelbart litt skeptisk
    er vel prisen for å dekke et så vidt område med den spredningen
    mvh
    Leif
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Her ser man elektronikken som ble brukt med Canton.
    f32b86bd7a710172ccc05178cb2240b5.jpg


    Jeg stjeler et bilde til av Høvdingen. Et oppsett som jeg husker godt, men hvor jeg ikke knipset selv. Nemlig Chario med vår norske Electrocompaniet. Og hva skjer når man kobler sammen fløyesmyke italienere med relativt fargete og røraktige EC? Jo, det ble rett og slett veldig rundt i toppen og med de berømte teppene som et slør over musikken. Behagelig, men personlig blir jeg sittende på kanten av stolen og venter på en oppløsning og detaljer som aldri kommer.
    fc34af81997d3436add92b01262fb93d.jpg
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    så ikke før nå
    Sluket har rett

    Olympian har TAD ET-703 med Vitavox S2 i mellomtonen
    tuten er vel custom bronse
    Vitavox basser

    mvh
    Leif
    Snabeltuten har gutta laga sjæl, har jeg lest meg til, men driveren er TAD 2002.
    Er mellomtonehornet også Vitavox? Det ser jo slik ut.


    Orso, skal vedde på at du hiver ditt nåværende oppsett og hopper på horn i fremtiden! :) :)


    edit:

    Nå har jeg sett på bildene en gang til, de mellomtonehorna er nok også "hjemmelaga".
     
    Sist redigert:

    Bebophifi12

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    377
    Antall liker
    70
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kunne også tenke meg å vite hvilket referansegrunnlag trådstarter har. Jeg var selv på messen i tre dager og er mildt sagt uenig i mye av det som er Orsos lytteinntrykk. Torsdag var en relativt skuffende dag for mange av utstillerne mht lyden, men dette tok seg betydelig opp fredag og lørdag. Jeg synes at mange hadde fått det bra til når man tar strøm og akustiske forhold i betraktning.

    Nå er det fritt frem å mene hva man vil her, men jeg synes det grenser til litt utidig å bedømme og gi karakteristikker ut ifra det som blir prestert under vanskelig og litt uforutsigbare forhold. Men det er nå min mening. Mye bra lyd i Munchen og en herlig messe og by å tilbringe noen dager i.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Heldigvis finnes så mye på messen at Gryphon sin private og lukkete greie ikke ødela for gleden. Som f.eks Mola Mola og Lansche Audio. Her var det åpent og fritt land.


    Litt kabelmystikk kommer man derimot ikke unna på en slik messe. Nesten alle utstillerne hadde gigantiske hageslanger. Noen med høyere tversnitt enn nettopp en hageslange. Litt morsomt at Mola Mola var koblet til dette. For de som ikke kjenner merket med fiskenavnet, så er dette nok et selskap som Bruno Putzeys har startet. Elektronikk som har som mål å slippe musikken mest mulig uhindret igjennom. EmmLabs var kilde i oppsettet.


    Lansche Audio sin høyttaler bruker plasma diskant. Usikker på hvilke modell dette var, men antar at elementene rundt plasma diskanten var 8". Plasma diskant skal ifølge Lansche Audio være lynhurtig og ha meget lav forvrengning som ikke gir noe hardhet i lyden. Og jeg syntes også det låt veldig uanstrengt og behagelig i toppen her. Klasse D, som Mola Mola benytter seg av, låter ifølge mange umusikalsk, sterilt og for slankt. Dette systemet beviste i så måte det motsatte. Her var det veldig god fylde og fundament i lyden med en veldig oppløst og åpen, men samtidig behagelig og musikalsk fremføring. Det holdt en veldig fin tonal balanse. Etter Ayon seansen hvor vi hadde diskutert hvor viktig det var med store bass elementer for å få en virkelig uanstrengt bass, så viste Lansche Audio at det er mulig å få til med flere og mindre elementer også. Dette kom tett på Ayon i bassen og hadde messens nest beste bassfundament og fedme. Det er så viktig for at noe skal låte engasjerende. For lite nivå i mellom og øvre bass og det låter veldig fort kjedelig over tid.


    Innmaten i Mola Mola. Her skjulte man ingenting. Hypex Ncore som man kan skimte.

    Dette er Lansche Audio's nye modell 8.2. Grunnen til at du sammenlignet skyvet i disse med Ayon er nok at disse (også) har to stk 15" per høyttaler, bakovervendt, i passelig stor kasse. Ellers er det riktig at elementene som omgir plasmadiskanten er 8".

    Også enig i at Göbel låt bra. En stor "høydare" i fjor, hvor jeg hørte disse første gang, etter min mening. Prisen du fikk oppgitt var dog lavere enn jeg fikk om du ikke har fått pris per stk.

    Flott at du følger opp og gir en flott reportasje. Tipp-topp-tommel-opp! :D


    Geir Arne
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg kunne også tenke meg å vite hvilket referansegrunnlag trådstarter har. Jeg var selv på messen i tre dager og er mildt sagt uenig i mye av det som er Orsos lytteinntrykk.
    Så lag din egen tråd om hvor bra tingene var da og ikke kom drassende med det simpleste trikset i boka "hva er det du kan om dette da". Det er bare du som er sur i denne tråden, ta det som et hint.

    "Alle" vet at Orso ikke har noe svindyrt Hi-End-greier stående hjemme. Om du vil at noen skal ta dine ord for bedre fisk, så gi folket en grunn til det - eksempelvis som nevnt ved å starte din egen tråd om sakene.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Dyr referanse hjemme eller ikke, jeg sitter i allefall igjen med en følelse av at Orso har ørene på rett plass og vet å bruke dem.

    At mine preferanser avviker fra Orsos på noen punkter syntes ikke jeg gjør denne reportasjen mindre lesbar for min del. Nå har vi også et bedre utgangspunkt for senere diskusjon.


    Geir Arne
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.394
    Antall liker
    725
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Bra tråd,men her må alle trekke sine egne konklusjoner,det er helt klart att demonstrasjon av diverse utsyr ikke har skedd under særlige opptimale forhold slik jeg leser det,litt foruroligende att så mange levrandører ikke har hørt eller opptimalisert bedre

    Mange intresange oppservasjoner IMO

    Utstyret blir ikke dårlige av denn grunn vel (for de som leser om sine kjære høytalere :)
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    OPPSUMMERING

    Dette er mine betraktninger og det er fult lov å være uenig. Kan nevne at ene kameraten min som har lite erfaring med hifi, men jobber i studio og tar mye opptak hadde meget sammenfallende opplevelser som meg. Han bruker bare litt andre ord på enkelte ting.

    Jeg var på messen fredag og lørdag. Fra kl. 10.00 om morgene til 18.00 og 18.30 på lørdag.
    Søndagen brukte vi til sightseeing. Først til BMW museumet. Har riktig nok en mindre BMW selv og liker deres kjøreegenskaper, men er egentlig ikke noe stor bilentusiast. Men en futurisk BMW bil må jeg nesten vise noen bilder av. En hybrid med to elektriske batterier og hvor hele taket er et helspennende vindu. Og sjekk spoileren bak og de tynne og stilige setene.







    Etterpå gikk vi gjennom Olympia parken og ble god og våt i regnet. Angrer nok litt i etterkant at jeg ikke brukte en halv dag på søndagen på messen. Det er en noen oppsett jeg ikke fikk hørt som jeg kunne tenke meg å høre og noen jeg ville ha brukt mer tid på. Det får blir neste gang.

    Og neste gang blir det nok. For dette var en veldig fin messe. Det meste låt i grunnen ok her. Nesten ingen oppsett som jeg syntes låt direkte dårlig, noe jeg har erfart mye av i norske butikker og på Horten messen. Der er det mye jeg kan irritere meg over og uregelmessigheter blir såpass tydelig at det vipper over til virkelig dårlig. Slik var det ikke på messen i Munchen. Og årsaken er ikke så vanskelig å skjønne. Rommene er av en helt annen størrelse og da med betydelig mindre plagsommme romrelaterte problemer. Det gjorde at det var veldig trivelig å lytte til det meste selv om kvaliteten selvsagt alikevel varierte. I ganske mange rom var det dessuten gjort en del akustiske tiltak. I fløyene var rommene mer eller mindre identiske i utformingen og da blir det enklere å sammenligne oppsett.

    I tillegg til god bredde og lengde i de fleste rom, var takhøyden veldig god. En del av rommene hadde skråtak med et ytre som var høyere og et innenfor som var lavere. Ikke ideelt det, men når høyden er såpass god så fungerer det bra alikevel. Alle refleksjoner blir forsinket i et slikt rom og bassproblemene redusert. Her har den norske bransjen noe å lære. Framfor å gjemme seg i lille Horten som ikke trekker noe særlig annet enn entusiaster og med veldig små og vanskelig rom, så burde man skaffet bedre lokaliteter mer sentralt i en storby. Det var jo et forsøk på det fra Snickers for noen år siden på Gardemoen, men bransjen prioriterte det ikke slik jeg forsto.

