Mat, drikke og røyk Ommmmmega 3

V

vredensgnag

Gjest
En del år tilbake så jeg at Amundsen Omega 3 fikk fiskeolje fra Peru. Siden jeg har vært i Peru, og bl.a. i Chimbote, skjønte jeg at Omega 3 derfra ikke var noe for meg.

Sendte brev til produsenten, for å forsikre meg om at kildeinformasjon var korrekt, og fikk bekreftelse fra dem dengang.

Om man tok og kokte suppe på gummidekk, løsbikkjer, døde pelikaner og gammel motorolje, og senere solgte dette som Omega 3, er det ikke langt unna hva som utgis for å være menneskeføde derfra.
Men verdt å huske at flere av produksjonsselskapene er norske, og at eierne av disse tydeligvis driter i hva folk får i seg.
Eller som en annen norsk produsent (Pronova Biopharma) sa det: vi har så gode filtre at all skiten tas ut.

FBI på NRK har nå sendt to programmer om denne skandalen. Jeg regner med at det er Omega 3 kunder her. Disse advares mot å se disse programmene, som selvsagt er tilgjengelige på NRK nett-TV.

Spis fisk, ikke kapsler.

O

Ole I

Gjest
Hvordan er det med VitaePro, tro?
Fikk ikke sett mere enn slutten på programmet, men ble ovennevnte superduperprodukt nevnt?

O

Ole I

Gjest
Et nydelig bilde, Gjestemedlem. Akkurat passe uskarpt men allikevel delikat - for det er vel Delikat-sild? :)

Fant nettopp ut at jeg spiser alt for lite sild. Blir mer enn nok på mine faste Køben-turer, men jeg må skjerpe meg på den daglige jobblunchen - der har vi jo flere å velge i og nybakt rugbrød.

G

Gjestemedlem

Gjest
Ole I skrev:
Et nydelig bilde, Gjestemedlem. Akkurat passe uskarpt men allikevel delikat - for det er vel Delikat-sild? :)
Aner ikke, fant bare et tilfeldig bilde. Sild er det vel relativt brukbare på, men salatene deres er kattemat. Husker ikke alltid hva det er jeg skal styre unna, men jeg har en huskeregel. Kan man sette en U- foran merket og det gir mer mening så er det den man aldri skal kjøpe.

Tilhørende vaskelapp:

Sennepssaus
100 g majones
3 ss sennep
2 ss dijonsennep
3 ss dill, frisk
1 ts eddik, 7%
1 ts sukker
pepper

Sennepssild
6 stk sildefilet, krydret
0,5 stk løk

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.902
Torget vurderinger
1
Feit fisk fungerer fint...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg er glad jeg har et normalt sundt kosthold så jeg ikke trenger kvakksalve.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Selolje er.....olje fra selspekk, vil jeg tro?? Jeg begynte med seloljekapsler etter en runde med skikkelig seneskjedebettelse i armene. Etter ca. 1/2 glass, ble jeg merkbart bedre. Siden dengang, har jeg tatt to sånne pr. dag. Irsksetterne får også en hver morgen. Det gir en blank og veldig fin pels!! Hos hundene, altså... :D

"Fri Flyt" og desslike, smaker og lukter nettopp det en anna nevnte; gammel fisk miksa sammen med døde pelikaner, gamle bildekk og døde hunder i vill blanding. Sikkert forsiktig filterert...

Ja, i den mørke årstida, tar jeg en slurk Møllers Tran også. Det smaker tran, men det er det som funker! Har dere noen gang vært på et trandamperi og blitt bydd på smaksprøve av fersk, faktisk lunken torskelevertran?? Den har en utrolig aroma, og smaken er MYE bedre enn den fineste, kaldpressa " extra virgin" olivenolje. Jeg håper virkelig at Møllers fortsatt holder kvalitetskravene høgt oppe, og ikke faller i samme fella som Omega3- mafiaen...

V

vredensgnag

Gjest
Sild, makrell, kolje (hyse) og laks er gode kilder. Sild og makrell er bedre enn laks, siden disse faktisk har gått i havet og spist ordentlig marint for, mens laksen er blitt vegetar. Makrellen er best om høsten, da er den fetest.

Selolje produseres i forhold som sikrer bedre bevaring av kvaliteten på oljen. Et stort problem i Peru er at ansjosen blir liggende lenge i høye temperaturer.
http://www.selolje.net/index1.html

Men seloljen kommer selvsagt fra slaktet sel.

Sjømatdata er fin å ha: http://www.nifes.no/sjomatdata/

U

utgatt60135

Gjest
Har kapsler fra møllers i en skuff. Nå får jeg bare lyst til å kaste dem. Utrolig bra at FBI lager sak om det! Spiser ikke fisk ellers, så jeg vet ikke helt hva jeg gjør nå. Går sikkert fint uten også. Hvorfor kan de ikke kapsle inn norsk tran? Blir det for dyrt?

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Lyngen skrev:
Har kapsler fra møllers i en skuff. Nå får jeg bare lyst til å kaste dem. Utrolig bra at FBI lager sak om det! Spiser ikke fisk ellers, så jeg vet ikke helt hva jeg gjør nå. Går sikkert fint uten også. Hvorfor kan de ikke kapsle inn norsk tran? Blir det for dyrt?
Ta deg sammen mann og spis fisk!!

En brødskve med brisling en gang i blant gjør også susen. :D

O

Ole I

Gjest
Spis en skive med dette på

eller dette

Gjerne 2-3 ganger pr uke - bør gi deg det du trenger av omega ditt og datt.
Smaker godt også!

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er generelt en mye bedre ide med et kosthold som dekker det man trenger enn å betale dyre dommer for kapsler, eliksirer, snåsadrops, tabletter og annen "helsekost". Spise litt av de nevnte fiskeslag og samtidig kutte ned på Omega 6-rike oljer er en god start.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.783
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Hva er galt med en skje av gode, gamle Møllers?
Jeg lurer på det samme. Sendte følgende henvendelse til Møllers Tran Kundeservice i dag:
Hei, vår barnefamilie er fast bruker av Møllers tran m/sitronsmak. Mitt spørsmål er enkelt: Hvor kommer fisken fra, som oljen lages av? Dere skriver i FAQ at det er fersk torsk og skrei fra "feks." Lofoten.
- Når det kommer til reklametekst og markedsføring, så jeg vet at ordet "feks" åpner for (i verste fall) at kun én av hundre fisk er fra Lofoten.
Håper på et ærlig og konkret svar tilbake på dette spørsmålet. Hvis ikke er jeg redd vi må lære ungene å spise mer fisk. :)
Så får vi se hva de svarer. Stay Tuned.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Tran er laget av Torskelever.

Sesongen for Torskelever er vinterstid, og man får mengder av denne fra vinterfiske etter Skrei.
At levra kan bli mer eller mindre harsk før man utvinner tran av den er noe annet.

Seilever er jo også gode greier, der er sesongen for Seilever sensommer og tildels høst/vinter.

Er jo de som også spiser lever fra Brasme og Lange sammens med fisken.

Sild har jo også noe som kalles for Ister lokalt her hjemme senhøstes og tidlig vinter når den er på det fetteste.

I termologien er dette innvollsfett, men vet ikke om det er selve levra på Silda.

I hvertfall er det aller helst en helt hvit fet leverlignende sak som ligger i buken på Silda når en åpner buken på Silda.

Forøvrig er ikke Sild mangelvare her, kan fiske kasser av dette sensommer og høst.

Noe blir stekt omgående som steiksild, annet blir flekt langs ryggen og saltet 2 - 4 døgn og blir kokt som flakksild, med poteter, rå løk og flatbrød som tilbehør.
Annet blir gjerne saltet til spekesild.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.783
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Jeg lurer på det samme. Sendte følgende henvendelse til Møllers Tran Kundeservice i dag:
Fikk svar samme dag:

Hei og takk for henvendelsen

Du kan være 100% trygg på at Möller’s Tran lages av fersk lever fra fisketypen Arktisk torsk, også kalt Skrei, en bærekraftig torskebestand.
Fisket skjer utenfor Lofoten og Vesterålen og tranen blir dampet på Røst Trandamperi og Vesterålen Marine Oils.
Oljen utvinnes fra lever som er helt fersk, rett fra fiskebåten.
Vi gjennomfører strenge kvalitetskontroller hele 8 ganger gjennom prosessen.
Selve foredlingen og tappingen av Möller’s flytende Tran skjer på vår fabrikk i Oslo, hvor tranen gjennomgår en effektiv og skånsom renseprosess.

Inne på Möller's nettsider er det lagt ut en film der du kan se mer om produksjonsprosessen hvis det er ønskelig.

God helse til deg og dine!
Med vennlig hilsen
Axellus Forbrukerservice

Camilla Krog
Forbrukerkonsulent

--------------

Virker som om tradisjonell (flytende) Møllers Tran er The Real Deal, enten som vanlig eller med sitronsmak. :)
Jeg pleier å kjøpe de minste flaskene, slik at slumpen ikke rekker å bli harsk.

V

vredensgnag

Gjest
Tradisjonell Møllers Tran på flaske er laget fra arktisk torskelever, og følgende trygg, spesielt i forhold til fiskeolje i kapsler. De kan ikke skjule kvaliteten, slik man gjør med kapsler, og dermed har man en garanti.

Men Møllers er nok på jakt etter andre kilder for sin Omega 3 olje nå ... Camilla Krog var i programmet, og erkjente at de hadde leveranser fra Peru, via Austral/Austevoll.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Trodde noe av vitsen med kapsler var å forhindre oksydasjon jeg, men tran på flaske så vil det jo komme til oksygen hver gang en åpner flaska for å ta seg ei skje.
Oksydasjon vil nok også skje gjennom kapsler over tid, dette var jo et tema i et foredrag som ble lagt ut link til i den store fettbløfftråden for en god stund siden (video)
Mvh.KW

V

vredensgnag

Gjest
KW skrev:
Trodde noe av vitsen med kapsler var å forhindre oksydasjon jeg, men tran på flaske så vil det jo komme til oksygen hver gang en åpner flaska for å ta seg ei skje.
Oksydasjon vil nok også skje gjennom kapsler over tid, dette var jo et tema i et foredrag som ble lagt ut link til i den store fettbløfftråden for en god stund siden (video)
Mvh.KW
Problemet er at oljen er harsk før den kommer i kapslene.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.374
Når man hører slike ting er man glad man tar tradisjonell Møllers med skje, ja .....

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Idrettslaget til ene poden skulle ha oss til å selge omega 3-svineri som dugnad. Etter at jeg gjorde dem oppmerksom på at det bryter med regelverket til olympiatoppen å markedsføre kosttilskudd ble det satt en rask stopper for det.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Du kan forsåvidt erstatte det med valnøtter og linfrø. 6 valnøtter pr dag dekker omega 3 behovet. Linfrø finner du i mange brød eller du kan bake selv. Men så er det andre positive stoffer fisken har som ikke man får fra nøtter og frø. Så bra om du kan spise noe fisk. Fisk kan være veldig godt, men det krever mer av tilbredningen. Noe av det verste jeg får, og som jeg vokste en god del opp med, er kokt små pale med maaaaaasse bein og servert med kun kokte poteter, smeltet smør og gulerøtter. Yummi :p

G

Gjestemedlem

Gjest
orso skrev:
Lyngen skrev:
Du kan forsåvidt erstatte det med valnøtter og linfrø. 6 valnøtter pr dag dekker omega 3 behovet. Linfrø finner du i mange brød eller du kan bake selv. Men så er det andre positive stoffer fisken har som ikke man får fra nøtter og frø. Så bra om du kan spise noe fisk. Fisk kan være veldig godt, men det krever mer av tilbredningen. Noe av det verste jeg får, og som jeg vokste en god del opp med, er kokt små pale med maaaaaasse bein og servert med kun kokte poteter, smeltet smør og gulerøtter. Yummi :p
Vegetabilske varianter av ?3-oljer gjør ikke samme nytten som de marine, selv om vegetarfolket liker å tro det.

Palemiddagen høres snadder ut den, hvis de er rett fra sjøen.

U

utgatt60135

Gjest
Karma skrev:
Lyngen skrev:
Nei, fisk smakte æsj når jeg var 5 eller noe sånt og sånn har det fortsatt. I tillegg glemmer jeg aldri den vonde følelsen av å slå ihjel fisk for første gang som 15 åring. Aldri mer. Og for ikke å snakke om når jeg siktet på en fugl med luftgevær og traff blink. Hvordan kunne jeg gjøre noe sånt! Turen med far på slakteri var også fæl. Ja, verden er ikke lett :-\. Og stakkars all silda som har dødt for kapslenes skyld. Harskt til og med :-[. Finnes det en annen planet uten brutalitet ::)? Jeg lurte alltid på hvilken planet jeg kom fra.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Virker som om tradisjonell (flytende) Møllers Tran er The Real Deal, enten som vanlig eller med sitronsmak. :)
Jeg pleier å kjøpe de minste flaskene, slik at slumpen ikke rekker å bli harsk.
Godt jobba, Pedal. Da er det bare til å fortsette med en skje Møllers for dagen. Det smaker og lukter da ikke så ille at voksne folk er nødt til å ty til gelebamser for å glemme innholdet? Det blir bare for dumt. Eneste ulempe er at det ikke er så greit å ta med seg flasken på reise, som det er med gelebamser og små kapsler. Folk er blitt så bekvemmelige at de tror at en innsparing på 30 sekunder ved å innta en kapsel vs å drikke en skje tran har noen betydning. Det er bare for dumt.

En annen sak, som flere minner oss på, er at en skive med makrell og lignende også dekker dagsbehovet. Svolværpostei er vel enda mer konsentrert. Mener å ha lest at en halv skive med Svolværpostei dekker dagens behov, så det bør ikke være noen problemer å få det i både gammel og ung. Skal sannelig kjøpe meg en slik postei i dag. Det er sikkert et år siden sist.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.167
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Karma skrev:
Lyngen skrev:
Nei, fisk smakte æsj når jeg var 5 eller noe sånt og sånn har det fortsatt. I tillegg glemmer jeg aldri den vonde følelsen av å slå ihjel fisk for første gang som 15 åring. Aldri mer. Og for ikke å snakke om når jeg siktet på en fugl med luftgevær og traff blink. Hvordan kunne jeg gjøre noe sånt! Turen med far på slakteri var også fæl. Ja, verden er ikke lett :-\. Og stakkars all silda som har dødt for kapslenes skyld. Harskt til og med :-[. Finnes det en annen planet uten brutalitet ::)? Jeg lurte alltid på hvilken planet jeg kom fra.
Kjøp en side (eller en halv) salmalaks. Litt olivenolje og sitronpepper på fileten, 18 min i stekeovn på 180 grader. Gode poteter med havsalt, agurkskiver med hvitvinseddik/olje og litt sukker i dressingen, litt lettrømme på toppen av laksen og potetene. Verdens deiligste, enkleste og sunneste mat. Det kan da umulig være isj? kjenner jeg blir sulten her jeg sitter og skriver.....

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvis man ikke liker smaken av fet fisk, så er løsningen å sause det godt inn. Grønn eller rød pesto på laks, sweet & sour chilli sauce, søt soya saus osv. Mange muligheter og noe for en enhver gane. Breidflabb nicoise tilbredt skikkelig og benfritt er noe av det beste jeg kan få.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Tragisk å sjå metodene som brukes i prod av omega3,med den superarrogante direktør som blei intervjua av Fbi.
er det mulig.

stakkars arbeidere på fabrikken,og fiskere som utnytter restene frå fabrikken til bla lampeolje,barbeinte i skiten.

Til oss som svømmer i penger,kan me ta oss råd til å kjøpe fisk fra disken.

Hvis alle hadde gjort det,hadde fabrikken gått fløyten,og fiskerne i peru kunne igjen levd normale liv med tid og stunder når naturen forhåpentligvis hadde kommet i balanse igjen.

Mvh.

G

Gjestemedlem

Gjest
baluba skrev:
En annen sak, som flere minner oss på, er at en skive med makrell og lignende også dekker dagsbehovet. Svolværpostei er vel enda mer konsentrert. Mener å ha lest at en halv skive med Svolværpostei dekker dagens behov, så det bør ikke være noen problemer å få det i både gammel og ung. Skal sannelig kjøpe meg en slik postei i dag. Det er sikkert et år siden sist.

Blir jo en smule skeptisk når produktet frarådes barn og gravide grunnet høyt innhold av dioksiner.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
baluba skrev:

Blir jo en smule skeptisk når produktet frarådes barn og gravide grunnet høyt innhold av dioksiner.
Ja ja, jeg er så full av alt slags skadelig at jeg kjøper en boks likevel.

Men tran er uansett greit i mørketiden, når vi ikke får særlig mye dagslys.
Det vil også være greit med litt overdose i flytende form for å stagge de bipolare tendensene som stort sett rir sentralen, og å tilføre litt humør til den depressive masse. ;)

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Skulle vel ikke nevnt den stakkaren som fant en boks med Svolværpostei full av Kveis ( Anisakis ).

http://no.wikipedia.org/wiki/Anisakislarven

Men er fisken godt stekt eller kokt er denne ufarlig men uappetitlig.

Men får vi denne i oss rå, kan den være skadelig.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.729
Svolværpostei fra Stabburet? Nei takk. Tør ikke tenke på hva den inneholder engang.

G

Gjestemedlem

Gjest
Effekten av omega-3 er sterkt overdrevet - DN.no

Ny forskning tyder nå på at effekten av omega-3 kosttilskudd er sterkt overdrevet. To store studier publisert i Journal of the American Medical Association (JAMA) og Archives of Internal Medicine har nylig undersøkt effekten av omega-3 kosttilskudd blant henholdsvis 68 680 og 20 485 personer. Begge studiene er såkalte metaanalyser hvor man slår sammen funn fra mange tidligere studier. Overraskende nok konkluderer begge studiene med at det hverken finner bevis på at omega-3 kosttilskudd reduserer risikoen for hjerte- og karsykdom, eller at det bidrar til at personer med tidligere hjertesykdom ikke får tilbakefall.

Foreløpig tyder forskning på at et kosthold med mye fisk kan virke forebyggende på hjerte- og karsykdommer. Samtidig går amerikanske National Institute of Health ut med påstanden om at fordelene man oppnår ved å spise fisk rett og slett kan skyldes at man da velger fisk fremfor annen mindre sunn mat.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Effekten av omega-3 er sterkt overdrevet - DN.no

Ny forskning tyder nå på at effekten av omega-3 kosttilskudd er sterkt overdrevet. To store studier publisert i Journal of the American Medical Association (JAMA) og Archives of Internal Medicine har nylig undersøkt effekten av omega-3 kosttilskudd blant henholdsvis 68 680 og 20 485 personer. Begge studiene er såkalte metaanalyser hvor man slår sammen funn fra mange tidligere studier. Overraskende nok konkluderer begge studiene med at det hverken finner bevis på at omega-3 kosttilskudd reduserer risikoen for hjerte- og karsykdom, eller at det bidrar til at personer med tidligere hjertesykdom ikke får tilbakefall.

Foreløpig tyder forskning på at et kosthold med mye fisk kan virke forebyggende på hjerte- og karsykdommer. Samtidig går amerikanske National Institute of Health ut med påstanden om at fordelene man oppnår ved å spise fisk rett og slett kan skyldes at man da velger fisk fremfor annen mindre sunn mat.
Var det omega 3 fra Peru de testet?

T

TT.

Gjest
D smage tran, men d e d såm funke. Møllers hele året for mæ da jeg ikkje æ glad i fæsk

Topp Bunn