optisk out

Mads Johan

Medlem
Ble medlem
02.02.2022
Innlegg
20
Antall liker
1
Sted
ålen
Orker ikke engang å unnskylde språket, men hvordan i helvette får man optisk lyd ut til å virke på wiim? Funker med aux out, men jeg får det ikke til med toslink skiten...
 

RealMonkey

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.09.2010
Innlegg
201
Antall liker
246
Sted
Lillestrøm
Hei, Mads Johan!

Jeg begynner med de teite tingene først; du har selvfølgelig valgt eller huket av for valget om å bruke optisk ut på Wiimen og bruker du en ekstern DAC bør jo komponentene konfigureres til hverandre. Merk: jeg har aldri brukt eller sett en slik Wiim, og vet dermed ikke med sikkerhet noenting, men vi kan jo prøve ( for faen ) ( for å holde språkbruken på ditt nivå 🙂)

Eyvind.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.436
Antall liker
35.248
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Orker ikke engang å unnskylde språket, men hvordan i helvette får man optisk lyd ut til å virke på wiim? Funker med aux out, men jeg får det ikke til med toslink skiten...
Hvordan gikk det?
 

Mads Johan

Medlem
Ble medlem
02.02.2022
Innlegg
20
Antall liker
1
Sted
ålen
sett bort ifra at innleggstidspunkt ble litt dumt dagen før feriehelg, så er der nå lyd i wiimen. Men, jeg får ikke lyd via ekstern dac. det lyser rødt ut av den optiske som går inn, men rca ut er stille. Har krysset spdif out i innstill
 

Mads Johan

Medlem
Ble medlem
02.02.2022
Innlegg
20
Antall liker
1
Sted
ålen
Hei, Mads Johan!

Jeg begynner med de teite tingene først; du har selvfølgelig valgt eller huket av for valget om å bruke optisk ut på Wiimen og bruker du en ekstern DAC bør jo komponentene konfigureres til hverandre. Merk: jeg har aldri brukt eller sett en slik Wiim, og vet dermed ikke med sikkerhet noenting, men vi kan jo prøve ( for faen ) ( for å holde språkbruken på ditt nivå 🙂)

Eyvind.
Jeg mener jeg har krysset riktig der kryss er krevet, mistenker det kan være dacn som ikke virker til tross for at den er nykjøpt.
 

Mads Johan

Medlem
Ble medlem
02.02.2022
Innlegg
20
Antall liker
1
Sted
ålen
Eller har jeg misforstått hele konseptet med wiim og dac osv... Kanskje den optiske ut fra wiim er til forsterker og ikke til dac...
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.428
Antall liker
12.517
Sted
Sørlandet
Eller har jeg misforstått hele konseptet med wiim og dac osv... Kanskje den optiske ut fra wiim er til forsterker og ikke til dac...
Nei. En forsterker forstår ikke hva et optisk signal er før det har blitt konvertert av en DAC. Optisk ut av din MÅ gå via en DAC og så videre til forsterker. Du må inn i app`n som kontrollerer din Wiim og se under menyen "Sound" og deretter "Audio output" og krysse av for "SPDIF"

Deretter må du sørge for at du har din DAC innstilt på rette inngangen slik at den forstår at signalet kommer inn via SPDIF og ikke feks USB eller RCA.

En tredje ting kan være at du ikke har satt din Wiim på fast volum ut slik at du dermed kan kontrollere volumet på app`n. Hvis dette er tilfellet vil det ikke komme noe lyd ut hvis telefonen eller pad`n har 0 på volum.
 
Sist redigert:

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.731
Antall liker
21.596
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er til dac. Mange wiim-brukere her. Legg ut skjermdumper av settingene dine så blir det enklere å hjelpe deg.
 

Mads Johan

Medlem
Ble medlem
02.02.2022
Innlegg
20
Antall liker
1
Sted
ålen
Nei. En forsterker forstår ikke hva et optisk signal er før det har blitt konvertert av en DAC. Optisk ut av din MÅ gå via en DAC og så videre til forsterker. Du må inn i app`n som kontrollerer din Wiim og se under menyen "Sound" og deretter "Audio output" og krysse av for "SPDIF"

Deretter må du sørge for at du har din DAC innstilt på rette inngangen slik at den forstår at signalet kommer inn via SPDIF og ikke feks USB eller RCA.

En tredje ting kan være at du ikke har satt din Wiim på fast volum ut slik at du dermed kan kontrollere volumet på app`n. Hvis dette er tilfellet vil det ikke komme noe lyd ut hvis telefonen eller pad`n har 0 på volum.
spdif ut er valgt. dacn har bare optisk inn via spdif og coax. Ut er rca. Det lyser rødt ut av toslink og inn til dac. så det virker som det er der det stopper opp en plass siden signaler ikke når forsterker.' Mener å ha prøvd både låst volum på 100% og volum med styring
 

Mads Johan

Medlem
Ble medlem
02.02.2022
Innlegg
20
Antall liker
1
Sted
ålen
bare en helt enkel enhet uten volum, svart liten boks. Nå prøvde jeg å koble pc til dac også til wiim med line in. også aux ut til forsterker, da ble det lyd
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.428
Antall liker
12.517
Sted
Sørlandet
Med AUX ut fra Wiim så benytter du den innebygde DAC`n i Wiim og sender analoge signaler til forsterkeren din. Har du en annen kilde med optisk / SPDIF ut? Feks en CD spiller? Da kunne du i så fall testet med å koble den til din DAC for å sjekke om feilen ligger i din DAC eller i din Wiim. Jeg har 3 stk Wiim og har ikke opplevd problemer med noen av dem.
 

Mads Johan

Medlem
Ble medlem
02.02.2022
Innlegg
20
Antall liker
1
Sted
ålen
Med AUX ut fra Wiim så benytter du den innebygde DAC`n i Wiim og sender analoge signaler til forsterkeren din. Har du en annen kilde med optisk / SPDIF ut? Feks en CD spiller? Da kunne du i så fall testet med å koble den til din DAC for å sjekke om feilen ligger i din DAC eller i din Wiim. Jeg har 3 stk Wiim og har ikke opplevd problemer med noen av dem.
jeg koblet pc til dac via toslink/ spdif fra pc. Fra dac er rca til line in, og rca ut til forsterker. Så da er vel signalet konvertert før wiim...?
 

Mads Johan

Medlem
Ble medlem
02.02.2022
Innlegg
20
Antall liker
1
Sted
ålen
jeg koblet pc til dac via toslink/ spdif fra pc. Fra dac er rca til line in, og rca ut til forsterker. Så da er vel signalet konvertert før wiim...?
prøvde forresten spdif ut til dac også rett til forsterker uten wiim, stille før stormen da også...
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.143
Antall liker
10.641
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hva heter dacen din? (Mener noen spurte tidligere)
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.428
Antall liker
12.517
Sted
Sørlandet
prøvde forresten spdif ut til dac også rett til forsterker uten wiim, stille før stormen da også...
Du prøvde altså SPDIF ut fra en annen kilde en Wiim og fortsatt ingen lyd? Da er det vel ikke lenger noen tvil om at feilen din ligger i DAC`n og ikke i kildene (PC eller Wiim)
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
1
Har du @Mads Johan prøvd ulike oppløsninger på SPDIF-utgangen, i tilfelle den DACen din ikke takler 24/192? Jeg gjentar spørsmålet to andre har stilt om hva denne DACen heter.
Og har du koblet fra 3.5mm minijack fra Aux-utgangen når du vil sende signalet digitalt til DACen? Mener å huske at du ikke kan ha begge utgangene tilkoblet samtidig.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.013
Antall liker
20.143
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Kan se. det er en del forvirring om at benevne tingene rigtigt. Spdif fra Wiim er en betegnelse for digital out.
Dette kan så enten være coax/RCA eller optisk. Samme sak, forskjellig plugg.
Som KE riktigt nevner, så går det ikke å ha max oppløsning på Wiim out, om dac´en "bare" klarer 24/96.
Mange feilmuligheter her.
Om trådstarter kunne nevne, hvilken dac?? Eller bilde??
 

Mads Johan

Medlem
Ble medlem
02.02.2022
Innlegg
20
Antall liker
1
Sted
ålen
Har du @Mads Johan prøvd ulike oppløsninger på SPDIF-utgangen, i tilfelle den DACen din ikke takler 24/192? Jeg gjentar spørsmålet to andre har stilt om hva denne DACen heter.
Og har du koblet fra 3.5mm minijack fra Aux-utgangen når du vil sende signalet digitalt til DACen? Mener å huske at du ikke kan ha begge utgangene tilkoblet samtidig.
Om navnet så står det ingent navn, helt enkel dac fra kjell og gjengen. Jeg kan fra pc velge spdif via minijack/hodetlf utg med en jack/optisk adapter også toslink til dac så rca til wiim. Og da får jeg vel den eksterne dacens dekoding hvis jeg tenker riktig. Men å sende musikk via wifi til wiim, så toslink derfra til dac også til amp gir ingen lyd, Nå har jeg 24/48
 

Mads Johan

Medlem
Ble medlem
02.02.2022
Innlegg
20
Antall liker
1
Sted
ålen
Kan se. det er en del forvirring om at benevne tingene rigtigt. Spdif fra Wiim er en betegnelse for digital out.
Dette kan så enten være coax/RCA eller optisk. Samme sak, forskjellig plugg.
Som KE riktigt nevner, så går det ikke å ha max oppløsning på Wiim out, om dac´en "bare" klarer 24/96.
Mange feilmuligheter her.
Om trådstarter kunne nevne, hvilken dac?? Eller bilde??
Kan se. det er en del forvirring om at benevne tingene rigtigt. Spdif fra Wiim er en betegnelse for digital out.
Dette kan så enten være coax/RCA eller optisk. Samme sak, forskjellig plugg.
Som KE riktigt nevner, så går det ikke å ha max oppløsning på Wiim out, om dac´en "bare" klarer 24/96.
Mange feilmuligheter her.
Om trådstarter kunne nevne, hvilken dac?? Eller bilde??
0.jpg
 

Mads Johan

Medlem
Ble medlem
02.02.2022
Innlegg
20
Antall liker
1
Sted
ålen
Har du @Mads Johan prøvd ulike oppløsninger på SPDIF-utgangen, i tilfelle den DACen din ikke takler 24/192? Jeg gjentar spørsmålet to andre har stilt om hva denne DACen heter.
Og har du koblet fra 3.5mm minijack fra Aux-utgangen når du vil sende signalet digitalt til DACen? Mener å huske at du ikke kan ha begge utgangene tilkoblet samtidig.
hvis jeg bruker toslink fra wiim til dac, så bruker jeg rca på dac til forsterker. Kobler fra aux ut først ja. Men.... inng på forsterker er balansert så bruker en overg imellom
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
1
Det der er vel gjerne en Dynavox Mini-DAC, som støtter oppløsning opp ti 192/24. I så fall er det ikke det som er problemet, siden du også sier at du har koblet fra den analoge mini-jack kabelen.. Men kanskje DACen eller den optiske kabelen er defekt?

Uansett kan man vel ha litt moderate forventninger til lyden fra en DAC til 399,-, så kanskje en analoge utgangen fra Wiim Mini gjør like grei nytte i dette tilfellet?
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.013
Antall liker
20.143
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Den lille dac´en er laget i alle avskygninger med forskjellige chips.
De fleste av de er 24/96 max.
399,- .............. Kjøpte 5 stk. incl toslink og usb-kabel til power for 40,- kr. pr. stykk ;)

Ellers enig med KE. Innebyggd DAC i Wiim er minnst like god om ikke bedre!!
 
P

parafinoksen

Gjest
Hvis du kan gå opp litt i pris, så har Bladelius kommet med en ny integrert forsterker med innebygd streamer og DAC.

(Det var en spøk.)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.246
Antall liker
9.478
Torget vurderinger
2
Jeg knotet en en viss komponent og mått feilsøke ved å prøve ulike Toslink kilder og tosling mottagere, feilsøkingen viste seg min mottaker ikke godtok 96k, mens 48 gikk bra. Hadde en slik 50kroners dac/konverter den virket ca en uke.
 

Mads Johan

Medlem
Ble medlem
02.02.2022
Innlegg
20
Antall liker
1
Sted
ålen
Det der er vel gjerne en Dynavox Mini-DAC, som støtter oppløsning opp ti 192/24. I så fall er det ikke det som er problemet, siden du også sier at du har koblet fra den analoge mini-jack kabelen.. Men kanskje DACen eller den optiske kabelen er defekt?

Uansett kan man vel ha litt moderate forventninger til lyden fra en DAC til 399,-, så kanskje en analoge utgangen fra Wiim Mini gjør like grei nytte i dette tilfellet?
mulig det, men den optiske ledningen er i bruk når jeg kobler pcn til dac via spdif og den videresender til wiim via aux in.
så aux out til forsterker. i mitt hode må dacn da virkesiden den leverer lyd til wiim fra pcn. Nei sender dacn tilbake til companiet og finne en annen. evnt en topping med balanserte utg på billigsalg
 
P

parafinoksen

Gjest
prøv igjen neste uke, jeg sitter ofte i flaks og da er humøret på topp
Beklager, det er en intern greie.

Håper du finner ut av det. Alltid kjedelig og irriterende når teknikken svikter. Topping er bra og svært god valuta for pengene (y)
 

Mads Johan

Medlem
Ble medlem
02.02.2022
Innlegg
20
Antall liker
1
Sted
ålen
Beklager, det er en intern greie.

Håper du finner ut av det. Alltid kjedelig og irriterende når teknikken svikter. Topping er bra og svært god valuta for pengene (y)
JA det er det og det hjelper ikke at synet blir dårligere, husken helsefarlig og tålmodigheten som jeg ikke fikk med meg hvor ble av... Apropos den interne greia , om det er humor som er essensen så skulle det bare mangle spør du meg. Det er ofte ved galenhumor man gjør træl lettere å omgås.
 
Topp Bunn