Onkyo CP-1050 Direct Drive

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    image.jpg


    Helt ny direkte drevet platespiller fra Onkyo til overkommelig pris. Virker som god byggekvalitet og at man får mye for pengene. Det som kjennetegner en DD fra en beltedrevet er strammere bass og jevnere toner fra instrumenter som piano og blåseinstrumenter. Dessuten er de vedlikeholdsfrie, og man trenger ikke tenke på at remmer blir slakke og må byttes. Jeg tror denne er et svært godt alternativ til Rega og Pro-Ject, som fortsatt ikke klarer å imponere meg i hvertfall. DD er PRaT (Pace, Rythm and Timing) på en helt annen måte en beltedrevne.

    Video:
    https://vimeo.com/121797527

    Fra mini-test hos Cnet:
    The CP-1050 sounded crisp, clear and dynamic. The soundstage was wide and bass definition was excellent. Even with the standard phono cartridge, the CP-1050 sounded better than my Oppo BDP-105 Blu-ray player spinning CDs. LPs keep me focused on the music; when I play CDs I usually read, work, talk and so on. The CP-1050 plays 33.3rpm and 45rpm records.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ...

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Denne spilleren sitter eg å sikler etter sjølv, venter igrunn bare på at den skal komme til Norge så kjøper eg den antagelig :)
    Rålekkert klassisk utseende !
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15

    alghatar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2014
    Innlegg
    389
    Antall liker
    132
    Torget vurderinger
    13
    Wow, den var nydelig!

    Hvilken prisklasse snakker vi her?
     

    virak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Innlegg
    178
    Antall liker
    60
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lite nyansert og forutinntatt! For jeg VET du ikke har hørt den. Denne motoren i har en Wow & flutter på 0,15% så kan du jo sammenligne det med andre remdrevne. Chassis ser også ut som det er robust og godt og med en totalvekt på 11 kg.

    Men tråden er ikke for deg, tydeligvis.
    Vel, det er nok du som er litt forutinntatt når du går ut i fra at jeg sammenligner DD med remdrift, med bias imot DD...

    Poenget var ikkje hvorvidt spilleren er god eller ikke, men at dette med 99,9% sikkerhet er samme drivverk og arm som i de spillerene som har fått kjælenavnet "Super OEM Turntables"i DJ-verdenen. Det er vel bittelitt interessant?

    Tror virkelig at Onkyo i dagens marked har satt opp en egen produksjonslinje for direktedreve platespillere, i tillegg til å bruke ressurser på å utvikle en ny DD-motor?

    Du kan jo google "Super OEM Turntables", og sammenligne specsene selv. Sjekk ut armene også, for den saks skyld.
    Og til info, personlig foretrekker jeg faktisk DD.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Lite nyansert og forutinntatt! For jeg VET du ikke har hørt den. Denne motoren i har en Wow & flutter på 0,15% så kan du jo sammenligne det med andre remdrevne. Chassis ser også ut som det er robust og godt og med en totalvekt på 11 kg.

    Men tråden er ikke for deg, tydeligvis.
    Vel, det er nok du som er litt forutinntatt når du går ut i fra at jeg sammenligner DD med remdrift, med bias imot DD...

    Poenget var ikkje hvorvidt spilleren er god eller ikke, men at dette med 99,9% sikkerhet er samme drivverk og arm som i de spillerene som har fått kjælenavnet "Super OEM Turntables"i DJ-verdenen. Det er vel bittelitt interessant?

    Tror virkelig at Onkyo i dagens marked har satt opp en egen produksjonslinje for direktedreve platespillere, i tillegg til å bruke ressurser på å utvikle en ny DD-motor?

    Du kan jo google "Super OEM Turntables", og sammenligne specsene selv. Sjekk ut armene også, for den saks skyld.
    Og til info, personlig foretrekker jeg faktisk DD.
    Dersom du hadde skrevet dette med engang, så hadde jeg kommentert det på annet vis. Same shit osv. Drivverket er det samme, og hva så. Med såpass god motor så er den bedre enn mange av de remdrevne spillerne i samme prisklasse. Så vet du like godt som meg, regner jeg med, at chassis spiller også en vesentlig rolle for sluttresultatet.

    Ja jeg kjenner såklart til alle OEM-spillerne der ute og de differensierer seg fra de billigste Numark til den nye Pioneer-spilleren.

    Derfor blir det unyansert å skrive same shit osv. Poenget med å vise til denne, er å vise at det finnes flere spillere i den prisklassen enn Rega og Pro-ject, og at flere burde vurdere DD-spillere. Det er en grunn til at DD-spillere og mellomhjul-spillere er så populære fortsatt, 40 år etter de kom; lydkvaliteten.

    Jeg tviler ikke på at du vet at lydkvaliteten er av en helt annen karakter med DD (som foretrekker DD sjøl), men mange der ute er hjernevasket til å tro at remdrevet alltid er best og DD-spillere er for disko. Propagandaen fra de største engelske platespiller-produsentene på 70 og 80-tallet mot de massive DD-spiller selskapene fra Japan henger fortsatt igjen. Mange som har tenkt å kjøpe en spiller i dag ekskluderer både mellomhjul og DD-spillere av den grunn. Da går en glipp av MYE godlyd:)

    Og med Onkyo får du en spiller som ikke ser ut som en Numark på gutterommet, og det til en svært overkommelig pris ser det ut til. Og det skulle ikke forundre meg om det kan settes på en Jelco 250 eller 750D på denne Onkyoen, også. Og da blir den en meget habil spiller til rett under 10.000 kr tenker jeg:)
     
    Sist redigert:
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Det med lydkvaliteten er kun en myte , DD kan men det kan også beltedrift rett satt opp .( fryser langt inn i sjelen av Kinamikk )

    Mvh

    Andresidenbrua
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Uten at dette skal bli noen DD vs remdrevet, så kan vi samtidig i denne tråden ha litt frihet til å diskutere det:) Jeg tror ikke det er uten grunn at en erfaren produsent som VPI har laget sin egen high end Direct Drive spiller. De vet at DD gir et helt annet fundament i bassen og med lave w&f-tall er det godt utgangspunkt for godlyd:) Men i motsetning til de store fra Japan på 70-80-tallet som satt på all teknologien, så må VPI starte litt på scratch. En high end DD-spiller fra VPI koster 170.000 kr, tror jeg. En motor som Technics SL-1210 eller SP-10 eller de store fra Kenwood og Denon ville i dag ha kostet med den samme kvaliteten uten de store volumsalgene som den gang. OEM-motorene som kom for fullt etter at patentet til Technics SL-12xx gikk ut, er en forenklet utgave som gjør DD-spillere mer tilgjengelig til andre enn high endere:)

    Vis vedlegget 315017
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det med lydkvaliteten er kun en myte , DD kan men det kan også beltedrift rett satt opp .( fryser langt inn i sjelen av Kinamikk )

    Mvh

    Andresidenbrua
    Myte er det vel ikke. Jeg sier ikke at remdrift er dårlig og DD-er best. Begge kan låte magisk, men de låter forskjellig. Det som kjennetegner DD ift remdrift er et vanvittig driv i bassen (stram bass med lite overheng) og som ofte bedre klarer å holde rene toner fra instrumenter som piano og blåseinstrumenter. En spiller som Linn LP12 har av mange blitt kritisert for å ikke takle dette spesielt godt. Og en LP12 koster flesk.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Veldig interessant lesning, kan dette være for de som ikke kjenner Direct Drive.

    http://www.edsstuff.org/dd_museum.pdf

    Utdrag:
    Good direct-drive turntables tend to sound very neutral - they deliver what is on the record not lessand not more, no foot-whipping effects like some scottish belt-drive - just pure information. Musicality is produced of course, but only if it's on the record. As this is true for the "top-of-the-line"- models covered on this site forget about most cheaper direct-drives of the same era that flooded the mass-market during the70s and 80s. In the DirectDrive-Museum you will find some recommendable models. A good direct-drive machine delivers rock-steady positions of instruments,precise timing, high dynamics and razor sharp transients. Classical music has as much authority and weight like with the best high-mass belt-driventurntables - but without their timing-problems in the lower registers. The music lover who is ahead of spectacular effects should give a Technics SP-10MkII,an EMT 948 or a Denon DP-6000 a listen - he might well be surprised...


     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jøss, det var en god pris! Ja, den minner både litt om Thorens og Denon, synes jeg. Denne kan bli en skikkelig killer opp til 6000kr tror jeg:)
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    447
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Same shit, new wrapping. https://www.google.no/search?


    Jeg tviler ikke på at du vet at lydkvaliteten er av en helt annen karakter med DD (som foretrekker DD sjøl), men mange der ute er hjernevasket til å tro at remdrevet alltid er best og DD-spillere er for disko. Propagandaen fra de største engelske platespiller-produsentene på 70 og 80-tallet mot de massive DD-spiller selskapene fra Japan henger fortsatt igjen. Mange som har tenkt å kjøpe en spiller i dag ekskluderer både mellomhjul og DD-spillere av den grunn. Da går en glipp av MYE godlyd:)

    ;)

    Jeg er ikke en av de som er hjernevasket til og tro at remdrevet er best. Har 3 dd spillere 3 rem dreevet og en mellomhjull spiller. Morsomste og lytte til er mellomhjullspilleren. I mine ører låter remdrevet bedre enn dd.

    Roar
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Synes spilleren ser nydelig ut og er helt sikkert en grei platespiller.

    En tysk video viser den litt mer:

    En troverdig test fra Amazon konkluderer dessverre med at den kanskje ser bedre ut enn den fungerer og låter:

    This is a comprehensive review of the Onkyo CP-1050 turntable. I have 30 years of experience with turntables, including setup, troubleshooting, and restoration. If you're in a hurry and don't want to read the whole thing, skip ahead to the last two paragraphs which summarize my findings. :)

    The designers of the new Onkyo CP-1050 clearly wanted to differentiate it from the crowded field of DJ-oriented direct drive turntables on the market, eschewing painted plastic in favor of woodgrain fiberboard. The styling seems to be inspired by the late 1970s turntables of Pioneer and Yamaha. That time period was arguably the pinnacle of turntable design and quality, so mimicking that era is definitely not a bad thing.

    The base of the turntable is surprisingly heavy. It seems solid and well put together; I detected no creaks, rattles, or looseness. The materials all have a pleasing look and feel. Despite its hefty weight, it is very resonant and susceptible to vibrations during operation: if I tap the base with my finger while playing a record, it sounds like a bongo drum through my speakers.

    The frosted aluminum platter looks great and appears to be perfectly flat, although I was disappointed by how thin and light it is. A heavier platter might have reduced the amount of "wow & flutter" this turntable exhibits. As a musician I found this occasionally annoying but others with less sensitive hearing might not notice it. It was most noticeable when listening to things like sustained piano notes, which this turntable sometimes reproduced with a warble rather than a steady clear tone. The motor and the platter bearing are both relatively quiet during operation.

    33 and 45 speeds are both within spec, as one would expect from a turntable with quartz speed control. The buttons for speed, power, and start/stop all have a pleasant feel.

    The platter mat, which is more important than one might think, is made of soft rubber approximately 2mm thick, far superior to the thin felt mats included with many of today's turntables. The CP-1050's rubber mat unfortunately has a sticky feel and is quite a dust magnet.

    The dust cover is of surprisingly high quality, as good or better than the turntable dust covers of yesteryear. The hinges seem sturdy enough, but they're plastic so it's probably a good idea to be gentle with them.

    Gold-plated RCA jacks are found on the back of the turntable. The grounding wire is attached to the included set of no-frills RCA cables, which is unusual and it's unclear what sort of problem this is supposed to solve. If you decide to upgrade your RCA cables you'll still need the stock cables in order to ground the turntable.

    The headshell, made from some sort of alloy and painted black, mimics the styling (but not the quality or precision) of the classic Technics headshell. It gets the job done, but for a higher quality replacement I recommend the LP Gear High Definition headshell; it's made from better quality materials and comes with much better wires.

    Likewise, the tonearm seems to be inspired by the Technics Universal tonearm, at least visually. Mechanically it's not in the same league. It's positioned about 2mm too high, resulting in the stylus having a slight "nose in" angle on the record. This isn't a big deal with the included stylus, but it could pose a problem if you want to upgrade to a better stylus (more on that later).

