Oppgradering av kondensatorer. Er det vits?

drhardlove

Fersking
Ble medlem
06.08.2020
Innlegg
4
Antall liker
0
Sted
Hobøl
Med mindre sikringer ryker eller du hører høy sjenerende brum, er det ingen grunn til å skifte lytter. Om du skal fyre opp gammelt utstyr som har stått lenge kan det være lurt å koble en gammel 25W glødepære i serie med apparatet slik at lyttenes oksidsjikt blir regenert på en human måte.
Ser det ikke er noen kommentarer til denne påstanden. Jeg har en gammel Dynacord reference 4000 bass forsterker, som har stått ubrukt i mange år. Etter å ha åpnet og renset alle potter og fadere med isopropanol, er den mer stabil og vellydende.
Men det er en lav brum som jeg mistenker har noe med trafo å gjøre, det andre er peisaktig lyd som minner om et bål som brenner friskt i vind. Men ikke smell eller krakks.

Hvordan kobler man en glødepære til denne? Er det nok å ha en lampe samme strømpad?
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.830
Antall liker
5.474
Sted
Holmestrand
Jeg har to vintage forsterkere som jeg kunne tenke meg å bytte kondensatorer på. Har nemlig lest flere steder at de har en begrenset levetid og kan ryke når de nærmer seg 30/40 år.
Så jeg kjøpte en del gode Nichicon og Elna kondensatorer, ringte inn til Teletor og spurte om han kan bytte de for meg, men fikk beskjed at slikt driver ikke han med. Han mener det er lite vits å oppgradere kondensatorer da det ikke vil forbedre lydkvaliteten, uansett hvor gode de nye kondensatorene er. Tvert i mot, den gode 70-talls lyden kan bli ødelagt. I tilleg til at de fleste kondensatorer ryker ikke, og selv om en gjør det så vil det ikke være til noe risk for at høyttalerne mine går på grunn av det.
Hva mener dere om dette?
Enig med Teletor.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.201
Antall liker
2.679
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Spørsmålet er heller hvor mye penger ,,,, og det som veier mest ,,, hvor mye tid du vil bruke ? .Kan du ikke gjøre jobben selv ? ,få en pris å sett den vekk . En minimums service hadde gitt deg sikkerhet for at ikke uforutsette ting sjer , en rens , sjekk tomganstrøm , sjekk juster offsett , gjerne med scoop

Kondensatorer kan måles for lekk , esr og capacitanse .De er forbruks vare , Bare dyre computor grade har en lengre holdbarhets og bedre data spec.. Jo mere arbeids varme og evt tilført varme fra annen eletronikk bryter dem fortere ned

Min første borbely amp fra 86 virker stadig , dog har den gjennom tiden fått mer brum pga den høyere rippel fordi elektrolyttene er utslitt

Knitring kan være mangt fra dårlige brytere , velgere kontakter , Worst case kommer det av ustablitets problem , grunnet defekt komponent , tilmed selv sving opplevd , da kan i værste fall kan HT elementer ta kvelden
 
Topp Bunn