Oppløst forsterker

ketped

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hei.
Jeg trenger litt hjelp. Jeg er på jakt etter forsterker som er oppløst,luftig og detalert i mellomtone og diskant omeråde. Hører mest på musikk hvor kvinnestemmer
er mest fremtredende.
Bass område vil jeg helst hha litt slank.
Den skal drive stativhøytalere i ca 10 000,- klassen.

Noen som har noen å anbefalle?

Mvh Ketil

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
aller først må du oppgi hvilke høyttaler du har/har tenkt å kjøpe.

umulig å anbefale forsterkere uten å vite noe om høyttalerne.

K

kbwh

Gjest
Jupp. Bestem deg for høyttalere først. Det er høyttalerne som, sammen med rommet og oppstillingen bestemmer 95% av det du er ute etter.

O

OldBoy

Gjest
Pluss en liten antydning om hvor mange kroner du kunne tenke deg å bruke.

Hva slags signalkilde har du eller tenker du deg, forresten? Den betyr litt, den også, for helheten.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Tjah. Sparsomt med opplysninger her.

Hva med Hegel og System Audio? Da får ihvertfall god detaljering og slank bass.

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Du har PM.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.724
Torget vurderinger
10
Hei ketped

Jeg regner med at det var deg jeg kjøpte ECI4 av og at du hadde Usher? :D

Husk på at oppløst på forsterkersiden ofte er Hegel, Krell, Bladelius etc. EC er jo kjent for å være litt mørkere. Jeg ville vært litt forsiktig, og i allefall lånt med meg noe hjem før jeg tok et valg.

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Hvis høyttalerne har en nypris på ca 10 000,- burde forsterkeren muligens ligge i klassen 5000,- til 7 - 8000,- ny i butikk. Se etter salg og bortimot halv pris. Evt bruktbørs for et lite varp. Kanskje en liten kineser er tingen. Min erfaring er at disse er lyse i klangen :)

ketped

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
hel skrev:
Hei ketped

Jeg regner med at det var deg jeg kjøpte ECI4 av og at du hadde Usher? :D

Husk på at oppløst på forsterkersiden ofte er Hegel, Krell, Bladelius etc. EC er jo kjent for å være litt mørkere. Jeg ville vært litt forsiktig, og i allefall lånt med meg noe hjem før jeg tok et valg.
Takk for det. Ja det stemmer jeg hadde eci 4 og usher. Har byttet bort Usher med et par triangle comet til ca 8000 nye. Bladelius har jeg ikke hørt så mye om men har lurt på hegel ja. Synd jeg må til oslo for å få hørt på dette.

ketped

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
JonnYb skrev:
Hvis høyttalerne har en nypris på ca 10 000,- burde forsterkeren muligens ligge i klassen 5000,- til 7 - 8000,- ny i butikk. Se etter salg og bortimot halv pris. Evt bruktbørs for et lite varp. Kanskje en liten kineser er tingen. Min erfaring er at disse er lyse i klangen :)

Takk for det. Hver er det som er de hotteste fra kina nå da?

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.154
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
ketped skrev:
JonnYb skrev:

Takk for det. Hver er det som er de hotteste fra kina nå da?
Hottest fra Kina er Xindak XA-6950, bra match til Triangle.
Har hørt den med Celius, veldig bra.

Audiofoni er importør: http://www.audiofoni.no/index.php?umen=1294&id=211&tid=prod

O

OldBoy

Gjest
En brukt Marantz PM-17 MkII KI kan være midt i blinken for deg. Den hadde en nypris på oppunder 15k, hvis jeg ikke husker helt feil, men er dessverre nesten umulig å oppdrive brukt.

Ellers ligger det en Audio Analogue på bruktbørsen her på HFS akkurat nå til 10k (9.900). Dette er også en forsterker som jeg tror kan være midt i blinken for deg.

Ingen av disse er noen tungrockforsterkere, men til damestemmene dine derimot....

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.621
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hva med et effekt-trinn fra Doxa evt LC Audio i kombinasjon med en rør-pre?
Burde jo gi greit resultat...........

mvh
Proffen

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
:)Venter kanskje ikke å bli trodd,men jeg er 100 % sikker på at en Tandberg 3012 A ville blitt midt i blinken for deg.Til dags dato den bestlydende integrertforsterkeren jeg har hørt under 30 000.Svært så luftig og lett uten på noen måte å bli skrikende.basstrykket bestemmes av høyttalerene.Den er på 2x 100 w i 8 ohm.Fåes brukt,om du finner en, til ca 3000.
Mvh Rune :)

E

Element

Gjest
Ville jo sjekket ut Densen B-110 både en, to og kanskje tre ganger før jeg kastet meg på noe annet kjafs som evt. blir foreslått...

O

OldBoy

Gjest
Densen glemte jeg i farten. Bør absolut stå på listen.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Ville ikke anbefalt Xindak xa6950 hvis det er slank bass som er målet, det får du nemmelig ikke. Vill vel heller ikke si at den hører med blant de "superoppløste"forsterkerne, men den er i forhold til mine preferanser, knakende god! Stort, åpent, stødig og dypt lydbilde, en god evne til å formidle dynamikken, også på lavt lydnivå. I stand til å drive middels til vanskelige laster med svært god kontroll. Billig og, i mine øyne en pen forsterker.

Hva med Audiolab 8000A(S,Q/P/M)...?

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Støtter også forslaget om Densen!! De er ikke helt så homogene i lyden som tidligere foreslåtte 3012,men et sikkerstikk,og svært mye integrert for pengene.Dårlig med justeringsmuligheter da,men det er jo ikke alle som vil ha i disse dager.Du blir garantert ikke skuffet i alle fall,og de er lettere å finne.

ketped

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Proffen skrev:

mvh
Proffen
Takk for et sakelig svar denne gangen proffen ;)

Jeg har fått en anbefalling om doxa tidligere. Jeg husker disse fra midten av 90 tallet. blir disse produsert ennå og evt hvem er det som selger disse?
Har også hørt at rør skal være bra.
Hva med disse hybridene til vincent? Kunne det være noe? Tenker da på forforsterkeren eller den integrerte 236?

Mvh Ketil

B

Ballin_On_a_Budget

Gjest
har selv hatt vincent 236...oppløst og luftig er ikke akkurat stikkordet her.. i motsetning til kornete, ullent og udefinert. det låter som alt har blitt pakket inn i bobleplast sammenlignet med f.eks densen b-100. musikerne har blitt utstyrt med en fjernkontroll istedefor plekter. kubein istedefor trommestikker. men liker du å spille høyt uten at det låter hardt, vel diskanten oppleves litt lys, så er vincent tingen, her er masse power!
uansett, det funker greit med klipsch rf-82 på fest !

R

Rojoh

Gjest
Du skulle bruke Triangle Comete, ikke sant? Vel, jeg hadde disse høyttalerne, og syntes de var litt vanskelige å få til skikkelig. Jeg prøvde faktisk Doxa og EAR rørpreamp på disse. Det var absolutt tendenser til noe spennende der, men jeg fikk ikke fullklaff med den cdspilleren og de rørene jeg hadde tilgjengelig da.

Mitt råd er at du bør få lånt hjem litt forskjellig. Utelukker ikke Doxa heller - kommer veldig an på utstyret forøvrig.

Mvh. Johan

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.621
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
ketped skrev:
Proffen skrev:

mvh
Proffen

Jeg har fått en anbefalling om doxa tidligere. Jeg husker disse fra midten av 90 tallet. blir disse produsert ennå og evt hvem er det som selger disse?
Hva med disse hybridene til vincent? Kunne det være noe? Tenker da på forforsterkeren eller den integrerte 236?

Mvh Ketil
No sweat!
..........men hva mener du med "denne gangen"?
Er da vel alltid saklig............

;D

mvh
Proffen

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Med Triangle på høyttalersiden og en musikalsk diett som dreier seg mye om damestemmer, kan jeg altså ikke begripe at ikke en god integrert rørforsterker er anbefalt før. Ingenting gjengir damestemmer med så mye klangfarger og nærvær som en god rørforsterker. Punktum.
Det ligger en integrert Copland på børsen til 10.000,-.
Det er et så avsindig godt kjøp at det er et under at den ligger der enda...dessuten passer den utrolig godt til et par Triangle...

R

Rojoh

Gjest
Rør er nok riktigste valg til disse Trianglene, ja. Trenger ikke så mange watt denne modellen.

Mvh. Johan

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Siden du nevner oppløst lyd.......

Kabler gjør også mye her. Det er som regel gratis å prøve/låne med hjem. Et sted mellom 3-5K (nye) for ett sett signal og høyttalerkabler vil gjøre mye for deg her. F.eks Bona gir mye for pengene eller Kimber. Men det finnes mye annet der ute også. Som sagt prøv :D

Mvh
Geir

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Geir_O skrev:
Siden du nevner oppløst lyd.......

Kabler gjør også mye her. Det er som regel gratis å prøve/låne med hjem. Et sted mellom 3-5K (nye) for ett sett signal og høyttalerkabler vil gjøre mye for deg her. F.eks Bona gir mye for pengene eller Kimber. Men det finnes mye annet der ute også. Som sagt prøv :D

Mvh
Geir
Innholdet er slettet, grunnet at dette ikke er en kabeltråd. Kabeldiskusjoner tas i "kabelhjørnet".

Bjornh

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Kan vi i himmelens navn forsøke å unngå å la denne tråden ta helt av i retning kabelkrangeldiskusjon?? Pleeeeeeeeeeze!
De trådene finnes det jo åtte hundre av allerede, mener jeg.....

ketped

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Proffen skrev:
ketped skrev:
Proffen skrev:

mvh
Proffen

Mvh Ketil
No sweat!

;D

mvh
Proffen
Hehe, nei du var ikke det sist du svarte på et innlegg jeg hadde. Du, og et par andre, moret dere fælt med en skrivefeil jeg hadde.
Begynner å lure litt på en rørpreamp nå men har aldri vært borte i det før. Må disse rørene også byttes etterhvert slik som på en rørforsterker? Kommer disse med fjernkontroll?

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Testet AN kit 1 Signatur (7-9w) + EAR 864 på Comete og det spilte mer enn høyt nok. Jolida integrert og Conrad Johnson fungerer også meget bra sammen med Triangle. I alle tilfeller hadde jeg kjøpt en forsterker som gir kroppslighet på instrumenter og stemmer. Jeg foretrakk i tillegg forsterkere, DACer som "rundet litt av i toppen på Triangle". AN DAC kan nok være en god ide...

Lf som trolig "bommer" litt på trådstarters spørsmål.

Rojoh skrev:
Rør er nok riktigste valg til disse Trianglene, ja. Trenger ikke så mange watt denne modellen.

Mvh. Johan

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.154
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
novgarod skrev:
Ville ikke anbefalt Xindak xa6950 hvis det er slank bass som er målet, det får du nemmelig ikke. Vill vel heller ikke si at den hører med blant de "superoppløste"forsterkerne, men den er i forhold til mine preferanser, knakende god! Stort, åpent, stødig og dypt lydbilde, en god evne til å formidle dynamikken, også på lavt lydnivå. I stand til å drive middels til vanskelige laster med svært god kontroll. Billig og, i mine øyne en pen forsterker.

Støtter det du sier om Xindak, men han spurte om det hotteste fra Kina. ;)
Men trådstarter burde heller valgt en forsterker med egenskapene som Xindaken har, er redd for at han får tynn lyd med en superoppløst forsterker. ;)

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.621
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
ketped skrev:
Proffen skrev:
ketped skrev:
Proffen skrev:

mvh
Proffen

Mvh Ketil
No sweat!

;D

mvh
Proffen
Hehe, nei du var ikke det sist du svarte på et innlegg jeg hadde. Du, og et par andre, moret dere fælt med en skrivefeil jeg hadde.
Begynner å lure litt på en rørpreamp nå men har aldri vært borte i det før. Må disse rørene også byttes etterhvert slik som på en rørforsterker? Kommer disse med fjernkontroll?
Hei!
Beklager hvis jeg bommet på skiven sist da! Det er liksom aldri meningen at folk skal ta ting ille opp......... (men så blir ting ikke alltid som en vil heller, desverre!)

Ja, rørene i en rør-pre må også skiftes innimellom, men intervallene; dvs antall timer de rekker å spille, er nok som regel langt høyere enn for effekt-trinnene. Spørs jo på hvilke rør det er snakk om, vet du........
F x skal vel 6922-rør holde ca 10 000 timer, og tror vel igrunnen at det samme gjelder rør som f x 12AU7 o.l

Tror selv at Doxa evt LC Audio og en rør-pre kunne gitt et meeeget godt resultat. Doxa og LC Audio lager jo relativt strømsterke forsterkere, som gjerne er godt oppløste og har en kontant bass (kanskje bare en annen måte å beskrive begrepet "slank bass", og en rør-pre vil kunne tilføre den riktige dosen varme, kropp og nærvær i mellomtonen.
Lurer av og til på hva en Doxa eller LC Audio kunne prestert i mitt oppsett..............

mvh
Proffen

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Continuo skrev:
novgarod skrev:

Støtter det du sier om Xindak, men han spurte om det hotteste fra Kina. ;)
Men trådstarter burde heller valgt en forsterker med egenskapene som Xindaken har, er redd for at han får tynn lyd med en superoppløst forsterker. ;)

Strengt tatt var vel trådstarter ganske klar på sine lydpreferanser, og da er nok ikke mine preferanser det han er ute etter.

Om han ønsker oppløsning, artikulert mellomtone og slank bass derimot, så er Audiolab´s forsterkere meget aktuelle kandidater å prøve ut.... :)

Vedlegg

O

omholt

Gjest
Ville tro Marantz kunne passe bra i forhold til dine ønsker her.

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.621
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
ketped skrev:
Hei.
Jeg trenger litt hjelp. Jeg er på jakt etter forsterker som er oppløst,luftig og detalert i mellomtone og diskant omeråde. Hører mest på musikk hvor kvinnestemmer
er mest fremtredende.

Mvh Ketil
Hva er kilden du skal bruke forsterker og høytalere sammen med? Cd-spiller merke? Kabler?
Sikker på at det er nåværende forsterker som er flaskehals, og at det ikke er høytalerne?

Just wondering! ;D

mvh
Proffen

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Strengt tatt var vel trådstarter ganske klar på sine lydpreferanser, og da er nok ikke mine preferanser det han er ute etter.

Om han ønsker oppløsning, artikulert mellomtone og slank bass derimot, så er Audiolab´s forsterkere meget aktuelle kandidater å prøve ut.... :)
Slutter meg til dette. Audiolab er bra.
Ellers vil jeg (som alltid) slå et slag for Arcam's integrerte. Dette er ulv i fåreklær. 10 år tilbake var deres integrerte Delta 290 til ca 7000 kr i klasse B i Sterephile. Hadde denne selv, og den spiller bra. Tror heller ikke Arcam er blitt dårligere med tiden.

ketped

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Proffen skrev:
ketped skrev:
Proffen skrev:
ketped skrev:
Proffen skrev:

mvh
Proffen

Mvh Ketil
No sweat!

;D

mvh
Proffen
Hei!
Beklager hvis jeg bommet på skiven sist da! Det er liksom aldri meningen at folk skal ta ting ille opp......... (men så blir ting ikke alltid som en vil heller, desverre!)

Ja, rørene i en rør-pre må også skiftes innimellom, men intervallene; dvs antall timer de rekker å spille, er nok som regel langt høyere enn for effekt-trinnene. Spørs jo på hvilke rør det er snakk om, vet du........
F x skal vel 6922-rør holde ca 10 000 timer, og tror vel igrunnen at det samme gjelder rør som f x 12AU7 o.l

Tror selv at Doxa evt LC Audio og en rør-pre kunne gitt et meeeget godt resultat. Doxa og LC Audio lager jo relativt strømsterke forsterkere, som gjerne er godt oppløste og har en kontant bass (kanskje bare en annen måte å beskrive begrepet "slank bass", og en rør-pre vil kunne tilføre den riktige dosen varme, kropp og nærvær i mellomtonen.
Lurer av og til på hva en Doxa eller LC Audio kunne prestert i mitt oppsett..............

mvh
Proffen
Hei. Vil bare si at det er ingenting å ble om unnskyldning for. Det ble en go og fin latter av det for alle parter hvis jeg ikke husker feil. Det handlet om romkorrogering eller hva jeg skrev.
Har sjekket opp litt rørpreamp. Blir disse veldig varme? Kan de stå i en rack?
Hvem forhandler LC Audio?
Takker veldig for svar.

ketped

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Proffen skrev:
ketped skrev:
Hei.
er mest fremtredende.

Mvh Ketil
Hva er kilden du skal bruke forsterker og høytalere sammen med? Cd-spiller merke? Kabler?
Sikker på at det er nåværende forsterker som er flaskehals, og at det ikke er høytalerne?

Just wondering! ;D

mvh
Proffen
Jepp har reciver som nød mens jeg bygger opp nytt nå. Har solgt unna dac og drivverk også så det blir neste steg. Vet dette blir veldig diskutert også men føler at forsterkeren er den jeg skal gå for først. Har en erfaring at cd-spilleren ikke virker så mye inn på lyden. Vet det er skitt inn er skitt ut også videre men vil begynne med forsterkeren nå som jeg har høytalerene. Og kablene til sist. (huff nå blir jeg vel jaktet på her)

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.154
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
ketped skrev:
Proffen skrev:
ketped skrev:
Hei.
er mest fremtredende.

Mvh Ketil

Just wondering! ;D

mvh
Proffen
Jepp har reciver som nød mens jeg bygger opp nytt nå. Har solgt unna dac og drivverk også så det blir neste steg. Vet dette blir veldig diskutert også men føler at forsterkeren er den jeg skal gå for først. Har en erfaring at cd-spilleren ikke virker så mye inn på lyden. Vet det er skitt inn er skitt ut også videre men vil begynne med forsterkeren nå som jeg har høytalerene. Og kablene til sist. (huff nå blir jeg vel jaktet på her)
Signalkilde er viktig! ;)
Har mye å si lydmessig. :)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Vær klar over at rørpreamp og transistoreffekt ikke nødvendigvis blir en lykkelig match selv om det høres fint ut i teorien. Det kan fort bli mye prøving og feiling. cj funker fint med Doxa, mens en Audio Note er langt mer kilen, for å ta noen åpenbare eksempler. Det skal matche både lydmessig og impedansemessig, noe som ikke behøver å være gjort i en fei.
Ideen er god den, men vær klar over at det ikke er noen quick fix-løsning, nødvendigvis. Derfor vil jeg nok engang foreslå at du kikker på en virkelig god integrert rørforsterker. Husk også på at en rørløsning gir deg muligheten til å tune lyden i din retning ved rørbytter, på en måte du ikke engang kommer i nærheten av med transistor. Coplandforsterkeren jeg nevnte tidligere burde møte kravene dine, og samtidig gi deg en mellomtonemagi ingen transistorforsterker matcher....IMHO.

Topp Bunn