Oppgradering av kondensatorer. Er det vits?

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Jeg har to vintage forsterkere som jeg kunne tenke meg å bytte kondensatorer på. Har nemlig lest flere steder at de har en begrenset levetid og kan ryke når de nærmer seg 30/40 år.
Så jeg kjøpte en del gode Nichicon og Elna kondensatorer, ringte inn til Teletor og spurte om han kan bytte de for meg, men fikk beskjed at slikt driver ikke han med. Han mener det er lite vits å oppgradere kondensatorer da det ikke vil forbedre lydkvaliteten, uansett hvor gode de nye kondensatorene er. Tvert i mot, den gode 70-talls lyden kan bli ødelagt. I tilleg til at de fleste kondensatorer ryker ikke, og selv om en gjør det så vil det ikke være til noe risk for at høyttalerne mine går på grunn av det.
Hva mener dere om dette?
 
A

ANM

Gjest
Med mindre sikringer ryker eller du hører høy sjenerende brum, er det ingen grunn til å skifte lytter. Om du skal fyre opp gammelt utstyr som har stått lenge kan det være lurt å koble en gammel 25W glødepære i serie med apparatet slik at lyttenes oksidsjikt blir regenert på en human måte.
 

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Skulle spurt før jeg brukte en tusen-lapp på nye kondensatorer! Takk for svar
Men er det da ikke slik at lydkvaliteten avhenger blandt annet på av kvaliteten på komponentene? Hvis de nye kondesatorene er bedre enn de gamle, vil ikke lyden da også bli bedre?
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.777
Antall liker
5.270
Sted
oslo
Tja, har nå vært borti ekstremt mange uttørkede kondensatorer på gammelt utstyr, så jeg liker nå i alle fall å bytte kondensatorer på gamle forsterkere.
Har heller aldri opplevd at lyden blir dårligere, heller tvert i mot.

Når det er sagt, hvis du ikke kan lodde selv, så er det ikke livsviktig med mindre ampen sliter med høyt støygulv eller ustabilitet.
mistenker at "den gode 70 talls-lyden" som forsvinner er forvrenging ;)
 
A

ANM

Gjest
Nå opplyser du jo ikke hva som står i apparatene og hvilke apparater det er snakk om. Det er ikke gitt at bedre spec på enkeltkomponenter alltid betyr bedre lyd, plassering i krets og kretsens oppbygging er også avgjørende. Men sjekket du spec på lyttene som sitter i og har sammenlignet dem med de du kjøpte? Hvilke forbedringer håpet du på, bortsett fra driftsikkerhet?
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Hadde i mange år ett Mark Levinson sett.
Spilte med deres "huslyd",mørkt og kraftfullt,men etter hvert forsvant magien,sånn litt etter litt.
Det låt etter hvert lyst og med en "stram,tynn" bass uten tyngde.
Fikk nå etter hvert levert den til en reparatør,etter at den norske importøren Eufonia ? ikke ville se på den.Var kjøpt hos Glotta,Sverige.
Mesteparten av kondensatorene,mye sprague, var kaputt,at den overhode spilte/virket var ett under mente reparatøren.
 

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Nå opplyser du jo ikke hva som står i apparatene og hvilke apparater det er snakk om. Det er ikke gitt at bedre spec på enkeltkomponenter alltid betyr bedre lyd, plassering i krets og kretsens oppbygging er også avgjørende. Men sjekket du spec på lyttene som sitter i og har sammenlignet dem med de du kjøpte? Hvilke forbedringer håpet du på, bortsett fra driftsikkerhet?
Det er en Marantz 510M of Fisher RS-1080. Jeg har kjøpt kondensatorer med samme specs som de inne i forsterkerne. Det er i hovedsak driftsikkerhet som er i tankene.
Dilemma er om det i det hele tatt blir noe bedre lyd av en slik oppgradering. På en side blir forsterkeren tryggere å bruke og får kanskje lengre liv, på en annen side så blir den ikke original lengre.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
H. Lecter: Funker de, skal de ikke skiftes. Men hvis apparatet en dag får en lekkasje kan det godt være en kondis eller tre som har sprukket. Da skifter du dem- helst parvis i de tilfeller det er en slik bygget krets.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Husk at dette er en forsterker fra siste del av -70 tallet.
Sk "HigEnd" komponenter er trolig over kill......her også.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.436
Antall liker
2.069
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Det er betydelig lydmessig forskjell på div kondensatorer. Har testet ut dette selv i min diy dac. De lovpriste Elna Silmic funket ikke for min del. Vil beskrive lyden fra de som en gammeldags rør amp. Avrundet bass varm mellomtone og avrundet i toppen.
I mange oppsett kan disse Elna kondisene dempe en lys og 'frampå' lyd.

En gammel amp kan med fordel få seg nye kondensatorer.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Trådstarter tenker driftsikkerhet.
Bruk den slik den er til noe inntreffer.
Dårlig lyd eller ingen lyd. Så bytter du defekte komponenter.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Jeg fikk nylig byttet samtlige elektrolyttkondensatorer på min Audio Research SP-11 fra 1987. Kjøpte alle lyttene fra ARC så benyttet samme delene fabrikken bruker når de recapper eldre forsterkere.
Ser at det er mange som fraråder det og anbefaler å spille til noe ryker så det allikevel må repareres. Etter å ha recappet er jeg ikke i tvil om at jeg vil anbefale det på en forsterker som nærmer seg 30 år.
Nå spiller den med NOS Telefunken E88CC kjøpt hos Kvanlid. Recappingen kostet en brøkdel av rørbyttet :)
 
A

ANM

Gjest
Ja, nå er vi spente! Hvem vinner din sjel? Erfaringsrike Teletor, Strømjegeren Lars? Du har allerede kjøpt kondissene og stolte ikke helt på reparatøren. Oddsen er i mot oss...

Bettajdbka.jpg
 

oen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Innlegg
1.745
Antall liker
2.294
Sted
Portugal
Profesjonelle og erfarende Teletor vinner.
Amatører taper alltid.

Slik skal det være, kunnskap har en pris.
 
Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Ja, nå er vi spente! Hvem vinner din sjel? Erfaringsrike Teletor, Strømjegeren Lars? Du har allerede kjøpt kondissene og stolte ikke helt på reparatøren. Oddsen er i mot oss...
Bare en liten presisering siden det er en aldri så liten hentydning :),
Mark Levinson settet ble brukt i 15 år på ett annet nett før vi flyttet opp til strøm elende her,
og reparasjonen ble utført i den perioden.
Etter fem år med dårlige arbeidsbetingelser ble det problemer med en kanal på effekttrinn,
hvorpå den havnet hos "berntj"? her på sentralen.
Preamp havnet til slutt hos reparatøren som brukte den (riaa trinnet) frem til nylig.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Hmm... kunne tenkt meg den Fisher Receiveren!
(gamle minner...)
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Vært butikksjef i stereobutikk og snakket med mang en kar med gamle (20-30år) forsterkere. Skal ikke si at det var fryktelig vanlig at noen kom innom med en forsterker de lurte på om fungerte enda, kanskje 1-2 pr uke men samtlige kjøpte ny.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Ja, det er vits. Særlig for stabilitet og kanskje for litt bedre lyd, spesielt for de med gullører. "70 talls- lyden forsvinner", LOL
At Teletor ikke var innteresert er at det tar timesvis med arbeidet å skifte alle lytter i amp.
Skikkelig møkkajobb....
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Teletor driver vel butikk så jeg regner med at han ville ta seg betalt for jobben. At han ikke ville, peker vel mer på at han heller ikke tror på magiske komponenter. At utstyr genrelt som ikke har vært i bruk på årevis bør vekkes forsiktig til livet er en annen sak. Svært mange som opererer med gammelt utstyr i forskjellige sjangre bruker dette uten problemer. Når det er sagt så er feil på gamle ellytter en svært vanlig feilkilde, og da skifter man selvsagt.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Det burde jo være greit å bytte FØR de begynner å lekke vel? Kan ikke bytte slikt selv men har hørt at guffa som kan lekke ut kan skade print? Fått rehabilitert endel forsterkere og opplever at de "våkner" endel. Om den "gamle 70 talls lyden" er borte så kan det kanskje hende lyden er tilbake der den skulle være? Som en lyspære på en projektor, den faller i styrke men ikke lett å se i daglig bruk. Uten å lage diskusjon om DET da. :D
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
412
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Jeg ville vurdert det, om noe magi forsvinner har jeg mine tvil på.
Hadde ingen tro på at det ville være noen lydmessig forskjell å bytte kondensatorer fra ett merke til ett annet tidligere, men da jeg selv gjorde det var det en åpenbaring. Det gjaldt da ett delefilter i noen høyttalere, så det er noe helt annet. Men det tyder da på at kondensatorer har sin innvirkning på lyden.
Elektrolyttene i en forsterker derimot blir noe annet. såvidt jeg vet går de ikke inn i ''lyd delen'', og vil heller ikke gi noen aha opplevelse med svindyre eller billigere lytter.
Vil ikke si du har noe å tape på å bytte, de har rykte på seg til å tørke ut. Ihvertfall etter så lang tid
 

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Nå er det jo slik at Teletor ikke vil hjelpe meg med det, så det blir nok ikke noe bytte av kondensatorer med det første. Med mindre noen her kjenner noen som kan gjøre sånt?
Tenker jeg hvartfall prøver det på min Fisher RS-1080, da denne uansett ikke er av verdens beste kvalitet.
 

wolfer

Medlem
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
23
Antall liker
1
Med mindre sikringer ryker eller du hører høy sjenerende brum, er det ingen grunn til å skifte lytter. Om du skal fyre opp gammelt utstyr som har stått lenge kan det være lurt å koble en gammel 25W glødepære i serie med apparatet slik at lyttenes oksidsjikt blir regenert på en human måte.
Hei,
Har du en illustrasjon av en slik oppkoppling?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Siden du spør er det kanskje tryggest at du ikke gjør dette selv.
IMG_20220205_191543036.jpg


OBS:
NETTSPENNING 230V. Ikke helt ufarlig.
 
Sist redigert:

wolfer

Medlem
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
23
Antall liker
1
[QUOTE="wolfer, post: 3500406, member: 4113☺
[/QUOTE]
 

wolfer

Medlem
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
23
Antall liker
1
Siden du spør er det kanskje tryggest at du ikke gjør dette selv.
Vis vedlegget 788511

OBS:
NETTSPENNING 230V. Ikke helt ufarlig.
Vakkert ja, men en illustrasjon der du praktiserer i nåtiden. Dvs bilder. Om mulig en inngående forklaring av fenomenet du beskriver. Ingen elektrikere som har hørt om sånnt tidligere.
 

wolfer

Medlem
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
23
Antall liker
1
Har byttet mye.. Spoler, kondiser, lytter.. Transistorer, osv... Men fenomenet beskrevet her var litt uoversiktlig.
Ingen problem, bruke samme verdier bare bedre komponenter. Husk og ladde ut Kondisene FØRST!
Lyspære,! Er nå bare og sette på multomrtrr. Event en spole.
Eller gjør som Enkeltevradiorepratører! Bare støvsuge maten innvendig så er biffen fix👍
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Det burde jo være greit å bytte FØR de begynner å lekke vel? Kan ikke bytte slikt selv men har hørt at guffa som kan lekke ut kan skade print? Fått rehabilitert endel forsterkere og opplever at de "våkner" endel. Om den "gamle 70 talls lyden" er borte så kan det kanskje hende lyden er tilbake der den skulle være? Som en lyspære på en projektor, den faller i styrke men ikke lett å se i daglig bruk. Uten å lage diskusjon om DET da. :D
Se på det sånn....... Får du neuroser, når dekkene på bilen din har gått 10.000Km?
Og føler du, at nå må du skifte dem FØR de punkterer?
Etter nesten 50 år i branchen, gir jeg Teletor helt rett.
Trådstarter: Om din forsterker ingen bas har, og du hører tydelig forvrengning ved ikke serligt høyt volume, da er de store elektrolyttene nok tørket ut.
Låter den bra, da la den bli.
Om lyden..........
Har selv erfart (på noen få produkter) at "the brand sound/house sound" blir til noe annet, om man skifte forsyningslytter til annet fabrikat/ESR.
"Bedre" komponenter er ikke altid = bedre lyd :)
 

wolfer

Medlem
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
23
Antall liker
1
Se på det sånn....... Får du neuroser, når dekkene på bilen din har gått 10.000Km?
Og føler du, at nå må du skifte dem FØR de punkterer?
Etter nesten 50 år i branchen, gir jeg Teletor helt rett.
Trådstarter: Om din forsterker ingen bas har, og du hører tydelig forvrengning ved ikke serligt høyt volume, da er de store elektrolyttene nok tørket ut.
Låter den bra, da la den bli.
Om lyden..........
Har selv erfart (på noen få produkter) at "the brand sound/house sound" blir til noe annet, om man skifte forsyningslytter til annet fabrikat/ESR.
"Bedre" komponenter er ikke altid = bedre lyd :)
Det er det samne som med damer ☺👍
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Man bytter dekkene før de mister veigrepet. Det går visst an å sjekke kvaliteten på kondiser før de ryker også.

Damer bytter man ikke. "Find a good one and hold on."
 
Topp Bunn