    Ingen oppsett var skikkelig helstøpte IMO. Det hadde jeg heller ikke forventet. Det kreves mer jobbing med plassering og mer og bedre akustiske forhold. Dessuten er det selvsagt vanskelig å lage god lyd for mange seter. Skal jeg trekke fram noe så blir det nok oppsettene med Grimm Audio, Lansche Audio, Burmester, Canton, Ayon, de fleste hornene, Göbel, Amphion, Focal og sikkert noen jeg har glemt i farten. Gode på hver sine måter og med sine svakheter. Jeg har ikke nevnt noe særlig angående dybde eller holografi. Akkurat det hørte jeg ikke så mye av, men Grimm oppsettet hadde klart det. Det var nok også innspillinger som la til rette for det. Hadde Grimm hadde en smule mer varme og mer bassfundament, så tror jeg det kunne blitt svært realistisk og tror det ville imponert veldig mange.

    Ellers så var min opplevelse at teori og det målemessig går helt i hånd med hva som fungerer i praksis. Noe vil sikkert kalle meg furutinntatt. ;) Ikke dermed sagt at man ikke kan nyte musikken fra noe som er teknisk dårligere. Man kan venne seg til det meste, samtidig er det noe som heter bedre og best i mitt vokabular. Og det kan forklarer og måles hvorfor det er slik uten jeg har tenkt å går dypere i det her.

    Munchen messen er absolutt verdt å besøke. Jeg drar gjerne tilbake. I tillegg er det en fin by og enkelt å reise kollektivt. Eneste jeg vil trekke litt for er at mange demoene foregikk på tysk. Med såpass stort internasjonalt publikum så hadde jeg gjerne sett at alt foregikk på engelsk. Virket forøvrig som om messen var svært godt besøkt. Flere av rommene var stappfulle og nesten ikke mulig å komme seg inn i. Spesielt flere av de tyske merkene og noen andre merker som f.eks Wilson Audio. Men slikt kan man vel nesten ikke klage over. Flott at det kom mange. Et tips her er å komme tidlig og besøke disse merkene med en gang før rommene fylles utover dagen.

    Høvdingen (og sikkert andre) har lagt ut virkelig flotte bilder som er verdt å se på. Når jeg ser hvordan bilder er fra selv nyere mobilkamera, så skjønner jeg at det er på tide å pensjonere mitt gamle reserve Canon kompaktkamera.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det blir feil å diskutere preferanser og hva orso selv hører på hjemme.
    Orso er tydelig og ærlig på hva han hørte, med sine ører og sine preferanser.
    Rapporter fra mange forskjellige på tidligere messer må da ha vist folket et eller annet om sprikende meninger?
    Helt normalt. Kjør på orso, setter pris på at du har lagt ned så mye jobb i dette. Håper folk forstår hvor mye arbeid dette er i forhold til å bare gå rundt å lytte for seg selv. Du har gjort en innsats for å dele inntrykk og bilder med oss, settes pris på!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Topp tråd, Orso. Takker.
    Jeg har personlig erfaring med at Orso har meget gode ører, og å lese hans inntrykk tar jeg som en god referanse.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Brillefin tråd. Nesten så man gleder seg til å bli et år eldre og lese om 2014-messa....

    En liten kommentar om den Beemer'n: Skeptisk til glassdører helt ned. Vi har jo på hfs blitt gjort kjent med at buseplukking er synlig fra utsiden av bilen. I fremtiden må man altså i tillegg tenke seg om før man klør seg på b....

    Mange takk, orso. Både gøy og lærerikt.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bebophifi12

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    377
    Antall liker
    70
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Som jeg skriver er han i sin fulle rett til å skrive hva han mener. Jeg synes bare det blir litt lettvint å komme med karakteristikker av lyd med så mange ukjente faktorer og med til dels ukjent utstyr. Og nei, jeg vet ikke hva han spiller på hjemme. Samme det, mange har tydeligvis glede av tråden.

    Skal jeg nevne noen systemer kan jeg ramse opp følgende jeg synes spilte svært bra: Joseph Audio Pearl med Bel Canto, Raidho D1 stativhøyttaler med Jeff Rowland, TAD som for meg fremstår i en egen klasse, Kaiser høyttalere, Swissonor rørforsterkere med litt spesielle høyttalere som spilte med realisme, trøkk og veldig underholdende, Focal med Soulution og selvsagt Absolare forsterkere med Rockport, glimrende. Og flere, også hornbaserte systemer. Og noe var ikke så bra og enkelte veldig skuffende uten at de behøver å nevnes.


    Jeg kunne også tenke meg å vite hvilket referansegrunnlag trådstarter har. Jeg var selv på messen i tre dager og er mildt sagt uenig i mye av det som er Orsos lytteinntrykk.
    Så lag din egen tråd om hvor bra tingene var da og ikke kom drassende med det simpleste trikset i boka "hva er det du kan om dette da". Det er bare du som er sur i denne tråden, ta det som et hint.

    "Alle" vet at Orso ikke har noe svindyrt Hi-End-greier stående hjemme. Om du vil at noen skal ta dine ord for bedre fisk, så gi folket en grunn til det - eksempelvis som nevnt ved å starte din egen tråd om sakene.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Å bruke tid på å dele sine egne inntrykk, opplevelser og meninger er flott og interessant!
    Tusen takk for et detaljert referat Orso!
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Som jeg skriver er han i sin fulle rett til å skrive hva han mener. Jeg synes bare det blir litt lettvint å komme med karakteristikker av lyd med så mange ukjente faktorer og med til dels ukjent utstyr. Og nei, jeg vet ikke hva han spiller på hjemme. Samme det, mange har tydeligvis glede av tråden.

    Skal jeg nevne noen systemer kan jeg ramse opp følgende jeg synes spilte svært bra: Joseph Audio Pearl med Bel Canto, Raidho D1 stativhøyttaler med Jeff Rowland, TAD som for meg fremstår i en egen klasse, Kaiser høyttalere, Swissonor rørforsterkere med litt spesielle høyttalere som spilte med realisme, trøkk og veldig underholdende, Focal med Soulution og selvsagt Absolare forsterkere med Rockport, glimrende. Og flere, også hornbaserte systemer. Og noe var ikke så bra og enkelte veldig skuffende uten at de behøver å nevnes.


    Jeg kunne også tenke meg å vite hvilket referansegrunnlag trådstarter har. Jeg var selv på messen i tre dager og er mildt sagt uenig i mye av det som er Orsos lytteinntrykk.
    Så lag din egen tråd om hvor bra tingene var da og ikke kom drassende med det simpleste trikset i boka "hva er det du kan om dette da". Det er bare du som er sur i denne tråden, ta det som et hint.

    "Alle" vet at Orso ikke har noe svindyrt Hi-End-greier stående hjemme. Om du vil at noen skal ta dine ord for bedre fisk, så gi folket en grunn til det - eksempelvis som nevnt ved å starte din egen tråd om sakene.
    Orso lager her en av de mest interesant messeraporter jeg har lest. Og ut ifra de fleste andre innlegg som er i tråden, er jeg ikke alene om å synes det. Ja det er subjektivt, ja det er kritisk. Men det er nettop det som gjør det interesant. Orso har ingen bindinger noen steder (utstyret han selv har er ikke representert på messen heller), han vet å gi ros til det han liker og ris til det han ikke liker. Man må selvfølgelig ta det han sier med en klype salt, og intrykkene hans er selvfølgelig farvet av pris på utstyret, forutintatthet etc. Men like fullt er dette en meget underholdende og interesant tråd.

    For min del håper jeg Orso besøker flere messer, og gir oss liknende tråder fra dem alle.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ................ jeg synes det grenser til litt utidig å bedømme og gi karakteristikker ut ifra det som blir prestert ..............
    Det må man gjerne synes, og skrive det og. Men hva i all verden skal man da med hifi-messer der det spilles musikk på demo?
    Du mener at man generelt ikke skal beskrive sine lytteinntrykk ærlig? Redd for at flere skal erkjenne hvor subjektiv denne opplevelsesverden er?
    Det synes jeg grenser til litt utidig.

    Jeg kjenner ikke orso selv, men er ganske sikker på at hvis jeg hadde vært i München og skrevet ærlig om mine lytteinntrykk ville det sett helt annerledes ut enn orso sine beskrivelser. Og nettopp det syns jeg er positivt og interessant.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    for meg er det enkelt
    jeg tror jeg vet sånn ca Orsos preferanser
    da leser jeg alt med "Orso-eq" knappen inne :cool:, og kan likevel danne meg et visst inntrykk av hvordan det låt
    han kan ikke annet enn å gi et subjektivt referat fra sitt ståsted, noe annet ville bare være dumt imo

    mvh
    Leif
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Orso, skal vedde på at du hiver ditt nåværende oppsett og hopper på horn i fremtiden! :) :)
    Jeg har hatt slike "kvasi horn" (12" waveguide i diskanten) i et TV/surround oppsett som bildene under viser en god stund. Det er vel ikke helt det samme nei og holder kanskje ikke til medlemskap?
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn