Diverse OpenAI - sjukt imponerende AI

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.915
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    "– Poenget er at vi ikke kan stole på at svaret vi får er riktig. Vi er nødt til å dobbeltsjekke og revidere svaret, sier Løvlie."

Det er dette trekket ved all KI (LLM) som gjør at jeg ikke fatter hvor effektiviseringen skal kunne komme fra. En kan gjerne bruke KI, men så må en like fullt kunne løst oppgaven bedre enn KI og bruke lang tid på feilsøking og retting, i alle fall hvis en skal bruke det til noe som helst viktig.

Så kanskje det er der effektiviteten skal komme inn: KI skriver invitasjon til lønningspils.

• Liker
    Reaksjoner: MML

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.841
    Sted
    Market Snodsbury
    ^ Det er også å la menneska gjera det vi er veldig dårlege til: finna små feil og skeivheiter i noko som i det store og heile ser greitt ut (jf Don Norman)

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.915
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det fins forskning på det, ja? Det slår meg også, etter å ha fagfellevurdert et antall vitenskapelige artikler etter hvert. Det enkleste er å bare signere og satse på det beste.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.841
    Sted
    Market Snodsbury
    Det fins forskning på det, ja? Det slår meg også, etter å ha fagfellevurdert et antall vitenskapelige artikler etter hvert. Det enkleste er å bare signere og satse på det beste.
    Norman driv med åtferdspsykologi, og «psychology of everyday things», så referansen er meir ein analogi.

Men ja, det er mi kjensle av å ha lese andre sine tekstar på ulike måtar (og med ulike føremål) i mange år, og også fått mine tekstar lesne av andre.

Det er faktisk lettare når forfattar er eit menneske, for då veit eg kva eg skal sjå etter, sjølv om eg i utgangspunktet har ein sympatisk lesemåte.

Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.964
    Sted
    Kongsberg
    "– Poenget er at vi ikke kan stole på at svaret vi får er riktig. Vi er nødt til å dobbeltsjekke og revidere svaret, sier Løvlie."

Det er dette trekket ved all KI (LLM) som gjør at jeg ikke fatter hvor effektiviseringen skal kunne komme fra. En kan gjerne bruke KI, men så må en like fullt kunne løst oppgaven bedre enn KI og bruke lang tid på feilsøking og retting, i alle fall hvis en skal bruke det til noe som helst viktig.

Så kanskje det er der effektiviteten skal komme inn: KI skriver invitasjon til lønningspils.
    Et eksempel fra i dag (om en helt annen bruk av AI).
    Forrige gang jeg skulle porte en koden fra en mikrokontroller til en annen, brukte jeg timevis. Den nye har helt andre måter å håndtere timing på, annen konfigurasjon av inn/utganger, annen AD-konverter, andre biblioteker osv. osv..
    I dag ga jeg EN grundig prompt til Gemini på norsk, og den kombinerte 5 filer fra det gamle prosjektet til en ny kodefil på 350 linjer som virket perfekt på første forsøk. Det var bare å kompilere, laste opp og teste. Alt virker. Og ikke bare det, koden er også mye bedre enn min egen kode. Ryddig satt opp med gode kommentarer.
    Når det gjelder koding har det sjedd virkelig store fremskritt det siste året, og Gemini er nå hakket hvassere enn ChatGPT.
    Jeg gikk altså fra 10 timer til 10 minutter.

En annen ting er forståelsen av en elektronisk krets (bilde av skjema). Jeg kranglet med ChatGPT i sommer om hvordan en krets virker. Etter mange misforståelser og feilaktige antakelser fikk jeg den til slutt å forstå, slik at den kunne hjelpe meg med optimaliseringer og beregninger.
    Nå, når jeg limer inn et skjema fra en krets kan jeg stille spørsmål som f.eks.
    "Hvis jeg vil redusere støybidraget fra denne kretsen, hvordan kan jeg konfigurere motstandene i kretsen i bildet slik at stkøyen minimeres uten at strømmen på noe tidspunkt går over 50mA"
    Jeg fant jo ut av dette tidligere også, men da etter x antall simuleringer og notater og beregninger i excel. Jeg har blitt mye mer effektiv!

Når jeg ser hvor mye som har skjedd på det siste året tror jeg vi har mer i vente.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.915
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det høres kult ut. Jeg tror ting som koding og regning er innafor rekkevide for roboten. Tekst der referansene ligger utenfor tegnene (som skrift, som refererer til noe annet enn seg selv) er mye mer komplisert å få riktig.

• Liker
    Reaksjoner: MML

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.277
    Jeg hadde er etter min ringe standard for en del år siden er ganske komplisert optomeringsproblem. Testet, ved å å gi en prosabeslrivele til gpt-4 som kom med en grei løsning men som ikke ville skalerer veldig bra og heller ikke gi optimalt resultat. Gpt-5 var rett på å gi den optimale og den så at dette kunne modellere som en kjent problemstilling innen grafteori med kjent løsning.

Tør ikke si hvor lang tid jeg i sin tid brukte på dette men det hadde gått veldig fort med gpt-5 i alle fall. Noen som er flinkere enn meg ville sikkert sett løsningen mye raskere enn meg også, skal sies.

Dette problemet jeg skulle løse er svært spesifikt og neppe noe det finnes en kilde til på nett, selv om det finnes mange referanser til det generelle problemet så utfordringen var å se at der var en instans av denne problemklassen. Dersom man aldri har studert litt datastrukturer er det borderline umulig å komme frem til den siden det er noe man aldri har hørt om.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.841
    Sted
    Market Snodsbury

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.808
    Torget vurderinger
    96

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.175
    Emad Mostaque, founder of Stability AI and Intelligent Internet og forfatter av The Last Economy - Not another warning. It is a build plan for the third future.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.915
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    KI-revolusjonen har i alle fall gitt endetidsprofetene skikkelig vann på mølla.

jostber

Medlem
    Ble medlem
    13.10.2020
    Antall liker
    3
    Sted
    Skien
    Når dårlige aktører er på banen med AI kan det være mer risikabelt å bruke nettet som før og i tillegg mye nytt å lære om for å beskytte personer og firmaer for utnyttelse:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn