Oppfrisking av Well Tempered Classic?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Det er jo et relativt stort rom motoren kan plasseres i. Har ikke oppdaget at det er kritisk. Motorblokka er på høyde med overflaten på spilleren. Muligens det er feil.
    Hvordan er det hos deg. Kan du ta bilde?

    Jeg har kjøpt Janis Ian/Breaking Silence i 33 og 45 rpm utgave fra Analogue produksjon for å sjekke hvor stor lyfforskjell det er på hastigheten. Samt Weather Report/Heavy Weather fra ORG 45 RPM sammenlignet med standardutgaven på 33 og CD/SBM.


    Registrerer at i 45 posisjon spretter reima av når motoren stanser. Så høyda på motorblokka er ikke optimal, løser det med å legge litt under venstre side. Har byttet reima for en mnd siden med en som jeg hadde i reserve.


    Hilsen


    Jens
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    967
    Torget vurderinger
    2
    Har motor flukter med høyde på plinten. Har originale føtter på motor og plint. Kan det være at reima går av på grunn av for mye/lite strekk. Har aldri hatt problemer med reima.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Trur ikke jeg har brukt reima som jeg hadde på lur på 45RPM før nå.
    Ser at reima plasseres helt nede på tallerken når jeg flytter reima til 45, så det er ganske naturlig at det spretter av når motoren stopper.
    Skal teste gammelreima. Registrerer at det gamle var mye slappere enn den nye .(en som jeg hadde på lur).
    Originale føtter på spiller og motor er ikke fjernet, selv om føttene på selve spilleren ikke bruke, se bilde.

    Når det er sagt testet jeg konsert album med Frode Thingnes (RIP) og Billy Cobham/spektrum. En MUSIKALSK opplevelse. Og det på en spiller som er 30 år?

    Hilsen

    Jens
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    967
    Torget vurderinger
    2
    Begynte å tenke på om jeg skulle prøve et sånt motorsett. I så fall bygger jeg en ny base fra bunn. Har ikke lyst til å rote med motoren. Det er en av fordelene med den spilleren. Man trenger bare finne noe som passer i opningen
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Dersom du vil oppgradere spilleren og arm, vil jeg anbefale å bytte RCA plugger til Furutech 901-R og pickup kontaktene til Clearaudio.
    Har snakket med den svenske importøren (på 80 tallet) i dag, det er en viktig oppgradering av TWT/C, bytte av sort tallerken, medfølgende spindel og platestrammer.
    Skal du oppgradere videre er kan du prøve Strange Att... føtter. Se bilde av spilleren.

    Når det gjelder motor kan det være en god ide å teste ned ut med 230/110VAC trafo. Dersom det er en 110V utgave.
    Har sendt en e-post til TWT ang. målt spenning(og beregnet) til motoren 83V, er spent på svaret.

    20181109_111652.jpg
    Mørketidsprosjekt.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    967
    Torget vurderinger
    2
    Hei igjen YesJens . Takk for innspill.
    Jeg prøvde å bestille den sorte tallerken fra Sverige en gang tidlig på 90tallet, men den var da gått ut av produksjon.
    Den Svenske importøren kunne ikke skaffe flere. Har søkt litt på nett etter noe ettermarkeds tallerkener. Men har ikke funnet noen.

    Jeg har kjøpt en løs matte som jeg har tenkt prøve. Men har ikke hatt ork til å endre på armen før jeg bytter PUen. Så det blir et fremtidig prosjekt.
    Kommer vel til å leke meg med dette når ˚mørketia˝ legger seg her sydpå også.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    967
    Torget vurderinger
    2
    Apropo spilleren min kom fra fabrikk med den store platestrammeren (som du har) og den korte armbasen. (mk2)
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Hadde tenkt å prøve korkmatte, men nevnte importør sa den spilleren lyder best uten matte. Mener å huske at spindel og tallerken måtte byttes samtidig. Spindelen har innvendige gjenger til platestrammer.

    Byttet arm av en eller annen grunn ikke så lenge etter at jeg kjøpte spilleren, husker ikke årsaken. Den første hadde plastikkboks til RCA kontaktene, den nye hadde et U jern i metall.

    Bruker å legge noe mellom spiller og arm, for å ha en referanse ang. VTA. Anti-skating og azimuth justering tar også til pga. silikonbadet

    Ser at du fikk anbefaling av AT Art-9, leste teksten og tok fram Billy Cobham/Spectrum. Hørte også på Frode Thingnes(RIP), med blant annet to Kirkenesgutter og Jan Erik Kongshaug på bass han kan mere enn å være lydtekniker for ECM.
    Begge platene låter sykt bra og det som slår meg er at man hører på musikk og ikke plater. Kommer derfor til å holde meg laangt unna justering av arm ei god stund. Bruker fortiden Focal Utopia hodetelefoner.
    Det får meg også til å lure på hvor mye som har skjedd på platespillerfronten på 30 år (ikke pickup). Ser at en del High-End produsenter kommer med platespillere, regner med at det er god butikk.
    Hastigheten, wow og flutter på min spiller er aldri testet. :)

    Ser at du ikke liker ASR RIAA, det får meg til å lure på om du har en "svakhet" en annen plass i systemet. Dess bedre anlegget er dess mere blir svakheter avslørt. Ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    967
    Torget vurderinger
    2
    Har mange svakheter i systemet. Men grunnen til at jeg solgte ASRen, var at den ikke passet til Veritas S. Jeg har ikke noe prinsipielt i mot ASR. Jeg har kun grunnlag til å uttale ut fra den ene PUen. Du er jo fornøyd til den PUen du har nå, så det er vel bra nok. Jeg ser ikke bort i fra at jeg kan få utfordringer med ny PU i hus. RIAAen min har ingen instlinger justere lyden, så jeg behøver litt flaks med komboen.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Hei igjen
    Min DP preamp tok kvelden i mars 2007. Kjøpte da min først ASR mini RIIA. Så Veritas og ASR har spilt i lag i 10,5 åt. Byttet til Excusive høsten 2017. Lurer på kontaktene og kablene er problemet.
    Jeg har ikke kunnskap om andre komponenter enn de jeg har.

    God helg

    Hilsen

    Jens
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    967
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde i går reima jeg fikk fra LPgear. Den gikk på. Men følte at spilleren ble en utskytingsrampe for leirduer. Sikkert ok hvis man liker å sitte med hagla i sofaen :). Kvaliteten er korrekt, så jeg bestiller en som er litt lengere fra dem.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    967
    Torget vurderinger
    2
    Hei YesJens
    Vi må ha vanket i samme kretser:). Har selv hatt DP pre til Veritas. Jeg fikk det ikke helt til å funke. Så LE bygde om RIAAen til Veritas PUen. Fram til 2015 benyttet jeg RIAA delen i DPen.
    Jeg får litt noia av å høre om at det er forskjell på kontaktene. Er ikke lysten på å lodde på de tynne sølvkablene med papir. Ser ikke helt for meg at jeg klarer lage bedre kontaktpunkter enn de som er i dag. Har loddet en del på delefilter og lignende. Men det er bulldozer arbeid i forhold.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Hei igjen.

    Kanskje du kjenner noen som er loddekyndig. Å bytte til 901-R er en viktig oppdatering. :). Oss meg var det i alle fall ei ny tidsregning.
    Ser at www.originleive.com har "oppgradering" av belte. Må opplyse om lengde. Lurer på å prøve en'.
    Jeg har byttet den gamle reima, til en annen som jeg hadde liggende (original). Den er litt strammere enn den som har stått på spilleren i 30 år. Registrerer at tallerken starter og stopper raskere. Ser at motoren ikke helt parallell med drivverket, driver å eksperimenterer med dette. (Oppdaget dette i forbindelse med 45 RPM). (Aner at det er noe her.)
    Skal prøve reima vi fikk tilsendt etter hvert.
    Dessverre har jeg ikke fått svar ang e-post og nettspenning til motoren. Har lagt ut en tråd ang. originelive oppdatering a DC motor og belte.
    Har spindelen din innvendig gjenger til platestrammer?
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    967
    Torget vurderinger
    2
    Hei har bestilt ny reim på 912mm
    Er spent på hvordan den passer, den originale reimen er noe lengere. Har tatt høyde for at den har strekt seg i løpet av årene.

    Jeg har spindelen med innvendig gjenge og stor strammer.
    Mangler litt bilder i denne tråden. Legger in et av min spiller. Som du sr bruker jeg en klump med filt oppunder armbasen for å dempe resonanser fra basen. Du kan jo prøve det du og YesJens.

    Skjermbilde.jpg
     

    Vedlegg

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Har en Well tempered record player. Noen som vet om den bruker samme lengde på remmen som Classic utgaven?
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    967
    Torget vurderinger
    2
    Den har nok opprinnelig kortere reim da motoren stod litt nermere tallerken. Men det kan hende disse ettermarked reimene ikke skiller i lengde.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    967
    Torget vurderinger
    2
    Hei Jens
    Vurderte du noengang Nextgen RCA, de er i kobber med lavere masse? Jeg har sett at de medfølgende kontakten lett kan få minus til jord. Av den grunn kan det være en ide å bytte plugger. Jeg har så mye plass bak, at hos meg behøver man ikke legge ledningen i 90°
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Hei
    Er det noen som kjenner til en artikkel med konstruktøren , der han begrunner valget av "filtret" på ledninga. Han skal ha sagt noe om valget av komponentene for å minimalisere motorvibrasjoner?
    I alle fall droppes spenninga fra 230V til ca 84 V.

    Er klar til å erstatte "filtret" med 230/110V trafo, men lurer litt på om minimalisere motorvibrasjoner med "filter"?.
    Synes det høres litt underlig ut.

    Har testet hastigheta med Rega The Strobe Kit. 33 1/3 RPM, den ser perfekt ut. Strobemarkeringa står helt i ro. Det gjør derimot ikke 45 RPM.

    Er det noen som har erfaring?

    Har noen erfaring med apper for å måle Wow og Flutter, og hvilket lys som brukes.

    Fortsatt God Jul

    Hilsen

    Jens
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Hei
    Tilkoblingsboksen på baksiden ble snudd 90 grader for 25-30 år siden. Husker ikke helt årsaken, mener at det var pga. feste og at kablene fikk en naturlig bane, uten kraftig bøy.

    Furutech ble valgt på grunn av kvaliteten, anses vel som nr 1. Ser at Furutech ofte brukes på High-End elektronikk og kabler, for ikke å snakke om støpsler.

    FP-901-R er pos. og negativ kontakt laget av ett stykke kopper som jeg fikk anbefalt av min Hi Fi leverandør.
    Utfresinga ble utført av en kamerat, det er laget spor, slik at kontakten ikke kan vris.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    967
    Torget vurderinger
    2
    Hei YesJens
    Husker du dimensjon på hullet i profilen. Tenkte jeg kunne velge kontakter som ikke krever fresing.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Hei
    Husker dessverre ikke diameteren. Trur diameteren er standard for masseproduserte chassiskontakter. Det sikreste er å demontere en for å måle diameteren.
    Årsaken til at det er freset på oversiden er at FP 901-R er lengere enn U'en er innvendig.
    Så for å unngå ekstrahullene må totallengde på kontakten være kortere enn U'en er innvendig. Kontaktene blir jo montert fra innsiden, dersom det ikke finnes spesialkontakter som kan monteres fra utsiden.

    Lykke til

    Hilsen

    Jens
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    967
    Torget vurderinger
    2
    Ok Jeg forstår. De originale kontaktene er montert fra utsiden. Men skjermingen og feste mot U profilen er elendig. Da skal jeg se etter noe som kan monteres utfra. (er litt lat av natur)
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Om dine plugger er montert innvendig eller utvendig husker jeg ikke. Mener at det er vanlig at de monteres fra innsida. Dersom innersida er tykkere enn utsida må de monteres fra innsida
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Hei

    Artig tråd, ikke så mange med WTT her inne, gøy å utveksle erfaringer

    Har også en WTT Record player (med rund motor)

    Som du skriver YesJens så er oppgradering av RCA essensielt og helt klart den enkleste og beste tveek.
    Jeg vurderte også å bytte pluggene til noe annet en de som var originalt,

    Jeg fant derimot ut at jeg ville hardwire signalkablene direkte til phonokablene,
    Lagde en by brakett lik den gamle og borret 2 ca 8mm hull der jeg limte inn signalkablene.

    Kjempeoppgradering:cool:

    Mye mye mindre forvrengning og mer oppløsning.

    Brukte først Silk MK2 signalkabel (i hele kjeden)
    oppgraderte senere til tvinnet sølv i bomull med lavmasseplugger fra ETI (i hele kjeden)

    Når jeg kjøpte spilleren i 2010 så følgte det med en AT-OC9 som jeg fant litt tynn til min musikksmak.
    Spiller mest pop og rock men også mer krevende musikk som Captain Befheart og klassisk musikk mm som krever både stil og pupper

    Etter tips herfra landet jeg på en AT-33EV da med DV-p75mk2 riia.

    Etter ca 1000timer takket den for seg og rett før det byttet jeg til ny riaa: Salas folded som platespilleren taklet med letthet tross sliten PU

    Byttet videre til AT33PTG2, var litt usikker i begynnelsen, den er mye mere dannet enn 33EV men etter drøyt 50timer kom den seg.

    Den runder faktisk 1350timer i dag og vil snart bli pensjonist

    Oppsummert kan jeg si at min opplevelse med WWT er bare positiv,
    Driverket kan umulig være noen sinke rent teknisk her,

    Hver eneste gang jeg har oppgradert i signalkjeden har spilleren bevist at den står fjellstøtt.

    Neste plan (etter ny PU) blir (kansje) ekstern motorkontroll med elektronisk frekvenskontroll

    Må bli DIY selfølgelig :cool:
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Artig lesning

    Hei
    Kjempeflott innlegg.

    The Well Tempered er en fantastisk spiller, gjør man de riktige oppgradering er spilleren helt i verdensklasse.
    Jeg nevnte til min svenske "konsulent" lure på hvor mye som har skjedd på 30 år, når det er så mye å hente ut av TWT.
    Bortsett fra "sort tallerken" har det ikke skjedd en jævla dritt, unntatt en fantastisk arm til 6000(dollar?), var svaret jeg fikk. :D

    Er et "ungt" medlem her og har prøvd å rotet litt rundt i gamle innlegg. Det skal finnes et intervju med konstruktøren hvor han pratet om å tune motoren vha. filteret på ledninga.
    Når jeg måler motorspenninga er den ca 84 volt. (Det samme beregner filterprogram.) Kanskje DET er tuninga å begrense spenninga til motoren fra 110V til 84V.
    I forhold til jord skaper filteret ubalanse, da det bare står på den ene lederen.
    Har investert i 230/110 volt trafo for å unngå filteret. Muligens må det dimensjoneres et nytt filter for å trappe ned spenninga til 84V og som er symmetrisk om jord, altså montert på begge ledere.

    Venter i spenning på ditt motorprosjekt, DC motor? Ser at https://originelive.com

    Anbefaler deg å sjekke ut spilleren på Mola Mola/Makua for virkelig å høre hva TWT er god for. (Bruker Cleraraudio Charisma)

    Hilsen

    Jens
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    967
    Torget vurderinger
    2
    Fint innlegg Pellesmil. Du er velkommen til å delta selv om du har baby utgaven:). Jeg synes personlig det blir litt for ekstremt å lodde kabel rett på. Selv om det er det beste. Jeg liker muligheten for fort kunne bytte kabel. Vurdere å bestille audio note sine plugger. De kan benyttes uten å frese ut hull i profilen. De er laget med tykt lag sølv utenpå messing. Tror det er ok kvalitet ved så lave strømmer, men kjenner ikke disse pluggene fra før
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Takk.

    Jeg mener å huske at det var noe skrevet ang filteret men kan ikke huske hvor det var dessverre.
    En kort stund etter at jeg kjøpte spilleren (tidligere eid av 2 medlemmer her inne) så oppdaget jeg vakkel i filteret.

    Tok det opp mener å huske at det inneholdt en effektmotstand på ca 150ohm.
    Erstattet med en 10W motstand som blir littegrann lunken.
    Som du skriver er det sikkert i det spenningsområdet motoren trives best mht vibrasjoner.
    Prøvde å måle vibrasjonene med en vibrasjonsmåle App på telefonen, men jeg trenger nok bedre måleutstyr enn det innebygde akselerometeret i en I-phone6
    Ingen utslag på når jeg la telefonen oppå motoren.

    Har tidligere vurdert Originlive på min forrige Rega men jeg tror inntil videre at jeg beholder AC motoren på min WTT.

    Min foreløpige plan er å bygge en ekstern strømforsyning med en effektforsterker som jeg mater med en regulerbar sinusgenerator.
    Planlegger å bruke tegningen fra prosjektet som jeg tror Lars Clausen brukte til sin vinylrigg. (mulig det var en annen danske?? har tegningen hjemme)
    Med et bedre måleinstrument for å måle vibrasjon kunne man tune spenningen ut til motoren samt vurdere størrelsen og kvaliteten på kondensatoren som sitter på motoren og faseforskyver den siste fasen.
    All erfaring tilsier at kvaliteten på kondensatorer er avgjørende...

    Men så kom jeg borti tråden til rotecop ang PU valg og det forstyrret hele prosessen :cool:
    Phu... ny PU grugleder meg til å ta valget:( :)

    Ps: har du prøvd å snurre på motoren når bryteren er av?, på min ligger det tydeligvis noe spenning over en av motorviklingene for den stritter imot når jeg snurrer på motoren?,
    ev så kan dette være pga kondensatoren som sitter over den ene fasen som "kortslutter" ev indusert spenning når motoren går rundt??
    Må huske å sjekke om dette også oppstår når kontakten er dratt ut av veggen..
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Fint innlegg Pellesmil. Du er velkommen til å delta selv om du har baby utgaven:). Jeg synes personlig det blir litt for ekstremt å lodde kabel rett på. Selv om det er det beste. Jeg liker muligheten for fort kunne bytte kabel. Vurdere å bestille audio note sine plugger. De kan benyttes uten å frese ut hull i profilen. De er laget med tykt lag sølv utenpå messing. Tror det er ok kvalitet ved så lave strømmer, men kjenner ikke disse pluggene fra før
    Takk,

    Hadde jeg hatt muligheten hadde nok storebroren vært å foretrekke og som også har flere justeringsmuligheter i armen.

    Men som de sier i utlandet, you need to play with the balls you have.

    Forstår at du ikke ønsker å hardwire kablene men anbefaler sterkt at du hiver RCA pluggene som er standard, de er i forgylt messing og har alt for mange kontaktflater der jord går igjennom gjengene på muttra.

    Gratulerer med ny PU da :)
    Imponert over hvor mye du har klart å fått ut av brukstid på den forrige PU din,
    Jeg ligger i et annet prisleie enn deg med (fra 3500 - 5500kr) men å få myye mer enn 1200 -1500 timer av en PU er vanskelig.
    Når det er sagt så er det ikke sikkert at mine "utslitte" PU er utslitt.
    Den forrige PU AT-33EV ga opp i diskanten etter 1000 timer ish og en kikk i mikroskopet avslører at den har utfordringer med hygienen,
    Får jeg denne ren tror jeg den kan funke igjen.

    Jeg mener å finne en direkte sammenheng mellom tilstanden på platene (hvor ren de er) og levetiden på PUen.
    på 33EVen spilte jeg av og til brukte u-vaska plater, min nåværene AT-33PTG2 (som runder 1350t) er i mye bedre hold nå enn 33EV når den ble byttet og den har ALDRI sett en møkkete plate (jeg renser også nye plater)


    AT-33EV ca 1000timer
    Vis vedlegget Still007_resize.bmp
     
    Sist redigert:

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    967
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Jeg har ikke sjekket den gamle PUen i microskop. Men opplever ikke at den nye purpleheart har Moe mer nåvå i diskanten. Jeg har hele tiden vært nøye med ultralydrens av nåla. Kan hende det har forlenget levetiden. Har mye slitte plater, så det er ikke der gevinsten har kommet. Tenkte egentlig å pusse opp Veritas, men når jeg hører hvor mye bedre purpleheart er. Så er det ikke vært bryet.
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Ultralydrenser for PU har jeg ikke prøvd men hørt at de skal virke,
    Hvilken type har du?

    I fare for å bli stemplet som gal har jeg tenkt å ta en av de gamle PUene mine å putte den i ultralydvaskeren min,

    Regner med å bruke destillert vann og la ultralyden fikse resten.

    Bilder før og etterpå så får vi se om det var en dum ide :rolleyes:
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    967
    Torget vurderinger
    2
    Har denne. Men fabrikat er vel ikke avgjørende for funksjonen. Skal du bytte PU så hadde jeg valgt max av budsjettet på den. Motor og de greiene blir i mine ører kun detaljer. Den spilleren er etter min mening i stand til å klare PU i hvilken prisklasse som du tåler :). NB du må ikke nødvendigvis brenne av 25lappet
    DSC_0469.jpg
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Hei Pellesmil

    Har fundert mye på filteret. Kjøpte spilleren ny på 80 tallet., så ingen har tuklet med mitt filter. Dt består av ei serierkobling av R+C+R. Motstandene er begge på 600oHm/10W og kondensatoren er på 1K (1nF), montert på den ene lederen. Dersom du husker rett og ingen har tuklet med filtret er det stor forskjell på motorene.
    Jeg har forstått det slik at funksjonen til kondensatoren er å begrense strømmen.
    Det er også montert en kondensator over av/på knappen, men den har en annen funksjon.

    Har prøvd å snurre motoren når den står i ro, noe den gjør motvillig. Overraskende nok kan jeg kjenneviberasjoner. Med stikkontakten ute er den like motvillig, dog uten vibrasjoner.

    Vurderte som ca. 1 år siden å bygge egen 230 AC, ble da frarådet fordi det var lite å hente der. I ettertid er det kommet ny PU, Phonokabel, NCF Booster og ikke minst Makua på analogsida, så kanskje..

    Blir spennende å høre hvordan det går, jeg har forstått at AC motorene er kraftigere og lever lengere enn DC motorer.
    Har tenkt å prøve å sett inn 230V/110Vmed symmetrisk filter på begge ledere for å oppnå 84V. Men er trenger jeg eksperthjelp.
    En venn har PC filter program for å beregne verdier, samme program beregnet nåværende spenning. til 84V som jeg også målte
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Hei igjen

    På 80 tallet prøvde jeg et hav av PU'er, blant annet Clavis, EMT/Van Der HUL, Dendon DL 103/D. Husker ikke navnet på alle. Kom først i mål med Veritas. Og den har jeg spilt på i 30 år.
    Etter å ha byttet ut chassisplugger og reinstallert PU var det som å komme til en ny musikalsk verden. Tenkte at det kunne være en ide å bytte ut PU og valgte Charisma.

    Solgte Veritas, men satt som betingelse at kjøperen skulle høre hva den kunne levere av musikalitet. Den ble kjøpt på flekken. Jeg har ingen anelse om hvor mange timer den er spilt.


    Er imponert over stålkontroll ang.spilte timer på de forskjellige PU'ene.

    Clearaudio nevner 8000 timer for Chrisma dersom den er korrekt satt opp.

    Mine 800LP er av høy kvalitet
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Signalkilde

    Helt enig Rotecop

    Det viktigste er signalkilden, dvs. artist, innspilling, pressing osv.

    Så kommer stiften med tilbehør. Dersom musikken ikke er hentet opp fra plata nytter det ikke med verdens beste forsterker, høyttalere og kabler.
    Svein-Erik Børja RIP, skrev at ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet.
    Dersom man selv synes at alt er på plass så er det jo en fin hobby å mekke på egen hånd.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn