Oppfrisking av Well Tempered Classic?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Takk YesJens.
    det er ikke umulig at jeg husker feil ang filteret, har ikke hatt det oppe siden 2010.
    må sjekke litt på det etter nyttår.

    Takk for PU tips, blir nok et stykke å gå før en kan lande en konklusjon.
    Selv om jeg liker AT33 så hadde det vert gøy å prøve noe nytt,
    Eksklusive MM PU er jo litt i vinden for tia.
    Har mulighet til å bruke MM på det andre Riaa kortet jeg har.

    Ps: jeg har satt på en timeteller på motoren som gir meg ganske nøyaktig indikasjon på antall timer PU er gått,
    Kobler meg inn på motorviklingene og likeretter dette samt får det ned på ca 12V som jeg kjører inn på en digital timeteller.
    Funker gull, i snitt varer en LP i drøyt 40min og om man trekker fra ca 1-2 min pr LP der man snur plata gir det en bra indikasjon på antall timer som PUen har snurret.


    IMG_1695_resize.JPG
     
    Sist redigert:

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.152
    Antall liker
    967
    Torget vurderinger
    2
    Hei YesJens Bra innspill.
    Husker Børja og hans mange prosjekter. Jeg er enig i filosofien med svakeste ledd. Det er vel en av grunnene til at jeg strakk meg til purpleheart. Nå er planen å jobbe meg videre i signalveien. Har nå spillt gansk mye på den nye PUen. Den endrer litt karakter underveis. I tillegg tar det lang tid å finne innstilling av armen. Det er ikke bare å justere et knepp på denne spilleren. Men jeg synes syergien i hele kjeden er bra. Selv om RIAAen er vesentlig rimelige en purpleheart. Så oppleves det som de passer sammen.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Kreativ løsning på kjøretid pellesmil. ?????? Kan du forklare hvordan du har tilkoplet motoren.

    Rotecop når du synes de passer i lag, så passer de ilag.

    Må nok innrømme at jeg har en fot i hver leire. dvs. analog og digital.

    Godt nytt år ??????????????????
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Kreativ løsning på kjøretid pellesmil. ������ Kan du forklare hvordan du har tilkoplet motoren.

    Rotecop når du synes de passer i lag, så passer de ilag.

    Må nok innrømme at jeg har en fot i hver leire. dvs. analog og digital.

    Godt nytt år ������������������
    Godt nytt år ja :)

    Jeg kjøpte først en vanlig timeteller (mekanisk) som gikk på 12VDC,
    problemet med den var at den tikket litt vel mye, hørbart i lyttepos...

    Etter litt leting på det elektroniske supermarkedet fant jeg en digitalt timeteller som kun skulle ha spenning inn for å virke.
    Når strømmen er på teller den, når strømmen er av teller den ikke (vel, logisk....:p)
    Heldigvis har den memory så med en gang spenningen blir satt på teller den videre.

    Kan ikke finne igjen min timeteller på bukta nå men når jeg søkte litt etter Electronic hour counter fant jeg denne:

    https://www.ebay.com/itm/T4D-C-Digi...=item286fb62fdc:g:4akAAOSwBMpcBPMR:rk:40:pf:0

    Den ser litt spennende ut siden den aksepterer både DC og AC (helt opp til 220Vac)

    Det gjør isåfall at man kan koble den direkte inn etter bryteren og finne spenning når motoren går.



    På spilleren utførte jeg følgende:

    Loddet inn en kabel fra den lederen som ikke går via bryteren og den andre lederen på motorsiden av bryten.
    Brukte en tynn kabel siden det er litt trangt der,
    Og ikke gjør som meg, fjern IKKE kondisen over bryteren
    Den er der for en grunn, uten den kan en få en en del smell i høgtalarene.

    Fant ut hvor jeg skulle ha timetelleren og tilpasset lengde på kabel etter det

    I enden av den nye kablene satt jeg på en hunnkontakt type jack eller power supply.

    Førte kabelen nedover sammen med strømkabelen til platespilleren.

    Monterte kabel på timetelleren med hannkontakt, jeg måtte lage en likeretter og en spenningsdeler (1 motstand i serie og en i parralell) for å få ned spenningen til det timetelleren skulle ha.

    Dette slipper man heldigvis med den timetelleren jeg linket til.


    Tja?
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Hei
    Imponerende arbeid du har drevet med for å holde kontroll av driftstid.
    På meg virker det som en minutt og sekundteller, eller har jeg misforstått. Det hadde vært artig å vite hvor mye man bruker spilleren i året.
    Ikke for det, Clearaudio lover spilletid på 8000 timer, dersom den er korrekt satt opp.


    I forbindelse med montering av Charisma V2 pu, har jeg brukt Clearaudio "Break In" og Trackability Test Record. Har også noen Ortofon testplater med både signal og musikk.

    Synes justering av Anti-skating er vanskelig. Har derfor brukt en blank plate fra Audio-Consult for å justere den. At pu holder seg i ro og ikke glir innover eller utover.

    Vurderer å sett filter på begge ledere som sammen med 230/110V trafo skal gi 84V til motoren (som nå). Har du kjennskap til hvilke kondensator som støyer minst.
    Filter på begge ledere for at tilførselen blir symmetrisk til jord.
    Jeg har forstått det sånn at kondensatorens oppgave i "filteret" er å begrense strømmen.

    Har testet APP for å sjekke hastighet og wow og flutter funka dårlig. -muligens klarer man ikke å holde mobilen i ro.


    Hilsen


    Jens
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Ja forskjellige måter å ha kontroll på driftstid,
    noen bruker notatbøker eller tabeller på PC hver gang en spiller en plate,
    Sikkert ikke dumt, prøvde det i begynnelsen jeg også men ser at jeg ikke er systematisk nok.
    Det var da timetelleren kom opp som en ide.

    Vi har vel alle våre hangups, jeg liker å dokumentere, OCD har sin pris:cool:

    Nevøen min var innom her om dagen og mente han ikke hadde OCD, han hadde CDO.

    Må ha bokstavene i rett rekkefølge vettu.....


    PS. så litt på strømfilteret mitt, åpnet ikke men det er som du skriver: motstand-kondis-motstand.
    Sikkert samme verdiene som du har.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.152
    Antall liker
    967
    Torget vurderinger
    2
    Hei en liten oppdatering.

    Har tilslutt tatt motet til meg og byttet kontakter bak på spilleren.
    Før jeg begynte hadde jeg kjøpt i to sett alternativer.
    Jeg endte opp med å lodde inn Audio Note sine sølvbelagte kontakter.
    Egentlig feighet jeg ut når det kom til PU kontaktene. Men en av spadene falt av da jeg skulle sette dem tilbake på PUen. Endte da opp med å monter Clearaudio sine spader på PU.
    Foreløpig har jeg ingen formening om dette er en forbedring. Da clearaudiokontaktene er så tigte at hele justeringen av PUen må gjøres på nytt etter å ha presset kontaktene på.
    DSCF7009.jpg
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Hei og takk for sist. :)

    Det ser ut til å være et vellykket prosjekt. Vakkert ble det i alle fall. Ser ut som om du har lagt til ekstra vekt.
    Kjenner ikke til Audio Note sine kontakter, du slapp i alle fall å borre frese ekstrahull i U jernet.

    Håper du blir fornøyd.

    Ja Clearaudiopinnene er stramme, det er absolutt en fare for at tråden ryker dersom man skal demontere pickup, men hvorfor skal man det.
    Hos meg var det kanskje lydmessig den største oppgraderinga noen sinne, å bytte chassiskontaktene til Furutech FP 901-R.

    Jeg er overrasket over at du må justere armen på nytt?

    The Well Tempered med Charisma spiller sykt bra til tross for at den er 30 år. :)

    Vurderer litt på å bytte arm til Spiral Groove, men er litt usikker på hvor mye det er å hente.
    Har jobbet i det siste med forbedring av akustikken.


    Hilsen


    Jens
     
    Sist redigert:

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.152
    Antall liker
    967
    Torget vurderinger
    2
    Har testet og spilt en del musikk i det siste. Holder fortsatt på med innspillingen av purpleheart. Hadde veldig positivt opplevelse av den i starten. Nå føler jeg den har mistet litt trøkk. Har nå ca 50timer på PUen. Jeg har lest at den trenger mye mer før den er innspilt. Så prøver være tolmodig. Tror ikke jeg treffer helt med innstillingene. Tror kanskje jeg har justert meg bort. Jeg har benyttet den konkave side av platetallerken. Tror ikke akkurat det gjør saken enklere. Tengte å prøve meg på den plane siden, men skruen i platestrammeren blir for kort. Er det noen som vet om den går an å skru ut. Eller er den bakt inn i akrylen. Ja, jeg har prøvd å skru, men tør ikke dra til mer uten å være sikker. Den strammeren er ikke hyllevare.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Litt lei å jobbe med den Kiseki'n grunnet det lange huset som ligger lavt med nål gjemt godt bort på undersiden det skal den ha for :)

    Mvh
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.152
    Antall liker
    967
    Torget vurderinger
    2
    Det er helt sant Laban. Men man får mye gratis ved at den er så godt fra starten. Det er lett å bli grådig :)
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Det er helt sant Laban. Men man får mye gratis ved at den er så godt fra starten. Det er lett å bli grådig :)
    Stemmer for lett å bli grådig husker første gang jeg monterte den var ikke mye jeg kunne ønsket meg annerledes , men funnet ut at i mitt oppsett er den utrolig kilen på vta / azimute alt dette blir kun synsing ved justering uten et mikroskop for min del kommer ikke langt med en 100mm linse når du gjerne vil se helt ned mot 9um å mindre Mvh
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.152
    Antall liker
    967
    Torget vurderinger
    2
    Kom inn på platespillere når jeg snakket med en ingeniør kollega på jobben i dag. Viste han binder av Well tempered classic. Forklarte han om prinsippene bak spilleren. Han ble meget imponert over konstruksjonen. Vi kom innpå Amadeus også (med golfball) Han likte den også, så helt stueren er han ikke :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn