Oppgradere tonearm?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Sitter og vurderer en oppgradering på tonearm siden.
Spiller i dag på følgende.
  • Modifisert Goldring Lenco, GL 59. Med Audiosilente mellomhjul, SPH grease lager med Tungsten lagerkule, SPH avstivningskrage, SPH sss Oyade matte 5mm. Montert i stort plinth fra Analog Plinth design.
  • Jelco SA750L, 12” arm med Easy VTA. Originalt Magnesium headshell.
  • Jan Allaerts MC1 pickup.
  • TdP EAR324 riaa.
Spekulerer i at neste oppgradering i anlegget er en arm. Fortrinnsvis en 12 tommer, og gjerne med et klassisk utseende som matcher resten av spilleren.

Hvor langt må man for å oppnå en reel/real forbedring i forhold til 12" Jelcoen?

Har lenge tenkt og siklet på 12 tommeren fra Thomas Schick. Har også fått tilbakemelding fra Thomas Schick på at det vil være en god match.

Er det noen som har noen gode forslag? Prisleie på en TS arm er rett under 20K, og det gjør ikke noe om det ligger «rundt» der i pris.
Er helt klart åpen for å handle brukt Men bruktmarkedet er fortiden like bånn i bøtta som den Norske kronen gjør det i handel fra utlandet 😜


D667595F-4D4C-440F-A544-DAFEFB324E5C.jpeg
835409B1-94C2-4A11-BBAA-4DCF043D1369.jpeg
 
Sist redigert:
L

Lassencad

Gjest
Hvorfor vil du opgradere . Er du ikke tilfreds? med det nuværende .
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Joda, men fanden vil ha mer.....

Føler vel egentlig at Jelcoen er det svake leddet i dagens kombinasjon. Men ingenting er sikkert. Derfor jeg spør.
Jelcoen er jo som de aller fleste vet skikkelig bang for the buck. Men et sted går grensen der også 😊
 

MadsBje

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2017
Innlegg
194
Antall liker
537
Torget vurderinger
4
Jeg har en Alfred Bokrand 12 arm som jeg er veldig fornøyd med koster ca 7k+ en god kabel. Jeg har ikke hørt Schick, men kunne godt tenkt meg å hørt en og muligens kjøpt en også. Jeg har lest et par plasser uavhengig av hverandre hvor Alfred Bokrand er er blitt foretrukket fremfor Schick.
 
Sist redigert:

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Spennende den Bokrand armen. Kunne godt tenke meg å høre om noen har testet den mot andre tonearmer.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.407
Antall liker
7.903
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg gikk selv fra en SA-750E (10") til en 9.6" Schick og opplever den definitivt som en oppgradering. På ingen måte natt og dag, men jeg finner spesielt de lavere oktavene mer definert og generelt at pickuper sporer bedre. Det frister å relatere begge deler til at lagerne i Schicks armer sies å være blant de beste på markedet, med svært lave toleranser. En annen fordel er at de kan plukkes opp på Torget her.

Siden du har en Easy VTA installert er kanskje en ytterligere fordel at denne nå også er å få for disse armene.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Bør vel tenkte på hva slags pickup den skal brukes med? Jeg hadde 12 toms Thomas Schick arm på PTP6'en jeg hadde. Likte den veldig godt. Ser veldig elegant ut og når du håndterer den så føles den mye mer solid enn den ser ut.

I den prisen er det mange fine. Ville sett på Funkfirm, Audio Origami, (nye Roksan Sara er Audio Origami Uniarm), Tigerpaw og Origin Live.

Det finnes mye annet snasent der ute enn de vanlige Rega, SME og Jelco.

Minuset nå for tiden er jo den latterlige kronekursen...
 

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
628
Antall liker
663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Jeg har prøvd utallige armer fra Graham, SME, Rega, Schroeder, Kuzma, Jelco, Eminent Tech etc, og som som andre nevner er det litt avhengig av hvilken pickup som brukes. Når det er sagt har jeg konkludert med at Fidelity Research FR64s er den beste allrounder for mitt bruk, og den har kommet for å bli. Jeg eier også en Schick 9.6" som står på en EMT spiller. Veldig god arm, men FR64s er spesiell.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.898
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
jeg har både Groovemaster og Alfred Bokrand 12 banana...mekanisk og bruks messig er Groovemaster i en annen liga
lydmessig er jeg mere usikker....
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Jelcoarmen, særlig en 12" er vansklig å slå til prisen. De armene som er klart bedre
koster også vesentlig mer. Også vesentlig mer enn de 20 k du har satt som en grense.
Jeg lurer på om du ikke ville fått en større forbedring med bytte av drivverk.

Har du byttet den (eksterne) armkabelen på armen, eller bruker du den originale (røde)?
Der har du nemlig et stort forbedringspotensiale, da originalkablen bremser alt som
heter dynamikk. Gå heller for en Kimber TAK - eller tilsvarende...
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Armkabelen er byttet ja 😊
Har tenkt litt på drivverket. Det er rimelig blodtrimmet, men er nok ikke et typisk hifi drivverk. Det er noe med lyden fra et godt mellomhjuldrivverk som tiltaler meg.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Bør vel tenkte på hva slags pickup den skal brukes med? Jeg hadde 12 toms Thomas Schick arm på PTP6'en jeg hadde. Likte den veldig godt. Ser veldig elegant ut og når du håndterer den så føles den mye mer solid enn den ser ut.

I den prisen er det mange fine. Ville sett på Funkfirm, Audio Origami, (nye Roksan Sara er Audio Origami Uniarm), Tigerpaw og Origin Live.

Det finnes mye annet snasent der ute enn de vanlige Rega, SME og Jelco.

Minuset nå for tiden er jo den latterlige kronekursen...
Den skal brukes med en Jan Allaerts MC1, og har fått bekreftet at det skal være en fin match mellom JA og Schick.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
jeg har både Groovemaster og Alfred Bokrand 12 banana...mekanisk og bruks messig er Groovemaster i en annen liga
lydmessig er jeg mere usikker....
Helt klart at begge disse er i den retningen jeg ser etter.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Jeg har prøvd utallige armer fra Graham, SME, Rega, Schroeder, Kuzma, Jelco, Eminent Tech etc, og som som andre nevner er det litt avhengig av hvilken pickup som brukes. Når det er sagt har jeg konkludert med at Fidelity Research FR64s er den beste allrounder for mitt bruk, og den har kommet for å bli. Jeg eier også en Schick 9.6" som står på en EMT spiller. Veldig god arm, men FR64s er spesiell.
Det jeg synes kunne være interessant å vite er om det er uklassing i forhold til Jelco SA750L (12”), eller at det er minimalt med oppgradering i forhold.
Jeg leser meg til at en 12” fra Schick holder følge med armer betydelig opp i prisklasse.
FR64s er nok spesiell... en klassiker. Men er usikker på om det er en reell oppgradering i forhold til Jelcoen. 😊
 
Sist redigert:

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
628
Antall liker
663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Det jeg synes kunne være interessant å vite er om det er uklassing i forhold ti» Jelco SA750L (12”), eller at det er minimalt med oppgradering i forhold.
Jeg leser meg til at en 12” fra Schick holder følge med armer betydelig opp i prisklasse.
FR64s er nok spesiell... en klassiker. Men er usikker på om det er en reell oppgradering i forhold til Jelcoen. 😊
Som sagt har jeg eid mange gode armer, både 9, 10 og 12" og har fortsatt en Schick som står på en annen spiller. FR64s er klart best av de alle IMO. Jelco 750 er ikke inne på topp 10 en gang.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Jelcoarmen, særlig en 12" er vansklig å slå til prisen. De armene som er klart bedre
koster også vesentlig mer. Også vesentlig mer enn de 20 k du har satt som en grense.
Jeg lurer på om du ikke ville fått en større forbedring med bytte av drivverk.

Har du byttet den (eksterne) armkabelen på armen, eller bruker du den originale (røde)?
Der har du nemlig et stort forbedringspotensiale, da originalkablen bremser alt som
heter dynamikk. Gå heller for en Kimber TAK - eller tilsvarende...
La oss leke med den tanken.... hvor skal jeg for å finne et vesentlig bedre drivverk enn mitt nåværende?
Jeg er jo fullstendig klar over at en gammel mellomhjul spiller vil ha sine begrensninger på tross av ganske store tweeks og oppgraderinger. Men så er det jo noe med lyden i disse mellomhjulgreiene som er forlokkende...
 

MadsBje

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2017
Innlegg
194
Antall liker
537
Torget vurderinger
4
Var vel et par uker siden jeg lest på Thorens 124 gruppa på Fjaseboka om en som skiftet fra Jelco til Alfred Bokrand og mente at dette var en godt hakk opp i kvalitet. Så hvis lyd kontra pris betyr noe så vet ikke jeg noe bedre. Jeg hadde selv en Reed arm før Bokrand og savner ikke noe.
 

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Det handler etter mitt skjønn i stor grad om matching og preferanser. Schick med SPU og EMT har en fantastisk bass.

Ellers har jeg god erfaring med Jan Allaerts i mange armer, men så langt har nok favorittene vært Bergmann Odin og Kuzma 4point med denne pickupen.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Takk for tips. Har gått i tenkeboksen for what to do.
Det er slett ikke umulig at det blir oppgradering av hele vinylriggen.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
La oss leke med den tanken.... hvor skal jeg for å finne et vesentlig bedre drivverk enn mitt nåværende?
Jeg er jo fullstendig klar over at en gammel mellomhjul spiller vil ha sine begrensninger på tross av ganske store tweeks og oppgraderinger. Men så er det jo noe med lyden i disse mellomhjulgreiene som er forlokkende...
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Lekker spiller. Helt klart. Men er ikke helt overbevist om at drivverket faktisk er svimlende mye bedre enn mitt blodtrimmede Goldring Lenco verk. Jeg har allikevel gjort noen vurderinger, og mitt drivverk med 12 tommers arm fra Jelco er herved for salg. 😅
Det blir Tysk high tech i heimen. Langt i fra den feite mellomhjulslyden.
Det blir spennende!
 

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
265
Antall liker
445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
La oss leke med den tanken.... hvor skal jeg for å finne et vesentlig bedre drivverk enn mitt nåværende?
Jeg er jo fullstendig klar over at en gammel mellomhjul spiller vil ha sine begrensninger på tross av ganske store tweeks og oppgraderinger. Men så er det jo noe med lyden i disse mellomhjulgreiene som er forlokkende...
Et skifte til PTP, med oppgradert lager og dobbel tallerken..... du hadde blitt overrasket 😊
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Det ble et fullstendig bytte.
Armen ble en Clearaudio Magnify. Og Drivverket ble et Clearaudio Ovation.
Dermed blir mellomhjul spilleren uendret 😊

11DB7AE6-CE88-4FB2-AC2E-15D8F8EBD3C7.jpeg
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
hej BangBang.

Du kan være heldig finde Mørch dp-8 til under 20.
Hvis du går ind på Troels Graversens (ht-bygger) hjemmeside, kan du se hans hjemmegjorte pladespillere med DP-8.
 

Prelude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2012
Innlegg
160
Antall liker
81
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Samme pickup som på Lenco? Lydmessig forskjell? Flott spiller og arm, Gratulerer så mye😀
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gevinsten ved armoppgradering kjem an på pickupen. Skal denne framleis brukast, og i så fall, vl han matche betre i den nye enn i den gamle armen?

Eg oppgradere frå ein unipivoterande nitommar til ein meir konvensjonell, men langt råare tolvtommar. Det førte til meir musikkglede på dei fleste pickupar, spesielt dei med litt avansert sliping som micro og Shibata.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Jeg opplevde et løft overall. Jan Allaerts pickupen er en knall match med ClearAudio Magnify armen.
Jeg har ikke nok timer på den nye riggen til å fortelle så mye om opplevde forskjeller. Men floskler som sortere bakgrunn, og opplevd dynamikk kan jeg jo slenge ut her. Nå er det hyttepinse og natur som har fokus. Om jeg ikke surfer litt på telefonen med kokekaffe i koppen 😊
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Samme pickup som på Lenco? Lydmessig forskjell? Flott spiller og arm, Gratulerer så mye😀
Takk for det. JA pickupen var egentlig hele årsaken til denne plutselige oppgraderingen. Den fortjener det beste. Lydmessig er det store forskjeller. 😎
 
Sist redigert:

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Lenco spilleren er ikke sendt videre. Den er til salgs pga mangel på plass til å ha den fremme. Men jeg har ikke noe hast. Enn så lenge står den godt hos en kompis. Kanskje jeg kan dra den frem på benken etterhvert. 😊
 
Topp Bunn