    The cuing lever is made of flimsy plastic; it bends under moderate pressure and feels like it could break easily. The arm lifter doesn't lift the tonearm as high as it should. This wasn't a problem when I was playing thin records, but when I was playing thick records (like those from the '50s and '60s, or today's 180g heavyweight audiophile discs), the needle was unable to clear the record. This required me to lift or lower the tonearm by hand, defeating the purpose of having a cuing lever at all. Lifter height might be adjustable, but instructions for adjusting it are not in the owners manual, and Onkyo doesn't offer a separate service manual on their web site. [Update: After some trial and error I discovered that lifter height can be adjusted via a small screw in the lifter platform. In order to turn the screw you must press down firmly on the platform. Turning the screw counterclockwise increases height; turning it clockwise reduces height.]

    Onkyo provides a two year warranty on most of their products, but the CP-1050 has only a one year warranty. I contacted Onkyo Customer Support by phone to ask about the problem with the arm lifter; I listened to on-hold music for 44 minutes before I was finally connected to a representative. The person I spoke with said the arm lifter height is not adjustable [this turned out to be false; see above] and that my problem must be a manufacturing defect. I later figured out how to adjust it on my own but Onkyo's support reps apparently have not been given adequate training or documentation regarding this turntable. Online support options are limited, too: their message board does not have a section for turntable issues, and their email support form does not list turntables among the products available for support.

    Onkyo's web site describes the CP-1050 as an audiophile-grade turntable. Despite its pricetag and description, it has a few key shortcomings that prevent it from being audiophile-grade. One of the biggest omissions is tonearm height adjustment, a feature usually found on other turntables in this price range. Onkyo's choice not to offer this feature is confusing, especially in light of the dial-like object at the base of the tonearm which gives the illusion of adjustability. The absence of this feature isn't necessarily a dealbreaker, but it does limit the possibility of using higher quality cartridges and stylii which require precise arm height adjustment. Azimuth adjustment is another feature typically found on turntables in this price bracket, but you won't find it on the CP-1050, and this further limits the audiophile's ability to take full advantage of better cartridges and stylii. You'll just have to trust that azimuth was set correctly at the factory -- which, given the aforementioned quality control issues, is a bit of a gamble.

    Onkyo equipped the turntable with an Audio-Technica AT-3600L cartridge. There are several different versions of the AT-3600 series; L denotes the heavy-tracking version, designed to withstand the vibration and abuse of record changers, jukeboxes, and sub-$100 disposable turntables. Onkyo's choice here can only be described as puzzling. At 3.5g, the vertical tracking force (VTF) is substantially heavier than most audiophiles would need or want. The non-L version of the AT-3600 tracks at a much gentler 2g, sounds better, and costs no more than the L version. The CP-1050's antiskating dial maxes out at 3g -- half a gram shy of what the L cartridge requires -- further confounding those of us who are scratching our heads at Onkyo's strange cartridge choice. Nevertheless, the AT-3600L is capable of producing very good sound, and it has a particular affinity for records that are older and not well cared for, tracking with ease while offering punchy bass and clear highs. Mine was not aligned correctly at the factory, but the stock stylus is quite forgiving of poor alignment.

    CP-1050 owners and potential buyers should be advised that the replacement stylus listed in the owners manual, DN-105ST, is incorrect. If you purchase a DN-105ST stylus it will not fit, and many vendors will not allow you to return a stylus once it has been opened. Fortunately the correct replacement stylus (ATN3600L) is readily available, and there are several upgrade stylii compatible with this cartridge that offer better audio quality, better tracking, and reduced record wear.

    Unless you plan on replacing the entire cartridge, I strongly recommend upgrading the stylus immediately, and keeping the stock stylus as a spare. The best place to start is the "211-DE-copy" stylus manufactured by renowned Japanese stylus maker JICO and sold in the U.S. by TurntableNeedles. For less than $30 you get a better elliptical diamond, a better alloy cantilever, a softer suspension system, and an integrated stylus guard. It tracks at a much gentler 1.25g to 2.5g (2g optimal), has better stereo separation, and much less distortion, especially on the inner grooves. It's really a no-brainer, and if you can make only one upgrade to this turntable, that's the one you should make.

    This assumes, of course, that you received a turntable with the correct tonearm height and correct azimuth. If yours are out of spec, as mine are, you may not be able to take full advantage of what a better stylus can offer -- unless you have the patience and knowledge to work around these problems by experimenting with mats of different thicknesses or adding a shim between the headshell and the cartridge. You'll also want to make sure your cartridge is correctly aligned before you install a new stylus, since better quality stylii are much less forgiving of improper alignment and can damage your records if not aligned correctly. The owners manual offers no instructions on alignment. Third-party web sites like VinylEngine are good resources for learning how to do this.

    With a street price of $500, I find it difficult to recommend this turntable. Aside from handsome styling, the CP-1050 has no advantage over the Audio-Technica LP120, which costs only half as much as the Onkyo and is almost identical from a mechanical standpoint. For the same price as the Onkyo, there are several turntables that truly meet the audiophile standard and blow the Onkyo out of the water: the Pro-Ject Debut Carbon DC ($449) and the Pro-Ject RPM1.3 ($499) are two great examples. Both offer a better tonearm, a better cartridge, a better platter, and greater potential for future upgrades. Or, if you want to spend less, you can still get a table that handily beats the Onkyo: the $300 U-Turn Orbit Plus surpasses the Onkyo in every way except styling.

    Bottom line: the CP-1050 seems like a halfhearted effort on Onkyo's part. They did such a nice job with the styling and the choice of materials, but the turntable falls short in all other areas and the pricetag simply cannot be justified. Is it capable of producing good sound? Absolutely. Does it sound better or function better than turntables in the $300 range? Absolutely not. Even if they lowered the price to $250 it would still be difficult to recommend this turntable over the Audio-Technica LP120. If they lowered it to $200 I would give it an additional star and I would recommend it with the caveat that it's only suited for experienced turntable users who aren't afraid to make adjustments and modifications in order to compensate for the various flaws I described above.
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Dersom en ser på den tyske videoklippet og ser når armen slippes ned på plata, så er den mer enn høy nok. At armløfteren ikke løfte høyt nok for litt tykkere vinyl, må enten være brukerfeil eller deffekt spiller.

    Med wow & flutter på 0,15% så er det like bra som svært mange kjente remdrevne fra Rega og Project.

    Mistenker litt at det er noe som skurrer med testen; noe jeg har opplevd mange ganger før fra Amazon...
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Den virket jo litt spennende den spilleren der altså :)
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    1.059
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er den absolutt.

    Nå jobber vi med å få testet den opp mot Pioneer PLX-1000, som har mange av de samme egenskapene, koster litt mer og har en noe bedre PU. Og likevel svært annerledes design.

    Og test av den nye Planar 3 er i boks - en diamentralt annerledes spiller enn CP-1050.

    Jeg gleder meg som en unge på julaften... :rolleyes:
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    1.059
    Torget vurderinger
    1
    Dersom en ser på den tyske videoklippet og ser når armen slippes ned på plata, så er den mer enn høy nok. At armløfteren ikke løfte høyt nok for litt tykkere vinyl, må enten være brukerfeil eller deffekt spiller.

    Med wow & flutter på 0,15% så er det like bra som svært mange kjente remdrevne fra Rega og Project.

    Mistenker litt at det er noe som skurrer med testen; noe jeg har opplevd mange ganger før fra Amazon...
    Etter å ha levd med CP-1050 en god stund nå, er det ganske mye med den testen på Amazon som skurrer.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Ja, det er den absolutt.

    Nå jobber vi med å få testet den opp mot Pioneer PLX-1000, som har mange av de samme egenskapene, koster litt mer og har en noe bedre PU. Og likevel svært annerledes design.

    Og test av den nye Planar 3 er i boks - en diamentralt annerledes spiller enn CP-1050.

    Jeg gleder meg som en unge på julaften... :rolleyes:
    Mye spennende i sving altså! Ser jeg frem til å lese mer om, stå på! :cool: Hadde vært kjekt å hørte hvordan Onkyoen den går over ens med 2M Black som jeg selv bruker på min RP6 for tiden da.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    1.059
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vært på utkikk etter en Black-nål i lengre tid, men uten å lykkes.

    Ønsker meg egentlig også en 2M Blue, for jeg har en Red nål, og da vil jeg i tilfelle ha komplett serie. Hvis vi ser bort fra monoutgaven og Pro-Ject versjonen Silver.

    2M Black og RP6 tipper jeg er en fin kombinasjon?
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Den kombinasjonen er jeg veldig tilfreds med ja :) Blir nok å holde på den PU`en så langt det lar seg gjøre i hvertfall. Har foreløpig landet på å heve armen 2 mm da, følte lyden satt seg ørlite bedre da.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    1.059
    Torget vurderinger
    1
    Ok.

    Benyttet du en "mellomring" fra Rega til å løfte armen?
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Det stemmer :) Helt enkel rimelig sak det, men fungerer jo til sitt formål!
     

    martibs

    Medlem
    Ble medlem
    18.10.2014
    Innlegg
    8
    Antall liker
    1
    Men hvor får man kjøpt denne? Mono.no, som er distributør, har den ikke på sine sider. Forsøkte å kontakte dem via epost, ikke noe svar...

    REDIGERT: Ringte de for å høre, den la kategorisert sammen med CD-spillerene. Herved bestilt!
     
    Sist redigert:

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Spennende! Regner du kommer med tilbakemeldinger etter hvert :) Skal medfølgende PU benyttes, eller har du ett og annet på lur?
     

    martibs

    Medlem
    Ble medlem
    18.10.2014
    Innlegg
    8
    Antall liker
    1
    Skal prøve på det.

    Har en Ortofon Blå PU, som jeg skal overføre fra den gamle spilleren min. Så får vi se hvordan det går!


    (Forresten synes jeg det er interessant at du på et Hi-Fi-forum har coveret av det mest Lo-Fi-albumet jeg vet om, som profilbilde :rolleyes: )
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Haha, ja ikke sant ? Nydelig coverkunst er det jo! En av juvelene innenfor sjangeren når det kommer til musikken også når sant skal sies. Trenger ikke være HIFI for å treffe meg i hjereroten :D

    Sånn av nysgjerrighet, hvilken spiller går du fra nå?
     

    martibs

    Medlem
    Ble medlem
    18.10.2014
    Innlegg
    8
    Antall liker
    1
    Argon TT1v2, Hi-Fi-klubben sin forrige Rega RP1-klone. Simpel og mye plastikk, men et fint utgangspunkt.

    Jeg er først og fremst ute etter en modell som har elektronisk speed control, da jeg spiller både 33 og 45 RPM, og den retro looken skader heller ikke. Så håper jeg jo også at ved å gå opp i pris, at jeg får en spiller som er en forbedring lydmessig.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Høres ut som om du får ett ganske bra hopp i vinyl opplevelsen da, ut i fra audiophile.no sin omtale over her :) Morro morro!
     

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Tror nok jeg også bestiller en om ikke så alt for lenge. Vært morro å hørt platene mine igjen :)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.783
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    1
    Noen med mer brukererfaringer om Onkyoen?
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har vurdert å kjøpe den. Mest for å sammenligne mot en ProJect Debut Carbon DC.
    Pickup på begge blir Ortofon 2M Bronze.
    Lasse.
     

    NorthViking

    Fersking
    Ble medlem
    12.06.2016
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Koblet opp min Onkyo 1050 i går. Har en Yamaha R-S500 forsterker. Et eller annet skurrer. Lyden er mye svakere enn med min gamle Technics SL1210 og det skurrer og vrenger når skrus opp lyden ytterligere. Alt er rett tilkoblet. Noen som har opplevd det samme, eller har en idè om hva det kan være?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Koblet opp min Onkyo 1050 i går. Har en Yamaha R-S500 forsterker. Et eller annet skurrer. Lyden er mye svakere enn med min gamle Technics SL1210 og det skurrer og vrenger når skrus opp lyden ytterligere. Alt er rett tilkoblet. Noen som har opplevd det samme, eller har en idè om hva det kan være?
    Benytter du samme pick-up? Det vil være forskjellig lydtrykk med forskjellige pick-up'er. Men selvsagt skal det ikke skurre. Du er sikker på at du har benyttet Phono-inngangen på Yamaha'en, og ikke endt opp i CD-inngangen, som ligger rett nedenfor?

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    NorthViking

    Fersking
    Ble medlem
    12.06.2016
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Hei Håkon. Takk for svar. Ja, jeg bruker riktig inngang - phono. Bruker også pickupen som fulgte med spilleren. Lyden er som sagt ganske lav og forvrenger når jeg skrur opp.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Prøvd å bruke PU som sitter på 1210'en ? Er vel samme headshell løsning, så det er vel fort gjort å bytte over i tilfelle.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn