Oppstandelsen: Har rørforsterkere sjel?

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Opptil flere kvinner er i stand til å synge, noe som kan tyde på at disse vesenene er i besittelse av en viss musikalitet. Det hevdes at kvinner har sjel. Vil menigheten derav akseptere at rørforsterkere også er i besittelse av denne kvalitative egenskap?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.701
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
ja om de er vellag(r)et ;D

K

kbwh

Gjest
La donna e mobile.
La valvo e mobile.

For meg holder det med kvinner, hehe.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.415
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Kan berolige alle med at "ting" ikke har sjel.
Ikke gamle biler en gang ;)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
La gå at jorden ikke er flat, men dette du skriver her, tror jeg mange vil være dypt uenige i...... ::) ;D ;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.415
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Jo da. Jeg er klar over det og ville sikkert vært enig en gang for lenge siden ;)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Vi som er glad i disse tingene, og gjerne tillegger dem egenskaper utover de rent konkrete, har vel en tendens til å besjele dem, enten det er snakk om en fantastisk rørforsterker, en klassisk Alfa Romeo eller noe helt annet. ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg vet ikke om det gjelder for andre men min rørforsterker har så definitivt sjel. :D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Om du med ditt innlegg A, tenker på kvinners lunefulle væremåte, kan jeg være tilbøyelig til å mene at rørforsterkere har sjel.

Men so what?
Jeg er blitt avhengig av begge! ::) ;D

K

kbwh

Gjest
Et visst italiensk høyttalermerke rinner neg i hu, men der har jo også Gud hatt en finger med i spillet. ;D

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
Tror det er helt på grensen ja!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
For min egen del forbindes det med at ting har sjel med to ting:

1. Gjenstanden var lunefull og krevde at jeg måtte stadig justere og holde den vedlike....

2. Den var unik for meg...Og alle svakheter ble glemt når det hele fungerte...

Med disse to parametre i ment'e tror jeg nok at rør fort kan havne der... Og det er noe jeg kan trives med...tross alt :)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Helt enig med deg, HCS. Paralellen til en klassisk Alfa Romeo er åpenbar! ;D

B

Back_Door

Gjest
impulse skrev:
Jeg bruker noe så sjelløst som klasse D og harddiskbasert kilde. Kanskje jeg kompenserer ved at jeg faktisk kjører Alfa Romeo? ;)
I den grad vi bruker begrepet sjel i forbindelse med lyd, blir den åpenbart via det som til slutt kommer ut fra høyttalerne. Livsbetingelsene for denne sjelen er avhengig av de totale kvaliteter i anlegget, og ikke de valg som er gjort m.h.t. de enkelte komponenter.
(Bør kanskje også nevne at de totale kvaliteter i Gaia, har gitt meg sjelefred..)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Back_Door skrev:
impulse skrev:
Jeg bruker noe så sjelløst som klasse D og harddiskbasert kilde. Kanskje jeg kompenserer ved at jeg faktisk kjører Alfa Romeo? ;)
I den grad vi bruker begrepet sjel i forbindelse med lyd, blir den åpenbart via det som til slutt kommer ut fra høyttalerne. Livsbetingelsene for denne sjelen er avhengig av de totale kvaliteter i anlegget, og ikke de valg som er gjort m.h.t. de enkelte komponenter.
(Bør kanskje også nevne at de totale kvaliteter i Gaia, har gitt meg sjelefred..)
....vel...uten å ville trekke dette ut i noen lengre filosofisk diskusjon.... Det sjelelige ligger i graden av toveis muligheter slik jeg tenker...Når jeg skrudde på min gamle bil for at den skulle fungere for meg...Var vissheten om at JEG hadde gjort at den lå bedre på veien, ørlitte grann, noe som for meg der og da var en "sjelelig" opplevelse... Bilen ga tilbake noe av den energi, den drømmen jeg hadde lagt i den... :)

Om klasse D formår å gjøre dette for deg bakdøra så har du jo funnet DIN måte og din tilnærming... Og på den måten har du også søkt og funnet en vei til en sjelelig opplevelse ...Som for alle oss er forskjellig her inne, men også så bra når vi lykkes... Reisen mot målet er halve veien ;)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Valentino skrev:
Et visst italiensk høyttalermerke rinner neg i hu, men der har jo også Gud hatt en finger med i spillet. ;D

Valentino;

Som kjenner av klassisk musikk, kan du veilede en ukyndig i hva slags pianostykke som spilles på siden du linket til om Franco Serblin?

Abolutt vakkert!

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
HCS skrev:
For min egen del forbindes det med at ting har sjel med to ting:

1. Gjenstanden var lunefull og krevde at jeg måtte stadig justere og holde den vedlike....

2. Den var unik for meg...Og alle svakheter ble glemt når det hele fungerte...

Med disse to parametre i ment'e tror jeg nok at rør fort kan havne der... Og det er noe jeg kan trives med...tross alt :)
Monter en passende kondensator i utgangen på en transistorforsterker og vips, vi har en "rørforsterker" ;D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Om ikke rørforsterkere har sjel, hjelper de ihvertfall musikken til å få sjel.

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
Noen (mange?) vil hevde at min gamle Mazda 323 har sjel ;D

K

kbwh

Gjest
Erland skrev:
Valentino skrev:

Valentino;

Som kjenner av klassisk musikk, kan du veilede en ukyndig i hva slags pianostykke som spilles på siden du linket til om Franco Serblin?

Abolutt vakkert!
Har svart Erland på PM, men evangeliet må jo spres!

Det er Bachs keyboardkonsert (det heter vel det på nynorsk...) nr. 5 i F-moll, annen sats. Innspillingene til Murray Perahia og Angela Hewitt, begge gjort med klaver, er gode bud.

(Jeg kjenner ingen av innspillingene hvor lyden av soloistrumentet kan minne om katter som elsker på et bliktak.)

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Antall liker
1
Et elektrisk produkt med sjel? ::)

Først og fremst så er sjel en religiøs ting som er brukt på levende vesener. Fra Wikipedia:

"The soul, according to many religious myths and philosophical traditions, is the self-aware essence unique to a particular living being. In these traditions the soul is thought to incorporate the inner essence of each living being, and to be the true basis for sapience. It is believed in many cultures and religions that the soul is the unification of one's sense of identity. Souls are usually considered to be immortal and to exist prior to incarnation."

Men med tanke på at flere her inne tror på dyre kabler, Nordost vievann, hellige sandsekker og andre mirakel-remedier, så passer det vel også å si at rør-forsterkere har sjel. Men da dukker det opp noen spørsmål for meg;

Hvem er da Gud?
Kan vi si at folk med klasse A/A-B/D forsterkere er ateister?
Hvor gammel er denne religionen?
En del av manges gudstro er at sjelen kan gå igjen etter at individet er død (spøkelser). Er det observert rør-spøkelser? Hva med rør-demoner? :eek:

Like morsomt som å kalle rørforsterkere musikalske.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
net2 skrev:

Først og fremst så er sjel en religiøs ting som er brukt på levende vesener. Fra Wikipedia:

"The soul, according to many religious myths and philosophical traditions, is the self-aware essence unique to a particular living being. In these traditions the soul is thought to incorporate the inner essence of each living being, and to be the true basis for sapience. It is believed in many cultures and religions that the soul is the unification of one's sense of identity. Souls are usually considered to be immortal and to exist prior to incarnation."

Men med tanke på at flere her inne tror på dyre kabler, Nordost vievann, hellige sandsekker og andre mirakel-remedier, så passer det vel også å si at rør-forsterkere har sjel. Men da dukker det opp noen spørsmål for meg;

Hvem er da Gud?
En del av manges gudstro er at sjelen kan gå igjen etter at individet er død (spøkelser). Er det observert rør-spøkelser? Hva med rør-demoner? :eek:

Er ikke dette å ta spørsmålet litt for bokstavelig ?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.701
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
en smule,men hvem bryr seg om hva et anonymt profilløst nick uten noen hint om anlegg,preferanser etc synes?
imo
mvh

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Valentino, jeg er helt enig med deg mht. Bach-versjonene du nevner. Forøvrig er lyden på Angela Hewitts helt fantastisk! (Bach: Keyboard Concertos Vol 1 & 2. Hewitt/The Australian Chamber Orchestra/ Tognetti. Utgitt på Hyperion.)

Men bemerkningen din om lyden av Chembalo skal være "lyden av skjeletter som puler på et blikktak." Undres på om ikke det var den verbalt svært oppegående Lenny Bernstein som ytret dem. Katter på bliktak var vel litt i mykeste laget, tydeligvis.

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Antall liker
1
rolfozzy skrev:
net2 skrev:

Hvem er da Gud?

Hehe, muligens. Jeg syntes bare det er mye merkelig ordbruk her på forumet. Da vil jeg kaste meg på lasset og hevde at klasse D forsterkere er mer korrekte og levende enn rørforsterkere. Rør har en tendens til å låte litt dødt, nesten litt zombie-lyd. ;)

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
rolfozzy skrev:
Dr.Evil skrev:
Men gir den sjel til sjåføren ?
Jeg tror muligens at sjelen til såføren kan bli mere fargerik, da enkelte av de sjelelige kvalitetene bilen besitter, lett kan forårsake både spontane og langvarige reaksjoner (for ikke å si vekke irritasjon hos sjåføren)!

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
net2 skrev:
rolfozzy skrev:
net2 skrev:

Hvem er da Gud?

Hehe, muligens. Jeg syntes bare det er mye merkelig ordbruk her på forumet. Da vil jeg kaste meg på lasset og hevde at klasse D forsterkere er mer korrekte og levende enn rørforsterkere. Rør har en tendens til å låte litt dødt, nesten litt zombie-lyd. ;)

Det kan jeg ikke protestere på. Jeg har aldri tatt meg bryet med og teste klasse D.
Av en eller annen grunn.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Dr.Evil skrev:
rolfozzy skrev:
Dr.Evil skrev:
Men gir den sjel til sjåføren ?
Jeg tror muligens at sjelen til såføren kan bli mere fargerik, da enkelte av de sjelelige kvalitetene bilen besitter, lett kan forårsake både spontane og langvarige reaksjoner (for ikke å si vekke irritasjon hos sjåføren)!
Er nok mye demoner i gamle biler, som forårsaker denslags.

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
35
Sted
Trondheim
rolfozzy skrev:
net2 skrev:

Hvem er da Gud?

Som trådstarter vil jeg gjerne påpeke at dette overhodet ikke er å ta spørsmålet for bokstavelig. Endelig et individ som tar hifi-verdenens mest grunnleggende spørsmål på alvor.

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
749
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Audiomix skrev:
Ikke engang vintage Fiat ;D

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Antall liker
1
LMC skrev:
en smule,men hvem bryr seg om hva et anonymt profilløst nick uten noen hint om anlegg,preferanser etc synes?
imo
mvh
Mitt anlegg bør ikke være av betydning, men det havner nok på den gale siden av 500k når det nå snart er ferdig....om det skal til for at folk leser mine innlegg. :p Kan heller ikke skjønne at mitt nick er noe mer anonymt enn ditt. Eier heller skjønner jeg ikke hva mine preferanser har med dette å gjøre.

Jeg har ingenting i mot rørforsterkere (skal ha det i mitt nr. 2 anlegg), men jeg reagerte på beskrivelsen.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Touché, LMC! ;)

Når vi først er i det filosofiske hjørnet her; Hva i allverden er det som er så "morsomt" med å kalle en rørforsterker "musikalsk"?

Jeg må nok engang påpeke at jeg er subjektivist, og mener at vi befatter oss med en hobby som i sin natur er dypt subjektiv. Det vi hører, er sanseinntrykk. De tolkes unikt for vært enkelt menneske, og er dermed fullstendig subjektive. Altså er min "lyttevirkelighet" bare min, dypest sett. Det finnes objektive kriterier for forståelse av måleresultaster, kurver og grafer, javel. Men oppplevelsen og den personlige forståelsen av et stykke musikk og lyden av denne er subjektiv.

I mine ører er en godt konstruert rørforsterker overlegen en transistorbasert fordi jeg opplever at den gir meg muligheten til å komme nærmere musikken. Jeg kan, på gode dager både for anlegget og meg, føle at jeg lytter til en fremførelse av f.eks. Bachs Goldbergvariasjoner, kontra en innspilling av denne. Musikken er i mye større grad tilstede i rommet. Det er mer atmosføre, mer farger, flere dimensjoner.
På selv svært gode transistortrinn får jeg ikke denne følelsen. Så for meg er jeg mye nærere musikken når den avspilles via en rørforsterker, og aller helst en SET. Med referanse til overskriften på tråden; Det er min høyst personlige mening at musikken blir besjelet via en god rørforsterker.

Hvorfor i himmelens navn skulle jeg ikke da kunne omtale en rørforsterker som "musikalsk"?
(Selv om det irriterer objektivistpolitiet grenseløst, selvfølgelig....... ;) )

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
net2 skrev:

Hvem er da Gud?

Les uttrekket ditt fra wikipedia en gang til:
The soul, according to many religious myths and philosophical traditions, is the self-aware essence unique to a particular living being.

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Antall liker
1
rolfozzy skrev:
net2 skrev:
rolfozzy skrev:
net2 skrev:

Hvem er da Gud?

Det kan jeg ikke protestere på. Jeg har aldri tatt meg bryet med og teste klasse D.
Av en eller annen grunn.
Kanskje fordi disse enere og nullerne må låte hardt og slitsomt? Og ikke minst fordi Klasse D er umusikalsk og uten sjel? ;D

K

kbwh

Gjest
impulse skrev:
Men bemerkningen din om lyden av Chembalo skal være "lyden av skjeletter som puler på et blikktak." Undres på om ikke det var den verbalt svært oppegående Lenny Bernstein som ytret dem. Katter på bliktak var vel litt i mykeste laget, tydeligvis.
Heh, jeg presterte en slik fin mental sum og reduksjon til det meningsløse der:

a: Katt på hett blikktak (filmtittel)
b: (Thomas Beecham om lyden av et cembalo) "Like skeletons copulating on a tin roof in a thunderstorm."

Så: Lyden av skjeletter som puler på et blikktak i tordenvær får du altså ikke når Hewitt eller Perahia tar for seg tangentinstrumentkonsertene til sjølveste JSB.

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Antall liker
1
impulse skrev:
Touché, LMC! ;)

Når vi først er i det filosofiske hjørnet her; Hva i allverden er det som er så "morsomt" med å kalle en rørforsterker "musikalsk"?

Jeg må nok engang påpeke at jeg er subjektivist, og mener at vi befatter oss med en hobby som i sin natur er dypt subjektiv. Det vi hører, er sanseinntrykk. De tolkes unikt for vært enkelt menneske, og er dermed fullstendig subjektive. Altså er min "lyttevirkelighet" bare min, dypest sett. Det finnes objektive kriterier for forståelse av måleresultaster, kurver og grafer, javel. Men oppplevelsen og den personlige forståelsen av et stykke musikk og lyden av denne er subjektiv.

I mine ører er en godt konstruert rørforsterker overlegen en transistorbasert fordi jeg opplever at den gir meg muligheten til å komme nærmere musikken. Jeg kan, på gode dager både for anlegget og meg, føle at jeg lytter til en fremførelse av f.eks. Bachs Goldbergvariasjoner, kontra en innspilling av denne. Musikken er i mye større grad tilstede i rommet. Det er mer atmosføre, mer farger, flere dimensjoner.
På selv svært gode transistortrinn får jeg ikke denne følelsen. Så for meg er jeg mye nærere musikken når den avspilles via en rørforsterker, og aller helst en SET. Med referanse til overskriften på tråden; Det er min høyst personlige mening at musikken blir besjelet via en god rørforsterker.

Hvorfor i himmelens navn skulle jeg ikke da kunne omtale en rørforsterker som "musikalsk"?
(Selv om det irriterer objektivistpolitiet grenseløst, selvfølgelig....... ;) )
Sett gjerne på din rørforsterker en sløyfe og kall den Anna for min del, I couldn`t care less. Min erfaring med rørforsterkere er at de stort sett er bra til å skjule dårlige innspillinger. Dog veldig mye låter veldig likt, og slik er det veldig ofte med forsterkere som har en del forvrengning og dårlige S/N-ratio... etter min erfaring. Des "renere" og mer korrekt en forsterker er (eller bedre sett fra et faglig perspektiv), des mer nådeløs blir den mot dårlig media. Gode innspillinger derimot låter igjen meget bra.

Da en god klasse-D forsterker slipper igjennom musikken perfekt uten å tilføre noe, ville jeg være fristet til å si at den er mer musikalsk om vi først skal bruke det ordet.

Men igjen så er det en del som er livredd for ord som "nøytral" og "korrekt", og trekker paraleller med kjedelig, uekte, dynamikkløst og lyttetretthet. Når noen sitter foran meg (live) med en akustisk gitar og synger, så er jeg fristet til å si at DET er selvfølgelig er ekte, nøytralt og korrekt. Så får man tolke det slik man vil....

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
net2 skrev:
Da en god klasse-D forsterker slipper igjennom musikken perfekt uten å tilføre noe, ville jeg være fristet til å si at den er mer musikalsk om vi først skal bruke det ordet.
Oi
Perfekt?

Topp Bunn