Orgelmusikk

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Stadig tilbakevendende tema blant hifiister er orgelet. Og i den anledning har jeg noen spørsmål:

Klarer et hifi-oppsett i det hele tatt å yte orgelet rettferdighet, med hensyn til "korrekt" gjengivelse av alle frekvenser og dynamikk?

Hvilket anlegg, som du noengang har hørt, har i så fall greid dette best?

Noen favoritter blant orgelskiver? (og da tenker jeg BÅDE musikalsk og lydmessig).

For min del synes jeg mitt eget anlegg klarer å gjengi orgel rimelig bra, til tross for at det er ganske beskjedent i størrelse. Men avstanden derfra og til å sitte i f.eks. Lindemansalen på NMH er jo betydelig. Jeg har nok til dags dato hørt noen anlegg som har gjengitt orgelmusikk noe bedre enn mitt eget, men det er jo bare tilfeldigheter.

Blant orgelskiver som bør fremheves vil jeg nevne:
1) "Norwegian Organ Music", musikk av diverse norske komponister fra de 20. århundre. Kåre Nordstoga spiller på Åkerman & Lund-orgelet i Ullern kirke, 1990 Aurora.

2) "J.S.Bach: Die Kunst der Fuge", Terje Winge spiller på Gloger-orgelet i Kongsberg kirke, Simax Classics 2001

3) "Franz Liszt: Orgen Works", Kåre Nårdstoga på Ryde & Berg-orgelet i Oslo Domkirke, Afontibus 2005, SACD.

4) "Arild Sandvold: Organ Works", Kåre Nordstoga på orgelet i Haderslev domkirke i Danmark, Simax 1984.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Et orgel kan, gjennom titalls meter lange piper, og drevet med luftpumper på flere hundre HJK; flytte luft i frekvenser ned mot 16 Hz. Man skal jobbe godt for å finne stereoanlegg som fikser dette.............

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.133
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Synes jo Reiersrud og Kleive har fikset noen greie skiver, både musikalsk og lydmessig.............. ;D

Men å få det helt realistisk, det er det vel de færreste anlegg som klarer..................

mvh
Proffen

Topp Bunn