Oppskrytt high end elektronikk?

Status
Stengt for ytterligere svar.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.010
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
uob skrev:
lars_erik skrev:
vredensgnag skrev:
lars_erik skrev:
vredensgnag skrev:
Ketil skrev:
Siden Hegel H200 og Bryston har vært nevnt kan det jo være interessant å sammenligne prisen på H200 mot Bryston B-100 SST. I USA har H200 en veilendede pris på $4400, mens B-100 har en veiledende pris på $4700. Nokså sammenlignbart altså. I Norge derimot selges H200 for kr 23000, mens B-100 har en veiledende pris på kr 43165. Hvordan skal man egentlig vurdere disse to forsterkerne? Som jevnbyrdige ut fra prisen i USA, eller Bryston som dobbelt så god ut fra den nesten doble prisen i Norge? Ut fra at de selges på forskjellige markeder så kan man altså si at de har en helt forskjellig verdi. Noe som sier at man kanskje skal være skeptisk til å utbasunere en komponents kvalitet ut fra prisen alene.
Mange slike overraskelser innen HiFi - samtidig som man ser at enkelte merker er midt på treet i ett land, en höjdare i et annet, og nærmest ikke registreres i et tredje. Agenturinnehaverens renommé har nok også litt å si for kvaliteten på lyden.
Saklig, som alltid. Det har noe å si angående det å få kjennskap til et merke. Vet man ikke om det, kan man heller ikke vurdere det.
Usaklig som alltid.

Om du kjente til Bryston, ville du også visst hvorfor det er en klar prisforskjell mellom Norge og USA, og hvorfor man i USA anser merket som en kanadisk arbeidshest, som skal "ut på tur" og derfor må tåle røff håndtering - hvilket er årsaken til garantien. De er bygd for å være med opptaksteknikere på oppdrag, eller for å være påslått i årevis, i studio. Dette er pro-gear.

At importørs renommé og forskjell land i mellom når det gjelder rangering og oppfatning av merker er utslagsgivende har vi da mange eksempler på.
Som sagt...
Hva agenturers renomme har med lyden å gjøre, får stå for din regning.
Ingen verdens ting, what so ever, skulle jeg tro.
1. Så igjen, du er ikke interesert i produktets eller selgers utsagn eller renome,
2. du tester alle dine produkter i eget annlegg før du velger, og du tester flere forskjellige opp mot hverandre før du velger.

3. Da er du ganska alene, de fleste hører på andre og lar seg overtale.
4. Det er en grunn til at enkelte buttikkers salgsformel er å slenge mest mulig dritt om ditt anlegg for så å fortelle deg hva du skal ha. De har til og med suksess med det. Det kan ikke annet en å bety at hva disse personene mener har stor betydning for mange.
1. Vel, til ein viss grad....
2. Ja, helst....
3. Du er ikkje åleine. Vi er mange.
4. Eh, kanskje?

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
Bryston- Oppskrytt high end elektronikk?

John_Harald skrev:
gismo skrev:
The Edge skrev:
Anonym skrev:
The Edge skrev:
Jeg har flere ganger lest artikler,kommentarer og tester som (påstått) skal avsløre at high end elektronikk langtifra er så high end som man skulle tro. I flere diskusjoner har jeg for eks hørt flere påstå og henvise til tester fra utlandet hvor de mest kvasse Pioneer surroundreceiverne skulle kunne konkurrere greit lydmessig med Bryston forsterkere i prisklasse 40-50 K.
Link?

Nei, det er ikke useriøst fra TS. Når ble det et krav at alt man ytrer skal dokumenteres her inne på sentralen? Det har det aldri vært og er heller ikke slik. Man ser utallige innlegg hver eneste dag i hver eneste tråd med påstander/meninger som ikke dokumenteres. Totalt uproblematisk.

Spar meg for slike kvasiseriøse innlegg ala VG debattforum hvor man ber om link nesten før diskusjonen får satt seg. Jeg har plukket opp denslags påstander og linker til utenlandske fora flere steder, både her, AVforum og i diskusjonsfelt under relevante artikler. Har ikke så god hukommelse eller tid at jeg gidder bruke søndagsformiddag på å lete frem linker til deg, beklager.
Når du går så smalt ut med sånne utspill, men samtidig refererer til "utalige innlegg" i HiFi presse både i ut og innland og ikke "gidder" å dokumentere noe som helst til folk som ber deg vise til noen av disse ::) Tja....Syns du skal "gidde" å lete litt jeg da ;)

gismo
Dette er totalt useriøst av trådstarter. Vanskelig å diskutere saklig med en som har dårlig hukommelse og som slenger ut masse udokumenterte rykter :)

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.872
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Audiophile-Arve skrev:
uob skrev:
lars_erik skrev:
vredensgnag skrev:
lars_erik skrev:
vredensgnag skrev:
Ketil skrev:
Siden Hegel H200 og Bryston har vært nevnt kan det jo være interessant å sammenligne prisen på H200 mot Bryston B-100 SST. I USA har H200 en veilendede pris på $4400, mens B-100 har en veiledende pris på $4700. Nokså sammenlignbart altså. I Norge derimot selges H200 for kr 23000, mens B-100 har en veiledende pris på kr 43165. Hvordan skal man egentlig vurdere disse to forsterkerne? Som jevnbyrdige ut fra prisen i USA, eller Bryston som dobbelt så god ut fra den nesten doble prisen i Norge? Ut fra at de selges på forskjellige markeder så kan man altså si at de har en helt forskjellig verdi. Noe som sier at man kanskje skal være skeptisk til å utbasunere en komponents kvalitet ut fra prisen alene.
Mange slike overraskelser innen HiFi - samtidig som man ser at enkelte merker er midt på treet i ett land, en höjdare i et annet, og nærmest ikke registreres i et tredje. Agenturinnehaverens renommé har nok også litt å si for kvaliteten på lyden.
Saklig, som alltid. Det har noe å si angående det å få kjennskap til et merke. Vet man ikke om det, kan man heller ikke vurdere det.
Usaklig som alltid.

Om du kjente til Bryston, ville du også visst hvorfor det er en klar prisforskjell mellom Norge og USA, og hvorfor man i USA anser merket som en kanadisk arbeidshest, som skal "ut på tur" og derfor må tåle røff håndtering - hvilket er årsaken til garantien. De er bygd for å være med opptaksteknikere på oppdrag, eller for å være påslått i årevis, i studio. Dette er pro-gear.

At importørs renommé og forskjell land i mellom når det gjelder rangering og oppfatning av merker er utslagsgivende har vi da mange eksempler på.
Som sagt...
1. Så igjen, du er ikke interesert i produktets eller selgers utsagn eller renome,
2. du tester alle dine produkter i eget annlegg før du velger, og du tester flere forskjellige opp mot hverandre før du velger.

4. Det er en grunn til at enkelte buttikkers salgsformel er å slenge mest mulig dritt om ditt anlegg for så å fortelle deg hva du skal ha. De har til og med suksess med det. Det kan ikke annet en å bety at hva disse personene mener har stor betydning for mange.
2. Ja, helst....
4. Eh, kanskje?
Vurderte lenge om jeg skulle gidde svare kverulantene, som uansett jo alltid har rett- selv når de totalt mangler snøring. Du gjorde det for meg.

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Antall liker
108
Det finnes faktisk et utsalg jeg aldri handler fra, grunnet renomme og deres trang til alltid å rakke ned på det man sitter med i forhold til sine egne salgsprodukter.

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
Proffen skrev:
Håper jo trådstarter kommer igjen og legger inn noen linker.

Lyst til å spørre trådstarter, og andre for den delen: JA, Bryston er helt klart en produsent som "vet å ta seg betalt for produktene sine, på linje med mange andre produsenter. Har likevel tilgode å lese om noen som mener Bryston er overpriset, slik trådstarter mener og kanskje også forsøker å gjøre allmenngyldig. Tror vel kanskje der er andre produsenter som før skulle vært skutt på i så henseende...eller?
Og jeg stiller meg litt skepisk til om trådstarter virkelig mener at surroundreceivere skal kunne sidestilles med antatt mer dedikerte/seriøse hifiprodukter, f eks fra Bryston. Klart surroundreceivere kan ha sine sterke sider, men på et eller annet tidspunkt må vel også produsenter av disse gjøre visse kompromisser, som i sin tur vil kunne bli flaskehalser mht bygge- og gjengivelseskvalitet....

mvh
Proffen

La en ting være klart om mine egne preferanser: Jeg er tilhenger av stereoelektronikk, fremfor surround og har også stereoelektronikk i mitt eget anlegg. Henviste kun til dette med Pioneersurroundreceiver i trådstarten, all den tid jeg har sett de som har kritisert Bryston trekke frem toppmodellene til denne produsenten som eksempler. Jeg er av samme oppfatning som deg hva gjelder surroundforsterkere: her må det gjøres kompromisser som til slutt går utover lydkvaliteten.

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
lars_erik skrev:
Lyngen skrev:
lars_erik skrev:
Som alltid ender slike tråder med at noen mener at de av oss som har dyrt utstyr, har det pga av status eller annet "utenomliggende" årsaker. At det kun er fordi at man gjennom flere år har funnet at det gir best lyd, er jo selvsagt utenkelig ???

Bling-faktor ::)
Det er vel litt begge deler, er det ikke ::).
Tviler jeg vel egentlig sterkt på. Det er å nedvurdere folk. For meg er det kun lyden og en dæsj stuevennlighet som teller. At noen som selv ikke har high-end driver utstrakt synsing av andres grunner, er mest av alt morsomt- og en smule patetisk.

Du kan syns det er så patetisk du bare vil. Jeg tror du mest av alt føler deg truffet av mitt åpningsinnleggs tematikk, i likhet med endel av de andre surmaga "link/dokumentasjon" innleggene som har kommet.

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
uob skrev:
lars_erik skrev:
Lyngen skrev:
lars_erik skrev:
Som alltid ender slike tråder med at noen mener at de av oss som har dyrt utstyr, har det pga av status eller annet "utenomliggende" årsaker. At det kun er fordi at man gjennom flere år har funnet at det gir best lyd, er jo selvsagt utenkelig ???

+1, her er vi helt på linje.
Tviler jeg vel egentlig sterkt på. Det er å nedvurdere folk. For meg er det kun lyden og en dæsj stuevennlighet som teller. At noen som selv ikke har high-end driver utstrakt synsing av andres grunner, er mest av alt morsomt- og en smule patetisk.
At du påstår at eneste grunn til at mennesker kjøper det dyreste av produkter (være seg klær, biler, hifi, møbler etc. ) kunn er pga. kvalitet og ikke pga. hva ens interessefeller eller naboer skal synes om deg så er du i beste tilfelle meget naiv.

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
103
Sted
Oppegård
Audiophile-Arve skrev:
uob skrev:
lars_erik skrev:
vredensgnag skrev:
lars_erik skrev:
vredensgnag skrev:
Ketil skrev:
Usaklig som alltid.

Som sagt...

2. Ja, helst....
4. Eh, kanskje?
2. om du svarer ja helst, så er jo svaret nei. Kjøper man produktet til mang titals tusen uten å teste dem først (som jeg har gjordt) så får man ikke stille seg på den høye hest og si at lyd er eneste grunlag for kjøp.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.189
Torget vurderinger
4
The Edge skrev:
Proffen skrev:
Håper jo trådstarter kommer igjen og legger inn noen linker.

Lyst til å spørre trådstarter, og andre for den delen: JA, Bryston er helt klart en produsent som "vet å ta seg betalt for produktene sine, på linje med mange andre produsenter. Har likevel tilgode å lese om noen som mener Bryston er overpriset, slik trådstarter mener og kanskje også forsøker å gjøre allmenngyldig. Tror vel kanskje der er andre produsenter som før skulle vært skutt på i så henseende...eller?
Og jeg stiller meg litt skepisk til om trådstarter virkelig mener at surroundreceivere skal kunne sidestilles med antatt mer dedikerte/seriøse hifiprodukter, f eks fra Bryston. Klart surroundreceivere kan ha sine sterke sider, men på et eller annet tidspunkt må vel også produsenter av disse gjøre visse kompromisser, som i sin tur vil kunne bli flaskehalser mht bygge- og gjengivelseskvalitet....

mvh
Proffen

La en ting være klart om mine egne preferanser: Jeg er tilhenger av stereoelektronikk, fremfor surround og har også stereoelektronikk i mitt eget anlegg. Henviste kun til dette med Pioneersurroundreceiver i trådstarten, all den tid jeg har sett de som har kritisert Bryston trekke frem toppmodellene til denne produsenten som eksempler. Jeg er av samme oppfatning som deg hva gjelder surroundforsterkere: her må det gjøres kompromisser som til slutt går utover lydkvaliteten.
Godt å lese at det er toppmodellene til Bryston som låter som en Pioneer reciever og ikke innstegsmodellene.

Synes du bør få med at Stereophile er kjøpt og betalt neste gang du skal opprette en tråd.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.872
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
The Edge skrev:
lars_erik skrev:
Lyngen skrev:
lars_erik skrev:

Du kan syns det er så patetisk du bare vil. Jeg tror du mest av alt føler deg truffet av mitt åpningsinnleggs tematikk, i likhet med endel av de andre surmaga "link/dokumentasjon" innleggene som har kommet.
?

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.684
Torget vurderinger
7

Anonym skrev:
The Edge skrev:
Jeg har flere ganger lest artikler,kommentarer og tester som (påstått) skal avsløre at high end elektronikk langtifra er så high end som man skulle tro. I flere diskusjoner har jeg for eks hørt flere påstå og henvise til tester fra utlandet hvor de mest kvasse Pioneer surroundreceiverne skulle kunne konkurrere greit lydmessig med Bryston forsterkere i prisklasse 40-50 K.
Link?
har sett denne diskusjonen og argumentene om receivere på avforum, blandet meg inn der, ble jævlig upopulær fordi jeg
hadde mine meninger om hva receivere duger til når det gjelder musikk, har deretter vært stort sett her på hfs
dette argumentet om pioneer receiveren ble også brukt i den diskusjonen på avf
imo er det, eller kan det være stor forskjell på 20 k forsterker og 40-50 k forsterkere, mer enn jeg trodde, hvis
de passer inn i øvrig oppsett vel og merke så er de verdt prismellomlegget imo
enkellte amerikanske merker kan være ugunstig prismessig her hjemme, som f.eks min egen mc2102, men imo verdt hver krone
men selvfolgelig surt at det er slik

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.402
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
The Edge skrev:
-Så enhver som etterlyser dokumentasjon av dine løse påstander er bare surmaget?

- Eller sagt på en annen måte: En skal ta enhver påstand fra enhver tulling for god fisk, spesielt når vedkommende henviser til ting han har lest på andre fora?

mvh

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
nb skrev:
Holmium skrev:
Pris er gjerne en indikator uansett produkttype her i verden, på godt og vondt.
Ja, men ikke nødvendigvis på kvalitet. Det kan like gjerne si noe om hvilke kunder man ønsker å henvende seg til. Å masseprodusere elektronikk har blitt latterlig billig. At en eller annen sitter hjemme i kjelleren og bygger for hånd i USA eller et annet vestlig land garanterer at sluttresultatet blir dyrt, men ikke at det blir bra. Vanligvis kan man kanskje si at dersom noe koster veldig mye men ikke er veldig bra så vil ikke produktet overleve i konkurransen, jeg ser flere grunner til at denne kvalitetssikringsmekansimen ikke i tilstrekkelig grad er til stede innen et såpass fragmentert marked som høyende (les: dyr) HiFi.

Det går nok svært få av de mest eksklusive produktene og rent anekdotisk ser det for meg ut som det blir innertier hver eneste gang noen kjøper noe av sorten uhørt og utestet. Det kan bety at sakene er veldig bra uavhengig av kontekst, det kan også bety at ingen vil innrømme å ha gjort et spektakulært bomkjøp eller at ting stort sett er ganske kurante nesten uansett.

Husk på at det er kun svært få år siden "alle" rettroende mente at å spille av en digital fil var en usedvalig krevende oppgave som fordret dedikerte saker til et lass av penger og som veide et lass av kilo. Nå holder det med en simpel PC eller Mac for flere og flere. Rent teknsik har knapt noe skjedd, men moten har endret seg.

Meget godt innlegg med gode refleksjoner og poenger. Spesielt syns jeg du treffer blink med spørsmålene i midterste avsnitt,- hvordan kan det ha seg at det blir så suverent vellykket hver bidige gang noen kjøper noe ukjent svindedyrt elektronikk? Det henger bare ikke på greip.

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
kjoenik skrev:
Trådstarter har ikke vært på banen siden øverst på side 2... ;)

Jeg har vært avgårde på andre ærend i hele dag uten å ha tilgang til laptopen. Er det ulovlig på en søndag, eller er det ok for deg at jeg ikke er online på hifisentralen 24/7?

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.684
Torget vurderinger
7
Lyngen skrev:
val skrev:
Forstår heller ikke at det kan være noe status med dyr hifi da man blir sett på som rar dersom "normale" folk får greie på hva det koster.
Jeg fortalte en på jobben at mine nye hodetelefoner kostet 4k. Dette hadde til slutt mange fått meg seg. Hadde jeg kjøpt nye felger for samme pris for syns skyld til en bil hadde ingen tenkt på det engang. Litt rart det der hvordan det å bruke penger på lyd er rart for de feste.
så sant så sant, og en meget god grunn til å holde noe mere sammen, vi som skjønner hvorfor man bruker slike summer ;D
må vel ikke ta med janteloven inn i hobbyen

M

Mr-T

Gjest
The Edge skrev:
hvordan kan det ha seg at det blir så suverent vellykket hver bidige gang noen kjøper noe ukjent svindedyrt elektronikk?
Kanskje ingen tør å innrømme et dyrt bomkjøp ?

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0

jokris skrev:
Anonym skrev:
The Edge skrev:
Link?
har sett denne diskusjonen og argumentene om receivere på avforum, blandet meg inn der, ble jævlig upopulær fordi jeg
hadde mine meninger om hva receivere duger til når det gjelder musikk, har deretter vært stort sett her på hfs
dette argumentet om pioneer receiveren ble også brukt i den diskusjonen på avf
imo er det, eller kan det være stor forskjell på 20 k forsterker og 40-50 k forsterkere, mer enn jeg trodde, hvis
de passer inn i øvrig oppsett vel og merke så er de verdt prismellomlegget imo
enkellte amerikanske merker kan være ugunstig prismessig her hjemme, som f.eks min egen mc2102, men imo verdt hver krone
men selvfolgelig surt at det er slik

Korrekt Jokris. Argumentasjonen og meningene rundt Pioneersurroundforsterkere og Bryston som oppskrytt og overpriset har blitt flittig brukt på blant annet AVforum.

V

vredensgnag

Gjest
Dette er jo en knøltråd, satt i gang med dårlig forarbeid og med en tendensiøs opprinnelig tittel, som det var sviktende grunnlag for.

Jeg hoppet inn fordi det er anerkjent hvordan lytteinntrykk påvirkes av omstendigheter som ikke har innvirkning på lyden, og som varierer fra land til land - men slike tråder oppnår lite, og burde egentlig overses, siden utgangspunktet er så tafatt som det er.

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
tkr skrev:
The Edge skrev:
-Så enhver som etterlyser dokumentasjon av dine løse påstander er bare surmaget?

- Eller sagt på en annen måte: En skal ta enhver påstand fra enhver tulling for god fisk, spesielt når vedkommende henviser til ting han har lest på andre fora?

mvh

Det er ynkelig å hoppe inn i en diskusjon som nettopp har blitt startet og hyle opp om "link/dokumentasjon". Som nevnt bygger hele forumet som sentralen på personlige oppfatninger og forholdsvis løse meninger. Det blir postet hundrevis av innlegg her i utallige tråder døgnet rundt uten dokumentasjon/link til hver påstand man kommer med.

At folk reagerer på dette viset er en god indikator på at man har truffet en god og solid nerve med sine kritiske spørsmål som er blitt reist.

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
Mr-T skrev:
The Edge skrev:
hvordan kan det ha seg at det blir så suverent vellykket hver bidige gang noen kjøper noe ukjent svindedyrt elektronikk?

Det er også utvilsomt min konklusjon.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.684
Torget vurderinger
7
Mr-T skrev:
The Edge skrev:
kanskje få gjør dyre bomkjøp ?

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
vredensgnag skrev:
Dette er jo en knøltråd, satt i gang med dårlig forarbeid og med en tendensiøs opprinnelig tittel, som det var sviktende grunnlag for.

Jeg hoppet inn fordi det er anerkjent hvordan lytteinntrykk påvirkes av omstendigheter som ikke har innvirkning på lyden, og som varierer fra land til land - men slike tråder oppnår lite, og burde egentlig overses, siden utgangspunktet er så tafatt som det er.

Sludder og vås. Tråden er mer enn akseptabel ift nivået på hifisentralen og reiser problemstillinger som veldig mange har meninger om, det ser man bare på responsen debatten har fått hittil. Jmf nivået på tråder jeg ser bli postet her på sentralen så gjør ikke mitt innlegg seg bort i det hele tatt. Eller er det kanskje slik at Vredensgnag setter seg på sin høye hest og forventer at jeg skal linke til månedslange studier og målinger jeg har utført før jeg starter en debatt? Isåfall foreslår jeg at du stiger ned fra hesten din umiddelbart.

Jeg satt foran anlegget her i søndagsformiddag og hadde hatt disse tankene i hodet en stund og fikk lyst å starte en debatt.Noen mer plausibel grunn en det trengs ikke.Videre har jeg ikke til hensikt å la hobbyforumpolitimenn ødelegge denne debatten.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.402
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
The Edge skrev:
tkr skrev:
The Edge skrev:

mvh

Det er ynkelig å hoppe inn i en diskusjon som nettopp har blitt startet og hyle opp om "link/dokumentasjon". Som nevnt bygger hele forumet som sentralen på personlige oppfatninger og forholdsvis løse meninger. Det blir postet hundrevis av innlegg her i utallige tråder døgnet rundt uten dokumentasjon/link til hver påstand man kommer med.

At folk reagerer på dette viset er en god indikator på at man har truffet en god og solid nerve med sine kritiske spørsmål som er blitt reist.

Hør her ungdom: Det kan jo være så enkelt folk her på HFS er såpass oppegående at de ikke sluker rått påstander om dårlig omtale av produkter uten at de ønsker å se dem med egne øyne.

mvh

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
103
Sted
Oppegård
jokris skrev:
Mr-T skrev:
The Edge skrev:
Det var vel også litt naivt å tro. På den annen side tror vel jeg at mye av grunnen er at forskjellene er mindre en man liker å tro.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.872
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
uob skrev:
jokris skrev:
Mr-T skrev:
The Edge skrev:
Det var vel også litt naivt å tro. På den annen side tror vel jeg at mye av grunnen er at forskjellene er mindre en man liker å tro.
Desverre er de mye større enn man burde håpe. Og jeg tror ikke.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.336
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
The Edge skrev:
Mr-T skrev:
The Edge skrev:

Da kanskje du kan avslutte tråden.

Folk flest mener at dyre stereoanlegg er bortkastete penger uansett, de hører ikke forskjell og mener vi er tullinger som blir lurt til å kaste bort pengene våre.

Hvis man ikke har prøvd å virkelig sammenlikne og høre etter og ikke tror på forskjell opplever man ikke forskjell, og det er høyst reellt. Dem om det.
The Edge heller nok mot den kanten.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.684
Torget vurderinger
7
uob skrev:
jokris skrev:
Mr-T skrev:
The Edge skrev:
ikke min erfaring, har faktisk opplevd hakeslipp opplevelser pga den store forskjellen, men mange faktorer spiller inn utenom
akkurat det ene produktet

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
The Edge skrev:
vredensgnag skrev:

Sludder og vås. Tråden er mer enn akseptabel ift nivået på hifisentralen og reiser problemstillinger som veldig mange har meninger om, det ser man bare på responsen debatten har fått hittil. Jmf nivået på tråder jeg ser bli postet her på sentralen så gjør ikke mitt innlegg seg bort i det hele tatt. Eller er det kanskje slik at Vredensgnag setter seg på sin høye hest og forventer at jeg skal linke til månedslange studier og målinger jeg har utført før jeg starter en debatt? Isåfall foreslår jeg at du stiger ned fra hesten din umiddelbart.

Jeg satt foran anlegget her i søndagsformiddag og hadde hatt disse tankene i hodet en stund og fikk lyst å starte en debatt.Noen mer plausibel grunn en det trengs ikke.Videre har jeg ikke til hensikt å la hobbyforumpolitimenn ødelegge denne debatten.
Sludder og vås. Tråden er på et elendig nivå og blir stadig dårligere grunnet dine stadige og utidige forumpoliti-inngrep. Du gidder ikke en gang begrunne påstandene dine i kjent stil

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
ottone skrev:
The Edge skrev:
Mr-T skrev:
The Edge skrev:

Da kanskje du kan avslutte tråden.

Folk flest mener at dyre stereoanlegg er bortkastete penger uansett, de hører ikke forskjell og mener vi er tullinger som blir lurt til å kaste bort pengene våre.

Hvis man ikke har prøvd å virkelig sammenlikne og høre etter og ikke tror på forskjell opplever man ikke forskjell, og det er høyst reellt. Dem om det.
The Edge heller nok mot den kanten.

Spar deg stråmennene og å kaste konklusjoner over på meg som ikke jeg står inne for. Det jeg sa er at jeg tror det er langt flere faktorer her, i likhet med flere andre debattanter.Psykologiske påvirkninger, ulike placebo kategorier og sosial konkurranse/påvirkning står utvilsomt sterkt, og de som har svinedyrt high end utstyr er mennesker de også,- og slik sett på ingen måte fritatt fra disse elementene. Dog vil jeg tro tilstedeværelsen av disse elementene varierer individuelt, men jeg er helt enig med uob:

Tror man at alle som kjøper svinedyr high end til flere hundre K _utelukkende_ lar seg påvirke av lydkvalitet ved innkjøp er man grenseløst naiv.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Ketil skrev:
vredensgnag skrev:
Ketil skrev:
Man skulle kanskje tro at et ukjent merke (i USA) som Hegel ville skrudd ned prisene for å komme inn på det amerikanske markedet. Det rare er at prisen på $4400 ikke indikerer det. Derimot er den dyrere "over there" enn her hjemme. Antagelig er dette et utslag av Hifi logikken: dess dyrere produktet er dess bedre. Hegel følger bare vanlig (Hifi) logikk: høy prislapp=god lyd
De fleste merker er billigst i landet de kommer fra, naturlig nok

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
103
Sted
Oppegård
lars_erik skrev:
uob skrev:
jokris skrev:
Mr-T skrev:
The Edge skrev:
Nei, for du vet, du vet jo alt, da du jo har enormt med erfaring på temaet (klart større en meg, da jeg jo ikke har noe, og heller ikke bra nokk anlegg eller dyrt nokk til å utale meg) siden du jo tester alt masse før du kjøper. Du lar deg ikke påvirke av psykologi, du lar deg ikke påvirke av selgere, eller andre personer.

Jeg bøyer meg i støvet for din kunnskap og din integritet.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
The Edge skrev:
tkr skrev:
The Edge skrev:

mvh

De fleste mener vel du har bommet kraftig da du valgte ut Bryston som overpriset highend merke. Det er mange andre du burde valgt som overpriset fremfor Bryston.........

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.872
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
uob skrev:
lars_erik skrev:
uob skrev:
jokris skrev:
Mr-T skrev:
The Edge skrev:
Nei, for du vet, du vet jo alt, da du jo har enormt med erfaring på temaet (klart større en meg, da jeg jo ikke har noe, og heller ikke bra nokk anlegg eller dyrt nokk til å utale meg) siden du jo tester alt masse før du kjøper. Du lar deg ikke påvirke av psykologi, du lar deg ikke påvirke av selgere, eller andre personer.

Man spiller offer når man får motstand. Morsomt.
Hva med din såkalte kunnskap om hvorfor folk velger high-end? Du aner rett og slett ikke hva du prater om.

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
val skrev:
The Edge skrev:
tkr skrev:
The Edge skrev:

mvh

De fleste mener vel du har bommet kraftig da du valgte ut Bryston som overpriset highend merke. Det er mange andre du burde valgt som overpriset fremfor Bryston.........

Jeg har ikke valgt ut noe som helst. Bryston er merket jeg har sett gå igjen ved flere anledninger når det er snakk om overpriset elektronikk i høy prisklasse, derfor ble dette et helt naturlig merke å nevne spesifikt. At flere føler seg tråkket på beina av dette, og åpenbart tar det personlig,- det driter jeg i for å si det på godt norsk.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.684
Torget vurderinger
7
jeg blir litt satt ut av slike tråder egentlig, det finnes gode oppsett og produkter i alle prisklasser imo, men man får mer
ved å svi av mer gryn, men det må settes sammen "riktig" i alle prisklasser uansett for å få full valuta, rimelige produkter kan passe sammen med dyre produkter, men ett feilaktig komponent i kjeden er nok til å ødelegge hele sammensetningen, og ergo gjør det "dyre" produktet middelmådig i ørene til den som lytter

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Ja, hvorfor hakke på akkurat Bryston? Pioneer-receiverne vi snakker om bruker B&Os ICE-moduler. Bryston kjøper UcD-moduler fra Hypex i noen av sine multikanals effekttrinn. Prismessig vet jeg ikke, men det er velkjent at man fort kan få litt rabatt hos Lyric.

Og; jeg har jo hatt både H200 og Bryston...

Billbob

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2011
Antall liker
1.248

bambadoo skrev:
Denne tråden voktes med "argusøyne"..
Minner om regelverket og spesielt denne paragrafen

3) Ubegrunnet kritikk av produkter, eller av navngitte eller identifiserbare enkeltpersoner i magasiner, butikker og fabrikker o.l. tillates ikke, men Hifisentralen oppfordrer til kritiske produkt- og butikkerfaringer, både positive og negative, under forutsetning av saklig begrunnelse for innlegget. Det er tillatt å diskutere produkt- og lydopplevelser på godt og vondt, men vi tillater ikke dedikerte tråder som har til hensikt å oppsummere de beste og verste produktene du har hørt, av hensyn til at bransjen da lett kan stigmatiseres og uthenges.

Edit: Rødt ska're værra..!
Hvorfor kan man ikke komme med skikkelig kritikk av produkter?Er det fordi dere sitter godt planta i brystlomma på div hifikjeder? ;D Bransjen kan lett stigmatiseres og uthenges.. ???

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
lars_erik skrev:
uob skrev:
lars_erik skrev:
uob skrev:
jokris skrev:
Mr-T skrev:
The Edge skrev:

Man spiller offer når man får motstand. Morsomt.
Hva med din såkalte kunnskap om hvorfor folk velger high-end? Du aner rett og slett ikke hva du prater om.

Jo, det gjør han. Du er ingen ekspert som sitter på den fulle og hele sannheten bare fordi du eier et high end anlegg. High end elektronikk kunder er også mennesker, med de samme forutsetningene for å la seg påvirke som alle andre mennesker. Det være seg placebovariasjoner, sosial konkurranse/påvirkning osv. Dette er mye psykologi, og det er forstemmende hvilken kunnskapsmangel du utviser på dette feltet.

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0

paisley skrev:
bambadoo skrev:
Denne tråden voktes med "argusøyne"..
Minner om regelverket og spesielt denne paragrafen

3) Ubegrunnet kritikk av produkter, eller av navngitte eller identifiserbare enkeltpersoner i magasiner, butikker og fabrikker o.l. tillates ikke, men Hifisentralen oppfordrer til kritiske produkt- og butikkerfaringer, både positive og negative, under forutsetning av saklig begrunnelse for innlegget. Det er tillatt å diskutere produkt- og lydopplevelser på godt og vondt, men vi tillater ikke dedikerte tråder som har til hensikt å oppsummere de beste og verste produktene du har hørt, av hensyn til at bransjen da lett kan stigmatiseres og uthenges.

Edit: Rødt ska're værra..!
Hvorfor kan man ikke komme med skikkelig kritikk av produkter?Er det fordi dere sitter godt planta i brystlomma på div hifikjeder? ;D Bransjen kan lett stigmatiseres og uthenges.. ???

Særdeles godt spørsmål, og det er jo nesten latterlig hvilken takhøyde man presenterer for debattantene når en slik uskyldig tråd og debatt som dette blir sensurert i overskriften.

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn