Forsterkere Originalrør

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
ser at innlegget først over streken. Synes det er søtt at du har en slik tiltro til en leverandør av dippedutter. Fortsett med det, så får vi andre kose oss i skogen og plukke bær. Personlig så tviler jeg sterkt på at du har rett i dine antagelser- men det får heller være.
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.155
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Ta heller en telefon til Motron
ingen tvil om at den mannen har det meste av det beste av rør, men ingen god hørsel,
Det er korrekt - og han sier det selv. Men, han har en "erfaringsbase" gjennom årelang befatning med rør - og en rekke referanser han støtter seg til. Så - jo har er i stand til å komme med kvalifiserte forslag.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Vi er vel ikke så voldsomt interessert i å snakke med Jadis om hvilke rør som er benyttet i din forsterker.
Du har startet en tråd og fått en mengde innspill. Alle er for så vidt gitt i beste mening. At tonen har blitt som den har blitt får du ta på din kappe. At du gidder å starte en diskusjon når du ikke er villig til å lytte til råd og erfaring fra en del her som har levd med rør noen år. Vokst opp med rør faktisk.
Det gode som har kommet ut av dette er jo at du har funnet ut at et par rør er feil plassert. Ikke så lite bare det. Hørte du forskjell etter at de kom på rett plass?
Hvis ikke, kan du fortette å tro at JADIS sine rør er verdens beste.
 
Sist redigert:

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jeg sitter bare og tenker på en ting: Hva i h..ike er hensikten med denne tråden?? At Jadis umulig kan forbedres UANSETT fordi det koster??:eek:
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.155
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg kan fortelle deg en ting, Jadis går ikke på kompromisser. Legger du så mye penger i komponenter som disse koster da får du
valuta for pengene, det er garantert.Min preamp koster godt over 100 laken.
Værer jeg at du leser en hver form for indikering av at det kan finnes "bedre" rør enn det som sitter i Jadis som "støtende":confused:

Du virker i hvertfall av å "hisse" deg opp over å selv ha stilt spm - og ikke like svarene som kommer:confused::confused:

En ikke uvesentlig del av lydsignaturen og karakteristikken til en hver rørforsterker påvirkes av de rørene som benyttes. Prerør i større grad enn effektrør.
Hva din preamp koster har lite med saken å gjøre. Bedre (for deg) rør enn de som sitter der er jeg temmelig sikker på at finnes.

Når det gjelder effektrørene, så er det begrenset utvalg - og ikke like sikkert at det er noe å hente.


BTW - hvem har klart å forveksle ECC82 og ECC83 rørene - du eller Jadis i produksjon? Om det er sistnevnte så er vel ikke akkurat noe "kvalitetsstempel" ?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.155
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Det gode som har kommet ut av dette er jo at du har funnet ut at et par rør er feil plassert. Ikke så lite bare det. Hørte du forskjell etter at de kom på rett plass?
Det er vel kanskje vanskelig å teste. Han har jo 2 for mye av den ene og 2 for lite av den andre typen:)
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Ta heller en telefon til Motron
ingen tvil om at den mannen har det meste av det beste av rør, men ingen god hørsel,
Det er korrekt - og han sier det selv. Men, han har en "erfaringsbase" gjennom årelang befatning med rør - og en rekke referanser han støtter seg til. Så - jo har er i stand til å komme med kvalifiserte forslag.
ja sant det, men ingen har vel hørt alle rør i alle typer forsterkere ? og har lik smak ? ergo mitt forslag til å google seg frem for å finne en retning, ofte har jeg selv blitt anbefallt de aller dyreste rørene fra han og ikke alltid har jeg sittet igjen med inntrykket av at det har med de lydmessige kvalitetene å gjør, mer de produksjonsmessige, det er mitt inntrykk
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Bare for å nevne min egen pre som vel koster veiledende nærmere 130 laken, satt det likeretter rør av heller tvilsom fabrikat. Og disse hadde Ayon kjøpt opp i store mengder. Etter tips fra Motron satte jeg inn Mullard.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.155
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
ergo mitt forslag til å google seg frem for å finne en retning, ofte har jeg selv blitt anbefallt de aller dyreste rørene fra han og ikke alltid har jeg sittet igjen med inntrykket av at det har med de lydmessige kvalitetene å gjør, mer de produksjonsmessige, det er mitt inntrykk
Enig i det første - det er "enkelt" å lese seg opp på rør - og signaturen til røret gjelder (i varierende grad) uansett hvilke forsterker det settes i.
Jeg har ikke kjøpt så veldig mange rørsett fra Motron, men noen har det jo blitt gjennom årene. Kun én gang har jeg fått et sett som ikke samsvarte med det han indikerte. No problem - kun å returnere og bytte i annen type. Det er litt værre gjennom andre kjøpskanaler.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
ergo mitt forslag til å google seg frem for å finne en retning, ofte har jeg selv blitt anbefallt de aller dyreste rørene fra han og ikke alltid har jeg sittet igjen med inntrykket av at det har med de lydmessige kvalitetene å gjør, mer de produksjonsmessige, det er mitt inntrykk
Enig i det første - det er "enkelt" å lese seg opp på rør - og signaturen til røret gjelder (i varierende grad) uansett hvilke forsterker det settes i.
Jeg har ikke kjøpt så veldig mange rørsett fra Motron, men noen har det jo blitt gjennom årene. Kun én gang har jeg fått et sett som ikke samsvarte med det han indikerte. No problem - kun å returnere og bytte i annen type. Det er litt værre gjennom andre kjøpskanaler.
aldri sagt ett vondt ord om den delen av servicen, men vet dog om andre som har like god service , er heldigvis flere kilder, har opplevd å spørre etter spessielle rør uten å få hverken pris eller svar på om de finnes i lageret, og da gir man gjerne opp etter ett års tid
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Nå tror jeg jeg trenger råd fra noen av dere her om rør til preampen JPS2.
......
Kan dette forbedres vesentlig?
Med 2 x ECC83 kan råforsterkningen, eller det som kalles open loop gain, teoretisk nærme seg 10000 ganger. I praksis er 3-4000 ganger mer realistisk, men poenget er at dette er veldig høy forsterkning.
For å bruke preampen til det den er beregnet til må mye av denne forsterkningen temmes på ett eller annet vis. Dette "ett eller annet" er feedback og det virker på den måten at en summerer inngangssignalet med deler av utgangssignalet (som er i motfase). Dette gjøres i et forhold slik at total forsterkning blir det man ønsker, i dette tilfellet ca 10 ganger (20dB) forsterkning.

Dette lar seg beskrive matematisk og generell feedback beskrives slik:

A = Aol / (1+Aol*B)

A er forsterkning med feedback.
Aol er forsterkning uten feedback (råforsterkning)
B er andelen av signalet som blir ført tilbake (feedback fraksjon).

I de tilfellene Aol*B er veldig mye høyere enn 1, det vil si høy råforsterkning og en middels verdi for B, kan ligningen forenkles til A = 1/B. Som du ser så er Aol så godt som tryllet ut av formelen og det betyr at samme hva du erstatter Aol med så har det ikke betydning så lenge Aol opprettholder en tilstrekkelig høy verdi.

Nå er det jo en del andre faktorer som også spiller inn, men generelt vil feedback utligne forskjeller og ulinearitet slik at kvaliteten på det som utgjør Aol blir mindre vesentlig. Det betyr altså at det kan være vanskeligere å høre forskjell på rør som står i en krets med mye feedback vs en forsterker uten feedback.


Når dette er sagt så har ikke jeg sett skjema for forsterkeren din, men jeg sitter og titter på en annen Jadis preamp-konstruksjon basert på ECC83...
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Teori og praksis henger nøye sammen, men du er sikkert enig i at ørenes og hjernens opplevelse av musikk (lyd) ikke kan beskrives så enkelt.
De fleste er enige om at forskjellige rør (fra forskjellige produsenter og tider) gir forskjellig lytteopplevelser.
(Mange er enige om at kabler gjør det samme:))
Siden mange hverken tør eller kan gjøre inngrep i en forsterker som endrer lyden, vil de fleste kunne bytte rør som trekker lyden i ønsket retning.
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
Jeg kan fortelle deg en ting, Jadis går ikke på kompromisser. Legger du så mye penger i komponenter som disse koster da får du
valuta for pengene, det er garantert.Min preamp koster godt over 100 laken.
Værer jeg at du leser en hver form for indikering av at det kan finnes "bedre" rør enn det som sitter i Jadis som "støtende":confused:

Du virker i hvertfall av å "hisse" deg opp over å selv ha stilt spm - og ikke like svarene som kommer:confused::confused:

En ikke uvesentlig del av lydsignaturen og karakteristikken til en hver rørforsterker påvirkes av de rørene som benyttes. Prerør i større grad enn effektrør.
Hva din preamp koster har lite med saken å gjøre. Bedre (for deg) rør enn de som sitter der er jeg temmelig sikker på at finnes.

Når det gjelder effektrørene, så er det begrenset utvalg - og ikke like sikkert at det er noe å hente.


BTW - hvem har klart å forveksle ECC82 og ECC83 rørene - du eller Jadis i produksjon? Om det er sistnevnte så er vel ikke akkurat noe "kvalitetsstempel" ?

Nå har det seg slik at jeg liker lydsignaturen på Jadis og det har for meg virket helt unødvendig å skifte disse ut med noe "bedre" eller mest sannsynlig "annerledes".
Jeg har vel flere ganger påpekt at det er billigforsterkere som setter billigrør i forsterkerne sine.Du får ganske enkelt det du betaler for. Jadis har garantert et godt
rykte å ta vare på og vil antagelig at kunden skal slippe å bruke tid på å lete etter andre rør enn de som er levert.

Når det gjelder ombyttingen er jeg 99,9 % sikker på at jeg er skyld i.
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
Vi er vel ikke så voldsomt interessert i å snakke med Jadis om hvilke rør som er benyttet i din forsterker.
Du har startet en tråd og fått en mengde innspill. Alle er for så vidt gitt i beste mening. At tonen har blitt som den har blitt får du ta på din kappe. At du gidder å starte en diskusjon når du ikke er villig til å lytte til råd og erfaring fra en del her som har levd med rør noen år. Vokst opp med rør faktisk.
Det gode som har kommet ut av dette er jo at du har funnet ut at et par rør er feil plassert. Ikke så lite bare det. Hørte du forskjell etter at de kom på rett plass?
Hvis ikke, kan du fortette å tro at JADIS sine rør er verdens beste.
Jeg er nok en sta person og ville tro at jeg hadde flere med meg angående originalrør.

Jeg liker lydsignaturen på Jadisforsterkere og ser ikke noen grunn til å endre denne med andre rør, er det en ulogisk tanke.
Jeg står fortsatt på at billigmerker leverer med billige rør og da får man ting man må finne ut av med rørbytte.
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
Det gode som har kommet ut av dette er jo at du har funnet ut at et par rør er feil plassert. Ikke så lite bare det. Hørte du forskjell etter at de kom på rett plass?
Det er vel kanskje vanskelig å teste. Han har jo 2 for mye av den ene og 2 for lite av den andre typen:)
Det er tydelig at mange har morro av forbyttingen. Det som er mest morsomt er at det spillte nesten like bra (kansje det var rørene som var feilmerket)
Jeg har ordnet bestilling av nye.
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
ser at innlegget først over streken. Synes det er søtt at du har en slik tiltro til en leverandør av dippedutter. Fortsett med det, så får vi andre kose oss i skogen og plukke bær. Personlig så tviler jeg sterkt på at du har rett i dine antagelser- men det får heller være.
Meget nedlatende kommentar.Hvem er det du har tiltro til ? Du lager kanskje tingene dine selv.
Nå hadde jeg aldri tenkt å spandere så dyre forsterkere på Klipschhøyttalere.Noe mer udetaljert en dette
kan jeg aldri tenke meg.Kan like godt spille på CV.
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
Nå tror jeg jeg trenger råd fra noen av dere her om rør til preampen JPS2.
......
Kan dette forbedres vesentlig?
Med 2 x ECC83 kan råforsterkningen, eller det som kalles open loop gain, teoretisk nærme seg 10000 ganger. I praksis er 3-4000 ganger mer realistisk, men poenget er at dette er veldig høy forsterkning.
For å bruke preampen til det den er beregnet til må mye av denne forsterkningen temmes på ett eller annet vis. Dette "ett eller annet" er feedback og det virker på den måten at en summerer inngangssignalet med deler av utgangssignalet (som er i motfase). Dette gjøres i et forhold slik at total forsterkning blir det man ønsker, i dette tilfellet ca 10 ganger (20dB) forsterkning.

Dette lar seg beskrive matematisk og generell feedback beskrives slik:

A = Aol / (1+Aol*B)

A er forsterkning med feedback.
Aol er forsterkning uten feedback (råforsterkning)
B er andelen av signalet som blir ført tilbake (feedback fraksjon).

I de tilfellene Aol*B er veldig mye høyere enn 1, det vil si høy råforsterkning og en middels verdi for B, kan ligningen forenkles til A = 1/B. Som du ser så er Aol så godt som tryllet ut av formelen og det betyr at samme hva du erstatter Aol med så har det ikke betydning så lenge Aol opprettholder en tilstrekkelig høy verdi.

Nå er det jo en del andre faktorer som også spiller inn, men generelt vil feedback utligne forskjeller og ulinearitet slik at kvaliteten på det som utgjør Aol blir mindre vesentlig. Det betyr altså at det kan være vanskeligere å høre forskjell på rør som står i en krets med mye feedback vs en forsterker uten feedback.


Når dette er sagt så har ikke jeg sett skjema for forsterkeren din, men jeg sitter og titter på en annen Jadis preamp-konstruksjon basert på ECC83...
Det sitter 3 stk ECC83 i den. Ellers greier jeg ikke å følge ditt resonement, det blir for teknisk, beklager.
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
Bare for å nevne min egen pre som vel koster veiledende nærmere 130 laken, satt det likeretter rør av heller tvilsom fabrikat. Og disse hadde Ayon kjøpt opp i store mengder. Etter tips fra Motron satte jeg inn Mullard.
Det synes jeg var veldig merkelig. Hvilken grunn hadde de for å spare på rørene på en slik forsterker ? Denne hadde jeg returnert tvert.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Kort sagt har ECC83 ingenting i en moderene preamp å gjøre...(langt sleiv-spark -det kan jo brukes i en spennings-regulator) -desverre lever produsentene i sin 50-60-talls-boble, og tror fremdeles at alle kilder kun har 165mV ut, og har aldri sett/prøvd en CD/DAC/...

Arne K

Siste kommentar om Ayon & andres rør-innkjøp/valg; om produsenten planlegger et "run" med 100 enheter, må de handle inn rør til alle, de forventer gjerne reserve-dels-salg, + noen prosent med feil/reklamasjoner. Så sjekkes markedet for hvem som kan levere kanskje 200stk av dette røret i ok kvalitet (etter blårussen har satt begrensninger på max-pris)...etterpå råder gjerne tilfeldighetene...
 
Sist redigert:

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Bare for å nevne min egen pre som vel koster veiledende nærmere 130 laken, satt det likeretter rør av heller tvilsom fabrikat. Og disse hadde Ayon kjøpt opp i store mengder. Etter tips fra Motron satte jeg inn Mullard.
Det synes jeg var veldig merkelig. Hvilken grunn hadde de for å spare på rørene på en slik forsterker ? Denne hadde jeg returnert tvert.
Tilgjengelighet på rør og fortjeneste, akkurat som Jadis :eek:
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
Bare for å nevne min egen pre som vel koster veiledende nærmere 130 laken, satt det likeretter rør av heller tvilsom fabrikat. Og disse hadde Ayon kjøpt opp i store mengder. Etter tips fra Motron satte jeg inn Mullard.
Det synes jeg var veldig merkelig. Hvilken grunn hadde de for å spare på rørene på en slik forsterker ? Denne hadde jeg returnert tvert.
Tilgjengelighet på rør og fortjeneste, akkurat som Jadis :eek:
Jadis masseproduserer ikke forsterkere eller andre ting i sortementet. Disse lages KUN på bestilling !!
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Bare for å nevne min egen pre som vel koster veiledende nærmere 130 laken, satt det likeretter rør av heller tvilsom fabrikat. Og disse hadde Ayon kjøpt opp i store mengder. Etter tips fra Motron satte jeg inn Mullard.
Det synes jeg var veldig merkelig. Hvilken grunn hadde de for å spare på rørene på en slik forsterker ? Denne hadde jeg returnert tvert.
Tilgjengelighet på rør og fortjeneste, akkurat som Jadis :eek:
Jadis masseproduserer ikke forsterkere eller andre ting i sortementet. Disse lages KUN på bestilling !!
Så da gjelder ikke det med tilgjengelighet?? Hva hvis de bruker et godt rør de kan skaffe 50 av og når du bestiller så er det tomt?? Hva gjør de da?? De bruker rør det er lett å få ak i og som er gode nok, Jadis er også ute etter å tjene penger. Mindre serier betyr at de må ha mer fortjeneste pr. enhet.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Rart det med rør og de som selger rørforsterkkere. Dette er en forsterker som de selv har lagt ut på siden sin.
Er det andre som kjenner igjen det 12ax7 røret med gul skrift på bilde linken under peker til?

Jadis
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Electro-harmonix. Har sett at de bruker både sowtek og E-H litt om hverandre.


Mvh
Morten Jansen
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Trodde ikke EH rørene var så fantastiske.... Men en kan altså ta feil... :)
 
  • Liker
Reaksjoner: H.R

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Vel dette sier ikke noe om trådstarters rørbestykning, me det ser jaggu meg ut som at de på jadis vet at de fleste av oss bytter rør og dermed sparer seg for den kostnaden.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
ser at innlegget først over streken. Synes det er søtt at du har en slik tiltro til en leverandør av dippedutter. Fortsett med det, så får vi andre kose oss i skogen og plukke bær. Personlig så tviler jeg sterkt på at du har rett i dine antagelser- men det får heller være.
Meget nedlatende kommentar.Hvem er det du har tiltro til ? Du lager kanskje tingene dine selv.
Nå hadde jeg aldri tenkt å spandere så dyre forsterkere på Klipschhøyttalere.Noe mer udetaljert en dette
kan jeg aldri tenke meg.Kan like godt spille på CV.
Beklager dersom jeg såret deg. Burde jo holdt kjeft og latt ting gå forbi. Jeg googlet jadis i formiddag og det første bildet jeg så var et eh rør og tenkte vel mitt når det kom fra jadis egen nettside.

For å svare deg, vel jeg har tiltro til kunnskap, noe flere i denne tråden innehar. De har jeg lært mye av over lang tid.
Det stemmer at jeg lager ting selv. Det er rett og slett, fordi jeg kan.

Du kan lese i klipschtråden hva jeg mener om klipsch, så det bruker vi ikke mere tid på.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.155
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg har vel flere ganger påpekt at det er billigforsterkere som setter billigrør i forsterkerne sine.
I såfall må vel (i din term) Jadis karakteriseres som "billigforsterkere" da?
Det fremkommer jo av bilder (fra Jadis´hjemmeside) at de leverer forsterkere bl.a. med Electro Harmonix 12AT7. Dette røret har vel en markedspris på 10 - 15 USD/stk.

Om man surfer litt rundt på Jadis hjemmeside så er det også linker til noen tester og reviews. Les litt her, så fremkommer det litt info om at Jadis ikke nødvendigvis leverer sine forsterkere med de rør de selv mener er "best".
http://www.hometheaterhifi.com/volume_12_1/jadis-da-7-amplifier-3-2005-part-1.html
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.155
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Bare for å nevne min egen pre som vel koster veiledende nærmere 130 laken, satt det likeretter rør av heller tvilsom fabrikat. Og disse hadde Ayon kjøpt opp i store mengder. Etter tips fra Motron satte jeg inn Mullard.
Det synes jeg var veldig merkelig. Hvilken grunn hadde de for å spare på rørene på en slik forsterker ? Denne hadde jeg returnert tvert.
Jeg tror nok du bør re-vurdere din oppfatning vedr. rørforsterkere og produsenters valg av hvilke rør de leverer forsterkere med.
Uten å generalisere og skjære alle over én kam, så er det forholdsvis vanlig at selv dyrere forsterkere leveres med rimeligere rør. Ikke minst fordi det (mildt sagt) er ganske utbredt blandt rør-entusiaster å selv tilpasse/fin-tune lyden i den retning man selv ønsker. Dette er en "praksis" produsentene selvfølgelig godt kjent med.

I "dyrere kvalitetsforsterkere" bør man forvente (i tillegg til selve grunnkonstruksjonen > prinsipp, kretsløsninger mv) at det gjennomgående er benyttet kvalitetskomponenter hele veien. Det er hva man i utgangspunktet "betaler" for. En slik forsterker vil ha sin egen lydsignatur og karakteristikk uavhengig av hvilke fabrikat rør som settes i. Om man erstatter de medfølgende rørene med andre rør vil ikke forsterkeren totalt endre signatur, egenskaper og karakteristikk til noe "helt annet". Men som man sier i reklamen for et eller annet produkt (husker ikke hvilket i farten) - du kan få mer av alt det gode.

I motsatt fall > en "mindre god" forsterkerkonstruksjon vil i utgangspunktet ikke ha grunnleggende egenskaper til å låte "himmelsk" uansett hvor gode rør som settes i.
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Cadillacman;1388403Det synes jeg var veldig merkelig. Hvilken grunn hadde de for å spare på rørene på en slik forsterker ? Denne hadde jeg returnert tvert.[/QUOTE skrev:
Etter alt som har kommet fram om hvilke rør som benyttes i Jadis forsterkere er du vel i full gang med å pakke utstyret ditt for retur:confused:

EH og Sovtekk i denne serien bør ikke koste over kr 150,- inkl norsk mva. Betaler du mer, blir du lurt. Selv om de leveres fra Jadis.
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.057
Antall liker
2.848
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
"Jeg har ikke hørt maken til dustete ordvalg "Hva i himmelens navn får deg til å tro at de er satt der ut fra lydmessige betraktninger?"
Hva i helsike er det for en vanvittig påstand får deg til å mene det.En forsterker til drøyt 100 laken er ikke satt sammen av søppel. Du må jo gjerne gå rundt å tro at alt er produsert av amatører og dustehuer"

Det skulle stått " satt der utelukkende ut fra lydmessige betraktninger"

det mangler en smule presisjon i svaret ditt : "hva i helsike er det for en vanvittig påstand får deg til å mene det."

Men jeg fortår omtrent hva du mener: mange takk for en hyggelig kommentar....

kvaliteten på ecc rørene er kommentert av andre i mellomtiden.

Det som "i helsike" får meg til å skrive dette er den lille erfaringen jeg har samlet meg.
Ingen vits å utdype mer : andre har gjort det allerede ser jeg.

Jeg ser du ikke fulgte Janes matematikk.
for egen regning tilføyer jeg : jo større grad av feedback i en amp Jo mer vil rørenes særpreg utviskes.

Med ønske om en fortsatt god sommer
 

mr1derful

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
174
Antall liker
38
"100 laken" for en preamp er da ingen garanti for noe som helst - annet enn at hvis du er heldig, så er 15-20% av disse pengene gått med til innkjøp av de fysiske komponentene som sitter i produktet. Er vi da rause og sier 20.000,- - og trekker fra kostnadene til trafos, øvrige passive komponenter, chassis og kabling så blir det ikke akkurat så voldsomt mye igjen til rørene.
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
Cadillacman;1388403Det synes jeg var veldig merkelig. Hvilken grunn hadde de for å spare på rørene på en slik forsterker ? Denne hadde jeg returnert tvert.[/QUOTE skrev:
Etter alt som har kommet fram om hvilke rør som benyttes i Jadis forsterkere er du vel i full gang med å pakke utstyret ditt for retur:confused:

EH og Sovtekk i denne serien bør ikke koste over kr 150,- inkl norsk mva. Betaler du mer, blir du lurt. Selv om de leveres fra Jadis.
Er pris og lydmessig utbytte hele tiden i samsvar. Noen her mente at ECC83 ikke hadde noe i en preamp å gjøre. Har ikke hørt så mye rart i all min her på sentralen.
Her er det mange forståsegpåere.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Like greit å legge ned tråden?? Trådstarter *vet* jo alt som er å vite uansett? Ingen hensikt å komme med råd når han alene mot de som har erfaring likevel står hardt på sitt :eek:
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.871
Antall liker
38.685
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Cadillacman;1388403Det synes jeg var veldig merkelig. Hvilken grunn hadde de for å spare på rørene på en slik forsterker ? Denne hadde jeg returnert tvert.[/QUOTE skrev:
Etter alt som har kommet fram om hvilke rør som benyttes i Jadis forsterkere er du vel i full gang med å pakke utstyret ditt for retur:confused:

EH og Sovtekk i denne serien bør ikke koste over kr 150,- inkl norsk mva. Betaler du mer, blir du lurt. Selv om de leveres fra Jadis.
Er pris og lydmessig utbytte hele tiden i samsvar. Noen her mente at ECC83 ikke hadde noe i en preamp å gjøre. Har ikke hørt så mye rart i all min her på sentralen.
Her er det mange forståsegpåere.

Jeg ville kanskje vært litt mere ydmyk og høre på folk som Cobra2 og audiomix(og andre)
dette er karer som vet hva dem snakker om :)

mvh
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.155
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Er pris og lydmessig utbytte hele tiden i samsvar.
Nei - ikke nødvendigvis.
Når det gjelder en del NOS-rør, så begynner tilgangen i markedet dessverre å avta. Prisene stiger som et resultat av dette - og enkelte rør koster nå "mer enn det smaker" for mange av oss.

Når det gjelder ny-produserte rør, så er det nok i mange sammenhenger mer samsvar mellom pris og kvalitet.

Ditt spm kan forøvrig også direkte overføres til Hi-Fi komponenter/anlegg generelt. Høy pris er ikke nødvendigvis synonymt med "god lyd"
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Denne tråden kan stå som et eksempel på Davids kamp mot Goliat - i den forstand at her møter "David" en så overlegen kunnskapsmotstand fra "Goliat" at..... at flere analogier er totalt unødvendige.

Jeg har syslet med rør til bruk i audioutstyr siden 1982 og kan bare konstatere at trådstarter har en forholdsvis lang vei å gå for å se lyset - hvis han noen gang vil komme til å gjøre det med en slik klokketro på produsenter og en total neglisjering av opparbeidet kunnskap her på HFS og ellers.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Kanskje vi skulle velge et annet tema enn Jadis og rør?
Bil f.eks?
Det merket du tydeligvis er mest opptatt av er ikke spesielt kjent for kjøreegenskaper.
Kanskje andre årsaker til at du har det du har?
Beklager OT.
Kunne ikke holde meg.
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Bare for å nevne min egen pre som vel koster veiledende nærmere 130 laken, satt det likeretter rør av heller tvilsom fabrikat. Og disse hadde Ayon kjøpt opp i store mengder. Etter tips fra Motron satte jeg inn Mullard.
Det synes jeg var veldig merkelig. Hvilken grunn hadde de for å spare på rørene på en slik forsterker ? Denne hadde jeg returnert tvert.
Grunnen til at jeg nevnte dette var at jeg prøvde å fortelle deg at det er ganske vanlig å sette inn billigere rør fra produsent uansett prisklasse, men dette vil du tydeligvis ikke forstå.
 
  • Liker
Reaksjoner: H.R
Topp Bunn