Open Baffle, MiniDSP, Ripoler på sikt og ganske så grønn.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AxelH

    Medlem
    Ble medlem
    06.01.2014
    Innlegg
    16
    Antall liker
    15
    Sted
    Kampen, Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Heisann godtfolk

    Til nå har jeg vadet gjennom ganske mange av trådene her på forumet og tenkte det var på tide å komme ut av HiFi skapet. På forhånd beklager ekstremt lang og bablete åpningstekst, men håper noen setter pris på litt kontekst.

    Jeg har med økende fart de siste årene synket dypere og dypere ned i denne hobbyen og nå ser det ut til at DIY-basillen (flåtten- virus?) har fått fotfeste etter en sommer på diverse fora og med ny hardware på hylla ++

    Når jeg tenker meg om begynte det vel med at jeg skrudde i filler fatterns (stakkars) anlegg en gang der tidlig på åttitallet, og ikke klarte å sette det sammen igjen. FFW noen år og jeg er utdannet industridesigner og jobber stort sett digitalt og savner dermed å sette fast tommelen i en sag eller lime fast skjegget med tokomponent. Det er alt for lite fysisk prototyping i mediabransjen! F#$% HTML lissom, gi meg en sag!

    OB-BB og jeg byttet noe utstyr tidligere i sommer og etter å ha lest de første par tusen sidene av Loftet tråden merker jeg at dette er en retning av HiFi-infeksjonen jeg liker.

    Har tidligere hatt tilnærmingen at det er litt tidløse elementer jeg har digga. Hatt endel Tandberg i 3000 serien (antakelig pga tunge (Dieter Ramms) nikk fra designeren av den serien der, uten at jeg forsto det på tidspunktet:) Jobbet også på Akers Mic i Kongensgate 14 på slutten av nittitallet så hørte endel kult der. Spilt Vinyl på en garrard Zero og 401 en periode, men er nå bitt av "Kan vi ikke prøve å få til en sinnsyk lyd i en lenco L75, L70 - til nesten ingen penger (uten at det nødvendighvis er poenget)) fasen. Vært innom et par Quad II forsterkere en vinter, så jeg slapp å fyre i leiligheten på Tøyen. Siste jeg kvitta meg med var et par Cary SE monoblokker og et par Altec 604.

    Jeg er nå i Open Baffle og Sub/Ripole - Purgatory. Den siste måneden har jeg snekra nye hyller å ha nåværende for/og effektrinn på for å få det opp fra bakken og egentlig så høyt opp på veggen som mulig. Har en liten pode på 11 mnd og en på 3.5 som jeg ser har begynt å titte litt i øyekroken med grepet hard festet om en skrutrekker. What goes around, comes around:)

    Vel, det jeg skal spelle på nå fremmover er et par OB med hver sin fostex 166 og en virkelig sub av en sub. Dette er å anse som et hvileskjær til heftigere saker kommer i havn fra kontinentet. MEN jeg er av oppfatningen at en god ide er en påbegynt ide. Jeg har aldri vært typen som setter meg ned å planlegger for mye, venter på alle grønne lys skal bli grønne, så her skal det jaggu feiles fort så vi kommer et sted som KAN være interessant. LEAN heter på it-dialekt og er selv stor fan. Do or die.

    SÅ, jeg bor her på Kampen i et trehus fra 18hundre og brødmangel med endel "sjel", så grunnen til at jeg velger denne riggen er at det er et vrient rom og ikke en rett vinkel på noe som helst, i hvertfall ikke på et par kvertal i alle retninger.

    Kommer sikkert til å spørre om masse dumt, noe ennå dummere, si noe - prøve noe annet, men det virker som en ekstremt hjelpsom og tilgivende gjeng som frekventerer hallene her så bær over, med alt.

    Her er et bilde av OB jeg har laget til Fostexene. De er et stykke slett venstrehåndsarbeid om jeg skal si det selv, men dæven salte som det låt! Far fikk helt slepp på haka og satte kaffen i halsen. Henrykt over resultatet og det før vi har begynt å hooke opp sub og aktiv deling.


    fostex166_OB.jpg


    Gleder meg som en tannløs liten pode til fortsettelsen og lover mer bilder når neste byggetrinn henger på veggen, hooket opp miniDspen og skrudd meg til Holmestrand og tilbake uten å finne rompa mi med begge hender i GUI. Jeg har lest litt omkring og jeg er redd før jeg har fyrt opp kompisen. Bill.mrk: Trenger moralsk støtte.

    A
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Axel;
    Har ventet på dette - kjør på.
    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.364
    Antall liker
    102.298
    Torget vurderinger
    23
    Fett! Jeg skal holde et øye (eller øre) med fremdriften, svogers bor tvers over gata :D
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Det følges med her. Hvis du trenger noen pekepinner angående ripol, så har jeg grublet en del på dette, og i tillegg snekra sammen en kvadruppel 12 tommers sak. Bare fyr løs!
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    12.882
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Si i fra hvis du har "åpent hus" en dag for lyd-nerder, jeg bor på Tøyen. Har aldri hørt DIY-høyttalere og er fryktelig nysgjerrig.
    Er litt misunnelig på ripol-bassene til JoHoo, men lurer på om noe sånt lar seg parre/realisere sammen med studiomonitorer.
    Jeg har digitalt delefilter i Audiolense, så kanskje...?

    Mvh. Bergfinn
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Gudene vet om det passer, men det vet du jo ikke før du har prøvd. Hvis du har lyst til å høre hvordan dette låter med Ae dipole og fostex bredbåndselement er det bare å sende meg en pm og invitere deg selv!


    Si i fra hvis du har "åpent hus" en dag for lyd-nerder, jeg bor på Tøyen. Har aldri hørt DIY-høyttalere og er fryktelig nysgjerrig.
    Er litt misunnelig på ripol-bassene til JoHoo, men lurer på om noe sånt lar seg parre/realisere sammen med studiomonitorer.
    Jeg har digitalt delefilter i Audiolense, så kanskje...?

    Mvh. Bergfinn
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Fostexen tok seg godt ut mot det stilige gulvet der.
     

    AxelH

    Medlem
    Ble medlem
    06.01.2014
    Innlegg
    16
    Antall liker
    15
    Sted
    Kampen, Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Tid for en liten oppdatering. Om ikke på annet enn at møbelhylla er "ferdig" og oppe på veggen.

    hifi_1.jpg
    Hifi_2.jpg
    hifi_3.jpg


    Det neste nå blir å hooke opp Minidsp og se om vi klarer å fordele frekvenser til topp og bunn. Er det noen som har en kjapp How to på hvordan det skal kobles enklest mulig på MiniDsp?

    Jeg tenker å koble preamp (RCA inn) og kjøre en RCA ut til Sub og en RCA videre til poweramp og Fostexer..vil det funke?


    @Bergfinn : Skal si ifra i tråden når vi har lift-off/oppkoblet rigg. Så er det bare å komme forbi en aften for lytting:)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Liker denne innfallsvinkelen til hobbyen meget godt ☺
    Skal følge med tråden videre.
     

    AxelH

    Medlem
    Ble medlem
    06.01.2014
    Innlegg
    16
    Antall liker
    15
    Sted
    Kampen, Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Lost in the tango

    oppiethjorne.jpg


    Hadde helt ok lyd fra miniDSPén til jeg restoret for å begynne på denne tutorialen...

    Bugger!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.661
    Torget vurderinger
    10
    Klarer du å få plassert baflene oppå et par taburetter eller lignende slik at fulltonene havner 90-100 cm fra gulvet?
     

    AxelH

    Medlem
    Ble medlem
    06.01.2014
    Innlegg
    16
    Antall liker
    15
    Sted
    Kampen, Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Klarer du å få plassert baflene oppå et par taburetter eller lignende slik at fulltonene havner 90-100 cm fra gulvet?
    Hei HEL, ja tanken er at de skal inn på hyller på hver side av vinduet. Enten stå (eller henge med en patent jeg pønsker på). Og "opplærings-subben" under benken/i hjørnet. Nå har jeg bare rota meg bort i det ufattelig intuitive grensesnittet på miniDSPén. Hjælpe seg her må man holde tunga rett i snakketøyet.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er på noenlunde samme reise, OB, aktiv deling etc., men med en litt senere tenkt implementering av DSP (om nødvendig). I motsetning til deg så er jeg like effektiv som en snegle i Death Valley, men hva dumme spørsmål angår er jeg temmelig sikker på at jeg slår deg glatt. Gledelig med friskt blod i DIY-hangaren, og ja, det er plenty med kunnskap å erverve fra særs hyggelige seniorbyggere her inne.
    Akers Mic, kjøpte det jeg følte var min første 'hifi' der, en Audiolab 8000A, kanskje av deg? Dog ble jeg som blåøyd novise med feriepenger på innerlomma pålurt en dyr og strevsomt stiv HT-kabel i samme slengen, så vi kan for husfredens skyld si at det var en annen ekspeditør ;)

    Her skal jeg følge med og snylte av dine erfaringer :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.661
    Torget vurderinger
    10
    Klarer du å få plassert baflene oppå et par taburetter eller lignende slik at fulltonene havner 90-100 cm fra gulvet?
    Hei HEL, ja tanken er at de skal inn på hyller på hver side av vinduet. Enten stå (eller henge med en patent jeg pønsker på). Og "opplærings-subben" under benken/i hjørnet. Nå har jeg bare rota meg bort i det ufattelig intuitive grensesnittet på miniDSPén. Hjælpe seg her må man holde tunga rett i snakketøyet.
    Du bør få de lenger ut fra vegg. Litt av cluet med dipol er at lyden stråler ut fra baksiden. Da får du et lite ekko eller romklang. Hjernen er innrettet slik at hvis ekkoet er veldig kort så blir man sliten i hue*, så korte mikroekkoer finnes sjelden i naturen. Når ekkoet får en viss lengde oppfatter man det som romklang og da blir man ikke sliten i huet. En tommelfingerregel med dipol er minst 1 meter fra frontvegg.

    * det samme skjer med førsterefleksjoner, dvs refleksjoner i sidevegger eller tak på vei til lytteposisjon, i små rom
     

    AxelH

    Medlem
    Ble medlem
    06.01.2014
    Innlegg
    16
    Antall liker
    15
    Sted
    Kampen, Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Leaning in

    OK, tilbake etter MYE prøving og feiling nå. Etter at jeg fikk koblet opp alt og fyrt opp miniDSP brukte jeg noen kvelder for å klare å forstå hvordan dette hang sammen. Men fikk liksom ikke noe dreis på det. Her var setupen jeg kjørte:

    Preamp inn i: Analog In: 1 og 2
    Analog Out: 1 og 2 til Sub
    Analog out: 3 og 4 til Effektforsteker.

    Etter noen PMér med HEL tipset han meg om å droppe preampen og klinke kilden rett i dspén. Det ble lyd. Jeg har satt opp følgende i softwaren for å dele mellom subben og fostexen. (Jeg handlet en plugin for å integrere sub med elementer, men den sliter med å flashe brettet pga noe firmware som han mener bør oppdateres. Jeg kjører fra Mac så da er visst det vrient pga manglende mjukvare til det. Skakke værra lett..)
    Screen Shot 2014-08-21 at 21.24.53.jpg

    Screen Shot 2014-08-21 at 21.25.10.jpg


    Det lyder litt ok, men er selvfølgelig avhengig av plassering på nepa mi. En ting har jeg lagt merke til å det er at vokalen blir "nasal" type pakket inn i et skap litt oppe på veggen. Her har jeg helt sikkert gjort noen grove feil, topp med innspill hvis noen ser hva som skal til for å få herlig oppløst vokal som fyller rommet igjen. Her er specs på fostexene

    Axel
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Droppe preampen? Hva skal det være godt for..

    Forøvrig, kjempe flott forsterkeri, det bør generere godlyd.har det samme merket selv,det beste jeg har hørt på bredbåndselementer til nå.
    Hva heter ampen din og hvor stor er den?
     
    Sist redigert:

    AxelH

    Medlem
    Ble medlem
    06.01.2014
    Innlegg
    16
    Antall liker
    15
    Sted
    Kampen, Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Amp og merke

    Droppe preampen? Hva skal det være godt for..

    Forøvrig, kjempe flott forsterkeri, det bør generere godlyd.har det samme merket selv,det beste jeg har hørt på bredbåndselementer til nå.
    Hva heter ampen din og hvor stor er den?
    Har denne ampen og er kjempefornøyd med den så langt. Lager et vanvittig bilde selv uten at det er spesielt optimalisert ennå.
    Mini Beast

    Og denne preampen:
    Transcendent Sound Grounded Grid Preamp

    A
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Denne har jeg , 1,5 w - har du bygget settet ditt selv? - gi et hint når ampen skal selges;)
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn