Digitale avspillere Oppgradere dac?

Dovregubben88

Medlem
Ble medlem
22.07.2021
Innlegg
35
Antall liker
10
Sted
Dovre
Hei. Min digitale side av annlegget låter litt tynt iforhold til min analoge side. Bruker qobuz og roon på laptop som streamer til en oppo 203. Lurte på om en ny dac hadde gjort susen for og få en litt fyldigere lyd eller det bare sånn att den digitale lyden ikke vil få den fyldigheten som vinyl uannsett? Noen som har noen anbefalinger?
Annlegg:
Octave v40se
Dynaudio s40
Rega planar 6
Hegel v10
Oppo 203
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.350
Antall liker
5.831
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Hei. Min digitale side av annlegget låter litt tynt iforhold til min analoge side. Bruker qobuz og roon på laptop som streamer til en oppo 203. Lurte på om en ny dac hadde gjort susen for og få en litt fyldigere lyd eller det bare sånn att den digitale lyden ikke vil få den fyldigheten som vinyl uannsett? Noen som har noen anbefalinger?
Annlegg:
Octave v40se
Dynaudio s40
Rega planar 6
Hegel v10
Oppo 203
Med rett dac og matching opp mot resten av anlegget skal man få temmelig lik lyd fra digitalt som lp. Jeg bruker kun digitalt, men har hørt mange anlegg som kjører digitalt og lp og det spiller ikke tynt på de😉
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.450
Antall liker
35.266
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg hadde en som var ganske så fyldig i klangen. Audio-gd, det ligger en ute på finn nå til 3000,-
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.742
Antall liker
21.611
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Fun fact: Jo mer du oppgraderer på vinylsiden jo likere «digital» vil lyden bli. Hvilken pickup bruker du på Regaen? Jeg kan ikke se at du har skrevet det?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.450
Antall liker
35.266
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Fun fact: Jo mer du oppgraderer på vinylsiden jo likere «digital» vil lyden bli. Hvilken pickup bruker du på Regaen? Jeg kan ikke se at du har skrevet det?
Til slutt så trenger en ikke platespilleren :ROFLMAO:
Men enig, billig vinylsystem kan fort høres "boomy" ut.
 

Dovregubben88

Medlem
Ble medlem
22.07.2021
Innlegg
35
Antall liker
10
Sted
Dovre
Fun fact: Jo mer du oppgraderer på vinylsiden jo likere «digital» vil lyden bli. Hvilken pickup bruker du på Regaen? Jeg kan ikke se at du har skrevet det?
Bruker Ania Pro mc pickup. Spiller veldig detaljert og klart slik man forbinder med digitalt men med mere dynamikk og punch.
 

Dovregubben88

Medlem
Ble medlem
22.07.2021
Innlegg
35
Antall liker
10
Sted
Dovre
Med rett dac og matching opp mot resten av anlegget skal man få temmelig lik lyd fra digitalt som lp. Jeg bruker kun digitalt, men har hørt mange anlegg som kjører digitalt og lp og det spiller ikke tynt på de😉
Noen album høres veldig bra ut hos meg også på roon/qobuz. Så eg hører att potensialet er der for bra lyd på digital også.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.742
Antall liker
21.611
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Bare for å være tydelig:
Det er enkere/billigere å få til en tilnærmet 1:1 kjede med ADC og DAC nært mikrofonene og høyttalerne enn med de ekstra analoge omformingene som må til med vinyl.

Men ooh som jeg digger å spille plater på den snart 50 år gamle Thorensen min.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Dovregubben88

Medlem
Ble medlem
22.07.2021
Innlegg
35
Antall liker
10
Sted
Dovre
Oppon min som eg bruker til dac og 4k uhd spiller kosta vel halvparten av det Hegel phono forsterkern kosta. Er litt i tvil om det er dacen sin feil att der låter tynt eller att der rett og slett er mye dårlig mastring og kompresjon og loudness på streaming.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.450
Antall liker
35.266
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Oppon min som eg bruker til dac og 4k uhd spiller kosta vel halvparten av det Hegel phono forsterkern kosta. Er litt i tvil om det er dacen sin feil att der låter tynt eller att der rett og slett er mye dårlig mastring og kompresjon og loudness på streaming.
Tror oppo sin dac er meget bra.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.742
Antall liker
21.611
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hegel V15 er det ingen ting i veien med heller.
Man har ikke veldig god kontroll over masters og slikt på streamingtjenestene, men mange CDer låter også kjipt. Artig nok er eksempelvis de AC/DC-CDene jeg liker best de tidligste utgivelsene. Senere remastere har blitt døllere for hver gang.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.099
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Du kan jo teste en rør-dac. Prima Luna Evo 100 dac feks. Alle skryter av den, har ikke vært borti den selv. Lab 12 reference får også mye skryt.
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.350
Antall liker
5.831
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Oppon min som eg bruker til dac og 4k uhd spiller kosta vel halvparten av det Hegel phono forsterkern kosta. Er litt i tvil om det er dacen sin feil att der låter tynt eller att der rett og slett er mye dårlig mastring og kompresjon og loudness på streaming.
Er jo også avgjørende hvor bra analog delen i dac er. Og her ligger ofte problemet på hvordan lyd blir fra dac i de fleste tilfeller. DVD/Blu-ray spillere er i de fleste tilfeller hvor jeg har hørt de via analog ut slik du beskriver.
Selv om mange sier kabler ikke har noe å si, er det også tilfeller hvor kabler påvirker signal i den retningen.

God dac må ha godt analogt utgangstrinn for å gi lyd som oppleves som ekte. Fylde, dynamikk og fundament er hva som skiller gode fra dårlige dac, streamer og cd spillere.
 

Dovregubben88

Medlem
Ble medlem
22.07.2021
Innlegg
35
Antall liker
10
Sted
Dovre
Du kan jo teste en rør-dac. Prima Luna Evo 100 dac feks. Alle skryter av den, har ikke vært borti den selv. Lab 12 reference får også mye skryt.
Har vert inne på den tanken og sett på den Priman. Låter sikkert veldig bra men er for dyr. Pluss att det sitter ett rør hardwired inni der som kommer til og ryke om 5-7år og Prima sier ingenting om hva man skal gjøre da.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.277
Antall liker
3.322
Torget vurderinger
49
Oppo 105 som jeg hadde var litt tynn/mindre fyldig i lyden enn Bryston Bda1,Oppo 203 har jeg aldri hørt så vet ikke hvordan den er i forhold. Burde være enkelt å få lånt en dac for sammenligning.
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.350
Antall liker
5.831
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Har vert inne på den tanken og sett på den Priman. Låter sikkert veldig bra men er for dyr. Pluss att det sitter ett rør hardwired inni der som kommer til og ryke om 5-7år og Prima sier ingenting om hva man skal gjøre da.
Ser du bor på Dovre og at det kan by på litt utfordringer vedrørende hjemlån. En dac er ofte ikke det som er vanskelig å ta med om man reiser på besøk. Du kjenner ikke noen som kunne tatt seg en tur med sin dac slik at du får hørt annen dac i ditt oppsett?
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.709
Antall liker
5.901
RME ADI-2 DAC har vel en god volumkontroll pluss DSP-behandling med bass, diskant, volume, 5-bånds parametrisk EQ
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.350
Antall liker
5.831
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
RME ADI-2 DAC har vel en god volumkontroll pluss DSP-behandling med bass, diskant, volume, 5-bånds parametrisk EQ
Etter hva jeg har lest om denne så skal den være analytisk og ikke det man velger om man vil ha litt signatur mot det varme.
Har ikke hørt den selv men dette er en fellesnevner fra mange tester av den, vurderte den selv pga EQ.
Men utover det får den masse skryt og skal være veldig god dac med masse muligheter.
 

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.307
Antall liker
1.743
Sted
Bergen
Mye som påvirker lyden, egen erfaring med to dac hhv Heed Obelisk DA og Cary DMC-600 på samme anlegg og kan bekrefte at det er god forskjell på de to. Heed oppfattes av meg som tynnere/tam og blir litt sliten av å lytte på etter noen timer. Cary har en annen lydgjengivelse, i tillegg har den en rør utgang (og siden resten av anlegget er rør kan det være en bias her)
Vinyl og DSD filer av samme musikk blir ikke likt gjengitt, smak og behag …
 

Dovregubben88

Medlem
Ble medlem
22.07.2021
Innlegg
35
Antall liker
10
Sted
Dovre
Kjenner ingen som kunne tatt med til meg nei.

Er redd for att RME kan bli for analytisk.
Ser att flere beskriver ess sabre basert dac som nettopp de. Er vel det som sitter i min Oppo også. Så eg burde kanskje prøve noe annet.

Rør høres ut som en god ide. Men ser ikke så mange dacer til under 20k som har det.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.742
Antall liker
21.611
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
RMEen er nøyaktig.

Dynamikk og punch er motsetninger i musikkproduksjon. Man komprimer for punch men mister dynamikk i samme slengen. Så hvordan en grammofon både kan ha mer dynamikk og mer punch samtidig er beyond me.
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.450
Antall liker
35.266
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hva med Musical Fidelity? Det ligger en ny mx ute til god pris.
 

Dovregubben88

Medlem
Ble medlem
22.07.2021
Innlegg
35
Antall liker
10
Sted
Dovre
RMEen er nøyaktig.

Dynamikk og punch er motsetninger i musikkproduksjon. Man komprimer for punch men mister dynamikk i samme slengen. Så hvordan en grammofon både kan ha mer dynamikk og mer punch samtidig er beyond me.
Med punch så mener jeg slagkraft. Som f.eks att trommene slår hardere. De har en større vekt og kraft bak seg. Når dynamikken er dårlig så blir den punchen, eller hva man skal kalle det, mindre og trommene høres svakere ut sammen med resten av lydbildet.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.742
Antall liker
21.611
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ja, men det er allikevel det omvendte av dynamikk. Man komprimerer for punch. Om det er ulikheter i master eller formatbegrensningen i mediet som gjør det kommer an på, som det heter.

Der CD og det meste av streaming har (eller kan ha) 16 bit dynamikkområde har de beste platespillere og pressinger kanskje 12 bit og da er vi i de virkelig stratosfæriske prisklasser.
 
Sist redigert:

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Ikke helt enig. Når det komprimeres blir alt høyt og punch forsvinner. Uten for mye komprimering kommer punch når den skal og drukner ikke i komprimeringshelvete.
 

Dovregubben88

Medlem
Ble medlem
22.07.2021
Innlegg
35
Antall liker
10
Sted
Dovre
Skjønner. Det nedkomprimeres sånn att det høres høyt og punchy ut ved lavt volum og dynamikken blir borte ergo loudness.
En sang med god dynamikk har punch ved høyt volum.


Men vinyl er ikke så utsatt for loudness da det ikke er mulig for nåla og holde seg i sporet sitt viss sanger er mixet for loud. Så dens svake side er også dens sterke side så lenge loudness er en ting.
 
Sist redigert:

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Skjønner. Det nedkomprimeres sånn att det høres høyt og punchy ut og dynamikken blir borte ergo loudness.

Du misforstår, når en kjører på med for mye komprimering så klemmes alt sammen ift lite komprimering, og en mister den dynamiske spennvidden som er så viktig. Da hører en ikke punch’en da den drukner i loudness’en. Når det er sagt må ampen(e) ha rikelig med headrom, ellers får en ikke punch i sterk nok grad når den kommer.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.742
Antall liker
21.611
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
^Ja, man må skille mellom nennsom komprimering som får fram punch og slik Californication-komprimering.
Er på den annen side imponert over hvor kult de som har greie på det klarer å få ordentlig komprimerte mastere til å låte. Plant/Krauss sin siste Raise the Roof er et godt eksempel. Der synes jeg LP og streaming låter ganske likt.

Men jeg drar tråden ut i verdensrommet. Prøv en annen Dac. Det er uansett billigere enn å begynne å styre med grammofonen, og for alt jeg vet kan den du har rett og slett låte tynt.
 

Dovregubben88

Medlem
Ble medlem
22.07.2021
Innlegg
35
Antall liker
10
Sted
Dovre
Du misforstår, når en kjører på med for mye komprimering så klemmes alt sammen ift lite komprimering, og en mister den dynamiske spennvidden som er så viktig. Da hører en ikke punch’en da den drukner i loudness’en. Når det er sagt må ampen(e) ha rikelig med headrom, ellers får en ikke punch i sterk nok grad når den kommer.
Enig. Dynamisk punch. Når noe kommer høyt og brått så krever det dynamikk og headroom ja. Sånn som ett trommeslag.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.742
Antall liker
21.611
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mahlerske trommeslag, eller hammerslag om du vil.
Bare å glemme realisme på LP. Mulig å få til noe som likner realisme på CD.
 

Dovregubben88

Medlem
Ble medlem
22.07.2021
Innlegg
35
Antall liker
10
Sted
Dovre
Realisme er ikke så viktig for meg. Eg vil bare att det skal være behagelig og høre på. Er veldig følsom for tynn og skarp lyd, noe som det digitale har en tendens til og bli hos meg nå.
 

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.307
Antall liker
1.743
Sted
Bergen
Nesten som meg sjøl… litt forskjell på Cary DMC m og uten rør utgang, ,
Men alle blind lyttetester med andre tilfeldige lyttere gir tommelen opp på vinyl (samme utgivelse på dac og vinyl)
Så noe er det med vinylen,,
 

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.307
Antall liker
1.743
Sted
Bergen
Fant en på Finn, ser imponerende ut. Må si enig i Valentinos kommentar Det kan smelle skikkelig til på en dac der musikken krever det. Min erfaring er at dette ikke er like lett å få til på vinyl (med samme anlegg)
Utfordring er matching av komponenter som har i seg en iboende risiko for at en komponent ikke fungerer optimalt med resten av utstyret ( har noen dyre pappesker stående..)
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.045
Antall liker
3.965
Sted
Tårnåsen
Ligger en audio note rør dac på finn nå da. Litt over mitt budsjett men frister.
Jeg tror kanskje du bare må litt opp fra 203 så løsner det uten at budsjettet må filleristes. Det var jo BD105 og 205 som fikk god DAC og fullbalanserte utganger, ikke 203. Synes min gamle BD105 låter greit via balanserte utganger men da jeg sammenliknet med NAD M51 (kanskje 4-5 tusenlapper på brukten?) var NADen enda bedre og vil gi deg litt mer av den varmen og utklingingen som du kanskje savner og som Oppo definitivt ikke har.

PS: Har hatt AN-utstyr og selv om erfaringen kun omfatter to forskjellige riaa-trinn (M1 og M2) tror jeg impedansematching er svært viktig der, og AN passet dårlig i mitt oppsett med 10kOhm inngangsimpedanse. Da ble det ingen fest men heller ganske slitsom lyd, som ikke rimer med hvordan jeg har hørt AN i andre og bedre matchede oppsett. Helst 100kOhm på inngangen vil jeg si..noe AN selv har på sine forsterkere. Tester i stereophile bekrefter dette. Det er noe å ta i betraktning.
 
Sist redigert:
P

parafinoksen

Gjest
Spørsmål: Er det mulig å måle impedansen for å sjekke at to apparater er kompatible, i så fall hvordan? Det er vel ikke alltid at disse dataene er oppgitt i spesfikasjonene.
 
Topp Bunn