Forsterkere Originalrør

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Denne tråden her er like meningsløs som om mann skal si til trådstarter at bob marley er en dårlig artist.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
derimot kan det tenkes at man stiller krav til produsenter om at de skal levere utstyr hvor forbruksdeler - som f.eks. rør - må være tilgjengelig i allminnelig handel.
dette er ikke noe spesielt for frankrike.
Det kan være et isolert fransk lovkrav - ikke generelt for rør-produkter - at (som du nevner):
a) produkters forbruksdeler/reservedeler må være kommersielt tilgjengelig på produksjonstidspunktet.
b) miljølovverk, der produsenten må kunne dokumentere at produktet ikke inneholder miljøskadelige materialer - hvilket NOS-rør kan gjøre.
Men - det skulle ikke forundre meg om det ligger et EU-direktiv bak, slik at det også berører produsenter i andre EU-land.
Her er mailen jeg fikk fra Jadis:

Dear Sir
We use the best tubes which are today manufactured
But you can find better NOS
In France , we can only sell amps with tubes manufactured today ( it is the
french law)
Hva menes med dette da?
Alt utenfor det landet kan utstyres med de rør en vil..............tolker jeg det til.
Så var det språket da. Kanskje det ligger noe der.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg har en ARC Ref 110, jeg skal bytte ut 6550 c rørene til kt 120 når rørene er utslitt, kommer til og gå for rør fra Arc pga man da får rør som er testet. Eller hos motron, Føler at det er det tryggeste valget.
Kan ARC bekrefte at det er ok å sette inn KT120 i den forsterkeren?
ARC sto ganske kraftig på for at kunder kun skulle bytte til "ARC godkjente" rør. Det ville i praksis bety EH-rør.
Det kom mange bekymringsmeldinger om problemer. Senere har ARC sagt at bl.a. Svetlana er all right rør. Det merket de anbefaler faktisk.
 

Bjørnendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
174
Antall liker
355
Sted
Karmøy
Har fått det bekreftet. De siste produserte ref 110 blei levert med Kt 120 rør. Det blir da en 130 watter
 
Sist redigert:

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
folk som ikke har hørt jadis med gode nos-rør, har faktisk ikke hørt jadis... :cool:
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.998
Antall liker
724
Popcorn og øl klart, bare driv på gutter.
 

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Innlegg
346
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
23 sider med hele sentralen mot trådstarter?
Ta et hint da. Blir litt som å påstå at org. pickup som følger med nye regaspillere er best.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
er vel klinkende klar, den mailen fra jadis.

de leverer produktene sine med det som etter deres skjønn er de beste nyproduserte rør.
samtidig gjør de det klart at man kan få bedre lyd ved å lete etter gode nos-rør.

"huslyden" deres ligger i kretsdesign og komponentvalg, og ikke i de rørene som medfølger produktene.
man forkludrer dermed ikke jadis-soundet ved å skifte ut de medfølgende rørene.

jadis er med andre ord ikke spesielt forskjellig fra de aller fleste andre produsenter.

diskusjon slutt.
Da er det vel bare for Cadillacman å teste ut med NOS?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Ta et hint da. Blir litt som å påstå at org. pickup som følger med nye regaspillere er best.
Spør du Roy Gandy, så ER de medfølgende pick-up'ene fra Rega de beste på deres spillere. :)

Litt om rør generelt: På enkelte "moderne" rørkretser, med typisk moderne halvledere i kretsen, hender det at en del NOS-rør trekker lyden "over toppen" i diskantområdet, samt kan bli litt vel pågående i mellomtonen. I slike tilfeller kan det skje at "the best tubes manufactured today" faktisk gi det beste resultatet, totalt sett. Så er det bare det, da, at "the best tubes manufactured today" er og vil forbli mye av en smakssak. Og det hjelper lite om Jadis, Audio Note, eller Audio Research sier de leverer kun det beste; det er som med hvilken som helst annen hifi-dings, opp til den enkeltes ører og preferanser å bestemme hva som funker best. Jeg har med stor suksess byttet rør på de fleste produsenters utstyr, dog skal det sies at jeg av og til foretrekker originalrørene, av forskjellige årsaker. La f.eks. ProJect Tube Box SE være et slikt eksempel. Det er svært delte meninger om hva NOS-rør gjør for denne boksen, mens ProJect på sin side hevder de har lyttet seg fram til best løsning, og får rørene merket med eget navn. Jeg er tilbøyelig til å være enige med dem, faktisk, selv om jeg godt kan høre at det finnes opptil flere rørtyper som i det minste slipper gjennom fler detaljer.

Så jeg tror på Jadis når de sier de har valgt det beste som er å skaffe av dagens nyproduserte rør, det er antakelig slik at de føler de har valgt den rørsatsen som gir dem det de vil at forsterkeren skal gjøre. Men dermed er det IKKE sagt at andre lyttere kan mene noe annet! Likeledes er det ikke en gang sagt at Jadis selv ikke mener at det finnes rørsatser med NOS-rør som gir enda bedre totalresultat. Jeg tror nok det er tilfellet, faktisk, mens det sikkert er en policy å stå på at deres valg er det mest korrekte, av diverse årsaker.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Nær sagt alle konstruktører vil mene eller si dette om forslag fra andre om forbedringer:
Ikke kødd med designet mitt! Det kan ikke gjøres bedre.
Eller.......... Ikke noe svar om en spør.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Ta et hint da. Blir litt som å påstå at org. pickup som følger med nye regaspillere er best.
Spør du Roy Gandy, så ER de medfølgende pick-up'ene fra Rega de beste på deres spillere. :)

Litt om rør generelt: På enkelte "moderne" rørkretser, med typisk moderne halvledere i kretsen, hender det at en del NOS-rør trekker lyden "over toppen" i diskantområdet, samt kan bli litt vel pågående i mellomtonen. I slike tilfeller kan det skje at "the best tubes manufactured today" faktisk gi det beste resultatet, totalt sett.

Mvh
Håkon Rognlien
tja, låter det "over toppen" med visse typer nos-rør, så er det jo bare å velge nos-rør som ikke låter "over toppen". :cool:
er jo et hav av varianter innen nos.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Nær sagt alle konstruktører vil mene eller si dette om forslag fra andre om forbedringer:
Ikke kødd med designet mitt! Det kan ikke gjøres bedre.
Eller.......... Ikke noe svar om en spør.

i mange tilfeller ønsker produsentene å levere rør selv, hovedsaklig av to grunner:

- da er de sikker på at grønnskollinger ikke putter dritt (feil rørtyper, deffekte rør, etc.) i apparatet.
- dessuten kan de tjene penger på å selektere og rebrande rør.
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
derimot kan det tenkes at man stiller krav til produsenter om at de skal levere utstyr hvor forbruksdeler - som f.eks. rør - må være tilgjengelig i allminnelig handel.
dette er ikke noe spesielt for frankrike.
Det kan være et isolert fransk lovkrav - ikke generelt for rør-produkter - at (som du nevner):
a) produkters forbruksdeler/reservedeler må være kommersielt tilgjengelig på produksjonstidspunktet.
b) miljølovverk, der produsenten må kunne dokumentere at produktet ikke inneholder miljøskadelige materialer - hvilket NOS-rør kan gjøre.
Men - det skulle ikke forundre meg om det ligger et EU-direktiv bak, slik at det også berører produsenter i andre EU-land.
Her er mailen jeg fikk fra Jadis:

Dear Sir
We use the best tubes which are today manufactured
But you can find better NOS
In France , we can only sell amps with tubes manufactured today ( it is the
french law)
Hva menes med dette da?
Alt utenfor det landet kan utstyres med de rør en vil..............tolker jeg det til.
Så var det språket da. Kanskje det ligger noe der.
Det er vel ikke noe uklart dette.
Det kan ikke selges noe fransk forsterker eller annet med rør
fra fabrikk ferdig levert med NOS rør.
Hva en som kjøper en slik forsterker eller noe annet gjør er det jo ingen som bryr seg med.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
derimot kan det tenkes at man stiller krav til produsenter om at de skal levere utstyr hvor forbruksdeler - som f.eks. rør - må være tilgjengelig i allminnelig handel.
dette er ikke noe spesielt for frankrike.
Det kan være et isolert fransk lovkrav - ikke generelt for rør-produkter - at (som du nevner):
a) produkters forbruksdeler/reservedeler må være kommersielt tilgjengelig på produksjonstidspunktet.
b) miljølovverk, der produsenten må kunne dokumentere at produktet ikke inneholder miljøskadelige materialer - hvilket NOS-rør kan gjøre.
Men - det skulle ikke forundre meg om det ligger et EU-direktiv bak, slik at det også berører produsenter i andre EU-land.
Her er mailen jeg fikk fra Jadis:

Dear Sir
We use the best tubes which are today manufactured
But you can find better NOS
In France , we can only sell amps with tubes manufactured today ( it is the
french law)
Hva menes med dette da?
Alt utenfor det landet kan utstyres med de rør en vil..............tolker jeg det til.
Så var det språket da. Kanskje det ligger noe der.
Det er vel ikke noe uklart dette.
Det kan ikke selges noe fransk forsterker eller annet med rør
fra fabrikk ferdig levert med NOS rør.
Hva en som kjøper en slik forsterker eller noe annet gjør er det jo ingen som bryr seg med.
Står det ikke slik da:
I Frankrike, kan vi kun selge forsterkere med rør......osv.
Altså kan de (franskmennene) selge forsterkere til andre land med andre rør.
Hvis kunden vil ha noe annet da.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Har fått det bekreftet. De siste produserte ref 110 blei levert med Kt 120 rør. Det blir da en 130 watter
Hvor mye mer er 130 watt?
Hvis ikke en forsterker er designet for å gi mer enn det opprinnelige spesifiserte, er det kun marginalt mer som kan gis ut ved å bytte til kraftigere rør.
Det er primært høyspenningen som avgjør dette. Dernest hvor mye effekt en kan trekke fra strømforsyningen.
Høyspenningen bestemmer maksimalt sving. Det blir ikke mer med kraftigere rør. Kun marghinalt hvis noen vil spikke fliser..............
 

Bjørnendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
174
Antall liker
355
Sted
Karmøy
Jeg fikk den infoen om det fra importør. jeg har ikke de tekniske kunskapene som skal til for og diskutere denne teorien. Forholder meg til det som ble fortalt fra den kanten. :)
 
Topp Bunn