Om musikkopplevelser

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.428
Antall liker
11
[Sitatene er hentet fra Albumstafetten 8 da innlegget begynte som et innlegg der, men este ut i en egen tråd. Jeg bruker den korte dialogen mellom Karma og RoDa som utgangspunkt, men jeg er fullt klar over at jeg trekker deres uttalelser lengre enn det jeg har hold for i akkurat dette utsnittet av dialog.]

RoDa skrev:
Karma skrev:
RoDa skrev:
Det vil alltid være denne motsetningen mellom vanlige folk og kjennere.
Kan du prøve å definere "kjennere" i denne sammenheng?
Er det en som tror han er kul når han digger f.eks. et garasjeband fra Birmingham, og spytter på giganter som f.eks. Yes og King Crimson?
Det virker for meg som om noen sliter med å finne essensen bak musikkopplevelser her..

Det er de som har mer peiling på musikk enn du og meg, Karma.
De som kan fnyse av deg når du tror du hører på eksperimentell musikk, for DE har eksperimentell musikk de.
De som ler høyt når jeg synes Pink Floyd kan lage musikk etter at både RW og Syd ble borte....

De er de opphøyde som kan se ned på oss vanlige uvitende mennesker som lar oss glede av de (alt for) enkle ting.

Sånn i full fart fra toppen av hodet. Mer kommer som et lite vedlegg til min omtale av platen jeg har fått tildelt.

R
Jeg blir oppgitt av slike uttalelser, RoDa. Ser du ikke at dette er like snobbete overfor de som er "kjennere" som det du opplever at kjennerne er overfor deg? Det er den klassiske FrP-retorikken med at "folk flest" liker dette og de som ikke liker dette, liker ergo ikke folk flest og i tillegg mener de at de vet bedre.

Jeg tror det er rimelig korrekt å snakke om ulike leire, med ulike kompetanser. Selv vil jeg mene at jeg har et rimelig grep om musikkhistorien, jeg har hørt mye musikk og har en rimelig grei og avslappa holdning til hva jeg liker og hva jeg ikke liker. For meg så har også denne musikkreisen vært en reise hvor jeg også har lagt bak meg en del musikk. Ting jeg engang syntes var spennende og bra, som jeg ikke er like begeistret for lengre. Jeg tror det handler om at min musikksmak og hva jeg liker, endrer seg, etterhvert som jeg lærer, tar inn nye impulser og sånn sett utvikler meg. Smak er ikke en statisk, udefinert størrelse som forblir den samme - den endrer seg, den og.

Så kan vi diskutere om det går an å si at noe er objektivt bedre enn noe annet og jeg vil vel mene at man, på noen områder, kan det. I et historisk perspektiv, kan man i hvert fall det. Beatles var og er et verdens beste band. Hvorfor? Fordi de var teknisk briljante, oppfinnsomme, nyfikne, sjangeroppfinnende og, ikke minst, utrolig flinke til å formidle et budskap (og kunst, som jo musikk er, handler vel i bunn og grunn om å formidle et budskap?) og å skape stemninger, bilder, ideer og følelser hos lytteren. Det Beatles gjorde og det som gjorde de så store var at de fant en hel rekke måter å formidle sitt budskap på som både var unike (hvor mange band har i ettertiden vært i nærheten av den utrolige spennvidden de viser i sin katalog?) og fungerte. Det siste poenget er iofs det viktigste, det å være unik er nok enklere enn å være unik og samtidig lykkes med å kommunisere ett eller annet.

Gjør det at Beatles er et bedre band enn f.eks. Neutral Milk Hotel eller Di Derre? Objektivt sett, vil jeg klart mene at det gjør det. Men gjør det at Beatles er et bedre band for deg? Ikke nødvendigvis. Det subjektive elementet spiller selvfølgelig inn i våre preferanser (for å gå over i et annet felt, så klarer jeg f.eks. omtrent ikke å spise ost i ubearbeidet tilstand grunnet diverse uheldige hendelser med franske muggoster i tenårene - jeg underkjenner selvfølgelig ikke verdien av ost med å la være å spise ost, men for min egen del, gjør jeg bare ikke det fordi jeg ikke liker eller orker det), men da er vi over i preferanser. Og det er noe annet, og alt snakket om at vi ikke kan diskutere musikkpreferanser, stemmer sånn sett. Men musikk eksisterer ikke bare som et fullstendig subjektivt element i en relasjon til akkurat det individet som hører på musikken der og da. Musikk har også en egen, objektiv eksistens og kan bedømmes som det.

Og ja, selvfølgelig vil en bedømmelse av musikk aldri kunne vært objektiv. Selvfølgelig vil det alltids være subjektive elementer i bedømmelsen av musikk (eller film, eller bøker, eller lyrikk eller ja...). Men de gode anmeldelsene klarer å sette musikken inn i en større kontekst, si noe om hva de oppfatter at blir forsøkt gjort og om de lykkes med det. Men igjen må vi tilbake til det at musikk er kommunikasjon og all kommunikasjon krever to parter - en part som kommuniserer og en part som tar i mot det som kommuniseres. Og er man ikke i stand til å ta inn den kommunikasjonen (og det er en ærlig sak), så blir det naturlig nok særdeles vanskelig å si noe vettugt om det objektet man prøver å kommunisere med.

Dette er en parallell til den diskusjonen vi har hatt om hip-hop: jeg har allverdens respekt og forståelse for at mange ikke klarer å "forstå" hip-hop og jeg forstår det som at den personen mangler redskapen for å tre inn i en reel kommunikasjon med det objektet (f.eks. en plate med Outkast). Jeg holder ikke det mot den andre, på noen som helst måte, for hva man velger å bruke tid på å lære seg og hva man orker å bry seg med (når det kommer til musikk), er en selvfølgelig en privatsak. Og av den grunn blir det helt unødvendig å prøve å presse en masse hip-hop på deg uten å eventuelt samtidig gi deg noen virkemidler som gjør at du evt. kan forstå hva du hører på (men da må du først være interessert i det). Og det jeg synes blir så unødvendig er når noen skal begynne å stille spørsmål ved hvorfor jeg hører på det og det og mene en masse om at dette handler om at jeg vil være bedre enn andre, eller at jeg vet bedre, eller at jeg er hip og kul (og kun liker det fordi NME eller Pitchfork skrev om det).

Burde det heller ikke være sånn at vi skulle vært glad for vår ulike kompetanse? Hvis RoDa har lyst til på lære seg masse om garasjerock fra 60. og 70.-tallet, ja, det er det bare å invitere seg til ErosLoveKing og be han holde kurs! Er ikke det helt strålende at vi har folk på sentralen som har den kompetansen og som kan lære oss som ikke har den kompetansen hvordan vi kan lytte til den musikken og derfor utvide vår musikkhorisont og kanskje oppdage masse ny musikk som man ikke har hørt før? VidarP sin tråd om hvor å begynne med klassisk fungerte sånn for meg - jeg brukte den tråden til å begynne å sette meg inn i klassisk og når noe først satt, var det som å være barn i en godtebutikk - det var en vanvittig stor og flott verden som plutselig åpnet seg og som jeg knapt nok har begynt å smake på - men så utrolig flott at jeg fant den nøkkelen inn til det rommet!

I stedet for å låse oss i mistenkeliggjøring av hverandres motiver og anklage andre for å ha "glemt" musikkinteressen, så burde vi kanskje heller anerkjenne våre ulike ståsteder og se det som et unikt utgangspunkt for de gode møtene om musikk og hvor disse møtene kan brukes til at både jeg og du lærer noe. Og så må jeg leve med at du liker Bremnes og Bonamassa og jeg syns begge to er masete og slitsomme, uten at det skal munne ut i en krangel om at jeg eller du har rett, eller jeg eller du har "mistet" musikkinteressen eller at du ikke har skjønt poenget fordi Bonamassa bare gjør noe hundrevis av folk har gjort før. Jeg oppfatter ingen som noen trussel i forhold til min egen musikksmak og hvis noen ender opp med å føle seg truet fordi jeg syns Bremnes er pjattete eller Yes er så pompøse at jeg får åndenød av det, så er det kanskje mer et problem for den andre parten enn for meg - jeg må få lov til å mene det om Yes (samtidig som jeg erkjenner at de i musikkhistorien har en viktig posisjon) og hvis det gjør at den andre blir utrygg, så kan ikke jeg gjøre så mye med det. Men det at du opplever min holdning om Yes som kritikk, er i så fall en feiltolkning for det er ikke kritikk. Jeg bare liker ikke Yes og jeg syns det er andre band som har gjort mer eller mindre det samme på en bedre måte. Føl deg fri til å være uenig, men vær så snill å la være å angripe meg for å være "politisk korrekt" eller å ikke klare å finne "essensen bak musikkopplevelsene".

Vi er forskjellige og takk og lov for det og vi kan ulike ting og vi er interessert i ulike ting. Det at jeg sannsynligvis ville blitt gruppert inn som "kjenner" når det kommer til musikk, betyr ikke at jeg ser ned eller sideveis eller oppover på alle andre som ikke er "kjennere". Det betyr at musikk har vært og er viktig for meg og at jeg har brukt masse tid både på å lytte på musikk, lese om musikk og, for min del, utfordre meg selv til å høre på ny musikk og "lære" meg ny musikk. Det har utvidet musikkhorisonten min og gitt meg mange opplevelser jeg ikke ville vært foruten. Men det gjør meg ikke til et "bedre" menneske, det gjør ikke at jeg mener at din musikksmak er mindreverdig eller at dine musikkvalg er mindre riktige. Men det gjør at jeg tror jeg kan mer om musikk enn f.eks. RoDa i den forstand at jeg har et bedre overblikk over musikkhistorien og sannsynligvis et bedre utgangspunkt for å mene noe objektivt om musikk grunnet det. På samme måte som jeg vet at RoDa har et veldig mye større overblikk over biler enn det jeg har og sannsynligvis kan mye mer enn meg om det og derfor er i stand til å mene mer objektive ting om en bil, enn det jeg er. Vi kan ulike ting, det er ikke verre enn det.

Og selvfølgelig finnes det snobber i alle leire og av alle varianter og selvfølgelig er det slik at noen har akkurat de holdningene ingen av oss liker: I.e. du har "feil" musikksmak, du er ikke hip nok, korrekt nok, det eneste som teller er polsk frijazz og har du ikke skjønt det, er du teit. Dette innlegget er ment like mye som en kritikk av dem, som av noen andre, bare så det er sagt.

Free your mind, and your ass will follow. Peace, out.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.490
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Ja det er mange måter og være musikksnobb på Mbare.
 
U

utgatt60135

Gjest
rolfozzy skrev:
Ja det er mange måter og være musikksnobb på Mbare.
Jeg er rimelig lei av at musikksnobb/kredsanker o.l. blir et uttrykk for at musikk en selv ikke liker blir poulært. Ja visst finnes det snobber, men da bør men kjenne de man setter i bås og ikke basere det på musikkstiler.

Veldig bra skrevet Mbare og er 100% enig :).
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
13.773
Antall liker
18.092
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Mbare skrev:
Jeg blir oppgitt av slike uttalelser, RoDa. Ser du ikke at dette er like snobbete overfor de som er "kjennere" som det du opplever at kjennerne er overfor deg? Det er den klassiske FrP-retorikken med at "folk flest" liker dette og de som ikke liker dette, liker ergo ikke folk flest og i tillegg mener de at de vet bedre.
Hehe, fint at du selv sier du trekker det langt. ;)
Skivebom med FrP-retorikken, IMO.
Det jeg mener er at kjennerne setter seg selv høyere enn folk flest som ikke har like mye peiling på musikk.
Kjennerne hører derfor på "bedre" musikk enn folk flest. De har mer utviklet musikksmak og har større kunnskaper om sjangre, musikkutvikling og andre kvalitetsparametre enn folk flest. På spissen, seff!

Jeg tror det er rimelig korrekt å snakke om ulike leire, med ulike kompetanser. Selv vil jeg mene at jeg har et rimelig grep om musikkhistorien, jeg har hørt mye musikk og har en rimelig grei og avslappa holdning til hva jeg liker og hva jeg ikke liker. For meg så har også denne musikkreisen vært en reise hvor jeg også har lagt bak meg en del musikk. Ting jeg engang syntes var spennende og bra, som jeg ikke er like begeistret for lengre. Jeg tror det handler om at min musikksmak og hva jeg liker, endrer seg, etterhvert som jeg lærer, tar inn nye impulser og sånn sett utvikler meg. Smak er ikke en statisk, udefinert størrelse som forblir den samme - den endrer seg, den og.
Tror du også at intellektet kan påvirke hva du liker nå i større grad enn det gjorde da du var yngre og mindre kunnskapsrik innen musikk?

Så kan vi diskutere om det går an å si at noe er objektivt bedre enn noe annet og jeg vil vel mene at man, på noen områder, kan det. I et historisk perspektiv, kan man i hvert fall det. Beatles var og er et verdens beste band. Hvorfor? Fordi de var teknisk briljante, oppfinnsomme, nyfikne, sjangeroppfinnende og, ikke minst, utrolig flinke til å formidle et budskap (og kunst, som jo musikk er, handler vel i bunn og grunn om å formidle et budskap?) og å skape stemninger, bilder, ideer og følelser hos lytteren. Det Beatles gjorde og det som gjorde de så store var at de fant en hel rekke måter å formidle sitt budskap på som både var unike (hvor mange band har i ettertiden vært i nærheten av den utrolige spennvidden de viser i sin katalog?) og fungerte. Det siste poenget er iofs det viktigste, det å være unik er nok enklere enn å være unik og samtidig lykkes med å kommunisere ett eller annet.

Gjør det at Beatles er et bedre band enn f.eks. Neutral Milk Hotel eller Di Derre? Objektivt sett, vil jeg klart mene at det gjør det. Men gjør det at Beatles er et bedre band for deg? Ikke nødvendigvis. Det subjektive elementet spiller selvfølgelig inn i våre preferanser (for å gå over i et annet felt, så klarer jeg f.eks. omtrent ikke å spise ost i ubearbeidet tilstand grunnet diverse uheldige hendelser med franske muggoster i tenårene - jeg underkjenner selvfølgelig ikke verdien av ost med å la være å spise ost, men for min egen del, gjør jeg bare ikke det fordi jeg ikke liker eller orker det), men da er vi over i preferanser. Og det er noe annet, og alt snakket om at vi ikke kan diskutere musikkpreferanser, stemmer sånn sett. Men musikk eksisterer ikke bare som et fullstendig subjektivt element i en relasjon til akkurat det individet som hører på musikken der og da. Musikk har også en egen, objektiv eksistens og kan bedømmes som det.
Det er noe rart med å bedømme musikk objektivt, men samtidig gjør vi jo alle det?
Tror de aller aller fleste ville være enige i at "My boobs are OK" er dårlig musikk uansett om det så ville solgt i millioner...

Men det du skriver: "å skape stemninger, bilder, ideer og følelser hos lytteren" Det blir nødvendigvis veldig personlig individuelt og subjektivt. Noe jeg også kommer tilbake til i min omtale av melkehotellet.

Og ja, selvfølgelig vil en bedømmelse av musikk aldri kunne vært objektiv. Selvfølgelig vil det alltids være subjektive elementer i bedømmelsen av musikk (eller film, eller bøker, eller lyrikk eller ja...). Men de gode anmeldelsene klarer å sette musikken inn i en større kontekst, si noe om hva de oppfatter at blir forsøkt gjort og om de lykkes med det. Men igjen må vi tilbake til det at musikk er kommunikasjon og all kommunikasjon krever to parter - en part som kommuniserer og en part som tar i mot det som kommuniseres. Og er man ikke i stand til å ta inn den kommunikasjonen (og det er en ærlig sak), så blir det naturlig nok særdeles vanskelig å si noe vettugt om det objektet man prøver å kommunisere med.
Kan jeg da trekke slutningen at det behøves et minimum av kunnskap for å kunne lage en god anmeldelse?
Er det som mottakeren får inn et kvalitetsparameter? Monsterkuker som spruter sæd eller snødekte fjelltopper?
Hva er rett, når avsender ikke er villig til å fortelle hva han mener med akkurat de tekstlinjene?

Dette er en parallell til den diskusjonen vi har hatt om hip-hop: jeg har allverdens respekt og forståelse for at mange ikke klarer å "forstå" hip-hop og jeg forstår det som at den personen mangler redskapen for å tre inn i en reel kommunikasjon med det objektet (f.eks. en plate med Outkast). Jeg holder ikke det mot den andre, på noen som helst måte, for hva man velger å bruke tid på å lære seg og hva man orker å bry seg med (når det kommer til musikk), er en selvfølgelig en privatsak. Og av den grunn blir det helt unødvendig å prøve å presse en masse hip-hop på deg uten å eventuelt samtidig gi deg noen virkemidler som gjør at du evt. kan forstå hva du hører på (men da må du først være interessert i det). Og det jeg synes blir så unødvendig er når noen skal begynne å stille spørsmål ved hvorfor jeg hører på det og det og mene en masse om at dette handler om at jeg vil være bedre enn andre, eller at jeg vet bedre, eller at jeg er hip og kul (og kun liker det fordi NME eller Pitchfork skrev om det).
Dette tror jeg har mye å gjøre med hvem man er og hvor man kommer fra (i overført betydning).
For meg er musikk avkobling, nedstressing og først og fremst underholdning. Jeg hører også på musikk som gir meg den feelingen jeg ønsker å få, eller den stemningen jeg ønsker å komme i.
Slik jeg oppfatter deg så ønsker du noe mer utover dette. Du ønsker å komme mer under huden på musikken og forstår hvorfor den er som den er, lære noe om utviklingen som har vært.
Jeg synes det er herlig morsomt og interessant å høre på deg fortelle om musikk med innslag av eksempler, du kunne arrangert helgeseminarer og trukket mye folk vil jeg tro. Selv fungerer jeg slik at jeg ved å lese bakgrunnstoff om artister lettere tar inn musikken etterpå, det gir meg en større forståelse og setter meg i en mer mottakelig modus, tror jeg.

Burde det heller ikke være sånn at vi skulle vært glad for vår ulike kompetanse? Hvis RoDa har lyst til på lære seg masse om garasjerock fra 60. og 70.-tallet, ja, det er det bare å invitere seg til ErosLoveKing og be han holde kurs! Er ikke det helt strålende at vi har folk på sentralen som har den kompetansen og som kan lære oss som ikke har den kompetansen hvordan vi kan lytte til den musikken og derfor utvide vår musikkhorisont og kanskje oppdage masse ny musikk som man ikke har hørt før? VidarP sin tråd om hvor å begynne med klassisk fungerte sånn for meg - jeg brukte den tråden til å begynne å sette meg inn i klassisk og når noe først satt, var det som å være barn i en godtebutikk - det var en vanvittig stor og flott verden som plutselig åpnet seg og som jeg knapt nok har begynt å smake på - men så utrolig flott at jeg fant den nøkkelen inn til det rommet!
Ikke uenig. Ikke i det hele tatt.

I stedet for å låse oss i mistenkeliggjøring av hverandres motiver og anklage andre for å ha "glemt" musikkinteressen, så burde vi kanskje heller anerkjenne våre ulike ståsteder og se det som et unikt utgangspunkt for de gode møtene om musikk og hvor disse møtene kan brukes til at både jeg og du lærer noe. Og så må jeg leve med at du liker Bremnes og Bonamassa og jeg syns begge to er masete og slitsomme, uten at det skal munne ut i en krangel om at jeg eller du har rett, eller jeg eller du har "mistet" musikkinteressen eller at du ikke har skjønt poenget fordi Bonamassa bare gjør noe hundrevis av folk har gjort før. Jeg oppfatter ingen som noen trussel i forhold til min egen musikksmak og hvis noen ender opp med å føle seg truet fordi jeg syns Bremnes er pjattete eller Yes er så pompøse at jeg får åndenød av det, så er det kanskje mer et problem for den andre parten enn for meg - jeg må få lov til å mene det om Yes (samtidig som jeg erkjenner at de i musikkhistorien har en viktig posisjon) og hvis det gjør at den andre blir utrygg, så kan ikke jeg gjøre så mye med det. Men det at du opplever min holdning om Yes som kritikk, er i så fall en feiltolkning for det er ikke kritikk. Jeg bare liker ikke Yes og jeg syns det er andre band som har gjort mer eller mindre det samme på en bedre måte. Føl deg fri til å være uenig, men vær så snill å la være å angripe meg for å være "politisk korrekt" eller å ikke klare å finne "essensen bak musikkopplevelsene".
Jeg reagerer på det du skriver om at du aka kjennerne anklages for å ha mistet musikkinteressen, for sånn opplever jeg det ikke.
Men prøv å se hva din kritikk går på, andre har gjort det før, andre har gjort det bedre.
Da bruker du din kunnskap til å fortelle oss som liker ditt eller datt at vi er litt dummere enn deg. Vi burde visst om disse andre bedre hadde vi hatt bedre musikkviten. (Tror ikke det er akkurat slik det er da....)
Skal du/dere hjelpe meg/oss så bruk deres erfaring eller viten til å fortelle oss i hvilke retninger vi bør titte.
Jeg er så enkel at jeg liker eller ikke liker musikk når jeg hører på det, og det jeg liker kan det hende jeg kjøper.
Med dagens muligheter som Spotify kan jeg sjekke ut det som du mener er bedre og kanskje finne musikk jeg synes er helt topp.


Vi er forskjellige og takk og lov for det og vi kan ulike ting og vi er interessert i ulike ting. Det at jeg sannsynligvis ville blitt gruppert inn som "kjenner" når det kommer til musikk, betyr ikke at jeg ser ned eller sideveis eller oppover på alle andre som ikke er "kjennere". Det betyr at musikk har vært og er viktig for meg og at jeg har brukt masse tid både på å lytte på musikk, lese om musikk og, for min del, utfordre meg selv til å høre på ny musikk og "lære" meg ny musikk. Det har utvidet musikkhorisonten min og gitt meg mange opplevelser jeg ikke ville vært foruten. Men det gjør meg ikke til et "bedre" menneske, det gjør ikke at jeg mener at din musikksmak er mindreverdig eller at dine musikkvalg er mindre riktige. Men det gjør at jeg tror jeg kan mer om musikk enn f.eks. RoDa i den forstand at jeg har et bedre overblikk over musikkhistorien og sannsynligvis et bedre utgangspunkt for å mene noe objektivt om musikk grunnet det. På samme måte som jeg vet at RoDa har et veldig mye større overblikk over biler enn det jeg har og sannsynligvis kan mye mer enn meg om det og derfor er i stand til å mene mer objektive ting om en bil, enn det jeg er. Vi kan ulike ting, det er ikke verre enn det.
Enig. Og på samme måte som andre interesseområder kan det være forskjellige innfallsvinkler til nytelse.
Jeg kan digge NWA uten å kunne noe om dem, og jeg kan til og med digge dem på "feil" premisser siden jeg ikke kan noe om dem.

Nå digger jeg dem ikke, og jeg har ikke høy nok indre motivasjon til å lære nok om dem til eventuelt å kunne digge dem fordi jeg forstår hvor de kommer fra. Min opplevelse av dem nå gjør at jeg ser andre veier.

Mens når det gjelder klassisk kunne jeg tenkt meg å lære mer for å kunne finne det jeg liker i den store jungelen som er klassisk musikk.

Og selvfølgelig finnes det snobber i alle leire og av alle varianter og selvfølgelig er det slik at noen har akkurat de holdningene ingen av oss liker: I.e. du har "feil" musikksmak, du er ikke hip nok, korrekt nok, det eneste som teller er polsk frijazz og har du ikke skjønt det, er du teit. Dette innlegget er ment like mye som en kritikk av dem, som av noen andre, bare så det er sagt.
Savner egentlig en tråd om polsk frijazz. Noen som føler seg kallet...? ;D

Free your mind, and your ass will follow. Peace, out.

:)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.475
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Sånn går no dagan.

Burde ikke være vanskelig å se det at etterhvert som interessen for musikk utvikler seg forbedres også evnen til å skille mellom skitt og kanel.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.490
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:
Ja det er mange måter og være musikksnobb på Mbare.
Jeg er rimelig lei av at musikksnobb/kredsanker o.l. blir et uttrykk for at musikk en selv ikke liker blir poulært. Ja visst finnes det snobber, men da bør men kjenne de man setter i bås og ikke basere det på musikkstiler.

Veldig bra skrevet Mbare og er 100% enig :).
Jasså er det det som er musikksnobb?

Da har jeg lært noe i dag også. Uttrykket kredsanker kjenner jeg ikke. Hva slags anker er det?

Tror du virkelig jeg ser på de som liker noe annet enn meg som musikksnobber?

Nei faktisk ikke.

Og ja jeg kjenner Mbare, han har vært hos meg en rekke ganger, og jeg har vært hos han noen ganger.

Live har jeg ikke oppfatta Mbare som en snobb, langt ifra.

Men det var en tone i innlegget hans som for meg virka noe nedlatende overfor de som ikke har samme grad av interesse for og sette seg inn imusikken slik han har.

Mulig jeg har misforstått noe, kan godt hende det. Jeg er en enkel sjel.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Personlig oppfatter jeg oss som mer eller mindre delt i ulike leire:

1 De som bruker musikk for sosial tilhørighet. (Spesielt for barn/ungdom og generelt usikre mennesker..)

2 De som har et intellektuelt forhold til musikk (En grei nok tilnærming, så lenge man ikke setter seg på sin høye hest overfor andre)

3 De som har et svært overfladisk forhold til musikk (Liker gjerne dansebandmusikk, for da får man anledning til å danse og flørte litt..)

4 De som har et sterkt følelsesmessig forhold til musikk (De som evner å oppnå ekstase og/eller andre sterke følelser når de lytter til musikk, uten å nødvendigvis vite hvem som spiller)

De fleste blander dog litt av disse elementer. Personlig føler jeg meg mest hjemme i sistnevnte kategori.
 
U

utgatt60135

Gjest
rolfozzy skrev:
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:
Ja det er mange måter og være musikksnobb på Mbare.
Jeg er rimelig lei av at musikksnobb/kredsanker o.l. blir et uttrykk for at musikk en selv ikke liker blir poulært. Ja visst finnes det snobber, men da bør men kjenne de man setter i bås og ikke basere det på musikkstiler.

Veldig bra skrevet Mbare og er 100% enig :).
Jasså er det det som er musikksnobb?

Da har jeg lært noe i dag også.
Ehh ?

Uttrykket kredsanker kjenner jeg ikke. Hva slags anker er det?
En som sanker kredpoeng (ikke mitt utrykk). Et uttrykk for at at man finnes ny musikk for å få annerkjennelse i gjengen. Gjerne da musikk som er litt vanskelig tilgjengelig. Så fort musikken er blitt kjent så finner man noe nytt.

Men jeg tror virkelig ikke så mange er slik, men at endel tror det basert på musikken.

Tror du virkelig jeg ser på de som liker noe annet enn meg som musikksnobber?

Nei faktisk ikke.
Nei, jeg vet ikke. Det var fremfor alt generelt ment.
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
Karma skrev:
De fleste blander dog litt av disse elementer. Personlig føler jeg meg mest hjemme i sistnevnte kategori.
Om en ikke har en halv fot(eller mer) i den kategorien, så kan det jo være det samme med hele greia, imo.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.155
Antall liker
6.812
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Finnes da bare to typer som hører på musikk.
De som har tatt et valg på hva som blir spilt og de som hører på det andre spiller uten å reflektere over det.
Ingen av delene er feil og begge kan ha like stor glede over musikken.

Man er ingen snobb bare fordi man har valgt å søke mer kunnskap om et tema.
Man er ingen snobb fordi man vil dele på denne kunnskapen.

De som deltar mest aktivt på musikksidene deler og søker kunnskap uansett genre.

Denne tråden har sin opprinnelse i albumstafetten - hvor deltakerene stort sett vet hvor de har hverandre - og ja - personlige grenser kan bli tråkket over, men underfundig nok er det de som velger å ikke dele og søke, men derimot ønsker oppmerksomhet som ender opp med å være mest kritiske til det hele..
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.428
Antall liker
11
RoDa sier:
Det jeg mener er at kjennerne setter seg selv høyere enn folk flest som ikke har like mye peiling på musikk.
Kjennerne hører derfor på "bedre" musikk enn folk flest. De har mer utviklet musikksmak og har større kunnskaper om sjangre, musikkutvikling og andre kvalitetsparametre enn folk flest. På spissen, seff!
Ja, jeg tror jeg har mer utviklet musikksmak, større kunnskap om sjangre og musikkutvikling samt er bedre i stand til å gjøre en vurdering av musikk enn den jevne, ikke-musikk interesserte mannen i gata. Er det noe rart, da? Jeg har "jobbet" med musikk i over 25 år og har vært og er glødende interessert i det. Skulle bare mangle at jeg ikke hadde lært noe. Og det samme tror jeg gjelder for mange her på sentralen, forøvrig.

Tror jeg dermed at jeg hører på bedre musikk enn folk flest? Hvis du som i "bedre" mener at jeg hører på musikk som, målt på ett eller annet objektivt nivå, har høyere kvalitet enn folk flest: ja. Er det et problem? Nei, hvorfor skulle det være det?

Det at jeg tenker at jeg gjør det, betyr ikke at jeg har rett til å si at den musikken andre hører på er dårlig. Kan jo godt hende jeg av og til mener det, uten at jeg sier det - for meg er respekt det fundamentale og hvis noen får noe ut av "My boobs are okay" eller Sven Ingvars (hei JanR! 8) ) så fint for dem og jeg håper de koser seg med det. Bare ikke forvent at jeg skal gå med på at det er stor og viktig musikk, ei heller at jeg er spesielt interessert i å høre det. I.e.: vis respekt for meg, så viser jeg respekt for deg.

Det er noe rart med å bedømme musikk objektivt, men samtidig gjør vi jo alle det?
Tror de aller aller fleste ville være enige i at "My boobs are OK" er dårlig musikk uansett om det så ville solgt i millioner...

Men det du skriver: "å skape stemninger, bilder, ideer og følelser hos lytteren" Det blir nødvendigvis veldig personlig individuelt og subjektivt. Noe jeg også kommer tilbake til i min omtale av melkehotellet.
Hva er rart med å bedømme musikk objektivt?

Det blir personlig og individuelt om artistene lykkes med det, men jeg vil vel mene at omtrent all kunst søker å gjøre noe a la det, sånn i utgangspunktet. Det sier du jo også selv, lengre ned, i forhold til hvordan du velger å bruke musikk. Og det er bl.a. her jeg mener at man, i en del tilfeller, har store fordeler av en forforståelse og en kontekst å sette musikken inn i, som kan bidra til å gi mening til det.

Kan jeg da trekke slutningen at det behøves et minimum av kunnskap for å kunne lage en god anmeldelse?
Er det som mottakeren får inn et kvalitetsparameter? Monsterkuker som spruter sæd eller snødekte fjelltopper?
Hva er rett, når avsender ikke er villig til å fortelle hva han mener med akkurat de tekstlinjene?
Er det ikke en selvfølge at i hvert fall profesjonelle anmeldere bør ha et minimum av kunnskap for å gjøre jobben sin på en god måte? Det ville vært fullstendig meningsløst å satt meg til å anmelde vin, i hvert fall hvis jeg skulle ment noe som helst annet enn det utelukkende subjektive. Og en anmeldelse skal vel finne en balanse mellom det subjektive og det objektive?

Finnes det en fasit? Nja. I min verden er ofte den kunsten jeg setter størst pris på, den som er åpen og gir meg muligheter for å legge inn mange tolkninger, nyanser og vurderinger. Det gir meg rom til å skape noe i lag med kunstobjektet og det gir meg en større opplevelse. Jeg vil mene at det går fint an å vurdere om et kunstobjekt er i stand til det, eller ikke. Samtidig er det nok av ganger hvor jeg ikke har overskudd eller ork til det og heller vil spille musikk til tenna står i tapeten fordi jeg er ute etter en annen type opplevelse. Og jeg vil igjen mene at du ganske så fint kan gjøre en vurdering av om AC/DC duger til det formålet eller ikke.

Jeg reagerer på det du skriver om at du aka kjennerne anklages for å ha mistet musikkinteressen, for sånn opplever jeg det ikke.
Men prøv å se hva din kritikk går på, andre har gjort det før, andre har gjort det bedre.
Da bruker du din kunnskap til å fortelle oss som liker ditt eller datt at vi er litt dummere enn deg. Vi burde visst om disse andre bedre hadde vi hatt bedre musikkviten. (Tror ikke det er akkurat slik det er da....)
Skal du/dere hjelpe meg/oss så bruk deres erfaring eller viten til å fortelle oss i hvilke retninger vi bør titte.
Jeg er så enkel at jeg liker eller ikke liker musikk når jeg hører på det, og det jeg liker kan det hende jeg kjøper.
Med dagens muligheter som Spotify kan jeg sjekke ut det som du mener er bedre og kanskje finne musikk jeg synes er helt topp.
Hvor mener jeg at du er dummere enn meg fordi jeg kan mer om musikk enn deg? Selvfølgelig kan ikke du vite bedre, i en del tilfeller, og det ville vært helt urimelig å forvente det. Sånn vil det jo være hele tiden og på mange områder - det er jo som om jeg skulle begynne å mene ting om jobben din som du kan sjukt mye bedre enn meg og så anklage deg for å mene at jeg er dum fordi jeg ikke kan det du kan om jobben din? Poenget: jeg tar ikke noen for å være dum fordi de kan mindre enn meg i forhold til f.eks. musikk. Jeg tar dem for å ha en annen interesse og holdning og kunnskap til musikk enn meg og det er ikke noe problem. Hvis noen føler seg dum i møtet med meg fordi jeg kan mer om musikk enn dem, da må jeg enten finne ut hva det er jeg gjør som får folk til å føle seg sånn (for jeg vil virkelig ikke det) eller så må jeg nesten be den andre om å slappe og slutte å projisere all slags tanker og fantasier over på meg, all den tid jeg virkelig ikke mener det.

Poenget mitt: jeg lurer på hvorfor det jeg skriver blir sett på som nedlatende og hva som er galt i å mene eller si slike ting som jeg gjør? Jeg prøver å definere en posisjon som jeg tror er ganske allmenn og hvor jeg også prøver å si noe om at det ligger lite verdiladning i min musikksmak. Den er som den er, jeg er fornøyd og glad med den og jeg elsker musikk. Jeg ser ikke ned på noen fordi de liker noe annet enn meg og jeg forventer og håper at andre ikke tror jeg syns de er dumme fordi de ikke har hørt (eller ikke likt) Todd Rundgren. Vi er forskjellige og godt er det.

Forøvrig tror jeg at denne typen debatter blir ganske så hissig fordi musikk, for mange av oss, er identitetsskapende. Og sånne ting skal man være forsiktig med å klusse med, for da vekkes det opp følelser i bøtter og spann. Det hadde sikkert vært mer rolig og diskutert gartnervirksomhet med RoDa fordi jeg tror ikke noen av oss har veldig store deler av vår identitet investert i det. Musikk, derimot, er farlige greier. 8)
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
13.773
Antall liker
18.092
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Er vel ikke uenig med deg i noen stor grad overhodet, Mbare.
Trekker frem litt:

"Stor og viktig musikk"
Hva er det? Du har trukket frem Beatles, og jeg tror du har nevnt noen band som "gjorde rock på en helt annen måte".

"Og det er bl.a. her jeg mener at man, i en del tilfeller, har store fordeler av en forforståelse og en kontekst å sette musikken inn i, som kan bidra til å gi mening til det."
Hehe, jeg er nok enklere her... Dette trer kun i kraft dersom det er musikk jeg ikke liker/forstår og ønsker å prøve det ut.

"Samtidig er det nok av ganger hvor jeg ikke har overskudd eller ork til det og heller vil spille musikk til tenna står i tapeten fordi jeg er ute etter en annen type opplevelse. Og jeg vil igjen mene at du ganske så fint kan gjøre en vurdering av om AC/DC duger til det formålet eller ikke."
Der er vi nok forskjellige, og det tror jeg vi har funnet ut fra før. Jeg henter overskudd og ork i musikken, bedriver ikke musikklytting som skal tømme meg for overskudd eller kreve så mye av meg.

"Hvor mener jeg at du er dummere enn meg fordi jeg kan mer om musikk enn deg? Selvfølgelig kan ikke du vite bedre, i en del tilfeller, og det ville vært helt urimelig å forvente det."
Hehe, du ser selv at denne kan virke litt nedlatende? ;D
Når du kan påstå at du ikke hører på Bonamassa fordi det han gjør har så mange andre gjort før han og bedre, ser du ikke da at det kan se ut som du er litt mer intelligent enn meg som hører på Bonamassa?
Men det egentlige poenget er om du kan vise meg de som du synes er bedre enn Bonamassa så kan jeg vurdere om jeg synes det samme.


R
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
13.773
Antall liker
18.092
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Mbare skrev:
Forøvrig tror jeg at denne typen debatter blir ganske så hissig fordi musikk, for mange av oss, er identitetsskapende. Og sånne ting skal man være forsiktig med å klusse med, for da vekkes det opp følelser i bøtter og spann. Det hadde sikkert vært mer rolig og diskutert gartnervirksomhet med RoDa fordi jeg tror ikke noen av oss har veldig store deler av vår identitet investert i det. Musikk, derimot, er farlige greier. 8)
Anlegg og vellyd kan man diskutere på et mye mer objektivt grunnlag enn musikk.
Musikk er så personlig og nært at det å diskutere bra og dårlig musikk blir veldig feil IMO.

BTW, hvis jeg fremstår som hissig eller at det er "farlig" å diskutere med meg så gjør jeg noe veldig feil med tastaturet her. ::)

Peace, love og mest av alt understanding :)
 
Topp Bunn