Forsterkere Originalrør

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Kanskje, med et par-tre bilder av et av rørene...

Arne K
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
Nå tror jeg jeg trenger råd fra noen av dere her om rør til preampen JPS2.Skjønner at mine meninger ikke helt er i samsvar med deres. Har flott anlegg men
liten erfaring med rør. Det gjelder jo i linjedelen der det nå sitter 1 stk ECC82 fra EI og 1 stk fra Electro Harmonix 1 stk ECC83 fra EI I strømforsyningen er det 1 stk 6267 fra
Lewis og Kaufman og 1 stk EL84M fra Sovtek. Kan dette forbedres vesentlig?
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
Kan du ut fra betegnelsen på mine KT90 si meg hvilken produsent dette er ? Betegnelsen ble nevnt her i mit svar til "ptb"
Et godt bilde av de kan nok være til hjelp. Alternativt kan du selv Google KT90 og visuelt sammenlikne de du finner gode bilder av, som f.eks her:
EHX.com | KT90 - Power Vacuum Tube | Electro-Harmonix
Har ikke peiling på å legge inn bilder på HFS.Har bare mobilkamera.Kan bare si at det var hvit skrift og ganske utydelig.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.155
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Nå tror jeg jeg trenger råd fra noen av dere her om rør til preampen JPS2.Det gjelder jo i linjedelen der det nå sitter 1 stk ECC82 fra EI og 1 stk fra Electro Harmonix 1 stk ECC83 fra EI I strømforsyningen er det 1 stk 6267 fra
Lewis og Kaufman og 1 stk EL84M fra Sovtek. Kan dette forbedres vesentlig?
Er det ikke 3 stk ECC83 og 1 stk ECC82?

Her finner du litt info om NOS ECC82 (12AU7)
https://www.tubeworld.com/12au7.htm

Se oversikten litt ned på siden om ulike karakteristikker.

Og her ECC83 (12AX7)
https://www.tubeworld.com/12ax7.htm

Hvorvidt de i strømforsyningen vil påvirke lyden i nevneverdig grad vet jeg ikke.
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Så du baserer din generelle påstand om rør pga det du vet om Jadis? Skremmende ignorant ifht dyktige fagfolk som feks audiomix som jobbet med flere rørforsterkere enn du muligens kan navnet på..
:)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
[/QUOTE]
For å være helt ærlig så startet jeg denne tråden på bakgrunn av at jeg og importøren snakket sammen om dette med originalrør og han hadde den klare meningen om at originalrørene ikke skulle byttes ut med andre enn de som fulgte med da den ble levert.
Nå er det vel mange som tenker at det kun var for å selge det som Jadis leverer av rør.[/QUOTE]
Hvem er "han importøren"?
Hvis han duker opp i Horten til høsten, ser jeg fram til en liten prat:)
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
Nå tror jeg jeg trenger råd fra noen av dere her om rør til preampen JPS2.Det gjelder jo i linjedelen der det nå sitter 1 stk ECC82 fra EI og 1 stk fra Electro Harmonix 1 stk ECC83 fra EI I strømforsyningen er det 1 stk 6267 fra
Lewis og Kaufman og 1 stk EL84M fra Sovtek. Kan dette forbedres vesentlig?
Er det ikke 3 stk ECC83 og 1 stk ECC82?

Her finner du litt info om NOS ECC82 (12AU7)
https://www.tubeworld.com/12au7.htm

Se oversikten litt ned på siden om ulike karakteristikker.

Og her ECC83 (12AX7)
https://www.tubeworld.com/12ax7.htm

Hvorvidt de i strømforsyningen vil påvirke lyden i nevneverdig grad vet jeg ikke.
Tok ut rør for rør og det er det som satt der.
Hvor har du lest om de andre hen ?
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
For å være helt ærlig så startet jeg denne tråden på bakgrunn av at jeg og importøren snakket sammen om dette med originalrør og han hadde den klare meningen om at originalrørene ikke skulle byttes ut med andre enn de som fulgte med da den ble levert.
Nå er det vel mange som tenker at det kun var for å selge det som Jadis leverer av rør.[/QUOTE]
Hvem er "han importøren"?
Hvis han duker opp i Horten til høsten, ser jeg fram til en liten prat:)[/QUOTE]

Han er Sven Zackariassen og det er Audio Media som er firmaet.
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
For å være helt ærlig så startet jeg denne tråden på bakgrunn av at jeg og importøren snakket sammen om dette med originalrør og han hadde den klare meningen om at originalrørene ikke skulle byttes ut med andre enn de som fulgte med da den ble levert.
Nå er det vel mange som tenker at det kun var for å selge det som Jadis leverer av rør.[/QUOTE]
Hvem er "han importøren"?
Hvis han duker opp i Horten til høsten, ser jeg fram til en liten prat:)[/QUOTE]

Det er Audio Media v/Sven Zackariassen som er "han importøren"
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
vil skyte inn i tråden her at det er produsent avhengig hvorvidt det er mye å hente på rørvalg også, f.eks så sa tim til meg at med min ear pre så ville jeg ha litt å hente på å sjekke ut pcc88 fra telefunken(men det var da avhengig av om resten av oppsettet ville kle de rørene også) mens det å gå over til ecc88 rør i den ville ikke føre med seg forbedringer uansett hvem rør jeg brukte, her har jeg testet med amperex og til en viss grad skjønner jeg hva han mente, på ear dac derimot skjer det mer ved rørbytte og man kan tune lyden mer enn med pre
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.155
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Så at det et sted ble hevdet at EI rør skulle tilsvare Telefunken, da de visstnok overtok produksjonsutstyret derfra. Noen andre som vet?
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Så at det et sted ble hevdet at EI rør skulle tilsvare Telefunken, da de visstnok overtok produksjonsutstyret derfra. Noen andre som vet?
såvidt jeg husker så gjelder vel det de eldre EI rørene, rett etter overtagelsen av produksjonsutstyret fra telefunken, har testet både ny produserte og de eldre, tidlige 70 talls røra, og jeg likte vel de eldre best her, de av nyere dato går for å ofte ha en lavere levetid,kvalitet også hvis jeg ikke husker helt feil :)
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
Nå tror jeg jeg trenger råd fra noen av dere her om rør til preampen JPS2.Det gjelder jo i linjedelen der det nå sitter 1 stk ECC82 fra EI og 1 stk fra Electro Harmonix 1 stk ECC83 fra EI I strømforsyningen er det 1 stk 6267 fra
Lewis og Kaufman og 1 stk EL84M fra Sovtek. Kan dette forbedres vesentlig?
Er det ikke 3 stk ECC83 og 1 stk ECC82?

Her finner du litt info om NOS ECC82 (12AU7)
https://www.tubeworld.com/12au7.htm

Se oversikten litt ned på siden om ulike karakteristikker.

Og her ECC83 (12AX7)
https://www.tubeworld.com/12ax7.htm

Hvorvidt de i strømforsyningen vil påvirke lyden i nevneverdig grad vet jeg ikke.
Har sjekket med Jadis.Har greid av en eller merkelig grunn å forbytte ECC83 med ECC82 rør.
Vet du forskjellen på disse to rørene.Det spiller jo helt greit allikevel.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
De to rørene er de som er mest forskjellige i den serien.
Bytt om!
Kanskje det blir enda bedre lyd:)
Det blir i hvert fall riktige forhold for rørene og kanskje for hele forsterkeren.
Det neste må bli å bytte til bedre rør tenker jeg.
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
De to rørene er de som er mest forskjellige i den serien.
Bytt om!
Kanskje det blir enda bedre lyd:)
Det blir i hvert fall riktige forhold for rørene og kanskje for hele forsterkeren.
Det neste må bli å bytte til bedre rør tenker jeg.
Da har vel du noen gode tips om hva som som spiller best, eller.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Sjekk hva som sitter der først.
Og finn ut hvor mye du vil spandere på nye rør.
En liten trøst er at disse ikke er de dyreste. Er det 4 totalt i hver kanal?
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
Sjekk hva som sitter der først.
Og finn ut hvor mye du vil spandere på nye rør.
En liten trøst er at disse ikke er de dyreste. Er det 4 totalt i hver kanal?
Det står i tråden lengere opp.
Du har ingen tro på at om jeg bestiller de hos Jadis at det er prima rør.
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.057
Antall liker
2.848
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Produsenter må slåss mot kostnader i hver eneste sving
Ellers blir det ikke butikk.
Rørene i ampen din står der som følge av en rekke kompromisser. De fleste ikke i favør av bedre lyd.
Det kan være at angjeldende importør har oversikt men uten å kjenne ham er Jeg villig til å sette en kasse av vinen jeg sitter og nyter i sola på Naxos på at du får bedre svar av Brynjar kvanlid i Motron
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ta heller en telefon til Motron
Greit med Motron, men produsenten burde vel vite best hva som spiller best i en slik forsterker.
I all vennskapelighet; om du bruker rør med rett specs, er det opp til DEG som lytter hva som er bra eller dårlige rør.
Dette fordrer selvsagt at du prøver deg frem over tid med ulike produsenters rør. Noe som for det meste er lærerikt og morsomt.
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
Ta heller en telefon til Motron
Greit med Motron, men produsenten burde vel vite best hva som spiller best i en slik forsterker.
I all vennskapelighet; om du bruker rør med rett specs, er det opp til DEG som lytter hva som er bra eller dårlige rør.
Dette fordrer selvsagt at du prøver deg frem over tid med ulike produsenters rør. Noe som for det meste er lærerikt og morsomt.
Jadis vil nok at deres forsterkere skal låte best med rør de selv har best resultat med. Hvis jeg skulle bytte rør av all verdens produsenter kunne jeg
jo i samme slengen bytte ut komponenter i forsterkeren med ting jeg var nyskjerrig på.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Sjekk hva som sitter der først.
Og finn ut hvor mye du vil spandere på nye rør.
En liten trøst er at disse ikke er de dyreste. Er det 4 totalt i hver kanal?
Det står i tråden lengere opp.
Du har ingen tro på at om jeg bestiller de hos Jadis at det er prima rør.
Det har jeg ikke sagt. Det finnes helt sikkert bedre enn det du kan få derfra. Du kan jo spørre hva slags (produsent) rør de leverer og prisen.
Svaret kan sikkert være interessant for flere her.
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.057
Antall liker
2.848
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Hva Jadis" vil" har vel ikke så mye med realitetene å gjøre. :du har ecc rør først som du ikke kan lese opphavet til?
Hva i himmelens navn får deg til å tro at de er satt der ut fra lydmessige betraktninger ?
For noen år siden samlet jeg inn en bråte nyproduserte ecc 8. Rør ( altså 81,82,83)
De var bestillt som og ble levert som matchede par fra produsentene selv. Jeg sjekket de sammen med Brynjar : med litt velvilje kunne et av parene kalles matchet.desverre var ikke paret innenfor spec til ecc 83.
Jeg mener at du kan hente alt fra noe til mye forbedring av opplevd lyd ved å sette inn rør som du vet er matchet og som holder spec. Hvor stor forbedringene kan bli avhenger av en rekke forhold. Du skriver at du er rimelig grønn med hensyn på rør:
Jeg lurer på hvorfor du har så klokketro på produsenter, og er uforholdsmessig mer kritisk til oss som gidder å svare i tråden. Vår motivasjon er noe så ukommersielt som kjærlighet til god lyd. Vi (Iallefall jeg driter i påstander jeg ikke kan etterprøve selv)
Jeg påstår at innen for kretsløsningens begrensninger i dine amper vil du ha noe å hente på å få målt rørene i ampen og skiftet til nos matchede inngangrør/driver rør i det prisleiet du gidder å legge deg på.jeg tror du skal holde deg unna de øvrige komponentene i første omgang.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ta heller en telefon til Motron
Greit med Motron, men produsenten burde vel vite best hva som spiller best i en slik forsterker.
I all vennskapelighet; om du bruker rør med rett specs, er det opp til DEG som lytter hva som er bra eller dårlige rør.
Dette fordrer selvsagt at du prøver deg frem over tid med ulike produsenters rør. Noe som for det meste er lærerikt og morsomt.
Jadis vil nok at deres forsterkere skal låte best med rør de selv har best resultat med. Hvis jeg skulle bytte rør av all verdens produsenter kunne jeg
jo i samme slengen bytte ut komponenter i forsterkeren med ting jeg var nyskjerrig på.
Dette er det også en del som gjør. Men enklere for menigmann å teste ut forskjellige rør. Da kreves det bare en viss form for systematikk og auditiv hukommelse...
Men nå virker det som om du er fornøyd med tingenes tilstand- og da synes jeg du bare skal få de riktige rørene på plass, og være fornøyd med det.
 
Sist redigert:

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Ta heller en telefon til Motron
Greit med Motron, men produsenten burde vel vite best hva som spiller best i en slik forsterker.
I all vennskapelighet; om du bruker rør med rett specs, er det opp til DEG som lytter hva som er bra eller dårlige rør.
Dette fordrer selvsagt at du prøver deg frem over tid med ulike produsenters rør. Noe som for det meste er lærerikt og morsomt.
Jadis vil nok at deres forsterkere skal låte best med rør de selv har best resultat med. Hvis jeg skulle bytte rør av all verdens produsenter kunne jeg
jo i samme slengen bytte ut komponenter i forsterkeren med ting jeg var nyskjerrig på.

jeg ville sendt en mail eller ringt produsent jeg, slik sjekket jeg ut potensialet med ear utstyret, vanligvis forsøker jeg meg bare frem dog :)
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Ta heller en telefon til Motron
ingen tvil om at den mannen har det meste av det beste av rør, men ingen god hørsel, og det er jo øra som bestemmer om man liker lyden av rørene , ikke nødvendigvis kvaliteten på rørene i enhver sammenheng, jeg ville begynt med å google utstyret, se om man finner ut hva andre har testet og så tatt en tlf til motron
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Mye å lese gjennom, men er en del erfaringer, kan også søke..
Tubes Asylum
Mere forum for rør frelste..
Tube-o-phile Circle

Denne karen har også litt peiling, man kan jo sende han en mail å høre hva han foreslår. Er langt fra den rimeligste, men han har grundige tester og tar seg meget godt betalt for de best testede dog...
Vacuum Tubes - Upscale Audio
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det gjelder jo i linjedelen der det nå sitter 1 stk ECC82 fra EI og 1 stk fra Electro Harmonix 1 stk ECC83 fra EI I strømforsyningen er det 1 stk 6267 fra Lewis og Kaufman og 1 stk EL84M fra Sovtek. Kan dette forbedres vesentlig?
Anbefaler deg å prøve Golden Dragon Trustworthy ECC83. De funka veldig bra i RIAAen min...
Brynjar hos Motron skaffer.

Johan-Kr
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
Produsenter må slåss mot kostnader i hver eneste sving
Ellers blir det ikke butikk.
Rørene i ampen din står der som følge av en rekke kompromisser. De fleste ikke i favør av bedre lyd.
Det kan være at angjeldende importør har oversikt men uten å kjenne ham er Jeg villig til å sette en kasse av vinen jeg sitter og nyter i sola på Naxos på at du får bedre svar av Brynjar kvanlid i Motron
Jeg kan fortelle deg en ting, Jadis går ikke på kompromisser. Legger du så mye penger i komponenter som disse koster da får du
valuta for pengene, det er garantert.Min preamp koster godt over 100 laken.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Produsenter må slåss mot kostnader i hver eneste sving
Ellers blir det ikke butikk.
Rørene i ampen din står der som følge av en rekke kompromisser. De fleste ikke i favør av bedre lyd.
Det kan være at angjeldende importør har oversikt men uten å kjenne ham er Jeg villig til å sette en kasse av vinen jeg sitter og nyter i sola på Naxos på at du får bedre svar av Brynjar kvanlid i Motron
Jeg kan fortelle deg en ting, Jadis går ikke på kompromisser. Legger du så mye penger i komponenter som disse koster da får du
valuta for pengene, det er garantert.Min preamp koster godt over 100 laken.
Da forstår jeg ikke hvorfor du skal/vil skifte rør?
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
Sjekk hva som sitter der først.
Og finn ut hvor mye du vil spandere på nye rør.
En liten trøst er at disse ikke er de dyreste. Er det 4 totalt i hver kanal?
Det står i tråden lengere opp.
Du har ingen tro på at om jeg bestiller de hos Jadis at det er prima rør.
Det har jeg ikke sagt. Det finnes helt sikkert bedre enn det du kan få derfra. Du kan jo spørre hva slags (produsent) rør de leverer og prisen.
Svaret kan sikkert være interessant for flere her.
Du antyder at det finnes bedre rør enn det Jadis leverer, men hvorfor skulle ikke lydsignaturen på deres rør låte best
på deres forsterkere. De er vel best tjent med å levere rør som låter best mulig slik at ikke kunden hele tiden må være på
jakt etter rør fra andre leverandører.Dermed en mest mulig fornøyd kunde.
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
Produsenter må slåss mot kostnader i hver eneste sving
Ellers blir det ikke butikk.
Rørene i ampen din står der som følge av en rekke kompromisser. De fleste ikke i favør av bedre lyd.
Det kan være at angjeldende importør har oversikt men uten å kjenne ham er Jeg villig til å sette en kasse av vinen jeg sitter og nyter i sola på Naxos på at du får bedre svar av Brynjar kvanlid i Motron
Jeg kan fortelle deg en ting, Jadis går ikke på kompromisser. Legger du så mye penger i komponenter som disse koster da får du
valuta for pengene, det er garantert.Min preamp koster godt over 100 laken.
Da forstår jeg ikke hvorfor du skal/vil skifte rør?
Nå har du tydeligvis ikke fulgt med hva trådstarter har lagt ut (undertegnede).Les første innlegg da skjønner du hva det dreier seg om.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Sjekk hva som sitter der først.
Og finn ut hvor mye du vil spandere på nye rør.
En liten trøst er at disse ikke er de dyreste. Er det 4 totalt i hver kanal?
Det står i tråden lengere opp.
Du har ingen tro på at om jeg bestiller de hos Jadis at det er prima rør.
Det har jeg ikke sagt. Det finnes helt sikkert bedre enn det du kan få derfra. Du kan jo spørre hva slags (produsent) rør de leverer og prisen.
Svaret kan sikkert være interessant for flere her.
Du antyder at det finnes bedre rør enn det Jadis leverer, men hvorfor skulle ikke lydsignaturen på deres rør låte best
på deres forsterkere. De er vel best tjent med å levere rør som låter best mulig slik at ikke kunden hele tiden må være på
jakt etter rør fra andre leverandører.Dermed en mest mulig fornøyd kunde.
Vet du med sikkerhet Jadis har testet med alle rørvarianter som finnes?? Eller tror du de har valgt rør som kan leveres i store serier?? Jeg beundrer din tiltro til produsenten, men det er nok slik at de fleste produsenter leverer rør som ikke er for dyre, som er lette å skaffe og som gir god nok lyd til at de kan ta seg den fortjenesten de mener de bør ha.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Det at det ikke engang kommer frem hvilke rør som sitter i forsterkeren annet en at noe med hvit skrift. Skulle nesten tro de hadde bestilt en serie hvor opphav skal forbli hemmelig. Ikke uvanlig dog - min mcintosh er likedan. Kan iallefall skrive under på at det fantes i mine ører bedre rør til mcintoshen.

Jeg vet iallefall at hadde jeg svidd av over hundre lapper på en dings - ville jeg nok ha testet forskjellige rørcomboer for å se om det var mer å hente eller ei.
 

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
Hva Jadis" vil" har vel ikke så mye med realitetene å gjøre. :du har ecc rør først som du ikke kan lese opphavet til?
Hva i himmelens navn får deg til å tro at de er satt der ut fra lydmessige betraktninger ?
For noen år siden samlet jeg inn en bråte nyproduserte ecc 8. Rør ( altså 81,82,83)
De var bestillt som og ble levert som matchede par fra produsentene selv. Jeg sjekket de sammen med Brynjar : med litt velvilje kunne et av parene kalles matchet.desverre var ikke paret innenfor spec til ecc 83.
Jeg mener at du kan hente alt fra noe til mye forbedring av opplevd lyd ved å sette inn rør som du vet er matchet og som holder spec. Hvor stor forbedringene kan bli avhenger av en rekke forhold. Du skriver at du er rimelig grønn med hensyn på rør:
Jeg lurer på hvorfor du har så klokketro på produsenter, og er uforholdsmessig mer kritisk til oss som gidder å svare i tråden. Vår motivasjon er noe så ukommersielt som kjærlighet til god lyd. Vi (Iallefall jeg driter i påstander jeg ikke kan etterprøve selv)
Jeg påstår at innen for kretsløsningens begrensninger i dine amper vil du ha noe å hente på å få målt rørene i ampen og skiftet til nos matchede inngangrør/driver rør i det prisleiet du gidder å legge deg på.jeg tror du skal holde deg unna de øvrige komponentene i første omgang.
Jeg har ikke hørt maken til dustete ordvalg "Hva i himmelens navn får deg til å tro at de er satt der ut fra lydmessige betraktninger?"
Hva i helsike er det for en vanvittig påstand får deg til å mene det.En forsterker til drøyt 100 laken er ikke satt sammen av søppel. Du må jo gjerne gå rundt å tro at alt er produsert av amatører og dustehuer.
Opphav til KT90 rørene er så enkelt som at det er bare å sende en mail til Jadis med serienr. så er den saken helt grei.Her blir varene produsert ved bestilling og ikke masseprodusert og satt på lager. Vesentlig forskjell på ferdig vare. I denne prisklasse er det ingen kunder som sparer på noe ved rørbytte. Bytte av komponenter inni var kun en fleip for å belyse et eksempel på hvor dumt det var. Skjønner at du sammenstiller Jadis med resten av billigprodusentene, men der må du skille
helt klart.I samme klasse stiller vel E.A.R., Air Tight.
 
Sist redigert:

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Innlegg
717
Antall liker
117
Det at det ikke engang kommer frem hvilke rør som sitter i forsterkeren annet en at noe med hvit skrift. Skulle nesten tro de hadde bestilt en serie hvor opphav skal forbli hemmelig. Ikke uvanlig dog - min mcintosh er likedan. Kan iallefall skrive under på at det fantes i mine ører bedre rør til mcintoshen.

Jeg vet iallefall at hadde jeg svidd av over hundre lapper på en dings - ville jeg nok ha testet forskjellige rørcomboer for å se om det var mer å hente eller ei.
Rørene er testet til å passe til denne før levering. Betyr det at om ikke skriften er synlig at det er for å skjule opphavet.Rørene blir veldig varme og over tid brennes mye ofte skiften bort.Hvilken reklame for en slik dyr forsterker med møkkarør, bruk dine små grå så skjønner du sammenhengen.Det er kun å sende en mail til Jadis for å få greie på hvilke rør de har benyttet.
 
Sist redigert:
Topp Bunn