Mat, drikke og røyk Ommmmmega 3

N

nb

Gjest
Men hvorfor i innsvarteste helvete trenger man noe kosttilskudd

Det finnes fisk, kjøtt, meiriprodukter, brød, pålegg, frukt og grønt osv og dersom man spiser litt av alt det så er det høyst sannsynlig begrenset hvor galt det kan gå. Jeg skjønner at avvikere som er veggiser eller annet kan ha behov for en liten power-up av ting de ikke får gjennom kostholdet. Men for noen som spiser variert og ordentlig mat? Ikke faen.

T

TT.

Gjest
Men hvorfor i innsvarteste helvete trenger man noe kosttilskudd

Det finnes fisk, kjøtt, meiriprodukter, brød, pålegg, frukt og grønt osv og dersom man spiser litt av alt det så er det høyst sannsynlig begrenset hvor galt det kan gå. Jeg skjønner at avvikere som er veggiser eller annet kan ha behov for en liten power-up av ting de ikke får gjennom kostholdet. Men for noen som spiser variert og ordentlig mat? Ikke faen.
pilleindustrien/vitamin/tran/omega 123456 osv er nå slik at de skor seg på folks ensidige kosthold og spiller på folks samvittighet, ikke verre enn det.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.012
^ mat kommer ikke i plastflasker med skrukork.
Store deler av befolkningsmassen i vår del av verden har mangel på vit.d og b12. Vi lever unaturlige, industrialiserte liv. Riktige tilskudd er win-win.

N

nb

Gjest
pilleindustrien/vitamin/tran/omega 123456 osv er nå slik at de skor seg på folks ensidige kosthold og spiller på folks samvittighet, ikke verre enn det.
Joda, men det er bedre å ta problemet ved roten og spise ordentlig mat.

N

nb

Gjest
Store deler av befolkningsmassen i vår del av verden har mangel på vit.d og b12. Vi lever unaturlige, industrialiserte liv. Riktige tilskudd er win-win.
b12-magnel må man vel være vegetariner for å få. Og d-vitaminmangel skal man være ganske mørk i huden før det er et problem. Jeg har aldri i mitt liv tatt tilskudd av B12 eller D-vitamin, men jeg vedder mye på at dersom jeg testet meg for det så ville verdiene mine være helt kurante.

Folk flest spiser dritt, det er jo en sak, men om man ikke gjør det så ser jeg virkelig ikke problemet.

Vanlig kumelk og soya/ris/havremelk er d-vitaminberiket forsåvidt. Veganer/vegetarianermelkene er også B12-beriket siden de ikke får det på andre måter. Så lenge man spiser kjøtt så er ikke B12 noe problem.

Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
b12-magnel må man vel være vegetariner for å få. Og d-vitaminmangel skal man være ganske mørk i huden før det er et problem. Jeg har aldri i mitt liv tatt tilskudd av B12 eller D-vitamin, men jeg vedder mye på at dersom jeg testet meg for det så ville verdiene mine være helt kurante.
Å ta en blodprøve og få målt og analysert den av og til er slett ingen dum ide. Tanken er utvilsomt skremmende for mange, og det er nok lettere å lese litt i ukebladene om noen som har erfaring med f.eks. vitamintilskudd. Eller lytte til seg selv og høre om de mangler f.eks. D.

Har man påviste mangler er det lurt med tilskudd, har man det ikke er det i beste fall bortkastet og i verste fall skadelig.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.738
Torget vurderinger
2
Spiser selolje-kapsler jeg. Samme dritten der også kanskje?
Mattilsynet har testet selolje, basrt på det ligger jeg unna dette produktet.. også fordi det er høyt i næringskjeden, og akkumulerer mer miljøgifter .Selolje har også høy omega 6 andel som er som har betennelsesforværrende effekt. Så tar du dmega 3 for å lindre verk og leddmerter er ikke selolje det beste...

uansett mye dritt i disse oljene,men de riktige virker betennelsesdempende....

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.374
Ser at mange her anbefaler å spise fisk, men det er faktisk en del av oss som ikke klarer smaken, meg selv inkludert.
Jeg har også prøvd de variantene av sild som er nevnt lenger opp i tråden, men de får meg til å spy.
Så for meg er det møllers tran som gjelder, og fersk tran smaker faktisk helt ok.
Når den begynner å gå ut på dato kjenner man det på smaken, og da er det bare å hive den og åpne en ny flaske.

Hvis det er noen som har funnet noe negativt om møllers tran så er det fint om de nevner det her.
Så blir vi alle forhåpentligvis litt klokere.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.012

Folk flest spiser dritt, det er jo en sak, men om man ikke gjør det så ser jeg virkelig ikke problemet.

Vanlig kumelk og soya/ris/havremelk er d-vitaminberiket forsåvidt. Veganer/vegetarianermelkene er også B12-beriket siden de ikke får det på andre måter. Så lenge man spiser kjøtt så er ikke B12 noe problem.
Vitamin D Council > About vitamin D > Vitamin D deficiency > Vitamin D deficiency: A global epidemic

Vitamin D deficiency is a world-wide epidemic, 1 2 3 with recent estimates indicating greater than 50% of the global population is at risk. 4
Mange regner med at 10-20% av befolkningen har b12-mangel, da denne mangelen i det store og brede har lite med inntak å gjøre. Det skal ikke mye til får å ødelegge opptaket av b-12, og mange mister evnen totalt.

Flott at du tar det for gitt at dine verdier er top notch, men for dem som ønsker å sikre seg med rene, gode tilskudd fra naturlige kilder langt nede på næringskjeden kan jeg anbefale D3 fra lav og Omega fra algeolje.

Topp Bunn