Oppskrytt high end elektronikk?

Status
Stengt for ytterligere svar.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.872
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
The Edge skrev:
lars_erik skrev:
uob skrev:
lars_erik skrev:
uob skrev:
jokris skrev:
Mr-T skrev:
The Edge skrev:
hvordan kan det ha seg at det blir så suverent vellykket hver bidige gang noen kjøper noe ukjent svindedyrt elektronikk?
Kanskje ingen tør å innrømme et dyrt bomkjøp ?
kanskje få gjør dyre bomkjøp ?
Det var vel også litt naivt å tro. På den annen side tror vel jeg at mye av grunnen er at forskjellene er mindre en man liker å tro.
Desverre er de mye større enn man burde håpe. Og jeg tror ikke.
Nei, for du vet, du vet jo alt, da du jo har enormt med erfaring på temaet (klart større en meg, da jeg jo ikke har noe, og heller ikke bra nokk anlegg eller dyrt nokk til å utale meg) siden du jo tester alt masse før du kjøper. Du lar deg ikke påvirke av psykologi, du lar deg ikke påvirke av selgere, eller andre personer.

Jeg bøyer meg i støvet for din kunnskap og din integritet.
Man spiller offer når man får motstand. Morsomt.
Hva med din såkalte kunnskap om hvorfor folk velger high-end? Du aner rett og slett ikke hva du prater om.

Jo, det gjør han. Du er ingen ekspert og sitter på den fulle og hele sannheten. High end elektronikk kunder er også mennesker, med de samme forutsetningene for å la seg påvirke som alle andre mennesker. Det være seg placebovariasjoner, sosial konkurranse/påvirkning osv. Dette er mye psykologi, og det er forstemmende hvilken kunnskapsmangel du utviser på dette feltet.
Jaha? Oppdatere meg kanskje? Hvilken kunnskapsmangel har jeg angående folks grunner til å velge high-end? Ikke at det er særlig interessant, da man selv velger hva man vektlegger.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.009
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
paisley skrev:
bambadoo skrev:
Denne tråden voktes med "argusøyne"..
Minner om regelverket og spesielt denne paragrafen

3) Ubegrunnet kritikk av produkter, eller av navngitte eller identifiserbare enkeltpersoner i magasiner, butikker og fabrikker o.l. tillates ikke, men Hifisentralen oppfordrer til kritiske produkt- og butikkerfaringer, både positive og negative, under forutsetning av saklig begrunnelse for innlegget. Det er tillatt å diskutere produkt- og lydopplevelser på godt og vondt, men vi tillater ikke dedikerte tråder som har til hensikt å oppsummere de beste og verste produktene du har hørt, av hensyn til at bransjen da lett kan stigmatiseres og uthenges.

Edit: Rødt ska're værra..!
Hvorfor kan man ikke komme med skikkelig kritikk av produkter?Er det fordi dere sitter godt planta i brystlomma på div hifikjeder? ;D Bransjen kan lett stigmatiseres og uthenges.. ???
Det er vel MANGELEN på SKIKKELIG kritikk som er problemet…

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
47.288
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Holder meg unna denne krangle tråden men skulle jeg valgt på øverste hylle hadde jeg kjøpt nettopp Bryston ;)

Flotte produkter :)

mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
RojohII skrev:
Ja, hvorfor hakke på akkurat Bryston? Pioneer-receiverne vi snakker om bruker B&Os ICE-moduler. Bryston kjøper UcD-moduler fra Hypex i noen av sine multikanals effekttrinn. Prismessig vet jeg ikke, men det er velkjent at man fort kan få litt rabatt hos Lyric.

Og; jeg har jo hatt både H200 og Bryston...
Ingen av Pioneer sin nyeste surround receivere bruker ICEPower.

Denne har vel flere sett før:
http://www.diyaudio.com/forums/solid-state/12752-blind-listening-tests-amplifiers.html

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
The Edge skrev:
val skrev:
The Edge skrev:
tkr skrev:
The Edge skrev:
Du kan syns det er så patetisk du bare vil. Jeg tror du mest av alt føler deg truffet av mitt åpningsinnleggs tematikk, i likhet med endel av de andre surmaga "link/dokumentasjon" innleggene som har kommet.
-Så enhver som etterlyser dokumentasjon av dine løse påstander er bare surmaget?

- Eller sagt på en annen måte: En skal ta enhver påstand fra enhver tulling for god fisk, spesielt når vedkommende henviser til ting han har lest på andre fora?

mvh

Det er ynkelig å hoppe inn i en diskusjon som nettopp har blitt startet og hyle opp om "link/dokumentasjon". Som nevnt bygger hele forumet som sentralen på personlige oppfatninger og forholdsvis løse meninger. Det blir postet hundrevis av innlegg her i utallige tråder døgnet rundt uten dokumentasjon/link til hver påstand man kommer med.

At folk reagerer på dette viset er en god indikator på at man har truffet en god og solid nerve med sine kritiske spørsmål som er blitt reist.
De fleste mener vel du har bommet kraftig da du valgte ut Bryston som overpriset highend merke. Det er mange andre du burde valgt som overpriset fremfor Bryston.........

Jeg har ikke valgt ut noe som helst. Bryston er merket jeg har sett gå igjen ved flere anledninger når det er snakk om overpriset elektronikk i høy prisklasse, derfor ble dette et helt naturlig merke å nevne spesifikt. At flere føler seg tråkket på beina av dette, og åpenbart tar det personlig,- det driter jeg i for å si det på godt norsk.
Hva du driter i er ikke av interesse, det er heller ikke snakk om å føle seg tråkket på, men du nevnte Bryston som overpriset og av alle highend merker er Bryston IKKE kjent som overpriset "snakeoil" slik andre kan mistenkes for å være. Det var derfor et svært dårlig eksempel du kom med.
Det er solide forsterkere som driver det meste og holder lenger enn de fleste. Om det er verdt prisen i forhold til lydkvalitet eller hva slags lyd man liker blir en annen diskusjon, men konstruksjonsmessig er det ikke noe å klage på, heller ikke garantien som er lant bedre enn Pioneer.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.402
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Bryston- Oppskrytt high end elektronikk?

The Edge skrev:
paisley skrev:
bambadoo skrev:

3) Ubegrunnet kritikk av produkter, eller av navngitte eller identifiserbare enkeltpersoner i magasiner, butikker og fabrikker o.l. tillates ikke, men Hifisentralen oppfordrer til kritiske produkt- og butikkerfaringer, både positive og negative, under forutsetning av saklig begrunnelse for innlegget. Det er tillatt å diskutere produkt- og lydopplevelser på godt og vondt, men vi tillater ikke dedikerte tråder som har til hensikt å oppsummere de beste og verste produktene du har hørt, av hensyn til at bransjen da lett kan stigmatiseres og uthenges.

Hvorfor kan man ikke komme med skikkelig kritikk av produkter?Er det fordi dere sitter godt planta i brystlomma på div hifikjeder? ;D Bransjen kan lett stigmatiseres og uthenges.. ???

Særdeles godt spørsmål, og det er jo nesten latterlig hvilken takhøyde man presenterer for debattantene når en slik uskyldig tråd og debatt som dette blir sensurert i overskriften.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
Det går 100 hifi-ører på krona, tydeligvis. ;)

Du må gjerne være så påståelig du vil, The Edge, men dette er en formidabel møkkatråd, der du kun legger opp til krangling uten rot i kjensgjerninger.

Billbob

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2011
Antall liker
1.248
Dr Dong skrev:
paisley skrev:
bambadoo skrev:

Det er vel MANGELEN på SKIKKELIG kritikk som er problemet…
Hva er så skikkelig kritikk?Jeg lytta f.eks til 3 forskjellige og usedvanlig dyrt prisa forsterkere på fredag.Jeg syntes to av de rett og slett spelte ræv.I mine øyne ett ran at de kan selges for de prisene de gjør.Det må vel være saklig kritikk ;D

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
The Edge skrev:
ottone skrev:
The Edge skrev:
Mr-T skrev:
The Edge skrev:
hvordan kan det ha seg at det blir så suverent vellykket hver bidige gang noen kjøper noe ukjent svindedyrt elektronikk?

Det er også utvilsomt min konklusjon.
Da kanskje du kan avslutte tråden.

Folk flest mener at dyre stereoanlegg er bortkastete penger uansett, de hører ikke forskjell og mener vi er tullinger som blir lurt til å kaste bort pengene våre.

Hvis man ikke har prøvd å virkelig sammenlikne og høre etter og ikke tror på forskjell opplever man ikke forskjell, og det er høyst reellt. Dem om det.
The Edge heller nok mot den kanten.

Spar deg stråmennene og å kaste konklusjoner over på meg som ikke jeg står inne for. Det jeg sa er at jeg tror det er langt flere faktorer her, i likhet med flere andre debattanter.Psykologiske påvirkninger, ulike placebo kategorier og sosial konkurranse/påvirkning står utvilsomt sterkt, og de som har svinedyrt high end utstyr er mennesker de også,- og slik sett på ingen måte fritatt fra disse elementene. Dog vil jeg tro tilstedeværelsen av disse elementene varierer individuelt, men jeg er helt enig med uob:

Tror man at alle som kjøper svinedyr high end til flere hundre K _utelukkende_ lar seg påvirke av lydkvalitet ved innkjøp er man grenseløst naiv.

Du er ganske naiv om du tror du vet årsaken til folks innkjøp av f.eks hifi ::)

Nå har jeg tidligere hatt forskjellige anlegg til omtrent 200-250 laken totalt. Det er det ingen av mine nære bekjente som vet og dersom jeg en gang i fremtiden skulle bruke slike summer eller mer på lyd så ville jeg holdt det for meg selv......... for dette har ingen status blant vanlige mennesker, tvert imot!

Så dersom det ikke er status og ikke lyd som er avgjørende for valg av komponenter, er det da det vakre utseende?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.288
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Alle forsterkere låter ulikt, alle mennesker hører forskjellig og alle har forskjellig ønske om kostnadsbilde....
Gjesp!.......Tåpelig tråd.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Her er utdrag fra en test av en Pioneer stereo receiver fra Audiocritic 1997. Regner med det er den som man har i tankene når Pioneer nevnes her. Det ble testet grundig og ble regnet som å være transparent så sant man holdt seg innenfor grensen til klipping. Og hvorfor skulle ikke det være mulig? Helt i tråd med mange andre tester også. Men det betyr ikke alle forsterkere låter likt eller at alt er bra.

Yes folks, this is a review of a Pioneer receiver. "Pioneer receiver" is a dismissive term used by audiophiles to indicate lowly junk in comparison with their wonderful high-end stuff. Well, we know most high-end stuff is not wonderful but instead the true junk. So, is the Pioneer receiver wonderful? Well, in many ways, yes. I paid $100.00 for the unit at Circuit City. I needed a receiver for an auxillary system in my town house. For fun I also tried it in my main system, and it passed the ABX test, provided the level was held to below clipping. Before you decide me deaf, let's look inside to understand what is going on.
Finnes fra side 51 her: http://www.theaudiocritic.com/back_issues/The_Audio_Critic_24_r.pdf

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
orso skrev:
RojohII skrev:
Ja, hvorfor hakke på akkurat Bryston? Pioneer-receiverne vi snakker om bruker B&Os ICE-moduler. Bryston kjøper UcD-moduler fra Hypex i noen av sine multikanals effekttrinn. Prismessig vet jeg ikke, men det er velkjent at man fort kan få litt rabatt hos Lyric.

Og; jeg har jo hatt både H200 og Bryston...
Ingen av Pioneer sin nyeste surround receivere bruker ICEPower.
Vel, ganske nær ICEpower da? ;)

Vedlegg

KjellR

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.07.2008
Antall liker
3.811
Sted
Moss (eller enda bedre - Rygge!)
Hva er så skikkelig kritikk?Jeg lytta f.eks til 3 forskjellige og usedvanlig dyrt prisa forsterkere på fredag.Jeg syntes to av de rett og slett spelte ræv.I mine øyne ett ran at de kan selges for de prisene de gjør.Det må vel være saklig kritikk ;D
[/quote]

Har man kjøpt såkalt ’high end’ er det f*** ingen som skal påstå at det ikke er kvalitet for penga – uansett bomkjøp. Nemlig!

Nåvel, har man brukt 3-500.000 (eller mer) på noen pene bokser (gjerne med billig ”innredning”) og litt festpyntet ledning kan det jo svi litt i barken hvis det ikke alle mener det høres ok ut. Men ingen vits i å furte eller bli sur – det ser ofte pent ut…

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
val skrev:
The Edge skrev:
ottone skrev:
The Edge skrev:
Mr-T skrev:
The Edge skrev:

Folk flest mener at dyre stereoanlegg er bortkastete penger uansett, de hører ikke forskjell og mener vi er tullinger som blir lurt til å kaste bort pengene våre.

Hvis man ikke har prøvd å virkelig sammenlikne og høre etter og ikke tror på forskjell opplever man ikke forskjell, og det er høyst reellt. Dem om det.

Spar deg stråmennene og å kaste konklusjoner over på meg som ikke jeg står inne for. Det jeg sa er at jeg tror det er langt flere faktorer her, i likhet med flere andre debattanter.Psykologiske påvirkninger, ulike placebo kategorier og sosial konkurranse/påvirkning står utvilsomt sterkt, og de som har svinedyrt high end utstyr er mennesker de også,- og slik sett på ingen måte fritatt fra disse elementene. Dog vil jeg tro tilstedeværelsen av disse elementene varierer individuelt, men jeg er helt enig med uob:

Tror man at alle som kjøper svinedyr high end til flere hundre K _utelukkende_ lar seg påvirke av lydkvalitet ved innkjøp er man grenseløst naiv.

Nå har jeg tidligere hatt forskjellige anlegg til omtrent 200-250 laken totalt. Det er det ingen av mine nære bekjente som vet og dersom jeg en gang i fremtiden skulle bruke slike summer eller mer på lyd så ville jeg holdt det for meg selv......... for dette har ingen status blant vanlige mennesker, tvert imot!

Så dersom det ikke er status og ikke lyd som er avgjørende for valg av komponenter, er det da det vakre utseende?

Dette handler om basiskunnskap som å forstå at ALLE mennesker påvirkes i varierende grad av faktorer som psykologiske påvirkninger, placebovarianter og sosial konkurranse/påvirkning. Så også high end kunder, de er ingen perfekte flawlessaktige supermennesker.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.872
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
The Edge skrev:
val skrev:
The Edge skrev:
ottone skrev:
The Edge skrev:
Mr-T skrev:
The Edge skrev:

Dette handler om basiskunnskap som å forstå at ALLE mennesker påvirkes i varierende grad av faktorer som psykologiske påvirkninger, placebovarianter og sosial konkurranse/påvirkning. Så også high end kunder, de er ingen perfekte flawlessaktige supermennesker.
Jeg reagerer svært sterkt på antydninger om at jeg ikke er et supermenneske!

V

vredensgnag

Gjest
Flawlessaktig er et morsomt ord. Det er nok slik at selv innen HiFi er det ingen som er flawlessaktig.

Men vi bør alle erkjenne et meget spennende HiFi-fenomen, som grenser innpå det flawlessaktige du berører, og det er det faktum at High-End Audiofile er de eneste som ikke opplever det som kalles presbycusis, altså aldersrelatert hørselssvekking.
Tvertimot, om noe blir audiofiles hørsel bestemt bedre med alderen.

Derfor er det helt irrelevant av meg å linke til hva Roger Russel, konstruktør bak flere bra komponenter fra McIntosh, måtte mene om emnet. Men jeg gjør det likevel. Her viser han hvordan følsomheten for ulike frekvenser avtar med alder, for alle andre enn audiofile.

http://www.roger-russell.com/hearing/hearing.htm

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
RojohII skrev:
Vel, ganske nær ICEpower da? ;)
Det er en eldre modell. De nyeste toppmodellene fra Pioneer (LX-serien) bruker nå andre klasse D moduler. Tenkte jeg skulle gjøre sammenligning med Hypex om ikke så lenge.

Forforsterkerdelen og DACen skal jeg også teste grundig mot antatt bedre saker. Så får vi se.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Næmen! er det sant lar man seg påvirke av ytre faktorer og placebo. Gosh av meg, dette må du forklare nærmere. Tipper dette r sensasjonell info her på HFS. Tror ikke disse fenomene har vært debattert før

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
The Edge skrev:
val skrev:
The Edge skrev:
ottone skrev:
The Edge skrev:
Mr-T skrev:
The Edge skrev:

Ikke gjør det mer komplisert enn det er da!

Om jeg er interessert i en evt lydforbedring så låner jeg med komponenten hjem, tester den mot det jeg har. Låter det bedre bytter jeg, om det ikke låter bedre eller for min del ikke er verdt prisdiffereansen lar jeg være. Enkelt og greit.

Mulig at svært lettpåvirkelige mennesker og evt de som har lite kunnskap om lyd og lite erfaring med dyktige selgere kjøper av andre grunner.

Får legge til at ettersom jeg nå har både DIY høytalere og effektforsterkere så skal det svært mye til at en kommersiell komponent er verdt prisdifferansen, så det har i de siste år blitt lite testing av annet utstyr i heimen, kun lytting 8)

V

vredensgnag

Gjest
Om ikke annet blir det ihvertfall page-hits for Høvdingen av disse trådene. Det er innleggsras her.

ambiance

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2007
Antall liker
164
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
3
Innteresant tema, og tråd. Dog noen tverre komentarer. :)

Mange har hørt High end anlegg, og seilt ut med to vidt forskjellige oppfatninger hva pris og ytelse angår. Selv har jeg vært i begge skuter. Det jeg har ærfart med High end og mid end anlegg er total matching mellom komponenter, rom og plassering. Bommer man her, er hele innvesteringen bortkastet. Heldigvis er det slik at de fleste seriøse kjøpere og selgere åpner for mulighet for hjemlån av utstyr, og dette er "ueber" viktig.
Det du aldri vil få i et budsjett anlegg er den totale pakken hvor høyttalerene forsvinner i lydbildet, tonal full register, og detaljer med nøytral lydgjengivelse. Hva denne diskusjon angår så faller det meste på preferanser, og lomboken. Jeg har full forståelse for de som ikke evner å se lengre inn i innteressen en ved å sette på noe musikk som går i bakgrunn, kontra det å sette seg ned for å nyte de frukter musikk kan bringe. Innlevelse, nerver, og følighet for å nevne noe.

De som har hørt Bryston ikke prestere, må jeg si ikke har hatt hellet med seg under lytte seansen. Lykke til videre i jakten på High end. Kanskje neste match blir bedre!

A.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.010
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
uob skrev:
Audiophile-Arve skrev:
uob skrev:
lars_erik skrev:
vredensgnag skrev:
lars_erik skrev:
vredensgnag skrev:
Ketil skrev:
Siden Hegel H200 og Bryston har vært nevnt kan det jo være interessant å sammenligne prisen på H200 mot Bryston B-100 SST. I USA har H200 en veilendede pris på $4400, mens B-100 har en veiledende pris på $4700. Nokså sammenlignbart altså. I Norge derimot selges H200 for kr 23000, mens B-100 har en veiledende pris på kr 43165. Hvordan skal man egentlig vurdere disse to forsterkerne? Som jevnbyrdige ut fra prisen i USA, eller Bryston som dobbelt så god ut fra den nesten doble prisen i Norge? Ut fra at de selges på forskjellige markeder så kan man altså si at de har en helt forskjellig verdi. Noe som sier at man kanskje skal være skeptisk til å utbasunere en komponents kvalitet ut fra prisen alene.
Mange slike overraskelser innen HiFi - samtidig som man ser at enkelte merker er midt på treet i ett land, en höjdare i et annet, og nærmest ikke registreres i et tredje. Agenturinnehaverens renommé har nok også litt å si for kvaliteten på lyden.
Saklig, som alltid. Det har noe å si angående det å få kjennskap til et merke. Vet man ikke om det, kan man heller ikke vurdere det.
Usaklig som alltid.

Om du kjente til Bryston, ville du også visst hvorfor det er en klar prisforskjell mellom Norge og USA, og hvorfor man i USA anser merket som en kanadisk arbeidshest, som skal "ut på tur" og derfor må tåle røff håndtering - hvilket er årsaken til garantien. De er bygd for å være med opptaksteknikere på oppdrag, eller for å være påslått i årevis, i studio. Dette er pro-gear.

At importørs renommé og forskjell land i mellom når det gjelder rangering og oppfatning av merker er utslagsgivende har vi da mange eksempler på.
Som sagt...
Hva agenturers renomme har med lyden å gjøre, får stå for din regning.
Ingen verdens ting, what so ever, skulle jeg tro.
1. Så igjen, du er ikke interesert i produktets eller selgers utsagn eller renome,
2. du tester alle dine produkter i eget annlegg før du velger, og du tester flere forskjellige opp mot hverandre før du velger.

3. Da er du ganska alene, de fleste hører på andre og lar seg overtale.
4. Det er en grunn til at enkelte buttikkers salgsformel er å slenge mest mulig dritt om ditt anlegg for så å fortelle deg hva du skal ha. De har til og med suksess med det. Det kan ikke annet en å bety at hva disse personene mener har stor betydning for mange.
1. Vel, til ein viss grad....
2. Ja, helst....
3. Du er ikkje åleine. Vi er mange.
4. Eh, kanskje?
2. om du svarer ja helst, så er jo svaret nei. Kjøper man produktet til mang titals tusen uten å teste dem først (som jeg har gjordt) så får man ikke stille seg på den høye hest og si at lyd er eneste grunlag for kjøp.
Syner til personlege avgjerder. Som oftast er svaret "Ja", om vi snakkar om dyre ting. Men innimellom har eg tatt sjansar....
Så eg held meg høgt oppe på hesten.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.488
Torget vurderinger
12
vredensgnag skrev:
Flawlessaktig er et morsomt ord. Det er nok slik at selv innen HiFi er det ingen som er flawlessaktig.

Men vi bør alle erkjenne et meget spennende HiFi-fenomen, som grenser innpå det flawlessaktige du berører, og det er det faktum at High-End Audiofile er de eneste som ikke opplever det som kalles presbycusis, altså aldersrelatert hørselssvekking.

Derfor er det helt irrelevant av meg å linke til hva Roger Russel, konstruktør bak flere bra komponenter fra McIntosh, måtte mene om emnet. Men jeg gjør det likevel. Her viser han hvordan følsomheten for ulike frekvenser avtar med alder, for alle andre enn audiofile.

Kanskje derfor min oppskrytte Bryston-elektronikk ikke lenger låter så værst i toppen?

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.189
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
tkr skrev:
vredensgnag skrev:
Det viser 2 ting:

1) At vi gamlinger må spille HØYT!! for å få utbytte av musikken, og

2) At madammen virkelig har hørsel som en flaggermus, og at jeg fortsatt må vokte munnen min... 8)

mvh ;D
Det dere glemmer her, er at musikk dreier seg også om gehør. Vi mennesker er fra naturens side utstyrt med forskjellig utviklet hjerner. Gehøret må også trenes opp. Selv spillte jeg Lisa gikk til skolen som treåring i Høvik kirke og er glad for at jeg har spillt mange instrumenter hele livet.

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.397
tkr skrev:
<zip>
2) At madammen virkelig har hørsel som en flaggermus, og at jeg fortsatt må vokte munnen min... 8)

mvh ;D
LOL!

Join the Club, m8 :D

M

musicus

Gjest
vredensgnag skrev:

Ø
Herlig poeng, som jeg har nevnt andre steder og i andre sammenheng enn denne tråden, der satt du ord på det for meg, takker :)

Mvh

V

vredensgnag

Gjest
John_Harald skrev:
Til dere som har ellet ikke har godt gehør:)
Er Bryston high end?
Toner langs en skala står i et bestemt forhold til hverandre - og det er identifikasjon av disses innbyrdes plassering som man anvender sitt gehør til. Således (som Kari Bremnes synger i en låt) vil det være en temmelig spesiell påstand å si at et anlegg endrer toners innbyrdes relasjon - altså at man vha sitt gehør kan skjønne at noe har skjedd i det ellers forutsigbare forholdet mellom tonene i skalaen?

Musikkminne er slik sett sikkert nyttigere, dersom man ønsker å sammenligne mot en standard man har memorert.
Jeg må tilstå at jeg har til gode å høre et anlegg spille falskt?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.010
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det aller kjekkaste med Bryston, er at vi kan vere rimeleg sikre på at dei større modellane greier å drage ganske tungdrivne høgtalarar på ein anstendig måte. Det er det ikkje alle forsterkarar som kan. Dessutan er det mange som seier at dei har fine dakkar, heilt i extrasuperspitzenklasse.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.009
Føler meg forpliktet til å skrive dette innlegget.
Har testet nesten samtlige forsterkere Bryston har i sortementet sitt. Både SST versjonene og SST2.

Når du søker på bryston er det mye å finne. Jeg har også lest blindtester mot surroundrecivere og testere som synes at billigere Parasound-forsterkere lyder bedre.

Min generelle holdning er at når det finnes så mye tester så skal det godt gjøres å ikke finne noen mindre fornøyde testere.
Det finnes nok av tester som lovpriser elektronikken deres. Og pris/kvalitetforholdet er et av varemerkene til Bryston sammen med garantien.

Produktene blir produsert i Canada, noe som for oss nordmenn gjør de dyrere enn de som sender produktene til Kina.

Imaget ute i verden har jeg hatt inntrykk av har vært "poor mans Krell". Krell lyd kvalitet for fattige ;) I det siste har jeg på følelsen at Bryston har trått ut av skyggen.

Det at de har vokst under finanskrisen sier vel sitt. Lyden til SST2 serien er genierklært mange steder og 28B SST2 er av flere vurdert til å være verdens beste effektforsterer blan annet i Stereophile. Specsene til SST2 er nesten like gode som den nye Hypex Ncore.

Jeg har selv tester 4B SST mot Ice på flere forskjellige høyttalere og konkludert med at 4Ben var riktigere for meg. Riktignok til dobbel pris, men klasse D forsterkere er rett og slett billigere å produsere.

Jeg synes det var uheldig at de skrudde opp prisene med 25% nylig. Dette gjorde de ikke fordi SST2 kom, men fordi de mistet en av de viktigste leverandørene og måtte betale mye mer for erstatningen. 14B var før en overkommelig priset effektforsterker, men er nå blitt veldig dyr og har mange gode konkurrenter til lavere pris.

Bryston er ikke for alle og produktene har sine svakheter(som alle andre), men har til for kort siden vært så langt fra overpriset som jeg tror det er mulig for en så stor aktør i denne bransjen. Du kan sikkert alltid finne produkter som gir mer for pengene, men Bryston ER kvalitet.

Synes ikke det er urealistisk at vi i Norge kan finne skandinaviske forsterkerleverandører som kan tilby minst like god innmat som i en Bryston til en rimeligere penge. Så spørs det bare om "kokkene" er like gode på å bruke "råvarene".

Synes Bryston firma har en herlig firmafilosofi med en åpenhet som kan sammenlignes med gamle Rosenborg. :)

Eksempler på åpenhet: Da de skulle lage cdspiller spurte de brukerene sine på Audiocirlce om hvordan funksjoner brukerene ville ha. Toppmater eller skuff.
Da outboard dacen deres var ferdig skrev James Tannner i Bryston åpent at dacen var den samme som har sittet i forforsterkerene siden 80 tallet og sa til allerede eiere av cdspilleren at på grunn av klokkingen vil få bedre lyd ut av cdspilleren deres enn fra Dacen så bedre lyd alene ikke var noen grunn til å oppgradere.
Fordelen med outboard daceen fordeler først og fremst var upsamplingsfunksjonene og tilkoblingsmulighetene.

De sier også at de er like opptatt av at deres eksisterende kunder skal være fornøyd som å få nye. James Tanner selv bagateliserer forskjellene på SST2 serien og ST.

Ærlighet varer virkelig lengst virker det som. :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Og der kom svaret fra en som vet hva han snakker om. Kundene til Bryston er altså reflekterte og jordnære musikkelskere som ikke kaster seg inn i krigen med hysterisk bablende forsvar av sine favoritter. De har tatt sitt valg, og står for det. Men de er ikke fremmede for at det finnes andre produkter for andre mennesker. Ikke noe tull, og det er som forventet. Bryston står for de samme verdiene.

:)

M

musicus

Gjest
Trompetnerd skrev:
Føler meg forpliktet til å skrive dette innlegget.
Har testet nesten samtlige forsterkere Bryston har i sortementet sitt. Både SST versjonene og SST2.

Når du søker på bryston er det mye å finne. Jeg har også lest blindtester mot surroundrecivere og testere som synes at billigere Parasound-forsterkere lyder bedre.

Min generelle holdning er at når det finnes så mye tester så skal det godt gjøres å ikke finne noen mindre fornøyde testere.
Det finnes nok av tester som lovpriser elektronikken deres. Og pris/kvalitetforholdet er et av varemerkene til Bryston sammen med garantien.

Produktene blir produsert i Canada, noe som for oss nordmenn gjør de dyrere enn de som sender produktene til Kina.

Imaget ute i verden har jeg hatt inntrykk av har vært "poor mans Krell". Krell lyd kvalitet for fattige ;) I det siste har jeg på følelsen at Bryston har trått ut av skyggen.

Det at de har vokst under finanskrisen sier vel sitt. Lyden til SST2 serien er genierklært mange steder og 28B SST2 er av flere vurdert til å være verdens beste effektforsterer blan annet i Stereophile. Specsene til SST2 er nesten like gode som den nye Hypex Ncore.

Jeg har selv tester 4B SST mot Ice på flere forskjellige høyttalere og konkludert med at 4Ben var riktigere for meg. Riktignok til dobbel pris, men klasse D forsterkere er rett og slett billigere å produsere.

Jeg synes det var uheldig at de skrudde opp prisene med 25% nylig. Dette gjorde de ikke fordi SST2 kom, men fordi de mistet en av de viktigste leverandørene og måtte betale mye mer for erstatningen. 14B var før en overkommelig priset effektforsterker, men er nå blitt veldig dyr og har mange gode konkurrenter til lavere pris.

Bryston er ikke for alle og produktene har sine svakheter(som alle andre), men har til for kort siden vært så langt fra overpriset som jeg tror det er mulig for en så stor aktør i denne bransjen. Du kan sikkert alltid finne produkter som gir mer for pengene, men Bryston ER kvalitet.

Synes ikke det er urealistisk at vi i Norge kan finne skandinaviske forsterkerleverandører som kan tilby minst like god innmat som i en Bryston til en rimeligere penge. Så spørs det bare om "kokkene" er like gode på å bruke "råvarene".

Synes Bryston firma har en herlig firmafilosofi med en åpenhet som kan sammenlignes med gamle Rosenborg. :)

Eksempler på åpenhet: Da de skulle lage cdspiller spurte de brukerene sine på Audiocirlce om hvordan funksjoner brukerene ville ha. Toppmater eller skuff.
Da outboard dacen deres var ferdig skrev James Tannner i Bryston åpent at dacen var den samme som har sittet i forforsterkerene siden 80 tallet og sa til allerede eiere av cdspilleren at på grunn av klokkingen vil få bedre lyd ut av cdspilleren deres enn fra Dacen så bedre lyd alene ikke var noen grunn til å oppgradere.
Fordelen med outboard daceen fordeler først og fremst var upsamplingsfunksjonene og tilkoblingsmulighetene.

De sier også at de er like opptatt av at deres eksisterende kunder skal være fornøyd som å få nye. James Tanner selv bagateliserer forskjellene på SST2 serien og ST.

Ærlighet varer virkelig lengst virker det som. :)
Flott innlegg, som en potensiell Bryston kjøper (Har B100 & CD1 på hjem lån nu) var dette hyggelig lesning, for en som pr idag kjører med 100% rør (cd & int amp) må jeg si at Bryston imponerer særdeles med sine musikalske egenskaper, man var da litt forutinntatt og skeptisk, men nysgjerrig, ikke mye bling eller fancy over det jeg har hjemme, de er særdeles lite fjonge i såmåte, men, de leverer, sågar er visse favoritt skiver bedre på Bryston oppsettet enn mitt eget, man får ta seg en riktig funderare nu :) ...

mvh

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.291
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
The Edge skrev:
Jeg har flere ganger lest artikler,kommentarer og tester som (påstått) skal avsløre at high end elektronikk langtifra er så high end som man skulle tro. I flere diskusjoner har jeg for eks hørt flere påstå og henvise til tester fra utlandet hvor de mest kvasse Pioneer surroundreceiverne skulle kunne konkurrere greit lydmessig med Bryston forsterkere i prisklasse 40-50 K. Personlig syns jeg dette høres ubegripelig ut, men er det noe i disse påstandene? I tillegg har vel også de fleste hørt om de grelle eksemplene fra for det svindyre merket Goldmund, hvor spillere som koster godt over 100 K er avslørt å bygge på svært rimelige basismodeller som man finner i budsjettmodeller fra merker som Denon og Pioneer. Slike historier bidrar til å gi meg en porsjon skepsis.

Vil pressisere at jeg ikke på noen måte har noen personlig agenda om å henge ut akkuratt Bryston her, tankerekkene mine gjelder rundt high end generelt og inkluderer da naturligvis langt flere merker og produsenter. Noen spørsmål utkrystalliserer seg. Er kvaliteten på dagens toppmodeller innen surroundreceivere blitt så enorm at de konkurrerer med rene stereoløsninger i over det dobbelte (tredobbelte) av prisklassen? HVOR god lydkvalitet ligger det egentlig i for eks forsterkere fra Bryston og andre high end merker i 50 K klassen, og hvor mye av det man hører er eventuelt ulike kategorier placebo ispedd ønsketenkning?

I tillegg vil jeg påpeke at jeg personlig er av den oppfatning at kvaliteten og "quality for money" er så stor i 20 K klassen pr idag, at jeg mener man skal laaangt opp i prisklassene for å høre noen store forskjeller å snakke om. Forsterkere som Hegel H200 og Primare I32 har virkelig pushet grensene for hva slags lydkvalitet man kan få i denne prisklassen.
Både Hegel H200 og Primare I32 er STERKT overpriset og gir ikke bra pris/ytelse etter min mening.
De beste kjøpene ligger enten under 10000kr eller over 30000kr.
mvh
Bjørn

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Kunne vært en intr tråd...Men det blir litt for mye forsvar av Bryston, som er fine produkter, uten å ta tak i en problemstilling som trådstarter ikke kommer igang med ... Og hva legges i "oppskrytt" ? Ifht til hva og beror dette på pris eller på presentasjon ?

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
HCS skrev:
Kunne vært en intr tråd...Men det blir litt for mye forsvar av Bryston, som er fine produkter, uten å ta tak i en problemstilling som trådstarter ikke kommer igang med ... Og hva legges i "oppskrytt" ? Ifht til hva og beror dette på pris eller på presentasjon ?
Så enig!

Hadde det vært en tråd om overpriset hifi generelt uten å dreie seg om Bryston spesielt så ville det vært noe mer fornuftig.

Men det hele koker ned til hva man er villig til å betale for en liten ekstra forbedring.
Har selv Mark Levinson som favoritt av det jeg har eid og/eller hørt mye på av effekt, men prisen gjør at det aldri vil bli aktuelt med noe kjøp av større/nyere ting derfra, spesielt nå som en del annet av effektforsterkere er så veldig billig.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
The Edge skrev:
I tillegg vil jeg påpeke at jeg personlig er av den oppfatning at kvaliteten og "quality for money" er så stor i 20 K klassen pr idag, at jeg mener man skal laaangt opp i prisklassene for å høre noen store forskjeller å snakke om. Forsterkere som Hegel H200 og Primare I32 har virkelig pushet grensene for hva slags lydkvalitet man kan få i denne prisklassen.
Hvor man finner kvalitet som er verdt pengene, er - som du selv sier - en personlig oppfatning. Hifi er bransjen for de ørsmå forskjellene. Vi opererer ikke på en 0-100 skala, vi som lider av denne galskapen. Vi ligger vel heller i området 98-100 - eller noe sånt. Og på sistnevnte skala er det ENORM forskjell på 98 og 100 - her snakker vi altså om store forskjeller det er verdt å snakke om - og alt det vi bruker av penger, må ses i forhold til dette.

Jeg har hatt en haug med Primare-produkter, og datteren min og mannen hennes har en Hegel H200 - så jeg kjenner begge disse merkene ganske godt. Og de sparker godt fra seg - ingen tvil om det - men ingen av dem er oppe på det nivået som skal til for å få en plass på min personlige 98-100 hifiskala.

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn